Jag vet att 3.5tons regeln ofta ställer till det för U.S. pickuper
Tidigare så har det gått att registrera t.ex Dogde Ram både som B och C reg.
Nackdelen med B-reg är att lastvikt blir nära noll och nackdelen med C-reg är körkortet och krav på hastighetsbegränsning Max 90
Men om 4250kg blir standard på elbilar hade det löst mycket
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.
Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag vet att 3.5tons regeln ofta ställer till det för U.S. pickuper
Tidigare så har det gått att registrera t.ex Dogde Ram både som B och C reg.
Nackdelen med B-reg är att lastvikt blir nära noll och nackdelen med C-reg är körkortet och krav på hastighetsbegränsning Max 90
Men om 4250kg blir standard på elbilar hade det löst mycket
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.
Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.
Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.
Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.
B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Jag vet att 3.5tons regeln ofta ställer till det för U.S. pickuper
Tidigare så har det gått att registrera t.ex Dogde Ram både som B och C reg.
Nackdelen med B-reg är att lastvikt blir nära noll och nackdelen med C-reg är körkortet och krav på hastighetsbegränsning Max 90
Men om 4250kg blir standard på elbilar hade det löst mycket
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.
Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.
Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.
Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.
B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
Det är inte max 3,5 ton på personbil. Det är däremot gränsen som du säger för vad ”nya” B-körkort tillåter.
Vad är det för regel på 4250 kg på personbil klass II som refereras? För att vara klass II så ska det vara en husbil, så det är knappast aktuellt här.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag vet att 3.5tons regeln ofta ställer till det för U.S. pickuper
Tidigare så har det gått att registrera t.ex Dogde Ram både som B och C reg.
Nackdelen med B-reg är att lastvikt blir nära noll och nackdelen med C-reg är körkortet och krav på hastighetsbegränsning Max 90
Men om 4250kg blir standard på elbilar hade det löst mycket
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.
Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.
Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.
Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.
B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
Det är inte max 3,5 ton på personbil. Det är däremot gränsen som du säger för vad ”nya” B-körkort tillåter.
Vad är det för regel på 4250 kg på personbil klass II som refereras? För att vara klass II så ska det vara en husbil, så det är knappast aktuellt här.
Det beror på hur man kan tolka reglerna kraven är enligt nedan
Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:
fast monterade sittplatser,
fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
bord.
Så om man bygger en madrass på flaket och skruvar fast en spisplatta och ett bord är det då en husbil ?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Jag vet att 3.5tons regeln ofta ställer till det för U.S. pickuper
Tidigare så har det gått att registrera t.ex Dogde Ram både som B och C reg.
Nackdelen med B-reg är att lastvikt blir nära noll och nackdelen med C-reg är körkortet och krav på hastighetsbegränsning Max 90
Men om 4250kg blir standard på elbilar hade det löst mycket
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.
Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.
Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.
Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.
B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
Det är inte max 3,5 ton på personbil. Det är däremot gränsen som du säger för vad ”nya” B-körkort tillåter.
Vad är det för regel på 4250 kg på personbil klass II som refereras? För att vara klass II så ska det vara en husbil, så det är knappast aktuellt här.
Det beror på hur man kan tolka reglerna kraven är enligt nedan
Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:
fast monterade sittplatser,
fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
bord.
Så om man bygger en madrass på flaket och skruvar fast en spisplatta och ett bord är det då en husbil ?
Blir inte lastutrymmet lite begränsat då?
Dessutom kanske det finns krav på tak om det skall vara en husbil?
Jag vet att 3.5tons regeln ofta ställer till det för U.S. pickuper
Tidigare så har det gått att registrera t.ex Dogde Ram både som B och C reg.
Nackdelen med B-reg är att lastvikt blir nära noll och nackdelen med C-reg är körkortet och krav på hastighetsbegränsning Max 90
Men om 4250kg blir standard på elbilar hade det löst mycket
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.
Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.
Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.
Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.
B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
Det är inte max 3,5 ton på personbil. Det är däremot gränsen som du säger för vad ”nya” B-körkort tillåter.
Vad är det för regel på 4250 kg på personbil klass II som refereras? För att vara klass II så ska det vara en husbil, så det är knappast aktuellt här.
Det beror på hur man kan tolka reglerna kraven är enligt nedan
Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:
fast monterade sittplatser,
fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
bord.
Så om man bygger en madrass på flaket och skruvar fast en spisplatta och ett bord är det då en husbil ?
Lyckas du övertyga besiktningsingenjören så. Antar att dom har sett en del…
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.
Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.
Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.
Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.
B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
Det är inte max 3,5 ton på personbil. Det är däremot gränsen som du säger för vad ”nya” B-körkort tillåter.
Vad är det för regel på 4250 kg på personbil klass II som refereras? För att vara klass II så ska det vara en husbil, så det är knappast aktuellt här.
Det beror på hur man kan tolka reglerna kraven är enligt nedan
Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:
fast monterade sittplatser,
fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
bord.
Så om man bygger en madrass på flaket och skruvar fast en spisplatta och ett bord är det då en husbil ?
Lyckas du övertyga besiktningsingenjören så. Antar att dom har sett en del…
Jadå det ska nog inte vara omöjligt, har importerat en del bilar från USA tidigare och det går att komma undan med ganska mycket när det gäller privatimport.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.
Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.
Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.
B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
Det är inte max 3,5 ton på personbil. Det är däremot gränsen som du säger för vad ”nya” B-körkort tillåter.
Vad är det för regel på 4250 kg på personbil klass II som refereras? För att vara klass II så ska det vara en husbil, så det är knappast aktuellt här.
Det beror på hur man kan tolka reglerna kraven är enligt nedan
Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:
fast monterade sittplatser,
fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
bord.
Så om man bygger en madrass på flaket och skruvar fast en spisplatta och ett bord är det då en husbil ?
Lyckas du övertyga besiktningsingenjören så. Antar att dom har sett en del…
Jadå det ska nog inte vara omöjligt, har importerat en del bilar från USA tidigare och det går att komma undan med ganska mycket när det gäller privatimport.
Jag vet att 3.5tons regeln ofta ställer till det för U.S. pickuper
Tidigare så har det gått att registrera t.ex Dogde Ram både som B och C reg.
Nackdelen med B-reg är att lastvikt blir nära noll och nackdelen med C-reg är körkortet och krav på hastighetsbegränsning Max 90
Men om 4250kg blir standard på elbilar hade det löst mycket
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.
Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.
Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.
Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.
B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
Det är inte max 3,5 ton på personbil. Det är däremot gränsen som du säger för vad ”nya” B-körkort tillåter.
Vad är det för regel på 4250 kg på personbil klass II som refereras? För att vara klass II så ska det vara en husbil, så det är knappast aktuellt här.
En personbil enligt dagens regler får inte väga mer än 3500kg.
Det gamla ”tung personbil” som vi med gamla kort får köra finns inte längre som alternativ.
Det är inte max 3,5 ton på personbil. Det är däremot gränsen som du säger för vad ”nya” B-körkort tillåter.
Vad är det för regel på 4250 kg på personbil klass II som refereras? För att vara klass II så ska det vara en husbil, så det är knappast aktuellt här.
En personbil enligt dagens regler får inte väga mer än 3500kg.
Det gamla ”tung personbil” som vi med gamla kort får köra finns inte längre som alternativ.
Då är det en lastbil och kräver C kort.
Jag hittar ingenstans något som säger att en personbil klass I får väga max 3500 kg, så jag är ändå nyfiken på var din uppgift kommer ifrån. Lastbil har inte med vikt att göra, det avgörs om den avsedd för godstransport.
Jag pratar alltså inte om körkortsbehörigheter – att en personbil på över 3500 kg kräver ett B-körkort från innan 1996-07-01 eller minst C1 är jag med på.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det är inte max 3,5 ton på personbil. Det är däremot gränsen som du säger för vad ”nya” B-körkort tillåter.
Vad är det för regel på 4250 kg på personbil klass II som refereras? För att vara klass II så ska det vara en husbil, så det är knappast aktuellt här.
En personbil enligt dagens regler får inte väga mer än 3500kg.
Det gamla ”tung personbil” som vi med gamla kort får köra finns inte längre som alternativ.
Då är det en lastbil och kräver C kort.
Jag hittar ingenstans något som säger att en personbil klass I får väga max 3500 kg, så jag är ändå nyfiken på var din uppgift kommer ifrån. Lastbil har inte med vikt att göra, det avgörs om den avsedd för godstransport.
Jag pratar alltså inte om körkortsbehörigheter – att en personbil på över 3500 kg kräver ett B-körkort från innan 1996-07-01 eller minst C1 är jag med på.
Jag tror inte att det finns någon personbil som väger över 3.5ton vilket kanske kan vara anledningen att det inte finns definierat.
För lätt respektive tung lastbil så är definitionen enligt transportstyrelsen.
Lastbil
Lastbil är en bil som är inrättad huvudsakligen för godstransport.
Lastbilar delas in i lätta och tunga lastbilar. Lätt lastbil har en totalvikt på högst 3,5 ton. En tung lastbil har en totalvikt som överstiger 3,5 ton. Tung lastbil får köra högst 90 km/timmen på motorväg eller motortrafikled, 80 km/timmen på annan väg eller om lastbilen har släp. Lätt lastbil får köra den hastighet som gäller för vägen.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Nu har jag kört Cybertruck i två dagar. Är väldigt imponerad av steer by wire. Hela grejen med yoke känns plötsligt helt självklar när max utslag är ett halvt varv. Storleken är också perfekt. Vi har en X Plaid med Yoke med, som hyrbil här och den har både irriterande stora rattutslag samt för stor yoke i mitt tycke.
CT är också väldigt bra i fjädringen, samt bakhjulsstyrningen gör märkbar skillnad. Alltsamman gör den smidig, lättkörd. Effortless
Nu hoppas jag, om inte CT kommer hit, att i alla fall steer by wire kommer asap och v2h laddning.
Angående frunk osv, så är det en hel del vassa kanter. Det är både ovanför och under led-baren på frunken, råa stålkanter.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Jag vet att 3.5tons regeln ofta ställer till det för U.S. pickuper
Tidigare så har det gått att registrera t.ex Dogde Ram både som B och C reg.
Nackdelen med B-reg är att lastvikt blir nära noll och nackdelen med C-reg är körkortet och krav på hastighetsbegränsning Max 90
Men om 4250kg blir standard på elbilar hade det löst mycket
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.
Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.
Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.
Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.
B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
EU-regler:
Enligt europeiska föreskrifter krävs fordon att ha mjuka motorhuvar och rundade kanter för att skydda fotgängare vid eventuella kollisioner.
Jag vet att 3.5tons regeln ofta ställer till det för U.S. pickuper
Tidigare så har det gått att registrera t.ex Dogde Ram både som B och C reg.
Nackdelen med B-reg är att lastvikt blir nära noll och nackdelen med C-reg är körkortet och krav på hastighetsbegränsning Max 90
Men om 4250kg blir standard på elbilar hade det löst mycket
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.
Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.
Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.
Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.
B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
EU-regler:
Enligt europeiska föreskrifter krävs fordon att ha mjuka motorhuvar och rundade kanter för att skydda fotgängare vid eventuella kollisioner.
Not gonna happen……
Eller så bara ett plastlock ovanpå för just detta...
Jag vet att 3.5tons regeln ofta ställer till det för U.S. pickuper
Tidigare så har det gått att registrera t.ex Dogde Ram både som B och C reg.
Nackdelen med B-reg är att lastvikt blir nära noll och nackdelen med C-reg är körkortet och krav på hastighetsbegränsning Max 90
Men om 4250kg blir standard på elbilar hade det löst mycket
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.
Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.
Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.
Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.
B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
EU-regler:
Enligt europeiska föreskrifter krävs fordon att ha mjuka motorhuvar och rundade kanter för att skydda fotgängare vid eventuella kollisioner.
Not gonna happen……
Eller så bara ett plastlock ovanpå för just detta...
Hmmmm eller hur?
”Tyska bilprovningen slår nu larm i tidningen Autombilvoche att Cybertruck genom sin konstruktion i rostfri plåt bryter mot europeiska krocksäkerhetsregler.
– Ingenting kommer att deformeras i händelse av en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande. Airbags kommer inte att hjälpa heller. Cybertrucks kaross är ett stort hinder i säkerhetsarkitekturen”
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.
Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.
Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.
Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.
B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
EU-regler:
Enligt europeiska föreskrifter krävs fordon att ha mjuka motorhuvar och rundade kanter för att skydda fotgängare vid eventuella kollisioner.
Not gonna happen……
Eller så bara ett plastlock ovanpå för just detta...
Hmmmm eller hur?
”Tyska bilprovningen slår nu larm i tidningen Autombilvoche att Cybertruck genom sin konstruktion i rostfri plåt bryter mot europeiska krocksäkerhetsregler.
– Ingenting kommer att deformeras i händelse av en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande. Airbags kommer inte att hjälpa heller. Cybertrucks kaross är ett stort hinder i säkerhetsarkitekturen”
Tesla har en lång och gedigen historik av att bygga världens säkraste bilar.
Jag är helt säker på att Cybertruck inte kommer vara ett undantag, och att den tyska bilindustrins branschorgan påstår detta stärker snarare min uppfattning
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.
Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.
Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.
Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.
B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
EU-regler:
Enligt europeiska föreskrifter krävs fordon att ha mjuka motorhuvar och rundade kanter för att skydda fotgängare vid eventuella kollisioner.
Not gonna happen……
Eller så bara ett plastlock ovanpå för just detta...
Hmmmm eller hur?
”Tyska bilprovningen slår nu larm i tidningen Autombilvoche att Cybertruck genom sin konstruktion i rostfri plåt bryter mot europeiska krocksäkerhetsregler.
– Ingenting kommer att deformeras i händelse av en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande. Airbags kommer inte att hjälpa heller. Cybertrucks kaross är ett stort hinder i säkerhetsarkitekturen”
"Ingenting kommer att deformeras"... som om Tesla inte har vare sig beräknat eller testat, liksom alla övriga bilar de tillverkat.
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.
Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.
Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.
Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.
B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
EU-regler:
Enligt europeiska föreskrifter krävs fordon att ha mjuka motorhuvar och rundade kanter för att skydda fotgängare vid eventuella kollisioner.
Not gonna happen……
Eller så bara ett plastlock ovanpå för just detta...
Hmmmm eller hur?
”Tyska bilprovningen slår nu larm i tidningen Autombilvoche att Cybertruck genom sin konstruktion i rostfri plåt bryter mot europeiska krocksäkerhetsregler.
– Ingenting kommer att deformeras i händelse av en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande. Airbags kommer inte att hjälpa heller. Cybertrucks kaross är ett stort hinder i säkerhetsarkitekturen”
Varför har dom ens tittat på detta undrar jag? Kan det var så att något eller några andra bilmärken önskat detta?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.
Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.
Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.
B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
EU-regler:
Enligt europeiska föreskrifter krävs fordon att ha mjuka motorhuvar och rundade kanter för att skydda fotgängare vid eventuella kollisioner.
Not gonna happen……
Eller så bara ett plastlock ovanpå för just detta...
Hmmmm eller hur?
”Tyska bilprovningen slår nu larm i tidningen Autombilvoche att Cybertruck genom sin konstruktion i rostfri plåt bryter mot europeiska krocksäkerhetsregler.
– Ingenting kommer att deformeras i händelse av en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande. Airbags kommer inte att hjälpa heller. Cybertrucks kaross är ett stort hinder i säkerhetsarkitekturen”
Varför har dom ens tittat på detta undrar jag? Kan det var så att något eller några andra bilmärken önskat detta?
Ja, de är helt säkert ute efter oss. Bäst att sätta på foliehatten för säkerhets skull
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
EU-regler:
Enligt europeiska föreskrifter krävs fordon att ha mjuka motorhuvar och rundade kanter för att skydda fotgängare vid eventuella kollisioner.
Not gonna happen……
Eller så bara ett plastlock ovanpå för just detta...
Hmmmm eller hur?
”Tyska bilprovningen slår nu larm i tidningen Autombilvoche att Cybertruck genom sin konstruktion i rostfri plåt bryter mot europeiska krocksäkerhetsregler.
– Ingenting kommer att deformeras i händelse av en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande. Airbags kommer inte att hjälpa heller. Cybertrucks kaross är ett stort hinder i säkerhetsarkitekturen”
Varför har dom ens tittat på detta undrar jag? Kan det var så att något eller några andra bilmärken önskat detta?
Ja, de är helt säkert ute efter oss. Bäst att sätta på foliehatten för säkerhets skull
Eller så fortsätter man att gnugga händerna varje gång det skrivs negativt om Tesla i pressen.
Model Y P 2022 - fortfarande Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
”Tyska bilprovningen slår nu larm i tidningen Autombilvoche att Cybertruck genom sin konstruktion i rostfri plåt bryter mot europeiska krocksäkerhetsregler.
– Ingenting kommer att deformeras i händelse av en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande. Airbags kommer inte att hjälpa heller. Cybertrucks kaross är ett stort hinder i säkerhetsarkitekturen”
FUD
Det finns krocktestfilmer på youtube. Den har deformationszoner.
Eller så bara ett plastlock ovanpå för just detta...
Hmmmm eller hur?
”Tyska bilprovningen slår nu larm i tidningen Autombilvoche att Cybertruck genom sin konstruktion i rostfri plåt bryter mot europeiska krocksäkerhetsregler.
– Ingenting kommer att deformeras i händelse av en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande. Airbags kommer inte att hjälpa heller. Cybertrucks kaross är ett stort hinder i säkerhetsarkitekturen”
Varför har dom ens tittat på detta undrar jag? Kan det var så att något eller några andra bilmärken önskat detta?
Ja, de är helt säkert ute efter oss. Bäst att sätta på foliehatten för säkerhets skull
Eller så fortsätter man att gnugga händerna varje gång det skrivs negativt om Tesla i pressen.
Vaknat på fel sida nu igen?
Att CT är byggd för att inte deformeras i ”onödan” är en feature, inte något negativt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
”Tyska bilprovningen slår nu larm i tidningen Autombilvoche att Cybertruck genom sin konstruktion i rostfri plåt bryter mot europeiska krocksäkerhetsregler.
– Ingenting kommer att deformeras i händelse av en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande. Airbags kommer inte att hjälpa heller. Cybertrucks kaross är ett stort hinder i säkerhetsarkitekturen”
Varför har dom ens tittat på detta undrar jag? Kan det var så att något eller några andra bilmärken önskat detta?
Ja, de är helt säkert ute efter oss. Bäst att sätta på foliehatten för säkerhets skull
Eller så fortsätter man att gnugga händerna varje gång det skrivs negativt om Tesla i pressen.
Vaknat på fel sida nu igen?
Att CT är byggd för att inte deformeras i ”onödan” är en feature, inte något negativt.
Jaha, så att deformation för att skydda passagerarna är i onödan? Tyska pressen skriver:
– Ingenting kommer att deformeras i händelse av en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande. Airbags kommer inte att hjälpa heller. Cybertrucks kaross är ett stort hinder i säkerhetsarkitekturen”
Och den som ifrågasätter detta har foliehatt...
Model Y P 2022 - fortfarande Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015