Hej!
Jag funderar på att se om man kan hinna beställa en MY lagerbil innan månadsskiftet..
Undrar över leasingtid och milangivelse. Jag har sett här på forumet att det förspråkas lång bindningstid och låga mil.. Säg att jag skulle välja 60 mån och 1000 mil / år för att få en så låg kostnad som möjligt. Vad händer om mitt miltal skulle överstiga det varje år? Kan det bli problem om jag ev vill låta någon annan företagare överta min leasing efter säg tre år?
Tacksam för input kring detta!
Ha en fin dag
Med vänlig hälsning, Kristofer
Finansiell leasingfunderingar
Moderator: Redaktion
Re: Finansiell leasingfunderingar
Övermil kostar alltid extra, exakt hur mycket får du nog fråga Tesla. Vårt leasingbolag tar 9 kr/mil + moms.StoffeZ skrev: ↑05 mar 2024 11:02Hej!
Jag funderar på att se om man kan hinna beställa en MY lagerbil innan månadsskiftet..
Undrar över leasingtid och milangivelse. Jag har sett här på forumet att det förspråkas lång bindningstid och låga mil.. Säg att jag skulle välja 60 mån och 1000 mil / år för att få en så låg kostnad som möjligt. Vad händer om mitt miltal skulle överstiga det varje år? Kan det bli problem om jag ev vill låta någon annan företagare överta min leasing efter säg tre år?
Tacksam för input kring detta!
Ha en fin dag
Med vänlig hälsning, Kristofer
MY RWD Vit 2023
- Exciter
- Teslaägare
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 30 jan 2024 11:55
- Referralkod: ts.la/sandra952502
Re: Finansiell leasingfunderingar
Vid Finansiell Leasing finns det inte övermil. Antal valda mil i leasingavtalet styr amortering/restvärde.Freez skrev: ↑05 mar 2024 11:27Övermil kostar alltid extra, exakt hur mycket får du nog fråga Tesla. Vårt leasingbolag tar 9 kr/mil + moms.StoffeZ skrev: ↑05 mar 2024 11:02Hej!
Jag funderar på att se om man kan hinna beställa en MY lagerbil innan månadsskiftet..
Undrar över leasingtid och milangivelse. Jag har sett här på forumet att det förspråkas lång bindningstid och låga mil.. Säg att jag skulle välja 60 mån och 1000 mil / år för att få en så låg kostnad som möjligt. Vad händer om mitt miltal skulle överstiga det varje år? Kan det bli problem om jag ev vill låta någon annan företagare överta min leasing efter säg tre år?
Tacksam för input kring detta!
Ha en fin dag
Med vänlig hälsning, Kristofer
Bilen tillfaller företaget vid slutet av leasingperioden. Man lurar endast sig själv om man kör mycket mer än vad man valde vid tecknandet av avtalet. t.ex. restvärdet är 300k och du ska sälja bilen men marknadsvärdet är endast 250k så får du ju hosta upp 50k till leasingbolaget för att stänga skulden.
Vid en operationell leasing som kan jämföras med privatleasing där man lämnar tillbaka bilen och har ett garanterat restvärde så måste man dock hålla sig till rätt antal mil för att inte riskera "övermil"
Att välja lägsta mil och längst betalningstid ger dig mer flexibilitet. Skulle du köra väldigt mycket så kan du ju amortera mer på skulden. Säg att du vill överlåta leasingen om 36 mån, då är det en fördel om du har 2 år kvar och samma ränterabatt att erbjuda övertagaren.StoffeZ skrev: ↑05 mar 2024 11:02Hej!
Jag funderar på att se om man kan hinna beställa en MY lagerbil innan månadsskiftet..
Undrar över leasingtid och milangivelse. Jag har sett här på forumet att det förspråkas lång bindningstid och låga mil.. Säg att jag skulle välja 60 mån och 1000 mil / år för att få en så låg kostnad som möjligt. Vad händer om mitt miltal skulle överstiga det varje år? Kan det bli problem om jag ev vill låta någon annan företagare överta min leasing efter säg tre år?
Tacksam för input kring detta!
Ha en fin dag
Med vänlig hälsning, Kristofer
Kan också vara smart att lägga en hög kontantinsats för att hålla nere månadskostnaden. (Och dra mer moms)
Dock inte högre än ca 30-35% eftersom Skatteverket kan mena att det är ett förtäckt köp annars.
Re: Finansiell leasingfunderingar
Kan det bli problem för en eventuell övertagare av leasingkontraktet att få fortsätta med 1000 mil/år om tidigare ägare konsekvent överskridit det värdet?
- Exciter
- Teslaägare
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 30 jan 2024 11:55
- Referralkod: ts.la/sandra952502
Re: Finansiell leasingfunderingar
nix, inga problem med leasingbolaget (DNB) som sagt eftersom dom inte bryr sig om antal körda mil vid finansiell leasing.
Restvärdet är ju redan satt när du skriver avtalet och den skulden skall DNB ha in, spelar ingen roll hur mycket eller lite du/någon annan kör eller vad bilens marknadsvärde är när kontrakten löper ut.
Tesla/DNB garanterar ju ingenting, dom kan bara uppskattar och rekommenderar att t.ex. vid 1000 mil så ska restvärde vara 53% efter 36 mån.vid 2000 mil 51% osv. Leasingtagaren tar risken.
Just detta som är fördelen men också nackdelen med finansiell leasing, det går att trixa/gambla lite men vet man inte vad man gör
så kan man lätt bränna sig själv. Men säg att bilen rullat 2k mil istället för 1k per år du haft den så är ju skillnaden kanske max 250 kr/mån. Så då får man väl göra upp om den skulden med övertagaren på 250*36 som saknas i amortering för att landa vid "rätt" restvärde kontra antal mil.
Så det är något som du och övertagaren får göra upp om mellan er.
Han kanske inte vill ta över en leasing om restvärde är satt för högt.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1981
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Finansiell leasingfunderingar
Som de skriver ovan. Nä, de kommer aldrig hem till dig och läser din mätare. Du kan uppge 1000 mil / år och sen överlåta leasingen om två år, även om mätaren står på 15000 mil då. Vid finansiell leasing så är hela risken på dig. Man finanseriar bara finansen "finansiell" leasing.
Om nu räntan är 1,99 så är det såklart värt att låna så mkt det går och har man mycket pengar så säljer man dem dyrare än så. Sen får man ta hänsyn till värdet att dra halva momsen såklart. Själv ruttnade jag ur på leasingen på mitt bolag och tog bilen privat. Det var på tiden Tesla inte hade värdeminskning alls. På den tiden var det extremt olönsamt att ta bilen på bolaget.
Kortfattat - har man mkt kostader på bilen, foliera, sliter mkt däck, tvättar mkt, mkt värdeminskning, man är ovarsam osv. Då är leasingen bra.
Är man sparsam och bilen saknar värdeminskning så är det bättre att äga den privat.
Haft alla 3/Y