Vid Tesla på Hedenstorp sitter numera en banderoll på stängslet, med texten ”Tack, det är bra”.
Uppsatt av anställda som visar lojalitet med sin arbetsgivare
Vid Tesla på Hedenstorp sitter numera en banderoll på stängslet, med texten ”Tack, det är bra”.
Daniel Tornberg, strejkvakt, tror inte att det är Teslas anställda som satt upp banderollen
Vilka tror han det är som satt upp den? Men är dom så insnöade och blinda så är det ju inte konstigt att det utvecklat sig som det gjort.
Jag är nyfiken på vilken bild dom som jobbar på eller med facket har av dagens situation och hur dom har fått den bilden. Också rent generellt vad dom anser är fackets roll i samhället.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Veli-Pekka säger alltså ordagrant angående det "breda stödet för strejken" hos Tesla: "Ja efter de här uteslutningarna så är det ju färre än hälften som är med."
Ett strejkande 10-ish i procentantal hos Tesla är väl färre än hälften, dvs 10% är färre än 50 %, så jag antar att han har rätt.
Men då ljuger han ju samtidigt om han säger " Ja efter de här uteslutningarna"
När det aldrig varit mer än 10%
Om det var 15 % innan uteslutningarna och 10 % efter uteslutningarna är det ju i sak korrekt att säga att det är färre än 50 % efter uteslutningarna. Han har inte påstått att det var fler än 50 % innan, bara uttryckt sig på ett sätt som kan tolkas så. Han har varit hal tidigare i formuleringarna, så det skulle inte förvåna mig.
Ja, en riktig statsministerkandidat
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Läste just att teslaanställda löser sophanteringen genom att ta hem företagets sopor.... kan nån snoka rätt på sanningngshalten i detta? Det här om något bekräftar ju vars lojaliteten ligger. https://omniekonomi.se/facket-tesla-lat ... a/a/76emb3
Det är drygt tre månader sedan IF Metalls strejk mot Tesla bröt ut, och några veckor efter strejken infördes också en blockad mot arbete på Teslabilar på flera stora skadeverkstäder.
Nu planerar Tesla att öppna sin första skadeverkstad för plåt- och lackeringsarbeten i egen regi. Den hamnar i Huddinge söder om Stockholm, nära Teslas nuvarande leveranslokal.
Att tesla skaffar egen plåt och lack är jätteintressant. Undrar vad werksta tycker?
Nu kanske man vågar köra som vanligt igen och inte vara superförsiktig! Kan facket blockera teslas initiativ effektivt?
Har skadorna ökat pga det nästan helt värdelösa varningssystemet som (inte!) ersätter uss (backsesorerna)?
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Tesla är inte förloraren när facket härjar. LEDARE.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det är drygt tre månader sedan IF Metalls strejk mot Tesla bröt ut, och några veckor efter strejken infördes också en blockad mot arbete på Teslabilar på flera stora skadeverkstäder.
Nu planerar Tesla att öppna sin första skadeverkstad för plåt- och lackeringsarbeten i egen regi. Den hamnar i Huddinge söder om Stockholm, nära Teslas nuvarande leveranslokal.
Hörde att Tesla hade anställt en gammal svetsare med erfarenhet av att svetsa i Metall. Han tar visst numera endast uppdrag i företag utan kollektivavtal.
Att det är Tesla-anställda som utgör strejkvakter vet vi väl i och för sig sedan tidigare men detta gör det ju bara tydligare.
? Inte är Tesla anställda som utgör strejkvakter menar du väl?
Det enda stället de skulle kunna räcka till i antal är väl i Umeå, där merparten strejkar, men en intervju med en av de strejkande där antyder ju att denne inte varit strejkvakt en enda gång under strejken och har svårt att få tiden att gå. Så de flesta strejkvakterna kommer från ombudsmän och sådant från andra företag än Tesla.
Ombudsmannen kan en del vara från metall antar jag.
Att det är Tesla-anställda som utgör strejkvakter vet vi väl i och för sig sedan tidigare men detta gör det ju bara tydligare.
? Inte är Tesla anställda som utgör strejkvakter menar du väl?
Det enda stället de skulle kunna räcka till i antal är väl i Umeå, där merparten strejkar, men en intervju med en av de strejkande där antyder ju att denne inte varit strejkvakt en enda gång under strejken och har svårt att få tiden att gå. Så de flesta strejkvakterna kommer från ombudsmän och sådant från andra företag än Tesla.
Ombudsmannen kan en del vara från metall antar jag.
Jag pratade med gubbarna som strejkvaktade i Norrköping. En sa att han jobbade som svetsare, en var slaktare och två var ombudsmän. (Eller så var dom ombudsmän allihopa). Det var 15 minus den dagen. Svinkallt. Jag sa åt dom att dom blev utnyttjade och att det inte spelar någon som helst roll för konfliktens utgång att dom stod där och frös aschlet av sig utan att dom borde tänka på sin hälsa och gå hem och värma sig. (Hade chefen sagt åt dom att stå ute en hel dag i den kylan hade dom förmodligen ringt facket).
Efter skyltblockaden: Tesla och Postnord möts i rätten
Tesla och Postnord kommer att mötas i rätten i frågan om registreringsskyltarna som inte delas ut som en konsekvens av IF Metalls strejk mot bilbolaget.
Solna tingsrätt ska hålla muntlig förberedelse den 12 mars.
Dessutom har Tesla överklagat till Högsta domstolen (HD).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hej, är det någon som vet vad som gäller kring lackverkstäderna? Är samtliga fackanslutna lackerare uttagna i blockad eller är det bara de firmor som står uppräknade på målarnas hemsida? Jag har en bakre stötfångare som ska bytas och lackas (ej vagnskadegaranti utan ett helt vanligt försäkringsärende).
Mitt försäkringsbolag (Trygg Hansa) pekade på två lackverkstäder (Sthlm), hade en mindre parkeringsskada. Valde en, fick nyss tillbaka bilen. Märkte ingenting av någon strejk alls. Tog några veckor plus julhelg att få tid. Jag var betydligt mer påverkad av fenomenet Jul än av Strejk skulle jag vilka påstå.
Hej, är det någon som vet vad som gäller kring lackverkstäderna? Är samtliga fackanslutna lackerare uttagna i blockad eller är det bara de firmor som står uppräknade på målarnas hemsida? Jag har en bakre stötfångare som ska bytas och lackas (ej vagnskadegaranti utan ett helt vanligt försäkringsärende).
Jag svarar mig själv här också: Åkte ner till min lokala lackerare/plåtverkstad. Inga problem, han sa att de inte märker av strejken alls och bokade in min bil med det samma. Skönt, då slipper jag åka med en sprucken bakre stöt i sommar!