Vad är det för ränta du jämför med då? Låter extremt konstigt att det skulle göra mer än 110.000:- skillnad inklusive ränteavdrag. Krävs en löjligt hög jämförelseränta för det.
Köper man long range dual till kampanjpriset 609000 och lånar 80% så blir det ordinarie pris på 674000 till 2% i 60 månader. Kampanjpriset gäller bara om man finansierar på annat sätt än billån genom polestar.
Ordinariepriset är inte 674k, det är 719k.
Men även med diffen på 65k så undrar jag vad du jämför med för ränta, det låter instinktivt som för stor diff givet ränteavdraget.
Long range dual motor:
IMG_0468.jpeg
Har du på fullt allvar inte scrollat några centimeter till och noterat att det är 10k rabatt på lack och 35k rabatt på Pilot-paketet också?
Med ca 3% faktiskt ränteskillnad så "sparar" man dock inte mer än 65k heller. Hur kom du fram till det?
Kampanjpriset gäller bara om man finansierar på annat sätt än med billån genom polestar.
Vad jag försöker förklara är att om man överväger att utnyttja erbjudandet om 2% så har det här senaste kampanjpriset ingen betydelse.
Kör man på billån blir det 2% och ordinarie pris.
Man kan alltså inte köpa till kampanjpriset och 6,45% som är den vanliga räntan.
Köper man long range dual till kampanjpriset 609000 och lånar 80% så blir det ordinarie pris på 674000 till 2% i 60 månader. Kampanjpriset gäller bara om man finansierar på annat sätt än billån genom polestar.
Ordinariepriset är inte 674k, det är 719k.
Men även med diffen på 65k så undrar jag vad du jämför med för ränta, det låter instinktivt som för stor diff givet ränteavdraget.
Long range dual motor:
IMG_0468.jpeg
Har du på fullt allvar inte scrollat några centimeter till och noterat att det är 10k rabatt på lack och 35k rabatt på Pilot-paketet också?
Med ca 3% faktiskt ränteskillnad så "sparar" man dock inte mer än 65k heller. Hur kom du fram till det?
Kampanjpriset gäller bara om man finansierar på annat sätt än med billån genom polestar.
Vad jag försöker förklara är att om man överväger att utnyttja erbjudandet om 2% så har det här senaste kampanjpriset ingen betydelse.
Kör man på billån blir det 2% och ordinarie pris.
Man kan alltså inte köpa till kampanjpriset och 6,45% som är den vanliga räntan.
Fast ingen har, vad jag har sett, sagt emot dig gällande det. 2% gäller enbart PS2 så det påverkar inte diskussionen om priset på PS2 vs PS4. Ingen har, vad jag sett, räknat på både rabatt och reducerad ränta.
Däremot påstod du att ränterabatten var värd mer än 110k/65k och det hävdar jag är inkorrekt. Därför bad jag dig förklara hur du hade kommit fram till att 3% effektiv ränterabatt skulle vara värt mer än 65k/110k.
Men även med diffen på 65k så undrar jag vad du jämför med för ränta, det låter instinktivt som för stor diff givet ränteavdraget.
Long range dual motor:
IMG_0468.jpeg
Har du på fullt allvar inte scrollat några centimeter till och noterat att det är 10k rabatt på lack och 35k rabatt på Pilot-paketet också?
Med ca 3% faktiskt ränteskillnad så "sparar" man dock inte mer än 65k heller. Hur kom du fram till det?
Kampanjpriset gäller bara om man finansierar på annat sätt än med billån genom polestar.
Vad jag försöker förklara är att om man överväger att utnyttja erbjudandet om 2% så har det här senaste kampanjpriset ingen betydelse.
Kör man på billån blir det 2% och ordinarie pris.
Man kan alltså inte köpa till kampanjpriset och 6,45% som är den vanliga räntan.
Fast ingen har, vad jag har sett, sagt emot dig gällande det. 2% gäller enbart PS2 så det påverkar inte diskussionen om priset på PS2 vs PS4. Ingen har, vad jag sett, räknat på både rabatt och reducerad ränta.
Däremot påstod du att ränterabatten var värd mer än 110k/65k och det hävdar jag är inkorrekt. Därför bad jag dig förklara hur du hade kommit fram till att 3% effektiv ränterabatt skulle vara värt mer än 65k/110k.
Ok. Jag formulerar om och säger att om man ska köpa en polestar2 med billån genom polestar är kampanjpriset värt 0kr.
Var på elbilsmässan i helgen och kollade in Polestar 4. Fin bil - designad in i minsta detalj.
Men jag har lite svårt att se vem som ska köpa den (målgruppen).
Lika så med nästa bil Polestar 5, som är en liknande men större (och ännu dyrare?) coupé.
Vad säger forumet om den saken?
Var på elbilsmässan i helgen och kollade in Polestar 4. Fin bil - designad in i minsta detalj.
Men jag har lite svårt att se vem som ska köpa den (målgruppen).
Lika så med nästa bil Polestar 5, som är en liknande men större (och ännu dyrare?) coupé.
Vad säger forumet om den saken?
Det äe cäl samma målgrupp som motsvarande lite dyrare bilar? Macan, Model X, iX, EQS och EQE suv osv
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Var på elbilsmässan i helgen och kollade in Polestar 4. Fin bil - designad in i minsta detalj.
Men jag har lite svårt att se vem som ska köpa den (målgruppen).
Lika så med nästa bil Polestar 5, som är en liknande men större (och ännu dyrare?) coupé.
Vad säger forumet om den saken?
Det äe cäl samma målgrupp som motsvarande lite dyrare bilar? Macan, Model X, iX, EQS och EQE suv osv
Och Model S samt MYP, dvs de flesta bilarna i segmentet över vanliga MY osv.
Har börjat ändra mig och tycker kanske den inte är helt fel prissatt ändå (även om jag såklart skulle vilja att den var 100k billigare ). Har sett den live och kollat på diverse videos, intervjuer etc. Det verkar vara en otroligt fin bil med riktigt bra prestanda och väldigt genomtänkta lösningar. Börjar bli riktigt sugen, dock fortfarande något tveksam till baklucke-grejen. Synd att det ska ta sån tid att få leverans bara.
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Var på elbilsmässan i helgen och kollade in Polestar 4. Fin bil - designad in i minsta detalj.
Men jag har lite svårt att se vem som ska köpa den (målgruppen).
Lika så med nästa bil Polestar 5, som är en liknande men större (och ännu dyrare?) coupé.
Vad säger forumet om den saken?
Det äe cäl samma målgrupp som motsvarande lite dyrare bilar? Macan, Model X, iX, EQS och EQE suv osv
Med skillnaden att det är etablerade märken som nog klarar att de modellerna säljer betydligt sämre nu.
Polestar har inte en enda modell som passar för dagens ekonomiska klimat.
Var på elbilsmässan i helgen och kollade in Polestar 4. Fin bil - designad in i minsta detalj.
Men jag har lite svårt att se vem som ska köpa den (målgruppen).
Lika så med nästa bil Polestar 5, som är en liknande men större (och ännu dyrare?) coupé.
Vad säger forumet om den saken?
Det äe cäl samma målgrupp som motsvarande lite dyrare bilar? Macan, Model X, iX, EQS och EQE suv osv
Med skillnaden att det är etablerade märken som nog klarar att de modellerna säljer betydligt sämre nu.
Polestar har inte en enda modell som passar för dagens ekonomiska klimat.
Att modellerna inte skulle vara anpassade efter dagens ekonomiska klimat håller jag inte alls med om men däremot är det väldigt illa med förseningarna av PS3. PS4 hade också gärna fått komma tidigare. Jag är övertygad om att det finns en marknad för lite mer påkostade bilar, alla vill inte ha enklaste och mest barskrapade möjliga bil.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Var på elbilsmässan i helgen och kollade in Polestar 4. Fin bil - designad in i minsta detalj.
Men jag har lite svårt att se vem som ska köpa den (målgruppen).
Lika så med nästa bil Polestar 5, som är en liknande men större (och ännu dyrare?) coupé.
Vad säger forumet om den saken?
Jag skulle gärna vilja ha en. Lite besviken på färgerna. Hade räknat med att den skulle finnas i mörkblått.
På nått sätt tilltalar Polestar 4 mig mer än Polestar 3.
Sen undrar jag varför 4an har mer bagageutrymme än 3an, är 4an en större bil egentligen?
4an: Bagagevolym: 526 l, 1 536 l med nedfällt baksäte
3an: Bagagevolym: 484 l, 1 411 l med nedfällt baksäte
Lite synd att B&W ljudet bara verkar finnas till trean.
På nått sätt tilltalar Polestar 4 mig mer än Polestar 3.
Sen undrar jag varför 4an har mer bagageutrymme än 3an, är 4an en större bil egentligen?
4an: Bagagevolym: 526 l, 1 536 l med nedfällt baksäte
3an: Bagagevolym: 484 l, 1 411 l med nedfällt baksäte
Lite synd att B&W ljudet bara verkar finnas till trean.
I 4:an kan de räkna allt utrymme i bagageluckan, i 3:an räknas bara upp till baksätets överkant.
På nått sätt tilltalar Polestar 4 mig mer än Polestar 3.
Sen undrar jag varför 4an har mer bagageutrymme än 3an, är 4an en större bil egentligen?
4an: Bagagevolym: 526 l, 1 536 l med nedfällt baksäte
3an: Bagagevolym: 484 l, 1 411 l med nedfällt baksäte
Lite synd att B&W ljudet bara verkar finnas till trean.
I 4:an kan de räkna allt utrymme i bagageluckan, i 3:an räknas bara upp till baksätets överkant.
edit: jämförelsen 526l vs. 484l alltså.
Ja, men ändå förvånade att den rymmer mer med nedfällt baksäte, räknar man inte allt då?
Jag försökte mig på en jämförelse, kan inte garantera att perspektivet är identiskt
Svårt att se var de extra litrarna kommer från i 4:an.
Snyggt ordnat med jämförelsen!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jag försökte mig på en jämförelse, kan inte garantera att perspektivet är identiskt
Svårt att se var de extra litrarna kommer från i 4:an.
Tänk om de där hade hetat Volvo EX60 & 70. Skulle nog sålt bättre.
Tror du har rätt där. Har aldrig förstått varför man skapade Polestar (eller Zeeker) som ett eget bilmärke. Bättre att sälja de bilarna under det redan kända och trovärdiga varumärket Volvo.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Är väl inte orimligt att anta att volvo kommer släppa bilar som heter xc60 xc70.
Men håller med Polestar köptes av Volvo då de gjorde prestanda versioner (eller trimmningar) av volvos modeller. Att de skulle göra elbilar var ju inte helt tippat, och blir lite konstigt när volvo sedan gör elbilar. (känns som det blir konkurrens av fel sort)
Är väl inte orimligt att anta att volvo kommer släppa bilar som heter xc60 xc70.
Men håller med Polestar köptes av Volvo då de gjorde prestanda versioner (eller trimmningar) av volvos modeller. Att de skulle göra elbilar var ju inte helt tippat, och blir lite konstigt när volvo sedan gör elbilar. (känns som det blir konkurrens av fel sort)
I så fall kommer dom nog heta ex60 och ex70.
Det är ju inte samma polestar som tidigare sålde trim till Volvo som nu tillverkar elbilar.
Tycker också det är lite märkligt att namnet återanvänds.
Är väl inte orimligt att anta att volvo kommer släppa bilar som heter xc60 xc70.
Men håller med Polestar köptes av Volvo då de gjorde prestanda versioner (eller trimmningar) av volvos modeller. Att de skulle göra elbilar var ju inte helt tippat, och blir lite konstigt när volvo sedan gör elbilar. (känns som det blir konkurrens av fel sort)
I så fall kommer dom nog heta ex60 och ex70.
Det är ju inte samma polestar som tidigare sålde trim till Volvo som nu tillverkar elbilar.
Tycker också det är lite märkligt att namnet återanvänds.
Jag är inte jätteförvånad. AMG och Alpina är ju varumärken som en gång i tiden "förfinades" utanför fabriken, tror Volvo tog ett uppskattat namn bland deras kunder och skapade Polestar som tillverkare. Lite mindre mainstream, lite vassare design och chassi, lite högre effekt. Och i slutändan prislapp är det nog tänkt.
Polestar 2 var ju i princip en "testballong" för XC40, presenterades tidigt och med hjälp av kunderna fixades de värsta avarterna i plattformen (mest mjukvara) innan XC40 började levereras. Tanken att Zeekr 001 fyller lite av samma funktion för PS4 kan inte riktigt släppa mig, när den börjar levereras kommer vi i vart fall ha hunnit med 2-3 stora uppdateringar av mjukvaran i Zeekr. Det vinner både koncernen och i viss mån kunderna på, vi köper välutrustade fina bilar till attraktiva priser men får finna oss i vissa mjukvaruglitchar under en tid. Och koncernen skyddar bättre Polestar som varumärke på dess viktigare marknader (Europa och USA).
Är väl inte orimligt att anta att volvo kommer släppa bilar som heter xc60 xc70.
Men håller med Polestar köptes av Volvo då de gjorde prestanda versioner (eller trimmningar) av volvos modeller. Att de skulle göra elbilar var ju inte helt tippat, och blir lite konstigt när volvo sedan gör elbilar. (känns som det blir konkurrens av fel sort)
I så fall kommer dom nog heta ex60 och ex70.
Det är ju inte samma polestar som tidigare sålde trim till Volvo som nu tillverkar elbilar.
Tycker också det är lite märkligt att namnet återanvänds.
Jag är inte jätteförvånad. AMG och Alpina är ju varumärken som en gång i tiden "förfinades" utanför fabriken, tror Volvo tog ett uppskattat namn bland deras kunder och skapade Polestar som tillverkare. Lite mindre mainstream, lite vassare design och chassi, lite högre effekt. Och i slutändan prislapp är det nog tänkt.
Polestar 2 var ju i princip en "testballong" för XC40, presenterades tidigt och med hjälp av kunderna fixades de värsta avarterna i plattformen (mest mjukvara) innan XC40 började levereras. Tanken att Zeekr 001 fyller lite av samma funktion för PS4 kan inte riktigt släppa mig, när den börjar levereras kommer vi i vart fall ha hunnit med 2-3 stora uppdateringar av mjukvaran i Zeekr. Det vinner både koncernen och i viss mån kunderna på, vi köper välutrustade fina bilar till attraktiva priser men får finna oss i vissa mjukvaruglitchar under en tid. Och koncernen skyddar bättre Polestar som varumärke på dess viktigare marknader (Europa och USA).
Glöm inte ex30 den bygger ju också på samma platform som zeekr och ps4. Men ja såklart bör ps4 ha en ganska mogen mjukvara när den släpps till kund.