Är det någon som varit och provkört id7:an och vill delge sina erfarenheter? Tycker den är för dyr i dagsläget, men den verkar vara gjord för att resa långt i.
Jag har provkört, är ett väldigt stort lyft från ID.4.
Både interiör och körkänsla talar om högre kvalité.
Väldigt behaglig att köra, ingen racer, snarare en kryssare.
Har inte provkört utan adaptiva dämpningen så vet inte hur den är att köra utan.
Tycker nog att det är en extrautrustning man bör välja till den typen av långåkare oavsett.
Tar alla ojämnheter som om dom inte fanns.
Nya motorn är helt klart piggare och effektivare.
Men det är som sagt ingen sportig bil, så är det något man är ute efter så är ID.7 inte rätt.
Tyst och behaglig.
Var skönt att bara sitta och köra utan lyssna på något.
Något jag inte tycker är lika behagligt i varken vår ID.4 eller MY.
Mjukvaran är bra mycket kvickare än föregångarn.
Men kan inte påstå att den är perfekt, men är absolut något man kan leva med.
Från att jag haft inställningen att det inte blir VW igen så blev jag såpass överaskad och sugen så det blev en lagd beställning idag.
Sidenote: dragkapaciteten kommer att öka då VW kommer ändra till 8% klassning från 12%.
Kommer medföra 200kg ökad dragvikt. RWD 1200kg AWD 1400kg.
Ingen stor ökning men alltid något.
Ok, tack för din input, låter väldigt intressant!
Funderade på nya id4:an då min nuvarande leasing går ut i juli, men samtidigt är jag inte jättesugen på en SUV igen…
Dessutom känns det som att VW lyckats göra en mycket effektivare bil och riktigt bra laddkurva.
Vilken version valde du? Just nu är det väl nån kampanj med vissa tillval som ingår, om jag inte minns fel.
Ja jag var verkligen inte sugen på ID.4 igen.
Dock vill jag inte behöva krypa in i bilen, därav var inte ID.7 på tapeten innan jag provsuttit och provkört då jag var rädd för just detta.
visst blir det inte samma kliv in som på en SUV men inte långt ifrån heller.
Det blev en Pro Edition.
Extrautrustning: Exteriör plus och dragkrok.
Nä, samma här, vill komma in och ur lätt, men ska försöka hinna med en provkörning så snabbt som möjligt nu.
Såg att det tack och lov fanns paket utan panoramataket, och då ingår DCC.
Hur gör du med vinterdäck? Skaffar du det på egen hand? VWs egna verkar ju ligga på ca 27-30 papp om jag inte såg fel.
Är det någon som varit och provkört id7:an och vill delge sina erfarenheter? Tycker den är för dyr i dagsläget, men den verkar vara gjord för att resa långt i.
Jag har provkört, är ett väldigt stort lyft från ID.4.
Både interiör och körkänsla talar om högre kvalité.
Väldigt behaglig att köra, ingen racer, snarare en kryssare.
Har inte provkört utan adaptiva dämpningen så vet inte hur den är att köra utan.
Tycker nog att det är en extrautrustning man bör välja till den typen av långåkare oavsett.
Tar alla ojämnheter som om dom inte fanns.
Nya motorn är helt klart piggare och effektivare.
Men det är som sagt ingen sportig bil, så är det något man är ute efter så är ID.7 inte rätt.
Tyst och behaglig.
Var skönt att bara sitta och köra utan lyssna på något.
Något jag inte tycker är lika behagligt i varken vår ID.4 eller MY.
Mjukvaran är bra mycket kvickare än föregångarn.
Men kan inte påstå att den är perfekt, men är absolut något man kan leva med.
Från att jag haft inställningen att det inte blir VW igen så blev jag såpass överaskad och sugen så det blev en lagd beställning idag.
Sidenote: dragkapaciteten kommer att öka då VW kommer ändra till 8% klassning från 12%.
Kommer medföra 200kg ökad dragvikt. RWD 1200kg AWD 1400kg.
Ingen stor ökning men alltid något.
Ok, tack för din input, låter väldigt intressant!
Funderade på nya id4:an då min nuvarande leasing går ut i juli, men samtidigt är jag inte jättesugen på en SUV igen…
Dessutom känns det som att VW lyckats göra en mycket effektivare bil och riktigt bra laddkurva.
Vilken version valde du? Just nu är det väl nån kampanj med vissa tillval som ingår, om jag inte minns fel.
Ja jag var verkligen inte sugen på ID.4 igen.
Dock vill jag inte behöva krypa in i bilen, därav var inte ID.7 på tapeten innan jag provsuttit och provkört då jag var rädd för just detta.
visst blir det inte samma kliv in som på en SUV men inte långt ifrån heller.
Det blev en Pro Edition.
Extrautrustning: Exteriör plus och dragkrok.
Nä, samma här, vill komma in och ur lätt, men ska försöka hinna med en provkörning så snabbt som möjligt nu.
Såg att det tack och lov fanns paket utan panoramataket, och då ingår DCC.
Hur gör du med vinterdäck? Skaffar du det på egen hand? VWs egna verkar ju ligga på ca 27-30 papp om jag inte såg fel.
Jag har med vinterdäcken som en option. Inte bestämt mig ännu. 29200:- fick jag som pris på dom.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23 VW ID.4 1st -21 VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Det är klart att marginalerna på EV är lägre så länge serierna är lägre. Nu var det inte det som jag påstod heller.
Det beror väl på hur man tolkar dessa uttalanden från tillverkarna, betyder "långt kvar" att man tjänar pengar, fast inte lika mycket, eller betyder det att man faktiskt går back på varje EV?
Såvitt jag kan se är det endast BMW som faktiskt säger sig ha postitiva EV-marginaler, det var därför jag var nyfiken på hur du kan vara så säker på att alla dom du räknade upp faktiskt gör vinst?
Om man tror på allvar att dessa tillverkare har en kostnad på över 1.5M per byggd bil så vet jag inte hur jag ska förklara en att det i princip är omöjligt av vara så dåliga.
Tesla har väl en BOM på 500-600k på Model S eller nått. Skulle Porsche ha en BOM som är 2x så hög menar du? De flesta har ju börjar dra åt skruvarna i ÅF-leden med på försäljnngsmarginaler.
Jag har provkört, är ett väldigt stort lyft från ID.4.
Både interiör och körkänsla talar om högre kvalité.
Väldigt behaglig att köra, ingen racer, snarare en kryssare.
Har inte provkört utan adaptiva dämpningen så vet inte hur den är att köra utan.
Tycker nog att det är en extrautrustning man bör välja till den typen av långåkare oavsett.
Tar alla ojämnheter som om dom inte fanns.
Nya motorn är helt klart piggare och effektivare.
Men det är som sagt ingen sportig bil, så är det något man är ute efter så är ID.7 inte rätt.
Tyst och behaglig.
Var skönt att bara sitta och köra utan lyssna på något.
Något jag inte tycker är lika behagligt i varken vår ID.4 eller MY.
Mjukvaran är bra mycket kvickare än föregångarn.
Men kan inte påstå att den är perfekt, men är absolut något man kan leva med.
Från att jag haft inställningen att det inte blir VW igen så blev jag såpass överaskad och sugen så det blev en lagd beställning idag.
Sidenote: dragkapaciteten kommer att öka då VW kommer ändra till 8% klassning från 12%.
Kommer medföra 200kg ökad dragvikt. RWD 1200kg AWD 1400kg.
Ingen stor ökning men alltid något.
Ok, tack för din input, låter väldigt intressant!
Funderade på nya id4:an då min nuvarande leasing går ut i juli, men samtidigt är jag inte jättesugen på en SUV igen…
Dessutom känns det som att VW lyckats göra en mycket effektivare bil och riktigt bra laddkurva.
Vilken version valde du? Just nu är det väl nån kampanj med vissa tillval som ingår, om jag inte minns fel.
Ja jag var verkligen inte sugen på ID.4 igen.
Dock vill jag inte behöva krypa in i bilen, därav var inte ID.7 på tapeten innan jag provsuttit och provkört då jag var rädd för just detta.
visst blir det inte samma kliv in som på en SUV men inte långt ifrån heller.
Det blev en Pro Edition.
Extrautrustning: Exteriör plus och dragkrok.
Nä, samma här, vill komma in och ur lätt, men ska försöka hinna med en provkörning så snabbt som möjligt nu.
Såg att det tack och lov fanns paket utan panoramataket, och då ingår DCC.
Hur gör du med vinterdäck? Skaffar du det på egen hand? VWs egna verkar ju ligga på ca 27-30 papp om jag inte såg fel.
Jag har med vinterdäcken som en option. Inte bestämt mig ännu. 29200:- fick jag som pris på dom.
Ok, får se om jag kan hitta däck nån annanstans först.
Undrar om TPMS ingår på VWs däck? Jag hoppas och antar det.
Undrar om TPMS ingår på VWs däck? Jag hoppas och antar det.
TPMS är väl lagkrav sedan länge (2014?), så jag tror inte du kan köpa en bil utan.
TPMS är inget krav däremot är de krav på att varna för punktering vilket du kan lösa med abs sensorerna och lite mjukvara. Så funkar de på både min id3 och Volvo, där är inga sensorer i hjulen. Nackdelen är att man inte ser däcktrycket men samtidigt billigare.
Funderade på nya id4:an då min nuvarande leasing går ut i juli, men samtidigt är jag inte jättesugen på en SUV igen…
Dessutom känns det som att VW lyckats göra en mycket effektivare bil och riktigt bra laddkurva.
Vilken version valde du? Just nu är det väl nån kampanj med vissa tillval som ingår, om jag inte minns fel.
Ja jag var verkligen inte sugen på ID.4 igen.
Dock vill jag inte behöva krypa in i bilen, därav var inte ID.7 på tapeten innan jag provsuttit och provkört då jag var rädd för just detta.
visst blir det inte samma kliv in som på en SUV men inte långt ifrån heller.
Det blev en Pro Edition.
Extrautrustning: Exteriör plus och dragkrok.
Nä, samma här, vill komma in och ur lätt, men ska försöka hinna med en provkörning så snabbt som möjligt nu.
Såg att det tack och lov fanns paket utan panoramataket, och då ingår DCC.
Hur gör du med vinterdäck? Skaffar du det på egen hand? VWs egna verkar ju ligga på ca 27-30 papp om jag inte såg fel.
Jag har med vinterdäcken som en option. Inte bestämt mig ännu. 29200:- fick jag som pris på dom.
Ok, får se om jag kan hitta däck nån annanstans först.
Undrar om TPMS ingår på VWs däck? Jag hoppas och antar det.
Inga MEB bilar har TPMS.
De kör rullomkrets tyvärr.
Ja jag var verkligen inte sugen på ID.4 igen.
Dock vill jag inte behöva krypa in i bilen, därav var inte ID.7 på tapeten innan jag provsuttit och provkört då jag var rädd för just detta.
visst blir det inte samma kliv in som på en SUV men inte långt ifrån heller.
Det blev en Pro Edition.
Extrautrustning: Exteriör plus och dragkrok.
Nä, samma här, vill komma in och ur lätt, men ska försöka hinna med en provkörning så snabbt som möjligt nu.
Såg att det tack och lov fanns paket utan panoramataket, och då ingår DCC.
Hur gör du med vinterdäck? Skaffar du det på egen hand? VWs egna verkar ju ligga på ca 27-30 papp om jag inte såg fel.
Jag har med vinterdäcken som en option. Inte bestämt mig ännu. 29200:- fick jag som pris på dom.
Ok, får se om jag kan hitta däck nån annanstans först.
Undrar om TPMS ingår på VWs däck? Jag hoppas och antar det.
Inga MEB bilar har TPMS.
De kör rullomkrets tyvärr.
Vad är de för nackdelar du ser med att bara använda rull omkrets? Jag ser nog mest fördelar. Man använder ju abs sensorer som redan finns och inget annat, dvs mindre saker som kan gå sönder.
Att se de exakta däcktrycket har jag aldrig kännt behov av men ja kanske jag missat något. Vad är fördelen med TPMS helt enkelt?
Undrar om TPMS ingår på VWs däck? Jag hoppas och antar det.
TPMS är väl lagkrav sedan länge (2014?), så jag tror inte du kan köpa en bil utan.
TPMS är inget krav däremot är de krav på att varna för punktering vilket du kan lösa med abs sensorerna och lite mjukvara. Så funkar de på både min id3 och Volvo, där är inga sensorer i hjulen. Nackdelen är att man inte ser däcktrycket men samtidigt billigare.
Enligt EU-förordningen 661/2009 ska alla bilar som är typgodkända efter november 2012 och alla nya bilar sålda efter november 2014 ha ett tryckövervakningssystem TPMS (Tire Pressure Monitoring System).
Undrar om TPMS ingår på VWs däck? Jag hoppas och antar det.
TPMS är väl lagkrav sedan länge (2014?), så jag tror inte du kan köpa en bil utan.
TPMS är inget krav däremot är de krav på att varna för punktering vilket du kan lösa med abs sensorerna och lite mjukvara. Så funkar de på både min id3 och Volvo, där är inga sensorer i hjulen. Nackdelen är att man inte ser däcktrycket men samtidigt billigare.
Enligt EU-förordningen 661/2009 ska alla bilar som är typgodkända efter november 2012 och alla nya bilar sålda efter november 2014 ha ett tryckövervakningssystem TPMS (Tire Pressure Monitoring System).
Jag använde nog tpms förkortningen fel men i sak har jag rätt. De finns två system att lösa detta på en med sensorer i däcken som mäter de faktiskt trycket och andra lösningen är precis som jag skriver abs sensorer som mäter hjulets omkrets, vilket är de jag har på både id3 och min volvo. De är denna skillnad jag syftar på vilken känns tydligt i mitt inlägg.
Jag använde nog tpms förkortningen fel men i sak har jag rätt. De finns två system att lösa detta på en med sensorer i däcken som mäter de faktiskt trycket och andra lösningen är precis som jag skriver abs sensorer som mäter hjulets omkrets, vilket är de jag har på både id3 och min volvo. De är denna skillnad jag syftar på vilken känns tydligt i mitt inlägg.
Det är härligt med en diskussion som slutar i att vi är överrens om att båda har rätt
Inte för jag ska köpa en men ringde en handlare för att få en offert och inga problem för en privatperson att få lite rabatt.
La till dragkrok för 13600:-
IMG_9852.jpeg
Det krävs ju fortfarande något speciellt avtal för att få rabatt. En vanlig privatperson får tyvärr inte någon rabatt på ID-bilarna.
Det må vara så dom förmedlar det.
Men rabatt som privatperson går att få. Sen kan det vara så att kampanjer dom kör dolt ger rabatten som annars inte skall vara möjlig.
Vore intressant att se om fler plockade in offerter för att se.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23 VW ID.4 1st -21 VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Inte för jag ska köpa en men ringde en handlare för att få en offert och inga problem för en privatperson att få lite rabatt.
La till dragkrok för 13600:-
IMG_9852.jpeg
Det krävs ju fortfarande något speciellt avtal för att få rabatt. En vanlig privatperson får tyvärr inte någon rabatt på ID-bilarna.
Det må vara så dom förmedlar det.
Men rabatt som privatperson går att få. Sen kan det vara så att kampanjer dom kör dolt ger rabatten som annars inte skall vara möjlig.
Vore intressant att se om fler plockade in offerter för att se.
Plockade in två offerter från två olika ÅF idag, ingen gav rabatt och båda menar att det krävs något speciellt ramavtal för att få rabatt. Så… Hur ska man gå till väga för att få rabatt som privatperson? Ringa runt till alla Sveriges VW-handlare?
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Jag använde nog tpms förkortningen fel men i sak har jag rätt. De finns två system att lösa detta på en med sensorer i däcken som mäter de faktiskt trycket och andra lösningen är precis som jag skriver abs sensorer som mäter hjulets omkrets, vilket är de jag har på både id3 och min volvo. De är denna skillnad jag syftar på vilken känns tydligt i mitt inlägg.
Det är härligt med en diskussion som slutar i att vi är överrens om att båda har rätt
Trevlig kväll!
OT: Sverige har väl nationellt undantag från denna regel då vi skiftar mellan sommar- och vinterhjul regelbundet.
Jag använde nog tpms förkortningen fel men i sak har jag rätt. De finns två system att lösa detta på en med sensorer i däcken som mäter de faktiskt trycket och andra lösningen är precis som jag skriver abs sensorer som mäter hjulets omkrets, vilket är de jag har på både id3 och min volvo. De är denna skillnad jag syftar på vilken känns tydligt i mitt inlägg.
Det är härligt med en diskussion som slutar i att vi är överrens om att båda har rätt
Trevlig kväll!
OT: Sverige har väl nationellt undantag från denna regel då vi skiftar mellan sommar- och vinterhjul regelbundet.
//Forsätt den trevliga kvällen:)
Tack, det visste jag inte. Jag tror inte det påverkar de globala tillverkarna i någon större utsträckning dock.
Inte för jag ska köpa en men ringde en handlare för att få en offert och inga problem för en privatperson att få lite rabatt.
La till dragkrok för 13600:-
IMG_9852.jpeg
Antar att det ligger någon kampanj i SAMS med denna rabatt som man ger kunderna. Det ska ju generellt inte ( ) finnas någon rabatt att få nu när VAG gått över till annan säljmodell.
"SAMS"?... Är det en förkortning för något eller är det det vanliga ordet sams skrivet med versaler?
Inte för jag ska köpa en men ringde en handlare för att få en offert och inga problem för en privatperson att få lite rabatt.
La till dragkrok för 13600:-
IMG_9852.jpeg
Det krävs ju fortfarande något speciellt avtal för att få rabatt. En vanlig privatperson får tyvärr inte någon rabatt på ID-bilarna.
Det må vara så dom förmedlar det.
Men rabatt som privatperson går att få. Sen kan det vara så att kampanjer dom kör dolt ger rabatten som annars inte skall vara möjlig.
Vore intressant att se om fler plockade in offerter för att se.
Plockade in två offerter från två olika ÅF idag, ingen gav rabatt och båda menar att det krävs något speciellt ramavtal för att få rabatt. Så… Hur ska man gå till väga för att få rabatt som privatperson? Ringa runt till alla Sveriges VW-handlare?
Jag började undra lite om du var VW-handlare då du verkar se allt från deras perspektiv.
Hursomhelst jag får rabatt, Macki får rabatt, Collin87 får rabatt... så det verkar inte jättesvårt.
Inte för jag ska köpa en men ringde en handlare för att få en offert och inga problem för en privatperson att få lite rabatt.
La till dragkrok för 13600:-
IMG_9852.jpeg
Det krävs ju fortfarande något speciellt avtal för att få rabatt. En vanlig privatperson får tyvärr inte någon rabatt på ID-bilarna.
Det må vara så dom förmedlar det.
Men rabatt som privatperson går att få. Sen kan det vara så att kampanjer dom kör dolt ger rabatten som annars inte skall vara möjlig.
Vore intressant att se om fler plockade in offerter för att se.
Plockade in två offerter från två olika ÅF idag, ingen gav rabatt och båda menar att det krävs något speciellt ramavtal för att få rabatt. Så… Hur ska man gå till väga för att få rabatt som privatperson? Ringa runt till alla Sveriges VW-handlare?
Jag började undra lite om du var VW-handlare då du verkar se allt från deras perspektiv.
Hursomhelst jag får rabatt, Macki får rabatt, Collin87 får rabatt... så det verkar inte jättesvårt.
Ingen blir gladare än jag om man får rabatt, men jag har fortfarande inte fått det av någon handlare. Lite märkligt kan jag tycka om det är så enkelt att få det, ni som fått får gärna dela med er av tips på hur jag ska göra eller vem jag ska prata med (PM funkar). Som priserna är nu krävs mer rabatt för att jag ska slå till, precis som du taliz är jag lite snål
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Inte för jag ska köpa en men ringde en handlare för att få en offert och inga problem för en privatperson att få lite rabatt.
La till dragkrok för 13600:-
IMG_9852.jpeg
Antar att det ligger någon kampanj i SAMS med denna rabatt som man ger kunderna. Det ska ju generellt inte ( ) finnas någon rabatt att få nu när VAG gått över till annan säljmodell.
"SAMS"?... Är det en förkortning för något eller är det det vanliga ordet sams skrivet med versaler?
Det krävs ju fortfarande något speciellt avtal för att få rabatt. En vanlig privatperson får tyvärr inte någon rabatt på ID-bilarna.
Det må vara så dom förmedlar det.
Men rabatt som privatperson går att få. Sen kan det vara så att kampanjer dom kör dolt ger rabatten som annars inte skall vara möjlig.
Vore intressant att se om fler plockade in offerter för att se.
Plockade in två offerter från två olika ÅF idag, ingen gav rabatt och båda menar att det krävs något speciellt ramavtal för att få rabatt. Så… Hur ska man gå till väga för att få rabatt som privatperson? Ringa runt till alla Sveriges VW-handlare?
Jag började undra lite om du var VW-handlare då du verkar se allt från deras perspektiv.
Hursomhelst jag får rabatt, Macki får rabatt, Collin87 får rabatt... så det verkar inte jättesvårt.
Ingen blir gladare än jag om man får rabatt, men jag har fortfarande inte fått det av någon handlare. Lite märkligt kan jag tycka om det är så enkelt att få det, ni som fått får gärna dela med er av tips på hur jag ska göra eller vem jag ska prata med (PM funkar). Som priserna är nu krävs mer rabatt för att jag ska slå till, precis som du taliz är jag lite snål
Du kan ju använda screenshotten från Macki tex. Maila några lokala ÅF att du vill göra affär i närtid och fråga om de kan "bättra" detta.
Så brukar jag göra. Man sätter dom mot varandra, helst ett dussin åtminstone, så många som man orkar.
Sen fortsätter man arbeta ner dem tills det tar stopp. Är man nöjd gör man affär, annars breddar man och går på andra delar av landet.
Jag använde nog tpms förkortningen fel men i sak har jag rätt. De finns två system att lösa detta på en med sensorer i däcken som mäter de faktiskt trycket och andra lösningen är precis som jag skriver abs sensorer som mäter hjulets omkrets, vilket är de jag har på både id3 och min volvo. De är denna skillnad jag syftar på vilken känns tydligt i mitt inlägg.
Det är härligt med en diskussion som slutar i att vi är överrens om att båda har rätt
Trevlig kväll!
OT: Sverige har väl nationellt undantag från denna regel då vi skiftar mellan sommar- och vinterhjul regelbundet.
//Forsätt den trevliga kvällen:)
Tack, det visste jag inte. Jag tror inte det påverkar de globala tillverkarna i någon större utsträckning dock.
Finns det någon tillverkare som utnyttjar den här möjligheten till undantag? Som sagts tidigare finns det ju dom som använder ABS-sensorer och mjukvara. Lite konstigt att inte tesla gör så. Att använda redan befintlig hårdvara för nya funktioner med hjälp av mjukvara är väl något som kännetecknar Tesla?
Det må vara så dom förmedlar det.
Men rabatt som privatperson går att få. Sen kan det vara så att kampanjer dom kör dolt ger rabatten som annars inte skall vara möjlig.
Vore intressant att se om fler plockade in offerter för att se.
Plockade in två offerter från två olika ÅF idag, ingen gav rabatt och båda menar att det krävs något speciellt ramavtal för att få rabatt. Så… Hur ska man gå till väga för att få rabatt som privatperson? Ringa runt till alla Sveriges VW-handlare?
Jag började undra lite om du var VW-handlare då du verkar se allt från deras perspektiv.
Hursomhelst jag får rabatt, Macki får rabatt, Collin87 får rabatt... så det verkar inte jättesvårt.
Ingen blir gladare än jag om man får rabatt, men jag har fortfarande inte fått det av någon handlare. Lite märkligt kan jag tycka om det är så enkelt att få det, ni som fått får gärna dela med er av tips på hur jag ska göra eller vem jag ska prata med (PM funkar). Som priserna är nu krävs mer rabatt för att jag ska slå till, precis som du taliz är jag lite snål
Du kan ju använda screenshotten från Macki tex. Maila några lokala ÅF att du vill göra affär i närtid och fråga om de kan "bättra" detta.
Så brukar jag göra. Man sätter dom mot varandra, helst ett dussin åtminstone, så många som man orkar.
Sen fortsätter man arbeta ner dem tills det tar stopp. Är man nöjd gör man affär, annars breddar man och går på andra delar av landet.
Javisst, så gör jag såklart normalt när jag vet att man kan få rabatt. Men får man blankt nej - trots Mackis bild - så tappar jag intresset och jagar inte vidare.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Plockade in två offerter från två olika ÅF idag, ingen gav rabatt och båda menar att det krävs något speciellt ramavtal för att få rabatt. Så… Hur ska man gå till väga för att få rabatt som privatperson? Ringa runt till alla Sveriges VW-handlare?
Jag började undra lite om du var VW-handlare då du verkar se allt från deras perspektiv.
Hursomhelst jag får rabatt, Macki får rabatt, Collin87 får rabatt... så det verkar inte jättesvårt.
Ingen blir gladare än jag om man får rabatt, men jag har fortfarande inte fått det av någon handlare. Lite märkligt kan jag tycka om det är så enkelt att få det, ni som fått får gärna dela med er av tips på hur jag ska göra eller vem jag ska prata med (PM funkar). Som priserna är nu krävs mer rabatt för att jag ska slå till, precis som du taliz är jag lite snål
Du kan ju använda screenshotten från Macki tex. Maila några lokala ÅF att du vill göra affär i närtid och fråga om de kan "bättra" detta.
Så brukar jag göra. Man sätter dom mot varandra, helst ett dussin åtminstone, så många som man orkar.
Sen fortsätter man arbeta ner dem tills det tar stopp. Är man nöjd gör man affär, annars breddar man och går på andra delar av landet.
Javisst, så gör jag såklart normalt när jag vet att man kan få rabatt. Men får man blankt nej - trots Mackis bild - så tappar jag intresset och jagar inte vidare.
Det finns organisationer som tecknar avtal genom att samla köp, en sådan är Företagarna och en annan Granngården företag. Däremot har jag inte koll på vilka av dessa som tecknat med VAG.
Jag använde nog tpms förkortningen fel men i sak har jag rätt. De finns två system att lösa detta på en med sensorer i däcken som mäter de faktiskt trycket och andra lösningen är precis som jag skriver abs sensorer som mäter hjulets omkrets, vilket är de jag har på både id3 och min volvo. De är denna skillnad jag syftar på vilken känns tydligt i mitt inlägg.
Det är härligt med en diskussion som slutar i att vi är överrens om att båda har rätt
Trevlig kväll!
OT: Sverige har väl nationellt undantag från denna regel då vi skiftar mellan sommar- och vinterhjul regelbundet.
//Forsätt den trevliga kvällen:)
Tack, det visste jag inte. Jag tror inte det påverkar de globala tillverkarna i någon större utsträckning dock.
Finns det någon tillverkare som utnyttjar den här möjligheten till undantag? Som sagts tidigare finns det ju dom som använder ABS-sensorer och mjukvara. Lite konstigt att inte tesla gör så. Att använda redan befintlig hårdvara för nya funktioner med hjälp av mjukvara är väl något som kännetecknar Tesla?
Jag skulle tro att inte gör så Tesla för att det är andra regler i USA och kostnadsbesparingen är väl inte värt det, men jag vet inte säkert.