Och med all rätt också tycker jag den verkar riktigt najs…HelectriC skrev:TeslaBjörn är eld och lågor över upplevd kvalitetskänsla i Eletre
Lotus Eletre
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19600
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Lotus Eletre
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Lotus Eletre
Kommer även en sedanversion "Envya":
https://carnewschina.com/2022/11/21/lot ... -in-china/
https://carnewschina.com/2022/11/21/lot ... -in-china/
Re: Lotus Eletre
Misstänker som du att de tyvärr kommer att urvattna varumärket.Edward123 skrev:Tror Geely kommet ändra på det ordentligt.HelectriC skrev:ja, Lotus har väl alltid varit en entusiastbil, lär fortsätta vara det!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Lotus Eletre
Vad som du sett hittills baserar du det på?martinot skrev:Misstänker som du att de tyvärr kommer att urvattna varumärket.Edward123 skrev:Tror Geely kommet ändra på det ordentligt.HelectriC skrev:ja, Lotus har väl alltid varit en entusiastbil, lär fortsätta vara det!
Re: Lotus Eletre
Citerar från den andra tråden
Man får väl förutsätta att det går att välja om det ska visas eller inte. Det vore ju urbota dumt att bygga sitt GUI så att självkörningsvisualiseringen inte går at välja bort, så kan väl ingen tillverkare göra...HelectriC skrev: ↑11 jul 2023 07:53Jag måste säga att det är en besvikelse att de kopierat Teslas skärmlayout, där ca 1/3 bara visar en animation på den egna bilen och vägmarkeringar etc. Det är ju sjukt ointressant och jag förstår verkligen inte varför så stor del av skärmen används till det. Borde ju vara möjligt att välja tex karta i helskärmsläge.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Lotus Eletre
Tror någon tillverkare som sägs vara bäst på mjukvara inte låter en bestämma om så mycket,Maw skrev: ↑11 jul 2023 09:18Citerar från den andra tråden
Man får väl förutsätta att det går att välja om det ska visas eller inte. Det vore ju urbota dumt att bygga sitt GUI så att självkörningsvisualiseringen inte går at välja bort, så kan väl ingen tillverkare göra...HelectriC skrev: ↑11 jul 2023 07:53Jag måste säga att det är en besvikelse att de kopierat Teslas skärmlayout, där ca 1/3 bara visar en animation på den egna bilen och vägmarkeringar etc. Det är ju sjukt ointressant och jag förstår verkligen inte varför så stor del av skärmen används till det. Borde ju vara möjligt att välja tex karta i helskärmsläge.
27,8 kWp solceller
Re: Lotus Eletre
Har bokat in provkörning nästa vecka, får t.o.m ha den över natten, så blir lite mer testande än bara 20min. Ska bli kul att se vad dom fått till.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Lotus Eletre
Det ska bli väldigt spännande att höra vad du tycker om den. Jag tycker den verkar riktigt fin.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Lotus Eletre
Vilken version? S?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Lotus Eletre
Vet faktiskt inte, glömde fråga
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Lotus Eletre
Nu har jag kört runt med Lotusen en dag och kan ge en minireview.
Det är en Eletre S med i stort sett alla options och kostar i Norge ca 1,5miljoner.
Bilen är stooor, bagaget gigantiskt om man kommer från BMW i4
Generell upplevelse av interiör är fantastisk. Jag tror inte jag suttit i någon bil med så hög kvalitetskänsla, ingen plast, allt är äkta skinn, alcantara eller metall. Allt sitter riktigt bra fast och ger ett mycket gediget intryck. Till och med kurvhandtagen är skinnklädda och solskydden med alcantara. Det saknar jag i de flesta bilar.
Stereon är mäktig från KEF och det är inbyggda appar från Spotify och Tidal bland annat. Infotainment liknar Teslas och funkar egentligen ganska bra, men det var tydligen första version, så fler funktioner kommer. Men allt funkade som var där. Stor och tydlig HUD.
Stolarna ar riktigt schyssta, inställningsmöjligheter, ventilation, massage. Topp notch! Executivebaksätet med två separata stolar passar de med chaufför, grymt att sitta bak, men opraktiskt att inte kunna fälla och göra bagaget större när man behöver frakta stora saker.
Elektrokromatiskt (?) panoramatak är praktiskt, bara att dimma med knapp på skärmen.
Bilen är hyfsat snabb, men saknar den typiska elbilsaccelerationen med riktigt klipp. Antar att Eletre R är bättre på det.
Det jag är mest besviken över är chassit, det känns inte premium. Det kommer klonkande ljud när man kör över ojämnheter och det verkar inte som fjädringen går att ställa in i något annat är höjd, det är konstigt, borde komma en uppdatering som tillåter hårdhetsinställning om hårdvaran finns där. Bilen känns ganska gungig, ingen Porsche Cayenne direkt. Elmotorerna har ett konstigt spårvagnsljud, som jag inte tycker låter premium, lite som första generation FAT eTron. Adaptiv Cruise känns lite nervös, inte lika stabil som många konkurrenter. Självstyrningen funkar ungefär som i Polestar 2, dvs helt ok, men inte bäst i klassen. Digitala sidobackspeglar är bara blä.
Det är en Eletre S med i stort sett alla options och kostar i Norge ca 1,5miljoner.
Bilen är stooor, bagaget gigantiskt om man kommer från BMW i4
Generell upplevelse av interiör är fantastisk. Jag tror inte jag suttit i någon bil med så hög kvalitetskänsla, ingen plast, allt är äkta skinn, alcantara eller metall. Allt sitter riktigt bra fast och ger ett mycket gediget intryck. Till och med kurvhandtagen är skinnklädda och solskydden med alcantara. Det saknar jag i de flesta bilar.
Stereon är mäktig från KEF och det är inbyggda appar från Spotify och Tidal bland annat. Infotainment liknar Teslas och funkar egentligen ganska bra, men det var tydligen första version, så fler funktioner kommer. Men allt funkade som var där. Stor och tydlig HUD.
Stolarna ar riktigt schyssta, inställningsmöjligheter, ventilation, massage. Topp notch! Executivebaksätet med två separata stolar passar de med chaufför, grymt att sitta bak, men opraktiskt att inte kunna fälla och göra bagaget större när man behöver frakta stora saker.
Elektrokromatiskt (?) panoramatak är praktiskt, bara att dimma med knapp på skärmen.
Bilen är hyfsat snabb, men saknar den typiska elbilsaccelerationen med riktigt klipp. Antar att Eletre R är bättre på det.
Det jag är mest besviken över är chassit, det känns inte premium. Det kommer klonkande ljud när man kör över ojämnheter och det verkar inte som fjädringen går att ställa in i något annat är höjd, det är konstigt, borde komma en uppdatering som tillåter hårdhetsinställning om hårdvaran finns där. Bilen känns ganska gungig, ingen Porsche Cayenne direkt. Elmotorerna har ett konstigt spårvagnsljud, som jag inte tycker låter premium, lite som första generation FAT eTron. Adaptiv Cruise känns lite nervös, inte lika stabil som många konkurrenter. Självstyrningen funkar ungefär som i Polestar 2, dvs helt ok, men inte bäst i klassen. Digitala sidobackspeglar är bara blä.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Lotus Eletre
Fler interiörbilder
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Lotus Eletre
Finns det inte olika ”drive mode” som ändrar det?HelectriC skrev: ↑29 aug 2023 20:35
Det jag är mest besviken över är chassit, det känns inte premium. Det kommer klonkande ljud när man kör över ojämnheter och det verkar inte som fjädringen går att ställa in i något annat är höjd, det är konstigt, borde komma en uppdatering som tillåter hårdhetsinställning om hårdvaran finns där. Bilen känns ganska gungig, ingen Porsche Cayenne direkt.
Väldigt udda annars tycker jag. Det har väl alla konkurrenter i denna klassen sedan något decennium.
Hjälper nog inte mot klonk dock…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Lotus Eletre
Jo, det var sport, touring, range och offroad, men jag märkte ingen skillnad. I BMWn är det natt och dag mellan comfort och sport. Pratade med säljaren när jag lämnade tillbaks bilen och han sa att dom hade kört på bana och bilarna uppförde sig exemplariskt, så jag vet inte. Kanske behöver en uppdatering helt enkelt. Sen har tydligen alla demobilar varit pressbilar tidigare i år, så mycket möjligt att journalister och YT-folk har kört skiten ur bilarna och att det därför klonkar i fjädringen. Körde hem igen i min M50 som har gått 40.000km och det var extremt stor skillnad och ett ljudlöst lugn i BMWn. Jag är kanske extra allergisk mot klonk i chassit, fick ju t.o.m. massa pengar av Tesla kontant utbetalt för att dom inte lyckades ta bort ljud i chassi trots luftfjädringsbyte på Model S.taliz skrev: ↑30 aug 2023 11:05Finns det inte olika ”drive mode” som ändrar det?HelectriC skrev: ↑29 aug 2023 20:35
Det jag är mest besviken över är chassit, det känns inte premium. Det kommer klonkande ljud när man kör över ojämnheter och det verkar inte som fjädringen går att ställa in i något annat är höjd, det är konstigt, borde komma en uppdatering som tillåter hårdhetsinställning om hårdvaran finns där. Bilen känns ganska gungig, ingen Porsche Cayenne direkt.
Väldigt udda annars tycker jag. Det har väl alla konkurrenter i denna klassen sedan något decennium.
Hjälper nog inte mot klonk dock…
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19600
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Lotus Eletre
Finns det någon norr om Stockholm som äger en som man kan få kika lite på?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Lotus Eletre
Har dom börjar levereras än?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19600
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Lotus Eletre
4 levererade i Torsdags och en till som skulle få sin i Fredags…
Emeya dröjer nån månad till däremot (den kanske är mer intressant egentligen)…
Fast det är väl typ Polestar egentligen så jag tvekar nog ändå, plus att service bara finns
nere på västkusten det kommer kanske fler men det dröjer säkert, eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Lotus Eletre
Emeya tycker jag verkar mkt mer intressant.Bjelke skrev: ↑22 okt 2023 19:404 levererade i Torsdags och en till som skulle få sin i Fredags…
Emeya dröjer nån månad till däremot (den kanske är mer intressant egentligen)…
Fast det är väl typ Polestar egentligen så jag tvekar nog ändå, plus att service bara finns
nere på västkusten det kommer kanske fler men det dröjer säkert, eller?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Lotus Eletre
emeya redan om nån månad? Den är väl betydligt längre bort? Har ens ett pris presenterats, verkar inte ens gå att beställaBjelke skrev: ↑22 okt 2023 19:404 levererade i Torsdags och en till som skulle få sin i Fredags…
Emeya dröjer nån månad till däremot (den kanske är mer intressant egentligen)…
Fast det är väl typ Polestar egentligen så jag tvekar nog ändå, plus att service bara finns
nere på västkusten det kommer kanske fler men det dröjer säkert, eller?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19600
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Lotus Eletre
Näe ”nån månad” är nog mera några månader, och då öppnar väl bara konfiguratorn egentligen…HelectriC skrev: ↑22 okt 2023 22:26emeya redan om nån månad? Den är väl betydligt längre bort? Har ens ett pris presenterats, verkar inte ens gå att beställaBjelke skrev: ↑22 okt 2023 19:404 levererade i Torsdags och en till som skulle få sin i Fredags…
Emeya dröjer nån månad till däremot (den kanske är mer intressant egentligen)…
Fast det är väl typ Polestar egentligen så jag tvekar nog ändå, plus att service bara finns
nere på västkusten det kommer kanske fler men det dröjer säkert, eller?
Det verkar ganska osäkert faktiskt. Säljaren lät mer optimistisk
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19600
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Lotus Eletre
Håller medtaliz skrev: ↑22 okt 2023 21:37Emeya tycker jag verkar mkt mer intressant.Bjelke skrev: ↑22 okt 2023 19:404 levererade i Torsdags och en till som skulle få sin i Fredags…
Emeya dröjer nån månad till däremot (den kanske är mer intressant egentligen)…
Fast det är väl typ Polestar egentligen så jag tvekar nog ändå, plus att service bara finns
nere på västkusten det kommer kanske fler men det dröjer säkert, eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Lotus Eletre
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2082
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Lotus Eletre
Är det nån gruppen som äger en Eletre och kan komma med lite input om bilen? Har muspekaren över köpknappen men kan inte bestämma mig om jag ska klicka eller inte.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Lotus Eletre
Jag har ingen, men provkörde under 2 dagar och tycker inte chassi, fjädring och körkomfort når upp till den nivå som förväntas med ett så pass högt pris på bil. För övrigt var bilen väldigt fin och med mkt hög upplevd kvalitet, specielt invändigt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14