I länder med högertrafik är laddlucka på höger sidan givetvis den enda rimliga lösningen.
Framförallt ser man det i storstäder och i villaområden där bilarna står parkerade längs med smågatorna med laddaren på trottoaren.
Där släpar ägarna laddkabeln över bilen och för laddare likt Quello med fasta kablar blir det än mer tydligt hur galet det är med laddluckan ut mot vägen.
Tesla tänkte fel och flera andra hängde på.
Det är ett svenskt problem. Här få man inte parkera mot körriktningen vilket man får i många andra andra länder. Bara att ändra lagen.
Inte bara svenskt.
Gäller en hel del länder och de flesta stater i USA, men i tex UK är det ok att stå mot trafiken så även där blir det ju bra med luckan på rätt (höger) sida.
Förslag på lösning: Bara öppna SUC för bilar med laddlucka vänster bak. Det skapar då en standard. Elbilsvärlden behöver det. Med bensin så är det ok med lucka lite var stans - man är ju borta inom 5 minuter iaf. Med en elbil tar det i värsta fall 50+ minuter.
Bra förslag!
I USA har nu de flesta tillverkare anamat Tesla laddnätverk.
Så det är rimligt att de även byter till rätt laddposition tids nog.
I länder med högertrafik är laddlucka på höger sidan givetvis den enda rimliga lösningen.
Framförallt ser man det i storstäder och i villaområden där bilarna står parkerade längs med smågatorna med laddaren på trottoaren.
Där släpar ägarna laddkabeln över bilen och för laddare likt Quello med fasta kablar blir det än mer tydligt hur galet det är med laddluckan ut mot vägen.
Tesla tänkte fel och flera andra hängde på.
Har inte haft några problem med att laddluckan sitter på vänster sida. Drar kabeln under bilen om stolpen sitter på andra sidan. Quello har ju uttag också, så det går ju använda en medhavd längre kabel om man är lite förberedd.
Kan någon komma på vad fördelen med luckan till vänster skulle kunna vara?
Nackdelarna är ju uppenbara, särskilt när man inte får parkera mot körriktningen, men det måste väl finnas något vettigt skäl till varför Tesla valde denna placering?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Kan någon komma på vad fördelen med luckan till vänster skulle kunna vara?
Nackdelarna är ju uppenbara, särskilt när man inte får parkera mot körriktningen, men det måste väl finnas något vettigt skäl till varför Tesla valde denna placering?
/fth
Enda anledningen jag kan se är vid laddning vid SuC eller andra superladdare, då kliver du snabbt ut och pluggar in sedan lika fort hoppar du in igen.
Gäller väl förvörigt vid alla tillfällen då du kan backa eller köra in i en parkeringsficka.
Är det verkligen så vanligt med parkering utmed gator i USA/Kalifornien?
Tycker det kan finnas argument för både vänster och höger bak, men tycker att det var synd att när EU standardiserade Typ/CCS, dessutom med en massa bokstäver/klisterdekaler och annat meningslöst, inte passade på att standardisera var placeringen på bilarna skulle vara.
Hade varit underbart om man hade enat sig för en enda Europeisk standard gällande platsen, oavsett om tex. vänster eller höger bak (hade kunnat köpa vilket som). Tyvärr lite "lost opportunity" här.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Förslag på lösning: Bara öppna SUC för bilar med laddlucka vänster bak. Det skapar då en standard. Elbilsvärlden behöver det. Med bensin så är det ok med lucka lite var stans - man är ju borta inom 5 minuter iaf. Med en elbil tar det i värsta fall 50+ minuter.
Bra förslag!
I USA har nu de flesta tillverkare anamat Tesla laddnätverk.
Så det är rimligt att de även byter till rätt laddposition tids nog.
I länder med högertrafik är laddlucka på höger sidan givetvis den enda rimliga lösningen.
Framförallt ser man det i storstäder och i villaområden där bilarna står parkerade längs med smågatorna med laddaren på trottoaren.
Där släpar ägarna laddkabeln över bilen och för laddare likt Quello med fasta kablar blir det än mer tydligt hur galet det är med laddluckan ut mot vägen.
Tesla tänkte fel och flera andra hängde på.
Har inte haft några problem med att laddluckan sitter på vänster sida. Drar kabeln under bilen om stolpen sitter på andra sidan. Quello har ju uttag också, så det går ju använda en medhavd längre kabel om man är lite förberedd.
Under bilen?
Det låter mycket svårare än att dra den över bilen, särskilt när laddstolpen är framför bilens högra framhörn.
Kan någon komma på vad fördelen med luckan till vänster skulle kunna vara?
Nackdelarna är ju uppenbara, särskilt när man inte får parkera mot körriktningen, men det måste väl finnas något vettigt skäl till varför Tesla valde denna placering?
/fth
Nu har jag höger sida men i trånga parkeringsgarage så är det smidigt med vänster sida då man oftast försöker stå med så mycket plats som möjligt på förarsidan så man kan komma in och ut ur bilen smidigt och då enkelt kan komma åt laddporten. Annars så tycker jag höger bak är bäst (undantaget är ju på teslas stationer men där är jag aldrig så inget som berör mig personligen).
Förslag på lösning: Bara öppna SUC för bilar med laddlucka vänster bak. Det skapar då en standard. Elbilsvärlden behöver det. Med bensin så är det ok med lucka lite var stans - man är ju borta inom 5 minuter iaf. Med en elbil tar det i värsta fall 50+ minuter.
Bra förslag!
I USA har nu de flesta tillverkare anamat Tesla laddnätverk.
Så det är rimligt att de även byter till rätt laddposition tids nog.
I länder med högertrafik är laddlucka på höger sidan givetvis den enda rimliga lösningen.
Framförallt ser man det i storstäder och i villaområden där bilarna står parkerade längs med smågatorna med laddaren på trottoaren.
Där släpar ägarna laddkabeln över bilen och för laddare likt Quello med fasta kablar blir det än mer tydligt hur galet det är med laddluckan ut mot vägen.
Tesla tänkte fel och flera andra hängde på.
Har inte haft några problem med att laddluckan sitter på vänster sida. Drar kabeln under bilen om stolpen sitter på andra sidan. Quello har ju uttag också, så det går ju använda en medhavd längre kabel om man är lite förberedd.
Under bilen?
Det låter mycket svårare än att dra den över bilen, särskilt när laddstolpen är framför bilens högra framhörn.
Menade under bilen bakom bakhjulen, inte mellan hjulen, sen längs högersidan av bilen till stolpen.
Körde Sthlm-Åre 2 jan, startade 07:30, stannade Söderhamn och Åsarna. Fick vänta ett kort tag i Åsarna. i appen såg det ut att varit 15min kö tidigare under dagen i Åsarna. Det var även kö enligt appen på eftermiddagen i Ljusdal, Söderhamn, Gävle.
Laddluckan fram tycker jag varit enklast. Fungerade bra. Nu med vänster bak måste jag backa in för att ladda, gillar inte det.
Jag gillar annars mercas placering av laddluckan i bakre kofångaren. Det ger vibbar av 50-talsbilar som hade tanklocket på samma ställe.
Läckrast vore ju dolda laddluckor i falkvingedörrarna. Tänker er en dubbel dörr som först öppnaryttre lagret för att visa laddluckan och sedan ett inre lager som bara öppnar om man ska in/ut ur baksätet. Visst, man kan inte komma ur baksätet när man laddar, men tänk så härligt komplicerade man skulle kunna göra dörrarna! Elon, läser du?
Eller en elektriskt fällbar kofångare som döljer laddluckan?
Kan någon komma på vad fördelen med luckan till vänster skulle kunna vara?
Nackdelarna är ju uppenbara, särskilt när man inte får parkera mot körriktningen, men det måste väl finnas något vettigt skäl till varför Tesla valde denna placering?
/fth
Nu har jag höger sida men i trånga parkeringsgarage så är det smidigt med vänster sida då man oftast försöker stå med så mycket plats som möjligt på förarsidan så man kan komma in och ut ur bilen smidigt och då enkelt kan komma åt laddporten. Annars så tycker jag höger bak är bäst (undantaget är ju på teslas stationer men där är jag aldrig så inget som berör mig personligen).
Håller med. Väldigt jobbigt med lucka höger på vår lilla BMW i3.
I Hudiksvall fick vi sista laddaren men två var dubbelblockade av bilar med ladduttaget på höger bak. I Gävle var tre lediga när vi kom, men kö när vi åkte. Och flera Tesla som backade in till laddarna man ska köra in till och därmed blockerade två laddare a’ la MEB.
Det verkar också som om väldigt många har problem att backa till laddaren på rätt sätt. Det är snett, trångt och stökigt, oberoende av bilmärke.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Total anarki i nacka. Vi är 3 i kö och nya bilar bara tar platser utan att bry sig om kö
Har det blivit så nu?
Trodde bara det var Tesla-taxi med förare som inte lärt sig normal hyfs som gjorde så. (Hört nära slagsmål live i Bredden).
Inte bra om det blivit standard. Å andra sidan hände samma sak när jag tankade en hyrbil före jul i närheten av Arlanda. En typ med samma sorts brist på förståelse för normalt hyfs trängde sig före och när jag frågade om det inte var min tur blev han väldigt arg, och jag hade inte speciellt bråttom så…
När jag frågade om dom trodde vi andra köade för det var roligt så sa man (2 olika bilar) att man inte sett kön och sedan skett man i det och laddade vidare. Köade 20min…
Helt klart knepigt med köandet. När jag laddade i Väsby innan Jul så var den bortersta laddaren (v3) ledigt i >10 min trots att det var kö. På kartan i bilen stod det 0 lediga och väntetid, trots en ledig i min 10 min. Till slut trotsade jag snögloppen och sa till att det fanns en ledig stolpe.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Helt klart knepigt med köandet. När jag laddade i Väsby innan Jul så var den bortersta laddaren (v3) ledigt i >10 min trots att det var kö. På kartan i bilen stod det 0 lediga och väntetid, trots en ledig i min 10 min. Till slut trotsade jag snögloppen och sa till att det fanns en ledig stolpe.
Helt klart knepigt med köandet. När jag laddade i Väsby innan Jul så var den bortersta laddaren (v3) ledigt i >10 min trots att det var kö. På kartan i bilen stod det 0 lediga och väntetid, trots en ledig i min 10 min. Till slut trotsade jag snögloppen och sa till att det fanns en ledig stolpe.
Den var inte trasig då?
Nejdå, fungerade bra när den bilen som var först i kön kopplade in sig.
Stod även en där och laddade en bra stund innan.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
När jag frågade om dom trodde vi andra köade för det var roligt så sa man (2 olika bilar) att man inte sett kön och sedan skett man i det och laddade vidare. Köade 20min…
Men va tusan, skitdålig stil.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Börjar planera för resa Stockholm- Åre under sportlovet (25 februari). Undrar när det kan vara bäst att åka för att slippa för mycket trängsel? Starta från Stockholm 06:00?
Börjar planera för resa Stockholm- Åre under sportlovet (25 februari). Undrar när det kan vara bäst att åka för att slippa för mycket trängsel? Starta från Stockholm 06:00?
Kör till Sundsvall (eller om du orkar Östersund) på lördag eftermiddag och sov över en natt där. Det är smidigaste sättet.
Ännu bättre så klart att ha byte på lördag och köra till mellanstation på fredag kväll, men det är för sent att tänka på nu.
Kan någon komma på vad fördelen med luckan till vänster skulle kunna vara?
Nackdelarna är ju uppenbara, särskilt när man inte får parkera mot körriktningen, men det måste väl finnas något vettigt skäl till varför Tesla valde denna placering?
/fth
Jodå. Man sitter ju på vänster sida och slipper således runda bilen för att stoppa i laddsladden. Om nu laddboxen/laddaren är placerad på rätt ställe, vilket man i många fall kan bestämma själv hemmavid där de flesta laddningar ju sker, vill säga.
Gbg South vid 421 är numera i princip fullbelagd under lördagar och söndagar. Är nog också Sveriges sämst planerade då det inte går att köa utan att vara i vägen för andra bilar som parkerat.
Hade helst sett en (eller två) till SuCs i Gbg för att avlasta istället för utbyggnad av denna.