Samma problem med nya Tiguan vs ID4. Bättre bil för 200k lägre pris.Sportbilsentusiasten skrev: ↑29 mar 2024 17:20Ja det tycker jag med.Earplugged skrev: ↑25 mar 2024 20:21Ja Passaten känns klart mycket snyggare och mer premium både på in och utsidan, märkligt tänkt.SwedishAdvocate skrev: ↑25 mar 2024 19:32Nya Passat lanserades i princip samtidigt som ID.7 Tourer. Tycker Passaten har snyggare instrumentering än ID.7. Ratten har dessutom riktiga knappar.
Vad är poängen med att ha olika interiörer i Passat och ID.7? Det hade väl blivit betydligt billigare för VW om de istället använt samma interiör – eller?
Och så undrar folk varför elbilar inte säljer... Jag tror ju inte direkt det hjälper när det är B-laget som har fått ta hand om elversionens formgivning...
Gillade heller inte hur ID.7 var att köra.
VW ID.7
Moderator: Redaktion
Re: VW ID.7
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.7
Jag behöver hjälp att välja, pengarna räcker inte till allt Ska jag välja exteriörpaket med DCC och akustik-rutor (hur stor skillnad gör de rutorna) eller interiörpaket med HarmanKardon stereo, ventilerade säten och värme/sidoairbag i baksätet (två barn åker där)?
Re: VW ID.7
Hur mkt har du prutat?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 5717
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW ID.7
Går väl att bygga ett rätt bra 'case' för sidoairbagsen bak tänker jag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: VW ID.7
Baserat på de jämförelser jag gjorde då jag köpte min E-klass för 4år sedan; akustik-rutor och största stereon.
Men jag har inte jämfört på VW, bara på E-klass.
Ljud är viktigt för mig, så testa själv så du vet vad du prioriterar
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: VW ID.7
Bara maila något dussin handlare och se vem som ger bäst bud.
Från sida 17 i denna tråd(detta är alltså "edition" som har en del paket):
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.7
Nu säljstartar versionerna med 86kwh.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.7
Svenskt pris på ID7 GTX Tourer Edition är 699 900kr. Då ingår både Interör Plus och Exteirör Plus. Således billigare än samma utrustning utan GTX. Denna lär sälja.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: VW ID.7
Fick offert på id7 gtx idag. Oväntat bra listpris, 699 900 med all utrustning utom panoramatak. Det får bli en sån som personalbil. Ända tilläget blir dragkrok. Metalliclack ingår och den har det stora batteriet med 91 kWh brutto. Bra ramavtalsrabatt dessutom.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: VW ID.7
Börjar bli behagligare priser på dessa stora, välutrustade bilar som kommer långt. Trevligt!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: VW ID.7
Är det så bra egentligen? ID4 GTX hade listpris på 565 när den kom, också mer eller mindre fullutrustad. Dessutom fick man 70k bonus.
Att pynta nästan 50% mer idag känns det inte värt IMO.
Elbilar borde bli billigare med åren(Tesla visar att det går att göra), inte dyrare.
En ID7 Tourer borde kosta jämförbart med en Passat idag, dvs från ca 450k.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.7
700’ för en bil idag? Njaa inte bra pris.taliz skrev: ↑07 jun 2024 07:59Är det så bra egentligen? ID4 GTX hade listpris på 565 när den kom, också mer eller mindre fullutrustad. Dessutom fick man 70k bonus.
Att pynta nästan 50% mer idag känns det inte värt IMO.
Elbilar borde bli billigare med åren(Tesla visar att det går att göra), inte dyrare.
En ID7 Tourer borde kosta jämförbart med en Passat idag, dvs från ca 450k.
Fin bil i övrigt men att ta den på firman blir inte för mej, tyvärr.
Model 3 LR -21
-
- elbilist
- Inlägg: 962
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: VW ID.7
ID4 GTX var inte mer eller mindre fullutrustad för 565’ när den lanserades.taliz skrev: ↑07 jun 2024 07:59Är det så bra egentligen? ID4 GTX hade listpris på 565 när den kom, också mer eller mindre fullutrustad. Dessutom fick man 70k bonus.
Att pynta nästan 50% mer idag känns det inte värt IMO.
Elbilar borde bli billigare med åren(Tesla visar att det går att göra), inte dyrare.
En ID7 Tourer borde kosta jämförbart med en Passat idag, dvs från ca 450k.
Visst ingick det vissa paket som vanliga PRO inte hade men fullustrustad tickade GTX in på typ 680’
Iaf om man vad om en offert på en.
Motsvarande Tesla kostar 1.2mille.
Lite snabbare kanske men för 500’ kanske man kan leva med det.
Re: VW ID.7
Jo, jag var själv nära att köpa en. Det ingick Matrix och allt övrig man behövde. Det som inte ingick var fluff som panoramatak, obekvämare stolar och fula designgrejer etc.R_Edvinsson skrev: ↑07 jun 2024 09:30ID4 GTX var inte mer eller mindre fullutrustad för 565’ när den lanserades.taliz skrev: ↑07 jun 2024 07:59Är det så bra egentligen? ID4 GTX hade listpris på 565 när den kom, också mer eller mindre fullutrustad. Dessutom fick man 70k bonus.
Att pynta nästan 50% mer idag känns det inte värt IMO.
Elbilar borde bli billigare med åren(Tesla visar att det går att göra), inte dyrare.
En ID7 Tourer borde kosta jämförbart med en Passat idag, dvs från ca 450k.
Visst ingick det vissa paket som vanliga PRO inte hade men fullustrustad tickade GTX in på typ 680’
Iaf om man vad om en offert på en.
Motsvarande Tesla kostar 1.2mille.
Lite snabbare kanske men för 500’ kanske man kan leva med det.
Några månader senare höjde de priset rejält och tog bort massa utrusning, så plötsligt kostade samma bil närmare 700.
Nej, en Y LR(som har mer utrymme och fler hästar) kostar ca 600k.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.7
Matrix har alltid ingått på GTX men det är ungefär det som ingått också, inte ens elbaklucka var standard. Det ingår mycket mer utrustning i en ID7 GTX mot vad som ingick i en ID4 GTX tidigare. Fram tills för ungefär ett år sedan kostade ID4 GTX 659 900kr basutrustad. Med tanke på uppdateringarna och all utrustning tycker då jag att ID7 GTX är prisvärd.taliz skrev: ↑07 jun 2024 09:58Jo, jag var själv nära att köpa en. Det ingick Matrix och allt övrig man behövde. Det som inte ingick var fluff som panoramatak, obekvämare stolar och fula designgrejer etc.R_Edvinsson skrev: ↑07 jun 2024 09:30ID4 GTX var inte mer eller mindre fullutrustad för 565’ när den lanserades.taliz skrev: ↑07 jun 2024 07:59Är det så bra egentligen? ID4 GTX hade listpris på 565 när den kom, också mer eller mindre fullutrustad. Dessutom fick man 70k bonus.
Att pynta nästan 50% mer idag känns det inte värt IMO.
Elbilar borde bli billigare med åren(Tesla visar att det går att göra), inte dyrare.
En ID7 Tourer borde kosta jämförbart med en Passat idag, dvs från ca 450k.
Visst ingick det vissa paket som vanliga PRO inte hade men fullustrustad tickade GTX in på typ 680’
Iaf om man vad om en offert på en.
Motsvarande Tesla kostar 1.2mille.
Lite snabbare kanske men för 500’ kanske man kan leva med det.
Några månader senare höjde de priset rejält och tog bort massa utrusning, så plötsligt kostade samma bil närmare 700.
Nej, en Y LR(som har mer utrymme och fler hästar) kostar ca 600k.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
-
- Inlägg: 5717
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW ID.7
Jag tycker så klart också att det hade varit trevligt ifall en ID.7 kostat från ca 450K idag. Men å andra sidan verkar ju en mer eller mindre fullutrustad ID.4 GTX inte kosta 565K längre...taliz skrev: ↑07 jun 2024 07:59Är det så bra egentligen? ID4 GTX hade listpris på 565 när den kom, också mer eller mindre fullutrustad. Dessutom fick man 70k bonus.
Att pynta nästan 50% mer idag känns det inte värt IMO.
Elbilar borde bli billigare med åren(Tesla visar att det går att göra), inte dyrare.
En ID7 Tourer borde kosta jämförbart med en Passat idag, dvs från ca 450k.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: VW ID.7
Det är såklart jättetrevligt med sänkta priser för konsumenten men man måste vara medveten om att VW Finans sitter och garanterar restvärden på tusentals bilar i Sverige, både via leasing och lån med garanterat restvärde. Vanligtvis ligger dessa restvärden på runt 350 000kr efter 3 år, dvs ett försäljningspris runt 400 000kr. Att tro att de kommer sänka priset på nya bilar till 500 000 kr är helt enkelt inte görbart. Om man som taliz enbart är intresserad av pris kan man köpa en Tesla, Volkswagen kommer inte sänka sina priser särskilt mycket.SwedishAdvocate skrev: ↑07 jun 2024 10:50Jag tycker så klart också att det hade varit trevligt ifall en ID.7 kostat från ca 450K idag. Men å andra sidan verkar ju en mer eller mindre fullutrustad ID.4 GTX inte kosta 565K längre...taliz skrev: ↑07 jun 2024 07:59Är det så bra egentligen? ID4 GTX hade listpris på 565 när den kom, också mer eller mindre fullutrustad. Dessutom fick man 70k bonus.
Att pynta nästan 50% mer idag känns det inte värt IMO.
Elbilar borde bli billigare med åren(Tesla visar att det går att göra), inte dyrare.
En ID7 Tourer borde kosta jämförbart med en Passat idag, dvs från ca 450k.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: VW ID.7
Vad väger högst? Restvärde(som oavsett mest beror på efterfrågan) eller någon nybilsförsäljning värd namnet?toppo skrev: ↑07 jun 2024 11:14Det är såklart jättetrevligt med sänkta priser för konsumenten men man måste vara medveten om att VW Finans sitter och garanterar restvärden på tusentals bilar i Sverige, både via leasing och lån med garanterat restvärde. Vanligtvis ligger dessa restvärden på runt 350 000kr efter 3 år, dvs ett försäljningspris runt 400 000kr. Att tro att de kommer sänka priset på nya bilar till 500 000 kr är helt enkelt inte görbart. Om man som taliz enbart är intresserad av pris kan man köpa en Tesla, Volkswagen kommer inte sänka sina priser särskilt mycket.SwedishAdvocate skrev: ↑07 jun 2024 10:50Jag tycker så klart också att det hade varit trevligt ifall en ID.7 kostat från ca 450K idag. Men å andra sidan verkar ju en mer eller mindre fullutrustad ID.4 GTX inte kosta 565K längre...taliz skrev: ↑07 jun 2024 07:59Är det så bra egentligen? ID4 GTX hade listpris på 565 när den kom, också mer eller mindre fullutrustad. Dessutom fick man 70k bonus.
Att pynta nästan 50% mer idag känns det inte värt IMO.
Elbilar borde bli billigare med åren(Tesla visar att det går att göra), inte dyrare.
En ID7 Tourer borde kosta jämförbart med en Passat idag, dvs från ca 450k.
Väldigt många har sänkt sina priser rejält på sistone. Tex Mercedes har pressat ner sina modeller med hundratusentals kronor.
VW har också sänkt om än inte i samma grad.
Väldigt väldigt få är okänsliga för pris, och de väljer primärt annat än VW. Att Mercedes, som traditionellt räknats som ett av dessa märken, ändå känt sig tvungna att dumpa priserna visar väl att ingen går säker på dagens marknad.
VW kan knappast vara nöjda när det säljs 10 ggr fler Y än deras ID4/5/7.
Som de själva sa för nått halvår sen, “the roof is on fire”.
Förövrigt, förklara varför jag kunde köpa en ID4 för under 500k för 3 år sen, samt att jag idag kan köpa en Model 3 för det.
Har VWs kostnader ökat så mkt mer än Teslas? I så fall är de ju katastrofalt usla förhandlare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.7
Den som vilja sälja volymer av elbilar måste hitta rätt prisnivå dvs mellan 4-650 KSEK. Blir ganska tydligt om man tittar på nybilsförsäljningen och vilka modeller som säljer mest.
VW har stora problem, ID4:an har tappat 54% i nyförsäljning mot 2023 (Sverige). ID.7 kan blir räddningen men då måste priset ner.
https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
VW har stora problem, ID4:an har tappat 54% i nyförsäljning mot 2023 (Sverige). ID.7 kan blir räddningen men då måste priset ner.
https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
MY RWD Vit 2023
Re: VW ID.7
Volkswagen ligger ju precis i det spannet för företag som har ramavtal. ID3: 400 och uppåt, ID4 500 och uppåt, ID7 600 och uppåt. Att det registrerats färre ID4 i år beror ju på att det inte gick att beställa ID4 under en lång period i höstas utan var hänvisad till lagerbilar, sen har leveransarna av den uppdaterade versionen kommit igång för bara någon dryg månad sedan.Freez skrev: ↑07 jun 2024 12:32Den som vilja sälja volymer av elbilar måste hitta rätt prisnivå dvs mellan 4-650 KSEK. Blir ganska tydligt om man tittar på nybilsförsäljningen och vilka modeller som säljer mest.
VW har stora problem, ID4:an har tappat 54% i nyförsäljning mot 2023 (Sverige). ID.7 kan blir räddningen men då måste priset ner.
https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: VW ID.7
Vad erbjuder VW Finans för ränta? Kanske går på ett ut om de kan garantera restvärdet.toppo skrev: ↑07 jun 2024 11:14Det är såklart jättetrevligt med sänkta priser för konsumenten men man måste vara medveten om att VW Finans sitter och garanterar restvärden på tusentals bilar i Sverige, både via leasing och lån med garanterat restvärde. Vanligtvis ligger dessa restvärden på runt 350 000kr efter 3 år, dvs ett försäljningspris runt 400 000kr. Att tro att de kommer sänka priset på nya bilar till 500 000 kr är helt enkelt inte görbart. Om man som taliz enbart är intresserad av pris kan man köpa en Tesla, Volkswagen kommer inte sänka sina priser särskilt mycket.SwedishAdvocate skrev: ↑07 jun 2024 10:50Jag tycker så klart också att det hade varit trevligt ifall en ID.7 kostat från ca 450K idag. Men å andra sidan verkar ju en mer eller mindre fullutrustad ID.4 GTX inte kosta 565K längre...taliz skrev: ↑07 jun 2024 07:59Är det så bra egentligen? ID4 GTX hade listpris på 565 när den kom, också mer eller mindre fullutrustad. Dessutom fick man 70k bonus.
Att pynta nästan 50% mer idag känns det inte värt IMO.
Elbilar borde bli billigare med åren(Tesla visar att det går att göra), inte dyrare.
En ID7 Tourer borde kosta jämförbart med en Passat idag, dvs från ca 450k.
Model 3 LR -21
Re: VW ID.7
Det du påstår stämmer faktiskt inte…
Jag förmodar att du menar Model Y LR AWD? Den Model Y som är jämförbar med ID7 GTX är LR AWD, vanliga LR får jämföras med vanliga ID7.
ID7 GTX och Model Y LR AWD har i stort sett samma antal hästkrafter och är ungefär lika snabba
ID7 är större
ID7 GTX och Model Y LR AWD kostar ungefär lika mycket (med ramavtal)
ID 7 GTX har väldigt mycket mer utrustning än Model Y
ID7 har en betydligt mer påkostad inredning
ID7 GTX har betydligt längre räckvidd och laddar mycket fortare än Model Y
ID7 är mycket tystare än Model Y
ID7 är mycket bekvämare än Model Y
ID7 har en mycket bättre autopilot än Model Y
Och så vidare
Men den Tesla som är jämförbar med ID7 är egentligen inte Model Y utan Model S. Model Y ska jämföras med ID4…
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: VW ID.7
Id7 fick ju ganska medioker räckvidd i El Prix.
https://www.naf.no/elbil/elprix
Är det trasiga batterimoduler igen?
https://www.naf.no/elbil/elprix
Är det trasiga batterimoduler igen?
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.