Airlift skrev: ↑02 apr 2024 07:16
Klart, dock intressant att systemet loggar det som app-aktivitet?
Som jag skrev innan, Teslas fördelning av energi på energisidan skulle man enklast kunna beskriva med ett ord: Bullshit.
Jag loggar en massa data själv och från det kan man dra slutsatsen att det faktiskt är bullshit.
Ett exempel från igår till idag:
Parkerade på jobbet kl 11:05 igår, med 21% SOC. Bilen drar ungefär en procent när den står en vecka (mer exakt ungefär 0.7-1%).
Nu har den stått exakt ett dygn.
Teslafi visar att bilen somnade i princip direkt, och att SOC inte justerades om synbart innan den somnade. Således 21% kvar då också.
Sedan har bilen sovit i ett sträck tills jag var ut och tig en bild på energigrafen ”parkering”.
Bilen har fortfarande 21% SOC, det visar både Teslafi och Scan My Tesla.
Däremot var det en kall natt, det var -22C när jag landade efter midnatt och som kallast -24C officiell temperatur.
Batteriet har svalnat ordentligt och bilen visar 14% SOC på displayen. Riktig SOC är dock fortfarande 21%, vilket bilen också mäter, men den visar 14%.
Eftersom bilen sovit och vart låst hela tiden, och jag inte har öppnat appen etc, så vet jag att den normalt ~ 0.1% men eftersom den inte vsknat och fyllt på lågvoltsbatteriet så har den dragit 0.0% ur HV-batteriet.
De 5.9% som står här, är en ren lögn.
Skärmen har inte vart igång alls. 0.5% dvs 0.5kWh skulle räcka ett bra tag på skärmen.
Mobilappen har inte alls använts alls. Det kan jag bevisa med att bilen inte vaknat alls på 24h.
Stand by, bilen har dragit cirka 0.1kWh (knappt) ur LV-batteriet. 2.7% är svammel.
Tesla försöker förklara en skillnad på 6-7% som inte finns genom att sprida falsk information…
IMG_8232.jpeg
Såhär sov den idag tills jag var ut och fotade energigrafen:
IMG_8235.jpeg
Teslafi visar väldigt snyggt hur det står till med SOC:
21% är vad batteriet har, och vad BMS mäter upp. 14% är vad bilen displayar eftersom batteriet är kallt.
Parkerade jag med 21% och det är 21% nu kan bilen omöjligen ha förbrukat 5.9% under detta dygn.
IMG_8234.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.