Vi hade en 80+ som var lite aktiv på forumet tidigare.
Han köpte sig en sprillans ny Model S.
Moderator: Redaktion
Vi hade en 80+ som var lite aktiv på forumet tidigare.
Ja borde inte försäkringen vara likvärdig, men att man tar ut en högre kostnad för tillvalet "Hyrbilstillägg", som den då borde vara större än motsvarande bilmärken..?
Gissar du menar far1far2 (salig i åminnelse). Hans bil (med fri SuC) kommer snart ut via de vanliga kanalerna. Nuvarande ägare beställde en lagerbil i förrgår.Nicke Nyfiken skrev:Vi hade en 80+ som var lite aktiv på forumet tidigare.
Han köpte sig en sprillans ny Model S.
Absolut var det "far1far2" jag tänkte på.themax skrev: ↑04 apr 2024 07:39Gissar du menar far1far2 (salig i åminnelse). Hans bil (med fri SuC) kommer snart ut via de vanliga kanalerna. Nuvarande ägare beställde en lagerbil i förrgår.Nicke Nyfiken skrev:Vi hade en 80+ som var lite aktiv på forumet tidigare.
Han köpte sig en sprillans ny Model S.
Känner nuvarande ägare (svärson till far1far2). Bilen läggs snart ut på KVD.Nicke Nyfiken skrev:
Absolut var det "far1far2" jag tänkte på.
Hade du någon koppling till honom? Eller råkar du bara känna bilens nuvarande ägaren?
Far1far2 och jag hade lite gemensamma intressen och 2015 spenderade jag ett halvår hos hans gamla arbetsgivare i Nyköping, där han flög Learjet och MU2 tidigare.
Om man mekade med Ford i Sundsvall i slutet av 70-talet är man 60+.
Mötte han på Kalmar SUC 2019. Rätt säker på att det var en X han körde.Nicke Nyfiken skrev: ↑04 apr 2024 08:45Absolut var det "far1far2" jag tänkte på.themax skrev: ↑04 apr 2024 07:39Gissar du menar far1far2 (salig i åminnelse). Hans bil (med fri SuC) kommer snart ut via de vanliga kanalerna. Nuvarande ägare beställde en lagerbil i förrgår.Nicke Nyfiken skrev:Vi hade en 80+ som var lite aktiv på forumet tidigare.
Han köpte sig en sprillans ny Model S.
Hade du någon koppling till honom? Eller råkar du bara känna bilens nuvarande ägaren?
När han började hänga här 2015 hade han en S. Bytte till en X 2018.taliz skrev: ↑04 apr 2024 11:52Mötte han på Kalmar SUC 2019. Rätt säker på att det var en X han körde.Nicke Nyfiken skrev: ↑04 apr 2024 08:45Absolut var det "far1far2" jag tänkte på.themax skrev: ↑04 apr 2024 07:39Gissar du menar far1far2 (salig i åminnelse). Hans bil (med fri SuC) kommer snart ut via de vanliga kanalerna. Nuvarande ägare beställde en lagerbil i förrgår.Nicke Nyfiken skrev:Vi hade en 80+ som var lite aktiv på forumet tidigare.
Han köpte sig en sprillans ny Model S.
Hade du någon koppling till honom? Eller råkar du bara känna bilens nuvarande ägaren?
Han ville ha dragkrok. Svärsonen sade då till honom att det var en djävligt dyr dragkrok (men var nöjd över att få ta över hans gamla S).Jerker skrev:När han började hänga här 2015 hade han en S. Bytte till en X 2018.
På vår ickeTesla har jag haft bekymmer med en liten del av den tvådelade baklyktan.mussla skrev: ↑04 apr 2024 07:50Ang. orsaker till försäkringskostnader så är det ju ganska enkelt att jämföra kostnaden för olika modeller med t.ex.
olika motorstyrkor. Att en bil med högre motorstyrka inbjuder till mer inspirerad körning och därmed får, och orsakar, mer skador låter väldigt rimligt tycker jag.
Om det stämmer att det är hyrbilskoskostnaden för Teslor som väntar på reservdelar som står för lejonparten av kostnaden så borde försäkringsbolagen erbjuda försäkring utan hyrbil. Försäkringsbolagen är väldigt snabba på att hitta orsak och verkan och att kunna erbjuda en teslaförsäkring som är både billig för kunden och lönsam för försäkringsbolaget är givetvis väldigt lockande och vore väldigt enkelt att införa. Om det är just hyrbilen det handlar om.
Tillbaka till ursprungsfrågan så tror jag inte att det är unikt för Tesla att man får vänta tre månader på delar. Jag fick vänta 1,5 månader på en innerbelysning till en Seat. Det är just-in-time tänk överallt och ingen vill sitta på ett lager.
Detta, förr i tiden var det ofta motorintresserade som i yngre dagar kört trimmad moppe och allt möjligt och lärt sig hantera fordon generellt som körde snabbare bilar. Idag är det osportiga med lågt testo som helt plötsligt får tillgång till enormt snabba bilar som de inte kan hantera. 80% av de Teslaförare jag ser ute tillhör denna kategor.xms67 skrev: ↑03 apr 2024 09:58
Personligen tror jag effekten spelar roll. Vi har fått ett läge där vi är ett stort gäng som ibland lite elakt kallas Teslapappor som nu har bilar med en motoreffekt som motsvarar en Porsche 911 för några år sedan(vet inte hur det är nu). I min värld en klar riskfaktor.
Förlåt men det där är ju bara bullshit. Det finns ingen enklare bil att hantera. Finns noll "farlighet" i en Tesla. Effekt, visst. Men den blir ju aldrig farlig på "sladda av vägen"-sätt.Piggelin skrev: ↑04 apr 2024 13:59Detta, förr i tiden var det ofta motorintresserade som i yngre dagar kört trimmad moppe och allt möjligt och lärt sig hantera fordon generellt som körde snabbare bilar. Idag är det osportiga med lågt testo som helt plötsligt får tillgång till enormt snabba bilar som de inte kan hantera. 80% av de Teslaförare jag ser ute tillhör denna kategor.xms67 skrev: ↑03 apr 2024 09:58
Personligen tror jag effekten spelar roll. Vi har fått ett läge där vi är ett stort gäng som ibland lite elakt kallas Teslapappor som nu har bilar med en motoreffekt som motsvarar en Porsche 911 för några år sedan(vet inte hur det är nu). I min värld en klar riskfaktor.
Väldigt konstig och onödig beskrivning av ägare till snabb bilar. Dessutom stämmer bilden kring motorintresserad ungdom inte alls med min bild. Jag säger inte att min bild är korrekt, men min bild är att dessa motorintresserade ynglingar inte alls hade ekonomi i mer vuxen ålder att skaffa sig motorstarka bilar, Det som skaffade motorstarka bilar var snarare de som pluggade mer i grundskolan och gymnasiet än trimmade mopeder då de senare fick jobb som gjorde att de hade råd med dessa bilar.Piggelin skrev: ↑04 apr 2024 13:59Detta, förr i tiden var det ofta motorintresserade som i yngre dagar kört trimmad moppe och allt möjligt och lärt sig hantera fordon generellt som körde snabbare bilar. Idag är det osportiga med lågt testo som helt plötsligt får tillgång till enormt snabba bilar som de inte kan hantera. 80% av de Teslaförare jag ser ute tillhör denna kategor.xms67 skrev: ↑03 apr 2024 09:58
Personligen tror jag effekten spelar roll. Vi har fått ett läge där vi är ett stort gäng som ibland lite elakt kallas Teslapappor som nu har bilar med en motoreffekt som motsvarar en Porsche 911 för några år sedan(vet inte hur det är nu). I min värld en klar riskfaktor.
Håller med i mycket i kommentaren om inlägget men håller inte alls med om det du sedan skriver om bilar. Att så motorstarka bilar som Tesla är "farligare" än många motorstarka bilar känns som en no brainer. Den acceleration som man får i en Tesla är inte att leka med för den ovane. Inte heller helt otänkbart att accelerationen gör att man så snabbt kommer upp i fart att man missbedömer avstånd och bromssträcka. Man kan köra för fort med en 100 hästars, men det är klart svårare. Det tar längre tid att komma upp i hastighet och bilen inbjuder sällan till särskilt höga hastigheter. Det är ju inte effekten i sig som är en riskfaktor, det är beteendet det kan locka fram.Verdi_ skrev: ↑04 apr 2024 14:10Förlåt men det där är ju bara bullshit. Det finns ingen enklare bil att hantera. Finns noll "farlighet" i en Tesla. Effekt, visst. Men den blir ju aldrig farlig på "sladda av vägen"-sätt.Piggelin skrev: ↑04 apr 2024 13:59Detta, förr i tiden var det ofta motorintresserade som i yngre dagar kört trimmad moppe och allt möjligt och lärt sig hantera fordon generellt som körde snabbare bilar. Idag är det osportiga med lågt testo som helt plötsligt får tillgång till enormt snabba bilar som de inte kan hantera. 80% av de Teslaförare jag ser ute tillhör denna kategor.xms67 skrev: ↑03 apr 2024 09:58
Personligen tror jag effekten spelar roll. Vi har fått ett läge där vi är ett stort gäng som ibland lite elakt kallas Teslapappor som nu har bilar med en motoreffekt som motsvarar en Porsche 911 för några år sedan(vet inte hur det är nu). I min värld en klar riskfaktor.
Köra för fort kan man göra med 100 hästar också...
ps. Finns ingenting som _skriker_ incel mer än uttryck som "lågt testo".
Statistik visar att Tesla är inblandade i fler olyckor än andra.Verdi_ skrev: ↑04 apr 2024 14:10Förlåt men det där är ju bara bullshit. Det finns ingen enklare bil att hantera. Finns noll "farlighet" i en Tesla. Effekt, visst. Men den blir ju aldrig farlig på "sladda av vägen"-sätt.Piggelin skrev: ↑04 apr 2024 13:59Detta, förr i tiden var det ofta motorintresserade som i yngre dagar kört trimmad moppe och allt möjligt och lärt sig hantera fordon generellt som körde snabbare bilar. Idag är det osportiga med lågt testo som helt plötsligt får tillgång till enormt snabba bilar som de inte kan hantera. 80% av de Teslaförare jag ser ute tillhör denna kategor.xms67 skrev: ↑03 apr 2024 09:58
Personligen tror jag effekten spelar roll. Vi har fått ett läge där vi är ett stort gäng som ibland lite elakt kallas Teslapappor som nu har bilar med en motoreffekt som motsvarar en Porsche 911 för några år sedan(vet inte hur det är nu). I min värld en klar riskfaktor.
Köra för fort kan man göra med 100 hästar också...
ps. Finns ingenting som _skriker_ incel mer än uttryck som "lågt testo".
Visa gärna den statistiken. Mycket påståenden, även ibland från mig själv. Bra med fakta som backar upp så man slipper diskutera tyckande utan fakta.Xanthopteryx skrev: ↑04 apr 2024 18:48Statistik visar att Tesla är inblandade i fler olyckor än andra.Verdi_ skrev: ↑04 apr 2024 14:10Förlåt men det där är ju bara bullshit. Det finns ingen enklare bil att hantera. Finns noll "farlighet" i en Tesla. Effekt, visst. Men den blir ju aldrig farlig på "sladda av vägen"-sätt.Piggelin skrev: ↑04 apr 2024 13:59Detta, förr i tiden var det ofta motorintresserade som i yngre dagar kört trimmad moppe och allt möjligt och lärt sig hantera fordon generellt som körde snabbare bilar. Idag är det osportiga med lågt testo som helt plötsligt får tillgång till enormt snabba bilar som de inte kan hantera. 80% av de Teslaförare jag ser ute tillhör denna kategor.xms67 skrev: ↑03 apr 2024 09:58
Personligen tror jag effekten spelar roll. Vi har fått ett läge där vi är ett stort gäng som ibland lite elakt kallas Teslapappor som nu har bilar med en motoreffekt som motsvarar en Porsche 911 för några år sedan(vet inte hur det är nu). I min värld en klar riskfaktor.
Köra för fort kan man göra med 100 hästar också...
ps. Finns ingenting som _skriker_ incel mer än uttryck som "lågt testo".
Jaegaern skrev: ↑05 apr 2024 13:30Visa gärna den statistiken. Mycket påståenden, även ibland från mig själv. Bra med fakta som backar upp så man slipper diskutera tyckande utan fakta.Xanthopteryx skrev: ↑04 apr 2024 18:48Statistik visar att Tesla är inblandade i fler olyckor än andra.Verdi_ skrev: ↑04 apr 2024 14:10Förlåt men det där är ju bara bullshit. Det finns ingen enklare bil att hantera. Finns noll "farlighet" i en Tesla. Effekt, visst. Men den blir ju aldrig farlig på "sladda av vägen"-sätt.Piggelin skrev: ↑04 apr 2024 13:59Detta, förr i tiden var det ofta motorintresserade som i yngre dagar kört trimmad moppe och allt möjligt och lärt sig hantera fordon generellt som körde snabbare bilar. Idag är det osportiga med lågt testo som helt plötsligt får tillgång till enormt snabba bilar som de inte kan hantera. 80% av de Teslaförare jag ser ute tillhör denna kategor.xms67 skrev: ↑03 apr 2024 09:58
Personligen tror jag effekten spelar roll. Vi har fått ett läge där vi är ett stort gäng som ibland lite elakt kallas Teslapappor som nu har bilar med en motoreffekt som motsvarar en Porsche 911 för några år sedan(vet inte hur det är nu). I min värld en klar riskfaktor.
Köra för fort kan man göra med 100 hästar också...
ps. Finns ingenting som _skriker_ incel mer än uttryck som "lågt testo".
Hmmm. Jag hade inte litat på Forbes för statistik...backe skrev: ↑05 apr 2024 13:32https://www.forbes.com/sites/stevebanke ... brand/amp/Jaegaern skrev: ↑05 apr 2024 13:30Visa gärna den statistiken. Mycket påståenden, även ibland från mig själv. Bra med fakta som backar upp så man slipper diskutera tyckande utan fakta.Xanthopteryx skrev: ↑04 apr 2024 18:48Statistik visar att Tesla är inblandade i fler olyckor än andra.Verdi_ skrev: ↑04 apr 2024 14:10Förlåt men det där är ju bara bullshit. Det finns ingen enklare bil att hantera. Finns noll "farlighet" i en Tesla. Effekt, visst. Men den blir ju aldrig farlig på "sladda av vägen"-sätt.Piggelin skrev: ↑04 apr 2024 13:59
Detta, förr i tiden var det ofta motorintresserade som i yngre dagar kört trimmad moppe och allt möjligt och lärt sig hantera fordon generellt som körde snabbare bilar. Idag är det osportiga med lågt testo som helt plötsligt får tillgång till enormt snabba bilar som de inte kan hantera. 80% av de Teslaförare jag ser ute tillhör denna kategor.
Köra för fort kan man göra med 100 hästar också...
ps. Finns ingenting som _skriker_ incel mer än uttryck som "lågt testo".
Vilken tur då att det inte är Forbes som står för statistiken i artikelnJaegaern skrev: ↑05 apr 2024 13:41Hmmm. Jag hade inte litat på Forbes för statistik...backe skrev: ↑05 apr 2024 13:32https://www.forbes.com/sites/stevebanke ... brand/amp/Jaegaern skrev: ↑05 apr 2024 13:30Visa gärna den statistiken. Mycket påståenden, även ibland från mig själv. Bra med fakta som backar upp så man slipper diskutera tyckande utan fakta.Xanthopteryx skrev: ↑04 apr 2024 18:48Statistik visar att Tesla är inblandade i fler olyckor än andra.Verdi_ skrev: ↑04 apr 2024 14:10
Förlåt men det där är ju bara bullshit. Det finns ingen enklare bil att hantera. Finns noll "farlighet" i en Tesla. Effekt, visst. Men den blir ju aldrig farlig på "sladda av vägen"-sätt.
Köra för fort kan man göra med 100 hästar också...
ps. Finns ingenting som _skriker_ incel mer än uttryck som "lågt testo".
Det är ett försäkringsbolag som tagit fram statistiken.Jaegaern skrev: ↑05 apr 2024 13:41Hmmm. Jag hade inte litat på Forbes för statistik...backe skrev: ↑05 apr 2024 13:32https://www.forbes.com/sites/stevebanke ... brand/amp/Jaegaern skrev: ↑05 apr 2024 13:30Visa gärna den statistiken. Mycket påståenden, även ibland från mig själv. Bra med fakta som backar upp så man slipper diskutera tyckande utan fakta.Xanthopteryx skrev: ↑04 apr 2024 18:48Statistik visar att Tesla är inblandade i fler olyckor än andra.Verdi_ skrev: ↑04 apr 2024 14:10
Förlåt men det där är ju bara bullshit. Det finns ingen enklare bil att hantera. Finns noll "farlighet" i en Tesla. Effekt, visst. Men den blir ju aldrig farlig på "sladda av vägen"-sätt.
Köra för fort kan man göra med 100 hästar också...
ps. Finns ingenting som _skriker_ incel mer än uttryck som "lågt testo".