Förvånad att Du! "som har hållit på med bilar i väldigt många år", inte vet att momentet anges med torra gängor. Det är standard.wheels skrev: ↑15 apr 2024 09:47Förvånad att momentet anges med torra gängoragehall skrev: ↑15 apr 2024 08:20Därom tvistar de lärda...Gustafsson skrev: ↑15 apr 2024 07:12Frågan är hur man undviker att hamna där. Koppar/litium eller annat fett på muttern nästa gång?
Problemet med att ha på fett eller olika pastor på gängorna är att det förändrar momentet. Dvs har du på en massa fett och sedan drar förbandet till 175Nm så kanske det egentligen bara är draget till 160Nm eller så gick det lättare och du har dragit till 190Nm.
Moment anges för torra och rena gängor, så det är det bästa att köra med. Dvs vill man göra detta korrekt, så bör man vid varje däckbyte noggrant rengöra gängorna på både bultar och muttrar. Gärna med penetrerande olja och en rejäl stålborste när däcken är av.
Bruten låsbult..
Moderator: Redaktion
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5454
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Bruten låsbult..
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Bruten låsbult..
Tjuvar är förslagna. En möjlighet är att de har varit och rekat innan, och kollar vilka fälgar de vill ha och vilka nycklar de behöver ha med sig.SwedishAdvocate skrev: ↑15 apr 2024 09:06
Blir alltid lika nyfiken varje gång någon skriver det här på forumet... Varför skulle inte låsskruvar stoppa en hjultjuv? Hur många hjultjuvar ställer sig och bankar in fyra stycken hylsor i ett villaområde eller ett område med flerfamiljshus? Visst... Det är väl en annan grej ifall man skulle parkera bilen helt fritt tillgänglig ute i ett obebott industriområde – men hur många gör det?(!)...
En bil utan låsskruvar kan man snabbt och ljudlöst sno fälgarna på. Det kan man inte med en bil som har låsskruvar. Så varför skulle tjyven ge sig på en bil med låsskruvar?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
- Inlägg: 5657
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Bruten låsbult..
Och samtidigt har jag aldrig hört talas om att detta har hänt någonsin. Är det någon som har en källa på att någon med låskruv/låsbult/låsmutter/whatever monterade har blivit av med sina hjul?...tor-ake skrev: ↑15 apr 2024 11:26Tjuvar är förslagna. En möjlighet är att de har varit och rekat innan, och kollar vilka fälgar de vill ha och vilka nycklar de behöver ha med sig.SwedishAdvocate skrev: ↑15 apr 2024 09:06
Blir alltid lika nyfiken varje gång någon skriver det här på forumet... Varför skulle inte låsskruvar stoppa en hjultjuv? Hur många hjultjuvar ställer sig och bankar in fyra stycken hylsor i ett villaområde eller ett område med flerfamiljshus? Visst... Det är väl en annan grej ifall man skulle parkera bilen helt fritt tillgänglig ute i ett obebott industriområde – men hur många gör det?(!)...
En bil utan låsskruvar kan man snabbt och ljudlöst sno fälgarna på. Det kan man inte med en bil som har låsskruvar. Så varför skulle tjyven ge sig på en bil med låsskruvar?
Eller så här:
Eller så skiter de i och reka och köra fram och tillbaka efter en massa nycklar (om de nu ens över huvud taget har tillgång till några sådana – vilket jag starkt betvivlar i de allra flesta fall...), och snor istället bara hjulen från någon/några andra bilar i närheten som inte har låskruv/låsbult/låsmutter/whatever monterade...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Bruten låsbult..
Jag googlade lite och nu har annonsalgoritmen fattat vad jag vill ha suck...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
- Inlägg: 5657
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Bruten låsbult..
Fast inga av de där verkar ju vara till Tesla...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Bruten låsbult..
Yepp, inte susning för att jag aldrig hållit på med Tesla. Däremot med en hel del bultar skruvar muttrar på andra märken där det händer att man har olika åtdragningmoment för vilken typ av olja,fett etc man använder.Nicke Nyfiken skrev: ↑15 apr 2024 11:25Förvånad att Du! "som har hållit på med bilar i väldigt många år", inte vet att momentet anges med torra gängor. Det är standard.wheels skrev: ↑15 apr 2024 09:47Förvånad att momentet anges med torra gängoragehall skrev: ↑15 apr 2024 08:20Därom tvistar de lärda...Gustafsson skrev: ↑15 apr 2024 07:12Frågan är hur man undviker att hamna där. Koppar/litium eller annat fett på muttern nästa gång?
Problemet med att ha på fett eller olika pastor på gängorna är att det förändrar momentet. Dvs har du på en massa fett och sedan drar förbandet till 175Nm så kanske det egentligen bara är draget till 160Nm eller så gick det lättare och du har dragit till 190Nm.
Moment anges för torra och rena gängor, så det är det bästa att köra med. Dvs vill man göra detta korrekt, så bör man vid varje däckbyte noggrant rengöra gängorna på både bultar och muttrar. Gärna med penetrerande olja och en rejäl stålborste när däcken är av.
Skall vi nu fortsätta med att huggas om vådan av att borra i en hjulbult
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5454
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Bruten låsbult..
Har ingenting speciellt med Tesla att göra.wheels skrev: ↑15 apr 2024 15:54Yepp, inte susning för att jag aldrig hållit på med Tesla. Däremot med en hel del bultar skruvar muttrar på andra märken där det händer att man har olika åtdragningmoment för vilken typ av olja,fett etc man använder.Nicke Nyfiken skrev: ↑15 apr 2024 11:25Förvånad att Du! "som har hållit på med bilar i väldigt många år", inte vet att momentet anges med torra gängor. Det är standard.wheels skrev: ↑15 apr 2024 09:47Förvånad att momentet anges med torra gängoragehall skrev: ↑15 apr 2024 08:20Därom tvistar de lärda...Gustafsson skrev: ↑15 apr 2024 07:12Frågan är hur man undviker att hamna där. Koppar/litium eller annat fett på muttern nästa gång?
Problemet med att ha på fett eller olika pastor på gängorna är att det förändrar momentet. Dvs har du på en massa fett och sedan drar förbandet till 175Nm så kanske det egentligen bara är draget till 160Nm eller så gick det lättare och du har dragit till 190Nm.
Moment anges för torra och rena gängor, så det är det bästa att köra med. Dvs vill man göra detta korrekt, så bör man vid varje däckbyte noggrant rengöra gängorna på både bultar och muttrar. Gärna med penetrerande olja och en rejäl stålborste när däcken är av.
Skall vi nu fortsätta med att huggas om vådan av att borra i en hjulbult
Det är standard i branschen, eller har du många exempel på biltillverkare som anger åtdragningsmomentet för hjul-bultar/muttrar med smorda gängor?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Bruten låsbult..
Läste detta inlägg igår och blev livrädd, har GP6 och misstänker samma låsmutter till min M3P från Gummihuset. Blev direkt att ut och testa få bort. På med wd40 och lät ligga 5 min. Därefter gick jag på och försökte lossa och gick hur bra som helst. Dessa var åtdragna med 175nm av mig själv med momentnyckel. Misstänker att tesla dragit betydligt hårdare än 175nm och/eller dålig kvalité på din batch av muttrar. Noterade dock även rost på en av mina låsmuttrar.
Men en sak är säkert, jag kommer köra teslas originalmuttrar nästa vinter så kan jag sova gott om natten
Men en sak är säkert, jag kommer köra teslas originalmuttrar nästa vinter så kan jag sova gott om natten
- Model 3 Performance 2023
Re: Bruten låsbult..
Du har väll inte hört talas om det för du inte är i fordons/försälkringsbranschen ? Det finns universalsatser till alla märken och även bärgare har tillgång till bra kitt. Låshylsa tar bort amatören men inte proffsen.SwedishAdvocate skrev: ↑15 apr 2024 11:31Och samtidigt har jag aldrig hört talas om att detta har hänt någonsin. Är det någon som har en källa på att någon med låskruv/låsbult/låsmutter/whatever monterade har blivit av med sina hjul?...tor-ake skrev: ↑15 apr 2024 11:26Tjuvar är förslagna. En möjlighet är att de har varit och rekat innan, och kollar vilka fälgar de vill ha och vilka nycklar de behöver ha med sig.SwedishAdvocate skrev: ↑15 apr 2024 09:06
Blir alltid lika nyfiken varje gång någon skriver det här på forumet... Varför skulle inte låsskruvar stoppa en hjultjuv? Hur många hjultjuvar ställer sig och bankar in fyra stycken hylsor i ett villaområde eller ett område med flerfamiljshus? Visst... Det är väl en annan grej ifall man skulle parkera bilen helt fritt tillgänglig ute i ett obebott industriområde – men hur många gör det?(!)...
En bil utan låsskruvar kan man snabbt och ljudlöst sno fälgarna på. Det kan man inte med en bil som har låsskruvar. Så varför skulle tjyven ge sig på en bil med låsskruvar?
Eller så här:
Eller så skiter de i och reka och köra fram och tillbaka efter en massa nycklar (om de nu ens över huvud taget har tillgång till några sådana – vilket jag starkt betvivlar i de allra flesta fall...), och snor istället bara hjulen från någon/några andra bilar i närheten som inte har låskruv/låsbult/låsmutter/whatever monterade...
Däremot så kommer troligtvis teslaägare sällan bli utsatta för hjulstöld då det sällan sitter några attraktiva.
Tittar vi på BMW och Mercedes är det oftast M/AMG varianterna som försvinner. Annars eftermarknadshjul av attraktiva märken och med bultmönster som passar flera bilar, exempelvis 5/110 eller 5/112 tror 5/130 med rätt ET har blivit mer attraktivt också.
Annars finns det beställningsjobb efter specifika fälgar och då rekas det ordentligt.
Re: Bruten låsbult..
Därför att det inte funkar som du påstår. Det krävs inget bankande och adderar enstaka sekunder, inte mer. Det är inte "tjack-Jocke" som stjäl hjul numera, det är ligor som är specialiserade och vet vad de gör.SwedishAdvocate skrev: ↑15 apr 2024 09:06Blir alltid lika nyfiken varje gång någon skriver det här på forumet... Varför skulle inte låsskruvar stoppa en hjultjuv? Hur många hjultjuvar ställer sig och bankar in fyra stycken hylsor i ett villaområde eller ett område med flerfamiljshus? Visst... Det är väl en annan grej ifall man skulle parkera bilen helt fritt tillgänglig ute i ett obebott industriområde – men hur många gör det?(!)...Jerker skrev: ↑15 apr 2024 07:20En sak som jag funderar över: Levererades inte bilen med fälgar som var fastsatta med originalhjulskruvar? Även om man köper vinterhjul nån annan stans ifrån så använder man väl samma hjulskruvar som satt på när man köpte bilen och dessa lär hålla för rätt moment.
Låsskruvar, har jag lärt mig, är inget som stoppar en van hjultjuv, så det bryr jag mig inte om att byta till. [Min u.]
En bil utan låsskruvar kan man snabbt och ljudlöst sno fälgarna på. Det kan man inte med en bil som har låsskruvar. Så varför skulle tjyven ge sig på en bil med låsskruvar? Och eftersom Tesla tydligen inte levererar sina bilar med låskruv/låsbult/låsmutter/whatever utan det istället är ett tillval för en ringa penning så finns det ett antal trådar här på forumet med hjullösa Teslor för halvmiljonen och uppåt(!)...
Och det skulle inte förvåna mig det minsta ifall det kan hända även med nyare MG...
Rimgard däremot fungerar. Men det är så dyrt att det för de allra flesta är "billigare" att ta risken att behöva betala självrisk.
Edit: missade av någon anledning Loves svar ovan, så mitt var lite överflödigt
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7687
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Bruten låsbult..
Det har stulits en hel del 21-tummare.Love_O skrev: ↑16 apr 2024 07:29Du har väll inte hört talas om det för du inte är i fordons/försälkringsbranschen ? Det finns universalsatser till alla märken och även bärgare har tillgång till bra kitt. Låshylsa tar bort amatören men inte proffsen.SwedishAdvocate skrev: ↑15 apr 2024 11:31Och samtidigt har jag aldrig hört talas om att detta har hänt någonsin. Är det någon som har en källa på att någon med låskruv/låsbult/låsmutter/whatever monterade har blivit av med sina hjul?...tor-ake skrev: ↑15 apr 2024 11:26Tjuvar är förslagna. En möjlighet är att de har varit och rekat innan, och kollar vilka fälgar de vill ha och vilka nycklar de behöver ha med sig.SwedishAdvocate skrev: ↑15 apr 2024 09:06
Blir alltid lika nyfiken varje gång någon skriver det här på forumet... Varför skulle inte låsskruvar stoppa en hjultjuv? Hur många hjultjuvar ställer sig och bankar in fyra stycken hylsor i ett villaområde eller ett område med flerfamiljshus? Visst... Det är väl en annan grej ifall man skulle parkera bilen helt fritt tillgänglig ute i ett obebott industriområde – men hur många gör det?(!)...
En bil utan låsskruvar kan man snabbt och ljudlöst sno fälgarna på. Det kan man inte med en bil som har låsskruvar. Så varför skulle tjyven ge sig på en bil med låsskruvar?
Eller så här:
Eller så skiter de i och reka och köra fram och tillbaka efter en massa nycklar (om de nu ens över huvud taget har tillgång till några sådana – vilket jag starkt betvivlar i de allra flesta fall...), och snor istället bara hjulen från någon/några andra bilar i närheten som inte har låskruv/låsbult/låsmutter/whatever monterade...
Däremot så kommer troligtvis teslaägare sällan bli utsatta för hjulstöld då det sällan sitter några attraktiva.
Tittar vi på BMW och Mercedes är det oftast M/AMG varianterna som försvinner. Annars eftermarknadshjul av attraktiva märken och med bultmönster som passar flera bilar, exempelvis 5/110 eller 5/112 tror 5/130 med rätt ET har blivit mer attraktivt också.
Annars finns det beställningsjobb efter specifika fälgar och då rekas det ordentligt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Inlägg: 5657
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Bruten låsbult..
Finns det några uppskattningar på hur många hjulstölder som utförs av 'proffs' jämfört med hur många som utförs av amatörer som inte har tillgång till de här proffsverktygen.Love_O skrev: ↑16 apr 2024 07:29Du har väll inte hört talas om det för du inte är i fordons/försälkringsbranschen ? Det finns [...]. Låshylsa tar bort amatören men inte proffsen.SwedishAdvocate skrev: ↑15 apr 2024 11:31Och samtidigt har jag aldrig hört talas om att detta har hänt någonsin. Är det någon som har en källa på att någon med låskruv/låsbult/låsmutter/whatever monterade har blivit av med sina hjul?...tor-ake skrev: ↑15 apr 2024 11:26Tjuvar är förslagna. En möjlighet är att de har varit och rekat innan, och kollar vilka fälgar de vill ha och vilka nycklar de behöver ha med sig.SwedishAdvocate skrev: ↑15 apr 2024 09:06
Blir alltid lika nyfiken varje gång någon skriver det här på forumet... Varför skulle inte låsskruvar stoppa en hjultjuv? Hur många hjultjuvar ställer sig och bankar in fyra stycken hylsor i ett villaområde eller ett område med flerfamiljshus? Visst... Det är väl en annan grej ifall man skulle parkera bilen helt fritt tillgänglig ute i ett obebott industriområde – men hur många gör det?(!)...
En bil utan låsskruvar kan man snabbt och ljudlöst sno fälgarna på. Det kan man inte med en bil som har låsskruvar. Så varför skulle tjyven ge sig på en bil med låsskruvar?
Eller så här:
Eller så skiter de i och reka och köra fram och tillbaka efter en massa nycklar (om de nu ens över huvud taget har tillgång till några sådana – vilket jag starkt betvivlar i de allra flesta fall...), och snor istället bara hjulen från någon/några andra bilar i närheten som inte har låskruv/låsbult/låsmutter/whatever monterade...
Däremot så kommer troligtvis teslaägare sällan bli utsatta för hjulstöld då det sällan sitter några attraktiva.
Tittar vi på BMW och Mercedes är det oftast M/AMG varianterna som försvinner. Annars eftermarknadshjul av attraktiva märken och med bultmönster som passar flera bilar, exempelvis 5/110 eller 5/112 tror 5/130 med rätt ET har blivit mer attraktivt också.
Annars finns det beställningsjobb efter specifika fälgar och då rekas det ordentligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Bruten låsbult..
Det är inte standard, men däremot lite omdiskuterat. Däckfirmor fettar aldrig in bultarna (för dom giter inte) kvittar hur rostigt det är.Nicke Nyfiken skrev: ↑15 apr 2024 19:59Har ingenting speciellt med Tesla att göra.wheels skrev: ↑15 apr 2024 15:54Yepp, inte susning för att jag aldrig hållit på med Tesla. Däremot med en hel del bultar skruvar muttrar på andra märken där det händer att man har olika åtdragningmoment för vilken typ av olja,fett etc man använder.Nicke Nyfiken skrev: ↑15 apr 2024 11:25Förvånad att Du! "som har hållit på med bilar i väldigt många år", inte vet att momentet anges med torra gängor. Det är standard.wheels skrev: ↑15 apr 2024 09:47Förvånad att momentet anges med torra gängoragehall skrev: ↑15 apr 2024 08:20
Därom tvistar de lärda...
Problemet med att ha på fett eller olika pastor på gängorna är att det förändrar momentet. Dvs har du på en massa fett och sedan drar förbandet till 175Nm så kanske det egentligen bara är draget till 160Nm eller så gick det lättare och du har dragit till 190Nm.
Moment anges för torra och rena gängor, så det är det bästa att köra med. Dvs vill man göra detta korrekt, så bör man vid varje däckbyte noggrant rengöra gängorna på både bultar och muttrar. Gärna med penetrerande olja och en rejäl stålborste när däcken är av.
Skall vi nu fortsätta med att huggas om vådan av att borra i en hjulbult
Det är standard i branschen, eller har du många exempel på biltillverkare som anger åtdragningsmomentet för hjul-bultar/muttrar med smorda gängor?
Kanske därför det händer att folk kan tappa ett hjul när dom varit och fått bytt till sommardäck
Däremot skall man hålla konan mot fälgen torr. Gick ut och tittade på min Kia, sitter nån typ av tunt torrt fett. Sen kan du själv ge exempel på vad biltillverkare säger. Jag tänker inte kontrollera åt dig. Själv fettar jag alltid på en tunn hinna med fett, för annars kan man få helt fel sträckning på bulten
-
- Inlägg: 5657
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Bruten låsbult..
Det har även funnits folk med Model 3 som postat bilder på hjulstöld här på forumet. Och som jag minns det så var det åtm. en medlem som åtm. misstänkte att det var hans stulna hjul som X dagar senare dök upp på Blocket. Så i det fallet verkar det inte har varit några 'proffs'. Den Model 3:an hade vidare även parkerats lite avskilt när hjulen stals.mikebike skrev: ↑16 apr 2024 08:39Det har stulits en hel del 21-tummare.Love_O skrev: ↑16 apr 2024 07:29Du har väll inte hört talas om det för du inte är i fordons/försälkringsbranschen ? Det finns universalsatser till alla märken och även bärgare har tillgång till bra kitt. Låshylsa tar bort amatören men inte proffsen.SwedishAdvocate skrev: ↑15 apr 2024 11:31Och samtidigt har jag aldrig hört talas om att detta har hänt någonsin. Är det någon som har en källa på att någon med låskruv/låsbult/låsmutter/whatever monterade har blivit av med sina hjul?...tor-ake skrev: ↑15 apr 2024 11:26Tjuvar är förslagna. En möjlighet är att de har varit och rekat innan, och kollar vilka fälgar de vill ha och vilka nycklar de behöver ha med sig.SwedishAdvocate skrev: ↑15 apr 2024 09:06
Blir alltid lika nyfiken varje gång någon skriver det här på forumet... Varför skulle inte låsskruvar stoppa en hjultjuv? Hur många hjultjuvar ställer sig och bankar in fyra stycken hylsor i ett villaområde eller ett område med flerfamiljshus? Visst... Det är väl en annan grej ifall man skulle parkera bilen helt fritt tillgänglig ute i ett obebott industriområde – men hur många gör det?(!)...
En bil utan låsskruvar kan man snabbt och ljudlöst sno fälgarna på. Det kan man inte med en bil som har låsskruvar. Så varför skulle tjyven ge sig på en bil med låsskruvar?
Eller så här:
Eller så skiter de i och reka och köra fram och tillbaka efter en massa nycklar (om de nu ens över huvud taget har tillgång till några sådana – vilket jag starkt betvivlar i de allra flesta fall...), och snor istället bara hjulen från någon/några andra bilar i närheten som inte har låskruv/låsbult/låsmutter/whatever monterade...
Däremot så kommer troligtvis teslaägare sällan bli utsatta för hjulstöld då det sällan sitter några attraktiva.
Tittar vi på BMW och Mercedes är det oftast M/AMG varianterna som försvinner. Annars eftermarknadshjul av attraktiva märken och med bultmönster som passar flera bilar, exempelvis 5/110 eller 5/112 tror 5/130 med rätt ET har blivit mer attraktivt också.
Annars finns det beställningsjobb efter specifika fälgar och då rekas det ordentligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5454
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Bruten låsbult..
wheels skrev: ↑16 apr 2024 10:18Det är inte standard, men däremot lite omdiskuterat. Däckfirmor fettar aldrig in bultarna (för dom giter inte) kvittar hur rostigt det är.Nicke Nyfiken skrev: ↑15 apr 2024 19:59Har ingenting speciellt med Tesla att göra.wheels skrev: ↑15 apr 2024 15:54Yepp, inte susning för att jag aldrig hållit på med Tesla. Däremot med en hel del bultar skruvar muttrar på andra märken där det händer att man har olika åtdragningmoment för vilken typ av olja,fett etc man använder.
Skall vi nu fortsätta med att huggas om vådan av att borra i en hjulbult
Det är standard i branschen, eller har du många exempel på biltillverkare som anger åtdragningsmomentet för hjul-bultar/muttrar med smorda gängor?
Kanske därför det händer att folk kan tappa ett hjul när dom varit och fått bytt till sommardäck
Däremot skall man hålla konan mot fälgen torr. Gick ut och tittade på min Kia, sitter nån typ av tunt torrt fett. Sen kan du själv ge exempel på vad biltillverkare säger. Jag tänker inte kontrollera åt dig. Själv fettar jag alltid på en tunn hinna med fett, för annars kan man få helt fel sträckning på bulten
Det har varit standard på samtliga bilar jag haft i alla fall.
Det står uttryckligen att gängorna INTE får smörjas på något sätt.
Jag har aldrig haft en bil där det står i manualen att hjul-bultar/muttrar ska smörjas eller fettas in.
Nedan är exempel för VW, Audi och Seat. Det står ungefär samma sak i manualerna för Toyota och Lexus vill jag minnas.
Nu kan väl du ge exempel på biltillverkare som skriver att hjul-bultar/muttrar SKA smörjas? Jag tänker inte göra det åt dig.
Bifoga gärna en bild på texten från Kias manual där det står att hjul-bultar/muttrar SKA fettas in så som du gör.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Bruten låsbult..
Pass. Har enbart erfarenhet kring ligor och samarbete med polisen. Då går prylarna väldigt fort utomlands.SwedishAdvocate skrev: ↑16 apr 2024 09:10Finns det några uppskattningar på hur många hjulstölder som utförs av 'proffs' jämfört med hur många som utförs av amatörer som inte har tillgång till de här proffsverktygen.Love_O skrev: ↑16 apr 2024 07:29Du har väll inte hört talas om det för du inte är i fordons/försälkringsbranschen ? Det finns [...]. Låshylsa tar bort amatören men inte proffsen.SwedishAdvocate skrev: ↑15 apr 2024 11:31Och samtidigt har jag aldrig hört talas om att detta har hänt någonsin. Är det någon som har en källa på att någon med låskruv/låsbult/låsmutter/whatever monterade har blivit av med sina hjul?...tor-ake skrev: ↑15 apr 2024 11:26Tjuvar är förslagna. En möjlighet är att de har varit och rekat innan, och kollar vilka fälgar de vill ha och vilka nycklar de behöver ha med sig.SwedishAdvocate skrev: ↑15 apr 2024 09:06
Blir alltid lika nyfiken varje gång någon skriver det här på forumet... Varför skulle inte låsskruvar stoppa en hjultjuv? Hur många hjultjuvar ställer sig och bankar in fyra stycken hylsor i ett villaområde eller ett område med flerfamiljshus? Visst... Det är väl en annan grej ifall man skulle parkera bilen helt fritt tillgänglig ute i ett obebott industriområde – men hur många gör det?(!)...
En bil utan låsskruvar kan man snabbt och ljudlöst sno fälgarna på. Det kan man inte med en bil som har låsskruvar. Så varför skulle tjyven ge sig på en bil med låsskruvar?
Eller så här:
Eller så skiter de i och reka och köra fram och tillbaka efter en massa nycklar (om de nu ens över huvud taget har tillgång till några sådana – vilket jag starkt betvivlar i de allra flesta fall...), och snor istället bara hjulen från någon/några andra bilar i närheten som inte har låskruv/låsbult/låsmutter/whatever monterade...
Däremot så kommer troligtvis teslaägare sällan bli utsatta för hjulstöld då det sällan sitter några attraktiva.
Tittar vi på BMW och Mercedes är det oftast M/AMG varianterna som försvinner. Annars eftermarknadshjul av attraktiva märken och med bultmönster som passar flera bilar, exempelvis 5/110 eller 5/112 tror 5/130 med rätt ET har blivit mer attraktivt också.
Annars finns det beställningsjobb efter specifika fälgar och då rekas det ordentligt.
Sen är det extremt lätt att få tag på satser för att ta bort låshylsor. Som någon nämnde tidigare, rimguard hjälper och gör det bökigare och kräver mer den metod du nämnde.
Re: Bruten låsbult..
Såg någonstans att låsmuttern inte ger något skydd om det är proffs. Det tog knappt en minut att få bort den (om de saknade satsen). De som stjäl fälgarna har som sagt med sig satserna. Tror det var en föredetta tjuv som visade? Hur som helst var kontentan att man kan lika gärna skippa låsmuttern. Vill de ta fälgarna så gör de det trots låset.Love_O skrev: ↑16 apr 2024 14:55Pass. Har enbart erfarenhet kring ligor och samarbete med polisen. Då går prylarna väldigt fort utomlands.SwedishAdvocate skrev: ↑16 apr 2024 09:10Finns det några uppskattningar på hur många hjulstölder som utförs av 'proffs' jämfört med hur många som utförs av amatörer som inte har tillgång till de här proffsverktygen.Love_O skrev: ↑16 apr 2024 07:29Du har väll inte hört talas om det för du inte är i fordons/försälkringsbranschen ? Det finns [...]. Låshylsa tar bort amatören men inte proffsen.SwedishAdvocate skrev: ↑15 apr 2024 11:31Och samtidigt har jag aldrig hört talas om att detta har hänt någonsin. Är det någon som har en källa på att någon med låskruv/låsbult/låsmutter/whatever monterade har blivit av med sina hjul?...
Eller så här:
Eller så skiter de i och reka och köra fram och tillbaka efter en massa nycklar (om de nu ens över huvud taget har tillgång till några sådana – vilket jag starkt betvivlar i de allra flesta fall...), och snor istället bara hjulen från någon/några andra bilar i närheten som inte har låskruv/låsbult/låsmutter/whatever monterade...
Däremot så kommer troligtvis teslaägare sällan bli utsatta för hjulstöld då det sällan sitter några attraktiva.
Tittar vi på BMW och Mercedes är det oftast M/AMG varianterna som försvinner. Annars eftermarknadshjul av attraktiva märken och med bultmönster som passar flera bilar, exempelvis 5/110 eller 5/112 tror 5/130 med rätt ET har blivit mer attraktivt också.
Annars finns det beställningsjobb efter specifika fälgar och då rekas det ordentligt.
Sen är det extremt lätt att få tag på satser för att ta bort låshylsor. Som någon nämnde tidigare, rimguard hjälper och gör det bökigare och kräver mer den metod du nämnde.
Volvo har t ex ett par stycken som roteras runt. Har du inte med din egen till verkstaden så har verkstaden en egen som passar.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
-
- Inlägg: 5657
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Bruten låsbult..
Utan att göra en massa väsen?Nect skrev: ↑16 apr 2024 16:51Såg någonstans att låsmuttern inte ger något skydd om det är proffs. Det tog knappt en minut att få bort den (om de saknade satsen). [...Love_O skrev: ↑16 apr 2024 14:55Pass. Har enbart erfarenhet kring ligor och samarbete med polisen. Då går prylarna väldigt fort utomlands.SwedishAdvocate skrev: ↑16 apr 2024 09:10Finns det några uppskattningar på hur många hjulstölder som utförs av 'proffs' jämfört med hur många som utförs av amatörer som inte har tillgång till de här proffsverktygen.Love_O skrev: ↑16 apr 2024 07:29Du har väll inte hört talas om det för du inte är i fordons/försälkringsbranschen ? Det finns [...]. Låshylsa tar bort amatören men inte proffsen.SwedishAdvocate skrev: ↑15 apr 2024 11:31
Och samtidigt har jag aldrig hört talas om att detta har hänt någonsin. Är det någon som har en källa på att någon med låskruv/låsbult/låsmutter/whatever monterade har blivit av med sina hjul?...
Eller så här:
Eller så skiter de i och reka och köra fram och tillbaka efter en massa nycklar (om de nu ens över huvud taget har tillgång till några sådana – vilket jag starkt betvivlar i de allra flesta fall...), och snor istället bara hjulen från någon/några andra bilar i närheten som inte har låskruv/låsbult/låsmutter/whatever monterade...
Däremot så kommer troligtvis teslaägare sällan bli utsatta för hjulstöld då det sällan sitter några attraktiva.
Tittar vi på BMW och Mercedes är det oftast M/AMG varianterna som försvinner. Annars eftermarknadshjul av attraktiva märken och med bultmönster som passar flera bilar, exempelvis 5/110 eller 5/112 tror 5/130 med rätt ET har blivit mer attraktivt också.
Annars finns det beställningsjobb efter specifika fälgar och då rekas det ordentligt.
Sen är det extremt lätt att få tag på satser för att ta bort låshylsor. Som någon nämnde tidigare, rimguard hjälper och gör det bökigare och kräver mer den metod du nämnde.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Bruten låsbult..
Japp.SwedishAdvocate skrev: ↑16 apr 2024 17:02Utan att göra en massa väsen?Nect skrev: ↑16 apr 2024 16:51Såg någonstans att låsmuttern inte ger något skydd om det är proffs. Det tog knappt en minut att få bort den (om de saknade satsen). [...Love_O skrev: ↑16 apr 2024 14:55Pass. Har enbart erfarenhet kring ligor och samarbete med polisen. Då går prylarna väldigt fort utomlands.SwedishAdvocate skrev: ↑16 apr 2024 09:10Finns det några uppskattningar på hur många hjulstölder som utförs av 'proffs' jämfört med hur många som utförs av amatörer som inte har tillgång till de här proffsverktygen.Love_O skrev: ↑16 apr 2024 07:29
Du har väll inte hört talas om det för du inte är i fordons/försälkringsbranschen ? Det finns [...]. Låshylsa tar bort amatören men inte proffsen.
Däremot så kommer troligtvis teslaägare sällan bli utsatta för hjulstöld då det sällan sitter några attraktiva.
Tittar vi på BMW och Mercedes är det oftast M/AMG varianterna som försvinner. Annars eftermarknadshjul av attraktiva märken och med bultmönster som passar flera bilar, exempelvis 5/110 eller 5/112 tror 5/130 med rätt ET har blivit mer attraktivt också.
Annars finns det beställningsjobb efter specifika fälgar och då rekas det ordentligt.
Sen är det extremt lätt att få tag på satser för att ta bort låshylsor. Som någon nämnde tidigare, rimguard hjälper och gör det bökigare och kräver mer den metod du nämnde.
De kapar bort hela motorfästen till utombordare på båtar utan att någon märker det så de har nog sina tillvägagångssätt.
Tydligen knackar man på en lite större hylsa och loppar fast den (liten svets som är tyst). Sen är det bara dra loss (om man saknar nyckeln, men proffsen har de allra vanligaste).
Hittade ett till sätt:
Man borrar hål och skruvar i en felgängade gängtapp så när den dras åt in i bulten så kommer bulten att lossas.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Bruten låsbult..
Såkallad grisp*ttNect skrev: ↑16 apr 2024 17:57Japp.SwedishAdvocate skrev: ↑16 apr 2024 17:02Utan att göra en massa väsen?Nect skrev: ↑16 apr 2024 16:51Såg någonstans att låsmuttern inte ger något skydd om det är proffs. Det tog knappt en minut att få bort den (om de saknade satsen). [...Love_O skrev: ↑16 apr 2024 14:55Pass. Har enbart erfarenhet kring ligor och samarbete med polisen. Då går prylarna väldigt fort utomlands.SwedishAdvocate skrev: ↑16 apr 2024 09:10
Finns det några uppskattningar på hur många hjulstölder som utförs av 'proffs' jämfört med hur många som utförs av amatörer som inte har tillgång till de här proffsverktygen.
Sen är det extremt lätt att få tag på satser för att ta bort låshylsor. Som någon nämnde tidigare, rimguard hjälper och gör det bökigare och kräver mer den metod du nämnde.
De kapar bort hela motorfästen till utombordare på båtar utan att någon märker det så de har nog sina tillvägagångssätt.
Tydligen knackar man på en lite större hylsa och loppar fast den (liten svets som är tyst). Sen är det bara dra loss (om man saknar nyckeln, men proffsen har de allra vanligaste).
Hittade ett till sätt:
Man borrar hål och skruvar i en felgängade gängtapp så när den dras åt in i bulten så kommer bulten att lossas.
- nogren
- Teslaägare
- Inlägg: 174
- Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/niklas756762
Re: Bruten låsbult..
Jag ser ut att ha liknande fälgar och muttrar på min MY, från Gummihuset, och skall skifta tillbaka till sommarhjulen till helgen.
Innan jag skiftade på vinterhjulen för första gången i höstas frågade jag Gummihuset, och fick skriftligt tillbaka att de skall dras med 175nm.
Återkommer här om jag drar sönder någon ...
/n
Innan jag skiftade på vinterhjulen för första gången i höstas frågade jag Gummihuset, och fick skriftligt tillbaka att de skall dras med 175nm.
Återkommer här om jag drar sönder någon ...
/n
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld
- nogren
- Teslaägare
- Inlägg: 174
- Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/niklas756762
Re: Bruten låsbult..
Då återkommer jag.. och det var inga problem eller skador. Lite ytrost efter en vinter, på låsmuttrarna.nogren skrev: ↑18 apr 2024 20:41Jag ser ut att ha liknande fälgar och muttrar på min MY, från Gummihuset, och skall skifta tillbaka till sommarhjulen till helgen.
Innan jag skiftade på vinterhjulen för första gången i höstas frågade jag Gummihuset, och fick skriftligt tillbaka att de skall dras med 175nm.
Återkommer här om jag drar sönder någon ...
/n
Och naven bak ser ju inte så goa ut efter 7 månader och 900mil…
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld