Av olika andledningar hade den med rätt hög SOC under en vecka. Typ 80%
Enligt Tessie så steg degradingen till 5,3% efter denna period
![Crying or Very Sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Moderator: Redaktion
Hårt körd? Jag ligger på 1,88 på 1500 mil pendling 15 mil per dagenoch85 skrev: ↑24 jul 2023 10:361.22 kW/mil bra jobbat!NiklasTesla skrev: ↑24 jul 2023 00:50Ute och lekte lite under långkörning i veckan.
Laddade fullt och körde ner till nästan 0%
Tesla Model 3 LR AWD från 2019 med 75kwh batteri pack. Om det nu är 65kwh kvar i batterier gör det ett tapp på ca 13% efter +16000mil.
Helt ok för en hårdkörd elbil.
MVH
Har haft lite längre pendling senaste månaden, varvid jag kört mer 100% och ner till enställiga innan laddning. Döm av min förvåning när den ni hittat 2kWh mer.
Min bil var ordentligt off under en period där BMS röknade kapaciteten till cirka 3kWh under den faktiska.
Varvid räckvidden skuttade upp 25km eller något sådant. Just nu ser inte mitt Mic-lade E3LD lika ynkligt ut. Good times
Gör ett separat inlägg så det blir tydligt!
Det räcker med att ta fram energigrafen i bilen (kan göras när som, men blir exaktare med högre SOC. Har du 50% SOC är felmarginalen cirka 1%, så rätt okey.enoch85 skrev: ↑18 nov 2023 18:15Ska till Göteborg nästa vecka, så ska försöka komma ihåg att kolla SOC då jag kommer ladda till 100 på AC.
Som vanligt, klockrena svar!
Och ja, det är en ny funktion i Teslamate: https://github.com/teslamate-org/teslamate/pull/3059 Hade varit SUPER om någon som vet vad han/hon pratar om skulle kunna skapa ett issue med problem enligt ovan för att få mätningen mer exakt. Jag hade gärna gjort det själv men är inte ens i närheten av din nivå på kunskap @aake.
Nu har jag laddat till 100% och bilen visar 560 km, sen vet jag inte hur väl det stämmer med tanke på att jag alltid laddar till 50% i normalfallet, och den kanske behöver någon cykel på sig för att bli 100% korrekt?AAKEE skrev: ↑18 nov 2023 18:40Det räcker med att ta fram energigrafen i bilen (kan göras när som, men blir exaktare med högre SOC. Har du 50% SOC är felmarginalen cirka 1%, så rätt okey.enoch85 skrev: ↑18 nov 2023 18:15Ska till Göteborg nästa vecka, så ska försöka komma ihåg att kolla SOC då jag kommer ladda till 100 på AC.
Som vanligt, klockrena svar!
Och ja, det är en ny funktion i Teslamate: https://github.com/teslamate-org/teslamate/pull/3059 Hade varit SUPER om någon som vet vad han/hon pratar om skulle kunna skapa ett issue med problem enligt ovan för att få mätningen mer exakt. Jag hade gärna gjort det själv men är inte ens i närheten av din nivå på kunskap @aake.
Laddar du fullt nästa vecka är det räckvidden vid batterisymbolen du ska kolla.![]()
560 km = 76.8kWh.
Haha!
Du skulle kunna kolla energigrafen också och räkna fram batterikapaciteten. Den ska stämma med 76.8 kWh med lite marginal för avrundningsfel.enoch85 skrev: ↑21 nov 2023 12:23
Bra, och precis enligt prognosen!MGHG skrev: ↑10 jan 2024 19:54Jag har nu haft min Model 3 Long Range E5LD i drygt ett år och igår planerade jag att ladda fullt.
Tyvärr tog laddningen lite längre tid än vad jag beräknat och under ungefär en halvtimme stod laddningsnivån still på 99 % enligt min mobil-app. Kanske berodde detta på att bilen värmdes upp samtidigt? När jag var tvungen att avbryta laddninegn för att åka iväg så visades fortfarande 99 %, men när laddningen avbrutits stod det 100 % på bilens skärm. Jag räknar nedan med att det var 100 %, men det kan alltå varit några tiondels procent lägre laddningsnivå.
Batterisymbolen: 571 km som med energikonstant 137 Wh/km ger 78,2 kWh
Energigrafen: snitt förbrukning 209 Wh/km och 375 km beräknad räckvidd ger 78,4 kWh
Innebär det sistnämnda att degraderingen är omkring 0,5 %?
Indata till AAKEEs program:
- Model 3 Long Range E5LD; nuvarande räckvidd vid fulladdat är minst 571 km
- Tillverkad 2022-10-31, uthämtad 2022-12-29
- Bilen finns i Göteborgstrakten i Västra Götalands län
- Garage används inte, bilen står ute om natten både sommar- och vintertid.
- Normal SOC är 50 %
- SOC innan laddning är mellan 25 % (vintertid) och 40 % (sommartid), typisk snitt-SOC över året är antagligen 35 %.
- Laddning brukar påbörjas omkring kl. 2 på natten, ibland tidigare och ibland senare beroende på elpriset.
- Mätarställning 29 200 km
- Genomsnittsförbrukning sen ny 154 kW/h
Bedömning?
Ser bra ut.
När du tar ut din rapport från Teslafi - jämför du då mot ”High range” eller ”Starting range”?AAKEE skrev: ↑18 nov 2023 18:57En av begränsningarna i program/tjänster som använder sig av OTA-data som Tessie, Teslafi, Teslamate etc. har är att de inte riktigt har alla data de behöver. Tex skickas inte batterikapaciteten ut över OTA utan de beräknar det på olika sätt.
Tessie använder sig av hur mycket ”påfylld energi” bilen rapporterar (+ kWh) och dividerar med SOC före och efter. I Tessies fall blir det uppenbarligen relativt exakt men de som gör Tessie trodde att de hade räknat fram nettokapaciteten, därför stod det tidigare ”usable”. I realiteten hade de räknat fram hela batterikapaciteten då bilen ”överdriver” påfylld energi pga att den räknar med hela kapaciteten när den har 100% och sedan ”gömmer” bufferten successivt när SOC minskar.
För teslafi, som inte räknar fram kapaciteten och istället fokuserar på range får teslafi bara reda på SOC som heltal, inga decimaler men räclvidden i hundradels km. När detta multipliceras blir det lite svrundningsslump över det hela och räckvidden hoppar flera km från dag till dag, trots att nominal full pack är samma och att bilen via BMS/scan my tesla har en stabil räckvidd.
Scan My Tesla-teslalogger-data kan vara ett rakt streck på 560km räckvidd medans trslafi hoppar upp och ned ca 5-7km.
Scan my Tesla visade 559-560 km imorse, medan teslafi räknade ut 554km.
IMG_6039.png
Förbrukningen som tessie rapporterar är normalt för hög, pga samma miss som med netto - brutto medan teslafi som har en justermöjlighet visar ungefär rätt men inte exakt och dessutom varierar det från körning till körning.
Ändrar inget från default från Teslafis settings.
Du har rätt det är Y5LD.AAKEE skrev: ↑01 mar 2024 18:10Ändrar inget från default från Teslafis settings.
High range skulle bli heeelt galet eftersom Teslafi ändrar ranghe med hjulskifte. Jag terstade att byta hjul i menyn, vilket gav 637km, precis som EPA range med 19". Den rangen är ju ned >12% utan att jag tappat någon range![]()
Teslafi får sina data som heltal i SOC vilket sannolikt är det som ställer till det med den välidgt varierande rangen teslafi visar(och möjlighen att jag normalt laddar till 55% i kombination med heltal).
Sedan bilen hade vart cirka en månad sedan ny har bilen alltid visat full range, och iom att batteriet nådde 98.4kWh och nu är på 97.4kWh så har bilen principiellt haft full range hela tiden. Men Teslafi visar det inte så.
teslafi.png
Det batteriet du har är antagligen det större LG? kod Y5LD? Det brukar börja lågt och jobba sig upp till 79kWh eller precis över efter någon monads ägande, tiden kanske varierar beroende på hur mycket man kör och laddschema.