Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Nect
elbilist
Inlägg: 1843
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Verdi_ skrev: 07 feb 2024 07:48
Nect skrev: 07 feb 2024 00:03
Verdi_ skrev: 06 feb 2024 23:21
Jag funderar på en E-Tron trots hög förbrukning och begränsad räckvidd. Ev mot bättre vetande men vet inte vad jag kan köpa annars till rimlig kostnad som är tillräckligt stor och går på el och som har blinkersspak.

Är de här rimligt prissatta? Vilken är "bäst"?

https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... 1000892214

https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... 1000837582

https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... 1000837583
https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... 1000837582

Denna skulle nog jag tagit trots de högre milen.
Den har bra utrustning + dragkrok. Sköna säten och 3-ekrad ratt så det inte känns som att köra en buss.

Sen vet man så klart inte hur batterierna har skötts, men det gäller väl alla elbilar.

-21 började Audi leverera bilarna med två olika batterier. Ena som har den grymma raka kurvan. Och det andra som tappar effekt mycket tidigare (som Q8-50 levereras med). Så det kan vara värt mycket, men kommer inte ihåg vilket batteri som var vilket.

Sjukt mycket bil för pengarna iaf…
Jag förutsatte faktiskt att alla E-Tron har dragkrok men så verkar inte vara fallet. Går att eftermontera? Är inte så viktigt för mig men är ändå ett plus såklart. Den är även den enda som har HUD. Men är det inte samma stolar i alla tre? Ratt brukar också gå att byta och är en mindre kostnad om allt annat stämmer och priset är rätt.

Min tidiga favorit är annars den gråa. Är lite trött på svarta bilar och så har den skinn och värme bak åt barnen. Fast skinn kanske är sämre än halvskinn ur komfortsynvinkel?

Det där med batteriet kommer som en överraskning också. Vet du hur man kollar det?

Synd bara att prisbilden svajar lite och det är svårt att veta vad som gäller. Men jag vill gärna ha en med black line eller vad det heter. Går väl att göra Chrome Delete som på Teslan men helst inte. Vill även ha hyfsad utrustningsnivå och då gärna just en sen 2021 då förmånsvärdet är lite lägre på de uttagna före 2021-07-01. Dragkrok, HUD, S-Line osv är plus men inga krav.
Avtagbar dragkrok är tillval och jag vet faktiskt inte om det går att eftermontera?

Gällande stolarna så har s-line sportstolar fram och finns både i fuskalcantara (som bilen jag länkade till) samt skin/fuskskin. Alcantaran har jag själv och tycker stolarna är sköna och blir inte för varm eller kall sommar/vinter tid.

Förresten så är rattvärme tillval och kommer jag ihåg rätt så är det 3-ekrad ratt som gällde för att kunna lägga till det tillvalet 2021.

Jag har själv en daytonagrå och älskar färgen. Smuts/skit syns knappt.

Batteriet är nog enklast att kolla genom provkörning och snabbladdning. Det batteriet som laddar snabbt håller ca 150 kW upp till 80% medan det andra börjar rampa ner vid 68-70%.

Det sjuka är att en begagnad A6 hybrid är dyrare än en E-tron 55. Obegripligt för mig :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1683
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi_ »

Nect skrev: 07 feb 2024 12:34
Verdi_ skrev: 07 feb 2024 07:48
Nect skrev: 07 feb 2024 00:03
Verdi_ skrev: 06 feb 2024 23:21
Jag funderar på en E-Tron trots hög förbrukning och begränsad räckvidd. Ev mot bättre vetande men vet inte vad jag kan köpa annars till rimlig kostnad som är tillräckligt stor och går på el och som har blinkersspak.

Är de här rimligt prissatta? Vilken är "bäst"?

https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... 1000892214

https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... 1000837582

https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... 1000837583
https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... 1000837582

Denna skulle nog jag tagit trots de högre milen.
Den har bra utrustning + dragkrok. Sköna säten och 3-ekrad ratt så det inte känns som att köra en buss.

Sen vet man så klart inte hur batterierna har skötts, men det gäller väl alla elbilar.

-21 började Audi leverera bilarna med två olika batterier. Ena som har den grymma raka kurvan. Och det andra som tappar effekt mycket tidigare (som Q8-50 levereras med). Så det kan vara värt mycket, men kommer inte ihåg vilket batteri som var vilket.

Sjukt mycket bil för pengarna iaf…
Jag förutsatte faktiskt att alla E-Tron har dragkrok men så verkar inte vara fallet. Går att eftermontera? Är inte så viktigt för mig men är ändå ett plus såklart. Den är även den enda som har HUD. Men är det inte samma stolar i alla tre? Ratt brukar också gå att byta och är en mindre kostnad om allt annat stämmer och priset är rätt.

Min tidiga favorit är annars den gråa. Är lite trött på svarta bilar och så har den skinn och värme bak åt barnen. Fast skinn kanske är sämre än halvskinn ur komfortsynvinkel?

Det där med batteriet kommer som en överraskning också. Vet du hur man kollar det?

Synd bara att prisbilden svajar lite och det är svårt att veta vad som gäller. Men jag vill gärna ha en med black line eller vad det heter. Går väl att göra Chrome Delete som på Teslan men helst inte. Vill även ha hyfsad utrustningsnivå och då gärna just en sen 2021 då förmånsvärdet är lite lägre på de uttagna före 2021-07-01. Dragkrok, HUD, S-Line osv är plus men inga krav.
Avtagbar dragkrok är tillval och jag vet faktiskt inte om det går att eftermontera?

Gällande stolarna så har s-line sportstolar fram och finns både i fuskalcantara (som bilen jag länkade till) samt skin/fuskskin. Alcantaran har jag själv och tycker stolarna är sköna och blir inte för varm eller kall sommar/vinter tid.

Förresten så är rattvärme tillval och kommer jag ihåg rätt så är det 3-ekrad ratt som gällde för att kunna lägga till det tillvalet 2021.

Jag har själv en daytonagrå och älskar färgen. Smuts/skit syns knappt.

Batteriet är nog enklast att kolla genom provkörning och snabbladdning. Det batteriet som laddar snabbt håller ca 150 kW upp till 80% medan det andra börjar rampa ner vid 68-70%.

Det sjuka är att en begagnad A6 hybrid är dyrare än en E-tron 55. Obegripligt för mig :lol:
Vad är fuskalcantara?

Är det inte helskinn på den grå utan fuskskinn? På vilka ytor?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 8308
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Audi e-tron

Inlägg av mikebike »

Verdi_ skrev: 07 feb 2024 13:02
Nect skrev: 07 feb 2024 12:34
Verdi_ skrev: 07 feb 2024 07:48
Nect skrev: 07 feb 2024 00:03
Verdi_ skrev: 06 feb 2024 23:21
Jag funderar på en E-Tron trots hög förbrukning och begränsad räckvidd. Ev mot bättre vetande men vet inte vad jag kan köpa annars till rimlig kostnad som är tillräckligt stor och går på el och som har blinkersspak.

Är de här rimligt prissatta? Vilken är "bäst"?

https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... 1000892214

https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... 1000837582

https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... 1000837583
https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... 1000837582

Denna skulle nog jag tagit trots de högre milen.
Den har bra utrustning + dragkrok. Sköna säten och 3-ekrad ratt så det inte känns som att köra en buss.

Sen vet man så klart inte hur batterierna har skötts, men det gäller väl alla elbilar.

-21 började Audi leverera bilarna med två olika batterier. Ena som har den grymma raka kurvan. Och det andra som tappar effekt mycket tidigare (som Q8-50 levereras med). Så det kan vara värt mycket, men kommer inte ihåg vilket batteri som var vilket.

Sjukt mycket bil för pengarna iaf…
Jag förutsatte faktiskt att alla E-Tron har dragkrok men så verkar inte vara fallet. Går att eftermontera? Är inte så viktigt för mig men är ändå ett plus såklart. Den är även den enda som har HUD. Men är det inte samma stolar i alla tre? Ratt brukar också gå att byta och är en mindre kostnad om allt annat stämmer och priset är rätt.

Min tidiga favorit är annars den gråa. Är lite trött på svarta bilar och så har den skinn och värme bak åt barnen. Fast skinn kanske är sämre än halvskinn ur komfortsynvinkel?

Det där med batteriet kommer som en överraskning också. Vet du hur man kollar det?

Synd bara att prisbilden svajar lite och det är svårt att veta vad som gäller. Men jag vill gärna ha en med black line eller vad det heter. Går väl att göra Chrome Delete som på Teslan men helst inte. Vill även ha hyfsad utrustningsnivå och då gärna just en sen 2021 då förmånsvärdet är lite lägre på de uttagna före 2021-07-01. Dragkrok, HUD, S-Line osv är plus men inga krav.
Avtagbar dragkrok är tillval och jag vet faktiskt inte om det går att eftermontera?

Gällande stolarna så har s-line sportstolar fram och finns både i fuskalcantara (som bilen jag länkade till) samt skin/fuskskin. Alcantaran har jag själv och tycker stolarna är sköna och blir inte för varm eller kall sommar/vinter tid.

Förresten så är rattvärme tillval och kommer jag ihåg rätt så är det 3-ekrad ratt som gällde för att kunna lägga till det tillvalet 2021.

Jag har själv en daytonagrå och älskar färgen. Smuts/skit syns knappt.

Batteriet är nog enklast att kolla genom provkörning och snabbladdning. Det batteriet som laddar snabbt håller ca 150 kW upp till 80% medan det andra börjar rampa ner vid 68-70%.

Det sjuka är att en begagnad A6 hybrid är dyrare än en E-tron 55. Obegripligt för mig :lol:
Vad är fuskalcantara?

Är det inte helskinn på den grå utan fuskskinn? På vilka ytor?
Precis vad jag tänkte. Alcantara är ju fuskmocka.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Nect
elbilist
Inlägg: 1843
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Verdi_ skrev: 07 feb 2024 13:02
Nect skrev: 07 feb 2024 12:34
Verdi_ skrev: 07 feb 2024 07:48
Nect skrev: 07 feb 2024 00:03
Verdi_ skrev: 06 feb 2024 23:21
Jag funderar på en E-Tron trots hög förbrukning och begränsad räckvidd. Ev mot bättre vetande men vet inte vad jag kan köpa annars till rimlig kostnad som är tillräckligt stor och går på el och som har blinkersspak.

Är de här rimligt prissatta? Vilken är "bäst"?

https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... 1000892214

https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... 1000837582

https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... 1000837583
https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... 1000837582

Denna skulle nog jag tagit trots de högre milen.
Den har bra utrustning + dragkrok. Sköna säten och 3-ekrad ratt så det inte känns som att köra en buss.

Sen vet man så klart inte hur batterierna har skötts, men det gäller väl alla elbilar.

-21 började Audi leverera bilarna med två olika batterier. Ena som har den grymma raka kurvan. Och det andra som tappar effekt mycket tidigare (som Q8-50 levereras med). Så det kan vara värt mycket, men kommer inte ihåg vilket batteri som var vilket.

Sjukt mycket bil för pengarna iaf…
Jag förutsatte faktiskt att alla E-Tron har dragkrok men så verkar inte vara fallet. Går att eftermontera? Är inte så viktigt för mig men är ändå ett plus såklart. Den är även den enda som har HUD. Men är det inte samma stolar i alla tre? Ratt brukar också gå att byta och är en mindre kostnad om allt annat stämmer och priset är rätt.

Min tidiga favorit är annars den gråa. Är lite trött på svarta bilar och så har den skinn och värme bak åt barnen. Fast skinn kanske är sämre än halvskinn ur komfortsynvinkel?

Det där med batteriet kommer som en överraskning också. Vet du hur man kollar det?

Synd bara att prisbilden svajar lite och det är svårt att veta vad som gäller. Men jag vill gärna ha en med black line eller vad det heter. Går väl att göra Chrome Delete som på Teslan men helst inte. Vill även ha hyfsad utrustningsnivå och då gärna just en sen 2021 då förmånsvärdet är lite lägre på de uttagna före 2021-07-01. Dragkrok, HUD, S-Line osv är plus men inga krav.
Avtagbar dragkrok är tillval och jag vet faktiskt inte om det går att eftermontera?

Gällande stolarna så har s-line sportstolar fram och finns både i fuskalcantara (som bilen jag länkade till) samt skin/fuskskin. Alcantaran har jag själv och tycker stolarna är sköna och blir inte för varm eller kall sommar/vinter tid.

Förresten så är rattvärme tillval och kommer jag ihåg rätt så är det 3-ekrad ratt som gällde för att kunna lägga till det tillvalet 2021.

Jag har själv en daytonagrå och älskar färgen. Smuts/skit syns knappt.

Batteriet är nog enklast att kolla genom provkörning och snabbladdning. Det batteriet som laddar snabbt håller ca 150 kW upp till 80% medan det andra börjar rampa ner vid 68-70%.

Det sjuka är att en begagnad A6 hybrid är dyrare än en E-tron 55. Obegripligt för mig :lol:
Vad är fuskalcantara?

Är det inte helskinn på den grå utan fuskskinn? På vilka ytor?
Haha ja lite doh på mig. Tänkte såklart fuskmocka!

Audi är lite luriga och kör veganklädsel som många gör. Kolla med återförsäljaren de ska ha koll om det är vegan eller äkta läder.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
lawe
Inlägg: 307
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Audi e-tron

Inlägg av lawe »

Är veganklädsel det nya namnet på konstläder? :-)
dfa
Inlägg: 447
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

Nect skrev: 07 feb 2024 15:09
Haha ja lite doh på mig. Tänkte såklart fuskmocka!

Audi är lite luriga och kör veganklädsel som många gör. Kolla med återförsäljaren de ska ha koll om det är vegan eller äkta läder.
Menar du läder /veganklädsel som när de skriver : "Läder/konstläder mono.pur 550-kombination" i specen?
Nect
elbilist
Inlägg: 1843
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

dfa skrev: 07 feb 2024 15:17
Nect skrev: 07 feb 2024 15:09
Haha ja lite doh på mig. Tänkte såklart fuskmocka!

Audi är lite luriga och kör veganklädsel som många gör. Kolla med återförsäljaren de ska ha koll om det är vegan eller äkta läder.
Menar du läder /veganklädsel som när de skriver : "Läder/konstläder mono.pur 550-kombination" i specen?
Ja precis! Vet inte om en del är riktigt läder och en del konstläder eller om hela är konstläder. Upplevde den typ som galon när jag provade den.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Nect
elbilist
Inlägg: 1843
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

lawe skrev: 07 feb 2024 15:15
Är veganklädsel det nya namnet på konstläder? :-)
Om det ska vara PK 😂
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14904
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Konstkött
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
macky
Inlägg: 982
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

taliz skrev: 07 feb 2024 12:27
Geesy skrev: 07 feb 2024 12:09
taliz skrev: 07 feb 2024 11:47
Verdi_ skrev: 07 feb 2024 07:16
taliz skrev: 07 feb 2024 00:36
ALD sålde nyss 2st 2021or för 449k, ena med 5k mil och den andra med 7k.
De där verkar alltså närmare 100k för dyra.
Jo men det var antagligen rätt trista basutrustade?

Jag vill nog ha en med svarta lister och svart front och med hyfsad utrustning. Många billigare verkar ha standardstolarna t ex.
Båda hade svarta optikpaketet. Ena var helsvart den andra mörkblå.
Har för mig det var S-Line också. 21” hjul.
Var nästan lite sugen själv men likadana går ju för knappt 400 på KVD så…
Inte riktigt för bilar kring 5-7k mil va? Proline med 4500
mil där reservationspris inte uppnåddes trots 472k…..

https://www.kvd.se/auktioner/audi-e-tro ... 0hk-200579


Vid 12k mil 2022 s line för 426k…
https://www.kvd.se/auktioner/audi-e-tro ... 0hk-199183

Bilarna du pratar om på ALD lär ha varit proline och var då oavsett en bra men inte lika magisk deal.
Oklart. Hursomhelst vettetusan om jag inte tagit typ en fullsmetad ID4 istället.
Nästan samma pris men betydligt billigare drift. Visst, ingen luftfjädring och lite billigare material, men man slipper spårvagnsljudet och ev. problem med luftfjädring, strulande app etc.

Förövrigt gick det en 2021 Model 3 LR(med dubbelglas) med 11k mil för 260k på en annan auktionssida. Sliten svart lack men i övrigt fin. Lite sugen på en sån. Bra "slit och släng" bil, är ju oslagbar på långresa också då den laddar så snabbt och går extremt snålt.
Efter att ha kört Q4 50 quattro i två veckor med två längre resor kan jag verkligen inte hålla med om att jag skulle välja en MEB bil framför en fat e-tron. Laddar ju lika segt som min Cupra på vintern. Lite snålare visst, men många steg under i bilkänsla, chassi, kraft och komfort. Appen upplever jag som sämre i Cupran än senaste 2 åren i audi som varit i stort felfria. Så den behöver man inte oroa sig för (längre).
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1683
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi_ »

Nu är den svarta med dragkrok och HUD borttagen från Blocket.

Inser att det finns ännu bättre stolar än sportstolarna. Den här var det inget bra pris på men den har stolarna.
https://www.blocket.se/annons/jamtland/ ... 1000976678

Har även sett att vissa har night vision. Det vore guld värt för mig som kör mycket i skogen utan viltstängsel.

En sak jag skulle vilja ha men som verkar vara enormt sällsynt är skinnklädd instrumentbräda. Eller åtminstone klädd i sensatec. Den där knottriga plasten som är standard gillar jag verkligen inte.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14904
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Verdi_ skrev: 07 feb 2024 20:35
Nu är den svarta med dragkrok och HUD borttagen från Blocket.

Inser att det finns ännu bättre stolar än sportstolarna. Den här var det inget bra pris på men den har stolarna.
https://www.blocket.se/annons/jamtland/ ... 1000976678

Har även sett att vissa har night vision. Det vore guld värt för mig som kör mycket i skogen utan viltstängsel.

En sak jag skulle vilja ha men som verkar vara enormt sällsynt är skinnklädd instrumentbräda. Eller åtminstone klädd i sensatec. Den där knottriga plasten som är standard gillar jag verkligen inte.
Har du kört etron? Vore roligt att höra vad du tycker jämför med S. Är ju "lite" skillnad...

Skulle förövrigt aldrig köpa en med kameraspeglarna...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1683
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi_ »

macky skrev: 07 feb 2024 20:08
taliz skrev: 07 feb 2024 12:27
Geesy skrev: 07 feb 2024 12:09
taliz skrev: 07 feb 2024 11:47
Verdi_ skrev: 07 feb 2024 07:16


Jo men det var antagligen rätt trista basutrustade?

Jag vill nog ha en med svarta lister och svart front och med hyfsad utrustning. Många billigare verkar ha standardstolarna t ex.
Båda hade svarta optikpaketet. Ena var helsvart den andra mörkblå.
Har för mig det var S-Line också. 21” hjul.
Var nästan lite sugen själv men likadana går ju för knappt 400 på KVD så…
Inte riktigt för bilar kring 5-7k mil va? Proline med 4500
mil där reservationspris inte uppnåddes trots 472k…..

https://www.kvd.se/auktioner/audi-e-tro ... 0hk-200579


Vid 12k mil 2022 s line för 426k…
https://www.kvd.se/auktioner/audi-e-tro ... 0hk-199183

Bilarna du pratar om på ALD lär ha varit proline och var då oavsett en bra men inte lika magisk deal.
Oklart. Hursomhelst vettetusan om jag inte tagit typ en fullsmetad ID4 istället.
Nästan samma pris men betydligt billigare drift. Visst, ingen luftfjädring och lite billigare material, men man slipper spårvagnsljudet och ev. problem med luftfjädring, strulande app etc.

Förövrigt gick det en 2021 Model 3 LR(med dubbelglas) med 11k mil för 260k på en annan auktionssida. Sliten svart lack men i övrigt fin. Lite sugen på en sån. Bra "slit och släng" bil, är ju oslagbar på långresa också då den laddar så snabbt och går extremt snålt.
Efter att ha kört Q4 50 quattro i två veckor med två längre resor kan jag verkligen inte hålla med om att jag skulle välja en MEB bil framför en fat e-tron. Laddar ju lika segt som min Cupra på vintern. Lite snålare visst, men många steg under i bilkänsla, chassi, kraft och komfort. Appen upplever jag som sämre i Cupran än senaste 2 åren i audi som varit i stort felfria. Så den behöver man inte oroa sig för (längre).
Jag hade inte tittat åt E-Trons håll om jag tänkte hålla på med mycket långkörningar. Mycket tyder på att jag i princip aldrig kommer köra längre än 27 mil i sträck framöver. Nu kommer den inte klara ens det på vintern förmodligen men finns gott om laddare längs vägen och det behöver inte vara mer än ett 5-10 minuter långt stopp. Kan ladda när jag kommer fram, åt båda hållen.
Nect
elbilist
Inlägg: 1843
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Verdi_ skrev: 07 feb 2024 20:39
macky skrev: 07 feb 2024 20:08
taliz skrev: 07 feb 2024 12:27
Geesy skrev: 07 feb 2024 12:09
taliz skrev: 07 feb 2024 11:47


Båda hade svarta optikpaketet. Ena var helsvart den andra mörkblå.
Har för mig det var S-Line också. 21” hjul.
Var nästan lite sugen själv men likadana går ju för knappt 400 på KVD så…
Inte riktigt för bilar kring 5-7k mil va? Proline med 4500
mil där reservationspris inte uppnåddes trots 472k…..

https://www.kvd.se/auktioner/audi-e-tro ... 0hk-200579


Vid 12k mil 2022 s line för 426k…
https://www.kvd.se/auktioner/audi-e-tro ... 0hk-199183

Bilarna du pratar om på ALD lär ha varit proline och var då oavsett en bra men inte lika magisk deal.
Oklart. Hursomhelst vettetusan om jag inte tagit typ en fullsmetad ID4 istället.
Nästan samma pris men betydligt billigare drift. Visst, ingen luftfjädring och lite billigare material, men man slipper spårvagnsljudet och ev. problem med luftfjädring, strulande app etc.

Förövrigt gick det en 2021 Model 3 LR(med dubbelglas) med 11k mil för 260k på en annan auktionssida. Sliten svart lack men i övrigt fin. Lite sugen på en sån. Bra "slit och släng" bil, är ju oslagbar på långresa också då den laddar så snabbt och går extremt snålt.
Efter att ha kört Q4 50 quattro i två veckor med två längre resor kan jag verkligen inte hålla med om att jag skulle välja en MEB bil framför en fat e-tron. Laddar ju lika segt som min Cupra på vintern. Lite snålare visst, men många steg under i bilkänsla, chassi, kraft och komfort. Appen upplever jag som sämre i Cupran än senaste 2 åren i audi som varit i stort felfria. Så den behöver man inte oroa sig för (längre).
Jag hade inte tittat åt E-Trons håll om jag tänkte hålla på med mycket långkörningar. Mycket tyder på att jag i princip aldrig kommer köra längre än 27 mil i sträck framöver. Nu kommer den inte klara ens det på vintern förmodligen men finns gott om laddare längs vägen och det behöver inte vara mer än ett 5-10 minuter långt stopp. Kan ladda när jag kommer fram, åt båda hållen.
En liten fördel med E-tron är iaf att förbrukningen inte ökar så väldigt mycket vintertid som övriga bilar. Tror e-tronen var den som tappar minst räckvidd vintertid enligt ett test. Har för mig att den enligt deras test i praktiken hade samma verklig räckvidd vintertid som en MY AWD.

Edit: hitta länken.
https://carup.se/tester-sa-mycket-rackv ... ar-i-kyla/
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1683
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi_ »

taliz skrev: 07 feb 2024 20:37
Verdi_ skrev: 07 feb 2024 20:35
Nu är den svarta med dragkrok och HUD borttagen från Blocket.

Inser att det finns ännu bättre stolar än sportstolarna. Den här var det inget bra pris på men den har stolarna.
https://www.blocket.se/annons/jamtland/ ... 1000976678

Har även sett att vissa har night vision. Det vore guld värt för mig som kör mycket i skogen utan viltstängsel.

En sak jag skulle vilja ha men som verkar vara enormt sällsynt är skinnklädd instrumentbräda. Eller åtminstone klädd i sensatec. Den där knottriga plasten som är standard gillar jag verkligen inte.
Har du kört etron? Vore roligt att höra vad du tycker jämför med S. Är ju "lite" skillnad...

Skulle förövrigt aldrig köpa en med kameraspeglarna...

Yes, har provkört en gång. Var över ett år sen nu iofs men känslan var övervägande god.

Plus:
Komfort och kvalitetskänsla. Sittkomfort, ljudkomfort, fjädringskomfort...

Minus:
Långsammare gasrespons och sävligare överlag.
Nect
elbilist
Inlägg: 1843
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Verdi_ skrev: 07 feb 2024 20:47
taliz skrev: 07 feb 2024 20:37
Verdi_ skrev: 07 feb 2024 20:35
Nu är den svarta med dragkrok och HUD borttagen från Blocket.

Inser att det finns ännu bättre stolar än sportstolarna. Den här var det inget bra pris på men den har stolarna.
https://www.blocket.se/annons/jamtland/ ... 1000976678

Har även sett att vissa har night vision. Det vore guld värt för mig som kör mycket i skogen utan viltstängsel.

En sak jag skulle vilja ha men som verkar vara enormt sällsynt är skinnklädd instrumentbräda. Eller åtminstone klädd i sensatec. Den där knottriga plasten som är standard gillar jag verkligen inte.
Har du kört etron? Vore roligt att höra vad du tycker jämför med S. Är ju "lite" skillnad...

Skulle förövrigt aldrig köpa en med kameraspeglarna...

Yes, har provkört en gång. Var över ett år sen nu iofs men känslan var övervägande god.

Plus:
Komfort och kvalitetskänsla. Sittkomfort, ljudkomfort, fjädringskomfort...

Minus:
Långsammare gasrespons och sävligare överlag.
Provade du dynamic körläget samt S (sport) på växel väljaren? Tycker den är väldigt pigg då iaf. Men har inget direkt att jämföra mot.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1683
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi_ »

Nect skrev: 07 feb 2024 20:43
Verdi_ skrev: 07 feb 2024 20:39
macky skrev: 07 feb 2024 20:08
taliz skrev: 07 feb 2024 12:27
Geesy skrev: 07 feb 2024 12:09


Inte riktigt för bilar kring 5-7k mil va? Proline med 4500
mil där reservationspris inte uppnåddes trots 472k…..

https://www.kvd.se/auktioner/audi-e-tro ... 0hk-200579


Vid 12k mil 2022 s line för 426k…
https://www.kvd.se/auktioner/audi-e-tro ... 0hk-199183

Bilarna du pratar om på ALD lär ha varit proline och var då oavsett en bra men inte lika magisk deal.
Oklart. Hursomhelst vettetusan om jag inte tagit typ en fullsmetad ID4 istället.
Nästan samma pris men betydligt billigare drift. Visst, ingen luftfjädring och lite billigare material, men man slipper spårvagnsljudet och ev. problem med luftfjädring, strulande app etc.

Förövrigt gick det en 2021 Model 3 LR(med dubbelglas) med 11k mil för 260k på en annan auktionssida. Sliten svart lack men i övrigt fin. Lite sugen på en sån. Bra "slit och släng" bil, är ju oslagbar på långresa också då den laddar så snabbt och går extremt snålt.
Efter att ha kört Q4 50 quattro i två veckor med två längre resor kan jag verkligen inte hålla med om att jag skulle välja en MEB bil framför en fat e-tron. Laddar ju lika segt som min Cupra på vintern. Lite snålare visst, men många steg under i bilkänsla, chassi, kraft och komfort. Appen upplever jag som sämre i Cupran än senaste 2 åren i audi som varit i stort felfria. Så den behöver man inte oroa sig för (längre).
Jag hade inte tittat åt E-Trons håll om jag tänkte hålla på med mycket långkörningar. Mycket tyder på att jag i princip aldrig kommer köra längre än 27 mil i sträck framöver. Nu kommer den inte klara ens det på vintern förmodligen men finns gott om laddare längs vägen och det behöver inte vara mer än ett 5-10 minuter långt stopp. Kan ladda när jag kommer fram, åt båda hållen.
En liten fördel med E-tron är iaf att förbrukningen inte ökar så väldigt mycket vintertid som övriga bilar. Tror e-tronen var den som tappar minst räckvidd vintertid enligt ett test. Har för mig att den enligt deras test i praktiken hade samma verklig räckvidd vintertid som en MY AWD.

Edit: hitta länken.
https://carup.se/tester-sa-mycket-rackv ... ar-i-kyla/

Jag brukar kolla EV Database. Vet tyvärr inte var de får sina siffror ifrån men något bör det väl säga.
Indication of real-world range in several situations. Cold weather: 'worst-case' based on -10°C and use of heating. Mild weather: 'best-case' based on 23°C and no use of A/C. For 'Highway' figures a constant speed of 110 km/h is assumed. The actual range will depend on speed, style of driving, weather and route conditions.
https://ev-database.org/car/1355/Audi-e-tron-55-quattro
Highway - Cold Weather 265 km
Highway - Mild Weather 330 km

Model Y Performance: https://ev-database.org/car/1183/Tesla- ... erformance
Highway - Cold Weather * 300 km
Highway - Mild Weather * 385 km

Model Y Long Range: https://ev-database.org/car/1619/Tesla- ... Dual-Motor
Highway - Cold Weather * 315 km
Highway - Mild Weather * 405 km

Min Model S: https://ev-database.org/car/1088/Tesla-Model-S-100D
Highway - Cold Weather 350 km
Highway - Mild Weather 450 km


Några konkurrenter utom tävlan för att jag fastnat i det här och tycker att det är roligt. :D

MB EQE SUV 500: https://ev-database.org/car/1762/Merced ... 500-4MATIC
Highway - Cold Weather * 315 km
Highway - Mild Weather * 400 km

BMW iX 40: https://ev-database.org/car/1472/BMW-iX-xDrive40
Highway - Cold Weather 260 km
Highway - Mild Weather 330 km

BMW iX 50: https://ev-database.org/car/1473/BMW-iX-xDrive50
Highway - Cold Weather * 365 km
Highway - Mild Weather * 465 km

Skoda Enyaq 85x: https://ev-database.org/car/2025/Skoda-Enyaq-Coupe-85x
Highway - Cold Weather * 340 km
Highway - Mild Weather * 445 km

Q8 E-Tron 55: https://ev-database.org/car/1770/Audi-Q ... 55-quattro
Highway - Cold Weather 365 km
Highway - Mild Weather 465 km

Model S Raven LR+: https://ev-database.org/car/1323/Tesla- ... Range-Plus
Highway - Cold Weather * 405 km
Highway - Mild Weather * 525 km

Model S Palladium LR: https://ev-database.org/car/1404/Tesla- ... Dual-Motor
Highway - Cold Weather 420 km
Highway - Mild Weather 550 km

MB EQS 450+: https://ev-database.org/car/1483/Merced ... QS-450plus
Highway - Cold Weather 465 km
Highway - Mild Weather 610 km

MB EQE 500: https://ev-database.org/car/1716/Merced ... 500-4MATIC
Highway - Cold Weather * 365 km
Highway - Mild Weather * 475 km
Senast redigerad av Verdi_, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1683
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi_ »

Nect skrev: 07 feb 2024 20:50
Verdi_ skrev: 07 feb 2024 20:47
taliz skrev: 07 feb 2024 20:37
Verdi_ skrev: 07 feb 2024 20:35
Nu är den svarta med dragkrok och HUD borttagen från Blocket.

Inser att det finns ännu bättre stolar än sportstolarna. Den här var det inget bra pris på men den har stolarna.
https://www.blocket.se/annons/jamtland/ ... 1000976678

Har även sett att vissa har night vision. Det vore guld värt för mig som kör mycket i skogen utan viltstängsel.

En sak jag skulle vilja ha men som verkar vara enormt sällsynt är skinnklädd instrumentbräda. Eller åtminstone klädd i sensatec. Den där knottriga plasten som är standard gillar jag verkligen inte.
Har du kört etron? Vore roligt att höra vad du tycker jämför med S. Är ju "lite" skillnad...

Skulle förövrigt aldrig köpa en med kameraspeglarna...

Yes, har provkört en gång. Var över ett år sen nu iofs men känslan var övervägande god.

Plus:
Komfort och kvalitetskänsla. Sittkomfort, ljudkomfort, fjädringskomfort...

Minus:
Långsammare gasrespons och sävligare överlag.
Provade du dynamic körläget samt S (sport) på växel väljaren? Tycker den är väldigt pigg då iaf. Men har inget direkt att jämföra mot.
Jo det tror jag nog. Men trampar du gasen i botten i de flesta Teslor så rycker det till på ett sätt som känns absurt de första gångerna. Det finns liksom ingen upprampning av effekten utan du får allt direkt. Folk som inte är beredda tappar huvet mot ryggstödet varje gång. Det ger en slags lätthet över bilen och en känsla av kontroll då gaspedalen är så precis. En av de största fördelarna med Tesla.
Nect
elbilist
Inlägg: 1843
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Verdi_ skrev: 07 feb 2024 21:10
Nect skrev: 07 feb 2024 20:50
Verdi_ skrev: 07 feb 2024 20:47
taliz skrev: 07 feb 2024 20:37
Verdi_ skrev: 07 feb 2024 20:35
Nu är den svarta med dragkrok och HUD borttagen från Blocket.

Inser att det finns ännu bättre stolar än sportstolarna. Den här var det inget bra pris på men den har stolarna.
https://www.blocket.se/annons/jamtland/ ... 1000976678

Har även sett att vissa har night vision. Det vore guld värt för mig som kör mycket i skogen utan viltstängsel.

En sak jag skulle vilja ha men som verkar vara enormt sällsynt är skinnklädd instrumentbräda. Eller åtminstone klädd i sensatec. Den där knottriga plasten som är standard gillar jag verkligen inte.
Har du kört etron? Vore roligt att höra vad du tycker jämför med S. Är ju "lite" skillnad...

Skulle förövrigt aldrig köpa en med kameraspeglarna...

Yes, har provkört en gång. Var över ett år sen nu iofs men känslan var övervägande god.

Plus:
Komfort och kvalitetskänsla. Sittkomfort, ljudkomfort, fjädringskomfort...

Minus:
Långsammare gasrespons och sävligare överlag.
Provade du dynamic körläget samt S (sport) på växel väljaren? Tycker den är väldigt pigg då iaf. Men har inget direkt att jämföra mot.
Jo det tror jag nog. Men trampar du gasen i botten i de flesta Teslor så rycker det till på ett sätt som känns absurt de första gångerna. Det finns liksom ingen upprampning av effekten utan du får allt direkt. Folk som inte är beredda tappar huvet mot ryggstödet varje gång. Det ger en slags lätthet över bilen och en känsla av kontroll då gaspedalen är så precis. En av de största fördelarna med Tesla.
Aha! För mig är det två skilda saker.
Där respons är hur snabbt den reagerar på nedtryckt pedal (svarar den direkt eller tar det en stund).

Hur snabbt det accelererar/kopplar in effekt är för mig kopplat till hur mycket effekt bilen kan leverera där Teslorna är en nivå för sig (men det på bekostnad av drivaxlarna).
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Nect
elbilist
Inlägg: 1843
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Verdi_ skrev: 07 feb 2024 21:06
Nect skrev: 07 feb 2024 20:43
Verdi_ skrev: 07 feb 2024 20:39
macky skrev: 07 feb 2024 20:08
taliz skrev: 07 feb 2024 12:27


Oklart. Hursomhelst vettetusan om jag inte tagit typ en fullsmetad ID4 istället.
Nästan samma pris men betydligt billigare drift. Visst, ingen luftfjädring och lite billigare material, men man slipper spårvagnsljudet och ev. problem med luftfjädring, strulande app etc.

Förövrigt gick det en 2021 Model 3 LR(med dubbelglas) med 11k mil för 260k på en annan auktionssida. Sliten svart lack men i övrigt fin. Lite sugen på en sån. Bra "slit och släng" bil, är ju oslagbar på långresa också då den laddar så snabbt och går extremt snålt.
Efter att ha kört Q4 50 quattro i två veckor med två längre resor kan jag verkligen inte hålla med om att jag skulle välja en MEB bil framför en fat e-tron. Laddar ju lika segt som min Cupra på vintern. Lite snålare visst, men många steg under i bilkänsla, chassi, kraft och komfort. Appen upplever jag som sämre i Cupran än senaste 2 åren i audi som varit i stort felfria. Så den behöver man inte oroa sig för (längre).
Jag hade inte tittat åt E-Trons håll om jag tänkte hålla på med mycket långkörningar. Mycket tyder på att jag i princip aldrig kommer köra längre än 27 mil i sträck framöver. Nu kommer den inte klara ens det på vintern förmodligen men finns gott om laddare längs vägen och det behöver inte vara mer än ett 5-10 minuter långt stopp. Kan ladda när jag kommer fram, åt båda hållen.
En liten fördel med E-tron är iaf att förbrukningen inte ökar så väldigt mycket vintertid som övriga bilar. Tror e-tronen var den som tappar minst räckvidd vintertid enligt ett test. Har för mig att den enligt deras test i praktiken hade samma verklig räckvidd vintertid som en MY AWD.

Edit: hitta länken.
https://carup.se/tester-sa-mycket-rackv ... ar-i-kyla/

Jag brukar kolla EV Database. Vet tyvärr inte var de får sina siffror ifrån men något bör det väl säga.
Indication of real-world range in several situations. Cold weather: 'worst-case' based on -10°C and use of heating. Mild weather: 'best-case' based on 23°C and no use of A/C. For 'Highway' figures a constant speed of 110 km/h is assumed. The actual range will depend on speed, style of driving, weather and route conditions.
https://ev-database.org/car/1355/Audi-e-tron-55-quattro
Highway - Cold Weather 265 km
Highway - Mild Weather 330 km

Model Y Performance: https://ev-database.org/car/1183/Tesla- ... erformance
Highway - Cold Weather * 300 km
Highway - Mild Weather * 385 km

Model Y Long Range: https://ev-database.org/car/1619/Tesla- ... Dual-Motor
Highway - Cold Weather * 315 km
Highway - Mild Weather * 405 km

Min Model S: https://ev-database.org/car/1088/Tesla-Model-S-100D
Highway - Cold Weather 350 km
Highway - Mild Weather 450 km


Några konkurrenter utom tävlan för att jag fastnat i det här och tycker att det är roligt. :D

MB EQE SUV 500: https://ev-database.org/car/1762/Merced ... 500-4MATIC
Highway - Cold Weather * 315 km
Highway - Mild Weather * 400 km

BMW iX 40: https://ev-database.org/car/1472/BMW-iX-xDrive40
Highway - Cold Weather 260 km
Highway - Mild Weather 330 km

BMW iX 50: https://ev-database.org/car/1473/BMW-iX-xDrive50
Highway - Cold Weather * 365 km
Highway - Mild Weather * 465 km

Skoda Enyaq 85x: https://ev-database.org/car/2025/Skoda-Enyaq-Coupe-85x
Highway - Cold Weather * 340 km
Highway - Mild Weather * 445 km

Q8 E-Tron 55: https://ev-database.org/car/1770/Audi-Q ... 55-quattro
Highway - Cold Weather 365 km
Highway - Mild Weather 465 km

Model S Raven LR+: https://ev-database.org/car/1323/Tesla- ... Range-Plus
Highway - Cold Weather * 405 km
Highway - Mild Weather * 525 km

Model S Palladium LR: https://ev-database.org/car/1404/Tesla- ... Dual-Motor
Highway - Cold Weather 420 km
Highway - Mild Weather 550 km

MB EQS 450+: https://ev-database.org/car/1483/Merced ... QS-450plus
Highway - Cold Weather 465 km
Highway - Mild Weather 610 km

MB EQE 500: https://ev-database.org/car/1716/Merced ... 500-4MATIC
Highway - Cold Weather * 365 km
Highway - Mild Weather * 475 km
Ja de var ju konstigt må jag säga!
Men å andra sidan åker ju många e-trons på 21-22”s fälgar så det är inte orimligt att ev-databasen har med många såna kanske?

Men motorväg (110/120) i -15c och 19” dubbdäck så hade jag en verklig räckvidd på ca 25 mil med min gamla e-tron 55.

Min nya Q8 50 visar nu 20 mils räckvidd vid 70% laddning med bara kortkörningar och hög förbrukning.
Ger ca 28 mil vid 100%.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1683
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi_ »

Nect skrev: 07 feb 2024 21:23
Verdi_ skrev: 07 feb 2024 21:06
Nect skrev: 07 feb 2024 20:43
Verdi_ skrev: 07 feb 2024 20:39
macky skrev: 07 feb 2024 20:08

Efter att ha kört Q4 50 quattro i två veckor med två längre resor kan jag verkligen inte hålla med om att jag skulle välja en MEB bil framför en fat e-tron. Laddar ju lika segt som min Cupra på vintern. Lite snålare visst, men många steg under i bilkänsla, chassi, kraft och komfort. Appen upplever jag som sämre i Cupran än senaste 2 åren i audi som varit i stort felfria. Så den behöver man inte oroa sig för (längre).
Jag hade inte tittat åt E-Trons håll om jag tänkte hålla på med mycket långkörningar. Mycket tyder på att jag i princip aldrig kommer köra längre än 27 mil i sträck framöver. Nu kommer den inte klara ens det på vintern förmodligen men finns gott om laddare längs vägen och det behöver inte vara mer än ett 5-10 minuter långt stopp. Kan ladda när jag kommer fram, åt båda hållen.
En liten fördel med E-tron är iaf att förbrukningen inte ökar så väldigt mycket vintertid som övriga bilar. Tror e-tronen var den som tappar minst räckvidd vintertid enligt ett test. Har för mig att den enligt deras test i praktiken hade samma verklig räckvidd vintertid som en MY AWD.

Edit: hitta länken.
https://carup.se/tester-sa-mycket-rackv ... ar-i-kyla/

Jag brukar kolla EV Database. Vet tyvärr inte var de får sina siffror ifrån men något bör det väl säga.
Indication of real-world range in several situations. Cold weather: 'worst-case' based on -10°C and use of heating. Mild weather: 'best-case' based on 23°C and no use of A/C. For 'Highway' figures a constant speed of 110 km/h is assumed. The actual range will depend on speed, style of driving, weather and route conditions.
https://ev-database.org/car/1355/Audi-e-tron-55-quattro
Highway - Cold Weather 265 km
Highway - Mild Weather 330 km

Model Y Performance: https://ev-database.org/car/1183/Tesla- ... erformance
Highway - Cold Weather * 300 km
Highway - Mild Weather * 385 km

Model Y Long Range: https://ev-database.org/car/1619/Tesla- ... Dual-Motor
Highway - Cold Weather * 315 km
Highway - Mild Weather * 405 km

Min Model S: https://ev-database.org/car/1088/Tesla-Model-S-100D
Highway - Cold Weather 350 km
Highway - Mild Weather 450 km


Några konkurrenter utom tävlan för att jag fastnat i det här och tycker att det är roligt. :D

MB EQE SUV 500: https://ev-database.org/car/1762/Merced ... 500-4MATIC
Highway - Cold Weather * 315 km
Highway - Mild Weather * 400 km

BMW iX 40: https://ev-database.org/car/1472/BMW-iX-xDrive40
Highway - Cold Weather 260 km
Highway - Mild Weather 330 km

BMW iX 50: https://ev-database.org/car/1473/BMW-iX-xDrive50
Highway - Cold Weather * 365 km
Highway - Mild Weather * 465 km

Skoda Enyaq 85x: https://ev-database.org/car/2025/Skoda-Enyaq-Coupe-85x
Highway - Cold Weather * 340 km
Highway - Mild Weather * 445 km

Q8 E-Tron 55: https://ev-database.org/car/1770/Audi-Q ... 55-quattro
Highway - Cold Weather 365 km
Highway - Mild Weather 465 km

Model S Raven LR+: https://ev-database.org/car/1323/Tesla- ... Range-Plus
Highway - Cold Weather * 405 km
Highway - Mild Weather * 525 km

Model S Palladium LR: https://ev-database.org/car/1404/Tesla- ... Dual-Motor
Highway - Cold Weather 420 km
Highway - Mild Weather 550 km

MB EQS 450+: https://ev-database.org/car/1483/Merced ... QS-450plus
Highway - Cold Weather 465 km
Highway - Mild Weather 610 km

MB EQE 500: https://ev-database.org/car/1716/Merced ... 500-4MATIC
Highway - Cold Weather * 365 km
Highway - Mild Weather * 475 km
Ja de var ju konstigt må jag säga!
Men å andra sidan åker ju många e-trons på 21-22”s fälgar så det är inte orimligt att ev-databasen har med många såna kanske?

Men motorväg (110/120) i -15c och 19” dubbdäck så hade jag en verklig räckvidd på ca 25 mil med min gamla e-tron 55.

265 km i -10 och 110km/h stämmer väl bra mot dina 25 mil?
Nect
elbilist
Inlägg: 1843
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Verdi_ skrev: 07 feb 2024 21:26
Nect skrev: 07 feb 2024 21:23
Verdi_ skrev: 07 feb 2024 21:06
Nect skrev: 07 feb 2024 20:43
Verdi_ skrev: 07 feb 2024 20:39


Jag hade inte tittat åt E-Trons håll om jag tänkte hålla på med mycket långkörningar. Mycket tyder på att jag i princip aldrig kommer köra längre än 27 mil i sträck framöver. Nu kommer den inte klara ens det på vintern förmodligen men finns gott om laddare längs vägen och det behöver inte vara mer än ett 5-10 minuter långt stopp. Kan ladda när jag kommer fram, åt båda hållen.
En liten fördel med E-tron är iaf att förbrukningen inte ökar så väldigt mycket vintertid som övriga bilar. Tror e-tronen var den som tappar minst räckvidd vintertid enligt ett test. Har för mig att den enligt deras test i praktiken hade samma verklig räckvidd vintertid som en MY AWD.

Edit: hitta länken.
https://carup.se/tester-sa-mycket-rackv ... ar-i-kyla/

Jag brukar kolla EV Database. Vet tyvärr inte var de får sina siffror ifrån men något bör det väl säga.
Indication of real-world range in several situations. Cold weather: 'worst-case' based on -10°C and use of heating. Mild weather: 'best-case' based on 23°C and no use of A/C. For 'Highway' figures a constant speed of 110 km/h is assumed. The actual range will depend on speed, style of driving, weather and route conditions.
https://ev-database.org/car/1355/Audi-e-tron-55-quattro
Highway - Cold Weather 265 km
Highway - Mild Weather 330 km

Model Y Performance: https://ev-database.org/car/1183/Tesla- ... erformance
Highway - Cold Weather * 300 km
Highway - Mild Weather * 385 km

Model Y Long Range: https://ev-database.org/car/1619/Tesla- ... Dual-Motor
Highway - Cold Weather * 315 km
Highway - Mild Weather * 405 km

Min Model S: https://ev-database.org/car/1088/Tesla-Model-S-100D
Highway - Cold Weather 350 km
Highway - Mild Weather 450 km


Några konkurrenter utom tävlan för att jag fastnat i det här och tycker att det är roligt. :D

MB EQE SUV 500: https://ev-database.org/car/1762/Merced ... 500-4MATIC
Highway - Cold Weather * 315 km
Highway - Mild Weather * 400 km

BMW iX 40: https://ev-database.org/car/1472/BMW-iX-xDrive40
Highway - Cold Weather 260 km
Highway - Mild Weather 330 km

BMW iX 50: https://ev-database.org/car/1473/BMW-iX-xDrive50
Highway - Cold Weather * 365 km
Highway - Mild Weather * 465 km

Skoda Enyaq 85x: https://ev-database.org/car/2025/Skoda-Enyaq-Coupe-85x
Highway - Cold Weather * 340 km
Highway - Mild Weather * 445 km

Q8 E-Tron 55: https://ev-database.org/car/1770/Audi-Q ... 55-quattro
Highway - Cold Weather 365 km
Highway - Mild Weather 465 km

Model S Raven LR+: https://ev-database.org/car/1323/Tesla- ... Range-Plus
Highway - Cold Weather * 405 km
Highway - Mild Weather * 525 km

Model S Palladium LR: https://ev-database.org/car/1404/Tesla- ... Dual-Motor
Highway - Cold Weather 420 km
Highway - Mild Weather 550 km

MB EQS 450+: https://ev-database.org/car/1483/Merced ... QS-450plus
Highway - Cold Weather 465 km
Highway - Mild Weather 610 km

MB EQE 500: https://ev-database.org/car/1716/Merced ... 500-4MATIC
Highway - Cold Weather * 365 km
Highway - Mild Weather * 475 km
Ja de var ju konstigt må jag säga!
Men å andra sidan åker ju många e-trons på 21-22”s fälgar så det är inte orimligt att ev-databasen har med många såna kanske?

Men motorväg (110/120) i -15c och 19” dubbdäck så hade jag en verklig räckvidd på ca 25 mil med min gamla e-tron 55.

265 km i -10 och 110km/h stämmer väl bra mot dina 25 mil?
Det kanske de gör?, vad som är roligt är att det knappt gör någon skillnad på förbrukningen om det är -5c ute eller -25c.

När min Q8 var inne på lagning så fick jag en Q4 40 RWD som lånebil och den drog faktiskt mer när det var -20c ute än min Q8 och gamla E-tron 55.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1683
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi_ »

Nect skrev: 07 feb 2024 21:32
Verdi_ skrev: 07 feb 2024 21:26
Nect skrev: 07 feb 2024 21:23
Verdi_ skrev: 07 feb 2024 21:06
Nect skrev: 07 feb 2024 20:43


En liten fördel med E-tron är iaf att förbrukningen inte ökar så väldigt mycket vintertid som övriga bilar. Tror e-tronen var den som tappar minst räckvidd vintertid enligt ett test. Har för mig att den enligt deras test i praktiken hade samma verklig räckvidd vintertid som en MY AWD.

Edit: hitta länken.
https://carup.se/tester-sa-mycket-rackv ... ar-i-kyla/

Jag brukar kolla EV Database. Vet tyvärr inte var de får sina siffror ifrån men något bör det väl säga.
Indication of real-world range in several situations. Cold weather: 'worst-case' based on -10°C and use of heating. Mild weather: 'best-case' based on 23°C and no use of A/C. For 'Highway' figures a constant speed of 110 km/h is assumed. The actual range will depend on speed, style of driving, weather and route conditions.
https://ev-database.org/car/1355/Audi-e-tron-55-quattro
Highway - Cold Weather 265 km
Highway - Mild Weather 330 km

Model Y Performance: https://ev-database.org/car/1183/Tesla- ... erformance
Highway - Cold Weather * 300 km
Highway - Mild Weather * 385 km

Model Y Long Range: https://ev-database.org/car/1619/Tesla- ... Dual-Motor
Highway - Cold Weather * 315 km
Highway - Mild Weather * 405 km

Min Model S: https://ev-database.org/car/1088/Tesla-Model-S-100D
Highway - Cold Weather 350 km
Highway - Mild Weather 450 km


Några konkurrenter utom tävlan för att jag fastnat i det här och tycker att det är roligt. :D

MB EQE SUV 500: https://ev-database.org/car/1762/Merced ... 500-4MATIC
Highway - Cold Weather * 315 km
Highway - Mild Weather * 400 km

BMW iX 40: https://ev-database.org/car/1472/BMW-iX-xDrive40
Highway - Cold Weather 260 km
Highway - Mild Weather 330 km

BMW iX 50: https://ev-database.org/car/1473/BMW-iX-xDrive50
Highway - Cold Weather * 365 km
Highway - Mild Weather * 465 km

Skoda Enyaq 85x: https://ev-database.org/car/2025/Skoda-Enyaq-Coupe-85x
Highway - Cold Weather * 340 km
Highway - Mild Weather * 445 km

Q8 E-Tron 55: https://ev-database.org/car/1770/Audi-Q ... 55-quattro
Highway - Cold Weather 365 km
Highway - Mild Weather 465 km

Model S Raven LR+: https://ev-database.org/car/1323/Tesla- ... Range-Plus
Highway - Cold Weather * 405 km
Highway - Mild Weather * 525 km

Model S Palladium LR: https://ev-database.org/car/1404/Tesla- ... Dual-Motor
Highway - Cold Weather 420 km
Highway - Mild Weather 550 km

MB EQS 450+: https://ev-database.org/car/1483/Merced ... QS-450plus
Highway - Cold Weather 465 km
Highway - Mild Weather 610 km

MB EQE 500: https://ev-database.org/car/1716/Merced ... 500-4MATIC
Highway - Cold Weather * 365 km
Highway - Mild Weather * 475 km
Ja de var ju konstigt må jag säga!
Men å andra sidan åker ju många e-trons på 21-22”s fälgar så det är inte orimligt att ev-databasen har med många såna kanske?

Men motorväg (110/120) i -15c och 19” dubbdäck så hade jag en verklig räckvidd på ca 25 mil med min gamla e-tron 55.

265 km i -10 och 110km/h stämmer väl bra mot dina 25 mil?
Det kanske de gör?, vad som är roligt är att det knappt gör någon skillnad på förbrukningen om det är -5c ute eller -25c.

När min Q8 var inne på lagning så fick jag en Q4 40 RWD som lånebil och den drog faktiskt mer när det var -20c ute än min Q8 och gamla E-tron 55.

Jag har även kollat Abetterrouteplanner på sträckan. Bo har mycket data från bilarna och siffrorna där bör stämma bra också.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14904
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Audi ryktas flytta produktionen av Q8 till Mexiko.

https://www.electrive.com/2024/02/05/au ... q8-e-tron/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10590
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Nect skrev: 07 feb 2024 21:32
Verdi_ skrev: 07 feb 2024 21:26
Nect skrev: 07 feb 2024 21:23
Verdi_ skrev: 07 feb 2024 21:06
Nect skrev: 07 feb 2024 20:43


En liten fördel med E-tron är iaf att förbrukningen inte ökar så väldigt mycket vintertid som övriga bilar. Tror e-tronen var den som tappar minst räckvidd vintertid enligt ett test. Har för mig att den enligt deras test i praktiken hade samma verklig räckvidd vintertid som en MY AWD.

Edit: hitta länken.
https://carup.se/tester-sa-mycket-rackv ... ar-i-kyla/

Jag brukar kolla EV Database. Vet tyvärr inte var de får sina siffror ifrån men något bör det väl säga.
Indication of real-world range in several situations. Cold weather: 'worst-case' based on -10°C and use of heating. Mild weather: 'best-case' based on 23°C and no use of A/C. For 'Highway' figures a constant speed of 110 km/h is assumed. The actual range will depend on speed, style of driving, weather and route conditions.
https://ev-database.org/car/1355/Audi-e-tron-55-quattro
Highway - Cold Weather 265 km
Highway - Mild Weather 330 km

Model Y Performance: https://ev-database.org/car/1183/Tesla- ... erformance
Highway - Cold Weather * 300 km
Highway - Mild Weather * 385 km

Model Y Long Range: https://ev-database.org/car/1619/Tesla- ... Dual-Motor
Highway - Cold Weather * 315 km
Highway - Mild Weather * 405 km

Min Model S: https://ev-database.org/car/1088/Tesla-Model-S-100D
Highway - Cold Weather 350 km
Highway - Mild Weather 450 km


Några konkurrenter utom tävlan för att jag fastnat i det här och tycker att det är roligt. :D

MB EQE SUV 500: https://ev-database.org/car/1762/Merced ... 500-4MATIC
Highway - Cold Weather * 315 km
Highway - Mild Weather * 400 km

BMW iX 40: https://ev-database.org/car/1472/BMW-iX-xDrive40
Highway - Cold Weather 260 km
Highway - Mild Weather 330 km

BMW iX 50: https://ev-database.org/car/1473/BMW-iX-xDrive50
Highway - Cold Weather * 365 km
Highway - Mild Weather * 465 km

Skoda Enyaq 85x: https://ev-database.org/car/2025/Skoda-Enyaq-Coupe-85x
Highway - Cold Weather * 340 km
Highway - Mild Weather * 445 km

Q8 E-Tron 55: https://ev-database.org/car/1770/Audi-Q ... 55-quattro
Highway - Cold Weather 365 km
Highway - Mild Weather 465 km

Model S Raven LR+: https://ev-database.org/car/1323/Tesla- ... Range-Plus
Highway - Cold Weather * 405 km
Highway - Mild Weather * 525 km

Model S Palladium LR: https://ev-database.org/car/1404/Tesla- ... Dual-Motor
Highway - Cold Weather 420 km
Highway - Mild Weather 550 km

MB EQS 450+: https://ev-database.org/car/1483/Merced ... QS-450plus
Highway - Cold Weather 465 km
Highway - Mild Weather 610 km

MB EQE 500: https://ev-database.org/car/1716/Merced ... 500-4MATIC
Highway - Cold Weather * 365 km
Highway - Mild Weather * 475 km
Ja de var ju konstigt må jag säga!
Men å andra sidan åker ju många e-trons på 21-22”s fälgar så det är inte orimligt att ev-databasen har med många såna kanske?

Men motorväg (110/120) i -15c och 19” dubbdäck så hade jag en verklig räckvidd på ca 25 mil med min gamla e-tron 55.

265 km i -10 och 110km/h stämmer väl bra mot dina 25 mil?
Det kanske de gör?, vad som är roligt är att det knappt gör någon skillnad på förbrukningen om det är -5c ute eller -25c.

När min Q8 var inne på lagning så fick jag en Q4 40 RWD som lånebil och den drog faktiskt mer när det var -20c ute än min Q8 och gamla E-tron 55.
Jag upplever att de drar väldigt mycket i kyla.

Köpte min (nuvarande) i Borlänge. Startade resan i -23 grader med helt fulladdat.Temperaturen ökade sakta men säkert och när jag var hemma på Tyresö var det -9 grader. Bilen hade stått inne i hallen och var alltså varm vid avfärd.

Det är en resa på 22 mil och jag körde lugnt, det tog ca 3 timmar. Då kom jag fram med 12% kvar. Då har den faktiskt 19" vinterhjul dessutom.

Så väldigt "törstig" vintertid tycker jag fortfarande e-tron är. Allra mest påtagligt är det dock vid kortresor.

Vår förra e-tron körde vi "i tåg" med till Dalarna tillsammans med vår Plaid X. Båda på 20" hjul och i några minusgrader. E-tronen drog nära 50% mer!

Har inte snabbladdat min nuvarande, men min förra höll faktiskt 150 kW betydligt längre än till 80%. Det började klinga av först vid ca 86%. Väldigt skönt på vår långa resa till Spanien!

Personligen tycker jag de är rätt "sega" även i Dynamic-läge. Men väldigt bekväma och tysta samt extremt prisvärda givet dagens prisbild.

Personligen gillar jag dock i-Pace mer som bil (och den har rasat minst lika mycket), men e-tron är imo ett bättre köp ändå. Tillförlitligheten på i-Pace verkar ganska usel (åtminstone 2019-2020) och reparationer är väldigt dyra.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar