Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Nu har jag "sovit på saken" i ett par nätter och det känns inte alls lika hett med en E-Tron längre. Tror helt enkelt jag väntar tills jag får råd med en iX 50 eller liknande.
Re: Audi e-tron
Beror väl på många förutsättningar antar jag.Legato skrev: ↑09 feb 2024 17:15Jag upplever att de drar väldigt mycket i kyla.Nect skrev: ↑07 feb 2024 21:32Det kanske de gör?, vad som är roligt är att det knappt gör någon skillnad på förbrukningen om det är -5c ute eller -25c.Verdi_ skrev: ↑07 feb 2024 21:26Nect skrev: ↑07 feb 2024 21:23Ja de var ju konstigt må jag säga!Verdi_ skrev: ↑07 feb 2024 21:06
Jag brukar kolla EV Database. Vet tyvärr inte var de får sina siffror ifrån men något bör det väl säga.
https://ev-database.org/car/1355/Audi-e-tron-55-quattro
Highway - Cold Weather 265 km
Highway - Mild Weather 330 km
Model Y Performance: https://ev-database.org/car/1183/Tesla- ... erformance
Highway - Cold Weather * 300 km
Highway - Mild Weather * 385 km
Model Y Long Range: https://ev-database.org/car/1619/Tesla- ... Dual-Motor
Highway - Cold Weather * 315 km
Highway - Mild Weather * 405 km
Min Model S: https://ev-database.org/car/1088/Tesla-Model-S-100D
Highway - Cold Weather 350 km
Highway - Mild Weather 450 km
Några konkurrenter utom tävlan för att jag fastnat i det här och tycker att det är roligt.
MB EQE SUV 500: https://ev-database.org/car/1762/Merced ... 500-4MATIC
Highway - Cold Weather * 315 km
Highway - Mild Weather * 400 km
BMW iX 40: https://ev-database.org/car/1472/BMW-iX-xDrive40
Highway - Cold Weather 260 km
Highway - Mild Weather 330 km
BMW iX 50: https://ev-database.org/car/1473/BMW-iX-xDrive50
Highway - Cold Weather * 365 km
Highway - Mild Weather * 465 km
Skoda Enyaq 85x: https://ev-database.org/car/2025/Skoda-Enyaq-Coupe-85x
Highway - Cold Weather * 340 km
Highway - Mild Weather * 445 km
Q8 E-Tron 55: https://ev-database.org/car/1770/Audi-Q ... 55-quattro
Highway - Cold Weather 365 km
Highway - Mild Weather 465 km
Model S Raven LR+: https://ev-database.org/car/1323/Tesla- ... Range-Plus
Highway - Cold Weather * 405 km
Highway - Mild Weather * 525 km
Model S Palladium LR: https://ev-database.org/car/1404/Tesla- ... Dual-Motor
Highway - Cold Weather 420 km
Highway - Mild Weather 550 km
MB EQS 450+: https://ev-database.org/car/1483/Merced ... QS-450plus
Highway - Cold Weather 465 km
Highway - Mild Weather 610 km
MB EQE 500: https://ev-database.org/car/1716/Merced ... 500-4MATIC
Highway - Cold Weather * 365 km
Highway - Mild Weather * 475 km
Men å andra sidan åker ju många e-trons på 21-22”s fälgar så det är inte orimligt att ev-databasen har med många såna kanske?
Men motorväg (110/120) i -15c och 19” dubbdäck så hade jag en verklig räckvidd på ca 25 mil med min gamla e-tron 55.
265 km i -10 och 110km/h stämmer väl bra mot dina 25 mil?
När min Q8 var inne på lagning så fick jag en Q4 40 RWD som lånebil och den drog faktiskt mer när det var -20c ute än min Q8 och gamla E-tron 55.
Köpte min (nuvarande) i Borlänge. Startade resan i -23 grader med helt fulladdat.Temperaturen ökade sakta men säkert och när jag var hemma på Tyresö var det -9 grader. Bilen hade stått inne i hallen och var alltså varm vid avfärd.
Det är en resa på 22 mil och jag körde lugnt, det tog ca 3 timmar. Då kom jag fram med 12% kvar. Då har den faktiskt 19" vinterhjul dessutom.
Så väldigt "törstig" vintertid tycker jag fortfarande e-tron är. Allra mest påtagligt är det dock vid kortresor.
Vår förra e-tron körde vi "i tåg" med till Dalarna tillsammans med vår Plaid X. Båda på 20" hjul och i några minusgrader. E-tronen drog nära 50% mer!
Har inte snabbladdat min nuvarande, men min förra höll faktiskt 150 kW betydligt längre än till 80%. Det började klinga av först vid ca 86%. Väldigt skönt på vår långa resa till Spanien!
Personligen tycker jag de är rätt "sega" även i Dynamic-läge. Men väldigt bekväma och tysta samt extremt prisvärda givet dagens prisbild.
Personligen gillar jag dock i-Pace mer som bil (och den har rasat minst lika mycket), men e-tron är imo ett bättre köp ändå. Tillförlitligheten på i-Pace verkar ganska usel (åtminstone 2019-2020) och reparationer är väldigt dyra.
Men jag har kört upp till vår stuga i -10c och haft samma förbrukning som när det typ var +10c.
Är det inte spårigt och ingen motvind vintertid så drar den som sagt inte så värst mycket mer.
Som ett exempel. 27,7 kWh/100km vid nyår i -15c och 36 mil körda där bilen stod utomhus.
Samma sträcka fast åt andra hållet (nedför) november och runt 0 och -1c.
26.2 kWh/100km.
Men en tydlig gräns är runt -5c för någonstans där kickar batterivärmaren i även fast man kör korta sträckor. Sen från -5 och neråt så tycker iaf jag att förbrukningen inte ökar så mycket utan ligger ungefär lika. Inga problem att ligga på 40 kWh/100 km vid kortkörningar och -5c ute.
Men e-tron är ingen effektiv historia. Men för mig kvittar det då jag iaf laddar på samma ställen oavsett bil. (Kör runt 20mil innan jag stannar för en bensträckare)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Alltid bra att vänta ett tag så det inte blir ett impulsköp
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Jag har gjort mig skyldig till ett eller flera impulsköp genom åren men faktiskt lugnat ner mig på under de senaste 5-6 åren. Delvis tack vare att Tesla är så frikostiga med att avbryta köp. Har beställt Model Y två ggr men hoppat av. Har även hoppat av en Q8 E-Tron 55-beställning men det ville Audi ha några tusenlappar för... Det enda jag gjort är egentligen att uppgradera vår i3 -17 till en i3S -21.
Grejen nu är att jag är sugen på nåt nytt men vill samtidigt inte bli av med det jag har. Jag vet att min Model S fungerar för det jag behöver. Den har dog mode, den har bra räckvidd, den förvärmer inför snabbladdning, den har bra app, bra röststyrning, den har bra prestanda, goda utrymmen, laddar gratis...
Re: Audi e-tron
Förstår det. Jag vet faktiskt inte riktigt vad min nästa bil blir. Känner inget begär för någon bil som finns där ute egentligen (inom mina ekonomiska ramar.)Verdi_ skrev: ↑09 feb 2024 22:01Jag har gjort mig skyldig till ett eller flera impulsköp genom åren men faktiskt lugnat ner mig på under de senaste 5-6 åren. Delvis tack vare att Tesla är så frikostiga med att avbryta köp. Har beställt Model Y två ggr men hoppat av. Har även hoppat av en Q8 E-Tron 55-beställning men det ville Audi ha några tusenlappar för... Det enda jag gjort är egentligen att uppgradera vår i3 -17 till en i3S -21.
Grejen nu är att jag är sugen på nåt nytt men vill samtidigt inte bli av med det jag har. Jag vet att min Model S fungerar för det jag behöver. Den har dog mode, den har bra räckvidd, den förvärmer inför snabbladdning, den har bra app, bra röststyrning, den har bra prestanda, goda utrymmen, laddar gratis...
Är nöjd med bilen jag har och även sambon.
Däremot skulle jag gärna skaffat en MY RWD som andra bil nu när räntan är så bra. Men vi har inte behov av en sådan dyr andra bil så det är svårt att
motivera köpet.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
En MY LR kostar bara ca 50 tkr mer. Väl investerade pengar.Nect skrev: ↑09 feb 2024 22:53Förstår det. Jag vet faktiskt inte riktigt vad min nästa bil blir. Känner inget begär för någon bil som finns där ute egentligen (inom mina ekonomiska ramar.)Verdi_ skrev: ↑09 feb 2024 22:01Jag har gjort mig skyldig till ett eller flera impulsköp genom åren men faktiskt lugnat ner mig på under de senaste 5-6 åren. Delvis tack vare att Tesla är så frikostiga med att avbryta köp. Har beställt Model Y två ggr men hoppat av. Har även hoppat av en Q8 E-Tron 55-beställning men det ville Audi ha några tusenlappar för... Det enda jag gjort är egentligen att uppgradera vår i3 -17 till en i3S -21.
Grejen nu är att jag är sugen på nåt nytt men vill samtidigt inte bli av med det jag har. Jag vet att min Model S fungerar för det jag behöver. Den har dog mode, den har bra räckvidd, den förvärmer inför snabbladdning, den har bra app, bra röststyrning, den har bra prestanda, goda utrymmen, laddar gratis...
Är nöjd med bilen jag har och även sambon.
Däremot skulle jag gärna skaffat en MY RWD som andra bil nu när räntan är så bra. Men vi har inte behov av en sådan dyr andra bil så det är svårt att
motivera köpet.
Re: Audi e-tron
Nect skrev: ↑09 feb 2024 22:53Förstår det. Jag vet faktiskt inte riktigt vad min nästa bil blir. Känner inget begär för någon bil som finns där ute egentligen (inom mina ekonomiska ramar.)Verdi_ skrev: ↑09 feb 2024 22:01Jag har gjort mig skyldig till ett eller flera impulsköp genom åren men faktiskt lugnat ner mig på under de senaste 5-6 åren. Delvis tack vare att Tesla är så frikostiga med att avbryta köp. Har beställt Model Y två ggr men hoppat av. Har även hoppat av en Q8 E-Tron 55-beställning men det ville Audi ha några tusenlappar för... Det enda jag gjort är egentligen att uppgradera vår i3 -17 till en i3S -21.
Grejen nu är att jag är sugen på nåt nytt men vill samtidigt inte bli av med det jag har. Jag vet att min Model S fungerar för det jag behöver. Den har dog mode, den har bra räckvidd, den förvärmer inför snabbladdning, den har bra app, bra röststyrning, den har bra prestanda, goda utrymmen, laddar gratis...
Är nöjd med bilen jag har och även sambon.
Däremot skulle jag gärna skaffat en MY RWD som andra bil nu när räntan är så bra. Men vi har inte behov av en sådan dyr andra bil så det är svårt att
motivera köpet.
Men du har ju en ny bil.
Re: Audi e-tron
Och dessutom årets testbil enligt AMS!Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 10:16Nect skrev: ↑09 feb 2024 22:53Förstår det. Jag vet faktiskt inte riktigt vad min nästa bil blir. Känner inget begär för någon bil som finns där ute egentligen (inom mina ekonomiska ramar.)Verdi_ skrev: ↑09 feb 2024 22:01Jag har gjort mig skyldig till ett eller flera impulsköp genom åren men faktiskt lugnat ner mig på under de senaste 5-6 åren. Delvis tack vare att Tesla är så frikostiga med att avbryta köp. Har beställt Model Y två ggr men hoppat av. Har även hoppat av en Q8 E-Tron 55-beställning men det ville Audi ha några tusenlappar för... Det enda jag gjort är egentligen att uppgradera vår i3 -17 till en i3S -21.
Grejen nu är att jag är sugen på nåt nytt men vill samtidigt inte bli av med det jag har. Jag vet att min Model S fungerar för det jag behöver. Den har dog mode, den har bra räckvidd, den förvärmer inför snabbladdning, den har bra app, bra röststyrning, den har bra prestanda, goda utrymmen, laddar gratis...
Är nöjd med bilen jag har och även sambon.
Däremot skulle jag gärna skaffat en MY RWD som andra bil nu när räntan är så bra. Men vi har inte behov av en sådan dyr andra bil så det är svårt att
motivera köpet.
Men du har ju en ny bil.
Men man kollar alltid på sitt nästa inköp
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Nect skrev: ↑10 feb 2024 11:09Och dessutom årets testbil enligt AMS!Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 10:16Nect skrev: ↑09 feb 2024 22:53Förstår det. Jag vet faktiskt inte riktigt vad min nästa bil blir. Känner inget begär för någon bil som finns där ute egentligen (inom mina ekonomiska ramar.)Verdi_ skrev: ↑09 feb 2024 22:01Jag har gjort mig skyldig till ett eller flera impulsköp genom åren men faktiskt lugnat ner mig på under de senaste 5-6 åren. Delvis tack vare att Tesla är så frikostiga med att avbryta köp. Har beställt Model Y två ggr men hoppat av. Har även hoppat av en Q8 E-Tron 55-beställning men det ville Audi ha några tusenlappar för... Det enda jag gjort är egentligen att uppgradera vår i3 -17 till en i3S -21.
Grejen nu är att jag är sugen på nåt nytt men vill samtidigt inte bli av med det jag har. Jag vet att min Model S fungerar för det jag behöver. Den har dog mode, den har bra räckvidd, den förvärmer inför snabbladdning, den har bra app, bra röststyrning, den har bra prestanda, goda utrymmen, laddar gratis...
Är nöjd med bilen jag har och även sambon.
Däremot skulle jag gärna skaffat en MY RWD som andra bil nu när räntan är så bra. Men vi har inte behov av en sådan dyr andra bil så det är svårt att
motivera köpet.
Men du har ju en ny bil.
Men man kollar alltid på sitt nästa inköp
Mitt vanliga beteende sista året är typ.
1. Jag är trött på Teslan. Dåliga strålkastare, bullrig, dåliga vindrutetorkare, dålig luft i baksätet åt barnen osv osv. Och börjar den inte bli gammal? Vore det inte jäkligt nice med en tysk premiumvagn igen? Jo! Det skulle ju lösa allt.
2. Hmmm. Om jag vill ha en rymlig bil som är lite "rolig" och inte svenne banan som Skoda Enyaq och ID.4, vad ska jag ha då? Ja den bil som funnits längst och kommit ner bra i pris samt har en frunk kanske? E-Tron! Javisst har den sämre räckvidd och är lite seg men vad fan, det spelar ju inte så stor roll för mig. Jag kollar på Blocket!
3. Kollar intensivt på blocket. Börjar visualisera bytet och då slår det mig vad jag blir av med också. Den stora skärmen, röststyrningen, loggningen med TeslaFi, räckvidden, prestandan, gratisladdningen...
4. Fan, kanske ska uppgradera till en LR+ från 2021 ändå. Det blir nice som fan. Ännu längre räckvidd! Bättre fjädring är det väl också. Köper jag en lågmilare har jag till och med garanti Jag kollar på Blocket!
5. Kollar intensivt på blocket. Inser att jag betalar flera hundra tusen och får nästan samma bil. Det är ju inget roligt och ville jag inte bort från Teslans nackdelar? Jo så var det ju.
6. Inser att det trots allt är bäst att behålla den jag har...
Tror jag kört den där tankekedjan åtskilliga ggr. Är så tröttsamt. Väntar väl egentligen på den bil jag egentligen vill ha men nya bilar som jag vill ha har så enormt hög TCO nuförtiden med förmånsvärdet och räntorna att jag inser att jag inte kommer kunna köpa nytt igen.
Därför väntar jag väl på att alternativ med fullgod räckvidd kommer ner i pris på begagnatmarknaden.
Re: Audi e-tron
Haha! Jag själv är en blocket knarkare av rang…Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 15:05Nect skrev: ↑10 feb 2024 11:09Och dessutom årets testbil enligt AMS!Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 10:16Nect skrev: ↑09 feb 2024 22:53Förstår det. Jag vet faktiskt inte riktigt vad min nästa bil blir. Känner inget begär för någon bil som finns där ute egentligen (inom mina ekonomiska ramar.)Verdi_ skrev: ↑09 feb 2024 22:01
Jag har gjort mig skyldig till ett eller flera impulsköp genom åren men faktiskt lugnat ner mig på under de senaste 5-6 åren. Delvis tack vare att Tesla är så frikostiga med att avbryta köp. Har beställt Model Y två ggr men hoppat av. Har även hoppat av en Q8 E-Tron 55-beställning men det ville Audi ha några tusenlappar för... Det enda jag gjort är egentligen att uppgradera vår i3 -17 till en i3S -21.
Grejen nu är att jag är sugen på nåt nytt men vill samtidigt inte bli av med det jag har. Jag vet att min Model S fungerar för det jag behöver. Den har dog mode, den har bra räckvidd, den förvärmer inför snabbladdning, den har bra app, bra röststyrning, den har bra prestanda, goda utrymmen, laddar gratis...
Är nöjd med bilen jag har och även sambon.
Däremot skulle jag gärna skaffat en MY RWD som andra bil nu när räntan är så bra. Men vi har inte behov av en sådan dyr andra bil så det är svårt att
motivera köpet.
Men du har ju en ny bil.
Men man kollar alltid på sitt nästa inköp
Mitt vanliga beteende sista året är typ.
1. Jag är trött på Teslan. Dåliga strålkastare, bullrig, dåliga vindrutetorkare, dålig luft i baksätet åt barnen osv osv. Och börjar den inte bli gammal? Vore det inte jäkligt nice med en tysk premiumvagn igen? Jo! Det skulle ju lösa allt.
2. Hmmm. Om jag vill ha en rymlig bil som är lite "rolig" och inte svenne banan som Skoda Enyaq och ID.4, vad ska jag ha då? Ja den bil som funnits längst och kommit ner bra i pris samt har en frunk kanske? E-Tron! Javisst har den sämre räckvidd och är lite seg men vad fan, det spelar ju inte så stor roll för mig. Jag kollar på Blocket!
3. Kollar intensivt på blocket. Börjar visualisera bytet och då slår det mig vad jag blir av med också. Den stora skärmen, röststyrningen, loggningen med TeslaFi, räckvidden, prestandan, gratisladdningen...
4. Fan, kanske ska uppgradera till en LR+ från 2021 ändå. Det blir nice som fan. Ännu längre räckvidd! Bättre fjädring är det väl också. Köper jag en lågmilare har jag till och med garanti Jag kollar på Blocket!
5. Kollar intensivt på blocket. Inser att jag betalar flera hundra tusen och får nästan samma bil. Det är ju inget roligt och ville jag inte bort från Teslans nackdelar? Jo så var det ju.
6. Inser att det trots allt är bäst att behålla den jag har...
Tror jag kört den där tankekedjan åtskilliga ggr. Är så tröttsamt. Väntar väl egentligen på den bil jag egentligen vill ha men nya bilar som jag vill ha har så enormt hög TCO nuförtiden med förmånsvärdet och räntorna att jag inser att jag inte kommer kunna köpa nytt igen.
Därför väntar jag väl på att alternativ med fullgod räckvidd kommer ner i pris på begagnatmarknaden.
Kollar alltid på nya bilar trots att jag verkligen inte behöver det.
Men än hur jag vrider det så kommer jag nog inte hitta en lika behaglig och snygg (enligt mig) bil som den jag har.
Så ett byte kommer bara bli negativt förutom räckvidden då, men jag upplever inte min räckvidd som något negativt då jag inte behöver något mer. De få gånger per år jag åker långt kan jag lika gärna vänta 10min till.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Velandet förstår jag helt, det är en konstant status för mig.Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 15:05Nect skrev: ↑10 feb 2024 11:09Och dessutom årets testbil enligt AMS!Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 10:16Nect skrev: ↑09 feb 2024 22:53Förstår det. Jag vet faktiskt inte riktigt vad min nästa bil blir. Känner inget begär för någon bil som finns där ute egentligen (inom mina ekonomiska ramar.)Verdi_ skrev: ↑09 feb 2024 22:01
Jag har gjort mig skyldig till ett eller flera impulsköp genom åren men faktiskt lugnat ner mig på under de senaste 5-6 åren. Delvis tack vare att Tesla är så frikostiga med att avbryta köp. Har beställt Model Y två ggr men hoppat av. Har även hoppat av en Q8 E-Tron 55-beställning men det ville Audi ha några tusenlappar för... Det enda jag gjort är egentligen att uppgradera vår i3 -17 till en i3S -21.
Grejen nu är att jag är sugen på nåt nytt men vill samtidigt inte bli av med det jag har. Jag vet att min Model S fungerar för det jag behöver. Den har dog mode, den har bra räckvidd, den förvärmer inför snabbladdning, den har bra app, bra röststyrning, den har bra prestanda, goda utrymmen, laddar gratis...
Är nöjd med bilen jag har och även sambon.
Däremot skulle jag gärna skaffat en MY RWD som andra bil nu när räntan är så bra. Men vi har inte behov av en sådan dyr andra bil så det är svårt att
motivera köpet.
Men du har ju en ny bil.
Men man kollar alltid på sitt nästa inköp
Mitt vanliga beteende sista året är typ.
1. Jag är trött på Teslan. Dåliga strålkastare, bullrig, dåliga vindrutetorkare, dålig luft i baksätet åt barnen osv osv. Och börjar den inte bli gammal? Vore det inte jäkligt nice med en tysk premiumvagn igen? Jo! Det skulle ju lösa allt.
2. Hmmm. Om jag vill ha en rymlig bil som är lite "rolig" och inte svenne banan som Skoda Enyaq och ID.4, vad ska jag ha då? Ja den bil som funnits längst och kommit ner bra i pris samt har en frunk kanske? E-Tron! Javisst har den sämre räckvidd och är lite seg men vad fan, det spelar ju inte så stor roll för mig. Jag kollar på Blocket!
3. Kollar intensivt på blocket. Börjar visualisera bytet och då slår det mig vad jag blir av med också. Den stora skärmen, röststyrningen, loggningen med TeslaFi, räckvidden, prestandan, gratisladdningen...
4. Fan, kanske ska uppgradera till en LR+ från 2021 ändå. Det blir nice som fan. Ännu längre räckvidd! Bättre fjädring är det väl också. Köper jag en lågmilare har jag till och med garanti Jag kollar på Blocket!
5. Kollar intensivt på blocket. Inser att jag betalar flera hundra tusen och får nästan samma bil. Det är ju inget roligt och ville jag inte bort från Teslans nackdelar? Jo så var det ju.
6. Inser att det trots allt är bäst att behålla den jag har...
Tror jag kört den där tankekedjan åtskilliga ggr. Är så tröttsamt. Väntar väl egentligen på den bil jag egentligen vill ha men nya bilar som jag vill ha har så enormt hög TCO nuförtiden med förmånsvärdet och räntorna att jag inser att jag inte kommer kunna köpa nytt igen.
Därför väntar jag väl på att alternativ med fullgod räckvidd kommer ner i pris på begagnatmarknaden.
Men slutsatsen om just e-tron förvånade. Du skriver ju ofta om hur illa du gillar Audi och hur mycket du gillar BMW. Är inte en i4 då ett ypperligt val med tanke på de generösa kampanjerna som körs? Jag är inget BMW-fan, men tycker ändå det verkar vara en bra och prisvärd bil.
Skulle för övrigt tro att du skulle ha ungefär samma TCO med en e-tron från 2019 eller en Raven som med din nuvarande bil, givet det du skrev att du inte längre kör långt och drar nytta av gratis laddning.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Legato skrev: ↑10 feb 2024 16:08Velandet förstår jag helt, det är en konstant status för mig.Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 15:05Nect skrev: ↑10 feb 2024 11:09Och dessutom årets testbil enligt AMS!Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 10:16Nect skrev: ↑09 feb 2024 22:53
Förstår det. Jag vet faktiskt inte riktigt vad min nästa bil blir. Känner inget begär för någon bil som finns där ute egentligen (inom mina ekonomiska ramar.)
Är nöjd med bilen jag har och även sambon.
Däremot skulle jag gärna skaffat en MY RWD som andra bil nu när räntan är så bra. Men vi har inte behov av en sådan dyr andra bil så det är svårt att
motivera köpet.
Men du har ju en ny bil.
Men man kollar alltid på sitt nästa inköp
Mitt vanliga beteende sista året är typ.
1. Jag är trött på Teslan. Dåliga strålkastare, bullrig, dåliga vindrutetorkare, dålig luft i baksätet åt barnen osv osv. Och börjar den inte bli gammal? Vore det inte jäkligt nice med en tysk premiumvagn igen? Jo! Det skulle ju lösa allt.
2. Hmmm. Om jag vill ha en rymlig bil som är lite "rolig" och inte svenne banan som Skoda Enyaq och ID.4, vad ska jag ha då? Ja den bil som funnits längst och kommit ner bra i pris samt har en frunk kanske? E-Tron! Javisst har den sämre räckvidd och är lite seg men vad fan, det spelar ju inte så stor roll för mig. Jag kollar på Blocket!
3. Kollar intensivt på blocket. Börjar visualisera bytet och då slår det mig vad jag blir av med också. Den stora skärmen, röststyrningen, loggningen med TeslaFi, räckvidden, prestandan, gratisladdningen...
4. Fan, kanske ska uppgradera till en LR+ från 2021 ändå. Det blir nice som fan. Ännu längre räckvidd! Bättre fjädring är det väl också. Köper jag en lågmilare har jag till och med garanti Jag kollar på Blocket!
5. Kollar intensivt på blocket. Inser att jag betalar flera hundra tusen och får nästan samma bil. Det är ju inget roligt och ville jag inte bort från Teslans nackdelar? Jo så var det ju.
6. Inser att det trots allt är bäst att behålla den jag har...
Tror jag kört den där tankekedjan åtskilliga ggr. Är så tröttsamt. Väntar väl egentligen på den bil jag egentligen vill ha men nya bilar som jag vill ha har så enormt hög TCO nuförtiden med förmånsvärdet och räntorna att jag inser att jag inte kommer kunna köpa nytt igen.
Därför väntar jag väl på att alternativ med fullgod räckvidd kommer ner i pris på begagnatmarknaden.
Men slutsatsen om just e-tron förvånade. Du skriver ju ofta om hur illa du gillar Audi och hur mycket du gillar BMW. Är inte en i4 då ett ypperligt val med tanke på de generösa kampanjerna som körs? Jag är inget BMW-fan, men tycker ändå det verkar vara en bra och prisvärd bil.
Skulle för övrigt tro att du skulle ha ungefär samma TCO med en e-tron från 2019 eller en Raven som med din nuvarande bil, givet det du skrev att du inte längre kör långt och drar nytta av gratis laddning.
Haha. Sant. Jag ogillar Audi faktiskt. Det spelar helt klart in. Hade det stått BMW på E-Tron så hade jag nog slagit till.
i4 är lite för trång och jag sitter för tajt i stolarna. Som i ett skruvstäd. Gillar inte den känslan. Särskilt på långa körningar. Lite trångt åt vovven och barnen också.
Har funderat på iX3 men då faller det på att den inte är fyrhjulsdriven.
Re: Audi e-tron
Ok!Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 16:27Legato skrev: ↑10 feb 2024 16:08Velandet förstår jag helt, det är en konstant status för mig.Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 15:05
Mitt vanliga beteende sista året är typ.
1. Jag är trött på Teslan. Dåliga strålkastare, bullrig, dåliga vindrutetorkare, dålig luft i baksätet åt barnen osv osv. Och börjar den inte bli gammal? Vore det inte jäkligt nice med en tysk premiumvagn igen? Jo! Det skulle ju lösa allt.
2. Hmmm. Om jag vill ha en rymlig bil som är lite "rolig" och inte svenne banan som Skoda Enyaq och ID.4, vad ska jag ha då? Ja den bil som funnits längst och kommit ner bra i pris samt har en frunk kanske? E-Tron! Javisst har den sämre räckvidd och är lite seg men vad fan, det spelar ju inte så stor roll för mig. Jag kollar på Blocket!
3. Kollar intensivt på blocket. Börjar visualisera bytet och då slår det mig vad jag blir av med också. Den stora skärmen, röststyrningen, loggningen med TeslaFi, räckvidden, prestandan, gratisladdningen...
4. Fan, kanske ska uppgradera till en LR+ från 2021 ändå. Det blir nice som fan. Ännu längre räckvidd! Bättre fjädring är det väl också. Köper jag en lågmilare har jag till och med garanti Jag kollar på Blocket!
5. Kollar intensivt på blocket. Inser att jag betalar flera hundra tusen och får nästan samma bil. Det är ju inget roligt och ville jag inte bort från Teslans nackdelar? Jo så var det ju.
6. Inser att det trots allt är bäst att behålla den jag har...
Tror jag kört den där tankekedjan åtskilliga ggr. Är så tröttsamt. Väntar väl egentligen på den bil jag egentligen vill ha men nya bilar som jag vill ha har så enormt hög TCO nuförtiden med förmånsvärdet och räntorna att jag inser att jag inte kommer kunna köpa nytt igen.
Därför väntar jag väl på att alternativ med fullgod räckvidd kommer ner i pris på begagnatmarknaden.
Men slutsatsen om just e-tron förvånade. Du skriver ju ofta om hur illa du gillar Audi och hur mycket du gillar BMW. Är inte en i4 då ett ypperligt val med tanke på de generösa kampanjerna som körs? Jag är inget BMW-fan, men tycker ändå det verkar vara en bra och prisvärd bil.
Skulle för övrigt tro att du skulle ha ungefär samma TCO med en e-tron från 2019 eller en Raven som med din nuvarande bil, givet det du skrev att du inte längre kör långt och drar nytta av gratis laddning.
Haha. Sant. Jag ogillar Audi faktiskt. Det spelar helt klart in. Hade det stått BMW på E-Tron så hade jag nog slagit till.
i4 är lite för trång och jag sitter för tajt i stolarna. Som i ett skruvstäd. Gillar inte den känslan. Särskilt på långa körningar. Lite trångt åt vovven och barnen också.
Har funderat på iX3 men då faller det på att den inte är fyrhjulsdriven.
Galet att iX3 inte finns som fyrhjulsdriven när iX1 gör det.
Snackade med en kollega precis som just köpt en iX1. Han tyckte den var bättre än iX3 pga nyare och bättre infotainment. Jag har ingen koll dock.
På Malta kör de iaf "hyfsade" incitament... Han fick €11.000 i bidrag och 0% ränta i upp till 10 år BYDs bilar blir absurt billiga... Räntesubventionen tog de dock bort, men €11k kör de tydligen oavsett bilens pris!
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Legato skrev: ↑10 feb 2024 16:08Velandet förstår jag helt, det är en konstant status för mig.Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 15:05Nect skrev: ↑10 feb 2024 11:09Och dessutom årets testbil enligt AMS!Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 10:16Nect skrev: ↑09 feb 2024 22:53
Förstår det. Jag vet faktiskt inte riktigt vad min nästa bil blir. Känner inget begär för någon bil som finns där ute egentligen (inom mina ekonomiska ramar.)
Är nöjd med bilen jag har och även sambon.
Däremot skulle jag gärna skaffat en MY RWD som andra bil nu när räntan är så bra. Men vi har inte behov av en sådan dyr andra bil så det är svårt att
motivera köpet.
Men du har ju en ny bil.
Men man kollar alltid på sitt nästa inköp
Mitt vanliga beteende sista året är typ.
1. Jag är trött på Teslan. Dåliga strålkastare, bullrig, dåliga vindrutetorkare, dålig luft i baksätet åt barnen osv osv. Och börjar den inte bli gammal? Vore det inte jäkligt nice med en tysk premiumvagn igen? Jo! Det skulle ju lösa allt.
2. Hmmm. Om jag vill ha en rymlig bil som är lite "rolig" och inte svenne banan som Skoda Enyaq och ID.4, vad ska jag ha då? Ja den bil som funnits längst och kommit ner bra i pris samt har en frunk kanske? E-Tron! Javisst har den sämre räckvidd och är lite seg men vad fan, det spelar ju inte så stor roll för mig. Jag kollar på Blocket!
3. Kollar intensivt på blocket. Börjar visualisera bytet och då slår det mig vad jag blir av med också. Den stora skärmen, röststyrningen, loggningen med TeslaFi, räckvidden, prestandan, gratisladdningen...
4. Fan, kanske ska uppgradera till en LR+ från 2021 ändå. Det blir nice som fan. Ännu längre räckvidd! Bättre fjädring är det väl också. Köper jag en lågmilare har jag till och med garanti Jag kollar på Blocket!
5. Kollar intensivt på blocket. Inser att jag betalar flera hundra tusen och får nästan samma bil. Det är ju inget roligt och ville jag inte bort från Teslans nackdelar? Jo så var det ju.
6. Inser att det trots allt är bäst att behålla den jag har...
Tror jag kört den där tankekedjan åtskilliga ggr. Är så tröttsamt. Väntar väl egentligen på den bil jag egentligen vill ha men nya bilar som jag vill ha har så enormt hög TCO nuförtiden med förmånsvärdet och räntorna att jag inser att jag inte kommer kunna köpa nytt igen.
Därför väntar jag väl på att alternativ med fullgod räckvidd kommer ner i pris på begagnatmarknaden.
Men slutsatsen om just e-tron förvånade. Du skriver ju ofta om hur illa du gillar Audi och hur mycket du gillar BMW. Är inte en i4 då ett ypperligt val med tanke på de generösa kampanjerna som körs? Jag är inget BMW-fan, men tycker ändå det verkar vara en bra och prisvärd bil.
Skulle för övrigt tro att du skulle ha ungefär samma TCO med en e-tron från 2019 eller en Raven som med din nuvarande bil, givet det du skrev att du inte längre kör långt och drar nytta av gratis laddning.
Svårt att kompensera den ökade värdeminskningen och räntekostnaden bara. Tror inte min bil kommer kräva reparationer för mer än 33 tusen per år i snitt.
Jag har kört till Spanien två somrar i rad och inte ens då är fri SuC värt så mycket som man tror. Har sparat 10 tusen per år ca men då har jag laddat lite annars också. Åkt till fjällen, Skåne osv.
Re: Audi e-tron
Med tanke på dagens prisbild så tror jag värdeminskningen även i absoluta termer kommer vara lägre för en Raven eller E-Tron faktiskt.Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 17:08Legato skrev: ↑10 feb 2024 16:08Velandet förstår jag helt, det är en konstant status för mig.Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 15:05
Mitt vanliga beteende sista året är typ.
1. Jag är trött på Teslan. Dåliga strålkastare, bullrig, dåliga vindrutetorkare, dålig luft i baksätet åt barnen osv osv. Och börjar den inte bli gammal? Vore det inte jäkligt nice med en tysk premiumvagn igen? Jo! Det skulle ju lösa allt.
2. Hmmm. Om jag vill ha en rymlig bil som är lite "rolig" och inte svenne banan som Skoda Enyaq och ID.4, vad ska jag ha då? Ja den bil som funnits längst och kommit ner bra i pris samt har en frunk kanske? E-Tron! Javisst har den sämre räckvidd och är lite seg men vad fan, det spelar ju inte så stor roll för mig. Jag kollar på Blocket!
3. Kollar intensivt på blocket. Börjar visualisera bytet och då slår det mig vad jag blir av med också. Den stora skärmen, röststyrningen, loggningen med TeslaFi, räckvidden, prestandan, gratisladdningen...
4. Fan, kanske ska uppgradera till en LR+ från 2021 ändå. Det blir nice som fan. Ännu längre räckvidd! Bättre fjädring är det väl också. Köper jag en lågmilare har jag till och med garanti Jag kollar på Blocket!
5. Kollar intensivt på blocket. Inser att jag betalar flera hundra tusen och får nästan samma bil. Det är ju inget roligt och ville jag inte bort från Teslans nackdelar? Jo så var det ju.
6. Inser att det trots allt är bäst att behålla den jag har...
Tror jag kört den där tankekedjan åtskilliga ggr. Är så tröttsamt. Väntar väl egentligen på den bil jag egentligen vill ha men nya bilar som jag vill ha har så enormt hög TCO nuförtiden med förmånsvärdet och räntorna att jag inser att jag inte kommer kunna köpa nytt igen.
Därför väntar jag väl på att alternativ med fullgod räckvidd kommer ner i pris på begagnatmarknaden.
Men slutsatsen om just e-tron förvånade. Du skriver ju ofta om hur illa du gillar Audi och hur mycket du gillar BMW. Är inte en i4 då ett ypperligt val med tanke på de generösa kampanjerna som körs? Jag är inget BMW-fan, men tycker ändå det verkar vara en bra och prisvärd bil.
Skulle för övrigt tro att du skulle ha ungefär samma TCO med en e-tron från 2019 eller en Raven som med din nuvarande bil, givet det du skrev att du inte längre kör långt och drar nytta av gratis laddning.
Svårt att kompensera den ökade värdeminskningen och räntekostnaden bara. Tror inte min bil kommer kräva reparationer för mer än 33 tusen per år i snitt.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Legato skrev: ↑10 feb 2024 16:39Ok!Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 16:27Legato skrev: ↑10 feb 2024 16:08Velandet förstår jag helt, det är en konstant status för mig.Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 15:05
Mitt vanliga beteende sista året är typ.
1. Jag är trött på Teslan. Dåliga strålkastare, bullrig, dåliga vindrutetorkare, dålig luft i baksätet åt barnen osv osv. Och börjar den inte bli gammal? Vore det inte jäkligt nice med en tysk premiumvagn igen? Jo! Det skulle ju lösa allt.
2. Hmmm. Om jag vill ha en rymlig bil som är lite "rolig" och inte svenne banan som Skoda Enyaq och ID.4, vad ska jag ha då? Ja den bil som funnits längst och kommit ner bra i pris samt har en frunk kanske? E-Tron! Javisst har den sämre räckvidd och är lite seg men vad fan, det spelar ju inte så stor roll för mig. Jag kollar på Blocket!
3. Kollar intensivt på blocket. Börjar visualisera bytet och då slår det mig vad jag blir av med också. Den stora skärmen, röststyrningen, loggningen med TeslaFi, räckvidden, prestandan, gratisladdningen...
4. Fan, kanske ska uppgradera till en LR+ från 2021 ändå. Det blir nice som fan. Ännu längre räckvidd! Bättre fjädring är det väl också. Köper jag en lågmilare har jag till och med garanti Jag kollar på Blocket!
5. Kollar intensivt på blocket. Inser att jag betalar flera hundra tusen och får nästan samma bil. Det är ju inget roligt och ville jag inte bort från Teslans nackdelar? Jo så var det ju.
6. Inser att det trots allt är bäst att behålla den jag har...
Tror jag kört den där tankekedjan åtskilliga ggr. Är så tröttsamt. Väntar väl egentligen på den bil jag egentligen vill ha men nya bilar som jag vill ha har så enormt hög TCO nuförtiden med förmånsvärdet och räntorna att jag inser att jag inte kommer kunna köpa nytt igen.
Därför väntar jag väl på att alternativ med fullgod räckvidd kommer ner i pris på begagnatmarknaden.
Men slutsatsen om just e-tron förvånade. Du skriver ju ofta om hur illa du gillar Audi och hur mycket du gillar BMW. Är inte en i4 då ett ypperligt val med tanke på de generösa kampanjerna som körs? Jag är inget BMW-fan, men tycker ändå det verkar vara en bra och prisvärd bil.
Skulle för övrigt tro att du skulle ha ungefär samma TCO med en e-tron från 2019 eller en Raven som med din nuvarande bil, givet det du skrev att du inte längre kör långt och drar nytta av gratis laddning.
Haha. Sant. Jag ogillar Audi faktiskt. Det spelar helt klart in. Hade det stått BMW på E-Tron så hade jag nog slagit till.
i4 är lite för trång och jag sitter för tajt i stolarna. Som i ett skruvstäd. Gillar inte den känslan. Särskilt på långa körningar. Lite trångt åt vovven och barnen också.
Har funderat på iX3 men då faller det på att den inte är fyrhjulsdriven.
Galet att iX3 inte finns som fyrhjulsdriven när iX1 gör det.
Snackade med en kollega precis som just köpt en iX1. Han tyckte den var bättre än iX3 pga nyare och bättre infotainment. Jag har ingen koll dock.
På Malta kör de iaf "hyfsade" incitament... Han fick €11.000 i bidrag och 0% ränta i upp till 10 år BYDs bilar blir absurt billiga... Räntesubventionen tog de dock bort, men €11k kör de tydligen oavsett bilens pris!
iX1 tycker jag känns lite billig och lite "småbil". Precis som Mercedes med EQA och EQB. Är inte rätt känsla i bilarna. Mycket plast. Och tvivelaktig räckvidd. Har 27 mil till mitt föräldrahem och i år har vi dessutom köpt årskort i skidbacken (Järvsö) däruppe så vi åker dit ganska ofta. Dock finns det ju gott om laddare längs vägen nuförtiden så det är inte hela världen heller.
Fan, nu är jag lite sugen på en E-Tron ändå.
Re: Audi e-tron
Well... Jag tänker att min -18 med 18000 mil kanske säljs för 350' av en handlare efter prut. Då får jag typ 300' i inbyte. Jämfört med en bil för 550-600 tkr så kan den inte tappa så mycket. Köper jag en E-Tron för 550' så får jag kanske 300' för den om 3 år. I bästa fall. Det är 250'. Behåller jag min i 3 år så kanske jag får 200' i inbyte. Det är bara 100' i värdetapp. De där 50' som bilfirman tar är ett problem man kan komma undan genom att sälja själv men...Legato skrev: ↑10 feb 2024 17:11Med tanke på dagens prisbild så tror jag värdeminskningen även i absoluta termer kommer vara lägre för en Raven eller E-Tron faktiskt.Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 17:08Legato skrev: ↑10 feb 2024 16:08Velandet förstår jag helt, det är en konstant status för mig.Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 15:05
Mitt vanliga beteende sista året är typ.
1. Jag är trött på Teslan. Dåliga strålkastare, bullrig, dåliga vindrutetorkare, dålig luft i baksätet åt barnen osv osv. Och börjar den inte bli gammal? Vore det inte jäkligt nice med en tysk premiumvagn igen? Jo! Det skulle ju lösa allt.
2. Hmmm. Om jag vill ha en rymlig bil som är lite "rolig" och inte svenne banan som Skoda Enyaq och ID.4, vad ska jag ha då? Ja den bil som funnits längst och kommit ner bra i pris samt har en frunk kanske? E-Tron! Javisst har den sämre räckvidd och är lite seg men vad fan, det spelar ju inte så stor roll för mig. Jag kollar på Blocket!
3. Kollar intensivt på blocket. Börjar visualisera bytet och då slår det mig vad jag blir av med också. Den stora skärmen, röststyrningen, loggningen med TeslaFi, räckvidden, prestandan, gratisladdningen...
4. Fan, kanske ska uppgradera till en LR+ från 2021 ändå. Det blir nice som fan. Ännu längre räckvidd! Bättre fjädring är det väl också. Köper jag en lågmilare har jag till och med garanti Jag kollar på Blocket!
5. Kollar intensivt på blocket. Inser att jag betalar flera hundra tusen och får nästan samma bil. Det är ju inget roligt och ville jag inte bort från Teslans nackdelar? Jo så var det ju.
6. Inser att det trots allt är bäst att behålla den jag har...
Tror jag kört den där tankekedjan åtskilliga ggr. Är så tröttsamt. Väntar väl egentligen på den bil jag egentligen vill ha men nya bilar som jag vill ha har så enormt hög TCO nuförtiden med förmånsvärdet och räntorna att jag inser att jag inte kommer kunna köpa nytt igen.
Därför väntar jag väl på att alternativ med fullgod räckvidd kommer ner i pris på begagnatmarknaden.
Men slutsatsen om just e-tron förvånade. Du skriver ju ofta om hur illa du gillar Audi och hur mycket du gillar BMW. Är inte en i4 då ett ypperligt val med tanke på de generösa kampanjerna som körs? Jag är inget BMW-fan, men tycker ändå det verkar vara en bra och prisvärd bil.
Skulle för övrigt tro att du skulle ha ungefär samma TCO med en e-tron från 2019 eller en Raven som med din nuvarande bil, givet det du skrev att du inte längre kör långt och drar nytta av gratis laddning.
Svårt att kompensera den ökade värdeminskningen och räntekostnaden bara. Tror inte min bil kommer kräva reparationer för mer än 33 tusen per år i snitt.
Visst kommer jag åka på reparationer på den gamla men har svårt att tänka mig att det är mer än 100' på 3 år.
Frånvaron av fri SuC och ökade räntekostnader tillkommer på alternativen. Men på plussidan får jag en nyare bil såklart. Dock har jag haft min sen den var ny och känner den utan och innan.
Senast redigerad av Verdi_, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Audi e-tron
Ok! Har ingen koll på någon av de tre tyvärr. För oss har aldrig "liten SUV" varit aktuellt.Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 17:15Legato skrev: ↑10 feb 2024 16:39Ok!Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 16:27Legato skrev: ↑10 feb 2024 16:08Velandet förstår jag helt, det är en konstant status för mig.Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 15:05
Mitt vanliga beteende sista året är typ.
1. Jag är trött på Teslan. Dåliga strålkastare, bullrig, dåliga vindrutetorkare, dålig luft i baksätet åt barnen osv osv. Och börjar den inte bli gammal? Vore det inte jäkligt nice med en tysk premiumvagn igen? Jo! Det skulle ju lösa allt.
2. Hmmm. Om jag vill ha en rymlig bil som är lite "rolig" och inte svenne banan som Skoda Enyaq och ID.4, vad ska jag ha då? Ja den bil som funnits längst och kommit ner bra i pris samt har en frunk kanske? E-Tron! Javisst har den sämre räckvidd och är lite seg men vad fan, det spelar ju inte så stor roll för mig. Jag kollar på Blocket!
3. Kollar intensivt på blocket. Börjar visualisera bytet och då slår det mig vad jag blir av med också. Den stora skärmen, röststyrningen, loggningen med TeslaFi, räckvidden, prestandan, gratisladdningen...
4. Fan, kanske ska uppgradera till en LR+ från 2021 ändå. Det blir nice som fan. Ännu längre räckvidd! Bättre fjädring är det väl också. Köper jag en lågmilare har jag till och med garanti Jag kollar på Blocket!
5. Kollar intensivt på blocket. Inser att jag betalar flera hundra tusen och får nästan samma bil. Det är ju inget roligt och ville jag inte bort från Teslans nackdelar? Jo så var det ju.
6. Inser att det trots allt är bäst att behålla den jag har...
Tror jag kört den där tankekedjan åtskilliga ggr. Är så tröttsamt. Väntar väl egentligen på den bil jag egentligen vill ha men nya bilar som jag vill ha har så enormt hög TCO nuförtiden med förmånsvärdet och räntorna att jag inser att jag inte kommer kunna köpa nytt igen.
Därför väntar jag väl på att alternativ med fullgod räckvidd kommer ner i pris på begagnatmarknaden.
Men slutsatsen om just e-tron förvånade. Du skriver ju ofta om hur illa du gillar Audi och hur mycket du gillar BMW. Är inte en i4 då ett ypperligt val med tanke på de generösa kampanjerna som körs? Jag är inget BMW-fan, men tycker ändå det verkar vara en bra och prisvärd bil.
Skulle för övrigt tro att du skulle ha ungefär samma TCO med en e-tron från 2019 eller en Raven som med din nuvarande bil, givet det du skrev att du inte längre kör långt och drar nytta av gratis laddning.
Haha. Sant. Jag ogillar Audi faktiskt. Det spelar helt klart in. Hade det stått BMW på E-Tron så hade jag nog slagit till.
i4 är lite för trång och jag sitter för tajt i stolarna. Som i ett skruvstäd. Gillar inte den känslan. Särskilt på långa körningar. Lite trångt åt vovven och barnen också.
Har funderat på iX3 men då faller det på att den inte är fyrhjulsdriven.
Galet att iX3 inte finns som fyrhjulsdriven när iX1 gör det.
Snackade med en kollega precis som just köpt en iX1. Han tyckte den var bättre än iX3 pga nyare och bättre infotainment. Jag har ingen koll dock.
På Malta kör de iaf "hyfsade" incitament... Han fick €11.000 i bidrag och 0% ränta i upp till 10 år BYDs bilar blir absurt billiga... Räntesubventionen tog de dock bort, men €11k kör de tydligen oavsett bilens pris!
iX1 tycker jag känns lite billig och lite "småbil". Precis som Mercedes med EQA och EQB. Är inte rätt känsla i bilarna. Mycket plast. Och tvivelaktig räckvidd. Har 27 mil till mitt föräldrahem och i år har vi dessutom köpt årskort i skidbacken (Järvsö) däruppe så vi åker dit ganska ofta. Dock finns det ju gott om laddare längs vägen nuförtiden så det är inte hela världen heller.
Fan, nu är jag lite sugen på en E-Tron ändå.
Lustigt, några av våra absolut närmaste vänner har hus/gård i Järvsö och åker där varje nyår
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Runt 300k tror jag också är rimligt att du får ut.Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 17:18Well... Jag tänker att min -18 med 18000 mil kanske säljs för 350' av en handlare efter prut. Då får jag typ 300' i inbyte. Jämfört med en bil för 550-600 tkr så kan den inte tappa så mycket. Köper jag en E-Tron för 550' så får jag kanske 300' för den om 3 år. I bästa fall. Det är 250'. Behåller jag min i 3 år så kanske jag får 200' i inbyte. Det är bara 100' i värdetapp. De där 50' som bilfirman tar är ett problem man kan komma undan genom att sälja själv men...Legato skrev: ↑10 feb 2024 17:11Med tanke på dagens prisbild så tror jag värdeminskningen även i absoluta termer kommer vara lägre för en Raven eller E-Tron faktiskt.Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 17:08Legato skrev: ↑10 feb 2024 16:08Velandet förstår jag helt, det är en konstant status för mig.Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 15:05
Mitt vanliga beteende sista året är typ.
1. Jag är trött på Teslan. Dåliga strålkastare, bullrig, dåliga vindrutetorkare, dålig luft i baksätet åt barnen osv osv. Och börjar den inte bli gammal? Vore det inte jäkligt nice med en tysk premiumvagn igen? Jo! Det skulle ju lösa allt.
2. Hmmm. Om jag vill ha en rymlig bil som är lite "rolig" och inte svenne banan som Skoda Enyaq och ID.4, vad ska jag ha då? Ja den bil som funnits längst och kommit ner bra i pris samt har en frunk kanske? E-Tron! Javisst har den sämre räckvidd och är lite seg men vad fan, det spelar ju inte så stor roll för mig. Jag kollar på Blocket!
3. Kollar intensivt på blocket. Börjar visualisera bytet och då slår det mig vad jag blir av med också. Den stora skärmen, röststyrningen, loggningen med TeslaFi, räckvidden, prestandan, gratisladdningen...
4. Fan, kanske ska uppgradera till en LR+ från 2021 ändå. Det blir nice som fan. Ännu längre räckvidd! Bättre fjädring är det väl också. Köper jag en lågmilare har jag till och med garanti Jag kollar på Blocket!
5. Kollar intensivt på blocket. Inser att jag betalar flera hundra tusen och får nästan samma bil. Det är ju inget roligt och ville jag inte bort från Teslans nackdelar? Jo så var det ju.
6. Inser att det trots allt är bäst att behålla den jag har...
Tror jag kört den där tankekedjan åtskilliga ggr. Är så tröttsamt. Väntar väl egentligen på den bil jag egentligen vill ha men nya bilar som jag vill ha har så enormt hög TCO nuförtiden med förmånsvärdet och räntorna att jag inser att jag inte kommer kunna köpa nytt igen.
Därför väntar jag väl på att alternativ med fullgod räckvidd kommer ner i pris på begagnatmarknaden.
Men slutsatsen om just e-tron förvånade. Du skriver ju ofta om hur illa du gillar Audi och hur mycket du gillar BMW. Är inte en i4 då ett ypperligt val med tanke på de generösa kampanjerna som körs? Jag är inget BMW-fan, men tycker ändå det verkar vara en bra och prisvärd bil.
Skulle för övrigt tro att du skulle ha ungefär samma TCO med en e-tron från 2019 eller en Raven som med din nuvarande bil, givet det du skrev att du inte längre kör långt och drar nytta av gratis laddning.
Svårt att kompensera den ökade värdeminskningen och räntekostnaden bara. Tror inte min bil kommer kräva reparationer för mer än 33 tusen per år i snitt.
För dryga 400k får du en Raven 19-20 med hälften så mycket mil. Eller en välutrustad e-tron 19 med lika lite mil.
Skulle gissa att värdefallet blir på liknande nivå, medan reparationer i snitt blir billigare på de nyare bilarna. Något högre räntekostnader, men totalt sett tror jag TCOn kommer skilja väldigt lite (förutsatt normalt med reparationer).
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Legato skrev: ↑10 feb 2024 17:20Ok! Har ingen koll på någon av de tre tyvärr. För oss har aldrig "liten SUV" varit aktuellt.Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 17:15Legato skrev: ↑10 feb 2024 16:39Ok!Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 16:27Legato skrev: ↑10 feb 2024 16:08
Velandet förstår jag helt, det är en konstant status för mig.
Men slutsatsen om just e-tron förvånade. Du skriver ju ofta om hur illa du gillar Audi och hur mycket du gillar BMW. Är inte en i4 då ett ypperligt val med tanke på de generösa kampanjerna som körs? Jag är inget BMW-fan, men tycker ändå det verkar vara en bra och prisvärd bil.
Skulle för övrigt tro att du skulle ha ungefär samma TCO med en e-tron från 2019 eller en Raven som med din nuvarande bil, givet det du skrev att du inte längre kör långt och drar nytta av gratis laddning.
Haha. Sant. Jag ogillar Audi faktiskt. Det spelar helt klart in. Hade det stått BMW på E-Tron så hade jag nog slagit till.
i4 är lite för trång och jag sitter för tajt i stolarna. Som i ett skruvstäd. Gillar inte den känslan. Särskilt på långa körningar. Lite trångt åt vovven och barnen också.
Har funderat på iX3 men då faller det på att den inte är fyrhjulsdriven.
Galet att iX3 inte finns som fyrhjulsdriven när iX1 gör det.
Snackade med en kollega precis som just köpt en iX1. Han tyckte den var bättre än iX3 pga nyare och bättre infotainment. Jag har ingen koll dock.
På Malta kör de iaf "hyfsade" incitament... Han fick €11.000 i bidrag och 0% ränta i upp till 10 år BYDs bilar blir absurt billiga... Räntesubventionen tog de dock bort, men €11k kör de tydligen oavsett bilens pris!
iX1 tycker jag känns lite billig och lite "småbil". Precis som Mercedes med EQA och EQB. Är inte rätt känsla i bilarna. Mycket plast. Och tvivelaktig räckvidd. Har 27 mil till mitt föräldrahem och i år har vi dessutom köpt årskort i skidbacken (Järvsö) däruppe så vi åker dit ganska ofta. Dock finns det ju gott om laddare längs vägen nuförtiden så det är inte hela världen heller.
Fan, nu är jag lite sugen på en E-Tron ändå.
Lustigt, några av våra absolut närmaste vänner har hus/gård i Järvsö och åker där varje nyår
Är vännerna 08:or eller locals från början? Nej men jag märker ju att fler och fler vet vad Järvsö är. Många har antingen varit där och cyklat eller åkt skidor. Jag är partisk men jämfört med Romme eller Kungsberget så är Järvsö mycket trevligare. Backen är mitt i byn och man kan dessutom åka tåg dit. Plus att naturen är finare med Ljusnans dalgång.
Jag kommer från en by dryga milen därifrån. Största claim to fame är att Tommy Nilsson bodde granne med mina föräldrar i en massa år. Tommy söp tydligen med prästen i Järvsö så han fick flytta en bit bort för att hålla sig nykter. Nu har han dock en ny yngre fru och har flyttat tillbaka till Stockholm.
Senast redigerad av Verdi_, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Audi e-tron
Legato skrev: ↑10 feb 2024 17:25Runt 300k tror jag också är rimligt att du får ut.Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 17:18Well... Jag tänker att min -18 med 18000 mil kanske säljs för 350' av en handlare efter prut. Då får jag typ 300' i inbyte. Jämfört med en bil för 550-600 tkr så kan den inte tappa så mycket. Köper jag en E-Tron för 550' så får jag kanske 300' för den om 3 år. I bästa fall. Det är 250'. Behåller jag min i 3 år så kanske jag får 200' i inbyte. Det är bara 100' i värdetapp. De där 50' som bilfirman tar är ett problem man kan komma undan genom att sälja själv men...Legato skrev: ↑10 feb 2024 17:11Med tanke på dagens prisbild så tror jag värdeminskningen även i absoluta termer kommer vara lägre för en Raven eller E-Tron faktiskt.Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 17:08Legato skrev: ↑10 feb 2024 16:08
Velandet förstår jag helt, det är en konstant status för mig.
Men slutsatsen om just e-tron förvånade. Du skriver ju ofta om hur illa du gillar Audi och hur mycket du gillar BMW. Är inte en i4 då ett ypperligt val med tanke på de generösa kampanjerna som körs? Jag är inget BMW-fan, men tycker ändå det verkar vara en bra och prisvärd bil.
Skulle för övrigt tro att du skulle ha ungefär samma TCO med en e-tron från 2019 eller en Raven som med din nuvarande bil, givet det du skrev att du inte längre kör långt och drar nytta av gratis laddning.
Svårt att kompensera den ökade värdeminskningen och räntekostnaden bara. Tror inte min bil kommer kräva reparationer för mer än 33 tusen per år i snitt.
För dryga 400k får du en Raven 19-20 med hälften så mycket mil. Eller en välutrustad e-tron 19 med lika lite mil.
Skulle gissa att värdefallet blir på liknande nivå, medan reparationer i snitt blir billigare på de nyare bilarna. Något högre räntekostnader, men totalt sett tror jag TCOn kommer skilja väldigt lite (förutsatt normalt med reparationer).
Tycker en -19 är för gammal. Då är den i princip inte nyare än min bil. Bara milen som skiljer. Batterigarantin är väl på 8 år hos de flesta? E-Tron har dessutom en begränsning på 16 tusen mil. Då vill man nog sälja senast vid 13-14 tusen för att köparen ska känna lite trygghet.
Jag vill inte överdriva min dåliga ekonomi heller. Jag har ju pengar men jag vill inte lägga hur mycket som helst på en bil.
Re: Audi e-tron
Känner igen beteendet. Man försöker rationalisera bytet för att man vill ha ngt nytt. Jag var supernöjd med min e-tron och gillar min GT väldigt mycket. Den senare särskilt när man är sugen på att verkligen köra bil. Men när jag kollar blocket glider jag in på Q8 e-tron SB av någon anledning. Tror att jag saknar bekvämligheten och enkelheten de gånger man bara ska färdas och inte köra. Men bil får bli lite mer rationellt för mig framöver tror inte jag tycker det är värt det riktigt längre med det lilla extra. Eller så är man uppe på FL Taycan turbo CT för 2.5 Mkr men det skulle kräva att man var ekonomiskt oberoende. Tror jag har nått ”peak bil” för egen del.Nect skrev: ↑10 feb 2024 15:36Haha! Jag själv är en blocket knarkare av rang…Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 15:05Nect skrev: ↑10 feb 2024 11:09Och dessutom årets testbil enligt AMS!Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 10:16Nect skrev: ↑09 feb 2024 22:53
Förstår det. Jag vet faktiskt inte riktigt vad min nästa bil blir. Känner inget begär för någon bil som finns där ute egentligen (inom mina ekonomiska ramar.)
Är nöjd med bilen jag har och även sambon.
Däremot skulle jag gärna skaffat en MY RWD som andra bil nu när räntan är så bra. Men vi har inte behov av en sådan dyr andra bil så det är svårt att
motivera köpet.
Men du har ju en ny bil.
Men man kollar alltid på sitt nästa inköp
Mitt vanliga beteende sista året är typ.
1. Jag är trött på Teslan. Dåliga strålkastare, bullrig, dåliga vindrutetorkare, dålig luft i baksätet åt barnen osv osv. Och börjar den inte bli gammal? Vore det inte jäkligt nice med en tysk premiumvagn igen? Jo! Det skulle ju lösa allt.
2. Hmmm. Om jag vill ha en rymlig bil som är lite "rolig" och inte svenne banan som Skoda Enyaq och ID.4, vad ska jag ha då? Ja den bil som funnits längst och kommit ner bra i pris samt har en frunk kanske? E-Tron! Javisst har den sämre räckvidd och är lite seg men vad fan, det spelar ju inte så stor roll för mig. Jag kollar på Blocket!
3. Kollar intensivt på blocket. Börjar visualisera bytet och då slår det mig vad jag blir av med också. Den stora skärmen, röststyrningen, loggningen med TeslaFi, räckvidden, prestandan, gratisladdningen...
4. Fan, kanske ska uppgradera till en LR+ från 2021 ändå. Det blir nice som fan. Ännu längre räckvidd! Bättre fjädring är det väl också. Köper jag en lågmilare har jag till och med garanti Jag kollar på Blocket!
5. Kollar intensivt på blocket. Inser att jag betalar flera hundra tusen och får nästan samma bil. Det är ju inget roligt och ville jag inte bort från Teslans nackdelar? Jo så var det ju.
6. Inser att det trots allt är bäst att behålla den jag har...
Tror jag kört den där tankekedjan åtskilliga ggr. Är så tröttsamt. Väntar väl egentligen på den bil jag egentligen vill ha men nya bilar som jag vill ha har så enormt hög TCO nuförtiden med förmånsvärdet och räntorna att jag inser att jag inte kommer kunna köpa nytt igen.
Därför väntar jag väl på att alternativ med fullgod räckvidd kommer ner i pris på begagnatmarknaden.
Kollar alltid på nya bilar trots att jag verkligen inte behöver det.
Men än hur jag vrider det så kommer jag nog inte hitta en lika behaglig och snygg (enligt mig) bil som den jag har.
Så ett byte kommer bara bli negativt förutom räckvidden då, men jag upplever inte min räckvidd som något negativt då jag inte behöver något mer. De få gånger per år jag åker långt kan jag lika gärna vänta 10min till.
Re: Audi e-tron
Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 17:36Legato skrev: ↑10 feb 2024 17:25Runt 300k tror jag också är rimligt att du får ut.Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 17:18Well... Jag tänker att min -18 med 18000 mil kanske säljs för 350' av en handlare efter prut. Då får jag typ 300' i inbyte. Jämfört med en bil för 550-600 tkr så kan den inte tappa så mycket. Köper jag en E-Tron för 550' så får jag kanske 300' för den om 3 år. I bästa fall. Det är 250'. Behåller jag min i 3 år så kanske jag får 200' i inbyte. Det är bara 100' i värdetapp. De där 50' som bilfirman tar är ett problem man kan komma undan genom att sälja själv men...
För dryga 400k får du en Raven 19-20 med hälften så mycket mil. Eller en välutrustad e-tron 19 med lika lite mil.
Skulle gissa att värdefallet blir på liknande nivå, medan reparationer i snitt blir billigare på de nyare bilarna. Något högre räntekostnader, men totalt sett tror jag TCOn kommer skilja väldigt lite (förutsatt normalt med reparationer).
Tycker en -19 är för gammal. Då är den i princip inte nyare än min bil. Bara milen som skiljer. Batterigarantin är väl på 8 år hos de flesta? E-Tron har dessutom en begränsning på 16 tusen mil. Då vill man nog sälja senast vid 13-14 tusen för att köparen ska känna lite trygghet.
Jag vill inte överdriva min dåliga ekonomi heller. Jag har ju pengar men jag vill inte lägga hur mycket som helst på en bil.
Tja, batterigarantin är ju ändå närmare utgång på din nuvarande bil. Personligen tycker jag inte årgången spelar någon direkt roll, modellerna är ju identiska (eller åtminstone nästan?) och den snåla nybilsgarantin är ändå slut. Oavsett 19, 20 eller 21 kan man ofta få ett års Audi Approved. Men sen beror det väl på om man är komfortabel med att byta ofta eller inte, jag byter gärna ofta och försöker ha mina bilar i marknaden för det mesta.
Med det sagt så tror jag TCO för en lågmilad e-tron 21a bara blir marginellt högre än för en "normalmilad" 19. Köper man rätt objekt så är det väldigt förmånliga priser på 21orna också.
För Raven S så finns det ju i princip inga nyare än slutet av 2020, så där har man inte så mycket alternativ.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Legato skrev: ↑10 feb 2024 18:51Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 17:36Legato skrev: ↑10 feb 2024 17:25Runt 300k tror jag också är rimligt att du får ut.Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 17:18Well... Jag tänker att min -18 med 18000 mil kanske säljs för 350' av en handlare efter prut. Då får jag typ 300' i inbyte. Jämfört med en bil för 550-600 tkr så kan den inte tappa så mycket. Köper jag en E-Tron för 550' så får jag kanske 300' för den om 3 år. I bästa fall. Det är 250'. Behåller jag min i 3 år så kanske jag får 200' i inbyte. Det är bara 100' i värdetapp. De där 50' som bilfirman tar är ett problem man kan komma undan genom att sälja själv men...
För dryga 400k får du en Raven 19-20 med hälften så mycket mil. Eller en välutrustad e-tron 19 med lika lite mil.
Skulle gissa att värdefallet blir på liknande nivå, medan reparationer i snitt blir billigare på de nyare bilarna. Något högre räntekostnader, men totalt sett tror jag TCOn kommer skilja väldigt lite (förutsatt normalt med reparationer).
Tycker en -19 är för gammal. Då är den i princip inte nyare än min bil. Bara milen som skiljer. Batterigarantin är väl på 8 år hos de flesta? E-Tron har dessutom en begränsning på 16 tusen mil. Då vill man nog sälja senast vid 13-14 tusen för att köparen ska känna lite trygghet.
Jag vill inte överdriva min dåliga ekonomi heller. Jag har ju pengar men jag vill inte lägga hur mycket som helst på en bil.
Tja, batterigarantin är ju ändå närmare utgång på din nuvarande bil. Personligen tycker jag inte årgången spelar någon direkt roll, modellerna är ju identiska (eller åtminstone nästan?) och den snåla nybilsgarantin är ändå slut. Oavsett 19, 20 eller 21 kan man ofta få ett års Audi Approved. Men sen beror det väl på om man är komfortabel med att byta ofta eller inte, jag byter gärna ofta och försöker ha mina bilar i marknaden för det mesta.
Med det sagt så tror jag TCO för en lågmilad e-tron 21a bara blir marginellt högre än för en "normalmilad" 19. Köper man rätt objekt så är det väldigt förmånliga priser på 21orna också.
För Raven S så finns det ju i princip inga nyare än slutet av 2020, så där har man inte så mycket alternativ.
Jag orkar inte byta ofta. Har långa arbetsdagar med pendling. Åker 07:30 och kommer hem 19:30 (vill inte åka tidigare än så då jag behöver vara utsövd för att prestera på jobbet) när jag inte jobbar hemifrån. Då brukar jag jobba från 08:00 till 21:00 typ med avbrott för hundpromenader, hämta dottern på fritids, laga mat, läsa godnattsaga osv. Försöker göra 45 timmar i veckan åtminstone.
Känns inte som att jag gör så mycket mer än arbetar. Funderar på att ta en anställning och slappna av istället. Min kund var på mig om att anställa mig nu igen i veckan. Kanske vore bra. Men då kan jag ju glömma allt vad dyra bilar heter...
Re: Audi e-tron
Det låter väldigt tufft. Inräknat restid jobbar du nästan dubbelt så mycket som jag gör.Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 19:50Legato skrev: ↑10 feb 2024 18:51Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 17:36Legato skrev: ↑10 feb 2024 17:25Runt 300k tror jag också är rimligt att du får ut.Verdi_ skrev: ↑10 feb 2024 17:18
Well... Jag tänker att min -18 med 18000 mil kanske säljs för 350' av en handlare efter prut. Då får jag typ 300' i inbyte. Jämfört med en bil för 550-600 tkr så kan den inte tappa så mycket. Köper jag en E-Tron för 550' så får jag kanske 300' för den om 3 år. I bästa fall. Det är 250'. Behåller jag min i 3 år så kanske jag får 200' i inbyte. Det är bara 100' i värdetapp. De där 50' som bilfirman tar är ett problem man kan komma undan genom att sälja själv men...
För dryga 400k får du en Raven 19-20 med hälften så mycket mil. Eller en välutrustad e-tron 19 med lika lite mil.
Skulle gissa att värdefallet blir på liknande nivå, medan reparationer i snitt blir billigare på de nyare bilarna. Något högre räntekostnader, men totalt sett tror jag TCOn kommer skilja väldigt lite (förutsatt normalt med reparationer).
Tycker en -19 är för gammal. Då är den i princip inte nyare än min bil. Bara milen som skiljer. Batterigarantin är väl på 8 år hos de flesta? E-Tron har dessutom en begränsning på 16 tusen mil. Då vill man nog sälja senast vid 13-14 tusen för att köparen ska känna lite trygghet.
Jag vill inte överdriva min dåliga ekonomi heller. Jag har ju pengar men jag vill inte lägga hur mycket som helst på en bil.
Tja, batterigarantin är ju ändå närmare utgång på din nuvarande bil. Personligen tycker jag inte årgången spelar någon direkt roll, modellerna är ju identiska (eller åtminstone nästan?) och den snåla nybilsgarantin är ändå slut. Oavsett 19, 20 eller 21 kan man ofta få ett års Audi Approved. Men sen beror det väl på om man är komfortabel med att byta ofta eller inte, jag byter gärna ofta och försöker ha mina bilar i marknaden för det mesta.
Med det sagt så tror jag TCO för en lågmilad e-tron 21a bara blir marginellt högre än för en "normalmilad" 19. Köper man rätt objekt så är det väldigt förmånliga priser på 21orna också.
För Raven S så finns det ju i princip inga nyare än slutet av 2020, så där har man inte så mycket alternativ.
Jag orkar inte byta ofta. Har långa arbetsdagar med pendling. Åker 07:30 och kommer hem 19:30 (vill inte åka tidigare än så då jag behöver vara utsövd för att prestera på jobbet) när jag inte jobbar hemifrån. Då brukar jag jobba från 08:00 till 21:00 typ med avbrott för hundpromenader, hämta dottern på fritids, laga mat, läsa godnattsaga osv. Försöker göra 45 timmar i veckan åtminstone.
Känns inte som att jag gör så mycket mer än arbetar. Funderar på att ta en anställning och slappna av istället. Min kund var på mig om att anställa mig nu igen i veckan. Kanske vore bra. Men då kan jag ju glömma allt vad dyra bilar heter...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021