Det är ju en självklarhet att antalet osålda bilar ökar i takt med att produktionen ökar.
...
Förstår du sambandet nu?
Nej det gör jag inte. Mellan 2018 och 2022 hade man ett inventory på ca 20-30k bilar. Hade man ingen produktionsökning under den perioden eller hur försvarar du din tes?
Senaste fem kvartalen har inventory ökat från 20k till 100k. Det har att göra med efterfrågan att göra till 95% trots att man sänkt priserna.
100k i inventory motsvarar cirka 16 dagars produktion. Väldigt lågt jämfört med övriga biltillverkare. Det går knappt att pressa ner det ytterligare, eller har du förslag på hur det skulle gå till?
Sänk priserna så inte lagret växer? Det verkar ju vara melodin... Tesla har lägre inventory jämfört med andra OEM pga direct-sales-modellen. Man måste jämföra äpplen med äpplen. 20k -> 100k på drygt ett år….
Det är ju en självklarhet att antalet osålda bilar ökar i takt med att produktionen ökar.
...
Förstår du sambandet nu?
Nej det gör jag inte. Mellan 2018 och 2022 hade man ett inventory på ca 20-30k bilar. Hade man ingen produktionsökning under den perioden eller hur försvarar du din tes?
Senaste fem kvartalen har inventory ökat från 20k till 100k. Det har att göra med efterfrågan att göra till 95% trots att man sänkt priserna.
100k i inventory motsvarar cirka 16 dagars produktion. Väldigt lågt jämfört med övriga biltillverkare. Det går knappt att pressa ner det ytterligare, eller har du förslag på hur det skulle gå till?
Sänk priserna så inte lagret växer? Det verkar ju vara melodin... Tesla har lägre inventory jämfört med andra OEM pga direct-sales-modellen. Man måste jämföra äpplen med äpplen. 20k -> 100k på drygt ett år….
Har du gett upp förra förklaringsmodellen? Eller?
Sänka priserna?? Hur ska sänkta priser göra att Tesla hinner leverera de sista veckornas produktion innan kvartalsskiftet?
Enda lösningen hade varit att kunna teleportera fordonen hem till kund, och den lösningen finns ju inte….
Som sagt, produktionen kommer alltid att vara högre än antal levererade bilar såvida man inte stänger ner produktionen helt sista veckorna varje kvartal.
Som sagt, produktionen kommer alltid att vara högre än antal levererade bilar såvida man inte stänger ner produktionen helt sista veckorna varje kvartal.
Alltså, nej. Över tid måste försäljning och produktion gå i takt annars bygger man lager. Det är inte direkt raketforskning.
Exempel:
Sabbes pappa täljer trägubbar som Sabbe säljer på torget. Sabbes pappa täljer 10 trägubbar i veckan och Sabbe säljer 8 trägubbar i veckan. Hur många trägubbar extra har Sabbes pappa efter ett år? 104.
Om Sabbe sålde alla trägubbar men inte fler skulle pappa behöva ett lager på 10-40 trägubbar inte 104. När pappas lagersaldo är så högt så börjar pappa ta ledigt ett par veckor eller börjar göra kanske 6-7 gubbar i veckan eftersom lagret är för stort.
I Teslas fall så vill man öka produktionen istället för att sänka den. Vad tror du man måste göra då för att sälja fler bilar?
Finns det några konkreta planer på en mindre och billigare modell 2 eller liknande som kommunicerats utåt? Ju mer jag funderar på det så känns cybertruck alldeles för nischad och undrar om inte Elon satsar fel.
Finns det några konkreta planer på en mindre och billigare modell 2 eller liknande som kommunicerats utåt? Ju mer jag funderar på det så känns cybertruck alldeles för nischad och undrar om inte Elon satsar fel.
Det finns inget sagt förutom att dom jobbar på en model 2. Lansering kanske 2024, produktionsstart sent 2025 kanske? Troligare 2026.
Finns det några konkreta planer på en mindre och billigare modell 2 eller liknande som kommunicerats utåt? Ju mer jag funderar på det så känns cybertruck alldeles för nischad och undrar om inte Elon satsar fel.
Tesla nämner 250.000 CyberTrucks per år när de rampat upp produktionen men jag tror mer på att efterfrågan är närmare en halv miljon per år.
[quote="Melon Must" post_id=772238 time=<a href="tel:1704286902">1704286902</a> user_id=11941]
Finns det några konkreta planer på en mindre och billigare modell 2 eller liknande som kommunicerats utåt? Ju mer jag funderar på det så känns cybertruck alldeles för nischad och undrar om inte Elon satsar fel.
Tesla nämner 250.000 CyberTrucks per år när de rampat upp produktionen men jag tror mer på att efterfrågan är närmare en halv miljon per år.
$25.000 Teslan börjar nog produceras 2025/26.
[/quote]
Det är ju ingenting i jämförelse med tex Model Y. Efterfrågan på en billig mindre bil måste ju vara mycket större än tex Model Y som är väl uppe i 1,2 miljoner i år. Jag hade ju helst sett sett ”Model 2” nu och cybertruck efter det. Litar inte mer på Elons omdöme nu när han sänker Twitter.
[quote="Melon Must" post_id=772238 time=<a href="tel:1704286902">1704286902</a> user_id=11941]
Finns det några konkreta planer på en mindre och billigare modell 2 eller liknande som kommunicerats utåt? Ju mer jag funderar på det så känns cybertruck alldeles för nischad och undrar om inte Elon satsar fel.
Tesla nämner 250.000 CyberTrucks per år när de rampat upp produktionen men jag tror mer på att efterfrågan är närmare en halv miljon per år.
$25.000 Teslan börjar nog produceras 2025/26.
Det är ju ingenting i jämförelse med tex Model Y. Efterfrågan på en billig mindre bil måste ju vara mycket större än tex Model Y som är väl uppe i 1,2 miljoner i år. Jag hade ju helst sett sett ”Model 2” nu och cybertruck efter det. Litar inte mer på Elons omdöme nu när han sänker Twitter.
[/quote]
Varför investerar du ens i ett företag vars VD du inte litar på?
Tror att Model Y kan komma att säljas i 2 miljoner exemplar per år framöver.
Tesla har inte tillgång till batterier för ”Model 2” nu, det är en av många anledningar till varför CyberTruck kommer innan.
[quote="Melon Must" post_id=772238 time=<a href="tel:1704286902">1704286902</a> user_id=11941]
Finns det några konkreta planer på en mindre och billigare modell 2 eller liknande som kommunicerats utåt? Ju mer jag funderar på det så känns cybertruck alldeles för nischad och undrar om inte Elon satsar fel.
Tesla nämner 250.000 CyberTrucks per år när de rampat upp produktionen men jag tror mer på att efterfrågan är närmare en halv miljon per år.
$25.000 Teslan börjar nog produceras 2025/26.
Det är ju ingenting i jämförelse med tex Model Y. Efterfrågan på en billig mindre bil måste ju vara mycket större än tex Model Y som är väl uppe i 1,2 miljoner i år. Jag hade ju helst sett sett ”Model 2” nu och cybertruck efter det. Litar inte mer på Elons omdöme nu när han sänker Twitter.
[/quote]
Det är betydligt svårare att tjäna pengar på volymbilar så även om en potentiell Model 2 skulle finnas så behöver det inte betyda så mycket för vinsten och aktien.
Det är betydligt svårare att tjäna pengar på volymbilar så även om en potentiell Model 2 skulle finnas så behöver det inte betyda så mycket för vinsten och aktien.
Håller helt med, jag tror CT är helt rätt produkt just nu, i princip obegränsad efterfrågan och sannolikt (mycket) hög marginal när volymproduktionen kommit igång. "Model 2" kommer förstås kunna sälja i högre volymer och på fler marknader när den väl kommer, men med tanke på att produktionen f.n. sannolikt begränsas av tillgång på batterier så bör CT ge högre utdelning per satsad dollar.
Introduktionen av volymbilen kan också sannolikt göras till ett högre pris när väl ekonomin återhämtat sig, räntorna börjat sjunka etc, så det bör vara strategiskt rätt att vänta med detta ett tag, efterfrågan på CT verkar ju inte vara konjukturberoende öht.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Det är betydligt svårare att tjäna pengar på volymbilar så även om en potentiell Model 2 skulle finnas så behöver det inte betyda så mycket för vinsten och aktien.
Håller helt med, jag tror CT är helt rätt produkt just nu, i princip obegränsad efterfrågan och sannolikt (mycket) hög marginal när volymproduktionen kommit igång. "Model 2" kommer förstås kunna sälja i högre volymer och på fler marknader när den väl kommer, men med tanke på att produktionen f.n. sannolikt begränsas av tillgång på batterier så bör CT ge högre utdelning per satsad dollar.
Introduktionen av volymbilen kan också sannolikt göras till ett högre pris när väl ekonomin återhämtat sig, räntorna börjat sjunka etc, så det bör vara strategiskt rätt att vänta med detta ett tag, efterfrågan på CT verkar ju inte vara konjukturberoende öht.
/fth
I princip så tror jag att du har helt rätt, men vad efterfrågan på CT kommer vara när gummit träffar asfalten återstår att se. Det är skillnad på att göra en intresseanmälan på spekulation till låg eller ingen kostnad och att sen köpa produkten till betydligt högre pris och sämre specifikationer flera år senare.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Det är betydligt svårare att tjäna pengar på volymbilar så även om en potentiell Model 2 skulle finnas så behöver det inte betyda så mycket för vinsten och aktien.
Håller helt med, jag tror CT är helt rätt produkt just nu, i princip obegränsad efterfrågan och sannolikt (mycket) hög marginal när volymproduktionen kommit igång. "Model 2" kommer förstås kunna sälja i högre volymer och på fler marknader när den väl kommer, men med tanke på att produktionen f.n. sannolikt begränsas av tillgång på batterier så bör CT ge högre utdelning per satsad dollar.
Introduktionen av volymbilen kan också sannolikt göras till ett högre pris när väl ekonomin återhämtat sig, räntorna börjat sjunka etc, så det bör vara strategiskt rätt att vänta med detta ett tag, efterfrågan på CT verkar ju inte vara konjukturberoende öht.
/fth
I princip så tror jag att du har helt rätt, men vad efterfrågan på CT kommer vara när gummit träffar asfalten återstår att se. Det är skillnad på att göra en intresseanmälan på spekulation till låg eller ingen kostnad och att sen köpa produkten till betydligt högre pris och sämre specifikationer flera år senare.
Enligt uppgift har det varit >10,000 nya reservationer per vecka sedan leverans-eventet, för mig låter det som att efterfrågan snarare ökat efter att dom första recensionerna blivit tillgängliga.
Specifikationerna på AWD (den mest beställda modellen) är ju inte heller sämre än vid lansering, priset är förstås betydligt högre, men i övrigt samma eller bättre bil än vad som utlovades.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Det är betydligt svårare att tjäna pengar på volymbilar så även om en potentiell Model 2 skulle finnas så behöver det inte betyda så mycket för vinsten och aktien.
Håller helt med, jag tror CT är helt rätt produkt just nu, i princip obegränsad efterfrågan och sannolikt (mycket) hög marginal när volymproduktionen kommit igång. "Model 2" kommer förstås kunna sälja i högre volymer och på fler marknader när den väl kommer, men med tanke på att produktionen f.n. sannolikt begränsas av tillgång på batterier så bör CT ge högre utdelning per satsad dollar.
Introduktionen av volymbilen kan också sannolikt göras till ett högre pris när väl ekonomin återhämtat sig, räntorna börjat sjunka etc, så det bör vara strategiskt rätt att vänta med detta ett tag, efterfrågan på CT verkar ju inte vara konjukturberoende öht.
/fth
I princip så tror jag att du har helt rätt, men vad efterfrågan på CT kommer vara när gummit träffar asfalten återstår att se. Det är skillnad på att göra en intresseanmälan på spekulation till låg eller ingen kostnad och att sen köpa produkten till betydligt högre pris och sämre specifikationer flera år senare.
Enligt uppgift har det varit >10,000 nya reservationer per vecka sedan leverans-eventet, för mig låter det som att efterfrågan snarare ökat efter att dom första recensionerna blivit tillgängliga.
Specifikationerna på AWD (den mest beställda modellen) är ju inte heller sämre än vid lansering, priset är förstås betydligt högre, men i övrigt samma eller bättre bil än vad som utlovades.
/fth
Ja, om det verkligen bokas 10 000 i veckan nu så verkar ju efterfrågan god. Jag kände inte till det, vart kommer den siffran ifrån?
AWD har väl sämre räckvidd än utlovat? Och priset är som sagt betydligt sämre. Vilka specifikationer är det du tänker på som är bättre än utlovat?
Om jag minns rätt så har sabbe här på forumet bokat över 30 CT, man kan fråga sig hur många utav de bokningarna kommer realiseras i slutänden. Jag misstänker att han är långt ifrån ensam om att ha bokat ett stort antal CT på spekulation.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Varför investerar du ens i ett företag vars VD du inte litar på?
Tror att Model Y kan komma att säljas i 2 miljoner exemplar per år framöver.
Tesla har inte tillgång till batterier för ”Model 2” nu, det är en av många anledningar till varför CyberTruck kommer innan.
Svaret på första frågan är att det så att säga har flutit mycket vatten under broarna sen jag började investera, jag litar inte mer på honom nu. Allt han rör blir inte heller guld. Jag har för mycket FOMO för att dra mig ur nu.
Det där med att tillgången på batterier såklart påverkar färdval hade jag nog hört men glömt, det är ju ett perfekt svar på mina tvivel på deras långsiktiga plan. Jag glömde den detaljen…
Det är betydligt svårare att tjäna pengar på volymbilar så även om en potentiell Model 2 skulle finnas så behöver det inte betyda så mycket för vinsten och aktien.
Håller helt med, jag tror CT är helt rätt produkt just nu, i princip obegränsad efterfrågan och sannolikt (mycket) hög marginal när volymproduktionen kommit igång. "Model 2" kommer förstås kunna sälja i högre volymer och på fler marknader när den väl kommer, men med tanke på att produktionen f.n. sannolikt begränsas av tillgång på batterier så bör CT ge högre utdelning per satsad dollar.
Introduktionen av volymbilen kan också sannolikt göras till ett högre pris när väl ekonomin återhämtat sig, räntorna börjat sjunka etc, så det bör vara strategiskt rätt att vänta med detta ett tag, efterfrågan på CT verkar ju inte vara konjukturberoende öht.
/fth
I princip så tror jag att du har helt rätt, men vad efterfrågan på CT kommer vara när gummit träffar asfalten återstår att se. Det är skillnad på att göra en intresseanmälan på spekulation till låg eller ingen kostnad och att sen köpa produkten till betydligt högre pris och sämre specifikationer flera år senare.
Enligt uppgift har det varit >10,000 nya reservationer per vecka sedan leverans-eventet, för mig låter det som att efterfrågan snarare ökat efter att dom första recensionerna blivit tillgängliga.
Specifikationerna på AWD (den mest beställda modellen) är ju inte heller sämre än vid lansering, priset är förstås betydligt högre, men i övrigt samma eller bättre bil än vad som utlovades.
/fth
Ja, om det verkligen bokas 10 000 i veckan nu så verkar ju efterfrågan god. Jag kände inte till det, vart kommer den siffran ifrån?
AWD har väl sämre räckvidd än utlovat? Och priset är som sagt betydligt sämre. Vilka specifikationer är det du tänker på som är bättre än utlovat?
Om jag minns rätt så har sabbe här på forumet bokat över 30 CT, man kan fråga sig hur många utav de bokningarna kommer realiseras i slutänden. Jag misstänker att han är långt ifrån ensam om att ha bokat ett stort antal CT på spekulation.
Jag hinner inte leta fram länken just nu, men 10k/w efter launch bekräftades av Elon under ett spaces på X, det hade framkommit ett felaktigt rykte om 10k/dag som han korrigerade.
Jämfört med spec vid launch har AWD bättre räckvidd (340 miles vs 300), större lasttrymme, bättre 0-60mph, högre dragvikt, etc. Den har sämre lastvikt och högre pris, men i övrigt bättre på nästan alla punkter, dessutom 800v, V2L/V2H, 48V etc som öht inte diskuterades vid launch men som alltså finns i produktionsbilarna.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Jämfört med spec vid launch har AWD bättre räckvidd (340 miles vs 300), större lasttrymme, bättre 0-60mph, högre dragvikt, etc. Den har sämre lastvikt och högre pris, men i övrigt bättre på nästan alla punkter, dessutom 800v, V2L/V2H, 48V etc som öht inte diskuterades vid launch men som alltså finns i produktionsbilarna
Marknadsföring och verklighet. Nästan 90 miles diff. Nytt rekord? 33% mer deklarerat än verklig.
Jämfört med spec vid launch har AWD bättre räckvidd (340 miles vs 300), större lasttrymme, bättre 0-60mph, högre dragvikt, etc. Den har sämre lastvikt och högre pris, men i övrigt bättre på nästan alla punkter, dessutom 800v, V2L/V2H, 48V etc som öht inte diskuterades vid launch men som alltså finns i produktionsbilarna
Marknadsföring och verklighet. Nästan 90 miles diff. Nytt rekord? 33% mer deklarerat än verklig.
Länka gärna till där Tesla påstår att CyberTruck kommer 340 miles i motorvägsfart.
Jämfört med spec vid launch har AWD bättre räckvidd (340 miles vs 300), större lasttrymme, bättre 0-60mph, högre dragvikt, etc. Den har sämre lastvikt och högre pris, men i övrigt bättre på nästan alla punkter, dessutom 800v, V2L/V2H, 48V etc som öht inte diskuterades vid launch men som alltså finns i produktionsbilarna
Marknadsföring och verklighet. Nästan 90 miles diff. Nytt rekord? 33% mer deklarerat än verklig.
Länka gärna till där Tesla påstår att CyberTruck kommer 340 miles i motorvägsfart.
Specifikt motorvägsfart vid 7°C, har inte sett den källan heller.
Jämfört med spec vid launch har AWD bättre räckvidd (340 miles vs 300), större lasttrymme, bättre 0-60mph, högre dragvikt, etc. Den har sämre lastvikt och högre pris, men i övrigt bättre på nästan alla punkter, dessutom 800v, V2L/V2H, 48V etc som öht inte diskuterades vid launch men som alltså finns i produktionsbilarna
Marknadsföring och verklighet. Nästan 90 miles diff. Nytt rekord? 33% mer deklarerat än verklig.
Länka gärna till där Tesla påstår att CyberTruck kommer 340 miles i motorvägsfart.
På de där däcken så är det tydligen 318 miles est, så 25% överskattat verklig. Tesla brukar ju ligga där ungefär EPA vs verklig. Porsche ligger typiskt 20% år andra hållet.
Jämfört med spec vid launch har AWD bättre räckvidd (340 miles vs 300), större lasttrymme, bättre 0-60mph, högre dragvikt, etc. Den har sämre lastvikt och högre pris, men i övrigt bättre på nästan alla punkter, dessutom 800v, V2L/V2H, 48V etc som öht inte diskuterades vid launch men som alltså finns i produktionsbilarna
Marknadsföring och verklighet. Nästan 90 miles diff. Nytt rekord? 33% mer deklarerat än verklig.
Länka gärna till där Tesla påstår att CyberTruck kommer 340 miles i motorvägsfart.
På de där däcken så är det tydligen 318 miles est, så 25% överskattat verklig. Tesla brukar ju ligga där ungefär EPA vs verklig. Porsche ligger typiskt 20% år andra hållet.
Och så utelämnar du att EPA inte är endast i motorvägsfart
Sista kvarten var i låg fart. Men visst.
Kan du länka till en enda video med någon Tesla som klarar EPA i "real world" test? Alla(?) Tyskar klår EPA med god marginal.
Och så utelämnar du att EPA inte är endast i motorvägsfart
Sista kvarten var i låg fart. Men visst.
Kan du länka till en enda video med någon Tesla som klarar EPA i "real world" test? Alla(?) Tyskar klår EPA med god marginal.
Och så utelämnar du att EPA inte är endast i motorvägsfart
Sista kvarten var i låg fart. Men visst.
Kan du länka till en enda video med någon Tesla som klarar EPA i "real world" test? Alla(?) Tyskar klår EPA med god marginal.
Det är inte EPA utan WLTP Nog tjafsat om detta? CT verkar ligga i linje med Teslas övriga EPA-siffror, som dom nästan aldrig når upp till.
Som jag sagt tidigare vore det gynnsamt för konsumenter om alla tillverkare (och oavsett drivlina) tvingas deklarera motorväg, landsväg och blandad i tre olika temperaturer. EPA är ju extra kasst eftersom tillverkaren kan välja det bästa av två varianter, så det blir svårt att jämföra.