Hur mycket effekt behöver du?
Moderator: Redaktion
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1077
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Hur mycket effekt behöver du?
Har testat några olika bilar den senaste tiden. Allt från Enyaq, Model 3 RWD/AWD, Y AWD, min egna S SR till S Plaid
Har landat i att en bil som gör 0-100 på 4-5s är alldeles lagom för mig. De lite långsammare bilarna är självklart fullt tillräckliga, men ger inte riktigt den där extra lilla knuffen som ger lite pirr i magen.
Plaid var rent av obehaglig. En dutt på pedalen så var man olaglig. Alternativt är det jag som börjar bli gammal.
Har landat i att en bil som gör 0-100 på 4-5s är alldeles lagom för mig. De lite långsammare bilarna är självklart fullt tillräckliga, men ger inte riktigt den där extra lilla knuffen som ger lite pirr i magen.
Plaid var rent av obehaglig. En dutt på pedalen så var man olaglig. Alternativt är det jag som börjar bli gammal.
Model S Standard Range Raven
Re: Hur mycket effekt behöver du?
Tror det tar tvåsiffrigt att ta sig upp i 100kmh med Zoen.
Men den är ändå snabbast från rödljusen.
"Behöver" inte mer. Men är det en bil man också kan svänga med så är det förstås kul att kunna trycka på lite.
Men den är ändå snabbast från rödljusen.
"Behöver" inte mer. Men är det en bil man också kan svänga med så är det förstås kul att kunna trycka på lite.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Hur mycket effekt behöver du?
Jag har en 3LR och gör 0-100 på 4,5 s. Visst hade det varit roligt med en plaid en stund, men faktum är att jag nästan alltid kör på eco-mode just för att jag tycker att det blir så ryckigt när man får 440 hk direkt man trycker på gasen. Därför tror jag att mer juice under gaspedalen i det långa loppet är helt onödigt. Men det är säkert som du säger, åldern
Re: Hur mycket effekt behöver du?
Tror det flesta egentligen skulle behöva ungefär det du känner är lagom eller lite mindre.jeppe_sthlm skrev: ↑20 apr 2024 00:32Har testat några olika bilar den senaste tiden. Allt från Enyaq, Model 3 RWD/AWD, Y AWD, min egna S SR till S Plaid
Har landat i att en bil som gör 0-100 på 4-5s är alldeles lagom för mig. De lite långsammare bilarna är självklart fullt tillräckliga, men ger inte riktigt den där extra lilla knuffen som ger lite pirr i magen.
Plaid var rent av obehaglig. En dutt på pedalen så var man olaglig. Alternativt är det jag som börjar bli gammal.
Jag skulle säga att det flesta inte klarar av att hantera effekten som finns i elbilar. Syns tydligt på förare att så fort det kommer kurvor ligger det helt fel och bromsar vid fel tillfälle så utan alla system skulle fler köra rejält åt skogen. Sen så fort dessa dåliga förare kommer till en raksträcka ska det gasas järnet.
- MattiPekka
- Teslaägare
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 05 dec 2021 16:05
Re: Hur mycket effekt behöver du?
Bevittnade en kollegas första gång bakom ratten på en elbil, en Skoda. Han blev så klart direkt väldigt imponerad av accelerationen och ”suget”, han började direkt surra om att försöka byta bil. Väldigt roligt. Ska ordna så han får köra min Y med acceleration boost så han får känna hur ”nästa nivå” känns.
Jag fick acceleration boost av intjänade tesla-poäng, och tycker att chill är för tråkigt, försöker ändra ibland men byter alltid tilllbaka inom en kvart. Försöker köra mjukt för däck och passagerares skull men det är ju sån otrolig tillfredsställelse att kunna dutta på pedalen och ”försvinna”.
Jag fick acceleration boost av intjänade tesla-poäng, och tycker att chill är för tråkigt, försöker ändra ibland men byter alltid tilllbaka inom en kvart. Försöker köra mjukt för däck och passagerares skull men det är ju sån otrolig tillfredsställelse att kunna dutta på pedalen och ”försvinna”.
Re: Hur mycket effekt behöver du?
Har funderat över min ”smärtgräns” och tänkt 250hk och max 150km/h (alternativt 130km/ som kan överskridas i 10s) vore lagom om man istället fick lägre inköpspris, billigare försäkring och längre räckvidd.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
-
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: Hur mycket effekt behöver du?
”Behöver” = de 75hk jag har i min Peugeot Partner räcker alltid till, även vid omkörningar på E4.
”Villhöver” = över 300hk är ju alltid trevligt
//Benke
Skickat från min iPhone med Tapatalk
”Villhöver” = över 300hk är ju alltid trevligt
//Benke
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3472
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Hur mycket effekt behöver du?
Man skulle kunna hävda att jag behöver 0 hk, eftersom jag egentligen inte behöver bil alls. Jag har gångavstånd till jobb, affärer för vardagsinköp och många av mina bekanta. Likafullt har jag bil eftersom som jag vill ha en bil för nöjesresor och sådana resor blir roligare med en rejäl dos effekt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Hur mycket effekt behöver du?
M3 LR var bra och lagom vid omkörningar, tyvärr var däcken de sämsta på bilen, flyter omkring vid lite fart och i svängarna.
MY RWD duger också men där får en ha mera marginal iom högbygget, tyngden och mindre effekt.
Drömbil en Taycan Turbo 4S eller liknande.
MY RWD duger också men där får en ha mera marginal iom högbygget, tyngden och mindre effekt.
Drömbil en Taycan Turbo 4S eller liknande.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Hur mycket effekt behöver du?
Behöver och behöver. Beror även på vad bilen väger. En E-Tron på 2600 kg kräver ju mer effekt än en i3 på 1300 kg.
Tycker i3:an duger bra med 184 hk. På en "E-Tron-storlek" tror jag man vill åt åtminstone 300 hk.
Har väl lite drygt 400 i min Model S. Använder sällan maxeffekt. Egentligen inte ens vid omkörningar. Skulle aldrig få för mig att gasa fullt annars heller. Det knakar så oroväckande från drivaxlarna. Dock inga direkt missljud eller vibrationer än.
Som jag varit inne på tidigare så klarar jag inte av Teslas Performance -modeller då de gjort gaspedalen så sjukt känslig. Svårt att dosera kraften. Blir åksjuk. Men man kanske vänjer sig?
Helt ärligt så körde jag betydligt mer aggressivt med mina fossila bilar. Då triggades jag av motorljudet och att man fick mer effekt vid högre varv på motorn. Särskilt min BMW M2 var ju sån att den triggade. Den känslan får jag inte alls med elbilar. Kraften finns där hela tiden och man behöver inte varva motorn och köra vårdslöst för att komma åt kraften. När man ändå försöker köra lite raskare så blir man bara besviken då kraften liksom dör av ju fortare det går och så är det ju inget runt som triggar heller. Blir bara en del knakande och sen mer vindbrus.
Därför ser jag elbilar som ganska trista som entusiastfordon men de är ju roliga att köra i det lilla. Man är kvick i reaktionerna osv. Men till det behövs ingen jätteeffekt.
Tycker i3:an duger bra med 184 hk. På en "E-Tron-storlek" tror jag man vill åt åtminstone 300 hk.
Har väl lite drygt 400 i min Model S. Använder sällan maxeffekt. Egentligen inte ens vid omkörningar. Skulle aldrig få för mig att gasa fullt annars heller. Det knakar så oroväckande från drivaxlarna. Dock inga direkt missljud eller vibrationer än.
Som jag varit inne på tidigare så klarar jag inte av Teslas Performance -modeller då de gjort gaspedalen så sjukt känslig. Svårt att dosera kraften. Blir åksjuk. Men man kanske vänjer sig?
Helt ärligt så körde jag betydligt mer aggressivt med mina fossila bilar. Då triggades jag av motorljudet och att man fick mer effekt vid högre varv på motorn. Särskilt min BMW M2 var ju sån att den triggade. Den känslan får jag inte alls med elbilar. Kraften finns där hela tiden och man behöver inte varva motorn och köra vårdslöst för att komma åt kraften. När man ändå försöker köra lite raskare så blir man bara besviken då kraften liksom dör av ju fortare det går och så är det ju inget runt som triggar heller. Blir bara en del knakande och sen mer vindbrus.
Därför ser jag elbilar som ganska trista som entusiastfordon men de är ju roliga att köra i det lilla. Man är kvick i reaktionerna osv. Men till det behövs ingen jätteeffekt.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 8308
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Hur mycket effekt behöver du?
Jag hade en lärare som tyckte att "dagens bilar" (1977) är alldeles för stora och för motorstarka. Hans Mini med drygt 30 hkr var fullt tillräckligt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Hur mycket effekt behöver du?
Var ser du dessa? Undrar helt ärligt för de elbilar jag ser brukar köra väldigt långsamt.Love_O skrev: ↑20 apr 2024 06:53Tror det flesta egentligen skulle behöva ungefär det du känner är lagom eller lite mindre.jeppe_sthlm skrev: ↑20 apr 2024 00:32Har testat några olika bilar den senaste tiden. Allt från Enyaq, Model 3 RWD/AWD, Y AWD, min egna S SR till S Plaid
Har landat i att en bil som gör 0-100 på 4-5s är alldeles lagom för mig. De lite långsammare bilarna är självklart fullt tillräckliga, men ger inte riktigt den där extra lilla knuffen som ger lite pirr i magen.
Plaid var rent av obehaglig. En dutt på pedalen så var man olaglig. Alternativt är det jag som börjar bli gammal.
Jag skulle säga att det flesta inte klarar av att hantera effekten som finns i elbilar. Syns tydligt på förare att så fort det kommer kurvor ligger det helt fel och bromsar vid fel tillfälle så utan alla system skulle fler köra rejält åt skogen. Sen så fort dessa dåliga förare kommer till en raksträcka ska det gasas järnet.
Re: Hur mycket effekt behöver du?
Intressant tråd! Med MSLR, MYP och M3LR som måttstock så skulle jag säga att jag villhöver 4-500 hk. Jag gillar verkligen Teslas omedelbara effekt och suget man får vid max acceleration. ”Det pirrar i snoppen” som min son sa när han var liten när man gasade på Vill helst inte prova en Plaid för då finns risken för att villhovet ändras…
Med det sagt så är vår Fiat 500e på många sätt roligare att köra än den andra pråmen vi har på uppfarten (MSLR). Tror den har 118 hk och gör 0-100 på typ 9 sek. Så det har helt klart inte bara med effekten att göra.
Hade en bakhjulsdriven ID4 1st för några år sen. Den var riktigt trött och tråkig att köra, hade väl strax över 200 hk.
Har för övrigt också svårt att förstå hur man kan köra i chill, har provat men tyckte det tog bort lite av grejen med att köra elbil (Tesla). Varken jag el min fru har några som helst problem att köra mjukt med nuvarande el tidigare Teslor. Tror bara det är vana hur man hanterar gaspedalen, särskilt om man kommer från en fossilare.
Med det sagt så är vår Fiat 500e på många sätt roligare att köra än den andra pråmen vi har på uppfarten (MSLR). Tror den har 118 hk och gör 0-100 på typ 9 sek. Så det har helt klart inte bara med effekten att göra.
Hade en bakhjulsdriven ID4 1st för några år sen. Den var riktigt trött och tråkig att köra, hade väl strax över 200 hk.
Har för övrigt också svårt att förstå hur man kan köra i chill, har provat men tyckte det tog bort lite av grejen med att köra elbil (Tesla). Varken jag el min fru har några som helst problem att köra mjukt med nuvarande el tidigare Teslor. Tror bara det är vana hur man hanterar gaspedalen, särskilt om man kommer från en fossilare.
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3472
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Hur mycket effekt behöver du?
Det förstår inte jag heller. Jag har accelerationsboosten på min M3LR och kör alltid i Sport-läget, aldrig i läge Chill. Det är hur lätt som helst att köra mjukt i sportläget, men då har man också tillgång till omedelbar respons när så önskas.Donk skrev: ↑20 apr 2024 09:56Har för övrigt också svårt att förstå hur man kan köra i chill, har provat men tyckte det tog bort lite av grejen med att köra elbil (Tesla). Varken jag el min fru har några som helst problem att köra mjukt med nuvarande el tidigare Teslor. Tror bara det är vana hur man hanterar gaspedalen, särskilt om man kommer från en fossilare.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Jimel
- Teslaägare
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 10 mar 2022 13:31
- Referralkod: ts.la/jimmie163492
- Kontakt:
Re: Hur mycket effekt behöver du?
Jag behöver 100-150hk i en bil som är stor/tung som en Zoe, min model 3 hade gärna fått ha 150-200 med bibehållen räckvidd.
-21 M3LR
Re: Hur mycket effekt behöver du?
Behöver och behöver... Det är kul med min MY LR. Men en lagom kombination mellan vikt och effekt är klart under den. Jag skulle fortfarande vara nöjd med en MY med ca 300 HK. Då är det inte en långsam bil men inte heller övermotoriserade. Att dets edan är skitkul med all den kraft vi har i många elbilar är en annan sak. Men tyvärr får vi betala onödiga pengar för det.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
Re: Hur mycket effekt behöver du?
Rätt ofta faktiskt runt Mellansverige så fort det inte är motorväg. Sjukt dålig placering i kurvor m.mVerdi_ skrev: ↑20 apr 2024 09:52Var ser du dessa? Undrar helt ärligt för de elbilar jag ser brukar köra väldigt långsamt.Love_O skrev: ↑20 apr 2024 06:53Tror det flesta egentligen skulle behöva ungefär det du känner är lagom eller lite mindre.jeppe_sthlm skrev: ↑20 apr 2024 00:32Har testat några olika bilar den senaste tiden. Allt från Enyaq, Model 3 RWD/AWD, Y AWD, min egna S SR till S Plaid
Har landat i att en bil som gör 0-100 på 4-5s är alldeles lagom för mig. De lite långsammare bilarna är självklart fullt tillräckliga, men ger inte riktigt den där extra lilla knuffen som ger lite pirr i magen.
Plaid var rent av obehaglig. En dutt på pedalen så var man olaglig. Alternativt är det jag som börjar bli gammal.
Jag skulle säga att det flesta inte klarar av att hantera effekten som finns i elbilar. Syns tydligt på förare att så fort det kommer kurvor ligger det helt fel och bromsar vid fel tillfälle så utan alla system skulle fler köra rejält åt skogen. Sen så fort dessa dåliga förare kommer till en raksträcka ska det gasas järnet.
-
- Inlägg: 6396
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Hur mycket effekt behöver du?
Sommardäcken? Vad var det för däck på den? Var det samma el. liknande Michelin 18'' som de första M3LR som kom 2019 hade?Lerumsexpressen skrev: ↑20 apr 2024 09:01M3 LR var bra och lagom vid omkörningar, tyvärr var däcken de sämsta på bilen, flyter omkring vid lite fart och i svängarna. [...
Säker på att den hade rätt däcktryck?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Hur mycket effekt behöver du?
Och det beror på att de som kör elbil har "lågt testo" eller nåt? Var det inte du som yrade om det förut?Love_O skrev: ↑20 apr 2024 11:24Rätt ofta faktiskt runt Mellansverige så fort det inte är motorväg. Sjukt dålig placering i kurvor m.mVerdi_ skrev: ↑20 apr 2024 09:52Var ser du dessa? Undrar helt ärligt för de elbilar jag ser brukar köra väldigt långsamt.Love_O skrev: ↑20 apr 2024 06:53Tror det flesta egentligen skulle behöva ungefär det du känner är lagom eller lite mindre.jeppe_sthlm skrev: ↑20 apr 2024 00:32Har testat några olika bilar den senaste tiden. Allt från Enyaq, Model 3 RWD/AWD, Y AWD, min egna S SR till S Plaid
Har landat i att en bil som gör 0-100 på 4-5s är alldeles lagom för mig. De lite långsammare bilarna är självklart fullt tillräckliga, men ger inte riktigt den där extra lilla knuffen som ger lite pirr i magen.
Plaid var rent av obehaglig. En dutt på pedalen så var man olaglig. Alternativt är det jag som börjar bli gammal.
Jag skulle säga att det flesta inte klarar av att hantera effekten som finns i elbilar. Syns tydligt på förare att så fort det kommer kurvor ligger det helt fel och bromsar vid fel tillfälle så utan alla system skulle fler köra rejält åt skogen. Sen så fort dessa dåliga förare kommer till en raksträcka ska det gasas järnet.
Re: Hur mycket effekt behöver du?
Oj nej nå testo har jag inte yrat om tyvärr.Verdi_ skrev: ↑20 apr 2024 11:59Och det beror på att de som kör elbil har "lågt testo" eller nåt? Var det inte du som yrade om det förut?Love_O skrev: ↑20 apr 2024 11:24Rätt ofta faktiskt runt Mellansverige så fort det inte är motorväg. Sjukt dålig placering i kurvor m.mVerdi_ skrev: ↑20 apr 2024 09:52Var ser du dessa? Undrar helt ärligt för de elbilar jag ser brukar köra väldigt långsamt.Love_O skrev: ↑20 apr 2024 06:53Tror det flesta egentligen skulle behöva ungefär det du känner är lagom eller lite mindre.jeppe_sthlm skrev: ↑20 apr 2024 00:32Har testat några olika bilar den senaste tiden. Allt från Enyaq, Model 3 RWD/AWD, Y AWD, min egna S SR till S Plaid
Har landat i att en bil som gör 0-100 på 4-5s är alldeles lagom för mig. De lite långsammare bilarna är självklart fullt tillräckliga, men ger inte riktigt den där extra lilla knuffen som ger lite pirr i magen.
Plaid var rent av obehaglig. En dutt på pedalen så var man olaglig. Alternativt är det jag som börjar bli gammal.
Jag skulle säga att det flesta inte klarar av att hantera effekten som finns i elbilar. Syns tydligt på förare att så fort det kommer kurvor ligger det helt fel och bromsar vid fel tillfälle så utan alla system skulle fler köra rejält åt skogen. Sen så fort dessa dåliga förare kommer till en raksträcka ska det gasas järnet.
Många i trafiken är ju dåliga förare men det märks så tydligt när det får effekt i bilen. Aldrig varit så tydligt för dessa människor har inte tidigare sökt sig till den typen av bil.
Re: Hur mycket effekt behöver du?
Egentligen är det ju vikteffekt man behöver, få kilon som varje jästkraft ska dra omkring på.
~500 M3P-hästar räckte inte i vart fall på 1930kg.
Min gamla hobbybil är grymt mycket snabbare, och effekttappet över ~80-100km/h i M3P är enerverande.
Där är Plaiden rätt bra. Istället för att komma hjälplöst efter hobbybilen så behöver hobbybilen en liten uppgradering för att hänga med
1000hk är lagom i en familjebil på 2.3t.
Hobbybilen har legat på ~450hk på 1000 kg, det blir en uppgradering till runt 600hk.
~500 M3P-hästar räckte inte i vart fall på 1930kg.
Min gamla hobbybil är grymt mycket snabbare, och effekttappet över ~80-100km/h i M3P är enerverande.
Där är Plaiden rätt bra. Istället för att komma hjälplöst efter hobbybilen så behöver hobbybilen en liten uppgradering för att hänga med
1000hk är lagom i en familjebil på 2.3t.
Hobbybilen har legat på ~450hk på 1000 kg, det blir en uppgradering till runt 600hk.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Hur mycket effekt behöver du?
Beror väl på vad man vill göra, men för att ta sig till och från jobbet så för min del skulle jag säga att ca 70 hk/ton bil är bra nog, hur effekten genereras gör förstås skillnad, en elbil kanske klarar sig på mindre. Den effekten räcker gott och väl till för att köra 120km/h på motorvägen och för att klara av att hålla jämna steg med medtrafikanterna och för att kunna köra om när det behövs, just omkörningar har förstås inte så mycket med effekt att göra, det är ju fartskillnaden man vill åt och så länge man har effekt nog att köra fortare än den man ska om så räcker det ju.
Med det inte sagt att det inte är roligt med mer. Min 3 SR+ har ju ca 168 hk/ton eller vad det är och det är förstås betydligt roligare än 70, men det behövs inte, kör nästan alltid på chill-läget och kör så att jag hänger med trafiken, precis som i en bil med 70hk/ton.
Med det inte sagt att det inte är roligt med mer. Min 3 SR+ har ju ca 168 hk/ton eller vad det är och det är förstås betydligt roligare än 70, men det behövs inte, kör nästan alltid på chill-läget och kör så att jag hänger med trafiken, precis som i en bil med 70hk/ton.
Re: Hur mycket effekt behöver du?
Jag skulle också säga 1000+ hk är skönt att ha men samtidigt är 500e rolig att köra då och då. Kan ju säga ID4 jag hade förut var för tråkig på alla sätt men där tror jag inte fler hästar hade hjälpt.
Det finns många bilar som har tillräckligt 0-100 men få som gör att 100 och uppåt känns bra.
Det finns många bilar som har tillräckligt 0-100 men få som gör att 100 och uppåt känns bra.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.