Hej,
Jag pratade med en kille i somras som sa att det finns ett företag som håller på att plocka fram ett eftermarknadsbatteripack till modell S, det skulle ha högre kapacitet än original och kosta ungefär hälften mot ett originalpaket från Tesla, är detta bara önsketänkande från hans sida eller vet någon om någon håller på att jobba på detta?
Det vore ju fantastiskt om det gick byta batteriet till ett nytt för överkomligt pris ifall det klappar in, då skulle man ju kunna hålla liv i sin tesla i en mycket längre tid än vad som förutspås idag.
Eftermarknadsbatteri till modell S
Moderator: Redaktion
Re: Eftermarknadsbatteri till modell S
Jag tror inte det är speciellt troligt.
De batteripack som tesla använder har egentligen den kemin som håller högst energitäthet idag. Man backar inte ihop mer energi än tesla gör (möjligt med ett pack som är högre och sticker ned mer under bilen men det känns som ett recept för skador).
Batteriet är inte bara en låda med celler utan både datorer och kretskort som balanserar cellerna samt kommunicerar med resten av bilen, samt kylkanaler mm.
Ska man köpa likadana celler utan att handla flera miljoner celler kostar de normalt 100:-/st, och även om man lyckas förhandla ned priset till 30:-/st blir det ändå ~200K bara för cellerna. Då har man inte byggt något batteripack av det än.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Eftermarknadsbatteri till modell S
Det är inte helt omöjligt att göra ett eftermarknadsbatteri om man accepterar att prestanda blir sämre än ett nytt originalbatteri.
Till gamla model S kan man kanske tänka sig ett 80 kWh LFP-batteri. Anta 108 st 230 Ah celler i serie. De kostar under 100 USD/st redan i mindre kvantiteter. Förmodligen är priset avsevärt lägre i stora kvantiteter men jättebilligt blir det nog aldrig. Sedan måste man ha en kyllösning och elektronik som fungerar med bilen.
Till gamla model S kan man kanske tänka sig ett 80 kWh LFP-batteri. Anta 108 st 230 Ah celler i serie. De kostar under 100 USD/st redan i mindre kvantiteter. Förmodligen är priset avsevärt lägre i stora kvantiteter men jättebilligt blir det nog aldrig. Sedan måste man ha en kyllösning och elektronik som fungerar med bilen.
Re: Eftermarknadsbatteri till modell S
Finns försök, men rätt tveksam över att det göra det till en lönsam affär:
https://evannex.com/blogs/news/startup- ... ttery-pack
"A two-year-old Michigan startup, Our Next Energy (ONE), has built a custom battery pack that recently propelled a modified Tesla Model S for 752 miles. John Voelcker, writing in Car and Driver, reports that ONE retrofitted the car with a pack that stores twice the energy of Tesla’s original, and fits in exactly the same space."
Bolaget:
https://one.ai/
https://evannex.com/blogs/news/startup- ... ttery-pack
"A two-year-old Michigan startup, Our Next Energy (ONE), has built a custom battery pack that recently propelled a modified Tesla Model S for 752 miles. John Voelcker, writing in Car and Driver, reports that ONE retrofitted the car with a pack that stores twice the energy of Tesla’s original, and fits in exactly the same space."
Bolaget:
https://one.ai/