Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Moderator: Redaktion
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 654
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Angående ruttplaneraren.
Min e-Soul med nya mjukvaran har också ruttplanerare. Gissar att det är samma. När jag lägger in rutter så föreslår den riktigt usla stopp.
Exempelvis Östersund-Sthlm med 100% SoC vid avfärd. Första stopp i Ånge med 78%. Why? Är den verkligen så dåligt skriven att den bara tar första bästa laddare längs vägen och lägger på rutten?
Min e-Soul med nya mjukvaran har också ruttplanerare. Gissar att det är samma. När jag lägger in rutter så föreslår den riktigt usla stopp.
Exempelvis Östersund-Sthlm med 100% SoC vid avfärd. Första stopp i Ånge med 78%. Why? Är den verkligen så dåligt skriven att den bara tar första bästa laddare längs vägen och lägger på rutten?
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Planerad laddning funkar ibland, ibland inte för mig... Har inte hittat något mönster än. Ibland glömmer appen/bilen inställningarna också. När det är viktigt att den har laddat måste jag starta laddningen manuellt för att vara säker.
Har just bytt till vinterhjul nu och det är lite spännande att se om TPMS-sensorerna hoppar igång. Jag köpte tredjeparts, som skulle passa till bilen enligt bildelaronline24. Har kört två mil hittills utan att de fått kontakt.
Kör med 18" fälgar från en Mitsubishi Outlander till vinterhjulen. Inte så snygga, men de var hyfsat billiga och lokalt tillgängliga. Bilen går klart mjukare jämfört med 19". Men ångrar lite att jag inte köpte nya snyggare fälgar i samma dimension.
Har just bytt till vinterhjul nu och det är lite spännande att se om TPMS-sensorerna hoppar igång. Jag köpte tredjeparts, som skulle passa till bilen enligt bildelaronline24. Har kört två mil hittills utan att de fått kontakt.
Kör med 18" fälgar från en Mitsubishi Outlander till vinterhjulen. Inte så snygga, men de var hyfsat billiga och lokalt tillgängliga. Bilen går klart mjukare jämfört med 19". Men ångrar lite att jag inte köpte nya snyggare fälgar i samma dimension.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Vilken version av bilens mjukvara har du? Det var längesen jag hade problem med att bilen glömde mina inställningar.
Senaste version slutar på datumet 230601 (1 juni 2023). Du kan se det i appen på "Version" och sedan "Infotainment System Software Version".
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag har senaste versionen, 1 juni 2023. Som sig bör, bilen är typ två veckor gammal.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ganska många som fått bilar med lastgammal mjukvara från fabrik. Beror lite på vilken ÅF man har. Vissa har så gammal version att OTA inte ens är aktiverad.juristen skrev: ↑20 okt 2023 09:14Jag har senaste versionen, 1 juni 2023. Som sig bör, bilen är typ två veckor gammal.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Hyundai-handlaren i Skellefteå har gjort ett gott intryck på många vis, och iaf min bil var då uppdaterad.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Verkar som min Bluelink har gett upp. Jag är säker på att det skedde i samband med en hemmaladdning när bredbandet la av under natten. Min Charge Amps laddare har inte längre kontakt med internet (och jag minns inte hur vi/de kopplade upp den vid installationen) och min Bluelink app får inte längre kontakt med bilen.
Har provat att ominstallera appen på luren ifall det var ett lokalt problem med den men det hjälpte inte.
Är det någon som har en "hemmalösning" på att fixa Bluelink connection innan jag ringer min ÅF och blir hänvisad till Bluelink som hänvisar mig till Hyundai som hänvisar mig tillbaka till ÅF som hänvisar mig till Bluelink...
Har provat att ominstallera appen på luren ifall det var ett lokalt problem med den men det hjälpte inte.
Är det någon som har en "hemmalösning" på att fixa Bluelink connection innan jag ringer min ÅF och blir hänvisad till Bluelink som hänvisar mig till Hyundai som hänvisar mig tillbaka till ÅF som hänvisar mig till Bluelink...
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Vår Ioniq 5 säger att den behöver underhåll (den här kört typ 118.000km och/eller är 2 år gammal). Vi bokade en tid via Hyundai.se, och fick ett service förslag som kostade mer än 8000kr! Jag är inte svensk och den här är vår första elbil (jag har haft en Toyota Yaris i Nederländerna tidigare), så jag är lite förvånad att det kostar så mycket och undrar om detta är vanligt? För min Yaris kostade underhållet mellan 200 och 400 euro, kanske 500 för en större service. Och när vi frågar runt med familj och bekanta med olika bilar dyker liknande belopp upp, men inte 8000kr. Dessutom borde en elbil vara billigare att underhålla eftersom det finns färre rörliga delar. Har ni andra erfarenheter av det första större underhållet?
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Gör en reset på infotainmentet i bilen. Liten infälld knapp längs ner till höger under mittenskärmen.Chilla skrev: ↑20 nov 2023 12:12Verkar som min Bluelink har gett upp. Jag är säker på att det skedde i samband med en hemmaladdning när bredbandet la av under natten. Min Charge Amps laddare har inte längre kontakt med internet (och jag minns inte hur vi/de kopplade upp den vid installationen) och min Bluelink app får inte längre kontakt med bilen.
Har provat att ominstallera appen på luren ifall det var ett lokalt problem med den men det hjälpte inte.
Är det någon som har en "hemmalösning" på att fixa Bluelink connection innan jag ringer min ÅF och blir hänvisad till Bluelink som hänvisar mig till Hyundai som hänvisar mig tillbaka till ÅF som hänvisar mig till Bluelink...
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Och funkar inte det så kan det hjälpa att i bilen "plocka bort" bilen från Bluelink och sen aktivera det på nytt.DrDR skrev: ↑20 nov 2023 13:01Gör en reset på infotainmentet i bilen. Liten infälld knapp längs ner till höger under mittenskärmen.Chilla skrev: ↑20 nov 2023 12:12Verkar som min Bluelink har gett upp. Jag är säker på att det skedde i samband med en hemmaladdning när bredbandet la av under natten. Min Charge Amps laddare har inte längre kontakt med internet (och jag minns inte hur vi/de kopplade upp den vid installationen) och min Bluelink app får inte längre kontakt med bilen.
Har provat att ominstallera appen på luren ifall det var ett lokalt problem med den men det hjälpte inte.
Är det någon som har en "hemmalösning" på att fixa Bluelink connection innan jag ringer min ÅF och blir hänvisad till Bluelink som hänvisar mig till Hyundai som hänvisar mig tillbaka till ÅF som hänvisar mig till Bluelink...
Ioniq 5 FE AWD
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ja, tyvärr tycker Hyundai att kylvätskan till batteriet ska bytas redan vid 30000km/24mån och det tar dom rejält betalt för. Jag har också fått prisförslag på ca 7600kr för denna andra service. Min första service kostade 1600kr.eswa86 skrev: ↑20 nov 2023 12:45Vår Ioniq 5 säger att den behöver underhåll (den här kört typ 118.000km och/eller är 2 år gammal). Vi bokade en tid via Hyundai.se, och fick ett service förslag som kostade mer än 8000kr! Jag är inte svensk och den här är vår första elbil (jag har haft en Toyota Yaris i Nederländerna tidigare), så jag är lite förvånad att det kostar så mycket och undrar om detta är vanligt? För min Yaris kostade underhållet mellan 200 och 400 euro, kanske 500 för en större service. Och när vi frågar runt med familj och bekanta med olika bilar dyker liknande belopp upp, men inte 8000kr. Dessutom borde en elbil vara billigare att underhålla eftersom det finns färre rörliga delar. Har ni andra erfarenheter av det första större underhållet?
Ioniq 5 FE AWD
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Damn, ok...Antar att det inte finns så mycket att välja på. Jag tittade på offerten lite mer noggrant, och att bara byta de vätskorna kostar 1400sek styck, det är utan själva vätska. Och de tar 1200sek för den glykolen, men jag kan googla på några billigare alternativ. Jag kan inte låta bli att tänka att de tänker "shit, vi kan inte debitera förarna för mycket underhåll eftersom det är färre delar som går sönder på en elbil, så vi måste bara dubbla ner på alla vätskor" ....TyvärrMrRun skrev: ↑20 nov 2023 13:24Ja, tyvärr tycker Hyundai att kylvätskan till batteriet ska bytas redan vid 30000km/24mån och det tar dom rejält betalt för. Jag har också fått prisförslag på ca 7600kr för denna andra service. Min första service kostade 1600kr.eswa86 skrev: ↑20 nov 2023 12:45Vår Ioniq 5 säger att den behöver underhåll (den här kört typ 118.000km och/eller är 2 år gammal). Vi bokade en tid via Hyundai.se, och fick ett service förslag som kostade mer än 8000kr! Jag är inte svensk och den här är vår första elbil (jag har haft en Toyota Yaris i Nederländerna tidigare), så jag är lite förvånad att det kostar så mycket och undrar om detta är vanligt? För min Yaris kostade underhållet mellan 200 och 400 euro, kanske 500 för en större service. Och när vi frågar runt med familj och bekanta med olika bilar dyker liknande belopp upp, men inte 8000kr. Dessutom borde en elbil vara billigare att underhålla eftersom det finns färre rörliga delar. Har ni andra erfarenheter av det första större underhållet?
-
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Skulle inte påstå att det är pga ”färre” delar som bilen kräver mindre underhåll, men det är en annan diskussion… Här handlar det enbart om att ”sno” pengar från kunderna då KIA EV6 (’samma’ bil) inte kräver detta byte förrän år 10.eswa86 skrev: ↑20 nov 2023 14:30Damn, ok...Antar att det inte finns så mycket att välja på. Jag tittade på offerten lite mer noggrant, och att bara byta de vätskorna kostar 1400sek styck, det är utan själva vätska. Och de tar 1200sek för den glykolen, men jag kan googla på några billigare alternativ. Jag kan inte låta bli att tänka att de tänker "shit, vi kan inte debitera förarna för mycket underhåll eftersom det är färre delar som går sönder på en elbil, så vi måste bara dubbla ner på alla vätskor" ....TyvärrMrRun skrev: ↑20 nov 2023 13:24Ja, tyvärr tycker Hyundai att kylvätskan till batteriet ska bytas redan vid 30000km/24mån och det tar dom rejält betalt för. Jag har också fått prisförslag på ca 7600kr för denna andra service. Min första service kostade 1600kr.eswa86 skrev: ↑20 nov 2023 12:45Vår Ioniq 5 säger att den behöver underhåll (den här kört typ 118.000km och/eller är 2 år gammal). Vi bokade en tid via Hyundai.se, och fick ett service förslag som kostade mer än 8000kr! Jag är inte svensk och den här är vår första elbil (jag har haft en Toyota Yaris i Nederländerna tidigare), så jag är lite förvånad att det kostar så mycket och undrar om detta är vanligt? För min Yaris kostade underhållet mellan 200 och 400 euro, kanske 500 för en större service. Och när vi frågar runt med familj och bekanta med olika bilar dyker liknande belopp upp, men inte 8000kr. Dessutom borde en elbil vara billigare att underhålla eftersom det finns färre rörliga delar. Har ni andra erfarenheter av det första större underhållet?
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
OvePaHornet skrev: ↑20 nov 2023 14:43Skulle inte påstå att det är pga ”färre” delar som bilen kräver mindre underhåll, men det är en annan diskussion… Här handlar det enbart om att ”sno” pengar från kunderna då KIA EV6 (’samma’ bil) inte kräver detta byte förrän år 10.eswa86 skrev: ↑20 nov 2023 14:30Damn, ok...Antar att det inte finns så mycket att välja på. Jag tittade på offerten lite mer noggrant, och att bara byta de vätskorna kostar 1400sek styck, det är utan själva vätska. Och de tar 1200sek för den glykolen, men jag kan googla på några billigare alternativ. Jag kan inte låta bli att tänka att de tänker "shit, vi kan inte debitera förarna för mycket underhåll eftersom det är färre delar som går sönder på en elbil, så vi måste bara dubbla ner på alla vätskor" ....TyvärrMrRun skrev: ↑20 nov 2023 13:24Ja, tyvärr tycker Hyundai att kylvätskan till batteriet ska bytas redan vid 30000km/24mån och det tar dom rejält betalt för. Jag har också fått prisförslag på ca 7600kr för denna andra service. Min första service kostade 1600kr.eswa86 skrev: ↑20 nov 2023 12:45Vår Ioniq 5 säger att den behöver underhåll (den här kört typ 118.000km och/eller är 2 år gammal). Vi bokade en tid via Hyundai.se, och fick ett service förslag som kostade mer än 8000kr! Jag är inte svensk och den här är vår första elbil (jag har haft en Toyota Yaris i Nederländerna tidigare), så jag är lite förvånad att det kostar så mycket och undrar om detta är vanligt? För min Yaris kostade underhållet mellan 200 och 400 euro, kanske 500 för en större service. Och när vi frågar runt med familj och bekanta med olika bilar dyker liknande belopp upp, men inte 8000kr. Dessutom borde en elbil vara billigare att underhålla eftersom det finns färre rörliga delar. Har ni andra erfarenheter av det första större underhållet?
Detta är ju jättemärkligt och rätt upprörande!
Sen kommer mina tankar som nybliven Kia EV6 ägare: i det långa loppet - tänk så är det Hyundai som har rätt och Kia som har fel!?
-
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det var ju samma sak med KIA e-Niro 2019/2020 (tror jag, minns inte exakta årsmodellen/årsmodellerna). Dessa krävde byte av kylvätskan för batteriet år X, årsmodellen efter gjorde det inte.Aida skrev: ↑20 nov 2023 19:23OvePaHornet skrev: ↑20 nov 2023 14:43Skulle inte påstå att det är pga ”färre” delar som bilen kräver mindre underhåll, men det är en annan diskussion… Här handlar det enbart om att ”sno” pengar från kunderna då KIA EV6 (’samma’ bil) inte kräver detta byte förrän år 10.eswa86 skrev: ↑20 nov 2023 14:30Damn, ok...Antar att det inte finns så mycket att välja på. Jag tittade på offerten lite mer noggrant, och att bara byta de vätskorna kostar 1400sek styck, det är utan själva vätska. Och de tar 1200sek för den glykolen, men jag kan googla på några billigare alternativ. Jag kan inte låta bli att tänka att de tänker "shit, vi kan inte debitera förarna för mycket underhåll eftersom det är färre delar som går sönder på en elbil, så vi måste bara dubbla ner på alla vätskor" ....TyvärrMrRun skrev: ↑20 nov 2023 13:24Ja, tyvärr tycker Hyundai att kylvätskan till batteriet ska bytas redan vid 30000km/24mån och det tar dom rejält betalt för. Jag har också fått prisförslag på ca 7600kr för denna andra service. Min första service kostade 1600kr.eswa86 skrev: ↑20 nov 2023 12:45Vår Ioniq 5 säger att den behöver underhåll (den här kört typ 118.000km och/eller är 2 år gammal). Vi bokade en tid via Hyundai.se, och fick ett service förslag som kostade mer än 8000kr! Jag är inte svensk och den här är vår första elbil (jag har haft en Toyota Yaris i Nederländerna tidigare), så jag är lite förvånad att det kostar så mycket och undrar om detta är vanligt? För min Yaris kostade underhållet mellan 200 och 400 euro, kanske 500 för en större service. Och när vi frågar runt med familj och bekanta med olika bilar dyker liknande belopp upp, men inte 8000kr. Dessutom borde en elbil vara billigare att underhålla eftersom det finns färre rörliga delar. Har ni andra erfarenheter av det första större underhållet?
Detta är ju jättemärkligt och rätt upprörande!
Sen kommer mina tankar som nybliven Kia EV6 ägare: i det långa loppet - tänk så är det Hyundai som har rätt och Kia som har fel!?
Sen har du en poäng, finns det en verklig anledning till detta byte bortsett från att skinna kunden på pengar? Jag väljer att inte tro det, samtidigt så vet man aldrig
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Får nytt 12V på garanti till min snart två år gamla bil på torsdag (samtidigt som service #2). Uttagen i början av December 2021.
Det är 2 års garanti på 12V så påtala eventuella problem asap till er ÅF så att ni slipper stå för det själva.
Det är 2 års garanti på 12V så påtala eventuella problem asap till er ÅF så att ni slipper stå för det själva.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Lite sent tack, men bättre än aldrig: Reset gjorde underverk tack!DrDR skrev: ↑20 nov 2023 13:01Gör en reset på infotainmentet i bilen. Liten infälld knapp längs ner till höger under mittenskärmen.Chilla skrev: ↑20 nov 2023 12:12Verkar som min Bluelink har gett upp. Jag är säker på att det skedde i samband med en hemmaladdning när bredbandet la av under natten. Min Charge Amps laddare har inte längre kontakt med internet (och jag minns inte hur vi/de kopplade upp den vid installationen) och min Bluelink app får inte längre kontakt med bilen.
Har provat att ominstallera appen på luren ifall det var ett lokalt problem med den men det hjälpte inte.
Är det någon som har en "hemmalösning" på att fixa Bluelink connection innan jag ringer min ÅF och blir hänvisad till Bluelink som hänvisar mig till Hyundai som hänvisar mig tillbaka till ÅF som hänvisar mig till Bluelink...
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det var helt dött så jag fick ett nytt. Gick inte att starta utan booster oavsett hur länge man laddade. ÅF sa inte emot.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Har aldrig råkat ut för 12V-döden under dessa två år men nu var det dags. Jag utmanade ödet lite och lämnade bilen med 18% i ett dygn typ eftersom det ryktats om att numera ska den ladda 12V-batteriet ner till 10%. Det gjorde den ju tydligen inte . Fortfarande 20% som gäller.
Mätte upp batteriet och det hade 6,6V. Fick använda starthjälpen jag köpte för nästan 2 år sen och ställde den sen i Utility-läge i 7-8 timmar. På detta gick 12V SOC från 40% till 72-73. Sen AC-laddning några timmar på natten vilket laddade på 12V ytterligare upp över 75%. Sen har den tagit 12V SOC upp till 90% utan handpåläggning. Har hittills inte märkt att 12V-batteriet tagit skada så jag håller tummarna.
Mätte upp batteriet och det hade 6,6V. Fick använda starthjälpen jag köpte för nästan 2 år sen och ställde den sen i Utility-läge i 7-8 timmar. På detta gick 12V SOC från 40% till 72-73. Sen AC-laddning några timmar på natten vilket laddade på 12V ytterligare upp över 75%. Sen har den tagit 12V SOC upp till 90% utan handpåläggning. Har hittills inte märkt att 12V-batteriet tagit skada så jag håller tummarna.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Har du gjort ICCU-uppdateringen? Det är väl den som skulle ha ändrat till 12V-laddning tills 10%?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Glömde skriva det, jo jag gjorde den i oktober och hade även bilen på 2-årsservice för ett par veckor sen så den ska ha det senaste av allt.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Sen kan man undra varför det finns en sådan gräns på 10 eller 20%. 0% hade varit mer rätt, med 10 % kommer man ganska långt.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Förstår inte heller. Puckat med gräns.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Är det verifierat eller bara ett rykte?
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp