Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Moderator: Redaktion
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Örebro - Åre idag 18/2
Lugnt i Borlänge vid 10:30
Laddkö 5min Orsa vid ca 12
Toakö 10-15 min Circle K Orsa
Öde i Åsarna vid 16:30
Lugnt i Borlänge vid 10:30
Laddkö 5min Orsa vid ca 12
Toakö 10-15 min Circle K Orsa
Öde i Åsarna vid 16:30
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Branäs - Gbg idag 18/2.
Rejäl kö vid Grums SuC kl 12 (Såg ut som kön gick mot rondellen).
Laddade på Recharge 200 kw laddare utanför Säffle ist, fick plats direkt.
Rejäl kö vid Grums SuC kl 12 (Såg ut som kön gick mot rondellen).
Laddade på Recharge 200 kw laddare utanför Säffle ist, fick plats direkt.
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
SuC i Torsby tackade för sig i eftermiddags. Fint anordnad kö och hade räknat med att köa ett tag men näm man var nästan framme i kön så lade hela stationen av. Många hade inte kräm nog att ta sig till Malung så efter långt om länge fick man laddat på OKQ8as laddare.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5960
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Malmö - Vemdalen 18/2-24
Laddade i Jönköping vid 7:00
40 stolpar, 35 lediga.
Laddade i Kristinehamn vid 9:30.
20 stolpar, 4 lediga och 2 blockade av en Tesla och en Volvo XC40.
Laddade i Orsa vid 13:30.
Av 12 stolpar skulle 3 vara lediga och en trasig enligt bilens navi.
När vi kom dit var det fullständig kaos. Alla 3 "lediga" + den trasiga stolpen var blockade av MEB-bilar. Bl a. två riktiga rövhål i var sin ID4 som avsiktligt blockat laddare för alla andra bilar oavsett var laddporten sitter.
Tycker det är en prestation att lyckas blocka 33% av alla laddstolparna på stationen. Teslas utformning av laddstationen är också korkad och som gjord för att många stolpar ska bli blockade.
Laddade i Jönköping vid 7:00
40 stolpar, 35 lediga.
Laddade i Kristinehamn vid 9:30.
20 stolpar, 4 lediga och 2 blockade av en Tesla och en Volvo XC40.
Laddade i Orsa vid 13:30.
Av 12 stolpar skulle 3 vara lediga och en trasig enligt bilens navi.
När vi kom dit var det fullständig kaos. Alla 3 "lediga" + den trasiga stolpen var blockade av MEB-bilar. Bl a. två riktiga rövhål i var sin ID4 som avsiktligt blockat laddare för alla andra bilar oavsett var laddporten sitter.
Tycker det är en prestation att lyckas blocka 33% av alla laddstolparna på stationen. Teslas utformning av laddstationen är också korkad och som gjord för att många stolpar ska bli blockade.
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2093
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Har tillbringat lördagen och söndagen med att köra runt Sälen och närområdet och har passerat SuC flertal gånger. Har varit fullt i princip hela helgen mellan kl 9 och 21. Ofta 1-3 bilar i kö. Lördag kväll vid kl 20 var 8 av 10 bilar danskar.
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Åre - Gbg uppdelat i två etapper:
17/2:
Åsarna kl 11: Fick sista platsen
Sveg kl 12.30: 10 min kö (tre-fyra bilar)
18/2:
Grums kl 10.20: Ingen kö när vi kom men tio bilar i kö en halvtimme senare. Runt sex platser som var blockerade då.
Trollhättan kl 12.30: Fem bilar i kö. Många fossilbilister som blockerades av kön till denna illa planerade SuC. Två danska förare som började bråka med varandra om en laddplats som blockerades.
Allmänna reflektioner: Inga köer samma sträcka förra året så infrastrukturen hinner inte med elbilsförsäljningen. Många fler danskar i år beroende på valutakursen. I Trollhättan var fler än 50% av de som laddade från Danmark.
17/2:
Åsarna kl 11: Fick sista platsen
Sveg kl 12.30: 10 min kö (tre-fyra bilar)
18/2:
Grums kl 10.20: Ingen kö när vi kom men tio bilar i kö en halvtimme senare. Runt sex platser som var blockerade då.
Trollhättan kl 12.30: Fem bilar i kö. Många fossilbilister som blockerades av kön till denna illa planerade SuC. Två danska förare som började bråka med varandra om en laddplats som blockerades.
Allmänna reflektioner: Inga köer samma sträcka förra året så infrastrukturen hinner inte med elbilsförsäljningen. Många fler danskar i år beroende på valutakursen. I Trollhättan var fler än 50% av de som laddade från Danmark.
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Ca 15-20 min kö för oss i Borlänge idag när vi kom dit ca 12:10. 6-7 bakom oss i kö när vi äntligen fick koppla in.
Bara Teslor både som laddade och i kö, så gick inte att skylla på någon som blockerade.
Men redan när vi ätit upp maten och skulle bege oss var kön borta. Sedan lugnt på vidare färd norrut. Fanns plats i Orsa som vi ändå hoppade över och flera lediga i Sveg som blev vårt sista stopp på vägen mot Björnrike.
Bara Teslor både som laddade och i kö, så gick inte att skylla på någon som blockerade.
Men redan när vi ätit upp maten och skulle bege oss var kön borta. Sedan lugnt på vidare färd norrut. Fanns plats i Orsa som vi ändå hoppade över och flera lediga i Sveg som blev vårt sista stopp på vägen mot Björnrike.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3948
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Borlänge är Tesla Only. Men det finns rätt gott om andra laddare i närområdet, när jag sett kö där har det alltid varit flera lediga platser runtomkring.
Model Y LR AWD 2022
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Malmö-Bormio (Italien) Lördag fm till Söndag morgon - inga köer. Mest tjockt på laddstationer i Danmark. Tyskland - Österrike inga problem.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Gävle bro 18/2. Kaos, fullt med bilar av olika märken och lång kö. Jag orkade inte ladda.
Spontant är det kränkande att polestar och annan skit får ladda på Tesla Suc när det finna alternativ bredvid
Spontant är det kränkande att polestar och annan skit får ladda på Tesla Suc när det finna alternativ bredvid
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Jag laddade faktiskt på Gävle Bro i lördags vid 12-tiden då de första 10 milen drog 346 Wh/km (enligt TeslaFi, 304 Wh/km enligt bilen) och jag beräknades komma fram med 4% SOC och ungarna ändå ville äta på donken.
Den abnormt höga förbrukningen berodde på plaskvåt vägbana och motvind. Annars +2. Körde inte särskilt fort heller. 130 kanske.
Tror jag tog sista laddaren. Två var trasiga.
Den abnormt höga förbrukningen berodde på plaskvåt vägbana och motvind. Annars +2. Körde inte särskilt fort heller. 130 kanske.
Tror jag tog sista laddaren. Två var trasiga.
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Vänta bara till nästa helg och helgen därpå. Då ska man nog undvika Gävle Bro om man kan.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 8308
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Det skall man alltid.
Jag fattar inte att de öppnade upp den innan den på västra sidan är klar. Gävle bro var ofta full redan innan de öppnade för alla.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Kvalificerat skitsnack? Rekommenderar bensinbil. Skämtåsido, vad hindrar Teslabilar ifrån att ladda hos andra operatörer. Huvudsaken är ett bra flöde hos alla. Förstår dock din frustration. Men inget system kan planeras för maxtimmen. De måste ha mer dynamisk prissättning så att fattiglapparna kör på natten.
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Men frågan är vad normal svensken kommer acceptera.. detta är ju dock en gammal diskussion och de finns många svar på den. Men någonstans så litar man i pengarna och miljön och kör då hellre en fossil bil. Jag tror laddinfrastruktur idag är de viktigaste för att övertyga folk att gå över till el.. då vill man inte läsa på Aftonbladet om lång laddkö när man bara vill komma fram till sin stuga i Sälen eller vart man nu är påväg.Kofoten3 skrev: ↑19 feb 2024 19:05Kvalificerat skitsnack? Rekommenderar bensinbil. Skämtåsido, vad hindrar Teslabilar ifrån att ladda hos andra operatörer. Huvudsaken är ett bra flöde hos alla. Förstår dock din frustration. Men inget system kan planeras för maxtimmen. De måste ha mer dynamisk prissättning så att fattiglapparna kör på natten.
Funkar de bättre eller sämre i Norge?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Det är korta avstånd mellan centralorter och stugorna. Tex Oslo Trysil 20 mil.chaffis75 skrev: ↑19 feb 2024 19:18Men frågan är vad normal svensken kommer acceptera.. detta är ju dock en gammal diskussion och de finns många svar på den. Men någonstans så litar man i pengarna och miljön och kör då hellre en fossil bil. Jag tror laddinfrastruktur idag är de viktigaste för att övertyga folk att gå över till el.. då vill man inte läsa på Aftonbladet om lång laddkö när man bara vill komma fram till sin stuga i Sälen eller vart man nu är påväg.Kofoten3 skrev: ↑19 feb 2024 19:05Kvalificerat skitsnack? Rekommenderar bensinbil. Skämtåsido, vad hindrar Teslabilar ifrån att ladda hos andra operatörer. Huvudsaken är ett bra flöde hos alla. Förstår dock din frustration. Men inget system kan planeras för maxtimmen. De måste ha mer dynamisk prissättning så att fattiglapparna kör på natten.
Funkar de bättre eller sämre i Norge?
Jag tror mer på priset än att det ska byggas överkapacitet
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Fast avskräckande priser är ju direkt motsatt ”Our mission is to accelerate the world's transition to sustainable energy.”. Så det blir till att bygga ut, och öka räckvidden på bilarna så man kan skippa en laddning och ladda snabbare.Kofoten3 skrev:Det är korta avstånd mellan centralorter och stugorna. Tex Oslo Trysil 20 mil.chaffis75 skrev: ↑19 feb 2024 19:18Men frågan är vad normal svensken kommer acceptera.. detta är ju dock en gammal diskussion och de finns många svar på den. Men någonstans så litar man i pengarna och miljön och kör då hellre en fossil bil. Jag tror laddinfrastruktur idag är de viktigaste för att övertyga folk att gå över till el.. då vill man inte läsa på Aftonbladet om lång laddkö när man bara vill komma fram till sin stuga i Sälen eller vart man nu är påväg.Kofoten3 skrev: ↑19 feb 2024 19:05Kvalificerat skitsnack? Rekommenderar bensinbil. Skämtåsido, vad hindrar Teslabilar ifrån att ladda hos andra operatörer. Huvudsaken är ett bra flöde hos alla. Förstår dock din frustration. Men inget system kan planeras för maxtimmen. De måste ha mer dynamisk prissättning så att fattiglapparna kör på natten.
Funkar de bättre eller sämre i Norge?
Jag tror mer på priset än att det ska byggas överkapacitet
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Normalsvensken behöver bara perspektiv . Den som åker till Sälen på sportlovet kommer spendera avsevärt med tid i olika köer. Laddkön kommer orimligen vara den längsta. För den som det är viktigt att göra en bra tid på resan upp kan ju alltid resa off peak. Annars är det bara att chilla och hoppas på att kön är ordnad.chaffis75 skrev:Men frågan är vad normal svensken kommer acceptera.. detta är ju dock en gammal diskussion och de finns många svar på den. Men någonstans så litar man i pengarna och miljön och kör då hellre en fossil bil. Jag tror laddinfrastruktur idag är de viktigaste för att övertyga folk att gå över till el.. då vill man inte läsa på Aftonbladet om lång laddkö när man bara vill komma fram till sin stuga i Sälen eller vart man nu är påväg.Kofoten3 skrev: ↑19 feb 2024 19:05Kvalificerat skitsnack? Rekommenderar bensinbil. Skämtåsido, vad hindrar Teslabilar ifrån att ladda hos andra operatörer. Huvudsaken är ett bra flöde hos alla. Förstår dock din frustration. Men inget system kan planeras för maxtimmen. De måste ha mer dynamisk prissättning så att fattiglapparna kör på natten.
Funkar de bättre eller sämre i Norge?
Det är klart att det kan vara jobbigt med ett "paradigmskifte" som laddbara fordon innebär. Men min farsa och andra som ogillar ändringen kan ju ta det lugnt och vara eftersläntare. Till slut är det normalt att mobilens batteri bara räcker en dag jmf med en 3310 som räckte typ en vecka. De andra fördelarna överväger .
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Norge är väldigt mycket bättre lämpat för fjällturism med elbil. Snittavståndet är mycket kortare. Bara ett fåtal som behöver snabbladdning. Inte i Sverige där bara en liten minoritet har så kort väg till fjällen.chaffis75 skrev: ↑19 feb 2024 19:18Men frågan är vad normal svensken kommer acceptera.. detta är ju dock en gammal diskussion och de finns många svar på den. Men någonstans så litar man i pengarna och miljön och kör då hellre en fossil bil. Jag tror laddinfrastruktur idag är de viktigaste för att övertyga folk att gå över till el.. då vill man inte läsa på Aftonbladet om lång laddkö när man bara vill komma fram till sin stuga i Sälen eller vart man nu är påväg.Kofoten3 skrev: ↑19 feb 2024 19:05Kvalificerat skitsnack? Rekommenderar bensinbil. Skämtåsido, vad hindrar Teslabilar ifrån att ladda hos andra operatörer. Huvudsaken är ett bra flöde hos alla. Förstår dock din frustration. Men inget system kan planeras för maxtimmen. De måste ha mer dynamisk prissättning så att fattiglapparna kör på natten.
Funkar de bättre eller sämre i Norge?
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Blaifred skrev: ↑19 feb 2024 21:41Normalsvensken behöver bara perspektiv . Den som åker till Sälen på sportlovet kommer spendera avsevärt med tid i olika köer. Laddkön kommer orimligen vara den längsta. För den som det är viktigt att göra en bra tid på resan upp kan ju alltid resa off peak. Annars är det bara att chilla och hoppas på att kön är ordnad.chaffis75 skrev:Men frågan är vad normal svensken kommer acceptera.. detta är ju dock en gammal diskussion och de finns många svar på den. Men någonstans så litar man i pengarna och miljön och kör då hellre en fossil bil. Jag tror laddinfrastruktur idag är de viktigaste för att övertyga folk att gå över till el.. då vill man inte läsa på Aftonbladet om lång laddkö när man bara vill komma fram till sin stuga i Sälen eller vart man nu är påväg.Kofoten3 skrev: ↑19 feb 2024 19:05Kvalificerat skitsnack? Rekommenderar bensinbil. Skämtåsido, vad hindrar Teslabilar ifrån att ladda hos andra operatörer. Huvudsaken är ett bra flöde hos alla. Förstår dock din frustration. Men inget system kan planeras för maxtimmen. De måste ha mer dynamisk prissättning så att fattiglapparna kör på natten.
Funkar de bättre eller sämre i Norge?
Det är klart att det kan vara jobbigt med ett "paradigmskifte" som laddbara fordon innebär. Men min farsa och andra som ogillar ändringen kan ju ta det lugnt och vara eftersläntare. Till slut är det normalt att mobilens batteri bara räcker en dag jmf med en 3310 som räckte typ en vecka. De andra fördelarna överväger .
Ingen gillar en till kö. Särskilt inte en så illa fungerande som en laddkö. Jag avskyr det. Vet ju inte ens vilken plats man har. Är kaotiskt.
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Du låter naiv i mina öron och ser inte hur människor funkar i praktiken. Därmed inte sagt har har fel i sak..Blaifred skrev: ↑19 feb 2024 21:41Normalsvensken behöver bara perspektiv . Den som åker till Sälen på sportlovet kommer spendera avsevärt med tid i olika köer. Laddkön kommer orimligen vara den längsta. För den som det är viktigt att göra en bra tid på resan upp kan ju alltid resa off peak. Annars är det bara att chilla och hoppas på att kön är ordnad.chaffis75 skrev:Men frågan är vad normal svensken kommer acceptera.. detta är ju dock en gammal diskussion och de finns många svar på den. Men någonstans så litar man i pengarna och miljön och kör då hellre en fossil bil. Jag tror laddinfrastruktur idag är de viktigaste för att övertyga folk att gå över till el.. då vill man inte läsa på Aftonbladet om lång laddkö när man bara vill komma fram till sin stuga i Sälen eller vart man nu är påväg.Kofoten3 skrev: ↑19 feb 2024 19:05Kvalificerat skitsnack? Rekommenderar bensinbil. Skämtåsido, vad hindrar Teslabilar ifrån att ladda hos andra operatörer. Huvudsaken är ett bra flöde hos alla. Förstår dock din frustration. Men inget system kan planeras för maxtimmen. De måste ha mer dynamisk prissättning så att fattiglapparna kör på natten.
Funkar de bättre eller sämre i Norge?
Det är klart att det kan vara jobbigt med ett "paradigmskifte" som laddbara fordon innebär. Men min farsa och andra som ogillar ändringen kan ju ta det lugnt och vara eftersläntare. Till slut är det normalt att mobilens batteri bara räcker en dag jmf med en 3310 som räckte typ en vecka. De andra fördelarna överväger .
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Jo kanske därför de funkar där, de flesta bilar klara ki 20 mil utan att ladda..Kofoten3 skrev: ↑19 feb 2024 20:03Det är korta avstånd mellan centralorter och stugorna. Tex Oslo Trysil 20 mil.chaffis75 skrev: ↑19 feb 2024 19:18Men frågan är vad normal svensken kommer acceptera.. detta är ju dock en gammal diskussion och de finns många svar på den. Men någonstans så litar man i pengarna och miljön och kör då hellre en fossil bil. Jag tror laddinfrastruktur idag är de viktigaste för att övertyga folk att gå över till el.. då vill man inte läsa på Aftonbladet om lång laddkö när man bara vill komma fram till sin stuga i Sälen eller vart man nu är påväg.Kofoten3 skrev: ↑19 feb 2024 19:05Kvalificerat skitsnack? Rekommenderar bensinbil. Skämtåsido, vad hindrar Teslabilar ifrån att ladda hos andra operatörer. Huvudsaken är ett bra flöde hos alla. Förstår dock din frustration. Men inget system kan planeras för maxtimmen. De måste ha mer dynamisk prissättning så att fattiglapparna kör på natten.
Funkar de bättre eller sämre i Norge?
Jag tror mer på priset än att det ska byggas överkapacitet
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
På andra sidan vägen var säkert SUC tomma och det fanns lediga laddare.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... na-i-grums
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... na-i-grums
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Hej, är bästa vägen Stockholm till Åre
via Hudiksvall, Ljusdal och Åsarna?
via Hudiksvall, Ljusdal och Åsarna?
Model 3 LR -21
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Sväng av mot Bollnäs vid Tönnebro. Samma tid som Sundsvall-vägen men 4 mil kortare och lägre hastighet vilket är snällare mot elbilar.
Hudiksvall blir ett mellanting men måste man ladda i Ljusdal så kommer man precis förbi laddarna om man åker den rutten. Åker man via Bollnäs kommer man aldrig in i Ljusdal så då ska man helst klara Gävle Bro-Åsarna på en laddning (30 mil).