Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Blaifred
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 nov 2021 11:13

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Blaifred »

Örebro - Åre idag 18/2

Lugnt i Borlänge vid 10:30
Laddkö 5min Orsa vid ca 12
Toakö 10-15 min Circle K Orsa
Öde i Åsarna vid 16:30

Användarvisningsbild
jonasperh
Teslaägare
Inlägg: 74
Blev medlem: 30 jul 2016 09:19

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av jonasperh »

Branäs - Gbg idag 18/2.
Rejäl kö vid Grums SuC kl 12 (Såg ut som kön gick mot rondellen).
Laddade på Recharge 200 kw laddare utanför Säffle ist, fick plats direkt.
Bera_n
Inlägg: 29
Blev medlem: 01 aug 2023 17:14
Ort: Lund

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Bera_n »

SuC i Torsby tackade för sig i eftermiddags. Fint anordnad kö och hade räknat med att köa ett tag men näm man var nästan framme i kön så lade hela stationen av. Många hade inte kräm nog att ta sig till Malung så efter långt om länge fick man laddat på OKQ8as laddare.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5960
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Malmö - Vemdalen 18/2-24

Laddade i Jönköping vid 7:00
40 stolpar, 35 lediga.

Laddade i Kristinehamn vid 9:30.
20 stolpar, 4 lediga och 2 blockade av en Tesla och en Volvo XC40.

Laddade i Orsa vid 13:30.
Av 12 stolpar skulle 3 vara lediga och en trasig enligt bilens navi.
När vi kom dit var det fullständig kaos. Alla 3 "lediga" + den trasiga stolpen var blockade av MEB-bilar. Bl a. två riktiga rövhål i var sin ID4 som avsiktligt blockat laddare för alla andra bilar oavsett var laddporten sitter.

Tycker det är en prestation att lyckas blocka 33% av alla laddstolparna på stationen. Teslas utformning av laddstationen är också korkad och som gjord för att många stolpar ska bli blockade.
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2093
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av EnTraktor »

Har tillbringat lördagen och söndagen med att köra runt Sälen och närområdet och har passerat SuC flertal gånger. Har varit fullt i princip hela helgen mellan kl 9 och 21. Ofta 1-3 bilar i kö. Lördag kväll vid kl 20 var 8 av 10 bilar danskar.
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av d3marcus »

Åre - Gbg uppdelat i två etapper:

17/2:
Åsarna kl 11: Fick sista platsen
Sveg kl 12.30: 10 min kö (tre-fyra bilar)

18/2:
Grums kl 10.20: Ingen kö när vi kom men tio bilar i kö en halvtimme senare. Runt sex platser som var blockerade då.
Trollhättan kl 12.30: Fem bilar i kö. Många fossilbilister som blockerades av kön till denna illa planerade SuC. Två danska förare som började bråka med varandra om en laddplats som blockerades.

Allmänna reflektioner: Inga köer samma sträcka förra året så infrastrukturen hinner inte med elbilsförsäljningen. Många fler danskar i år beroende på valutakursen. I Trollhättan var fler än 50% av de som laddade från Danmark.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 747
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Alfred »

Ca 15-20 min kö för oss i Borlänge idag när vi kom dit ca 12:10. 6-7 bakom oss i kö när vi äntligen fick koppla in.

Bara Teslor både som laddade och i kö, så gick inte att skylla på någon som blockerade.

Men redan när vi ätit upp maten och skulle bege oss var kön borta. Sedan lugnt på vidare färd norrut. Fanns plats i Orsa som vi ändå hoppade över och flera lediga i Sveg som blev vårt sista stopp på vägen mot Björnrike.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3948
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av jonasl »

Borlänge är Tesla Only. Men det finns rätt gott om andra laddare i närområdet, när jag sett kö där har det alltid varit flera lediga platser runtomkring.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 395
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av ReNewAble »

Malmö-Bormio (Italien) Lördag fm till Söndag morgon - inga köer. Mest tjockt på laddstationer i Danmark. Tyskland - Österrike inga problem.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1456
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Niclas »

Gävle bro 18/2. Kaos, fullt med bilar av olika märken och lång kö. Jag orkade inte ladda.
Spontant är det kränkande att polestar och annan skit får ladda på Tesla Suc när det finna alternativ bredvid
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1683
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Verdi_ »

Jag laddade faktiskt på Gävle Bro i lördags vid 12-tiden då de första 10 milen drog 346 Wh/km (enligt TeslaFi, 304 Wh/km enligt bilen) och jag beräknades komma fram med 4% SOC och ungarna ändå ville äta på donken.

Den abnormt höga förbrukningen berodde på plaskvåt vägbana och motvind. Annars +2. Körde inte särskilt fort heller. 130 kanske.

Tror jag tog sista laddaren. Två var trasiga.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1683
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Verdi_ »

Niclas skrev: 19 feb 2024 18:08
Gävle bro 18/2. Kaos, fullt med bilar av olika märken och lång kö. Jag orkade inte ladda.
Spontant är det kränkande att polestar och annan skit får ladda på Tesla Suc när det finna alternativ bredvid

Vänta bara till nästa helg och helgen därpå. Då ska man nog undvika Gävle Bro om man kan.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 8308
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av mikebike »

Verdi_ skrev: 19 feb 2024 18:20
Niclas skrev: 19 feb 2024 18:08
Gävle bro 18/2. Kaos, fullt med bilar av olika märken och lång kö. Jag orkade inte ladda.
Spontant är det kränkande att polestar och annan skit får ladda på Tesla Suc när det finna alternativ bredvid

Vänta bara till nästa helg och helgen därpå. Då ska man nog undvika Gävle Bro om man kan.
Det skall man alltid. :lol:

Jag fattar inte att de öppnade upp den innan den på västra sidan är klar. Gävle bro var ofta full redan innan de öppnade för alla.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Kofoten3
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 okt 2023 14:53

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Kofoten3 »

Niclas skrev: 19 feb 2024 18:08
Gävle bro 18/2. Kaos, fullt med bilar av olika märken och lång kö. Jag orkade inte ladda.
Spontant är det kränkande att polestar och annan skit får ladda på Tesla Suc när det finna alternativ bredvid
Kvalificerat skitsnack? :D Rekommenderar bensinbil. Skämtåsido, vad hindrar Teslabilar ifrån att ladda hos andra operatörer. Huvudsaken är ett bra flöde hos alla. Förstår dock din frustration. Men inget system kan planeras för maxtimmen. De måste ha mer dynamisk prissättning så att fattiglapparna kör på natten.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5174
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av chaffis75 »

Kofoten3 skrev: 19 feb 2024 19:05
Niclas skrev: 19 feb 2024 18:08
Gävle bro 18/2. Kaos, fullt med bilar av olika märken och lång kö. Jag orkade inte ladda.
Spontant är det kränkande att polestar och annan skit får ladda på Tesla Suc när det finna alternativ bredvid
Kvalificerat skitsnack? :D Rekommenderar bensinbil. Skämtåsido, vad hindrar Teslabilar ifrån att ladda hos andra operatörer. Huvudsaken är ett bra flöde hos alla. Förstår dock din frustration. Men inget system kan planeras för maxtimmen. De måste ha mer dynamisk prissättning så att fattiglapparna kör på natten.
Men frågan är vad normal svensken kommer acceptera.. detta är ju dock en gammal diskussion och de finns många svar på den. Men någonstans så litar man i pengarna och miljön och kör då hellre en fossil bil. Jag tror laddinfrastruktur idag är de viktigaste för att övertyga folk att gå över till el.. då vill man inte läsa på Aftonbladet om lång laddkö när man bara vill komma fram till sin stuga i Sälen eller vart man nu är påväg.

Funkar de bättre eller sämre i Norge?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Kofoten3
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 okt 2023 14:53

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Kofoten3 »

chaffis75 skrev: 19 feb 2024 19:18
Kofoten3 skrev: 19 feb 2024 19:05
Niclas skrev: 19 feb 2024 18:08
Gävle bro 18/2. Kaos, fullt med bilar av olika märken och lång kö. Jag orkade inte ladda.
Spontant är det kränkande att polestar och annan skit får ladda på Tesla Suc när det finna alternativ bredvid
Kvalificerat skitsnack? :D Rekommenderar bensinbil. Skämtåsido, vad hindrar Teslabilar ifrån att ladda hos andra operatörer. Huvudsaken är ett bra flöde hos alla. Förstår dock din frustration. Men inget system kan planeras för maxtimmen. De måste ha mer dynamisk prissättning så att fattiglapparna kör på natten.
Men frågan är vad normal svensken kommer acceptera.. detta är ju dock en gammal diskussion och de finns många svar på den. Men någonstans så litar man i pengarna och miljön och kör då hellre en fossil bil. Jag tror laddinfrastruktur idag är de viktigaste för att övertyga folk att gå över till el.. då vill man inte läsa på Aftonbladet om lång laddkö när man bara vill komma fram till sin stuga i Sälen eller vart man nu är påväg.

Funkar de bättre eller sämre i Norge?
Det är korta avstånd mellan centralorter och stugorna. Tex Oslo Trysil 20 mil.

Jag tror mer på priset än att det ska byggas överkapacitet
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2245
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av jpetters »

Kofoten3 skrev:
chaffis75 skrev: 19 feb 2024 19:18
Kofoten3 skrev: 19 feb 2024 19:05
Niclas skrev: 19 feb 2024 18:08
Gävle bro 18/2. Kaos, fullt med bilar av olika märken och lång kö. Jag orkade inte ladda.
Spontant är det kränkande att polestar och annan skit får ladda på Tesla Suc när det finna alternativ bredvid
Kvalificerat skitsnack? :D Rekommenderar bensinbil. Skämtåsido, vad hindrar Teslabilar ifrån att ladda hos andra operatörer. Huvudsaken är ett bra flöde hos alla. Förstår dock din frustration. Men inget system kan planeras för maxtimmen. De måste ha mer dynamisk prissättning så att fattiglapparna kör på natten.
Men frågan är vad normal svensken kommer acceptera.. detta är ju dock en gammal diskussion och de finns många svar på den. Men någonstans så litar man i pengarna och miljön och kör då hellre en fossil bil. Jag tror laddinfrastruktur idag är de viktigaste för att övertyga folk att gå över till el.. då vill man inte läsa på Aftonbladet om lång laddkö när man bara vill komma fram till sin stuga i Sälen eller vart man nu är påväg.

Funkar de bättre eller sämre i Norge?
Det är korta avstånd mellan centralorter och stugorna. Tex Oslo Trysil 20 mil.

Jag tror mer på priset än att det ska byggas överkapacitet
Fast avskräckande priser är ju direkt motsatt ”Our mission is to accelerate the world's transition to sustainable energy.”. Så det blir till att bygga ut, och öka räckvidden på bilarna så man kan skippa en laddning och ladda snabbare.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Blaifred
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 nov 2021 11:13

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Blaifred »

chaffis75 skrev:
Kofoten3 skrev: 19 feb 2024 19:05
Niclas skrev: 19 feb 2024 18:08
Gävle bro 18/2. Kaos, fullt med bilar av olika märken och lång kö. Jag orkade inte ladda.
Spontant är det kränkande att polestar och annan skit får ladda på Tesla Suc när det finna alternativ bredvid
Kvalificerat skitsnack? :D Rekommenderar bensinbil. Skämtåsido, vad hindrar Teslabilar ifrån att ladda hos andra operatörer. Huvudsaken är ett bra flöde hos alla. Förstår dock din frustration. Men inget system kan planeras för maxtimmen. De måste ha mer dynamisk prissättning så att fattiglapparna kör på natten.
Men frågan är vad normal svensken kommer acceptera.. detta är ju dock en gammal diskussion och de finns många svar på den. Men någonstans så litar man i pengarna och miljön och kör då hellre en fossil bil. Jag tror laddinfrastruktur idag är de viktigaste för att övertyga folk att gå över till el.. då vill man inte läsa på Aftonbladet om lång laddkö när man bara vill komma fram till sin stuga i Sälen eller vart man nu är påväg.

Funkar de bättre eller sämre i Norge?
Normalsvensken behöver bara perspektiv Bild. Den som åker till Sälen på sportlovet kommer spendera avsevärt med tid i olika köer. Laddkön kommer orimligen vara den längsta. För den som det är viktigt att göra en bra tid på resan upp kan ju alltid resa off peak. Annars är det bara att chilla och hoppas på att kön är ordnad.

Det är klart att det kan vara jobbigt med ett "paradigmskifte" som laddbara fordon innebär. Men min farsa och andra som ogillar ändringen kan ju ta det lugnt och vara eftersläntare. Till slut är det normalt att mobilens batteri bara räcker en dag jmf med en 3310 som räckte typ en vecka. De andra fördelarna överväger Bild.

Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1683
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Verdi_ »

chaffis75 skrev: 19 feb 2024 19:18
Kofoten3 skrev: 19 feb 2024 19:05
Niclas skrev: 19 feb 2024 18:08
Gävle bro 18/2. Kaos, fullt med bilar av olika märken och lång kö. Jag orkade inte ladda.
Spontant är det kränkande att polestar och annan skit får ladda på Tesla Suc när det finna alternativ bredvid
Kvalificerat skitsnack? :D Rekommenderar bensinbil. Skämtåsido, vad hindrar Teslabilar ifrån att ladda hos andra operatörer. Huvudsaken är ett bra flöde hos alla. Förstår dock din frustration. Men inget system kan planeras för maxtimmen. De måste ha mer dynamisk prissättning så att fattiglapparna kör på natten.
Men frågan är vad normal svensken kommer acceptera.. detta är ju dock en gammal diskussion och de finns många svar på den. Men någonstans så litar man i pengarna och miljön och kör då hellre en fossil bil. Jag tror laddinfrastruktur idag är de viktigaste för att övertyga folk att gå över till el.. då vill man inte läsa på Aftonbladet om lång laddkö när man bara vill komma fram till sin stuga i Sälen eller vart man nu är påväg.

Funkar de bättre eller sämre i Norge?
Norge är väldigt mycket bättre lämpat för fjällturism med elbil. Snittavståndet är mycket kortare. Bara ett fåtal som behöver snabbladdning. Inte i Sverige där bara en liten minoritet har så kort väg till fjällen.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1683
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Verdi_ »

Blaifred skrev: 19 feb 2024 21:41
chaffis75 skrev:
Kofoten3 skrev: 19 feb 2024 19:05
Niclas skrev: 19 feb 2024 18:08
Gävle bro 18/2. Kaos, fullt med bilar av olika märken och lång kö. Jag orkade inte ladda.
Spontant är det kränkande att polestar och annan skit får ladda på Tesla Suc när det finna alternativ bredvid
Kvalificerat skitsnack? :D Rekommenderar bensinbil. Skämtåsido, vad hindrar Teslabilar ifrån att ladda hos andra operatörer. Huvudsaken är ett bra flöde hos alla. Förstår dock din frustration. Men inget system kan planeras för maxtimmen. De måste ha mer dynamisk prissättning så att fattiglapparna kör på natten.
Men frågan är vad normal svensken kommer acceptera.. detta är ju dock en gammal diskussion och de finns många svar på den. Men någonstans så litar man i pengarna och miljön och kör då hellre en fossil bil. Jag tror laddinfrastruktur idag är de viktigaste för att övertyga folk att gå över till el.. då vill man inte läsa på Aftonbladet om lång laddkö när man bara vill komma fram till sin stuga i Sälen eller vart man nu är påväg.

Funkar de bättre eller sämre i Norge?
Normalsvensken behöver bara perspektiv Bild. Den som åker till Sälen på sportlovet kommer spendera avsevärt med tid i olika köer. Laddkön kommer orimligen vara den längsta. För den som det är viktigt att göra en bra tid på resan upp kan ju alltid resa off peak. Annars är det bara att chilla och hoppas på att kön är ordnad.

Det är klart att det kan vara jobbigt med ett "paradigmskifte" som laddbara fordon innebär. Men min farsa och andra som ogillar ändringen kan ju ta det lugnt och vara eftersläntare. Till slut är det normalt att mobilens batteri bara räcker en dag jmf med en 3310 som räckte typ en vecka. De andra fördelarna överväger Bild.

Ingen gillar en till kö. Särskilt inte en så illa fungerande som en laddkö. Jag avskyr det. Vet ju inte ens vilken plats man har. Är kaotiskt.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5174
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av chaffis75 »

Blaifred skrev: 19 feb 2024 21:41
chaffis75 skrev:
Kofoten3 skrev: 19 feb 2024 19:05
Niclas skrev: 19 feb 2024 18:08
Gävle bro 18/2. Kaos, fullt med bilar av olika märken och lång kö. Jag orkade inte ladda.
Spontant är det kränkande att polestar och annan skit får ladda på Tesla Suc när det finna alternativ bredvid
Kvalificerat skitsnack? :D Rekommenderar bensinbil. Skämtåsido, vad hindrar Teslabilar ifrån att ladda hos andra operatörer. Huvudsaken är ett bra flöde hos alla. Förstår dock din frustration. Men inget system kan planeras för maxtimmen. De måste ha mer dynamisk prissättning så att fattiglapparna kör på natten.
Men frågan är vad normal svensken kommer acceptera.. detta är ju dock en gammal diskussion och de finns många svar på den. Men någonstans så litar man i pengarna och miljön och kör då hellre en fossil bil. Jag tror laddinfrastruktur idag är de viktigaste för att övertyga folk att gå över till el.. då vill man inte läsa på Aftonbladet om lång laddkö när man bara vill komma fram till sin stuga i Sälen eller vart man nu är påväg.

Funkar de bättre eller sämre i Norge?
Normalsvensken behöver bara perspektiv Bild. Den som åker till Sälen på sportlovet kommer spendera avsevärt med tid i olika köer. Laddkön kommer orimligen vara den längsta. För den som det är viktigt att göra en bra tid på resan upp kan ju alltid resa off peak. Annars är det bara att chilla och hoppas på att kön är ordnad.

Det är klart att det kan vara jobbigt med ett "paradigmskifte" som laddbara fordon innebär. Men min farsa och andra som ogillar ändringen kan ju ta det lugnt och vara eftersläntare. Till slut är det normalt att mobilens batteri bara räcker en dag jmf med en 3310 som räckte typ en vecka. De andra fördelarna överväger Bild.
Du låter naiv i mina öron och ser inte hur människor funkar i praktiken. Därmed inte sagt har har fel i sak..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5174
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av chaffis75 »

Kofoten3 skrev: 19 feb 2024 20:03
chaffis75 skrev: 19 feb 2024 19:18
Kofoten3 skrev: 19 feb 2024 19:05
Niclas skrev: 19 feb 2024 18:08
Gävle bro 18/2. Kaos, fullt med bilar av olika märken och lång kö. Jag orkade inte ladda.
Spontant är det kränkande att polestar och annan skit får ladda på Tesla Suc när det finna alternativ bredvid
Kvalificerat skitsnack? :D Rekommenderar bensinbil. Skämtåsido, vad hindrar Teslabilar ifrån att ladda hos andra operatörer. Huvudsaken är ett bra flöde hos alla. Förstår dock din frustration. Men inget system kan planeras för maxtimmen. De måste ha mer dynamisk prissättning så att fattiglapparna kör på natten.
Men frågan är vad normal svensken kommer acceptera.. detta är ju dock en gammal diskussion och de finns många svar på den. Men någonstans så litar man i pengarna och miljön och kör då hellre en fossil bil. Jag tror laddinfrastruktur idag är de viktigaste för att övertyga folk att gå över till el.. då vill man inte läsa på Aftonbladet om lång laddkö när man bara vill komma fram till sin stuga i Sälen eller vart man nu är påväg.

Funkar de bättre eller sämre i Norge?
Det är korta avstånd mellan centralorter och stugorna. Tex Oslo Trysil 20 mil.

Jag tror mer på priset än att det ska byggas överkapacitet
Jo kanske därför de funkar där, de flesta bilar klara ki 20 mil utan att ladda..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Lophornis »

På andra sidan vägen var säkert SUC tomma och det fanns lediga laddare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... na-i-grums
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Electron
Inlägg: 527
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Electron »

Hej, är bästa vägen Stockholm till Åre
via Hudiksvall, Ljusdal och Åsarna?
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1683
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Verdi_ »

Electron skrev: 24 feb 2024 09:48
Hej, är bästa vägen Stockholm till Åre
via Hudiksvall, Ljusdal och Åsarna?

Sväng av mot Bollnäs vid Tönnebro. Samma tid som Sundsvall-vägen men 4 mil kortare och lägre hastighet vilket är snällare mot elbilar.

Hudiksvall blir ett mellanting men måste man ladda i Ljusdal så kommer man precis förbi laddarna om man åker den rutten. Åker man via Bollnäs kommer man aldrig in i Ljusdal så då ska man helst klara Gävle Bro-Åsarna på en laddning (30 mil).
Screenshot_2024-02-24-09-59-09-56_3d9111e2d3171bf4882369f490c087b4.jpg
Skriv svar