Läge neutral
Moderator: Redaktion
Läge neutral
Är lite nyfiken på när ni använder läge neutral på ”växelspaken”, har efter två månader aldrig använt läget själv nämligen.
Sen finns också start i appen, när är den nödvändig egentligen?
Sen finns också start i appen, när är den nödvändig egentligen?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7732
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Läge neutral
använde det för första gången i veckan för att motionera bromsarna.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 |
Re: Läge neutral
Måste lägga in neutralen i Mjuk Biltvätt då en räls drar bilen framåt på vänster hjul
Start i appen har jag använt när polaren skulle flytta på bilen utan nyckel
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Läge neutral
En gång i månaden cirka. Alla borde göra det för att motionera bromsarna. Brukar pumpbromsa helst nerför en brant backe då och då.
Sen brukar jag även lägga i den på skoj ibland då jag ser att bilen troligen kommer att rulla väldigt långt av sig själv.
Sen brukar jag även lägga i den på skoj ibland då jag ser att bilen troligen kommer att rulla väldigt långt av sig själv.
Haft alla 3/Y
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1162
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Läge neutral
Underbart!
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7281
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Läge neutral
Om man är road av ”hyper miling” eller bara vill uppnå maximal räckvidd under långresa så kan N användas, jag brukar själv roa mig med det på mina resor när jag antingen har lite tight till nästa laddare, eller bara har lite tråkigt.
Principen är att regenerering är tämligen ineffektivt, det handlar om kanske 30% som förloras ”round trip”. Det innebär att det är mycket effektivare att frihjula i nedförsbacke och låta bilen öka hastigheten istf att slösa bort lägesenergi i regenereringen.
Det har en märkbar effekt på räckvidden i kuperad terräng, det kräver lite övning, särskilt om man är bekymrad över passagerare och/eller medtrafikanter, men rätt kul när man lärt sig tekniken.
/fth
Principen är att regenerering är tämligen ineffektivt, det handlar om kanske 30% som förloras ”round trip”. Det innebär att det är mycket effektivare att frihjula i nedförsbacke och låta bilen öka hastigheten istf att slösa bort lägesenergi i regenereringen.
Det har en märkbar effekt på räckvidden i kuperad terräng, det kräver lite övning, särskilt om man är bekymrad över passagerare och/eller medtrafikanter, men rätt kul när man lärt sig tekniken.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Läge neutral
Kan man ge någon tillgång till bilen som kan köra den utan nyckel via appen? Hur gör man då?OscarA skrev:Måste lägga in neutralen i Mjuk Biltvätt då en räls drar bilen framåt på vänster hjul
Start i appen har jag använt när polaren skulle flytta på bilen utan nyckel
Hade varit perfekt denna morgon då jag skulle till Arlanda men hittade denna skruv i ett av mina nya däck.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7732
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Läge neutral
Man har ju automatisk Neutral vintertid och när batteriet är fullt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5480
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Läge neutral
På samma sätt som man kan låsa upp bilen på distans med appen genom att trycka på "lås upp" ikonen, kan man starta bilen genom att trycka på "starta" ikonen.
Då har den som ska köra 2 minuter på sig att börja köra (lägga i D eller R). Görs inte detta stänger bilen av sig igen efter 2 minuter.
Starta knappen finns bland alla de andra knapparna som kommer fram om man håller fingret på en av ikonerna nedanför bilen i appen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Läge neutral
Du kan också gå in på "hantera förare" i appen och dela ut en nyckel till någon via en länk, som du kan maila skicka via sms eller whats app tex.Malgomaj skrev: ↑19 apr 2024 10:36Kan man ge någon tillgång till bilen som kan köra den utan nyckel via appen? Hur gör man då?OscarA skrev:Måste lägga in neutralen i Mjuk Biltvätt då en räls drar bilen framåt på vänster hjul
Start i appen har jag använt när polaren skulle flytta på bilen utan nyckel
Hade varit perfekt denna morgon då jag skulle till Arlanda men hittade denna skruv i ett av mina nya däck.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Detta kräver dock att den som ska ta emot länken och köra bilen också har appen installerad.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Läge neutral
Låter ungefär som migfth skrev: ↑19 apr 2024 10:35Om man är road av ”hyper miling” eller bara vill uppnå maximal räckvidd under långresa så kan N användas, jag brukar själv roa mig med det på mina resor när jag antingen har lite tight till nästa laddare, eller bara har lite tråkigt.
Principen är att regenerering är tämligen ineffektivt, det handlar om kanske 30% som förloras ”round trip”. Det innebär att det är mycket effektivare att frihjula i nedförsbacke och låta bilen öka hastigheten istf att slösa bort lägesenergi i regenereringen.
Det har en märkbar effekt på räckvidden i kuperad terräng, det kräver lite övning, särskilt om man är bekymrad över passagerare och/eller medtrafikanter, men rätt kul när man lärt sig tekniken.
/fth
Jag minns att ”baronen” (minns inte hans rätta nick just nu), som var en av dom första med
Model S i Sverige, skrev en del om det här för många år sedan nu och han hade ju extremt
låg förbrukning på sina längre resor (typ 1,3kWh/mil om jag minns rätt, kanske ännu lägre)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Teslaägare
- Inlägg: 936
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Läge neutral
Jag har inte praktiserat detta på Teslan men har praktiserat det väl på fossilare. Går att få sjukt låg förbrukning i kuperad terräng.fth skrev: ↑19 apr 2024 10:35Om man är road av ”hyper miling” eller bara vill uppnå maximal räckvidd under långresa så kan N användas, jag brukar själv roa mig med det på mina resor när jag antingen har lite tight till nästa laddare, eller bara har lite tråkigt.
Principen är att regenerering är tämligen ineffektivt, det handlar om kanske 30% som förloras ”round trip”. Det innebär att det är mycket effektivare att frihjula i nedförsbacke och låta bilen öka hastigheten istf att slösa bort lägesenergi i regenereringen.
Det har en märkbar effekt på räckvidden i kuperad terräng, det kräver lite övning, särskilt om man är bekymrad över passagerare och/eller medtrafikanter, men rätt kul när man lärt sig tekniken.
/fth
Har nu aktiverat läget där den frirullar vid låg hastighet, bara för att få motionera bromsarna lite per automatik men har faktiskt inte tänkt på läge N så ska köra på det framöver i stället för motioneringen...
Tesla Model Y Performance
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 573
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Läge neutral
När jag besiktade trean för två år sedan ville de inte göra bromsprovet på rullarna utan körde en runda och bromsade hårt istället.. Finns det någon anledning till att det skulle vara olämpligt med neutral på bromsrullarna?
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5480
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Läge neutral
Nej.
Men du är långt ifrån ensam om att ha upplevt detta på besiktningen om du har en fyrhjulsdriven Tesla. Det beror på okunskap hos den som besiktigar. Normalt brukar fyrhjulsdrivna bilar bromstestas på vägen istället för på rullarna pga den mekaniska länken mellan fram och bakaxel. Någon sådan finns ju inte på elbilar och därför går det bra att göra bromsprov på rullarna.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Läge neutral
Neutralläget är samma sak som att köra med regen men hålla gaspedalen i mittläget (utan gas eller broms). Så det finns ingen räckvidd att spara genom att lägga i N, förutsatt att man klarar av att hålla gaspedalen helt neutral i nedförsbackar.fth skrev: ↑19 apr 2024 10:35Om man är road av ”hyper miling” eller bara vill uppnå maximal räckvidd under långresa så kan N användas, jag brukar själv roa mig med det på mina resor när jag antingen har lite tight till nästa laddare, eller bara har lite tråkigt.
Principen är att regenerering är tämligen ineffektivt, det handlar om kanske 30% som förloras ”round trip”. Det innebär att det är mycket effektivare att frihjula i nedförsbacke och låta bilen öka hastigheten istf att slösa bort lägesenergi i regenereringen.
Det har en märkbar effekt på räckvidden i kuperad terräng, det kräver lite övning, särskilt om man är bekymrad över passagerare och/eller medtrafikanter, men rätt kul när man lärt sig tekniken.
/fth
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7281
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Läge neutral
Den tekniken är väl ändå betydligt svårare, finns det ens en energi-mätare i nyare UI som man kan använda för detta syfte?
Med N så är det ju bara att lägga i och frihjula, inget behov av finlir, man måste förstås möta korrekt med gasen när man lägger i D igen, men det är tämligen lätt efter ett par försök.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7281
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Läge neutral
Han praktiserade genomgående "pulse and glide"-tekniken, även i icke kuperad terräng, om jag minns rätt.Bjelke skrev: ↑19 apr 2024 14:22Låter ungefär som mig
Jag minns att ”baronen” (minns inte hans rätta nick just nu), som var en av dom första med
Model S i Sverige, skrev en del om det här för många år sedan nu och han hade ju extremt
låg förbrukning på sina längre resor (typ 1,3kWh/mil om jag minns rätt, kanske ännu lägre)
Jag brukar testa det också ibland när jag är riktigt uttråkad, men den är lite för provocerande för medtrafikanter för mig, det blir väldigt få tillfällen jag kan använda den.
Jag har inte heller lyckats få konsistenta resultat från den tekniken. Energigrafen indikerar löpande att man sparare en hel del, men över loppet av en delsträcka tycker jag inte det verkar som man ändå vinner så mycket. Jag misstänker att det finns ett mät-/beräkningsfel i energigrafen, antingen det eller så är det jag som inte bemästrat tekniken.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Läge neutral
Om man frirullar ner så sparar man som nämnts in på förlusterna från regen, men förlorar samtidigt på högre luftmotstånd när farten ökar.
Starta via appen räddade mig när mobilnyckel helt plötsligt la av att funka
Starta via appen räddade mig när mobilnyckel helt plötsligt la av att funka
M3 LR -20 vit/vit, 18”
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7281
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Läge neutral
Det stämmer iofs, men vinsterna från att inte använda regen är mycket större än förlusten från ökat luftmotstånd, typ 2-4ggr större i det spann vi talar om här.
Det är ju inte fråga om att frihjula nedför alperna i 250km/h (inte jag iaf ), bara att tillåta bilen att öka/minska hastigheten i ett intervall på kanske 10-20km/h i upp- och nedförsbackar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 186
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Läge neutral
OT: På dieselbilen (Volvo) med automat som frihjular kan man köra riktigt snålt på landsväg när man kopplar ur farthållaren så den frihjular när man släpper gasen. Med framförhållning och tidigt gasuppsläpp så går det få ner förbrukningen bra på sträckor man känner väl, jämfört med att bara sätta på farthållaren.
På elbil blir det såklart en helt annan deal. Är dock för lat för att ligga och malla lika mycket med teslan, plus inte lika mycket att hämta. Kör kanske inte tesla för att spara pengar men okej alltid kul att tävla med sig själv.
På elbil blir det såklart en helt annan deal. Är dock för lat för att ligga och malla lika mycket med teslan, plus inte lika mycket att hämta. Kör kanske inte tesla för att spara pengar men okej alltid kul att tävla med sig själv.
M3 LR 2023
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7281
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Läge neutral
Det är som sagt lite pyssel och träning som krävs för detta, men det vore ju lätt för Tesla att göra detta direkt i bilen, genom att i ”räckviddsläge” göra det möjlighet att ange en valfri hysteres för farthållaren.
Jag antar att det helt enkelt inte efterfrågas och/eller så oroar man sig för hur detta beteende skall uppfattas av medtrafikanter, även om det ju faktiskt gör att farthållaren uppträder mer som en mänsklig förare, som ju oftast inte håller en konstant hastighet i kuperat terräng.
Ett ”hysteres-läge” skulle dock på många sträckor kunna ge en märkbart lägre förbrukning med minimal insats, det skulle ju tom kunna vara automatiskt baserat på höjdprofil från kartan.
/fth
Jag antar att det helt enkelt inte efterfrågas och/eller så oroar man sig för hur detta beteende skall uppfattas av medtrafikanter, även om det ju faktiskt gör att farthållaren uppträder mer som en mänsklig förare, som ju oftast inte håller en konstant hastighet i kuperat terräng.
Ett ”hysteres-läge” skulle dock på många sträckor kunna ge en märkbart lägre förbrukning med minimal insats, det skulle ju tom kunna vara automatiskt baserat på höjdprofil från kartan.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7281
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Läge neutral
Vinsten är som du säger större för ICE, men klart märkbar även för elbilar. Jag skulle inte heller kanske pyssla med detta för att spara pengar, det är ju kaffepengar vi talar om på en normal resa (plus att jag har fri SuC ), men för att nå önskad SuC när man har lite för liten marginal i ”tanken” kan det vara väldigt användbart.airdrive skrev: ↑20 apr 2024 08:51OT: På dieselbilen (Volvo) med automat som frihjular kan man köra riktigt snålt på landsväg när man kopplar ur farthållaren så den frihjular när man släpper gasen. Med framförhållning och tidigt gasuppsläpp så går det få ner förbrukningen bra på sträckor man känner väl, jämfört med att bara sätta på farthållaren.
På elbil blir det såklart en helt annan deal. Är dock för lat för att ligga och malla lika mycket med teslan, plus inte lika mycket att hämta. Kör kanske inte tesla för att spara pengar men okej alltid kul att tävla med sig själv.
Jag har tex framgångsrikt använt tekniken för att slippa stanna i Sillekrog på hemväg med sovande familj ett par gånger.
Sen är det som sagt ett kul tävlingsmoment på långresa när man har slut på poddar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Läge neutral
Nej, det är inte svårt alls, och ja, det finns en energimätare längst upp på skärmen. Den visar grönt när man regenererar och grått när man gasar.fth skrev: ↑19 apr 2024 17:20Den tekniken är väl ändå betydligt svårare, finns det ens en energi-mätare i nyare UI som man kan använda för detta syfte?
Med N så är det ju bara att lägga i och frihjula, inget behov av finlir, man måste förstås möta korrekt med gasen när man lägger i D igen, men det är tämligen lätt efter ett par försök.
/fth