Tellus skrev: ↑18 feb 2024 13:37
Låst artikel, innehållet troligtvis fake news.
0 fel på vår efter 14 månader / 1600 mil
1.1-1.8M begärt på blocket nu, grymt andrahandsvärde hittills. Speciellt jämför med andra bilar i samma prisklass.
Räntorna på väg ner, ser bra ut för ägarna. Men är man i behov av pengarna kanske bra att sälja, risk att nybilspriset sänks snart.
Fortfarande världens snabbaste och enligt många bästa bil.
Satsa på en 3P eller YP om du ska lägga 650
Skrämmande dålig koll. Du kanske skulle haft shorting-shorts på dig senaste åren trots allt. Här får du en liten tillnyktring. De på Blocket för 1,7-1,8 har legat ute i över 1 år. Och de 3 st "billiga" för 1,1 har sänkts och legat ute i 3-6 mån vardera.
Känns som att du parodiserar. Bilarna säljer ju inte. Precis som BRF-nyproduktion. Listpriserna ligger skyhögt men det säljer heller inte. Hur får du då det till att marknadsvärdet ligger bra? Hur vet du marknadsvärdet ens?
Tänker att jag delar den här bilden nedanför så kanske du nyktrar till lite.
En plaid uttagen 12/22 kommer om mindre än 2 år kosta 50-60% av nybilspris.
Idag kan man bara gissa eftersom inga eller EXTREMT få avslut görs men de enda två anekdotiska exemplena jag har från januari 2024 är:
- En bekant sålde sin fullsmetade Plaid till bilhandlare för 900 000kr.
- En MS LR (680hk) årsmodell 2023 med 3000 mil avslutades på 730 500kr. Detta efter att ägaren försökt sälja på Blocket för 950K ett par mån utan framgång.
Jag hör dig, det bubblar av känslor, men du får väl ändå se marknaden för vad den är. Sätt känslorna utanför litegrann. Min Y LR är strax över 2 år gammal men jag medger att marknadsvärdet är 450K idag. I höst kommer likadana bilar säljas en masse <400K. Det är jag helt övertygad om.
Jag tror du måste ner på Tellus litegrann