Sjukaste priset ju! Känns som det kommer bli väldigt många färre av 4an att se på vägarna jämfört med 2an.
På vilket sätt är det sjukt att den är ca 10% dyrare än PS2?
Jag tycker ni verkar ha haft väldigt märkliga förväntningar.
Att den skulle vara billigare än PS2 trots att den är betydligt större, har större batteri och bättre prestanda är som att Tesla skulle lansera en ny Model S till lägre pris än Model 3.
Det var ju dessutom allmänt känt att den skulle hamna mellan PS2 och PS3 i pris, vilket imo är helt logiskt.
Gällande andrahandsvärde så skulle jag vara mer oroad om jag köpte en PS2 idag. Förstår inte hur den ska kunna säljas parallellt med 4an i framtiden.
Ca 200k dyrare med PS4 än PS2, Iaf i Norge. Det är betydligt mer än 10%. Så ja, jag tycker den är väldigt dyr! Den tenderar till priser som är hos helt andra premiumleverantörer. Den är faktiskt nästan lika dyr som PS3.
Nja, nu jämför du kampanjpriset som gällt några dagar på PS2 med ordinariepriset på PS4. Kampanjpriset är ju allt annat än representativt för vilken prissättning PS har haft långsiktigt. Kampanjen gäller dessutom enbart DM.
Ordinariepriset diffar ca 10% och imo är den diffen snarare liten än stor. Jag tycker det är klart större skillnad mellan PS2 och PS4 än mellan PS3 och PS4
Vore helt ologiskt att sätta PS4 pris efter något annat än ordinarie, särskilt när PS3 inte justerats i pris.
Det enda logiska alternativet till det man gjorde nu hade varit att sänka ordinariepriset på alla modellerna, men jag tror de gjorde helt rätt. PS2 är den modell som helt klart känns mest ointressant just nu till sitt ordinariepris.
Känns dessutom rätt riskabelt att köpa till detta höga intropris. När de upptäcker att väldigt få köper bilen, så blir det nog en ordentlig prisreduktion nästa år typ.
Plus osäkerheten kring bolaget i stort också.
Ja det får såklart var och en bedömma. Personligen tror jag den risken är väldigt liten. Man har spenderat mycket kapital på att bygga upp Polestar-varumärket. Att man skulle döda det helt tror jag är extremt osannolikt.
Troligare i så fall imo att vi i framtiden ser "rebadgade" Zeekr eller annat som kallas Polestar i Europa.
Jag skulle inte köpa aktier i Polestar, jag tror det kommer krävas mycket nytt kapital från Geely och kinesiska staten och nuvarande aktieägare kommer säkert bli rejält utspädda. Däremot är jag helt övertygad om att varumärket kommer leva kvar på våra breddgrader.
Sjukaste priset ju! Känns som det kommer bli väldigt många färre av 4an att se på vägarna jämfört med 2an.
På vilket sätt är det sjukt att den är ca 10% dyrare än PS2?
Jag tycker ni verkar ha haft väldigt märkliga förväntningar.
Att den skulle vara billigare än PS2 trots att den är betydligt större, har större batteri och bättre prestanda är som att Tesla skulle lansera en ny Model S till lägre pris än Model 3.
Det var ju dessutom allmänt känt att den skulle hamna mellan PS2 och PS3 i pris, vilket imo är helt logiskt.
Gällande andrahandsvärde så skulle jag vara mer oroad om jag köpte en PS2 idag. Förstår inte hur den ska kunna säljas parallellt med 4an i framtiden.
Ca 200k dyrare med PS4 än PS2, Iaf i Norge. Det är betydligt mer än 10%. Så ja, jag tycker den är väldigt dyr! Den tenderar till priser som är hos helt andra premiumleverantörer. Den är faktiskt nästan lika dyr som PS3.
Nja, nu jämför du kampanjpriset som gällt några dagar på PS2 med ordinariepriset på PS4. Kampanjpriset är ju allt annat än representativt för vilken prissättning PS har haft långsiktigt. Kampanjen gäller dessutom enbart DM.
Ordinariepriset diffar ca 10% och imo är den diffen snarare liten än stor. Jag tycker det är klart större skillnad mellan PS2 och PS4 än mellan PS3 och PS4
Vore helt ologiskt att sätta PS4 pris efter något annat än ordinarie, särskilt när PS3 inte justerats i pris.
Det enda logiska alternativet till det man gjorde nu hade varit att sänka ordinariepriset på alla modellerna, men jag tror de gjorde helt rätt. PS2 är den modell som helt klart känns mest ointressant just nu till sitt ordinariepris.
om du ser på mitt andra inlägg och lägger på 50k(kampanjrabatt som jag tror kommer bli det nya riktpriset, men det återstår att se), så är det fortfarande 150k i skillnad, dvs betydligt mer än 10%
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Sjukaste priset ju! Känns som det kommer bli väldigt många färre av 4an att se på vägarna jämfört med 2an.
På vilket sätt är det sjukt att den är ca 10% dyrare än PS2?
Jag tycker ni verkar ha haft väldigt märkliga förväntningar.
Att den skulle vara billigare än PS2 trots att den är betydligt större, har större batteri och bättre prestanda är som att Tesla skulle lansera en ny Model S till lägre pris än Model 3.
Det var ju dessutom allmänt känt att den skulle hamna mellan PS2 och PS3 i pris, vilket imo är helt logiskt.
Gällande andrahandsvärde så skulle jag vara mer oroad om jag köpte en PS2 idag. Förstår inte hur den ska kunna säljas parallellt med 4an i framtiden.
Ca 200k dyrare med PS4 än PS2, Iaf i Norge. Det är betydligt mer än 10%. Så ja, jag tycker den är väldigt dyr! Den tenderar till priser som är hos helt andra premiumleverantörer. Den är faktiskt nästan lika dyr som PS3.
Nja, nu jämför du kampanjpriset som gällt några dagar på PS2 med ordinariepriset på PS4. Kampanjpriset är ju allt annat än representativt för vilken prissättning PS har haft långsiktigt. Kampanjen gäller dessutom enbart DM.
Ordinariepriset diffar ca 10% och imo är den diffen snarare liten än stor. Jag tycker det är klart större skillnad mellan PS2 och PS4 än mellan PS3 och PS4
Vore helt ologiskt att sätta PS4 pris efter något annat än ordinarie, särskilt när PS3 inte justerats i pris.
Det enda logiska alternativet till det man gjorde nu hade varit att sänka ordinariepriset på alla modellerna, men jag tror de gjorde helt rätt. PS2 är den modell som helt klart känns mest ointressant just nu till sitt ordinariepris.
om du ser på mitt andra inlägg och lägger på 50k(kampanjrabatt som jag tror kommer bli det nya riktpriset, men det återstår att se), så är det fortfarande 150k i skillnad, dvs betydligt mer än 10%
Ok. När man refererar till priser i ett svenskt forum så är det såklart svenska priser och där skiljer det som sagt ca 10%. Men då vet vi att skillnaden är större i Norge.
Vad jag kan se är det iofs 130k och inte 150k (650k vs 520k för Dual).
På vilket sätt är det sjukt att den är ca 10% dyrare än PS2?
Jag tycker ni verkar ha haft väldigt märkliga förväntningar.
Att den skulle vara billigare än PS2 trots att den är betydligt större, har större batteri och bättre prestanda är som att Tesla skulle lansera en ny Model S till lägre pris än Model 3.
Det var ju dessutom allmänt känt att den skulle hamna mellan PS2 och PS3 i pris, vilket imo är helt logiskt.
Gällande andrahandsvärde så skulle jag vara mer oroad om jag köpte en PS2 idag. Förstår inte hur den ska kunna säljas parallellt med 4an i framtiden.
Ca 200k dyrare med PS4 än PS2, Iaf i Norge. Det är betydligt mer än 10%. Så ja, jag tycker den är väldigt dyr! Den tenderar till priser som är hos helt andra premiumleverantörer. Den är faktiskt nästan lika dyr som PS3.
Nja, nu jämför du kampanjpriset som gällt några dagar på PS2 med ordinariepriset på PS4. Kampanjpriset är ju allt annat än representativt för vilken prissättning PS har haft långsiktigt. Kampanjen gäller dessutom enbart DM.
Ordinariepriset diffar ca 10% och imo är den diffen snarare liten än stor. Jag tycker det är klart större skillnad mellan PS2 och PS4 än mellan PS3 och PS4
Vore helt ologiskt att sätta PS4 pris efter något annat än ordinarie, särskilt när PS3 inte justerats i pris.
Det enda logiska alternativet till det man gjorde nu hade varit att sänka ordinariepriset på alla modellerna, men jag tror de gjorde helt rätt. PS2 är den modell som helt klart känns mest ointressant just nu till sitt ordinariepris.
om du ser på mitt andra inlägg och lägger på 50k(kampanjrabatt som jag tror kommer bli det nya riktpriset, men det återstår att se), så är det fortfarande 150k i skillnad, dvs betydligt mer än 10%
Ok. När man refererar till priser i ett svenskt forum så är det såklart svenska priser och där skiljer det som sagt ca 10%. Men då vet vi att skillnaden är större i Norge.
Vad jag kan se är det iofs 130k och inte 150k (650k vs 520k för Dual).
Håller med dig Legato om att prisskillnaden inte är särskilt stor. Kollar man på en Long Range Single Motor med Pilotpaket så är det 75k extra för PS4 vs PS2 utan rabatt, och 110k extra om kampanjen på PS2 består. Det är väl inte en stor skillnad i sammanhanget.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Ni som kan Polestar. Går det alltså att köpa Polestar 2 och Polestar 4, men inte Polestar 3? Finns det någon särskild anledning till det?
För om jag själv skulle lansera bilar och namnge dem med siffror osv skulle jag först lansera Modell nr 1. Därefter Modell nr 2. Därefter Modell nr 3. Osv ja ni fattar.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Ni som kan Polestar. Går det alltså att köpa Polestar 2 och Polestar 4, men inte Polestar 3? Finns det någon särskild anledning till det?
För om jag själv skulle lansera bilar och namnge dem med siffror osv skulle jag först lansera Modell nr 1. Därefter Modell nr 2. Därefter Modell nr 3. Osv ja ni fattar.
3 går utmärkt att köpa men denr försenad, skulle egentligen börjat levereras till kunder innan nyår men skjutits på om och om igen.
Ca 200k dyrare med PS4 än PS2, Iaf i Norge. Det är betydligt mer än 10%. Så ja, jag tycker den är väldigt dyr! Den tenderar till priser som är hos helt andra premiumleverantörer. Den är faktiskt nästan lika dyr som PS3.
Nja, nu jämför du kampanjpriset som gällt några dagar på PS2 med ordinariepriset på PS4. Kampanjpriset är ju allt annat än representativt för vilken prissättning PS har haft långsiktigt. Kampanjen gäller dessutom enbart DM.
Ordinariepriset diffar ca 10% och imo är den diffen snarare liten än stor. Jag tycker det är klart större skillnad mellan PS2 och PS4 än mellan PS3 och PS4
Vore helt ologiskt att sätta PS4 pris efter något annat än ordinarie, särskilt när PS3 inte justerats i pris.
Det enda logiska alternativet till det man gjorde nu hade varit att sänka ordinariepriset på alla modellerna, men jag tror de gjorde helt rätt. PS2 är den modell som helt klart känns mest ointressant just nu till sitt ordinariepris.
om du ser på mitt andra inlägg och lägger på 50k(kampanjrabatt som jag tror kommer bli det nya riktpriset, men det återstår att se), så är det fortfarande 150k i skillnad, dvs betydligt mer än 10%
Ok. När man refererar till priser i ett svenskt forum så är det såklart svenska priser och där skiljer det som sagt ca 10%. Men då vet vi att skillnaden är större i Norge.
Vad jag kan se är det iofs 130k och inte 150k (650k vs 520k för Dual).
Håller med dig Legato om att prisskillnaden inte är särskilt stor. Kollar man på en Long Range Single Motor med Pilotpaket så är det 75k extra för PS4 vs PS2 utan rabatt, och 110k extra om kampanjen på PS2 består. Det är väl inte en stor skillnad i sammanhanget.
Nej, jag tycker man får väldigt mycket extra för de pengarna, så är genuint förvånad att så många tycks vara förvånade över prisbilden.
Ni som kan Polestar. Går det alltså att köpa Polestar 2 och Polestar 4, men inte Polestar 3? Finns det någon särskild anledning till det?
För om jag själv skulle lansera bilar och namnge dem med siffror osv skulle jag först lansera Modell nr 1. Därefter Modell nr 2. Därefter Modell nr 3. Osv ja ni fattar.
Det var nog avsikten men det går ju inte att "köpa" någon ännu, bara lägga deposition.
Får man tro Polestar så börjar leveranser av PS4 i augusti och PS3 i oktober i Sverige.
Ni som kan Polestar. Går det alltså att köpa Polestar 2 och Polestar 4, men inte Polestar 3? Finns det någon särskild anledning till det?
För om jag själv skulle lansera bilar och namnge dem med siffror osv skulle jag först lansera Modell nr 1. Därefter Modell nr 2. Därefter Modell nr 3. Osv ja ni fattar.
Det var nog avsikten men det går ju inte att "köpa" någon ännu, bara lägga deposition.
Får man tro Polestar så börjar leveranser av PS4 i augusti och PS3 i oktober i Sverige.
Kommer ihåg att jag kollade på PS3 på förra årets elbilsmässa, och det är alltså fortfarande 9 mån tills de kan levereras
Och typ 7 mån tills PS4 börjar levereras. Blir nog ännu ett tufft år intjäningsmässigt för Polestar…
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Ni som kan Polestar. Går det alltså att köpa Polestar 2 och Polestar 4, men inte Polestar 3? Finns det någon särskild anledning till det?
För om jag själv skulle lansera bilar och namnge dem med siffror osv skulle jag först lansera Modell nr 1. Därefter Modell nr 2. Därefter Modell nr 3. Osv ja ni fattar.
Det var nog avsikten men det går ju inte att "köpa" någon ännu, bara lägga deposition.
Får man tro Polestar så börjar leveranser av PS4 i augusti och PS3 i oktober i Sverige.
Kommer ihåg att jag kollade på PS3 på förra årets elbilsmässa, och det är alltså fortfarande 9 mån tills de kan levereras
Och typ 7 mån tills PS4 börjar levereras. Blir nog ännu ett tufft år intjäningsmässigt för Polestar…
Ja fy tusan att vara helt beroende av PS2 kommande halvår. En bil som känns "gammal" både i relation till PS4 och till Highland.
Har för övrigt sett PS3 en enda gång. I ett Polestar showroom i Wien. Den "säljaren" gjorde inget imponerande intryck direkt. Frågade om varför man ser så pass lite elbilar och Polestar på gatorna i Wien. Hennes svar var typ: "tja, elbilar köper man ju bara för att köra omkring i stan med, österrikarna vill kunna åka på längre resor också". Jag blev helt ställd och gick typ bara ut
Ni som kan Polestar. Går det alltså att köpa Polestar 2 och Polestar 4, men inte Polestar 3? Finns det någon särskild anledning till det?
För om jag själv skulle lansera bilar och namnge dem med siffror osv skulle jag först lansera Modell nr 1. Därefter Modell nr 2. Därefter Modell nr 3. Osv ja ni fattar.
Det var nog avsikten men det går ju inte att "köpa" någon ännu, bara lägga deposition.
Får man tro Polestar så börjar leveranser av PS4 i augusti och PS3 i oktober i Sverige.
Kommer ihåg att jag kollade på PS3 på förra årets elbilsmässa, och det är alltså fortfarande 9 mån tills de kan levereras
Och typ 7 mån tills PS4 börjar levereras. Blir nog ännu ett tufft år intjäningsmässigt för Polestar…
Ja fy tusan att vara helt beroende av PS2 kommande halvår. En bil som känns "gammal" både i relation till PS4 och till Highland.
Har för övrigt sett PS3 en enda gång. I ett Polestar showroom i Wien. Den "säljaren" gjorde inget imponerande intryck direkt. Frågade om varför man ser så pass lite elbilar och Polestar på gatorna i Wien. Hennes svar var typ: "tja, elbilar köper man ju bara för att köra omkring i stan med, österrikarna vill kunna åka på längre resor också". Jag blev helt ställd och gick typ bara ut
Har varit inne och kollat på 3:an flera gånger i deras showroom i Sthlm, senast härom dagen. Den är riktigt fin, väl i klass med tex EQE SUV, BMW iX och Audi Q8. Men såklart väldigt mycket pengar.
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Ni som kan Polestar. Går det alltså att köpa Polestar 2 och Polestar 4, men inte Polestar 3? Finns det någon särskild anledning till det?
För om jag själv skulle lansera bilar och namnge dem med siffror osv skulle jag först lansera Modell nr 1. Därefter Modell nr 2. Därefter Modell nr 3. Osv ja ni fattar.
Vad menar du med köpa? Polestar 3 har ju gått att beställa ganska länge.
Sjukaste priset ju! Känns som det kommer bli väldigt många färre av 4an att se på vägarna jämfört med 2an.
På vilket sätt är det sjukt att den är ca 10% dyrare än PS2?
Jag tycker ni verkar ha haft väldigt märkliga förväntningar.
Att den skulle vara billigare än PS2 trots att den är betydligt större, har större batteri och bättre prestanda är som att Tesla skulle lansera en ny Model S till lägre pris än Model 3.
Det var ju dessutom allmänt känt att den skulle hamna mellan PS2 och PS3 i pris, vilket imo är helt logiskt.
Gällande andrahandsvärde så skulle jag vara mer oroad om jag köpte en PS2 idag. Förstår inte hur den ska kunna säljas parallellt med 4an i framtiden.
Ca 200k dyrare med PS4 än PS2, Iaf i Norge. Det är betydligt mer än 10%. Så ja, jag tycker den är väldigt dyr! Den tenderar till priser som är hos helt andra premiumleverantörer. Den är faktiskt nästan lika dyr som PS3.
Nja, nu jämför du kampanjpriset som gällt några dagar på PS2 med ordinariepriset på PS4. Kampanjpriset är ju allt annat än representativt för vilken prissättning PS har haft långsiktigt. Kampanjen gäller dessutom enbart DM.
Ordinariepriset diffar ca 10% och imo är den diffen snarare liten än stor. Jag tycker det är klart större skillnad mellan PS2 och PS4 än mellan PS3 och PS4
Vore helt ologiskt att sätta PS4 pris efter något annat än ordinarie, särskilt när PS3 inte justerats i pris.
Det enda logiska alternativet till det man gjorde nu hade varit att sänka ordinariepriset på alla modellerna, men jag tror de gjorde helt rätt. PS2 är den modell som helt klart känns mest ointressant just nu till sitt ordinariepris.
Polestar har också haft kampanjränta på p2 sedan ett par månader. 2% låst i 60månader. Men då får man betala ordinarie pris. Ska man låna 80% blir det billigare än kampanjpriset.
Sjukaste priset ju! Känns som det kommer bli väldigt många färre av 4an att se på vägarna jämfört med 2an.
På vilket sätt är det sjukt att den är ca 10% dyrare än PS2?
Jag tycker ni verkar ha haft väldigt märkliga förväntningar.
Att den skulle vara billigare än PS2 trots att den är betydligt större, har större batteri och bättre prestanda är som att Tesla skulle lansera en ny Model S till lägre pris än Model 3.
Det var ju dessutom allmänt känt att den skulle hamna mellan PS2 och PS3 i pris, vilket imo är helt logiskt.
Gällande andrahandsvärde så skulle jag vara mer oroad om jag köpte en PS2 idag. Förstår inte hur den ska kunna säljas parallellt med 4an i framtiden.
Ca 200k dyrare med PS4 än PS2, Iaf i Norge. Det är betydligt mer än 10%. Så ja, jag tycker den är väldigt dyr! Den tenderar till priser som är hos helt andra premiumleverantörer. Den är faktiskt nästan lika dyr som PS3.
Nja, nu jämför du kampanjpriset som gällt några dagar på PS2 med ordinariepriset på PS4. Kampanjpriset är ju allt annat än representativt för vilken prissättning PS har haft långsiktigt. Kampanjen gäller dessutom enbart DM.
Ordinariepriset diffar ca 10% och imo är den diffen snarare liten än stor. Jag tycker det är klart större skillnad mellan PS2 och PS4 än mellan PS3 och PS4
Vore helt ologiskt att sätta PS4 pris efter något annat än ordinarie, särskilt när PS3 inte justerats i pris.
Det enda logiska alternativet till det man gjorde nu hade varit att sänka ordinariepriset på alla modellerna, men jag tror de gjorde helt rätt. PS2 är den modell som helt klart känns mest ointressant just nu till sitt ordinariepris.
Polestar har också haft kampanjränta på p2 sedan ett par månader. 2% låst i 60månader. Men då får man betala ordinarie pris. Ska man låna 80% blir det billigare än kampanjpriset.
Vad är det för ränta du jämför med då? Låter extremt konstigt att det skulle göra mer än 110.000:- skillnad inklusive ränteavdrag. Krävs en löjligt hög jämförelseränta för det.
Sjukaste priset ju! Känns som det kommer bli väldigt många färre av 4an att se på vägarna jämfört med 2an.
På vilket sätt är det sjukt att den är ca 10% dyrare än PS2?
Jag tycker ni verkar ha haft väldigt märkliga förväntningar.
Att den skulle vara billigare än PS2 trots att den är betydligt större, har större batteri och bättre prestanda är som att Tesla skulle lansera en ny Model S till lägre pris än Model 3.
Det var ju dessutom allmänt känt att den skulle hamna mellan PS2 och PS3 i pris, vilket imo är helt logiskt.
Gällande andrahandsvärde så skulle jag vara mer oroad om jag köpte en PS2 idag. Förstår inte hur den ska kunna säljas parallellt med 4an i framtiden.
Ca 200k dyrare med PS4 än PS2, Iaf i Norge. Det är betydligt mer än 10%. Så ja, jag tycker den är väldigt dyr! Den tenderar till priser som är hos helt andra premiumleverantörer. Den är faktiskt nästan lika dyr som PS3.
Nja, nu jämför du kampanjpriset som gällt några dagar på PS2 med ordinariepriset på PS4. Kampanjpriset är ju allt annat än representativt för vilken prissättning PS har haft långsiktigt. Kampanjen gäller dessutom enbart DM.
Ordinariepriset diffar ca 10% och imo är den diffen snarare liten än stor. Jag tycker det är klart större skillnad mellan PS2 och PS4 än mellan PS3 och PS4
Vore helt ologiskt att sätta PS4 pris efter något annat än ordinarie, särskilt när PS3 inte justerats i pris.
Det enda logiska alternativet till det man gjorde nu hade varit att sänka ordinariepriset på alla modellerna, men jag tror de gjorde helt rätt. PS2 är den modell som helt klart känns mest ointressant just nu till sitt ordinariepris.
Polestar har också haft kampanjränta på p2 sedan ett par månader. 2% låst i 60månader. Men då får man betala ordinarie pris. Ska man låna 80% blir det billigare än kampanjpriset.
Säker på det? Skulden sjunker ju hela tiden så värdet av ränterabatten urholkas eftersom. Dessutom har du ränteavdrag på räntekostnaden. Fast det kanske du räknade med?
För övrigt är det bättre att ta rabatten även om det teoretiskt skulle vara något billigare med kampanjräntan. 60 månader är en lång tid. Efter typ 17 månader kanske man har andra behov osv och vill byta i förtid.
Ni som kan Polestar. Går det alltså att köpa Polestar 2 och Polestar 4, men inte Polestar 3? Finns det någon särskild anledning till det?
För om jag själv skulle lansera bilar och namnge dem med siffror osv skulle jag först lansera Modell nr 1. Därefter Modell nr 2. Därefter Modell nr 3. Osv ja ni fattar.
Det var nog avsikten men det går ju inte att "köpa" någon ännu, bara lägga deposition.
Får man tro Polestar så börjar leveranser av PS4 i augusti och PS3 i oktober i Sverige.
Kommer ihåg att jag kollade på PS3 på förra årets elbilsmässa, och det är alltså fortfarande 9 mån tills de kan levereras
Och typ 7 mån tills PS4 börjar levereras. Blir nog ännu ett tufft år intjäningsmässigt för Polestar…
Ja fy tusan att vara helt beroende av PS2 kommande halvår. En bil som känns "gammal" både i relation till PS4 och till Highland.
Har för övrigt sett PS3 en enda gång. I ett Polestar showroom i Wien. Den "säljaren" gjorde inget imponerande intryck direkt. Frågade om varför man ser så pass lite elbilar och Polestar på gatorna i Wien. Hennes svar var typ: "tja, elbilar köper man ju bara för att köra omkring i stan med, österrikarna vill kunna åka på längre resor också". Jag blev helt ställd och gick typ bara ut
Känns som att det var lääääänge sedan man hörde sånt av säljare/representanter om sina
egna bilar volkswagen tex i mitt fall, men det var som sagt flera år sedan.
På vilket sätt är det sjukt att den är ca 10% dyrare än PS2?
Jag tycker ni verkar ha haft väldigt märkliga förväntningar.
Att den skulle vara billigare än PS2 trots att den är betydligt större, har större batteri och bättre prestanda är som att Tesla skulle lansera en ny Model S till lägre pris än Model 3.
Det var ju dessutom allmänt känt att den skulle hamna mellan PS2 och PS3 i pris, vilket imo är helt logiskt.
Gällande andrahandsvärde så skulle jag vara mer oroad om jag köpte en PS2 idag. Förstår inte hur den ska kunna säljas parallellt med 4an i framtiden.
Ca 200k dyrare med PS4 än PS2, Iaf i Norge. Det är betydligt mer än 10%. Så ja, jag tycker den är väldigt dyr! Den tenderar till priser som är hos helt andra premiumleverantörer. Den är faktiskt nästan lika dyr som PS3.
Nja, nu jämför du kampanjpriset som gällt några dagar på PS2 med ordinariepriset på PS4. Kampanjpriset är ju allt annat än representativt för vilken prissättning PS har haft långsiktigt. Kampanjen gäller dessutom enbart DM.
Ordinariepriset diffar ca 10% och imo är den diffen snarare liten än stor. Jag tycker det är klart större skillnad mellan PS2 och PS4 än mellan PS3 och PS4
Vore helt ologiskt att sätta PS4 pris efter något annat än ordinarie, särskilt när PS3 inte justerats i pris.
Det enda logiska alternativet till det man gjorde nu hade varit att sänka ordinariepriset på alla modellerna, men jag tror de gjorde helt rätt. PS2 är den modell som helt klart känns mest ointressant just nu till sitt ordinariepris.
Polestar har också haft kampanjränta på p2 sedan ett par månader. 2% låst i 60månader. Men då får man betala ordinarie pris. Ska man låna 80% blir det billigare än kampanjpriset.
Vad är det för ränta du jämför med då? Låter extremt konstigt att det skulle göra mer än 110.000:- skillnad inklusive ränteavdrag. Krävs en löjligt hög jämförelseränta för det.
Köper man long range dual till kampanjpriset 609000 och lånar 80% så blir det ordinarie pris på 674000 till 2% i 60 månader. Kampanjpriset gäller bara om man finansierar på annat sätt än billån genom polestar.
Ca 200k dyrare med PS4 än PS2, Iaf i Norge. Det är betydligt mer än 10%. Så ja, jag tycker den är väldigt dyr! Den tenderar till priser som är hos helt andra premiumleverantörer. Den är faktiskt nästan lika dyr som PS3.
Nja, nu jämför du kampanjpriset som gällt några dagar på PS2 med ordinariepriset på PS4. Kampanjpriset är ju allt annat än representativt för vilken prissättning PS har haft långsiktigt. Kampanjen gäller dessutom enbart DM.
Ordinariepriset diffar ca 10% och imo är den diffen snarare liten än stor. Jag tycker det är klart större skillnad mellan PS2 och PS4 än mellan PS3 och PS4
Vore helt ologiskt att sätta PS4 pris efter något annat än ordinarie, särskilt när PS3 inte justerats i pris.
Det enda logiska alternativet till det man gjorde nu hade varit att sänka ordinariepriset på alla modellerna, men jag tror de gjorde helt rätt. PS2 är den modell som helt klart känns mest ointressant just nu till sitt ordinariepris.
Polestar har också haft kampanjränta på p2 sedan ett par månader. 2% låst i 60månader. Men då får man betala ordinarie pris. Ska man låna 80% blir det billigare än kampanjpriset.
Vad är det för ränta du jämför med då? Låter extremt konstigt att det skulle göra mer än 110.000:- skillnad inklusive ränteavdrag. Krävs en löjligt hög jämförelseränta för det.
Köper man long range dual till kampanjpriset 609000 och lånar 80% så blir det ordinarie pris på 674000 till 2% i 60 månader. Kampanjpriset gäller bara om man finansierar på annat sätt än billån genom polestar.
Ordinariepriset är inte 674k, det är 719k.
Men även med diffen på 65k så undrar jag vad du jämför med för ränta, det låter instinktivt som för stor diff givet ränteavdraget.
Nja, nu jämför du kampanjpriset som gällt några dagar på PS2 med ordinariepriset på PS4. Kampanjpriset är ju allt annat än representativt för vilken prissättning PS har haft långsiktigt. Kampanjen gäller dessutom enbart DM.
Ordinariepriset diffar ca 10% och imo är den diffen snarare liten än stor. Jag tycker det är klart större skillnad mellan PS2 och PS4 än mellan PS3 och PS4
Vore helt ologiskt att sätta PS4 pris efter något annat än ordinarie, särskilt när PS3 inte justerats i pris.
Det enda logiska alternativet till det man gjorde nu hade varit att sänka ordinariepriset på alla modellerna, men jag tror de gjorde helt rätt. PS2 är den modell som helt klart känns mest ointressant just nu till sitt ordinariepris.
Polestar har också haft kampanjränta på p2 sedan ett par månader. 2% låst i 60månader. Men då får man betala ordinarie pris. Ska man låna 80% blir det billigare än kampanjpriset.
Vad är det för ränta du jämför med då? Låter extremt konstigt att det skulle göra mer än 110.000:- skillnad inklusive ränteavdrag. Krävs en löjligt hög jämförelseränta för det.
Köper man long range dual till kampanjpriset 609000 och lånar 80% så blir det ordinarie pris på 674000 till 2% i 60 månader. Kampanjpriset gäller bara om man finansierar på annat sätt än billån genom polestar.
Ordinariepriset är inte 674k, det är 719k.
Men även med diffen på 65k så undrar jag vad du jämför med för ränta, det låter instinktivt som för stor diff givet ränteavdraget.
Oavsett vilken P2 man köper just nu så får man 2%.
Men väljer man kombinationen kampanjpris och billån så justeras priset till ordinarie.
Man kan alltså inte få både kampanjpris och kampanjräntan samtidigt. Ska finansiera hos polestar ser kampanjpriset ut att vara bättre än vad det är.
Räntan på P4 är 6,45% så ränterabatten är väl 4,45%.
Och typ 7 mån tills PS4 börjar levereras. Blir nog ännu ett tufft år intjäningsmässigt för Polestar…
Nu refererar du bara till Europa och MY25. I Asien har MY24 redan börjat levereras.
Ok, visste inte att den har börjat levererats där. Hoppas den säljer bra!
Undrar varför det ska dröja så länge innan den kommer hit?
Oavsett väldigt jobbigt att vänta så länge på en bil, jag hinner ju ångra mig flera gånger om och hitta massor av andra bilar jag vill ha under 7 månader
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Polestar har också haft kampanjränta på p2 sedan ett par månader. 2% låst i 60månader. Men då får man betala ordinarie pris. Ska man låna 80% blir det billigare än kampanjpriset.
Vad är det för ränta du jämför med då? Låter extremt konstigt att det skulle göra mer än 110.000:- skillnad inklusive ränteavdrag. Krävs en löjligt hög jämförelseränta för det.
Köper man long range dual till kampanjpriset 609000 och lånar 80% så blir det ordinarie pris på 674000 till 2% i 60 månader. Kampanjpriset gäller bara om man finansierar på annat sätt än billån genom polestar.
Ordinariepriset är inte 674k, det är 719k.
Men även med diffen på 65k så undrar jag vad du jämför med för ränta, det låter instinktivt som för stor diff givet ränteavdraget.
Long range dual motor:
IMG_0468.jpeg
Har du på fullt allvar inte scrollat några centimeter till och noterat att det är 10k rabatt på lack och 35k rabatt på Pilot-paketet också?
Med ca 3% faktiskt ränteskillnad så "sparar" man dock inte mer än 65k heller. Hur kom du fram till det?