Tack!
Har haft
Model S 2017, 2018, 2023
BMW GT 535
Tystare än samtliga.
Har körd olika 3or och Y. Inte alls samma liga vad gäller komfort.
Moderator: Redaktion
Tack!
Nya V4 superchargers verkar funkaCastro90 skrev: ↑13 jan 2024 16:49För mig fungerar det bra på de gamla laddarna,Matte skrev:Laddningen på Supercharger (att det är stabilt och fungerar) känns som en dealbreaker. Någon som vet något om status där? Fått med mig frun på bilen, men hon har detta dom krav
De med två kablar, CCS och typ2 special för tidigare Teslor. Men har haft lite problem med de nya med bara en kabel. Jag har glömt vad de olika versionerna heter.
Sen om detta bara är ett sammanträffande eller om det är så vet jag inte.
Jag fick inte igång laddning i Mölndal, Falkenberg och Tindered har fungerat.
Som sagt, man har blivit bortskämd och van vid att laddning fungerar klanderfritt och är gratis efter många år med Tesla.
Men i övrigt en riktigt trevlig bil.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack för tipset. Tyvärr så sparas inte ipedal läge i körprofilen... Jag trodde jag skulle bli väldigt irriterade av det efter 6 år av Teslakörning, men jag föredrar faktiskt regen level3 som sparas i körprofilen.
Jag var också väldigt rädd för dessa funktioner och är allergisk mot sånt ljud.Matte skrev: ↑10 jan 2024 07:22Enligt denna artikel har man fyra alternativ att lösa hastighetsöverträdelserna på:
https://www.vibilagare.se/nyheter/den-n ... l-vansinne
Varför väljs punkt 1)? Hatar ljud i bilen som väcker alla som sover.
Är det några andra tillfällen bilen piper?
Om man stänger av, stängs den av för hela resan?
Tack för svar, då är det inte bara min bil som krånglar. Kändes som att jag hade hittat ett mönster för när det fungerade. Får hoppas att det löser sig framöver.eloon skrev:Nya V4 superchargers verkar funkaCastro90 skrev: ↑13 jan 2024 16:49För mig fungerar det bra på de gamla laddarna,Matte skrev:Laddningen på Supercharger (att det är stabilt och fungerar) känns som en dealbreaker. Någon som vet något om status där? Fått med mig frun på bilen, men hon har detta dom krav
De med två kablar, CCS och typ2 special för tidigare Teslor. Men har haft lite problem med de nya med bara en kabel. Jag har glömt vad de olika versionerna heter.
Sen om detta bara är ett sammanträffande eller om det är så vet jag inte.
Jag fick inte igång laddning i Mölndal, Falkenberg och Tindered har fungerat.
Som sagt, man har blivit bortskämd och van vid att laddning fungerar klanderfritt och är gratis efter många år med Tesla.
Men i övrigt en riktigt trevlig bil.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Äldre V2 funkar också (Max 85kW)
V3 (vanligast) funkar inte stabilt just nu, dock funkar det i USA... Så.kag tror att det löser sig på sikt.
Jag har faktiskt sett en positiv rapport av EV9 laddning från en V3 supercharger (Nacka). Så det finns hopp att det blir likadant på alla andra snart..Castro90 skrev: ↑13 jan 2024 22:23Tack för svar, då är det inte bara min bil som krånglar. Kändes som att jag hade hittat ett mönster för när det fungerade. Får hoppas att det löser sig framöver.eloon skrev:Nya V4 superchargers verkar funkaCastro90 skrev: ↑13 jan 2024 16:49För mig fungerar det bra på de gamla laddarna,Matte skrev:Laddningen på Supercharger (att det är stabilt och fungerar) känns som en dealbreaker. Någon som vet något om status där? Fått med mig frun på bilen, men hon har detta dom krav
De med två kablar, CCS och typ2 special för tidigare Teslor. Men har haft lite problem med de nya med bara en kabel. Jag har glömt vad de olika versionerna heter.
Sen om detta bara är ett sammanträffande eller om det är så vet jag inte.
Jag fick inte igång laddning i Mölndal, Falkenberg och Tindered har fungerat.
Som sagt, man har blivit bortskämd och van vid att laddning fungerar klanderfritt och är gratis efter många år med Tesla.
Men i övrigt en riktigt trevlig bil.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Äldre V2 funkar också (Max 85kW)
V3 (vanligast) funkar inte stabilt just nu, dock funkar det i USA... Så.kag tror att det löser sig på sikt.
Kan jag se i appen vilken version det är på laddarna?
Sen är det smått irriterande att platsen för laddluckan inte är standardiserad. Känns inte bra att blockera på supercharger som Kian mfl. Behöver göra.
Personligen föredrar jag Level 2 Auto. Du håller in högra paddeln. Den sparas också.eloon skrev: ↑13 jan 2024 21:09Tack för tipset. Tyvärr så sparas inte ipedal läge i körprofilen... Jag trodde jag skulle bli väldigt irriterade av det efter 6 år av Teslakörning, men jag föredrar faktiskt regen level3 som sparas i körprofilen.
Det hjälper också att aktivera Auto Hold så att den inte kör framåt efter man stannat helt.
Laddporten skall sitta på höger sida vid högertrafik, det är Tesla som valt fel sida.eloon skrev: ↑13 jan 2024 22:26Jag har faktiskt sett en positiv rapport av EV9 laddning från en V3 supercharger (Nacka). Så det finns hopp att det blir likadant på alla andra snart..Castro90 skrev: ↑13 jan 2024 22:23Tack för svar, då är det inte bara min bil som krånglar. Kändes som att jag hade hittat ett mönster för när det fungerade. Får hoppas att det löser sig framöver.eloon skrev:Nya V4 superchargers verkar funkaCastro90 skrev: ↑13 jan 2024 16:49För mig fungerar det bra på de gamla laddarna,Matte skrev:Laddningen på Supercharger (att det är stabilt och fungerar) känns som en dealbreaker. Någon som vet något om status där? Fått med mig frun på bilen, men hon har detta dom krav
De med två kablar, CCS och typ2 special för tidigare Teslor. Men har haft lite problem med de nya med bara en kabel. Jag har glömt vad de olika versionerna heter.
Sen om detta bara är ett sammanträffande eller om det är så vet jag inte.
Jag fick inte igång laddning i Mölndal, Falkenberg och Tindered har fungerat.
Som sagt, man har blivit bortskämd och van vid att laddning fungerar klanderfritt och är gratis efter många år med Tesla.
Men i övrigt en riktigt trevlig bil.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Äldre V2 funkar också (Max 85kW)
V3 (vanligast) funkar inte stabilt just nu, dock funkar det i USA... Så.kag tror att det löser sig på sikt.
Kan jag se i appen vilken version det är på laddarna?
Sen är det smått irriterande att platsen för laddluckan inte är standardiserad. Känns inte bra att blockera på supercharger som Kian mfl. Behöver göra.
Ang. Version. V2 laddarna kommer synas som Max 150kW i appen
Håller helt med on Laddporten... Hur svårt kan det vara att ha det på förarsidan istället? Speciellt med tanke på att KIA har nu avtal med Tesla i USA för att de ska byta till deras NACS connector and kunna använda alla Superchargers där...
Rätt eller fel, det som spelar roll i verkligheten är att bilen är kompatibel med världens mest utbredd och smidig laddnätverket.mikebike skrev: ↑14 jan 2024 09:47Laddporten skall sitta på höger sida vid högertrafik, det är Tesla som valt fel sida.eloon skrev: ↑13 jan 2024 22:26Jag har faktiskt sett en positiv rapport av EV9 laddning från en V3 supercharger (Nacka). Så det finns hopp att det blir likadant på alla andra snart..Castro90 skrev: ↑13 jan 2024 22:23Tack för svar, då är det inte bara min bil som krånglar. Kändes som att jag hade hittat ett mönster för när det fungerade. Får hoppas att det löser sig framöver.eloon skrev:Nya V4 superchargers verkar funkaCastro90 skrev: ↑13 jan 2024 16:49
För mig fungerar det bra på de gamla laddarna,
De med två kablar, CCS och typ2 special för tidigare Teslor. Men har haft lite problem med de nya med bara en kabel. Jag har glömt vad de olika versionerna heter.
Sen om detta bara är ett sammanträffande eller om det är så vet jag inte.
Jag fick inte igång laddning i Mölndal, Falkenberg och Tindered har fungerat.
Som sagt, man har blivit bortskämd och van vid att laddning fungerar klanderfritt och är gratis efter många år med Tesla.
Men i övrigt en riktigt trevlig bil.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Äldre V2 funkar också (Max 85kW)
V3 (vanligast) funkar inte stabilt just nu, dock funkar det i USA... Så.kag tror att det löser sig på sikt.
Kan jag se i appen vilken version det är på laddarna?
Sen är det smått irriterande att platsen för laddluckan inte är standardiserad. Känns inte bra att blockera på supercharger som Kian mfl. Behöver göra.
Ang. Version. V2 laddarna kommer synas som Max 150kW i appen
Håller helt med on Laddporten... Hur svårt kan det vara att ha det på förarsidan istället? Speciellt med tanke på att KIA har nu avtal med Tesla i USA för att de ska byta till deras NACS connector and kunna använda alla Superchargers där...
20230907_122029.jpg
Nä, det som är viktigt att bilen funkar där man laddar oftast. Hur många laddar nästan uteslutande på SuC?eloon skrev: ↑14 jan 2024 10:09Rätt eller fel, det som spelar roll i verkligheten är att bilen är kompatibel med världens mest utbredd och smidig laddnätverket.mikebike skrev: ↑14 jan 2024 09:47Laddporten skall sitta på höger sida vid högertrafik, det är Tesla som valt fel sida.eloon skrev: ↑13 jan 2024 22:26Jag har faktiskt sett en positiv rapport av EV9 laddning från en V3 supercharger (Nacka). Så det finns hopp att det blir likadant på alla andra snart..Castro90 skrev: ↑13 jan 2024 22:23Tack för svar, då är det inte bara min bil som krånglar. Kändes som att jag hade hittat ett mönster för när det fungerade. Får hoppas att det löser sig framöver.eloon skrev:
Nya V4 superchargers verkar funka
Äldre V2 funkar också (Max 85kW)
V3 (vanligast) funkar inte stabilt just nu, dock funkar det i USA... Så.kag tror att det löser sig på sikt.
Kan jag se i appen vilken version det är på laddarna?
Sen är det smått irriterande att platsen för laddluckan inte är standardiserad. Känns inte bra att blockera på supercharger som Kian mfl. Behöver göra.
Ang. Version. V2 laddarna kommer synas som Max 150kW i appen
Håller helt med on Laddporten... Hur svårt kan det vara att ha det på förarsidan istället? Speciellt med tanke på att KIA har nu avtal med Tesla i USA för att de ska byta till deras NACS connector and kunna använda alla Superchargers där...
20230907_122029.jpg
De-facto standard trumfar "rätt" standard.
För 800v bilar lockar ändå inte V2-3 laddare pga deras ganska usla laddhastighet oavsett på denna typ av plattform.eloon skrev: ↑14 jan 2024 10:09Rätt eller fel, det som spelar roll i verkligheten är att bilen är kompatibel med världens mest utbredd och smidig laddnätverket.mikebike skrev: ↑14 jan 2024 09:47Laddporten skall sitta på höger sida vid högertrafik, det är Tesla som valt fel sida.eloon skrev: ↑13 jan 2024 22:26Jag har faktiskt sett en positiv rapport av EV9 laddning från en V3 supercharger (Nacka). Så det finns hopp att det blir likadant på alla andra snart..Castro90 skrev: ↑13 jan 2024 22:23Tack för svar, då är det inte bara min bil som krånglar. Kändes som att jag hade hittat ett mönster för när det fungerade. Får hoppas att det löser sig framöver.eloon skrev:
Nya V4 superchargers verkar funka
Äldre V2 funkar också (Max 85kW)
V3 (vanligast) funkar inte stabilt just nu, dock funkar det i USA... Så.kag tror att det löser sig på sikt.
Kan jag se i appen vilken version det är på laddarna?
Sen är det smått irriterande att platsen för laddluckan inte är standardiserad. Känns inte bra att blockera på supercharger som Kian mfl. Behöver göra.
Ang. Version. V2 laddarna kommer synas som Max 150kW i appen
Håller helt med on Laddporten... Hur svårt kan det vara att ha det på förarsidan istället? Speciellt med tanke på att KIA har nu avtal med Tesla i USA för att de ska byta till deras NACS connector and kunna använda alla Superchargers där...
20230907_122029.jpg
De-facto standard trumfar "rätt" standard.
Jag tycker det är rätt ok att ladda på SuC nu sen Tesla åtgärdat problemet på V3 och V4. Laddade nyligen 20-80 på 30 min, 20-90 på 40 min med min Ioniq 5. Ligger stabilt på 96-97kW till 80% . SuC blir perfekt som komplement eller vid matstopp.R_Edvinsson skrev: ↑14 jan 2024 10:30För 800v bilar lockar ändå inte V2-3 laddare pga deras ganska usla laddhastighet oavsett på denna typ av plattform.eloon skrev: ↑14 jan 2024 10:09Rätt eller fel, det som spelar roll i verkligheten är att bilen är kompatibel med världens mest utbredd och smidig laddnätverket.mikebike skrev: ↑14 jan 2024 09:47Laddporten skall sitta på höger sida vid högertrafik, det är Tesla som valt fel sida.eloon skrev: ↑13 jan 2024 22:26Jag har faktiskt sett en positiv rapport av EV9 laddning från en V3 supercharger (Nacka). Så det finns hopp att det blir likadant på alla andra snart..Castro90 skrev: ↑13 jan 2024 22:23
Tack för svar, då är det inte bara min bil som krånglar. Kändes som att jag hade hittat ett mönster för när det fungerade. Får hoppas att det löser sig framöver.
Kan jag se i appen vilken version det är på laddarna?
Sen är det smått irriterande att platsen för laddluckan inte är standardiserad. Känns inte bra att blockera på supercharger som Kian mfl. Behöver göra.
Ang. Version. V2 laddarna kommer synas som Max 150kW i appen
Håller helt med on Laddporten... Hur svårt kan det vara att ha det på förarsidan istället? Speciellt med tanke på att KIA har nu avtal med Tesla i USA för att de ska byta till deras NACS connector and kunna använda alla Superchargers där...
20230907_122029.jpg
De-facto standard trumfar "rätt" standard.
Och får tesla och Kia hop detta och man behöver ”nödladda” spelar platsen på laddporten mindre roll då även dessa bilar går alldeles utmärkt att backa in så de når kabeln.
Det konstiga är bara hur V4 även den kan vara inkompatibel med 800v bilar, oavsett vart luckan sitter.
R_Edvinsson skrev: ↑14 jan 2024 10:30För 800v bilar lockar ändå inte V2-3 laddare pga deras ganska usla laddhastighet oavsett på denna typ av plattform.eloon skrev: ↑14 jan 2024 10:09Rätt eller fel, det som spelar roll i verkligheten är att bilen är kompatibel med världens mest utbredd och smidig laddnätverket.mikebike skrev: ↑14 jan 2024 09:47Laddporten skall sitta på höger sida vid högertrafik, det är Tesla som valt fel sida.eloon skrev: ↑13 jan 2024 22:26Jag har faktiskt sett en positiv rapport av EV9 laddning från en V3 supercharger (Nacka). Så det finns hopp att det blir likadant på alla andra snart..Castro90 skrev: ↑13 jan 2024 22:23
Tack för svar, då är det inte bara min bil som krånglar. Kändes som att jag hade hittat ett mönster för när det fungerade. Får hoppas att det löser sig framöver.
Kan jag se i appen vilken version det är på laddarna?
Sen är det smått irriterande att platsen för laddluckan inte är standardiserad. Känns inte bra att blockera på supercharger som Kian mfl. Behöver göra.
Ang. Version. V2 laddarna kommer synas som Max 150kW i appen
Håller helt med on Laddporten... Hur svårt kan det vara att ha det på förarsidan istället? Speciellt med tanke på att KIA har nu avtal med Tesla i USA för att de ska byta till deras NACS connector and kunna använda alla Superchargers där...
20230907_122029.jpg
De-facto standard trumfar "rätt" standard.
Och får tesla och Kia hop detta och man behöver ”nödladda” spelar platsen på laddporten mindre roll då även dessa bilar går alldeles utmärkt att backa in så de når kabeln.
Det konstiga är bara hur V4 även den kan vara inkompatibel med 800v bilar, oavsett vart luckan sitter.
Start/Stopp behövs i alla fall.Dj Mastergrind skrev: ↑15 jan 2024 11:33Och en annan fråga. Bilen har en start/stopp knapp bakom ratten eller hur? Går det att lägga in så man kan använda fingeravtrycksläsaren för att starta bilen?
Trist. Men den ställer om stolen och speglar beroende på vilken nyckel man öppnar med?eloon skrev: ↑15 jan 2024 12:00Start/Stopp behövs i alla fall.Dj Mastergrind skrev: ↑15 jan 2024 11:33Och en annan fråga. Bilen har en start/stopp knapp bakom ratten eller hur? Går det att lägga in så man kan använda fingeravtrycksläsaren för att starta bilen?
Fingerprint används bara för att "logga in" in din profil. Helt irrelevant enligt mig, bilen borde veta vem det är baserad på vilken nyckel som används, men så långt har inte KIA kommit på mjukvaran....
Haha, you wishDj Mastergrind skrev: ↑15 jan 2024 12:14Trist. Men den ställer om stolen och speglar beroende på vilken nyckel man öppnar med?eloon skrev: ↑15 jan 2024 12:00Start/Stopp behövs i alla fall.Dj Mastergrind skrev: ↑15 jan 2024 11:33Och en annan fråga. Bilen har en start/stopp knapp bakom ratten eller hur? Går det att lägga in så man kan använda fingeravtrycksläsaren för att starta bilen?
Fingerprint används bara för att "logga in" in din profil. Helt irrelevant enligt mig, bilen borde veta vem det är baserad på vilken nyckel som används, men så långt har inte KIA kommit på mjukvaran....
Så om stolen står helt fel för mig och jag ska köra, räcker det med att jag trycker på min preset på förardörren för att få stolen rätt? Eller måste jag välja något på skärmen också?eloon skrev: ↑15 jan 2024 12:27Haha, you wishDj Mastergrind skrev: ↑15 jan 2024 12:14Trist. Men den ställer om stolen och speglar beroende på vilken nyckel man öppnar med?eloon skrev: ↑15 jan 2024 12:00Start/Stopp behövs i alla fall.Dj Mastergrind skrev: ↑15 jan 2024 11:33Och en annan fråga. Bilen har en start/stopp knapp bakom ratten eller hur? Går det att lägga in så man kan använda fingeravtrycksläsaren för att starta bilen?
Fingerprint används bara för att "logga in" in din profil. Helt irrelevant enligt mig, bilen borde veta vem det är baserad på vilken nyckel som används, men så långt har inte KIA kommit på mjukvaran....
Assigning keys to driver profiles? Denna avancerade tekniken har inte nått Korea.
Seriöst. Bilen är inte smart. Förardörren har 2 knappar för presets, varje profil kan ha 2 presets, men du måste välja profil på skärmen.
Knappen räcker. Du behöver inte vänta till att bli klämd.Dj Mastergrind skrev: ↑15 jan 2024 14:40Så om stolen står helt fel för mig och jag ska köra, räcker det med att jag trycker på min preset på förardörren för att få stolen rätt? Eller måste jag välja något på skärmen också?eloon skrev: ↑15 jan 2024 12:27Haha, you wishDj Mastergrind skrev: ↑15 jan 2024 12:14Trist. Men den ställer om stolen och speglar beroende på vilken nyckel man öppnar med?eloon skrev: ↑15 jan 2024 12:00Start/Stopp behövs i alla fall.Dj Mastergrind skrev: ↑15 jan 2024 11:33Och en annan fråga. Bilen har en start/stopp knapp bakom ratten eller hur? Går det att lägga in så man kan använda fingeravtrycksläsaren för att starta bilen?
Fingerprint används bara för att "logga in" in din profil. Helt irrelevant enligt mig, bilen borde veta vem det är baserad på vilken nyckel som används, men så långt har inte KIA kommit på mjukvaran....
Assigning keys to driver profiles? Denna avancerade tekniken har inte nått Korea.
Seriöst. Bilen är inte smart. Förardörren har 2 knappar för presets, varje profil kan ha 2 presets, men du måste välja profil på skärmen.