Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Vill minnas ionity hade väldigt hög svansföring när de lanserade.
Alla deras laddare skulle minsann leverera 350kw närsomhelst utan begränsar.
Verkar som det plötsligt inte är så viktigt?
Kanske har dom insett att det finns en verklighet också. Folk vill inte betala 8,70kr/kwh.
Alla deras laddare skulle minsann leverera 350kw närsomhelst utan begränsar.
Verkar som det plötsligt inte är så viktigt?
Kanske har dom insett att det finns en verklighet också. Folk vill inte betala 8,70kr/kwh.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
En dum svansföring. Vem vill sitta i kö i sin Taycan turbo S och titta på när en ID3 laddar sista procenten upp till hundra med 20kW. De borde satsa på fler laddare med lastbalansering istället. Kö är inte premium.taliz skrev: ↑02 dec 2023 16:55Vill minnas ionity hade väldigt hög svansföring när de lanserade.
Alla deras laddare skulle minsann leverera 350kw närsomhelst utan begränsar.
Verkar som det plötsligt inte är så viktigt?
Kanske har dom insett att det finns en verklighet också. Folk vill inte betala 8,70kr/kwh.
Hoppas också de får till en vettig prismodell.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3364
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Under SECC 2023 verkar det ha varit många som inte fick vidare bra effekt på Ionitystationer, t ex den uppe i Jävre. Är det något som kan betraktas som ett mönster, eller är det snarare så att just då krånglade vissa stationer?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Ionitys laddnätverk
Under den tid jag körde EV6, som iallafall kunde ta emot 220-240 kW hela vägen upp till ca 55%, så upplevde jag aldrig att Ionity var det som begränsade effekten oavsett om det var fullt eller inte. Så jag tror definitivt att Jävre var ett undantag. Om det sen beror på att det var en relativt nystartad station (och problemet låg hos Ionity) eller om det handlade om att det inte fanns tillräcklig kapacitet i matningen kan man bara att spekulera i. Något mönster är det iallafall inte, enligt min erfarenhet.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3364
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Det är i och för sig tänkbart att Kian som har 800V system fungerar bättre på Ionity än vad 400V bilar gör. Jag har inte laddat på Ionity sen Bonnets fördelaktiga abonnemang upphörde, men det gjorde jag så få gånger att det knappt räknas.iAkita skrev: ↑02 dec 2023 19:49Under den tid jag körde EV6, som iallafall kunde ta emot 220-240 kW hela vägen upp till ca 55%, så upplevde jag aldrig att Ionity var det som begränsade effekten oavsett om det var fullt eller inte. Så jag tror definitivt att Jävre var ett undantag. Om det sen beror på att det var en relativt nystartad station (och problemet låg hos Ionity) eller om det handlade om att det inte fanns tillräcklig kapacitet i matningen kan man bara att spekulera i. Något mönster är det iallafall inte, enligt min erfarenhet.
Var mest nyfiken inför nästa års SECC.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag är ganska säker på att det är ABB Terra laddare som Ionity installerar, precis som många andra laddoperatörer, så jag har svårt att se att det skulle spela så stor roll om bilen har 400V eller 800V arkitektur. De flesta high-power laddarna kan ju ge allt mellan 400V till ca 1000V, beroende på vilken bil som laddar.Niklas Z skrev: ↑02 dec 2023 20:03Det är i och för sig tänkbart att Kian som har 800V system fungerar bättre på Ionity än vad 400V bilar gör. Jag har inte laddat på Ionity sen Bonnets fördelaktiga abonnemang upphörde, men det gjorde jag så få gånger att det knappt räknas.iAkita skrev: ↑02 dec 2023 19:49Under den tid jag körde EV6, som iallafall kunde ta emot 220-240 kW hela vägen upp till ca 55%, så upplevde jag aldrig att Ionity var det som begränsade effekten oavsett om det var fullt eller inte. Så jag tror definitivt att Jävre var ett undantag. Om det sen beror på att det var en relativt nystartad station (och problemet låg hos Ionity) eller om det handlade om att det inte fanns tillräcklig kapacitet i matningen kan man bara att spekulera i. Något mönster är det iallafall inte, enligt min erfarenhet.
Var mest nyfiken inför nästa års SECC.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Poängen och frågan är ju varför ionity plötsligt ändrat hur de bygger och dessutom att man fortsätter bygga 350 kw och sen några få 200 på samma plats.Nicke Nyfiken skrev: ↑02 dec 2023 16:47Helt riktigt.Hoppsan_84 skrev: ↑02 dec 2023 16:39Så länge man kör Tesla spelar det ingen roll om Ionity bygger 350 kW laddare eller 200 kW.
Det blir ändå max 200 kW.
Så länge man kör Tesla spelar det ingen roll om Ionity bygger 350 kW laddare eller 200 kW.
Man laddar ju på SuC ändå.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Det kan inte vara jättelångt kvar till driftsättning med tanke på att de kopplat in elen till i alla fall några laddare…
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
-
- Inlägg: 269
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
- rsk
- Teslaägare
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 26 jul 2017 12:35
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/kristofer81744
Re: Ionitys laddnätverk
För de som laddar på Ionity, så kan det vara av särskilt intresse att hålla koll på avvikande priser. Sedan några veckor tillbaka har Ionity gjort rejäla prissänkningar på utvalda stationer. Priserna ser man i appen, eller via länken "price list" som finns här: https://ionity.eu/en/network/access-and-payment
Priserna gäller en begränsad tid (enligt tidsramen som anges i PDF:en). Under de senaste fyra-fem veckorna har Hudiksvall, Sundsvall, Karlskrona, Oskarshamn och Ytterån haft särskilt låga priser. Mellan 3,50-4,10 kr/kWh, och så lågt som 1,24-1,84 kr/kWh med Ionity Passport.
Priserna gäller en begränsad tid (enligt tidsramen som anges i PDF:en). Under de senaste fyra-fem veckorna har Hudiksvall, Sundsvall, Karlskrona, Oskarshamn och Ytterån haft särskilt låga priser. Mellan 3,50-4,10 kr/kWh, och så lågt som 1,24-1,84 kr/kWh med Ionity Passport.
Brinner för elbilen - bevakar och rapporterar flera gånger i veckan på: Allt om Elbil
Re: Ionitys laddnätverk
Jajamänsan, det skrevs om detta här i tråden för 3 veckor sen.rsk skrev: ↑13 dec 2023 11:42För de som laddar på Ionity, så kan det vara av särskilt intresse att hålla koll på avvikande priser. Sedan några veckor tillbaka har Ionity gjort rejäla prissänkningar på utvalda stationer. Priserna ser man i appen, eller via länken "price list" som finns här: https://ionity.eu/en/network/access-and-payment
Priserna gäller en begränsad tid (enligt tidsramen som anges i PDF:en). Under de senaste fyra-fem veckorna har Hudiksvall, Sundsvall, Karlskrona, Oskarshamn och Ytterån haft särskilt låga priser. Mellan 3,50-4,10 kr/kWh, och så lågt som 1,24-1,84 kr/kWh med Ionity Passport.
Lustigt, känns som att de utvalda stationerna också är de minst använda eller?
Ioniq 5 FE AWD
Re: Ionitys laddnätverk
Ta gärna för vana att ladda upp bilder i Chargefinder
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
-
- Inlägg: 269
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Tanken har aldrig slagit mig men varför inte.
Ligger för övrigt bredvid en Pizzeria med vedugn. Sämre har jag ätit.
Ligger för övrigt bredvid en Pizzeria med vedugn. Sämre har jag ätit.
-
- Inlägg: 269
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity Skellefteå öppen idag med 6x350 kW
Ionity Jokkmokk öppen igår med 4x350 kW
Ionity Jokkmokk öppen igår med 4x350 kW
Re: Ionitys laddnätverk
Tittade till den kommande stationen vid Elmia i Jönköping idag. Det blir 8 stycken laddare med 350 kW samt två Hyperchargers med två uttag vardera.
Om jag inte räknar fel så har de förberett fler platser, och totalen är 24 platser som de målat Ionityloggan på (16 st platser med 350 kW och 8 st platser med 200 kW)
En annan nyhet, som jag inte sett tidigare är kreditkortsläsare!
Om jag inte räknar fel så har de förberett fler platser, och totalen är 24 platser som de målat Ionityloggan på (16 st platser med 350 kW och 8 st platser med 200 kW)
En annan nyhet, som jag inte sett tidigare är kreditkortsläsare!
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
-
- Inlägg: 269
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Igångkörning påbörjad i Jönköping.
Borde bli klart innan Jul.
Tyvärr kommer inte läsarna för bankkort sättas igång nu.
Borde bli klart innan Jul.
Tyvärr kommer inte läsarna för bankkort sättas igång nu.
Re: Ionitys laddnätverk
Nu är Jönköping online i ABRP och Chargefinder! Dock ej i drift ännu…
Dock lite få stolpar inlagda än, men det kommer väl tänker jag… iom att de inte är klara än.
Dock lite få stolpar inlagda än, men det kommer väl tänker jag… iom att de inte är klara än.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
-
- Inlägg: 269
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Nu är Jönköping öppen
8x350 kW + 4x200 kW.
Kreditkortsläsare monterade men inte igång.
8x350 kW + 4x200 kW.
Kreditkortsläsare monterade men inte igång.
Re: Ionitys laddnätverk
Ni som kan Ionity.
När man skaffar Ionity Passport, vad hindrar att skaffa Norsk Passport istället för Svensk Passport. Priset är mycket längre med norsk abonnemang
När man skaffar Ionity Passport, vad hindrar att skaffa Norsk Passport istället för Svensk Passport. Priset är mycket längre med norsk abonnemang
Re: Ionitys laddnätverk
Gissar att det är samma fenomen som med We Charge och Elli, där priset per kWh varierar efter vilket land du laddar i, inte vilket land du tecknat ditt avtal för.
Med We Charge (på Ionity) så kostar exempelvis 1 kWh för mig 3,30 SEK i Sverige, men bara 2,25 NOK i Norge... eller 0,35 EUR i Tyskland vs 0,36 EUR i Frankrike...
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
-
- Inlägg: 269
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity ändrar priset för direkt laddning till 7,40 SEK/kWh och 5,14 med Ionity Passport. Tror månadsavgiften också är sänkt.
https://ionity.eu/en/network/access-and-payment
https://ionity.eu/en/network/access-and-payment
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 516
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Ionitys laddnätverk
Stämmer, sänkt från 11,99 euro till 5,99 euro (månadsavgiften)Hoppsan_84 skrev: ↑23 jan 2024 11:09Ionity ändrar priset för direkt laddning till 7,40 SEK/kWh och 5,14 med Ionity Passport. Tror månadsavgiften också är sänkt.
https://ionity.eu/en/network/access-and-payment
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
Re: Ionitys laddnätverk
Plus att man nu kan teckna för en månad som för tesla tex.Collin87 skrev: ↑23 jan 2024 11:20Stämmer, sänkt från 11,99 euro till 5,99 euro (månadsavgiften)Hoppsan_84 skrev: ↑23 jan 2024 11:09Ionity ändrar priset för direkt laddning till 7,40 SEK/kWh och 5,14 med Ionity Passport. Tror månadsavgiften också är sänkt.
https://ionity.eu/en/network/access-and-payment
Re: Ionitys laddnätverk
Wow.. de där är ju största förändringen får jag säga.. bra.. då kan man ju faktiskt fundera på ionity nu tex på en semester..macky skrev: ↑23 jan 2024 12:36Plus att man nu kan teckna för en månad som för tesla tex.Collin87 skrev: ↑23 jan 2024 11:20Stämmer, sänkt från 11,99 euro till 5,99 euro (månadsavgiften)Hoppsan_84 skrev: ↑23 jan 2024 11:09Ionity ändrar priset för direkt laddning till 7,40 SEK/kWh och 5,14 med Ionity Passport. Tror månadsavgiften också är sänkt.
https://ionity.eu/en/network/access-and-payment
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 516
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Ionitys laddnätverk
Ja det är ju inte alls dumt att kunna ha den möjligheten att komplettera med.chaffis75 skrev: ↑23 jan 2024 12:49Wow.. de där är ju största förändringen får jag säga.. bra.. då kan man ju faktiskt fundera på ionity nu tex på en semester..macky skrev: ↑23 jan 2024 12:36Plus att man nu kan teckna för en månad som för tesla tex.Collin87 skrev: ↑23 jan 2024 11:20Stämmer, sänkt från 11,99 euro till 5,99 euro (månadsavgiften)Hoppsan_84 skrev: ↑23 jan 2024 11:09Ionity ändrar priset för direkt laddning till 7,40 SEK/kWh och 5,14 med Ionity Passport. Tror månadsavgiften också är sänkt.
https://ionity.eu/en/network/access-and-payment
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23