Dags att bli av med min MY 2023?
Moderator: Redaktion
- anarkisten
- Teslaägare
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 02 mar 2023 22:37
Dags att bli av med min MY 2023?
Jag har en MY som jag har haft i lite drygt 1 år nu. Huvudanledningen till att jag köpte den var att den var billigare än andra bilar i den klassen. Jag fick till och med en lagerbil som kostade mig runt 515 000 kronor. Jag använder bilen 99 % av fallen för att pendla till och från jobbet, vilket är ca 50 km om dagen. Jag laddar hemma när det är billigt och bor i Södra Stockholm, vilket inte är så kallt som i norra delar av landet så räckvidden stör mig inte. Så det kändes som att allt var superbra hela tiden tills den 20:e januari.
Då råkade jag ut för en mindre olycka, vilket innebar att bilen inte är trafiksäker längre och jag måste byta en bland annat strålkastare och stötfångaren. Jag fick först tid på verkstad den 20:e mars, men sedan blev det den 10:e april, och idag kom ett nytt besked om att den 10:e maj blir datumet då bilen är reparerad! Detta beror på att Tesla har levererat alla reservdelar förutom stötfångaren, vilket verkar finnas brist på när det gäller MY-bilar utan parkeringsensorer. Alltså, det har ingenting att göra med strejken som pågår, för allt annat har levererats till verkstaden förutom detta.
Så hela kostnadsbilden kommer att ändras på grund av alla dessa förseningar (ersättningsbil från försäkringen gäller upp till 65 dagar bara och täcker 75 % av kostnaden).
Jag tänker nu att Tesla är så dålig på att leverera något så enkelt som en stötfångare – alltså inget komplext eller avancerat – på sin mest sålda bil i hela världen, det kommer mest troligt att bli ännu sämre om jag någon gång behöver vänta på en annan reservdel.
Är det inte då bara rätt att bli av med bilen innan den tappar ännu mer sitt värde och så fort som den är reparerad?
Hur skulle ni argumentera? Är jag för negativ nu eller är det faktiskt så illa med Tesla-reservdelar? Är det bara Tesla som står ut med sådana långa väntetider eller man kan ha samma problem med typ VW bilar eller liknande?
Då råkade jag ut för en mindre olycka, vilket innebar att bilen inte är trafiksäker längre och jag måste byta en bland annat strålkastare och stötfångaren. Jag fick först tid på verkstad den 20:e mars, men sedan blev det den 10:e april, och idag kom ett nytt besked om att den 10:e maj blir datumet då bilen är reparerad! Detta beror på att Tesla har levererat alla reservdelar förutom stötfångaren, vilket verkar finnas brist på när det gäller MY-bilar utan parkeringsensorer. Alltså, det har ingenting att göra med strejken som pågår, för allt annat har levererats till verkstaden förutom detta.
Så hela kostnadsbilden kommer att ändras på grund av alla dessa förseningar (ersättningsbil från försäkringen gäller upp till 65 dagar bara och täcker 75 % av kostnaden).
Jag tänker nu att Tesla är så dålig på att leverera något så enkelt som en stötfångare – alltså inget komplext eller avancerat – på sin mest sålda bil i hela världen, det kommer mest troligt att bli ännu sämre om jag någon gång behöver vänta på en annan reservdel.
Är det inte då bara rätt att bli av med bilen innan den tappar ännu mer sitt värde och så fort som den är reparerad?
Hur skulle ni argumentera? Är jag för negativ nu eller är det faktiskt så illa med Tesla-reservdelar? Är det bara Tesla som står ut med sådana långa väntetider eller man kan ha samma problem med typ VW bilar eller liknande?
Tesla MY RWD 2023-?
Skoda Superb iv 2020-2023
Passat GTE 2018-2020
Skoda Superb iv 2020-2023
Passat GTE 2018-2020
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Dags att bli av med min MY 2023?
Teoretiskt borde tesla kunna ta en stötfångare från linan och skicka till dig…. Även om det såklart inte fungerar så i praktiken. Torde tillverkas en ruskig mängd stötfångare…
M3 LR 2023
Re: Dags att bli av med min MY 2023?
Jag tror faktiskt att BYD är sämre på att leverera reservdelar...
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 909
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Dags att bli av med min MY 2023?
Jag frågade en säljare på ett försäkringsbolag varför Tesla hade så höga försäkringskostnader, svaret jag fick då (för ett år sen) var just detta. Tesla tar lång tid på sig att reparera skador, vilket gör att försäkringsbolagen får stå för hyrbil länge, vilket i sin tur driver upp premien.
Det kanske ändrats sen dess, men det var svaret jag fick då iaf.
Att det är just främre stötfångare som går åt mycket efter att man plockat bort parkeringsensorerna behöver man ju inte vara Einstein för att räkna ut... bakre lär också gå åt rätt många. Tesla sparar några hundringar på att inte sätta in sensorer, kostnaden vältras istället över på försäkringsbolagen och dig som bilägare.
Jag tror inte du skulle ha samma problem hos etablerade biltillverkare, de har lång erfarenhet av vilka delar som behövs och en etablerad organisation anpassad till den svenska försäljningsvolymen. Men alla nya spelare har nog samma växtvärk som Tesla, sen kanske de är mer eller mindre engagerade i att lösa problemet.
Det kanske ändrats sen dess, men det var svaret jag fick då iaf.
Att det är just främre stötfångare som går åt mycket efter att man plockat bort parkeringsensorerna behöver man ju inte vara Einstein för att räkna ut... bakre lär också gå åt rätt många. Tesla sparar några hundringar på att inte sätta in sensorer, kostnaden vältras istället över på försäkringsbolagen och dig som bilägare.
Jag tror inte du skulle ha samma problem hos etablerade biltillverkare, de har lång erfarenhet av vilka delar som behövs och en etablerad organisation anpassad till den svenska försäljningsvolymen. Men alla nya spelare har nog samma växtvärk som Tesla, sen kanske de är mer eller mindre engagerade i att lösa problemet.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Dags att bli av med min MY 2023?
Är brist på reservdelar hos många tyvärr.
Jag fick en ny vänster framskärm(plast) till min Renault i vintras efter 6 mån väntetid.
Jag fick en ny vänster framskärm(plast) till min Renault i vintras efter 6 mån väntetid.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 614
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Dags att bli av med min MY 2023?
Just tiden att få reservdelar inkl slitagedelar som bromsklossar, torkarblad, oljor och diverse filter samt väl utbyggd service, är ett av de saker som jag väger in vid inköp av bil.
Håller mig därför till tyska bilar (VW och MB). De brukar vara snabba, 1-2 dagar och kan servas&repareras lite överallt.
Men att Tesla skulle vara långsamma, känns ändå som en klar överraskning.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Dags att bli av med min MY 2023?
Gissar du eller finns det något underlag?
Finns ändå auktoriserade handlare och verkstäder för BYD, t.ex. i min stad där inte Tesla har någon närvaro.
Re: Dags att bli av med min MY 2023?
Det är så det fungerar i dag med den "just in time"-filosofi som är rådande. Man ska inte ligga på några lager, och tydligen inte heller lager av reservdelar.
Nu ska jag vara riktigt gubbig: När jag ägde Volvo på 80- och 90-talen så kunde jag åka till Rejmes i Norrköping och handla minsta skruv direkt över disk. Hos denna återförsäljare lagerförde de alla reservdelar som tänkas kunde. Och om de mot förmodan inte hade en reservdel hemma så bad de tusen ggr om ursäkt och lovade att jag kunde hämta den dagen efter.
Det är andra tider nu.
Nu ska jag vara riktigt gubbig: När jag ägde Volvo på 80- och 90-talen så kunde jag åka till Rejmes i Norrköping och handla minsta skruv direkt över disk. Hos denna återförsäljare lagerförde de alla reservdelar som tänkas kunde. Och om de mot förmodan inte hade en reservdel hemma så bad de tusen ggr om ursäkt och lovade att jag kunde hämta den dagen efter.
Det är andra tider nu.
Re: Dags att bli av med min MY 2023?
Roliga är att mycket till vanliga Volvo gick att köpa på OK, packningssatser, skärmkanter, oljefilter och remmar m.m. Före min tid som bilägare men hängde en del med en kusin som ofta tog med mig dit för att köpa reservdelar där.Jerker skrev: ↑03 apr 2024 07:33Det är så det fungerar i dag med den "just in time"-filosofi som är rådande. Man ska inte ligga på några lager, och tydligen inte heller lager av reservdelar.
Nu ska jag vara riktigt gubbig: När jag ägde Volvo på 80- och 90-talen så kunde jag åka till Rejmes i Norrköping och handla minsta skruv direkt över disk. Hos denna återförsäljare lagerförde de alla reservdelar som tänkas kunde. Och om de mot förmodan inte hade en reservdel hemma så bad de tusen ggr om ursäkt och lovade att jag kunde hämta den dagen efter.
Det är andra tider nu.
Min erfarenhet är att Volvo där jag bor har ett ganska bra lager fortfarande, men annars så får dom hem delarna väldigt fort.
Också ett väldigt trevligt koncept med en personlig servicetekniker som i möjligaste mån sköter allt från bokning och service till överlämnande där man får veta vad som gjorts och varför.
Re: Dags att bli av med min MY 2023?
Tyskarna är inte bättre. En på forumet här hade sin Mercedes på verkstad i 9 månader i väntan på reservdelar.Sportbilsentusiasten skrev: ↑03 apr 2024 07:16Just tiden att få reservdelar inkl slitagedelar som bromsklossar, torkarblad, oljor och diverse filter samt väl utbyggd service, är ett av de saker som jag väger in vid inköp av bil.
Håller mig därför till tyska bilar (VW och MB). De brukar vara snabba, 1-2 dagar och kan servas&repareras lite överallt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Dags att bli av med min MY 2023?
Ja, det stämmer att Volvo hade avtal med OK under en period. Passade ju bra i kombo med OK:s GDS-hallar!backe skrev: ↑03 apr 2024 08:16Roliga är att mycket till vanliga Volvo gick att köpa på OK, packningssatser, skärmkanter, oljefilter och remmar m.m. Före min tid som bilägare men hängde en del med en kusin som ofta tog med mig dit för att köpa reservdelar där.Jerker skrev: ↑03 apr 2024 07:33Det är så det fungerar i dag med den "just in time"-filosofi som är rådande. Man ska inte ligga på några lager, och tydligen inte heller lager av reservdelar.
Nu ska jag vara riktigt gubbig: När jag ägde Volvo på 80- och 90-talen så kunde jag åka till Rejmes i Norrköping och handla minsta skruv direkt över disk. Hos denna återförsäljare lagerförde de alla reservdelar som tänkas kunde. Och om de mot förmodan inte hade en reservdel hemma så bad de tusen ggr om ursäkt och lovade att jag kunde hämta den dagen efter.
Det är andra tider nu.
Min erfarenhet är att Volvo där jag bor har ett ganska bra lager fortfarande, men annars så får dom hem delarna väldigt fort.
Också ett väldigt trevligt koncept med en personlig servicetekniker som i möjligaste mån sköter allt från bokning och service till överlämnande där man får veta vad som gjorts och varför.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 8308
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Dags att bli av med min MY 2023?
När jag renoverade en Ford Anglia -62 i slutet av 70-talet hade Fordhandlaren i Sundsvall båda framskärmarna hemma i lager!Jerker skrev: ↑03 apr 2024 07:33Det är så det fungerar i dag med den "just in time"-filosofi som är rådande. Man ska inte ligga på några lager, och tydligen inte heller lager av reservdelar.
Nu ska jag vara riktigt gubbig: När jag ägde Volvo på 80- och 90-talen så kunde jag åka till Rejmes i Norrköping och handla minsta skruv direkt över disk. Hos denna återförsäljare lagerförde de alla reservdelar som tänkas kunde. Och om de mot förmodan inte hade en reservdel hemma så bad de tusen ggr om ursäkt och lovade att jag kunde hämta den dagen efter.
Det är andra tider nu.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Dags att bli av med min MY 2023?
"Gubbig" kommenterar: -Det var tider, det!mikebike skrev: ↑03 apr 2024 08:29När jag renoverade en Ford Anglia -62 i slutet av 70-talet hade Fordhandlaren i Sundsvall båda framskärmarna hemma i lager!Jerker skrev: ↑03 apr 2024 07:33Det är så det fungerar i dag med den "just in time"-filosofi som är rådande. Man ska inte ligga på några lager, och tydligen inte heller lager av reservdelar.
Nu ska jag vara riktigt gubbig: När jag ägde Volvo på 80- och 90-talen så kunde jag åka till Rejmes i Norrköping och handla minsta skruv direkt över disk. Hos denna återförsäljare lagerförde de alla reservdelar som tänkas kunde. Och om de mot förmodan inte hade en reservdel hemma så bad de tusen ggr om ursäkt och lovade att jag kunde hämta den dagen efter.
Det är andra tider nu.
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Dags att bli av med min MY 2023?
Att det tar orimligt lång tid att få fram reservdelar är nog något som kan hända de flesta bilmärken. Att försäkringen skulle vara hög av den orsaken låter som en skröna. Det jag har hört är att ebilar är inblandade i fler olyckor. Inte minst de motorstarka.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
Re: Dags att bli av med min MY 2023?
Varför skulle en "motorstark" elbil vara inblandad i fler olyckor? Är ju hur lätt som helst att modulera kraften. Det är inte som en gammal sportbil utan antispinn och antisladd som du kraschade om du var lite vårdslös.
Re: Dags att bli av med min MY 2023?
Nu vet jag inte vad den personen hade för bil, men när man som Tesla säljer mer eller mindre en bilmodell i Europa och det är en kofångare vi snackar om så är det ändå dåligt.taliz skrev: ↑03 apr 2024 08:22Tyskarna är inte bättre. En på forumet här hade sin Mercedes på verkstad i 9 månader i väntan på reservdelar.Sportbilsentusiasten skrev: ↑03 apr 2024 07:16Just tiden att få reservdelar inkl slitagedelar som bromsklossar, torkarblad, oljor och diverse filter samt väl utbyggd service, är ett av de saker som jag väger in vid inköp av bil.
Håller mig därför till tyska bilar (VW och MB). De brukar vara snabba, 1-2 dagar och kan servas&repareras lite överallt.
Om det vore en kofångare på en Mercedes som är skadad och det är på årets model av E-klass (tjänstebilstyp) så är det också såklart väldigt illa. Är det en SLR McLaren och det saknas en komponent som är unik för modellen så är det inte bra men mer förståeligt.
Re: Dags att bli av med min MY 2023?
Det kan vi diskutera, men enligt försäkringsbolagen är det så. Om det stämmer att elbilar, inte minst motorstarka är inblandade i fler olyckor, vad är din förklaring? Min källa till detta är media(osäker källa) och forskningschefen på ett av våra största försäkringsbolag i ett fysiskt samtal oss emellan. De skulle titta närmare på siffrorna för att dels granska själva siffrorna men också isolera orsakerna om de kan. Men det kan ju ta flera år.
Personligen tror jag effekten spelar roll. Vi har fått ett läge där vi är ett stort gäng som ibland lite elakt kallas Teslapappor som nu har bilar med en motoreffekt som motsvarar en Porsche 911 för några år sedan(vet inte hur det är nu). I min värld en klar riskfaktor.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 909
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
- anarkisten
- Teslaägare
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 02 mar 2023 22:37
Re: Dags att bli av med min MY 2023?
Jag tycker eftersom det är ett problem som Tesla själv har orsakat och jag, vekstaden eller annat har inte någon del i det ska de ersätta mig åtminstone med en ersättningsbil eller liknande tills de kan leverera en stötfångare till verkstaden. Alltså, bilen har fortfarande vagnskadegaranti och det ska betyda något tänker jag. Jag vet dock inte om de köper det argumentet eller inte. Har ni någon erfarenhet av detta?
Tesla MY RWD 2023-?
Skoda Superb iv 2020-2023
Passat GTE 2018-2020
Skoda Superb iv 2020-2023
Passat GTE 2018-2020
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5669
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Dags att bli av med min MY 2023?
Fast Tesla sticker tydligen ut i statistiken när det gäller skadekostnad, och en av anledningarna till det är som nämndes att Teslan i genomsnitt blir stillastående längre tid än andra märken. Iaf enligt de jag pratat med som har direkt insyn i sådan statistik på större försäkringsbolag.
- LarsaR
- Teslaägare
- Inlägg: 511
- Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
- Ort: Skellefteå
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: Dags att bli av med min MY 2023?
Lägg på till pensionärer
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!