Man kanske inte ska glömma att SEK har försvagats med ca 15-20% mot EUR sen 2020-21. Så ngnstans äter det marginal eller förändrar priset i SEK.
Då borde ju Passat också ökat motsvarande.
Som sagt de kunde sälja en ID4 för kostnad motsvarande en Tiguan 2021 efter bonus.
Med kostnadsminskningen på elbilskomponenter så borde de kunna sälja en ID7 för motsvarande en Passat idag UTAN bonus.
Ett bevis på att min uppskattning stämmer är väl att de faktiskt gör det i Kina. Där kostar en ID7 hälften.
De skulle alltså kunna sälja den långt billigare. Men de vill ha stöd av EU.
Utan stöd skulle de vara tvungna att ställa om snabbt, vilket kostar enorma summor.
Det har den ju. Passat 150hk DSG låg på 340k vid lanseringen sommaren 2019 enligt VW:s pressmeddelande. En ökning med ca 25% för den som säljs nu.
För övrigt knas att en instegspassat numera går på 450k. Tufft med Seketas.
Klart det gör.
Irrelevant är det knappast, det är samma batteri(vilket ju sägs vara den stora kostnaden, och den har ju dessutom sjunkit rejält på 3 år).
1st Max hade mkt mer utrustning än paketet de inkluderar i ID7. Prova lägg på all utrustning så är du uppe runt 800k.
När jag köpte min ID4 jämförde jag med en Tiguan med motsvarande prestanda och utrustning. Det var nästan samma pris efter bonus, faktiskt 10k billigare.
Idag är ju batterier etc mkt billigare, dvs även utan bonus borde en ID7 kosta ungefär som nya Passat. Någonstans runt 460 med lite utrustning.
Enda förklaringen till att den kostar 200k mer är att den prissattes för 2022 års marknad.
Jag skulle t.o.m. själv välja en Passat före ID7 idag. 200k är väldigt mkt pengar.
Det blir lite tråkigt att bemöta ditt inlägg när inga siffror du skriver stämmer med verkligheten… Tips är att googla lite innan du skriver.
Som privatperson kan man inte pruta hos VW. En fullutrustad ID7 Tourer kostar under 700 tkr idag, går inte att få upp den i 800 tkr så det är mindre än 100 tkr mer än vad ID4 1st Max kostade.
Passat laddhybrid med 272 hk kostar från 552 tkr, 100 tkr mindre än ID7 alltså. Lägg på lite utrustning så är det inte långt under ID7 Tourer. Jag vet vilken jag hade valt.
Det gör dom visst. Googla själv.
Konstigt, det gick utmärkt för mig att pruta hos VW i Lund.
Byggde en på vw.se precis nu(klockan går före för jag är på Bali):
IMG_0567.png
Vem har sagt ngt om laddhybrid?
IMG_0568.png
Så du valde att inte välja Edition varianten där alla paket utom ett ingår i samma grundpris?
Och använder det som jämförelse.
Köpte ID4 Max 2021.
650k kostade de bilarna, dvs samma som ID7 Edition kostar idag.
1:st modellerna, speciellt den utan Max som saknade typ all form av likvärdig utrustning.
Fel. 615 var listpriset på Max. Men många fick rabatter på 50-60k. Sen 70k bonus på det förstås.
Själv köpte jag en "base" för 499(listpris 515), dvs 429 efter bonus. Sålde för 560 efter 18 mån.
Men återigen. VW skulle garanterat kunna sälja ID7 för samma pris som Passat idag om de velat. Men kostnaden för att skala upp produktionen till motsvarande kapacitet som de redan har för Passat skulle kosta rejält med flis. Därför "gör" de den dyr, så de kan gnälla till EU att elbilar inte säljer och begära stöd. Samtidigt drar de in cash på Passat, Tiguan etc.
I Kina är det elbilar de konkurrerar mot. Där är det omöjligt att använda samma metod. Därför kostar ID3, ID4, ID7 hälften, eller t.o.m. mindre än hälften, mot vad de gör här.
615 var inte priset på ”riktiga” MAX utan på specialaren 1:st Max, som saknade bla TopSport stolar mm.
Den är det ganska ointressant vad saker kostar i kina då precis samtliga bilar är billigare där borta.
VW skulle garanterat kunna sälja ID7 för samma pris som Passat idag om de velat. Men kostnaden för att skala upp produktionen till motsvarande kapacitet som de redan har för Passat skulle kosta rejält med flis. Därför "gör" de den dyr, så de kan gnälla till EU att elbilar inte säljer och begära stöd. Samtidigt drar de in cash på Passat, Tiguan etc.
Bara Tesla o BYD gör vinst på sin elbilar.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
VW skulle garanterat kunna sälja ID7 för samma pris som Passat idag om de velat. Men kostnaden för att skala upp produktionen till motsvarande kapacitet som de redan har för Passat skulle kosta rejält med flis. Därför "gör" de den dyr, så de kan gnälla till EU att elbilar inte säljer och begära stöd. Samtidigt drar de in cash på Passat, Tiguan etc.
Man kanske inte ska glömma att SEK har försvagats med ca 15-20% mot EUR sen 2020-21. Så ngnstans äter det marginal eller förändrar priset i SEK.
Då borde ju Passat också ökat motsvarande.
Som sagt de kunde sälja en ID4 för kostnad motsvarande en Tiguan 2021 efter bonus.
Med kostnadsminskningen på elbilskomponenter så borde de kunna sälja en ID7 för motsvarande en Passat idag UTAN bonus.
Ett bevis på att min uppskattning stämmer är väl att de faktiskt gör det i Kina. Där kostar en ID7 hälften.
De skulle alltså kunna sälja den långt billigare. Men de vill ha stöd av EU.
Utan stöd skulle de vara tvungna att ställa om snabbt, vilket kostar enorma summor.
Det har den ju. Passat 150hk DSG låg på 340k vid lanseringen sommaren 2019 enligt VW:s pressmeddelande. En ökning med ca 25% för den som säljs nu.
För övrigt knas att en instegspassat numera går på 450k. Tufft med Seketas.
Kronan är svag men inte så svag. Bara tappat 8% mot Eur på 5 år och knappt nånting senaste året.
VW skulle garanterat kunna sälja ID7 för samma pris som Passat idag om de velat. Men kostnaden för att skala upp produktionen till motsvarande kapacitet som de redan har för Passat skulle kosta rejält med flis. Därför "gör" de den dyr, så de kan gnälla till EU att elbilar inte säljer och begära stöd. Samtidigt drar de in cash på Passat, Tiguan etc.
Bara Tesla o BYD gör vinst på sin elbilar.
Hur vet du det?
Klassisk vetenskaplig metod: Killgissning.
Legacy har helt klart högre lönsamhet på ICE. Vissa, som Ford, är ju öppna med att de inte tjänar pengar på EV. Legacy måste ju ställa om och det är trixigt.
Men t ex Geely (Zeekr, Polestar, Volvo, Lotus etc) och många andra tjänar nog bra på sina elbilar. Tillverkning i Kina som Tesla var en "förebild" för är melodin.
Jag tror personligen att VW tjänar pengar på ID7 och ID4, Porsche tjänar DEFINITIVT pengar på Taycan och nya Macan. Troligen även BMW, Audi och Daimler/MB likaså. Trots tillverkning i EU. Troligen även Hyundai et.c. et.c.
...] t ex Geely (Zeekr, Polestar, Volvo, Lotus etc) och många andra tjänar nog bra på sina elbilar. Tillverkning i Kina som Tesla var en "förebild" för är melodin. […
Är det ngn slags skillnad på att bygga ICE-bilar jämfört med elbilar – bortsett från drivlinan då dvs?
Skulle en kinesiska biltillverkare föredra att inte bygga bilar i Kina?
OBS: Såklart endast retoriska frågor och naturligtvis 100% frivilligt att svara på.
...] t ex Geely (Zeekr, Polestar, Volvo, Lotus etc) och många andra tjänar nog bra på sina elbilar. Tillverkning i Kina som Tesla var en "förebild" för är melodin. […
Är det ngn slags skillnad på att bygga ICE-bilar jämfört med elbilar – bortsett från drivlinan då dvs?
Jag kan förklara med ett exempel: Låt oss säga att du är i restaurang-branschen. Du köper tio pizzaugnar till dina restauranger. Sedan blir det trendigt med att äta kebab 1-2 år senare. Du funderar på att göra om några restauranger till kebab-hak och/eller erbjuda både och. Du tjänar bra pengar på pizza. Bara 20% av kunderna frågar efter Kebab. Du har tre år kvar på avskrivningar på pizza-ugnarna.
Vad tänker du att det är billigast att göra för er? En kebab (med nya kockar, nya maskiner, nya leverantörer och ny ugn) eller en pizza?
VW skulle garanterat kunna sälja ID7 för samma pris som Passat idag om de velat. Men kostnaden för att skala upp produktionen till motsvarande kapacitet som de redan har för Passat skulle kosta rejält med flis. Därför "gör" de den dyr, så de kan gnälla till EU att elbilar inte säljer och begära stöd. Samtidigt drar de in cash på Passat, Tiguan etc.
Bara Tesla o BYD gör vinst på sin elbilar.
Hur vet du det?
Klassisk vetenskaplig metod: Killgissning.
Legacy har helt klart högre lönsamhet på ICE. Vissa, som Ford, är ju öppna med att de inte tjänar pengar på EV. Legacy måste ju ställa om och det är trixigt.
Men t ex Geely (Zeekr, Polestar, Volvo, Lotus etc) och många andra tjänar nog bra på sina elbilar. Tillverkning i Kina som Tesla var en "förebild" för är melodin.
Jag tror personligen att VW tjänar pengar på ID7 och ID4, Porsche tjänar DEFINITIVT pengar på Taycan och nya Macan. Troligen även BMW, Audi och Daimler/MB likaså. Trots tillverkning i EU. Troligen även Hyundai et.c. et.c.
Det är ju som bekant i princip inga legacy-tillverkare som redovisar EV-marginaler, men flera, t.ex VW och BMW, har ju flera gånger berättat att dom fortfarande har mycket långt kvar till ”paritet” med ICE-segmentet.
Jag tolkar iaf det som att dom flesta (alla?) fortfarande har negativa EV-marginaler.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Det är ju som bekant i princip inga legacy-tillverkare som redovisar EV-marginaler, men flera, t.ex VW och BMW, har ju flera gånger berättat att dom fortfarande har mycket långt kvar till ”paritet” med ICE-segmentet.
Det handlar som sagt om pizza och kebab, samt volymer på kebab.
Att dom inte har samma marginaler betyder inte att de inte tjänar pengar 2024. 2022 gjorde dom knappast det, det håller jag med om.
Hur många "legacy" har lika höga volymer på BEV som Tesla när Tesla redovisade sin första vinst 2020 och en försäljning på en halv miljon bilar. Jag skulle tro att alla går med vinst på de volymerna.
Det är ju som bekant i princip inga legacy-tillverkare som redovisar EV-marginaler, men flera, t.ex VW och BMW, har ju flera gånger berättat att dom fortfarande har mycket långt kvar till ”paritet” med ICE-segmentet.
Det handlar som sagt om pizza och kebab, samt volymer på kebab.
Att dom inte har samma marginaler betyder inte att de inte tjänar pengar 2024. 2022 gjorde dom knappast det, det håller jag med om.
Hur många "legacy" har lika höga volymer på BEV som Tesla när Tesla redovisade sin första vinst 2020 och en försäljning på en halv miljon bilar. Jag skulle tro att alla går med vinst på de volymerna.
Jag har svårt att tro att t.ex. VW gör vinst på EV idag med tanke på dom prissänkningar dom tvingas till, ambitionen var ju redan tidigare rätt lågt satt med "lönsamhet i paritet med ICE för vissa EV-modeller till 2025", och det var alltså innan dom senaste sänkningarna.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Man kanske inte ska glömma att SEK har försvagats med ca 15-20% mot EUR sen 2020-21. Så ngnstans äter det marginal eller förändrar priset i SEK.
Då borde ju Passat också ökat motsvarande.
Som sagt de kunde sälja en ID4 för kostnad motsvarande en Tiguan 2021 efter bonus.
Med kostnadsminskningen på elbilskomponenter så borde de kunna sälja en ID7 för motsvarande en Passat idag UTAN bonus.
Ett bevis på att min uppskattning stämmer är väl att de faktiskt gör det i Kina. Där kostar en ID7 hälften.
De skulle alltså kunna sälja den långt billigare. Men de vill ha stöd av EU.
Utan stöd skulle de vara tvungna att ställa om snabbt, vilket kostar enorma summor.
Det har den ju. Passat 150hk DSG låg på 340k vid lanseringen sommaren 2019 enligt VW:s pressmeddelande. En ökning med ca 25% för den som säljs nu.
För övrigt knas att en instegspassat numera går på 450k. Tufft med Seketas.
Det kom en helt ny Passat nu iom årsm 2024. Känns mer lämpligt att jämföra den med ID7 då de utvecklats ungefär samtidigt.
Den förra var ju en facelift av en modell som kom redan 2012(!).
Det blir lite tråkigt att bemöta ditt inlägg när inga siffror du skriver stämmer med verkligheten… Tips är att googla lite innan du skriver.
Som privatperson kan man inte pruta hos VW. En fullutrustad ID7 Tourer kostar under 700 tkr idag, går inte att få upp den i 800 tkr så det är mindre än 100 tkr mer än vad ID4 1st Max kostade.
Passat laddhybrid med 272 hk kostar från 552 tkr, 100 tkr mindre än ID7 alltså. Lägg på lite utrustning så är det inte långt under ID7 Tourer. Jag vet vilken jag hade valt.
Det gör dom visst. Googla själv.
Konstigt, det gick utmärkt för mig att pruta hos VW i Lund.
Byggde en på vw.se precis nu(klockan går före för jag är på Bali):
IMG_0567.png
Vem har sagt ngt om laddhybrid?
IMG_0568.png
Så du valde att inte välja Edition varianten där alla paket utom ett ingår i samma grundpris?
Och använder det som jämförelse.
Köpte ID4 Max 2021.
650k kostade de bilarna, dvs samma som ID7 Edition kostar idag.
1:st modellerna, speciellt den utan Max som saknade typ all form av likvärdig utrustning.
Fel. 615 var listpriset på Max. Men många fick rabatter på 50-60k. Sen 70k bonus på det förstås.
Själv köpte jag en "base" för 499(listpris 515), dvs 429 efter bonus. Sålde för 560 efter 18 mån.
Men återigen. VW skulle garanterat kunna sälja ID7 för samma pris som Passat idag om de velat. Men kostnaden för att skala upp produktionen till motsvarande kapacitet som de redan har för Passat skulle kosta rejält med flis. Därför "gör" de den dyr, så de kan gnälla till EU att elbilar inte säljer och begära stöd. Samtidigt drar de in cash på Passat, Tiguan etc.
I Kina är det elbilar de konkurrerar mot. Där är det omöjligt att använda samma metod. Därför kostar ID3, ID4, ID7 hälften, eller t.o.m. mindre än hälften, mot vad de gör här.
615 var inte priset på ”riktiga” MAX utan på specialaren 1:st Max, som saknade bla TopSport stolar mm.
Den är det ganska ointressant vad saker kostar i kina då precis samtliga bilar är billigare där borta.
1st Max hade ännu bättre stolar än TopSport. Liknande "fåtöljerna" med armstöd jag hade i min base, men också med el & minne + ställbart lårstöd, svankstöd & massage.
Varför är det ointressant? Det visar ju att det idag är möjligt att producera och sälja dem t.o.m. billigare än avgasbilar.
De bara vill inte. Som tur är finns ju Tesla som pushar ner priserna även här. Men lite tråkigt att man typ "måste" köpa en Tesla om man inte vill kasta pengar i sjön. Behövs mer konkurrens. Tyvärr ser det ju ut som det blir kinesiska märken som kommer stå för det, och det gillar jag INTE.
Det är ju som bekant i princip inga legacy-tillverkare som redovisar EV-marginaler, men flera, t.ex VW och BMW, har ju flera gånger berättat att dom fortfarande har mycket långt kvar till ”paritet” med ICE-segmentet.
Det handlar som sagt om pizza och kebab, samt volymer på kebab.
Att dom inte har samma marginaler betyder inte att de inte tjänar pengar 2024. 2022 gjorde dom knappast det, det håller jag med om.
Hur många "legacy" har lika höga volymer på BEV som Tesla när Tesla redovisade sin första vinst 2020 och en försäljning på en halv miljon bilar. Jag skulle tro att alla går med vinst på de volymerna.
Jag har svårt att tro att t.ex. VW gör vinst på EV idag med tanke på dom prissänkningar dom tvingas till, ambitionen var ju redan tidigare rätt lågt satt med "lönsamhet i paritet med ICE för vissa EV-modeller till 2025", och det var alltså innan dom senaste sänkningarna.
/fth
Tesla prissänker och då är det för att vara snälla?
Vw prissänker för att det skall få iväg bilar som det från början inte tjänade på ?
Konstigt, det gick utmärkt för mig att pruta hos VW i Lund.
Byggde en på vw.se precis nu(klockan går före för jag är på Bali):
IMG_0567.png
Vem har sagt ngt om laddhybrid?
IMG_0568.png
Så du valde att inte välja Edition varianten där alla paket utom ett ingår i samma grundpris?
Och använder det som jämförelse.
Köpte ID4 Max 2021.
650k kostade de bilarna, dvs samma som ID7 Edition kostar idag.
1:st modellerna, speciellt den utan Max som saknade typ all form av likvärdig utrustning.
Fel. 615 var listpriset på Max. Men många fick rabatter på 50-60k. Sen 70k bonus på det förstås.
Själv köpte jag en "base" för 499(listpris 515), dvs 429 efter bonus. Sålde för 560 efter 18 mån.
Men återigen. VW skulle garanterat kunna sälja ID7 för samma pris som Passat idag om de velat. Men kostnaden för att skala upp produktionen till motsvarande kapacitet som de redan har för Passat skulle kosta rejält med flis. Därför "gör" de den dyr, så de kan gnälla till EU att elbilar inte säljer och begära stöd. Samtidigt drar de in cash på Passat, Tiguan etc.
I Kina är det elbilar de konkurrerar mot. Där är det omöjligt att använda samma metod. Därför kostar ID3, ID4, ID7 hälften, eller t.o.m. mindre än hälften, mot vad de gör här.
615 var inte priset på ”riktiga” MAX utan på specialaren 1:st Max, som saknade bla TopSport stolar mm.
Den är det ganska ointressant vad saker kostar i kina då precis samtliga bilar är billigare där borta.
1st Max hade ännu bättre stolar än TopSport. Liknande "fåtöljerna" med armstöd jag hade i min base, men också med el & minne + ställbart lårstöd, svankstöd & massage.
Varför är det ointressant?
1:st Max stolarna var lika obekväma och saknade all form av stöd för kroppen precis som träbänkarna i Base, ja fast med lite mer inställningsmöjligheter.
TopSport är en helt annan stol på en helt annan nivå, och det märks när de med vanliga stolar sätter sig i bilen och undrar varför de inte beställde de dyra stolarna.
Och kina är kina.
Även tesla är sjukt mycket billigare där borta.
Och det handlar om så mycket saker som Europa aldrig kommer kunna konkurrera med.
Om vi nu inte vill leva i en diktatoriskt skitland dvs.
Så du valde att inte välja Edition varianten där alla paket utom ett ingår i samma grundpris?
Och använder det som jämförelse.
Köpte ID4 Max 2021.
650k kostade de bilarna, dvs samma som ID7 Edition kostar idag.
1:st modellerna, speciellt den utan Max som saknade typ all form av likvärdig utrustning.
Fel. 615 var listpriset på Max. Men många fick rabatter på 50-60k. Sen 70k bonus på det förstås.
Själv köpte jag en "base" för 499(listpris 515), dvs 429 efter bonus. Sålde för 560 efter 18 mån.
Men återigen. VW skulle garanterat kunna sälja ID7 för samma pris som Passat idag om de velat. Men kostnaden för att skala upp produktionen till motsvarande kapacitet som de redan har för Passat skulle kosta rejält med flis. Därför "gör" de den dyr, så de kan gnälla till EU att elbilar inte säljer och begära stöd. Samtidigt drar de in cash på Passat, Tiguan etc.
I Kina är det elbilar de konkurrerar mot. Där är det omöjligt att använda samma metod. Därför kostar ID3, ID4, ID7 hälften, eller t.o.m. mindre än hälften, mot vad de gör här.
615 var inte priset på ”riktiga” MAX utan på specialaren 1:st Max, som saknade bla TopSport stolar mm.
Den är det ganska ointressant vad saker kostar i kina då precis samtliga bilar är billigare där borta.
1st Max hade ännu bättre stolar än TopSport. Liknande "fåtöljerna" med armstöd jag hade i min base, men också med el & minne + ställbart lårstöd, svankstöd & massage.
Varför är det ointressant?
1:st Max stolarna var lika obekväma och saknade all form av stöd för kroppen precis som träbänkarna i Base, ja fast med lite mer inställningsmöjligheter.
TopSport är en helt annan stol på en helt annan nivå, och det märks när de med vanliga stolar sätter sig i bilen och undrar varför de inte beställde de dyra stolarna.
Och kina är kina.
Även tesla är sjukt mycket billigare där borta.
Och det handlar om så mycket saker som Europa aldrig kommer kunna konkurrera med.
Om vi nu inte vill leva i en diktatoriskt skitland dvs.
Alla är vi olika. Jag tycker TopSport är trästolar. Sportiga stolar har inget i en långsam SUV att göra. "Fåtöljerna" däremot är riktiga stora, mjuka och sköna.
Aha, så det är bara att ge upp då för den Kinesiska överheten? Eller vad menar du egentligen? Om europeisk bilindustri skall överleva måste den kunna konkurrera med Kina.
Det är ju som bekant i princip inga legacy-tillverkare som redovisar EV-marginaler, men flera, t.ex VW och BMW, har ju flera gånger berättat att dom fortfarande har mycket långt kvar till ”paritet” med ICE-segmentet.
Det handlar som sagt om pizza och kebab, samt volymer på kebab.
Att dom inte har samma marginaler betyder inte att de inte tjänar pengar 2024. 2022 gjorde dom knappast det, det håller jag med om.
Hur många "legacy" har lika höga volymer på BEV som Tesla när Tesla redovisade sin första vinst 2020 och en försäljning på en halv miljon bilar. Jag skulle tro att alla går med vinst på de volymerna.
Jag har svårt att tro att t.ex. VW gör vinst på EV idag med tanke på dom prissänkningar dom tvingas till, ambitionen var ju redan tidigare rätt lågt satt med "lönsamhet i paritet med ICE för vissa EV-modeller till 2025", och det var alltså innan dom senaste sänkningarna.
/fth
Tesla prissänker och då är det för att vara snälla?
Vw prissänker för att det skall få iväg bilar som det från början inte tjänade på ?
Låter rimligt att det måste vara just så.
Jag är helt säker på att jag aldrig har uttryckt den åsikten, jag vet inte hur man kan lyckas tolka mitt inlägg så?
Både Tesla och övriga tillverkare sänker priserna pga vikande efterfrågan i rådande konjunktur- och ränteläge.
Skillnaden är att Tesla kan sänka priset och ändå sälja bilar med hyfsade marginaler, till skillnad från övriga tillverkare som inte ens under överhettad högkonjunktur och nollränta lyckats uppnå positiva marginaler.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fel. 615 var listpriset på Max. Men många fick rabatter på 50-60k. Sen 70k bonus på det förstås.
Själv köpte jag en "base" för 499(listpris 515), dvs 429 efter bonus. Sålde för 560 efter 18 mån.
Men återigen. VW skulle garanterat kunna sälja ID7 för samma pris som Passat idag om de velat. Men kostnaden för att skala upp produktionen till motsvarande kapacitet som de redan har för Passat skulle kosta rejält med flis. Därför "gör" de den dyr, så de kan gnälla till EU att elbilar inte säljer och begära stöd. Samtidigt drar de in cash på Passat, Tiguan etc.
I Kina är det elbilar de konkurrerar mot. Där är det omöjligt att använda samma metod. Därför kostar ID3, ID4, ID7 hälften, eller t.o.m. mindre än hälften, mot vad de gör här.
615 var inte priset på ”riktiga” MAX utan på specialaren 1:st Max, som saknade bla TopSport stolar mm.
Den är det ganska ointressant vad saker kostar i kina då precis samtliga bilar är billigare där borta.
1st Max hade ännu bättre stolar än TopSport. Liknande "fåtöljerna" med armstöd jag hade i min base, men också med el & minne + ställbart lårstöd, svankstöd & massage.
Varför är det ointressant?
1:st Max stolarna var lika obekväma och saknade all form av stöd för kroppen precis som träbänkarna i Base, ja fast med lite mer inställningsmöjligheter.
TopSport är en helt annan stol på en helt annan nivå, och det märks när de med vanliga stolar sätter sig i bilen och undrar varför de inte beställde de dyra stolarna.
Och kina är kina.
Även tesla är sjukt mycket billigare där borta.
Och det handlar om så mycket saker som Europa aldrig kommer kunna konkurrera med.
Om vi nu inte vill leva i en diktatoriskt skitland dvs.
Alla är vi olika. Jag tycker TopSport är trästolar. Sportiga stolar har inget i en långsam SUV att göra. "Fåtöljerna" däremot är riktiga stora, mjuka och sköna.
Aha, så det är bara att ge upp då för den Kinesiska överheten? Eller vad menar du egentligen? Om europeisk bilindustri skall överleva måste den kunna konkurrera med Kina.
Kina är kina.
En BYD Dolphin är dubbelt så dyr i Europa som i kina.
Man kanske inte ska glömma att SEK har försvagats med ca 15-20% mot EUR sen 2020-21. Så ngnstans äter det marginal eller förändrar priset i SEK.
Då borde ju Passat också ökat motsvarande.
Som sagt de kunde sälja en ID4 för kostnad motsvarande en Tiguan 2021 efter bonus.
Med kostnadsminskningen på elbilskomponenter så borde de kunna sälja en ID7 för motsvarande en Passat idag UTAN bonus.
Ett bevis på att min uppskattning stämmer är väl att de faktiskt gör det i Kina. Där kostar en ID7 hälften.
De skulle alltså kunna sälja den långt billigare. Men de vill ha stöd av EU.
Utan stöd skulle de vara tvungna att ställa om snabbt, vilket kostar enorma summor.
Det har den ju. Passat 150hk DSG låg på 340k vid lanseringen sommaren 2019 enligt VW:s pressmeddelande. En ökning med ca 25% för den som säljs nu.
För övrigt knas att en instegspassat numera går på 450k. Tufft med Seketas.
Kronan är svag men inte så svag. Bara tappat 8% mot Eur på 5 år och knappt nånting senaste året.
Man kan förstås enkelt hitta mätperioder som ger olika resultat. Vi hade en kraftig försvagning mellan hösten 2020 fram till tidig höst 2023. Från 10kr till 12kr per EUR. Tre år av nedgång lär slå igenom i prissättningen. Sen har en viss återhämtning skett men kronan ligger kvar på en svag nivå historiskt. Snackar vi 10 år tillbaka så köpte jag bil i Tyskland till 8.65kr/EUR. Så den långsiktiga trenden är rätt tydlig.
Poängen är att bilarna påverkas i pris som vilken annan importvara som helst men med en viss tröghet. På det kan vi addera att tillverkarna förstås vill höja priserna över tid inte minst för att hantera egna kostnadsökningar.
Det kom en helt ny Passat nu iom årsm 2024. Känns mer lämpligt att jämföra den med ID7 då de utvecklats ungefär samtidigt.
Den förra var ju en facelift av en modell som kom redan 2012(!).
Den förra Passaten är en faceliftad variant av den som introducerades till modellår 2015. Håller dock med om att den är/var gammal, men tippar på att det mesta av budgeten gick till utvecklandet av (då) nya MEB
...] t ex Geely (Zeekr, Polestar, Volvo, Lotus etc) och många andra tjänar nog bra på sina elbilar. Tillverkning i Kina som Tesla var en "förebild" för är melodin. […
Är det ngn slags skillnad på att bygga ICE-bilar jämfört med elbilar – bortsett från drivlinan då dvs?
Jag kan förklara med ett exempel: Låt oss säga att du är i restaurang-branschen. Du köper tio pizzaugnar till dina restauranger. Sedan blir det trendigt med att äta kebab 1-2 år senare. Du funderar på att göra om några restauranger till kebab-hak och/eller erbjuda både och. Du tjänar bra pengar på pizza. Bara 20% av kunderna frågar efter Kebab. Du har tre år kvar på avskrivningar på pizza-ugnarna.
Vad tänker du att det är billigast att göra för er? En kebab (med nya kockar, nya maskiner, nya leverantörer och ny ugn) eller en pizza?
I ditt exempel låtsas du ju att det behövs speciella kebabkockar.
...] t ex Geely (Zeekr, Polestar, Volvo, Lotus etc) och många andra tjänar nog bra på sina elbilar. Tillverkning i Kina som Tesla var en "förebild" för är melodin. […
Är det ngn slags skillnad på att bygga ICE-bilar jämfört med elbilar – bortsett från drivlinan då dvs?
Jag kan förklara med ett exempel: Låt oss säga att du är i restaurang-branschen. Du köper tio pizzaugnar till dina restauranger. Sedan blir det trendigt med att äta kebab 1-2 år senare. Du funderar på att göra om några restauranger till kebab-hak och/eller erbjuda både och. Du tjänar bra pengar på pizza. Bara 20% av kunderna frågar efter Kebab. Du har tre år kvar på avskrivningar på pizza-ugnarna.
Vad tänker du att det är billigast att göra för er? En kebab (med nya kockar, nya maskiner, nya leverantörer och ny ugn) eller en pizza?
I ditt exempel låtsas du ju att det behövs speciella kebabkockar.
...] t ex Geely (Zeekr, Polestar, Volvo, Lotus etc) och många andra tjänar nog bra på sina elbilar. Tillverkning i Kina som Tesla var en "förebild" för är melodin. […
Är det ngn slags skillnad på att bygga ICE-bilar jämfört med elbilar – bortsett från drivlinan då dvs?
Jag kan förklara med ett exempel: Låt oss säga att du är i restaurang-branschen. Du köper tio pizzaugnar till dina restauranger. Sedan blir det trendigt med att äta kebab 1-2 år senare. Du funderar på att göra om några restauranger till kebab-hak och/eller erbjuda både och. Du tjänar bra pengar på pizza. Bara 20% av kunderna frågar efter Kebab. Du har tre år kvar på avskrivningar på pizza-ugnarna.
Vad tänker du att det är billigast att göra för er? En kebab (med nya kockar, nya maskiner, nya leverantörer och ny ugn) eller en pizza?
Det var inte någon sådan aspekt som den retoriska frågan som var 100% frivillig att svara på avsåg. Det har funnits bilproduktion i Kina sen åtm. 50-talet. Och elbilsproduktion har det funnits i Kina sedan 2009 (BYD). Så hur var Tesla en "förebild" när det gäller "[t]illverkning i Kina"?
OBS: Såklart endast en retorisk fråga och naturligtvis 100% frivilligt att svara på.