Inkonsekvent farthållare/Autopilot

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Cataclysmic
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 mar 2024 11:24

Inkonsekvent farthållare/Autopilot

Inlägg av Cataclysmic »

Jag får ingen rätsida på detta.

Jag kör lite mixat med antingen farthållaren och ibland "Autopiloten". Ibland fungerar det bra, ibland fungerar det mindre bra och vid två tillfällen nästan dödsolycka.

Ibland när man kör med autopiloten så både ökar den och sänker farten efter skyltarna, väldigt smidigt och skönt.
Nästa resa, exakt samma väg så sänker den endast hastigheten, men den höjer aldrig.
Nästa resa så varken sänker den eller höjer, utan ligger på exakt samma hastighet.

I alla ovanstående fall så har den läst skylten och visar vägens hastighet, exempelvis så kan det stå "80 MAX, (40)." Så läst skylt är 40, men den fortsätter i 80.

Och så här håller den på, ibland fungerar den helt, ibland halvt, ibland inte alls. Den lyckas dock till 100% läsa av hastighetsskyltarna.


Sen har jag på 2 veckor fått "KRITISKT SYSTEMFEL" när jag kört. Bägge gångerna var på 2-1 väg. Bilen har i hög hastighet kastat sig våldsamt mot fel fil och rakt mot vajerräcket. Som tur var så har jag lyckats slänga tillbaka bilen i rätt fil innan den plöjde rakt in i vajern. Bägge gångerna så var det ett körfält för vänstersväng som bilen helt spårade ur.
Är det någon mer som varit med om detta? Det står något mer på skärmen när det sker, men allt man hinner läsa är kritiskt systemfel och att den stänger av autopiloten.

Tycker även avståndet till framvarande bil fungerar så där halvbra. Bilen kommer ibland väldit nära och sen släpper den efter och lägger sig på korrekt avstånd för att sen komma nära igen... ett väldigt skiftande, trots att hastigheten inte förändras.

Sen råkade jag köra på motorvägen vid is, snö och halka samt Regenerativ bromsning på max... det var en upplevelse utan dess like där bilen totalt tappade kontrollen i 110km/h. Men det var bara slå av, så där lärde jag mig en läxa helt klart. :lol:
Regnsensor och avståndsbedöming med Tesla Vision ska vi inte ens gå in på... herrejävlar vad dåligt.
Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 30 jul 2023 22:07

Re: Inkonsekvent farthållare/Autopilot

Inlägg av ulpaknulpa56 »

Låter som du lär lägga ett serviceärende hos Tesla, en bil som nästan dödare en känns ju obra.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1162
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Inkonsekvent farthållare/Autopilot

Inlägg av bjornnilsson »

Vad har du för version av dator i bilen? HW1, 2, 2,5, 3 eller 4?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5470
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Inkonsekvent farthållare/Autopilot

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Cataclysmic skrev: 17 apr 2024 16:25
Jag får ingen rätsida på detta.

Jag kör lite mixat med antingen farthållaren och ibland "Autopiloten". Ibland fungerar det bra, ibland fungerar det mindre bra och vid två tillfällen nästan dödsolycka.

Ibland när man kör med autopiloten så både ökar den och sänker farten efter skyltarna, väldigt smidigt och skönt.
Nästa resa, exakt samma väg så sänker den endast hastigheten, men den höjer aldrig.
Nästa resa så varken sänker den eller höjer, utan ligger på exakt samma hastighet.

I alla ovanstående fall så har den läst skylten och visar vägens hastighet, exempelvis så kan det stå "80 MAX, (40)." Så läst skylt är 40, men den fortsätter i 80.

Och så här håller den på, ibland fungerar den helt, ibland halvt, ibland inte alls. Den lyckas dock till 100% läsa av hastighetsskyltarna.
Kör man med enbart farthållare så ändrar bilen aldrig hastighet när man passerar hastighetsskyltar. Alltså varken uppåt eller nedåt. Men det har du kanske koll på?

Kör man med AP höjer bilen aldrig hastigheten över den hastighet man själv satt.

T.ex. kör man på en 60 väg och aktiverar AP så kommer bilen inte att öka farten om man kör förbi en 80 skyllt. Men den sänker farten om man passerar en 40 skyllt. Skulle man sedan passera en 80 skyllt ökar bilen till 60 eftersom det är den högsta hastigheten man själv ställt in. Vill man öka farten mer får man "skrolla upp" hastigheten, eller så kan man hålla ner AP-spaken 2 sekunder så ökar bilen till skyltad fart. Detta gäller också om man kör fortare än skyltad hastighet och vill sänka till skyltad hastighet. Håll ner spaken 2 sekunder så sänks hastigheten.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Inkonsekvent farthållare/Autopilot

Inlägg av Earplugged »

Nicke Nyfiken skrev: 17 apr 2024 16:56
Cataclysmic skrev: 17 apr 2024 16:25
Jag får ingen rätsida på detta.

Jag kör lite mixat med antingen farthållaren och ibland "Autopiloten". Ibland fungerar det bra, ibland fungerar det mindre bra och vid två tillfällen nästan dödsolycka.

Ibland när man kör med autopiloten så både ökar den och sänker farten efter skyltarna, väldigt smidigt och skönt.
Nästa resa, exakt samma väg så sänker den endast hastigheten, men den höjer aldrig.
Nästa resa så varken sänker den eller höjer, utan ligger på exakt samma hastighet.

I alla ovanstående fall så har den läst skylten och visar vägens hastighet, exempelvis så kan det stå "80 MAX, (40)." Så läst skylt är 40, men den fortsätter i 80.

Och så här håller den på, ibland fungerar den helt, ibland halvt, ibland inte alls. Den lyckas dock till 100% läsa av hastighetsskyltarna.
Kör man med enbart farthållare så ändrar bilen aldrig hastighet när man passerar hastighetsskyltar. Alltså varken uppåt eller nedåt. Men det har du kanske koll på?

Kör man med AP höjer bilen aldrig hastigheten över den hastighet man själv satt.

T.ex. kör man på en 60 väg och aktiverar AP så kommer bilen inte att öka farten om man kör förbi en 80 skyllt. Men den sänker farten om man passerar en 40 skyllt. Skulle man sedan passera en 80 skyllt ökar bilen till 60 eftersom det är den högsta hastigheten man själv ställt in. Vill man öka farten mer får man "skrolla upp" hastigheten, eller så kan man hålla ner AP-spaken 2 sekunder så ökar bilen till skyltad fart. Detta gäller också om man kör fortare än skyltad hastighet och vill sänka till skyltad hastighet. Håll ner spaken 2 sekunder så sänks hastigheten.
Håller man ner AP-spaken konstant så följer bilen skyltad hastighet både upp och ner oavsett ingångshastighet och fungerar både vid AP och vanlig farthållare, så häng handväskan på spaken så är problemet löst 🤣
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Cataclysmic
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 mar 2024 11:24

Re: Inkonsekvent farthållare/Autopilot

Inlägg av Cataclysmic »

Nicke Nyfiken skrev: 17 apr 2024 16:56
Cataclysmic skrev: 17 apr 2024 16:25
Jag får ingen rätsida på detta.

Jag kör lite mixat med antingen farthållaren och ibland "Autopiloten". Ibland fungerar det bra, ibland fungerar det mindre bra och vid två tillfällen nästan dödsolycka.

Ibland när man kör med autopiloten så både ökar den och sänker farten efter skyltarna, väldigt smidigt och skönt.
Nästa resa, exakt samma väg så sänker den endast hastigheten, men den höjer aldrig.
Nästa resa så varken sänker den eller höjer, utan ligger på exakt samma hastighet.

I alla ovanstående fall så har den läst skylten och visar vägens hastighet, exempelvis så kan det stå "80 MAX, (40)." Så läst skylt är 40, men den fortsätter i 80.

Och så här håller den på, ibland fungerar den helt, ibland halvt, ibland inte alls. Den lyckas dock till 100% läsa av hastighetsskyltarna.
Kör man med enbart farthållare så ändrar bilen aldrig hastighet när man passerar hastighetsskyltar. Alltså varken uppåt eller nedåt. Men det har du kanske koll på?

Kör man med AP höjer bilen aldrig hastigheten över den hastighet man själv satt.

T.ex. kör man på en 60 väg och aktiverar AP så kommer bilen inte att öka farten om man kör förbi en 80 skyllt. Men den sänker farten om man passerar en 40 skyllt. Skulle man sedan passera en 80 skyllt ökar bilen till 60 eftersom det är den högsta hastigheten man själv ställt in. Vill man öka farten mer får man "skrolla upp" hastigheten, eller så kan man hålla ner AP-spaken 2 sekunder så ökar bilen till skyltad fart. Detta gäller också om man kör fortare än skyltad hastighet och vill sänka till skyltad hastighet. Håll ner spaken 2 sekunder så sänks hastigheten.
Det är just det här jag menar med inkonsekvent.
Jag pratar BARA om AP i mitt första inlägg och bilen beter sig väldigt konstigt. Vissa resor så har den både sänkt och höjt hastigheten till den avlästa skylten, jag har aldrig gjort något.
I nästa resa så sänker den till avläst skylt av sig själv, men höjer inte. Men vanligast är att den skiter i vilket. Den varken sänker eller höjer, den visar mig bara vilken hastighet det är på vägen, vare sig bilen kör dubbelt så fort eller hälften så snabbt.
Cataclysmic
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 mar 2024 11:24

Re: Inkonsekvent farthållare/Autopilot

Inlägg av Cataclysmic »

bjornnilsson skrev: 17 apr 2024 16:45
Vad har du för version av dator i bilen? HW1, 2, 2,5, 3 eller 4?
Jag har en Tesla Model Y 2024. Gissar Ryzen och HW4? (Ser lite rött ut vid kamerorna)
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Inkonsekvent farthållare/Autopilot

Inlägg av MY_piraya »

det är så Tesla vision fungerar, eller inte fungerar ... samma på min bil. just den "adaptiva farthållaren" har svårt att hålla avståndet ... :D :roll:
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7728
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Inkonsekvent farthållare/Autopilot

Inlägg av mikebike »

Nicke Nyfiken skrev: 17 apr 2024 16:56
Cataclysmic skrev: 17 apr 2024 16:25
Jag får ingen rätsida på detta.

Jag kör lite mixat med antingen farthållaren och ibland "Autopiloten". Ibland fungerar det bra, ibland fungerar det mindre bra och vid två tillfällen nästan dödsolycka.

Ibland när man kör med autopiloten så både ökar den och sänker farten efter skyltarna, väldigt smidigt och skönt.
Nästa resa, exakt samma väg så sänker den endast hastigheten, men den höjer aldrig.
Nästa resa så varken sänker den eller höjer, utan ligger på exakt samma hastighet.

I alla ovanstående fall så har den läst skylten och visar vägens hastighet, exempelvis så kan det stå "80 MAX, (40)." Så läst skylt är 40, men den fortsätter i 80.

Och så här håller den på, ibland fungerar den helt, ibland halvt, ibland inte alls. Den lyckas dock till 100% läsa av hastighetsskyltarna.
Kör man med enbart farthållare så ändrar bilen aldrig hastighet när man passerar hastighetsskyltar. Alltså varken uppåt eller nedåt.
Jo, min bil gör det. Alltid på samma ställe.
Det är när man kör ut på E4 söderut från Märsta eller Arlandastad.
Bilen ökar alltså hastigheten från 85 till 115, trots att jag kör på farthållare, dessutom ganska långt innan 110-skyltarna.
Detta måste ju vara någon form av bugg?



PS. I filmen kör jag på AP, men det ser likadant ut på farthållare, senast tidigt i morse.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5470
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Inkonsekvent farthållare/Autopilot

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mikebike skrev: 17 apr 2024 19:26
Nicke Nyfiken skrev: 17 apr 2024 16:56
Cataclysmic skrev: 17 apr 2024 16:25
Jag får ingen rätsida på detta.

Jag kör lite mixat med antingen farthållaren och ibland "Autopiloten". Ibland fungerar det bra, ibland fungerar det mindre bra och vid två tillfällen nästan dödsolycka.

Ibland när man kör med autopiloten så både ökar den och sänker farten efter skyltarna, väldigt smidigt och skönt.
Nästa resa, exakt samma väg så sänker den endast hastigheten, men den höjer aldrig.
Nästa resa så varken sänker den eller höjer, utan ligger på exakt samma hastighet.

I alla ovanstående fall så har den läst skylten och visar vägens hastighet, exempelvis så kan det stå "80 MAX, (40)." Så läst skylt är 40, men den fortsätter i 80.

Och så här håller den på, ibland fungerar den helt, ibland halvt, ibland inte alls. Den lyckas dock till 100% läsa av hastighetsskyltarna.
Kör man med enbart farthållare så ändrar bilen aldrig hastighet när man passerar hastighetsskyltar. Alltså varken uppåt eller nedåt.
Jo, min bil gör det. Alltid på samma ställe.
Det är när man kör ut på E4 söderut från Märsta eller Arlandastad.
Bilen ökar alltså hastigheten från 85 till 115, trots att jag kör på farthållare, dessutom ganska långt innan 110-skyltarna.
Detta måste ju vara någon form av bugg?



PS. I filmen kör jag på AP, men det ser likadant ut på farthållare, senast tidigt i morse.
Aldrig är ett starkt ord. :lol:
Jag skulle skrivit att den SKA INTE ändra hastighet ;)

Fanns en likadan bugg på Söderleden i Mölndal när man körde österut precis innan man kör på E6.
Har varit så i mer än ett år men den försvann för några månader sedan. :D
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Letalis
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 11 feb 2020 20:58
Ort: Västerlanda
Referralkod: ts.la/roger897563
Kontakt:

Re: Inkonsekvent farthållare/Autopilot

Inlägg av Letalis »

Nicke Nyfiken skrev: 17 apr 2024 16:56
Cataclysmic skrev: 17 apr 2024 16:25
Jag får ingen rätsida på detta.

Jag kör lite mixat med antingen farthållaren och ibland "Autopiloten". Ibland fungerar det bra, ibland fungerar det mindre bra och vid två tillfällen nästan dödsolycka.

Ibland när man kör med autopiloten så både ökar den och sänker farten efter skyltarna, väldigt smidigt och skönt.
Nästa resa, exakt samma väg så sänker den endast hastigheten, men den höjer aldrig.
Nästa resa så varken sänker den eller höjer, utan ligger på exakt samma hastighet.

I alla ovanstående fall så har den läst skylten och visar vägens hastighet, exempelvis så kan det stå "80 MAX, (40)." Så läst skylt är 40, men den fortsätter i 80.

Och så här håller den på, ibland fungerar den helt, ibland halvt, ibland inte alls. Den lyckas dock till 100% läsa av hastighetsskyltarna.
Kör man med enbart farthållare så ändrar bilen aldrig hastighet när man passerar hastighetsskyltar. Alltså varken uppåt eller nedåt. Men det har du kanske koll på?

Kör man med AP höjer bilen aldrig hastigheten över den hastighet man själv satt.

T.ex. kör man på en 60 väg och aktiverar AP så kommer bilen inte att öka farten om man kör förbi en 80 skyllt. Men den sänker farten om man passerar en 40 skyllt. Skulle man sedan passera en 80 skyllt ökar bilen till 60 eftersom det är den högsta hastigheten man själv ställt in. Vill man öka farten mer får man "skrolla upp" hastigheten, eller så kan man hålla ner AP-spaken 2 sekunder så ökar bilen till skyltad fart. Detta gäller också om man kör fortare än skyltad hastighet och vill sänka till skyltad hastighet. Håll ner spaken 2 sekunder så sänks hastigheten.
Min ändrar också hastigheten sporadiskt oaktat om man använder AP eller FH.

och den är precis om OP skriver att det är mer vanligt att den sänker men "glömmer" uppgradera.
Nissan Leaf 40kWh 2018
Hyundai Ioniq 5 Advanced RWD 2021

Model Y LR 2024
Användarvisningsbild
Letalis
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 11 feb 2020 20:58
Ort: Västerlanda
Referralkod: ts.la/roger897563
Kontakt:

Re: Inkonsekvent farthållare/Autopilot

Inlägg av Letalis »

På denna avfarten så ändras satt hastighet oavsett om man kör med Farthållare eller Autopiloten.
Går från 80 till 40 i 2 steg och sedan när man kommer upp 168an så ändrar den till 70.
avfart.PNG
Men den sänker inte till 50 vid nästa skylt.
Så det är intressant hur den beter sig, för i vissa kurvor på vägsträcka så sänker den bara hastigheten men rör inte max hastigheten.
Nissan Leaf 40kWh 2018
Hyundai Ioniq 5 Advanced RWD 2021

Model Y LR 2024
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3962
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Inkonsekvent farthållare/Autopilot

Inlägg av AAKEE »

Letalis skrev: 05 jun 2024 21:36
Men den sänker inte till 50 vid nästa skylt.
Tesla vill ju inte betala för patentet med skyltläsning så bilen anpassar sig inte efter att ha läst skyltarna.

Det verkar fungeraungegär så att bilen ser vad det står på skylten och rapporterar det till Teslas databas.
Bilen hämtar sedan datat från databasen.
(Allt för att kringgå patentet).

Sen fungerar det riktigt [censur] dåligt i praktiken.

Följden blir tex att hastigheten på E4 visas mer och mer fel. För 3.5 år sedan när jag köpte första Teslan fungerade det okey.
Sen har det successivt blivit sämre och sämre och tex mellan Haparanda och Piteå visar bilen betydligt mer fel än rätt. Oftast 70 på 110-väg, men alla andra hastigheter under det förekommer utom 110 (rätt fart) som bara visas i undantagsfall.

Pinsamt dåligt, vilken skitbil som helst visar detta korrekt, i princip alltid korrekt.
IMG_9054.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Letalis
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 11 feb 2020 20:58
Ort: Västerlanda
Referralkod: ts.la/roger897563
Kontakt:

Re: Inkonsekvent farthållare/Autopilot

Inlägg av Letalis »

Bilen visar hela tiden 70skylten genom hela kurvan.men ändrar max hastighet.
Nissan Leaf 40kWh 2018
Hyundai Ioniq 5 Advanced RWD 2021

Model Y LR 2024
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 158
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Inkonsekvent farthållare/Autopilot

Inlägg av Oscar11 »

AAKEE skrev: 05 jun 2024 22:03
Letalis skrev: 05 jun 2024 21:36
Men den sänker inte till 50 vid nästa skylt.
Tesla vill ju inte betala för patentet med skyltläsning så bilen anpassar sig inte efter att ha läst skyltarna.

Det verkar fungeraungegär så att bilen ser vad det står på skylten och rapporterar det till Teslas databas.
Bilen hämtar sedan datat från databasen.
(Allt för att kringgå patentet).

Sen fungerar det riktigt [censur] dåligt i praktiken.

Följden blir tex att hastigheten på E4 visas mer och mer fel. För 3.5 år sedan när jag köpte första Teslan fungerade det okey.
Sen har det successivt blivit sämre och sämre och tex mellan Haparanda och Piteå visar bilen betydligt mer fel än rätt. Oftast 70 på 110-väg, men alla andra hastigheter under det förekommer utom 110 (rätt fart) som bara visas i undantagsfall.

Pinsamt dåligt, vilken skitbil som helst visar detta korrekt, i princip alltid korrekt.

IMG_9054.jpeg
Hur förklarar du då att bilen följer tillfälliga skyltar vid vägarbeten? De finns knappast med i Teslas databas?
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1456
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Inkonsekvent farthållare/Autopilot

Inlägg av kenjon »

Jag tror den läser hastighetsskyltarna, men som bilder för att runda patentet. Och dessutom kollar den på databasen (Trafikverkets?), som innehåller en del fel, därav blir resultatet rätt märkligt ibland.
På vägen Karlskoga-Nora ställer den in sej efter skyltarna, efter några hundra meter sänker den hastigheten (databasen...?), sedan höjer den när den ser nästa skylt....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3962
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Inkonsekvent farthållare/Autopilot

Inlägg av AAKEE »

kenjon skrev: 06 jun 2024 12:10
Jag tror den läser hastighetsskyltarna, men som bilder för att runda patentet. Och dessutom kollar den på databasen (Trafikverkets?), som innehåller en del fel, därav blir resultatet rätt märkligt ibland.
På vägen Karlskoga-Nora ställer den in sej efter skyltarna, efter några hundra meter sänker den hastigheten (databasen...?), sedan höjer den när den ser nästa skylt....
Jag har googlat lite tidigare.

Tesla bröt samarbetet med mobileye, som jag tror om jag minns rätt har patentet för skyltavläsning.

Vilken skitbil som helst med skyltavläsning gör det hur bra som helst. Det har fungerat perfekt i ~ 15 år för de bilar som betalar för patentet.
Tesla vill inte betala för patent för saker som de ”kan lösa själv” (”kan själv” innebär dock i det här fallet att de för det mesta försöker lösa funktionerna med undermålig hårdvara vilket ger undermålig funktion).


Ur minnet från tidigare googling får man inte läsa av skyltar och presentera det för föraren direkt utan att betala för att man använder sug av patentet (läsa av automatiskt och presentera på display är patentskyddat - tror det var mobileye som äger patentet).

Tesla får alltså inte läsa skylten och visa det på skärmen om de inte betalar för att de använder patentet. Vilket de uppenbarligen inte gör - om så vore fallet borde det fungera som på vilken random asiatisk/europeisk bil som helst.

Jag har flera videos som visar att min S läser skylten. Den animeras rätt, tex 50 eller 110 och man ser skylten röra sig på skärmen med korrekt hastighet. Sedan visar bilen likafullt 70 eller 80 eller någon annan fel hastighet.


Det är rimligt att anta att bilen rapporterar avläst fart till Teslas databas, och det bilen visar är hämtat från databasen. På så vis rundar man patentet och det blir billigt.
Det är sannolikt så det fungerar vid vägarbeten etc.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7728
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Inkonsekvent farthållare/Autopilot

Inlägg av mikebike »

Det intressanta är att det är lagkrav på att nya bilar skall varna om man kör över skyltad hastighet, vilket ju betyder att bilen måste veta tillåten hastighet. Vilket Tesla ofta inte gör....

Jag tyckte det funkade hyfsat med förra mjukvaran, men nu ändrar bilen visad hastighet ett par hundra meter från skylten ibland och inte alls ibland.
Jag har inte passerat något vägarbete med tillfällig hastighetsgräns efter senaste mjukvaruuppdateringen , men bilen ändrar visad hastighet efter hastighet på portaler nu, fast de renderas inte på skärmen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3962
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Inkonsekvent farthållare/Autopilot

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 06 jun 2024 13:36
Det intressanta är att det är lagkrav på att nya bilar skall varna om man kör över skyltad hastighet, vilket ju betyder att bilen måste veta tillåten hastighet. Vilket Tesla ofta inte gör....

Jag tyckte det funkade hyfsat med förra mjukvaran, men nu ändrar bilen visad hastighet ett par hundra meter från skylten ibland och inte alls ibland.
Jag har inte passerat något vägarbete med tillfällig hastighetsgräns efter senaste mjukvaruuppdateringen , men bilen ändrar visad hastighet efter hastighet på portaler nu, fast de renderas inte på skärmen.

Teslas lösning kommer vara ett (värdelöst dåligt) skämt med lagkrav + ej fungerande mjukvara.

Renderade en film på lite videos i telefonen/imovie men den gjorde övergångar som klipper bort bilden där man behöver se.

Men, jag har flertalet videos som visar en 70-skylt passera (läst) medan det visas 110 både före och efter i bilen och tvärtom 70 visas medan jag passerar en 110-skylt.

Och 80 vs 110, och 90vs 110 osv.

Det finns exempel där bilen visar 90, passerar en 110-skylt med den skylt bilen animerar visar 70. Och så vidare.

Bilen animerar nästan alltid rätt skylt men hastighetsbegränsningen som visas är fel ändå.


Jag kör en del suspekta snikhyrbilar i jobbet och på en random Hundai, suzuki och allt möjligt fungerar hjälpsystemen till minst 95%.

Automatiska torkare, radarfarthållare, skyltavläsning och lane assist mm är överlag bättre och bilarna försöker i princip aldrig döda en, som Tesla gör relativt ofta.

Pinsamt dåligt…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 158
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Inkonsekvent farthållare/Autopilot

Inlägg av Oscar11 »

Min förra bil, en Mazda 2019, saktade ner till 80 vid skylt för att sedan gasa upp till 90. Vägen hade fått sänkt hastighet nåt år tidigare. Vid nästa skylt sänkte den till 80 igen för att sedan gasa på upp till 90 så höll den på…
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7728
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Inkonsekvent farthållare/Autopilot

Inlägg av mikebike »

Oscar11 skrev: 06 jun 2024 15:38
Min förra bil, en Mazda 2019, saktade ner till 80 vid skylt för att sedan gasa upp till 90. Vägen hade fått sänkt hastighet nåt år tidigare. Vid nästa skylt sänkte den till 80 igen för att sedan gasa på upp till 90 så höll den på…
Det har min Tesla gjort på rv41 också. Samma där att de sänkt från 90 till 80. Det tog nog två år innan bilen fattade att hastighetsgränsen var ändrad (=ändrad kartdatabas?)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3962
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Inkonsekvent farthållare/Autopilot

Inlägg av AAKEE »

Jag har bott 55 av mina 57 år i området här uppe. På E4 mellan i princip Piteå och Kalix har det alltid vart 110. På denna vägsträcka blir det mer och mer 70 enligt bilen. Ibland 80 eller 90 km/h, och den visar mer sällan rätt (110) än fel.

Tar jag min Audi A5 med navigator från tidigt 2012 (ej uppdaterad kartdatabas) så visar den betydligt mer rätt, sannolikt ungefär 90% rätt på alla vägar och ungefär 95-100% rätt på denna sträcka.

När jag köpte min M3P var det för det mesta rätt på E4 men det blev mer och mer fel vilket tyvärr inte blev bättrw med bilbyte. Det forsätter bli alltmer fel och det är såklart inte bara mellan Piteå och kalix utan ävenned mot Umeå. Törs jag gissa är det liknande söderut med.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar