Jojje nedan har kört på Pilot sport 4 (inte P4S), de rullar ändå ganska lätt).
Däck klassas enligt EU-reglerna i rullmotstånd A - E.
Klassningen är i rullmotstånd som mäts hur trögt hjulet rullar i kg motstånd per ton bil. Om vi jämför ett C-klassat däck som ligger mitt i skalan dvs 8.4kg per ton med michelin e-primacy som ligger omkring 5.6kg/ton är skillnaden ~ 2.8 kg/ton.
2.8 x 9.81 = 27.5N
En model 3 väger 1900kg tjänstevikt, eller strax över. Med en co-driver är vi på ungefär 2 ton.
27.5 x 2 x 1000 = 55.000 Wattsekunder på en km.
55000/3600= 15.3Wh
Skillnaden i förbrukning är alltså 15Wh/km, eller i storleksordningen 10%. Det finns däck som rullar ännu trögre.
Behöver man ladda 10% mindre så sparar man väldigt mycket tid, speciellt eftersom det är toppen på laddningen som är långsam som kapas.
Man behöver veta att nya däck rullar trögre än slitna, och att högt lufttryck minskar rullmotståndet. Köp inte nya däck precis innan SECC, och kör med ordentligt tryck.
I Jojjes fall var inte däcken någon kris men enligt Teslas certifiering är det 6.21 kg/ton så skillnaden är ~ 3Wh/km. Å andra sidan bidrog däcken med all säkerhet till att det gick bra