expat skrev: ↑10 jan 2024 11:37
bjornnilsson skrev: ↑10 jan 2024 11:23
Freez, tack för länk och tidsangivelse.
Veli-Pekka säger alltså ordagrant angående det "breda stödet för strejken" hos Tesla: "Ja efter de här uteslutningarna så är det ju färre än hälften som är med."
Ett strejkande 10-ish i procentantal hos Tesla är väl färre än hälften, dvs 10% är färre än 50 %, så jag antar att han har rätt.
Men då ljuger han ju samtidigt om han säger " Ja efter de här uteslutningarna"
När det aldrig varit mer än 10%
Inte nödvändigtvis, det var en del som var med i metall på Tesla men som inte strejkade, de flesta är numera uteslutna av dem, men har skrivit om en som var utlänning och hade typ arbetstillstånd, så fort denne strejkade så hade han utvisats, så han blev inte utesluten.
Så finns ju möjlighet att mer än 50% var medlemmar i metall innan strejken, men numera är det väl bara de som strejkar plus en person som är med i metall och det är väl omkring 10% och mycket långt ifrån 50%.
Jag tror metall undviker att ljuga rakt ut, man väljer i stället att 'ljuga med statistik' alltså presentera statistiken på ett sådant sätt att den ger en felaktig bild av verkligheten utan att de säger något osant.
Min uppfattning om att ca 10st strejkar på Tesla säger inget om hur många som var metallmedlemmar av de anställda på Tesla, när strejken började,annat än att de var minst 10st.
Många var säkert med i metall redan innan de började på Tesla, sedan företaget de jobbade på tidigare.