AktivEffekt skrev: ↑20 nov 2023 19:53
Apollo 8 rundade månen 1968, för 55 år sedan.
Det var inga Saturn V raketer som fallerade under testningen även om det var nära vid något tillfälle i början.
Blekt resultat kan jag tycka i kontrast. Man skulle vattenlanda steg1 & 2 men bägge exploderade långt innan.
Jag anser att det amerikanska rymdprogrammet under 1960-talet utan tvekan är en av mänsklighetens största triumfer, kanske den _allra_ största.
Med det sagt.. att jämföra Apollo-programmet med SpaceX och/eller Starship är ju väldigt vanskligt, och i princip omöjligt att göra rättvist, förutsättningarna är ju fullständigt olika, och det är
flera storleksordningar skillnad mellan tillgängliga resurser.
Apollo-programmet sysselsatte som mest c:a 400,000 människor över hela USA, i Schweiz, Tyskland, Australien, Storbritannien etc. Det finns också studier som visar på att en av orsakerna till att Apollo-programmet öht gick att genomföra var att dessa 400,000 personer
i snitt ställde upp med 25% obetald övertid. SpaceX har idag c:a 13,000 anställda, varav bara en bråkdel arbetar med just Spaceship.
Apollo-programmet hade i princip hela det statliga, civila och militära samhällets alla resurser till förfogande, i runda slängar 2.5% av USA:s BNP under >10 år, vilket idag skulle motsvara c:a 600-700 miljarder USD
om året i tio år. Även om man "bara" räknar om den totala Apollo-budgeten på c:a 25 miljarder USD till dagens pengavärde så handlar det om kanske 300 miljarder dollar. SpaceX är
ett privat företag som genomför detta helt med egna (lånade) medel och egna resurser, och hela Spaceship-projektet beräknas
totalt komma att kosta i storleksordningen 10 miljarder USD.
Dom grundläggande designprinciperna är ju också diametralt olika, för NASA var det "failure is not an option", SpaceX arbetar enligt principen "fail fast, and learn faster", båda första uppskjutningar var ju i princip menade att "misslyckas", dock helst så sent som möjligt, och i vilket fall först efter att dom primära målen uppnåtts, vilket man alltså lyckades med i båda fallen.
I min bok är båda projekten oerhört framgångsrika, i SpaceX fall iofs bara "än så länge", dom har ju mycket kvar att bevisa, men att ställa Spaceshipa första uppskjutningar mot dom första Saturn V-uppskjutningarna är helt enkelt inte en rättvis jämförelse.
/fth