Xanthopteryx skrev: ↑19 mar 2024 14:11
spacecoin skrev: ↑18 mar 2024 13:04
Xanthopteryx skrev: ↑05 mar 2024 07:22
Jerker skrev: ↑04 mar 2024 07:51
fth skrev: ↑03 mar 2024 22:02
Jo, men sen ska svenska myndigheter också implementera reglerna och det är inte alls säkert att de gör. Bror Duktig kommer troligtvis att tycka att 4,25 ton är onödigt.
Vi kan ju börja med att EU först skall enas. Allt detta är bara ett förslag. Ett utkast. Att få till en lag där EU-länderna är enade kan ta många år och att man skulle höja maxvikten ser jag inte som extremt troligt då vikten är en starkt bidragande orsak till skador vid kollision med andra fordon. En tung bil mot en lättare är katastrof för den lättare, och utökad maxvikt för B-kort innebär att tillverkarna kan börja göra ännu tyngre och större bilar och det är precis motsatsen EU vill.
Ja, dessutom så tror jag det är andra regler kring krocksäkerhet med fotgängare i EU än i USA. Folk hatar på SUV:ar med vill gärna ha en CT. Jag får inte ihop det... Jag tycker att den här bilen är fruktansvärt ful. En Rivian skulle jag gärna köpa.
Rent krasst tror jag knappt att det finns några regler för krocksäkerhet med fotgängare, annat än möjligtvis att man kollar på hur bra folket i bilen klarar sig när man krockat med Stina-Anna och hennes 12-åriga dotter. Klarar sig pssagerare och förare? Check! Godkänd!
Typ.
Jodå det finns krocksäkerhetskrav för bilar mot fotgängare i alla fall inom EU. 2019/2144 heter den nya och den gamla heter Regulation (EC) No 78/2009. Vet inte riktigt när/ hur den nya träder i kraft.
Tror inte det finns några regler i USA åtminstone inte för "trucks".
"Regulation (EU) 2019/2144 of the European Parliament and of the Council, enacted on 27 November 2019, pertains to type-approval requirements for motor vehicles and their trailers, as well as systems, components, and separate technical units intended for such vehicles. The regulation focuses on general safety and the protection of vehicle occupants and vulnerable road users. It amends Regulation (EU) 2018/858 and repeals several previous regulations1.
Here are some key points from the regulation:
Vulnerable Road Users: The term “vulnerable road user” includes non-motorized road users such as cyclists and pedestrians, as well as users of powered two-wheelers2.
Safety and Protection: The regulation aims to enhance safety for all road users by setting standards for vehicle design, components, and technical units. It ensures that vehicles meet safety requirements and protect occupants and vulnerable road users.
Type Approval: The regulation establishes procedures for type approval of new vehicles, systems, components, and technical units. This process ensures proper functioning, safety, and environmental performance.
Repeal of Previous Regulations: The regulation repeals several older regulations, including Regulations (EC) No 78/2009, (EC) No 79/2009, and (EC) No 661/2009, among others"