Nej.SwedishAdvocate skrev: ↑16 apr 2024 18:19Återigen: Tesla har valt konflikt. Då kan det uppenbarligen bli så här.
IF metall är de som står där med västar som det står konflikt på. Inte Tesla.
För Tesla är det business as usual, inte konflikt.
Moderator: Redaktion
Nej.SwedishAdvocate skrev: ↑16 apr 2024 18:19Återigen: Tesla har valt konflikt. Då kan det uppenbarligen bli så här.
I Sverige brukar vi normalt anse att majoriteten har ”rätt” eller snarare att vi ger majoriteten rätten att bestämma. Detta tycks gälla i det flesta fall förutom i denna fråga. Majoriteten av Teslas mekaniker har valt att INTE strejka men det struntar man i utan istället låter minoriteten bestämma. Jag tror att det är här många tycker att vi har ett bekymmer…SwedishAdvocate skrev: ↑16 apr 2024 18:13Och det är lagligt att strejka och ta till konfliktåtgärder. As for the rest of it... Jag är inte part i målet och har inte tillräcklig insyn för att kunna uttala mig. Men jag noterar att det är ett inte oansenligt antal mekaniker hos Tesla som till synes inte håller med om det du skriver...Per Amb skrev: ↑16 apr 2024 17:59Men det är ju frivilligt om man ska ansluta sig?! [Min u.]SwedishAdvocate skrev: ↑16 apr 2024 17:23Elon/Tesla har valt att verka i Sverige. Och de har valt konflikt istället för den väg som alla andra bolag i Sverige, i den här branschen och med det här antalet anställda har valt. Väljer man konflikt så kommer man utsättas för konfliktåtgärder.Pontus skrev: ↑16 apr 2024 16:38På vilket sätt har Elon eller Tesla valt vilka stridsåtgärder som ska sättas in?SwedishAdvocate skrev: ↑16 apr 2024 13:03
"Tesla drabbas"?(!)...
Beror nog på vem som betraktar... Det går precis lika gärna att säga att det är Elon/Tesla som orsakat det. Olika värderingar, ideologier och åsikter...
Det finns fortfarande ingen lag för att man måste. Vem är då elefanten i det här rummet?
Varför välja att starta konflikt med ett bolag som ändå sköter sig bra i Sverige, betalar bra löner, betalar sin skatt, sina arbetsgivaravgifter och föder andra svenska bolag med arbete, (ja, innan de blivit blockerade via IF Metall, vill säga) och har majoriteten av sina anställda med sig?
Varför i hela friden starta den här soppan med ogenomtänkta åtgärder som drabbar privatpersoner och andra bolag så fel och sedan även tycka att det är Teslas orsak? Gör om, gör rätt. Sopa undan, svälj stoltheten och gör nytta istället. Det finns gott om bolag i Sverige som just nu behöver stödet istället för att bli av med fler arbetsmöjligheter. Det är bara så fel...
Oj det är många bilmärken som gör så. Har ägt både en VW och Audi där jag väntat på delar i över 1 år innan åtgärd. Ena var kopplat till motor och andra något med batteri.perla1975 skrev: ↑16 apr 2024 17:51Här ser vi nog det olika igen.Love_O skrev: ↑16 apr 2024 14:51Förlåt men på vilket vis har Tesla orsakat detta?SwedishAdvocate skrev: ↑16 apr 2024 13:03"Tesla drabbas"?(!)...Per Amb skrev: ↑16 apr 2024 12:37Mycket snack om hur det i ser ut på andra länders arbetsmarknad men i Sverige så är det inte riktigt så illa, eller hur?backe skrev: ↑16 apr 2024 09:04
Många törs nog inte engageras sig fackligt då det tidigare inte varit så nyttigt för de individuella personerna som testat. Och med ett sånt tydligt förakt mot facket från högsta toppen så skulle nog jag ligga lågt också.
Däremot verkar även ej fackligt representerade biltillverkares anställda hänga med delvis i löneutvecklingen när UAW har drivit igenom förändringar hos de stora i Detroit.
Skärmbild 2024-04-16 090040.png
Skärmbild 2024-04-16 090126.png
https://www.businessinsider.com/tesla-p ... ers-2024-2
https://electrek.co/2023/12/18/uaws-win ... -hike-pay/
Är det för dåligt med illa behandlade anställda hos Tesla så man behöver greppa efter annat negativt för att snacka ner bolaget?
Men, i Sverige finns det faktiskt ett annat håll man kanske skulle rikta sin blick lite mer mot, som genom "med lagen på sin sida" tycker det är OK att göra vad som helst på svensk arbetsmarknad.
Man verkar inte ha förståelse för hur enskilda privatpersoner och företag som inte är anställda hos just Tesla drabbas i de snedriktade blockader som till synes är utan större påverkan för företaget Tesla.
Marcus är bara en av dem. Vad har detta kostar försäkringsbolaget? Hur påverkar detta premien framöver för alla andra oskyldiga bilägare?
https://www.vibilagare.se/nyheter/efter ... -sin-tesla
Beror nog på vem som betraktar... Det går precis lika gärna att säga att det är Elon/Tesla som orsakat det. Olika värderingar, ideologier och åsikter...
En väldigt liten gruppering på ca 20-30 personer (minoritet) varav typ 1-3? Verkligen strejkar fysiskt (resten ligger hemma och pysslar med något annat) ihop med IF metall är väll det som skapat detta.
Blockaden mot werksta utropades INNAN strejken ens påbörjades. IF-metall har startat detta och ligger bakom alla dåraktiga beslut att ta ut en verkstad det trodde ägdes utav tesla. Såg till att Sverige blev av med export utav materiel och företaget har varslat pga det.
Och vad har företagen gemensamt ? Ja kollektivavtal.
Varför kunde inte IF-metall (som dragit igång strejken/blockaden) inte valt att rikta in sig på enbart tesla som företag istället för massa annat? Speciellt med tanke på den dålig uppslutningen trots att det raggat medlemmar med gratis medlemskap.
Hur jag än försöker se på det har Tesla ingen som helst skyldighet till det här. Metall får strejka på precis samma principer som tesla inte behöver skriva på. Men gör det mot varandra istället.
Bilen krockade i juli, när började strejken?
Tesla borde tillhandahålla reservdelar inom någon/några vecka/or. Allt annat är under all kritik.
Så håller med om att det är synd om Marcus men vilket annat bilbolag skulle vänta över 3 månader på delar
Finns andra situationer i Sverige också där du kan antas vara i en beroendeställning och anser dig vara i majoritet och ändå inte får bestämma, du får t.ex. inte ta tillbaka en anmälan även om du uttryckligen säger dig vilja det och är i majoritet, polisen kan fortfarande gå emot detta och utreda om man tror att det finns oegentligheter.josve skrev: ↑16 apr 2024 19:31I Sverige brukar vi normalt anse att majoriteten har ”rätt” eller snarare att vi ger majoriteten rätten att bestämma. Detta tycks gälla i det flesta fall förutom i denna fråga. Majoriteten av Teslas mekaniker har valt att INTE strejka men det struntar man i utan istället låter minoriteten bestämma. Jag tror att det är här många tycker att vi har ett bekymmer…SwedishAdvocate skrev: ↑16 apr 2024 18:13Och det är lagligt att strejka och ta till konfliktåtgärder. As for the rest of it... Jag är inte part i målet och har inte tillräcklig insyn för att kunna uttala mig. Men jag noterar att det är ett inte oansenligt antal mekaniker hos Tesla som till synes inte håller med om det du skriver...Per Amb skrev: ↑16 apr 2024 17:59Men det är ju frivilligt om man ska ansluta sig?! [Min u.]SwedishAdvocate skrev: ↑16 apr 2024 17:23Elon/Tesla har valt att verka i Sverige. Och de har valt konflikt istället för den väg som alla andra bolag i Sverige, i den här branschen och med det här antalet anställda har valt. Väljer man konflikt så kommer man utsättas för konfliktåtgärder.
Det finns fortfarande ingen lag för att man måste. Vem är då elefanten i det här rummet?
Varför välja att starta konflikt med ett bolag som ändå sköter sig bra i Sverige, betalar bra löner, betalar sin skatt, sina arbetsgivaravgifter och föder andra svenska bolag med arbete, (ja, innan de blivit blockerade via IF Metall, vill säga) och har majoriteten av sina anställda med sig?
Varför i hela friden starta den här soppan med ogenomtänkta åtgärder som drabbar privatpersoner och andra bolag så fel och sedan även tycka att det är Teslas orsak? Gör om, gör rätt. Sopa undan, svälj stoltheten och gör nytta istället. Det finns gott om bolag i Sverige som just nu behöver stödet istället för att bli av med fler arbetsmöjligheter. Det är bara så fel...
Vi tycker helt enkelt olika, vissa sympatiserar med minoriteten andra med majoriteten.
Om du menar brott som faller under allmänt åtal så är du ju i kraftig minoritet.backe skrev: ↑16 apr 2024 19:42Finns andra situationer i Sverige också där du kan antas vara i en beroendeställning och anser dig vara i majoritet och ändå inte får bestämma, du får t.ex. inte ta tillbaka en anmälan även om du uttryckligen säger dig vilja det och är i majoritet, polisen kan fortfarande gå emot detta och utreda om man tror att det finns oegentligheter.josve skrev: ↑16 apr 2024 19:31I Sverige brukar vi normalt anse att majoriteten har ”rätt” eller snarare att vi ger majoriteten rätten att bestämma. Detta tycks gälla i det flesta fall förutom i denna fråga. Majoriteten av Teslas mekaniker har valt att INTE strejka men det struntar man i utan istället låter minoriteten bestämma. Jag tror att det är här många tycker att vi har ett bekymmer…SwedishAdvocate skrev: ↑16 apr 2024 18:13Och det är lagligt att strejka och ta till konfliktåtgärder. As for the rest of it... Jag är inte part i målet och har inte tillräcklig insyn för att kunna uttala mig. Men jag noterar att det är ett inte oansenligt antal mekaniker hos Tesla som till synes inte håller med om det du skriver...Per Amb skrev: ↑16 apr 2024 17:59Men det är ju frivilligt om man ska ansluta sig?! [Min u.]SwedishAdvocate skrev: ↑16 apr 2024 17:23
Elon/Tesla har valt att verka i Sverige. Och de har valt konflikt istället för den väg som alla andra bolag i Sverige, i den här branschen och med det här antalet anställda har valt. Väljer man konflikt så kommer man utsättas för konfliktåtgärder.
Det finns fortfarande ingen lag för att man måste. Vem är då elefanten i det här rummet?
Varför välja att starta konflikt med ett bolag som ändå sköter sig bra i Sverige, betalar bra löner, betalar sin skatt, sina arbetsgivaravgifter och föder andra svenska bolag med arbete, (ja, innan de blivit blockerade via IF Metall, vill säga) och har majoriteten av sina anställda med sig?
Varför i hela friden starta den här soppan med ogenomtänkta åtgärder som drabbar privatpersoner och andra bolag så fel och sedan även tycka att det är Teslas orsak? Gör om, gör rätt. Sopa undan, svälj stoltheten och gör nytta istället. Det finns gott om bolag i Sverige som just nu behöver stödet istället för att bli av med fler arbetsmöjligheter. Det är bara så fel...
Vi tycker helt enkelt olika, vissa sympatiserar med minoriteten andra med majoriteten.
Detta får man i USA(fick åtminstone) och det är inte ofta helt utan problematik.
Du får gärna förklara vad du menar? Om jag är ensamt utsatt för misshandel t.ex. och i det fallet får anses vara brottsoffer/målsägande och anser mig vilja lägga ner min anmälan, är jag i minoritet då i min åsikt? Vilka är de andra målsägande?Fredrik j skrev: ↑16 apr 2024 19:50Om du menar brott som faller under allmänt åtal så är du ju i kraftig minoritet.backe skrev: ↑16 apr 2024 19:42Finns andra situationer i Sverige också där du kan antas vara i en beroendeställning och anser dig vara i majoritet och ändå inte får bestämma, du får t.ex. inte ta tillbaka en anmälan även om du uttryckligen säger dig vilja det och är i majoritet, polisen kan fortfarande gå emot detta och utreda om man tror att det finns oegentligheter.josve skrev: ↑16 apr 2024 19:31I Sverige brukar vi normalt anse att majoriteten har ”rätt” eller snarare att vi ger majoriteten rätten att bestämma. Detta tycks gälla i det flesta fall förutom i denna fråga. Majoriteten av Teslas mekaniker har valt att INTE strejka men det struntar man i utan istället låter minoriteten bestämma. Jag tror att det är här många tycker att vi har ett bekymmer…SwedishAdvocate skrev: ↑16 apr 2024 18:13Och det är lagligt att strejka och ta till konfliktåtgärder. As for the rest of it... Jag är inte part i målet och har inte tillräcklig insyn för att kunna uttala mig. Men jag noterar att det är ett inte oansenligt antal mekaniker hos Tesla som till synes inte håller med om det du skriver...Per Amb skrev: ↑16 apr 2024 17:59
Men det är ju frivilligt om man ska ansluta sig?! [Min u.]
Det finns fortfarande ingen lag för att man måste. Vem är då elefanten i det här rummet?
Varför välja att starta konflikt med ett bolag som ändå sköter sig bra i Sverige, betalar bra löner, betalar sin skatt, sina arbetsgivaravgifter och föder andra svenska bolag med arbete, (ja, innan de blivit blockerade via IF Metall, vill säga) och har majoriteten av sina anställda med sig?
Varför i hela friden starta den här soppan med ogenomtänkta åtgärder som drabbar privatpersoner och andra bolag så fel och sedan även tycka att det är Teslas orsak? Gör om, gör rätt. Sopa undan, svälj stoltheten och gör nytta istället. Det finns gott om bolag i Sverige som just nu behöver stödet istället för att bli av med fler arbetsmöjligheter. Det är bara så fel...
Vi tycker helt enkelt olika, vissa sympatiserar med minoriteten andra med majoriteten.
Detta får man i USA(fick åtminstone) och det är inte ofta helt utan problematik.
Inte på den mest sålda modellen som dessutom funnits i flera år och där bilen är 3 veckor vid olyckstillfället.Love_O skrev: ↑16 apr 2024 19:40Oj det är många bilmärken som gör så. Har ägt både en VW och Audi där jag väntat på delar i över 1 år innan åtgärd. Ena var kopplat till motor och andra något med batteri.perla1975 skrev: ↑16 apr 2024 17:51Här ser vi nog det olika igen.Love_O skrev: ↑16 apr 2024 14:51Förlåt men på vilket vis har Tesla orsakat detta?SwedishAdvocate skrev: ↑16 apr 2024 13:03"Tesla drabbas"?(!)...Per Amb skrev: ↑16 apr 2024 12:37
Mycket snack om hur det i ser ut på andra länders arbetsmarknad men i Sverige så är det inte riktigt så illa, eller hur?
Är det för dåligt med illa behandlade anställda hos Tesla så man behöver greppa efter annat negativt för att snacka ner bolaget?
Men, i Sverige finns det faktiskt ett annat håll man kanske skulle rikta sin blick lite mer mot, som genom "med lagen på sin sida" tycker det är OK att göra vad som helst på svensk arbetsmarknad.
Man verkar inte ha förståelse för hur enskilda privatpersoner och företag som inte är anställda hos just Tesla drabbas i de snedriktade blockader som till synes är utan större påverkan för företaget Tesla.
Marcus är bara en av dem. Vad har detta kostar försäkringsbolaget? Hur påverkar detta premien framöver för alla andra oskyldiga bilägare?
https://www.vibilagare.se/nyheter/efter ... -sin-tesla
Beror nog på vem som betraktar... Det går precis lika gärna att säga att det är Elon/Tesla som orsakat det. Olika värderingar, ideologier och åsikter...
En väldigt liten gruppering på ca 20-30 personer (minoritet) varav typ 1-3? Verkligen strejkar fysiskt (resten ligger hemma och pysslar med något annat) ihop med IF metall är väll det som skapat detta.
Blockaden mot werksta utropades INNAN strejken ens påbörjades. IF-metall har startat detta och ligger bakom alla dåraktiga beslut att ta ut en verkstad det trodde ägdes utav tesla. Såg till att Sverige blev av med export utav materiel och företaget har varslat pga det.
Och vad har företagen gemensamt ? Ja kollektivavtal.
Varför kunde inte IF-metall (som dragit igång strejken/blockaden) inte valt att rikta in sig på enbart tesla som företag istället för massa annat? Speciellt med tanke på den dålig uppslutningen trots att det raggat medlemmar med gratis medlemskap.
Hur jag än försöker se på det har Tesla ingen som helst skyldighet till det här. Metall får strejka på precis samma principer som tesla inte behöver skriva på. Men gör det mot varandra istället.
Bilen krockade i juli, när började strejken?
Tesla borde tillhandahålla reservdelar inom någon/några vecka/or. Allt annat är under all kritik.
Så håller med om att det är synd om Marcus men vilket annat bilbolag skulle vänta över 3 månader på delar
När det gäller brott som faller under allmänt åtal (som t.ex. misshandel) behövs det ingen målsägande för att staten ska försöka lagföra en skyldig. Åklagare driver det oavsett vad du tycker.backe skrev: ↑16 apr 2024 19:57Du får gärna förklara vad du menar? Om jag är ensamt utsatt för misshandel t.ex. och i det fallet får anses vara brottsoffer/målsägande och anser mig vilja lägga ner min anmälan, är jag i minoritet då i min åsikt? Vilka är de andra målsägande?Fredrik j skrev: ↑16 apr 2024 19:50Om du menar brott som faller under allmänt åtal så är du ju i kraftig minoritet.backe skrev: ↑16 apr 2024 19:42Finns andra situationer i Sverige också där du kan antas vara i en beroendeställning och anser dig vara i majoritet och ändå inte får bestämma, du får t.ex. inte ta tillbaka en anmälan även om du uttryckligen säger dig vilja det och är i majoritet, polisen kan fortfarande gå emot detta och utreda om man tror att det finns oegentligheter.josve skrev: ↑16 apr 2024 19:31I Sverige brukar vi normalt anse att majoriteten har ”rätt” eller snarare att vi ger majoriteten rätten att bestämma. Detta tycks gälla i det flesta fall förutom i denna fråga. Majoriteten av Teslas mekaniker har valt att INTE strejka men det struntar man i utan istället låter minoriteten bestämma. Jag tror att det är här många tycker att vi har ett bekymmer…SwedishAdvocate skrev: ↑16 apr 2024 18:13
Och det är lagligt att strejka och ta till konfliktåtgärder. As for the rest of it... Jag är inte part i målet och har inte tillräcklig insyn för att kunna uttala mig. Men jag noterar att det är ett inte oansenligt antal mekaniker hos Tesla som till synes inte håller med om det du skriver...
Vi tycker helt enkelt olika, vissa sympatiserar med minoriteten andra med majoriteten.
Detta får man i USA(fick åtminstone) och det är inte ofta helt utan problematik.
Precis det jag skrev men tack för att du förtydligarFredrik j skrev: ↑16 apr 2024 20:10När det gäller brott som faller under allmänt åtal (som t.ex. misshandel) behövs det ingen målsägande för att staten ska försöka lagföra en skyldig. Åklagare driver det oavsett vad du tycker.backe skrev: ↑16 apr 2024 19:57Du får gärna förklara vad du menar? Om jag är ensamt utsatt för misshandel t.ex. och i det fallet får anses vara brottsoffer/målsägande och anser mig vilja lägga ner min anmälan, är jag i minoritet då i min åsikt? Vilka är de andra målsägande?Fredrik j skrev: ↑16 apr 2024 19:50Om du menar brott som faller under allmänt åtal så är du ju i kraftig minoritet.backe skrev: ↑16 apr 2024 19:42Finns andra situationer i Sverige också där du kan antas vara i en beroendeställning och anser dig vara i majoritet och ändå inte får bestämma, du får t.ex. inte ta tillbaka en anmälan även om du uttryckligen säger dig vilja det och är i majoritet, polisen kan fortfarande gå emot detta och utreda om man tror att det finns oegentligheter.josve skrev: ↑16 apr 2024 19:31
I Sverige brukar vi normalt anse att majoriteten har ”rätt” eller snarare att vi ger majoriteten rätten att bestämma. Detta tycks gälla i det flesta fall förutom i denna fråga. Majoriteten av Teslas mekaniker har valt att INTE strejka men det struntar man i utan istället låter minoriteten bestämma. Jag tror att det är här många tycker att vi har ett bekymmer…
Vi tycker helt enkelt olika, vissa sympatiserar med minoriteten andra med majoriteten.
Detta får man i USA(fick åtminstone) och det är inte ofta helt utan problematik.
Den var säkert inte röd eller använde 3 bar i däckstryck heller...perla1975 skrev: ↑16 apr 2024 20:01Inte på den mest sålda modellen som dessutom funnits i flera år och där bilen är 3 veckor vid olyckstillfället.Love_O skrev: ↑16 apr 2024 19:40Oj det är många bilmärken som gör så. Har ägt både en VW och Audi där jag väntat på delar i över 1 år innan åtgärd. Ena var kopplat till motor och andra något med batteri.perla1975 skrev: ↑16 apr 2024 17:51Här ser vi nog det olika igen.Love_O skrev: ↑16 apr 2024 14:51Förlåt men på vilket vis har Tesla orsakat detta?SwedishAdvocate skrev: ↑16 apr 2024 13:03
"Tesla drabbas"?(!)...
Beror nog på vem som betraktar... Det går precis lika gärna att säga att det är Elon/Tesla som orsakat det. Olika värderingar, ideologier och åsikter...
En väldigt liten gruppering på ca 20-30 personer (minoritet) varav typ 1-3? Verkligen strejkar fysiskt (resten ligger hemma och pysslar med något annat) ihop med IF metall är väll det som skapat detta.
Blockaden mot werksta utropades INNAN strejken ens påbörjades. IF-metall har startat detta och ligger bakom alla dåraktiga beslut att ta ut en verkstad det trodde ägdes utav tesla. Såg till att Sverige blev av med export utav materiel och företaget har varslat pga det.
Och vad har företagen gemensamt ? Ja kollektivavtal.
Varför kunde inte IF-metall (som dragit igång strejken/blockaden) inte valt att rikta in sig på enbart tesla som företag istället för massa annat? Speciellt med tanke på den dålig uppslutningen trots att det raggat medlemmar med gratis medlemskap.
Hur jag än försöker se på det har Tesla ingen som helst skyldighet till det här. Metall får strejka på precis samma principer som tesla inte behöver skriva på. Men gör det mot varandra istället.
Bilen krockade i juli, när började strejken?
Tesla borde tillhandahålla reservdelar inom någon/några vecka/or. Allt annat är under all kritik.
Så håller med om att det är synd om Marcus men vilket annat bilbolag skulle vänta över 3 månader på delar
Förstår inte vad du vill förmedla?Pontus skrev: ↑16 apr 2024 20:39Den var säkert inte röd eller använde 3 bar i däckstryck heller...perla1975 skrev: ↑16 apr 2024 20:01Inte på den mest sålda modellen som dessutom funnits i flera år och där bilen är 3 veckor vid olyckstillfället.Love_O skrev: ↑16 apr 2024 19:40Oj det är många bilmärken som gör så. Har ägt både en VW och Audi där jag väntat på delar i över 1 år innan åtgärd. Ena var kopplat till motor och andra något med batteri.perla1975 skrev: ↑16 apr 2024 17:51Här ser vi nog det olika igen.Love_O skrev: ↑16 apr 2024 14:51
Förlåt men på vilket vis har Tesla orsakat detta?
En väldigt liten gruppering på ca 20-30 personer (minoritet) varav typ 1-3? Verkligen strejkar fysiskt (resten ligger hemma och pysslar med något annat) ihop med IF metall är väll det som skapat detta.
Blockaden mot werksta utropades INNAN strejken ens påbörjades. IF-metall har startat detta och ligger bakom alla dåraktiga beslut att ta ut en verkstad det trodde ägdes utav tesla. Såg till att Sverige blev av med export utav materiel och företaget har varslat pga det.
Och vad har företagen gemensamt ? Ja kollektivavtal.
Varför kunde inte IF-metall (som dragit igång strejken/blockaden) inte valt att rikta in sig på enbart tesla som företag istället för massa annat? Speciellt med tanke på den dålig uppslutningen trots att det raggat medlemmar med gratis medlemskap.
Hur jag än försöker se på det har Tesla ingen som helst skyldighet till det här. Metall får strejka på precis samma principer som tesla inte behöver skriva på. Men gör det mot varandra istället.
Bilen krockade i juli, när började strejken?
Tesla borde tillhandahålla reservdelar inom någon/några vecka/or. Allt annat är under all kritik.
Så håller med om att det är synd om Marcus men vilket annat bilbolag skulle vänta över 3 månader på delar
Bara att det hänt flera gånger att när någon sagt något vettigt som rör andra än Tesla så svaret varit att hitta på andra löjliga randvillkor för att det bara ska gälla Tesla och inga andra i den aktuella frågan. Därför drog jag till med lite ironiskt överdrivna och påhittade randvillkor.perla1975 skrev: ↑16 apr 2024 21:09Förstår inte vad du vill förmedla?Pontus skrev: ↑16 apr 2024 20:39Den var säkert inte röd eller använde 3 bar i däckstryck heller...perla1975 skrev: ↑16 apr 2024 20:01Inte på den mest sålda modellen som dessutom funnits i flera år och där bilen är 3 veckor vid olyckstillfället.Love_O skrev: ↑16 apr 2024 19:40Oj det är många bilmärken som gör så. Har ägt både en VW och Audi där jag väntat på delar i över 1 år innan åtgärd. Ena var kopplat till motor och andra något med batteri.perla1975 skrev: ↑16 apr 2024 17:51
Här ser vi nog det olika igen.
Bilen krockade i juli, när började strejken?
Tesla borde tillhandahålla reservdelar inom någon/några vecka/or. Allt annat är under all kritik.
Så håller med om att det är synd om Marcus men vilket annat bilbolag skulle vänta över 3 månader på delar
Menar du att tm levererar bilar med fel däckstryck och att reservdelar i rött saknas?
Finns såklart en större rimlighet att man ska lösa en frontspoiler eller framskärm inom rimlig tid till sin absolut största volymmodell i produktion än att Volvo ska tillhandahålla ett vinyltak till en 262c.Pontus skrev: ↑16 apr 2024 21:38Bara att det hänt flera gånger att när någon sagt något vettigt som rör andra än Tesla så svaret varit att hitta på andra löjliga randvillkor för att det bara ska gälla Tesla och inga andra i den aktuella frågan. Därför drog jag till med lite ironiskt överdrivna och påhittade randvillkor.perla1975 skrev: ↑16 apr 2024 21:09Förstår inte vad du vill förmedla?
Menar du att tm levererar bilar med fel däckstryck och att reservdelar i rött saknas?
Teslas sätt att arbeta är ju ineffektivt på många plan, allt ifrån att de inte ens kan ordna en utbetalning till en leverantör som inte finns i deras system utan måste fakturera via en annan leverantör till att de under åren behövt godkännande från HQ för att våga rätta till skador de själva orsakat.frippe skrev: ↑17 apr 2024 08:11Till Teslas problem med att få fram reservdelar i acceptabel tid kan läggas deras otroligt snåla lösning vid försäkringsskador. De kan inte ansluta sig till det normala systemet i Sverige där Tesla fakturerar försäkringsbolaget direkt. Nejdå, jag ska först betala tesla sedan ta den betalda fakturan till mitt försäkringsbolag för att få ut pengarna. Otroligt korkat att de valt den, snåla, lösningen.
Men har knappast med strejken att göra. Så förlät för offtopic.
Tesla är ett företag som ännu inte behövt gå igenom en större besparingsplan eller sett en efterfrågan på sina varor minska om lett till en förlust. De lever lite i ett moln av framgång och kan då kosta på sig lösningar som inte långsiktigt är hållbara.OfarligTesla skrev: ↑17 apr 2024 08:54Teslas sätt att arbeta är ju ineffektivt på många plan, allt ifrån att de inte ens kan ordna en utbetalning till en leverantör som inte finns i deras system utan måste fakturera via en annan leverantör till att de under åren behövt godkännande från HQ för att våga rätta till skador de själva orsakat.frippe skrev: ↑17 apr 2024 08:11Till Teslas problem med att få fram reservdelar i acceptabel tid kan läggas deras otroligt snåla lösning vid försäkringsskador. De kan inte ansluta sig till det normala systemet i Sverige där Tesla fakturerar försäkringsbolaget direkt. Nejdå, jag ska först betala tesla sedan ta den betalda fakturan till mitt försäkringsbolag för att få ut pengarna. Otroligt korkat att de valt den, snåla, lösningen.
Men har knappast med strejken att göra. Så förlät för offtopic.
Med reservdelar så var det iaf så att när jag väntade på ett nytt batteri så väntade man med att skicka det förens man fått in allt så att man kunde fylla upp en stor lastbil som skulle åka till många olika servicecenter i Europa och lämna av olika delar. Så bara tiden som behövdes när batteriet väl kommit till EU var flera veckor eftersom Stockholm var rätt långt ner på leveranslistan.
Men o andra sidan får du bonusen på ditt kreditkort för kostnaden så det jämnar väl ut sig.frippe skrev: ↑17 apr 2024 08:11Till Teslas problem med att få fram reservdelar i acceptabel tid kan läggas deras otroligt snåla lösning vid försäkringsskador. De kan inte ansluta sig till det normala systemet i Sverige där Tesla fakturerar försäkringsbolaget direkt. Nejdå, jag ska först betala tesla sedan ta den betalda fakturan till mitt försäkringsbolag för att få ut pengarna. Otroligt korkat att de valt den, snåla, lösningen.
Men har knappast med strejken att göra. Så förlät för offtopic.
Har svårt att se vart IF Metall tänker sig komma med detta?bjornnilsson skrev: ↑17 apr 2024 12:04https://da.se/2024/04/facket-ryter-till ... l-domstol/
Facket ryter till – Tesla bryter mot lagen: ”Nästa steg är att gå till domstol”
Publicerad 2024-04-17, 04:59
Facket har med stöd i lagen krävt insyn i alla Teslas svenska verkstäder. Men i Uppsala vägrar företaget, säger IF Metall. Nästa steg är domstol – om Tesla inte ändrar sig.
Jag gjorde några minuters grävande i paragraf 19a (finns i sjön längre bak i tråden) och kom typ fram till att lagen är så fluffigt skriven att den inte specificerar vilken typ av information som ska delges annat än på väldigt hög nivå. Min tolkning är därför att den info som krävs att delges med IF Metall (enligt lag) inte tar speciellt lång tid att ta fram. Har därför svårt att tro att detta blir någon kioskvältare eller att det är någon större fnurra på tråden.Lurence skrev: ↑17 apr 2024 14:08Har svårt att se vart IF Metall tänker sig komma med detta?
Rättsväsendet har redan visat att bland annat både postlagen och myndighetsutövande trumfas av strejkrätten. Att då Tesla mitt under rådande strejk behöver uppfylla detta lagkrav känns orimligt. Speciellt då det är den andra parten i målet som vill begära informationen.
Jag förstår inte varför IF Metall inte använt sig av denna paragraf i lagen tidigare när de försökt få till förhandling under flera års tid? Det är väl då den hade varit till hjälp för dem.
Eftersom det är en ort och om man googlar lite på ombudsmannen syns det flera gånger när denne dragit saker till rätten misstänker jag att det är precis så att en ombudsman vill dra i detta och kanske är det enbart den ombudsmannen som försökt avkräva mer information än det andra ?TiborBlomhall skrev: ↑17 apr 2024 14:24Tar IF Metall det till domstol och får igenom att Tesla Uppsala måste dela med sig behövlig information kan de stämpla det som en "seger" och avsluta konflikten. Kan det månne bli deras "exit card" som låter dem rädda ansiktet?
Till skillnad från Tesla där det inte alls styrs av en manLove_O skrev: ↑17 apr 2024 14:29Eftersom det är en ort och om man googlar lite på ombudsmannen syns det flera gånger när denne dragit saker till rätten misstänker jag att det är precis så att en ombudsman vill dra i detta och kanske är det enbart den ombudsmannen som försökt avkräva mer information än det andra ?TiborBlomhall skrev: ↑17 apr 2024 14:24Tar IF Metall det till domstol och får igenom att Tesla Uppsala måste dela med sig behövlig information kan de stämpla det som en "seger" och avsluta konflikten. Kan det månne bli deras "exit card" som låter dem rädda ansiktet?
Problemet med facket märks tydligt, det är one man show hela tiden.
Det där citatet du har är ju ett påhitt från IF-metall.backe skrev: ↑17 apr 2024 14:46Till skillnad från Tesla där det inte alls styrs av en manLove_O skrev: ↑17 apr 2024 14:29Eftersom det är en ort och om man googlar lite på ombudsmannen syns det flera gånger när denne dragit saker till rätten misstänker jag att det är precis så att en ombudsman vill dra i detta och kanske är det enbart den ombudsmannen som försökt avkräva mer information än det andra ?TiborBlomhall skrev: ↑17 apr 2024 14:24Tar IF Metall det till domstol och får igenom att Tesla Uppsala måste dela med sig behövlig information kan de stämpla det som en "seger" och avsluta konflikten. Kan det månne bli deras "exit card" som låter dem rädda ansiktet?
Problemet med facket märks tydligt, det är one man show hela tiden.
"Vi får inte skriva på något här i Sverige för Elon har sagt att vi inte får"
Vill man ha någon information från Tesla så finns det ingen pr-avdelning, man får skriva på X till " the one man" och hoppas att han inte sitter och bryr sig i några krig eller är i konflikt med någon dykare som räddar barn i en grotta i Thailand.