Model Y som vinterbil

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

TerryN
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 feb 2024 08:30

Model Y som vinterbil

Inlägg av TerryN »

Hej!

Första ev Tesla Y LR inköp och lite frågor.
Vi åker mkt till fjällen (Sthlm-Storlien) och
undrar från de som är vana elbilsåkare, hur funkar det om man åker en sådan resa (ca 5ggr vintertid) Hur många stopp får man räkna med, räcker 2-3 stopp? Problemet som man läser om (imma, att de ställer om riktning upp/ner) strålkastarna, är det ett stort irrationsmoment på en sån resa? Kan man se ngn skillnad att det är löst på nyare årsmodeller? Är +55 och ser ju sämre med åren också… Kört 4wd många år och senaste 10 åren med dubbfritt, ska man tänka annorlunda med Tesla YLR? Ursäkta om dessa funderingar har tagits upp tidigare, men hittar inte det just nu iaf.

Mvh Terry
Användarvisningsbild
AndIT
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 06 aug 2021 13:22
Ort: Linköping
Referralkod: ts.la/andreas51215

Re: Model Y som vinterbil

Inlägg av AndIT »

Hej,
kolla in ABRP (https://abetterrouteplanner.com/) den är mycket bra på att simulera resor! Inklusive väder etc. välj bil du vill prova så får du svar!

De irritationsmomenten du nämner är inte så stora i vardagen som en del kan ge sken av, inget du kommer störa dig på i den uppfattningen IMO.

PS. Glöm inte referral vid nybeställning :)
Tesla MS G/S -2023

Tesla MY RWD B/S -2023
Tesla MS Plaid G/V
Tesla MYP V/S -2022
Tesla MY LR AWD V/S -2021
Tesla M3 LR AWD FSD V/S -2019
Volvo XC60 D4 -2018
Volvo XC70 D4 -2015
Citroën C3 1,4 -2006
Volvo V50 1,8F -2006
Volvo V40 Classic 2.0 -2004
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2304
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Model Y som vinterbil

Inlägg av frippe »

Imma? Skulle det vara ett problem med model Y? Aldrig stött på förutom när ac:n inte fungerade som den skulle, men berodde på trasig tempsensor.

I övrigt en superbra vinterbil när föraren vant sig vid att använda gaspedalen i lagom mängd, både gas som broms.

Att strålkastarna ställer om sig kan ske vid uppdateringar av programvara, men med en kalibrering brukar det lösa sig. För mig har det aldrig hänt annars.

Som ovan, testa dina resor i ABRP, bästa reseplaneraren för elbilar.
Model Y LR.
Model S70D
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 932
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Model Y som vinterbil

Inlägg av Arctic Drifter »

TerryN skrev: 14 feb 2024 12:35
Hej!

Första ev Tesla Y LR inköp och lite frågor.
Vi åker mkt till fjällen (Sthlm-Storlien) och
undrar från de som är vana elbilsåkare, hur funkar det om man åker en sådan resa (ca 5ggr vintertid) Hur många stopp får man räkna med, räcker 2-3 stopp? Problemet som man läser om (imma, att de ställer om riktning upp/ner) strålkastarna, är det ett stort irrationsmoment på en sån resa? Kan man se ngn skillnad att det är löst på nyare årsmodeller? Är +55 och ser ju sämre med åren också… Kört 4wd många år och senaste 10 åren med dubbfritt, ska man tänka annorlunda med Tesla YLR? Ursäkta om dessa funderingar har tagits upp tidigare, men hittar inte det just nu iaf.

Mvh Terry
När vi åker långt (~100 mil) så har jag nu lärt mig ungefär vad bilen drar, det är då ganska enkelt att räkna ut var och hur ofta man ska ladda. Samtidigt så är det också otroligt beroende av om det kallt, torrt/slask/snö samt hastigheten.

Jag räknar 245 Wh/km som riktvärde med vår MYP om det är normalt vinterväglag och vi har takboxen på. Skulle vi köra utan takbox så kanske runt 200 Wh/km om man inte har så högt tempo, men är det mycket trafik är det svårt att hålla en hög medelhastighet.

Sen brukar vi prioritera fler och kortare stopp framför långa stopp. Laddhastigheten avtar rätt bra när man kommer över 50-60 % SOC =)
Tesla Model Y Performance
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 932
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Model Y som vinterbil

Inlägg av Arctic Drifter »

AndIT skrev: 14 feb 2024 12:40
PS. Glöm inte referral vid nybeställning :)
Incitamentet för köparen har försvunnit lite nu när rabatt på 5k verkar ha utgått till "fördel" för 3 mån fri autopilot :-(
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Model Y som vinterbil

Inlägg av MY_piraya »

Är du äldre 55+ och har svårt att se i skymning/mörker kanske det vore passande med en övernattning halvvägs?(Sundsvall) och då ha en nyladdad bil och en lättare körning dag 2? :)
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1983
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Model Y som vinterbil

Inlägg av pejvic »

Ja startar du med 100% och inte måste ha massa ström när du kommer fram så räcker det med två stopp.
Det är bara att stanna där du ändå skall ha paus, Äter du tex så blir stoppet längre och då kanske du når 100% just då och då blir nästa laddstopp kortare om du vill. När du kör fossilbil, brukar du stanna 1 gång normalt då? 1 stopp blir knepigt här men skulle gå om du inte kör för fort och dessutom är beredd att nå destinationen med nästan tomt batteri. Totalt sett blir det nog snabbare resa om du laddar 2-3ggr,
Jag har kört olika bilar upp till fjälllen och det är inget som är sämre med en Tesla än andra bilar tycker jag när det gäller sikt.
Dubbdäck behöver man inte när man kör på packad snö eller längs vägen tycker jag. Aldrig saknat.
Haft alla 3/Y
TerryN
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 feb 2024 08:30

Re: Model Y som vinterbil

Inlägg av TerryN »

Tack för alla svar, uppskattat!
sommar
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 dec 2023 14:11

Re: Model Y som vinterbil

Inlägg av sommar »

Många diskuterar AWD vs RWD. Eller räckviddskillnader mellan LR och SR på vintern. Men har inte sett så många diskussioner angående dubb eller dubbfritt. Har det någon på påverkan på räckvidd?

Riktigt nära att beställa en RWD. Men var svårt att bestämma mig angående vinterdäcken just. Bor i Uppland, åker väl 1-2 gånger till fjällen per år. Vissa gator i stan råder dubbdäcksförbud, så av den anledningen vore det ju skönt att slippa egentligen.

Annan vinterrelaterad nybörjarfråga. Förstått att man ska ladda så sent som möjligt innan avresa för att få upp batteritemp och därmed sänka förbrukningen på vintern, särskilt för LFP. Men kan man inte bara slå igång förvärmning av batteriet om bilen står hemma inpluggad? Eller måste den just ladda sig varm? Och blir det verkligen så mycket värme från 11kw laddare?
Användarvisningsbild
jalfa
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 17 jan 2023 18:57
Ort: Umeå

Re: Model Y som vinterbil

Inlägg av jalfa »

sommar skrev: 18 feb 2024 22:52
Många diskuterar AWD vs RWD. Eller räckviddskillnader mellan LR och SR på vintern. Men har inte sett så många diskussioner angående dubb eller dubbfritt. Har det någon på påverkan på räckvidd?

Riktigt nära att beställa en RWD. Men var svårt att bestämma mig angående vinterdäcken just. Bor i Uppland, åker väl 1-2 gånger till fjällen per år. Vissa gator i stan råder dubbdäcksförbud, så av den anledningen vore det ju skönt att slippa egentligen.
Jag bor i Norrland, kör 2023 MY rwd med 18 tums 235/55 Conti VC 7 odubbade och det funkar utmärkt bra. Kör 6 mil enkel väg till arbetet på mest 80- och 100 vägar. Kört i minus 38 och även i rejäl snöstorm utan problem. Enda problemet är i stan främst vid rondeller, där får man ta det lilla lugna. Bra odubbade är bättre på snö än dubbade och vi har mest snö och mer sällan is. Bodde jag mer söderut skulle jag överväga dubbat. Räckvidden för min är dryga 40 mil på sommaren, ca 30 vid +- noll och ca 20 vid minus 38.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 847
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Model Y som vinterbil

Inlägg av Jaegaern »

sommar skrev: 18 feb 2024 22:52
Många diskuterar AWD vs RWD. Eller räckviddskillnader mellan LR och SR på vintern. Men har inte sett så många diskussioner angående dubb eller dubbfritt. Har det någon på påverkan på räckvidd?

Riktigt nära att beställa en RWD. Men var svårt att bestämma mig angående vinterdäcken just. Bor i Uppland, åker väl 1-2 gånger till fjällen per år. Vissa gator i stan råder dubbdäcksförbud, så av den anledningen vore det ju skönt att slippa egentligen.

Annan vinterrelaterad nybörjarfråga. Förstått att man ska ladda så sent som möjligt innan avresa för att få upp batteritemp och därmed sänka förbrukningen på vintern, särskilt för LFP. Men kan man inte bara slå igång förvärmning av batteriet om bilen står hemma inpluggad? Eller måste den just ladda sig varm? Och blir det verkligen så mycket värme från 11kw laddare?
Det spelar rätt stor roll faktiskt, speciellt för LFP-cellerna då det verkar som om de måste upp lite mer i temperatur för normal körning, säkerligen för laddning också, men inte helt säker. AAKEE har säkert mer koll. De värmer sig lite längre än min NMC-bil.

Det som är viktigast är inte just att den måste ladda sig varm, men att du slipper värma den en extra gång. Så antingen att du börjar ladda direkt när du kört eller innan avfärd.

Worst case är att du har laddschemat enligt billigast kostnad. Du parkerar vid 17:00, batteriet kallnar. Du värmer batteriet klocka 00:00 då det är billigt att ladda, sedan laddar du. Batteriet kallnar. Klockan är 07:00 och du slår på förvärmning som också värmer batteriet. Du har då värmt 2 gånger. Det tar ändå flertalet kWh för att värma ett batteri, beroende på temperatur. Så din laddkostnad kommer bli påverkad.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Skriv svar