När min Raven fyllde 3 år steg försäkringskostnaden från 598 kr/månad till 1024 vilket var ganska exakt vad jag betalade för min gamla BMW X3. Nu betalar jag 341/månad för min Plaid…. Udda!Aida skrev: ↑17 dec 2023 09:41Har verkligen en M3P 600 hk?? Hade jag ingen aning om… Låter galet billigt och märkligt. Som sagt stora fluktuationer på försäkringar…
Har du justerat för inflationen och de allmänna prishöjningarna? Annars jämför du äpplen och päron.
Hur mycket hade en M3 LR kostat dig idag? (M3P finns väl inte?). Antagligen inte 250 kr per månad… Eller hur?
Sen har jag läst att det funnits små obskyra försäkringsbolag som raggat just teslakunder när de bilarna var nya på marknaden men sen när olyckan varit framme så var det snålt med ersättning och problem. Tex har ju många klagat på Watercircles här i trådar…
”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Moderator: Redaktion
- LarsaR
- Teslaägare
- Inlägg: 498
- Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
- Ort: Skellefteå
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Nä, den ger inte 600 hk ut på hjulen men den kanske kan dra den effekten från batteriet. Runt 500 hk klarar den nog få ut från motorn en stund och den har ett brutalt vridmoment i ”låga” hastigheter. Var och en blir dock salig på sin egen troAida skrev: ↑17 dec 2023 09:41Har verkligen en M3P 600 hk?? Hade jag ingen aning om… Låter galet billigt och märkligt. Som sagt stora fluktuationer på försäkringar…
Har du justerat för inflationen och de allmänna prishöjningarna? Annars jämför du äpplen och päron.
Hur mycket hade en M3 LR kostat dig idag? (M3P finns väl inte?). Antagligen inte 250 kr per månad… Eller hur?
Sen har jag läst att det funnits små obskyra försäkringsbolag som raggat just teslakunder när de bilarna var nya på marknaden men sen när olyckan varit framme så var det snålt med ersättning och problem. Tex har ju många klagat på Watercircles här i trådar…
Edit: 472 hk för m3p enligt den här bänkningen:
https://insideevs.com/reviews/401474/t ... ance-dyno/
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
LarsaR skrev: ↑17 dec 2023 09:51När min Raven fyllde 3 år steg försäkringskostnaden från 598 kr/månad till 1024 vilket var ganska exakt vad jag betalade för min gamla BMW X3. Nu betalar jag 341/månad för min Plaid…. Udda!Aida skrev: ↑17 dec 2023 09:41Har verkligen en M3P 600 hk?? Hade jag ingen aning om… Låter galet billigt och märkligt. Som sagt stora fluktuationer på försäkringar…
Har du justerat för inflationen och de allmänna prishöjningarna? Annars jämför du äpplen och päron.
Hur mycket hade en M3 LR kostat dig idag? (M3P finns väl inte?). Antagligen inte 250 kr per månad… Eller hur?
Sen har jag läst att det funnits små obskyra försäkringsbolag som raggat just teslakunder när de bilarna var nya på marknaden men sen när olyckan varit framme så var det snålt med ersättning och problem. Tex har ju många klagat på Watercircles här i trådar…
För några år sen jämförde jag försäkringskostnad för olika P85D, vissa med låg registrerad effekt och vissa med hög. Det blev exakt samma premie. Kanske kollar vissa försäkringsbolag på effekt men långt ifrån alla. Jag fick uppfattningen att de flesta struntade totalt i registrerad effekt.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Effekt är nog olika om det tas in i beräkningen, men bilens värde tror jag alla, i någon form, tar hänsyn till, samt reparationskostnader.Verdi_ skrev: ↑17 dec 2023 10:27LarsaR skrev: ↑17 dec 2023 09:51När min Raven fyllde 3 år steg försäkringskostnaden från 598 kr/månad till 1024 vilket var ganska exakt vad jag betalade för min gamla BMW X3. Nu betalar jag 341/månad för min Plaid…. Udda!Aida skrev: ↑17 dec 2023 09:41Har verkligen en M3P 600 hk?? Hade jag ingen aning om… Låter galet billigt och märkligt. Som sagt stora fluktuationer på försäkringar…
Har du justerat för inflationen och de allmänna prishöjningarna? Annars jämför du äpplen och päron.
Hur mycket hade en M3 LR kostat dig idag? (M3P finns väl inte?). Antagligen inte 250 kr per månad… Eller hur?
Sen har jag läst att det funnits små obskyra försäkringsbolag som raggat just teslakunder när de bilarna var nya på marknaden men sen när olyckan varit framme så var det snålt med ersättning och problem. Tex har ju många klagat på Watercircles här i trådar…
För några år sen jämförde jag försäkringskostnad för olika P85D, vissa med låg registrerad effekt och vissa med hög. Det blev exakt samma premie. Kanske kollar vissa försäkringsbolag på effekt men långt ifrån alla. Jag fick uppfattningen att de flesta struntade totalt i registrerad effekt.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Legato skrev: ↑17 dec 2023 10:34Effekt är nog olika om det tas in i beräkningen, men bilens värde tror jag alla, i någon form, tar hänsyn till, samt reparationskostnader.Verdi_ skrev: ↑17 dec 2023 10:27LarsaR skrev: ↑17 dec 2023 09:51När min Raven fyllde 3 år steg försäkringskostnaden från 598 kr/månad till 1024 vilket var ganska exakt vad jag betalade för min gamla BMW X3. Nu betalar jag 341/månad för min Plaid…. Udda!Aida skrev: ↑17 dec 2023 09:41Har verkligen en M3P 600 hk?? Hade jag ingen aning om… Låter galet billigt och märkligt. Som sagt stora fluktuationer på försäkringar…
Har du justerat för inflationen och de allmänna prishöjningarna? Annars jämför du äpplen och päron.
Hur mycket hade en M3 LR kostat dig idag? (M3P finns väl inte?). Antagligen inte 250 kr per månad… Eller hur?
Sen har jag läst att det funnits små obskyra försäkringsbolag som raggat just teslakunder när de bilarna var nya på marknaden men sen när olyckan varit framme så var det snålt med ersättning och problem. Tex har ju många klagat på Watercircles här i trådar…
För några år sen jämförde jag försäkringskostnad för olika P85D, vissa med låg registrerad effekt och vissa med hög. Det blev exakt samma premie. Kanske kollar vissa försäkringsbolag på effekt men långt ifrån alla. Jag fick uppfattningen att de flesta struntade totalt i registrerad effekt.
En helförsäkring hos Trygg Hansa för mig 47 år i villa i lugnt område med eget garage och 2000 mil per år kostar så här.
BMW M550D 2013, värde 250 tusen: 1123:-/mån
Audi RS6 2015, värde 500 tusen: 4112:-/mån
Porsche 992 GT3 RS 2023, värde över 3 miljoner: 2564:-/mån
Model S 100D 2018, värde 370 tusen: 1397:-/mån
Tesla Model S Plaid, värde över en miljon: 1116:-/mån
Jag ser ingen riktig korrelation till priset. Jag tror de enbart går på statistik. Hur ofta och hur dyrt det blir för försäkringsbolaget per bilmodell.
Än så länge körs Plaid av bättre bemedlade som oftast sköter sig. Om 5-10 år när bilarna kommer i händerna på ett yngre klientel kommer nog försäkringskostnaden att bli skyhög. Kolla bara på vad den gamla RS6:an kostar att försäkra. Det kostar på att vara alla smågangsters drömbil... Risken att bli rånad på bilen bör inte underskattas. Den över 6 ggr dyrare Porschen är billigare att försäkra.
Ps. Även om jag tycker det är dyrt med 15-16 tusen per år i försäkring så är ju inte alternativet gratis heller. Skiljer under 10 tusen mot en trist Volvo. Det är en jätteliten kostnad i totalen. Jag sparar 5 tusen i månaden på diesel. Kört 4200 mil hittills under 2023. Laddar mycket gratis på min arbetsplats och på SuC.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Olika bolag jobbar såklart olika men att gå på enbart statistik när statistik knappt finns (som tex för Plaid) vore dumt.Verdi_ skrev: ↑17 dec 2023 11:09Legato skrev: ↑17 dec 2023 10:34Effekt är nog olika om det tas in i beräkningen, men bilens värde tror jag alla, i någon form, tar hänsyn till, samt reparationskostnader.Verdi_ skrev: ↑17 dec 2023 10:27LarsaR skrev: ↑17 dec 2023 09:51När min Raven fyllde 3 år steg försäkringskostnaden från 598 kr/månad till 1024 vilket var ganska exakt vad jag betalade för min gamla BMW X3. Nu betalar jag 341/månad för min Plaid…. Udda!Aida skrev: ↑17 dec 2023 09:41
Har verkligen en M3P 600 hk?? Hade jag ingen aning om… Låter galet billigt och märkligt. Som sagt stora fluktuationer på försäkringar…
Har du justerat för inflationen och de allmänna prishöjningarna? Annars jämför du äpplen och päron.
Hur mycket hade en M3 LR kostat dig idag? (M3P finns väl inte?). Antagligen inte 250 kr per månad… Eller hur?
Sen har jag läst att det funnits små obskyra försäkringsbolag som raggat just teslakunder när de bilarna var nya på marknaden men sen när olyckan varit framme så var det snålt med ersättning och problem. Tex har ju många klagat på Watercircles här i trådar…
För några år sen jämförde jag försäkringskostnad för olika P85D, vissa med låg registrerad effekt och vissa med hög. Det blev exakt samma premie. Kanske kollar vissa försäkringsbolag på effekt men långt ifrån alla. Jag fick uppfattningen att de flesta struntade totalt i registrerad effekt.
En helförsäkring hos Trygg Hansa för mig 47 år i villa i lugnt område med eget garage och 2000 mil per år kostar så här.
BMW M550D 2013, värde 250 tusen: 1123:-/mån
Audi RS6 2015, värde 500 tusen: 4112:-/mån
Porsche 992 GT3 RS 2023, värde över 3 miljoner: 2564:-/mån
Model S 100D 2018, värde 370 tusen: 1397:-/mån
Tesla Model S Plaid, värde över en miljon: 1116:-/mån
Jag ser ingen riktig korrelation till priset. Jag tror de enbart går på statistik. Hur ofta och hur dyrt det blir för försäkringsbolaget per bilmodell.
Än så länge körs Plaid av bättre bemedlade som oftast sköter sig. Om 5-10 år när bilarna kommer i händerna på ett yngre klientel kommer nog försäkringskostnaden att bli skyhög. Kolla bara på vad den gamla RS6:an kostar att försäkra. Det kostar på att vara alla smågangsters drömbil... Risken att bli rånad på bilen bör inte underskattas. Den över 6 ggr dyrare Porschen är billigare att försäkra.
Ps. Även om jag tycker det är dyrt med 15-16 tusen per år i försäkring så är ju inte alternativet gratis heller. Skiljer under 10 tusen mot en trist Volvo. Det är en jätteliten kostnad i totalen. Jag sparar 5 tusen i månaden på diesel. Kört 4200 mil hittills under 2023. Laddar mycket gratis på min arbetsplats och på SuC.
Sannolikhet respektive kostnad är ju det som är relevant i slutändan. Kostnaden (åtminstone vid stöld eller totalförstörd bil) är nog det enda man alltid kan approximera med hög precision.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Legato skrev: ↑17 dec 2023 11:23Olika bolag jobbar såklart olika men att gå på enbart statistik när statistik knappt finns (som tex för Plaid) vore dumt.Verdi_ skrev: ↑17 dec 2023 11:09Legato skrev: ↑17 dec 2023 10:34Effekt är nog olika om det tas in i beräkningen, men bilens värde tror jag alla, i någon form, tar hänsyn till, samt reparationskostnader.Verdi_ skrev: ↑17 dec 2023 10:27
För några år sen jämförde jag försäkringskostnad för olika P85D, vissa med låg registrerad effekt och vissa med hög. Det blev exakt samma premie. Kanske kollar vissa försäkringsbolag på effekt men långt ifrån alla. Jag fick uppfattningen att de flesta struntade totalt i registrerad effekt.
En helförsäkring hos Trygg Hansa för mig 47 år i villa i lugnt område med eget garage och 2000 mil per år kostar så här.
BMW M550D 2013, värde 250 tusen: 1123:-/mån
Audi RS6 2015, värde 500 tusen: 4112:-/mån
Porsche 992 GT3 RS 2023, värde över 3 miljoner: 2564:-/mån
Model S 100D 2018, värde 370 tusen: 1397:-/mån
Tesla Model S Plaid, värde över en miljon: 1116:-/mån
Jag ser ingen riktig korrelation till priset. Jag tror de enbart går på statistik. Hur ofta och hur dyrt det blir för försäkringsbolaget per bilmodell.
Än så länge körs Plaid av bättre bemedlade som oftast sköter sig. Om 5-10 år när bilarna kommer i händerna på ett yngre klientel kommer nog försäkringskostnaden att bli skyhög. Kolla bara på vad den gamla RS6:an kostar att försäkra. Det kostar på att vara alla smågangsters drömbil... Risken att bli rånad på bilen bör inte underskattas. Den över 6 ggr dyrare Porschen är billigare att försäkra.
Ps. Även om jag tycker det är dyrt med 15-16 tusen per år i försäkring så är ju inte alternativet gratis heller. Skiljer under 10 tusen mot en trist Volvo. Det är en jätteliten kostnad i totalen. Jag sparar 5 tusen i månaden på diesel. Kört 4200 mil hittills under 2023. Laddar mycket gratis på min arbetsplats och på SuC.
Sannolikhet respektive kostnad är ju det som är relevant i slutändan. Kostnaden (åtminstone vid stöld eller totalförstörd bil) är nog det enda man alltid kan approximera med hög precision.
Ja exakt. Deras kostnadsmodeller börjar inte på noll utan de gör väl en educated guess först. Antagligen är risken med en RS6 så våldsamt mycket högre än för en GT3 RS, eller för den delen en Plaid, att det tar ut skillnaden i enskilt värde per bil ganska snabbt.
Har även för mig att försäkringsbolagen betalar för personskador också och att det kan bli väldigt dyrt? Är dock inte alls säker på hur det hänger ihop.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Kan det va så att de billiga teslornas försäkringspriser är rätt höga och de dras upp av de dyra teslornas. Men de dyra teslorna är ändå rätt låga och dras ned av de billiga teslornas? Alltså jämfört med den prestandan som bilarna har…
Bara en tanke.
För det är ju orimligt dyrt att en bakhjulsdriven Model Y kostar dubbelt så mycket som fyrhjulsdriven fullsmetad Kia EV6.
Men å andra sidan verkar ju Plaid vara rätt human i sin prissättning
Bara en tanke.
För det är ju orimligt dyrt att en bakhjulsdriven Model Y kostar dubbelt så mycket som fyrhjulsdriven fullsmetad Kia EV6.
Men å andra sidan verkar ju Plaid vara rätt human i sin prissättning
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Polestar 2
Bmw i4
VW ID.7, ID.4, ID.5
Finns många bilar som både kan vara sämre och bättre än MY/M3 i den prisklassen. Det beror vilka egenskaper man värdesätter högst
Bmw i4
VW ID.7, ID.4, ID.5
Finns många bilar som både kan vara sämre och bättre än MY/M3 i den prisklassen. Det beror vilka egenskaper man värdesätter högst
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Tesla var ju något att ha för 5 år sedan men utveckligen har ju stått stilla senaste tiden… trodde de skulle ligga i framkant men som Tibor skrev så blev man en mass producent istället… så lite röd volvo V70 över Tesla nuförtiden tycker jag tyvärr…
Däremot så finns det ju ingen konkurens om du ska ha en tjänstebil med det låga förmånsvärdet på Model 3 och Y , när det kommer fler alternativ så tror jag många byter…
Däremot så finns det ju ingen konkurens om du ska ha en tjänstebil med det låga förmånsvärdet på Model 3 och Y , när det kommer fler alternativ så tror jag många byter…
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Nja tveksamt enligt min mening av flera anledningar. Dessutom är EV6 ganska dyr numera om du vill ha lite utrustning. AWD med pluspkt från 705 KSEK. GT versionen från 820 KSEK.
MY RWD Vit 2023
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Absolut smaken är som baken men overall anser jag att MY är ett bättre val än ovan (har kört samtliga). ID7 kan jag inte uttala mig om men den ser helt klart intressant ut.
MY RWD Vit 2023
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Njae… Precis som Tesla spelar jojo med sina priser så har bilhandlare sina lagerkampanjer… Sedan i somras så säljs EV6 för 548 000 kr. Visserligen basmodellen men den har fortfarande mer utrustning än en Model Y. En fullutrustad EV6 GT-Line AWD för 622 000 kr med dragkrok och vinterhjul för 9 900 kr och ingen leveranstid. Och alla färger är valbara kostnadsfritt!
Den laddar snabbare och har mer vanlig instrumentpanel samt skönare fjädring och tystare kupé. Mindre bagageutrymme men betydligt bättre svängradie. Och fungerande ”autopilot” (jag har aldrig varit med om en spökbromsning el dyl), regnsensor, automatisk avbländning och parkeringssensorer. Du får tom en blinkerspak!
Infotainmentsystemet är sämre och snabbladdningsupplevelsen är väl jaaa lite mer av en upplevelse…
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Jag tar en Tesla alla dagar i veckan, främst p.g.a. infotainment, laddning, det bara fungerar.
Jag står hellre ut med dålig regnsensor (ett mindre problem enligt mig) inga USS (nu med 3d-parkeringshjälpen så ser det bättre ut).
Tyvärr ligger ju alla andra betydligt efter här, långsamma appar, tappar uppkoppling, tar lång tid att få svar via appen osv.
Men det är klart, de kan göra det betydligt bättre än de gör i dagsläget, men de ligger fortfarande före gällande det som jag värdesätter.
Jag står hellre ut med dålig regnsensor (ett mindre problem enligt mig) inga USS (nu med 3d-parkeringshjälpen så ser det bättre ut).
Tyvärr ligger ju alla andra betydligt efter här, långsamma appar, tappar uppkoppling, tar lång tid att få svar via appen osv.
Men det är klart, de kan göra det betydligt bättre än de gör i dagsläget, men de ligger fortfarande före gällande det som jag värdesätter.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Gott att du är nöjd, man har så klart olika preferenser men jag skulle alla dagar i veckan välja MY.Aida skrev: ↑18 dec 2023 18:08Njae… Precis som Tesla spelar jojo med sina priser så har bilhandlare sina lagerkampanjer… Sedan i somras så säljs EV6 för 548 000 kr. Visserligen basmodellen men den har fortfarande mer utrustning än en Model Y. En fullutrustad EV6 GT-Line AWD för 622 000 kr med dragkrok och vinterhjul för 9 900 kr och ingen leveranstid. Och alla färger är valbara kostnadsfritt!
Den laddar snabbare och har mer vanlig instrumentpanel samt skönare fjädring och tystare kupé. Mindre bagageutrymme men betydligt bättre svängradie. Och fungerande ”autopilot” (jag har aldrig varit med om en spökbromsning el dyl), regnsensor, automatisk avbländning och parkeringssensorer. Du får tom en blinkerspak!
Infotainmentsystemet är sämre och snabbladdningsupplevelsen är väl jaaa lite mer av en upplevelse…
MY RWD Vit 2023
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Jaa set är märkligt hur så stora företag som Hyundai/Kia och VW kan ligga så långt bakom Tesla när det gäller infotainmentsystem och app… Helt vansinnigt. Sen är det ju ändå så att 99/100 använder Apple Carplay för navigation och Spotify så du kör ju work around it i bilen när du kör. (Även om just Kia/Hyundai inte har trådlös sådan på sina modeller med navigator eftersom man juridiskt bråkar med Apple/Google om vad som ska hända när man trycker på fysiska knappen ”Nav”).Frunken skrev: ↑18 dec 2023 18:28Jag tar en Tesla alla dagar i veckan, främst p.g.a. infotainment, laddning, det bara fungerar.
Jag står hellre ut med dålig regnsensor (ett mindre problem enligt mig) inga USS (nu med 3d-parkeringshjälpen så ser det bättre ut).
Tyvärr ligger ju alla andra betydligt efter här, långsamma appar, tappar uppkoppling, tar lång tid att få svar via appen osv.
Men det är klart, de kan göra det betydligt bättre än de gör i dagsläget, men de ligger fortfarande före gällande det som jag värdesätter.
Sen snabbladdar jag bara några gånger per år på semester och stör mig bara liiiite på när appen krånglar när jag ska ställa laddschema mm. Hade jag varit tjänsteresande och snabbladdat varje dag hade det inte gått att komma runt att Teslan rockar (om jag inte likt Peter Esse hade stört ihjäl mig på farthållaren och vindrutetorkarna…)
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Det är inte konstigt alls, då Tesla är ett mjukvaruföretag som gör bilar, medan trad biltillverkare har chefer som ”kan mekanik o böja plåtar” och därmed saknar kunnande.Aida skrev: ↑18 dec 2023 20:13Jaa set är märkligt hur så stora företag som Hyundai/Kia och VW kan ligga så långt bakom Tesla när det gäller infotainmentsystem och app… Helt vansinnigt.Frunken skrev: ↑18 dec 2023 18:28Jag tar en Tesla alla dagar i veckan, främst p.g.a. infotainment, laddning, det bara fungerar.
Jag står hellre ut med dålig regnsensor (ett mindre problem enligt mig) inga USS (nu med 3d-parkeringshjälpen så ser det bättre ut).
Tyvärr ligger ju alla andra betydligt efter här, långsamma appar, tappar uppkoppling, tar lång tid att få svar via appen osv.
Men det är klart, de kan göra det betydligt bättre än de gör i dagsläget, men de ligger fortfarande före gällande det som jag värdesätter.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Lite OT (då den handlar om varför inte en Tesla igen), men själv så tycker jag det är svårt att hitta ett vettigt alternativ till M3LR/M3P.electrobob skrev: ↑06 dec 2023 02:31Kanske off topic. Men om det inte blir tesla igen, vad skulle ni välja för elbil?
PS2 så gillar jag inte den breda mittkonsolen som jag slår i högerknät i, och på Taycan så tycker jag den har laddintaget knäpp placerat, samt saknar one-pedal-driving.
Skulle kanske kika på BMW i4 eller i5 gissar jag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Nja, de var ju sällan välkonstruerade. Mycket fusk med konstruktion och just engineering som togs genvägar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Absolut. Jag själv gillar just den agila lätta känslan hos M3 vs tyngre bilar. Stor skillnad i känsla på bil som väger 1,9 ton och en som väger 2,6 ton.Legato skrev: ↑09 dec 2023 08:28Jag tror faktiskt en hel del köper 3 och Y för att de är roliga att köra. En anledning till det är ju just att de är helt unika i elbilsvärlden med att inte vara "tunga stridsvagnar".ANLI skrev: ↑08 dec 2023 21:39Borttagande av USS med oskyddad kamera bak, slopande av radar, och ingen riktigt regnsensor visar tydligt att Tesla inte är anpassade för annat än sommarväder........
Helljusautomatiken är bra på annat blända av. I övrigt ej funkar den dåligt. Köra på helljus i stan känns inte optimalt......
Hjälper inte att Tesla har många bra egenskaper när man inte klarar av att leverera basfunktioner.
I dag köper de flesta Tesla M3 och Y för att de är billiga. Inte för hög tekniknivå.
Jag väntar på kommande BMW 3 serie elbil.
Tråkigt att så många premium elbilar är "tunga stridsvagnar"
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Exakt. Giller verkligen Taycan, och varit nära att skaffa en, men galet att den inte har regen som nästan alla andra elbilar.Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 09:25Nu har iof båda en herrans massa knappar jämfört med Tesla…Legato skrev: ↑09 dec 2023 09:15Generellt är interiören ganska fri från knappar och vred, det håller jag med om. Men om du kollar ratten samt spakarna vid ratten så är det ganska belamrat med knappar...iAkita skrev: ↑09 dec 2023 08:57Legato skrev: ↑09 dec 2023 08:50Ok! Går man på utseendet så kan jag hålla med om Enyaq, en av de snyggaste SUVarna imo. Men nej, köra så är den lika trist som ID4 imo.
Tror väldigt många som kör Tesla och funderar på alternativ ofta glömmer hur kul Teslorna är. Det finns andra kul bilar också som nyss nämnda PS2 och i4, men också en väldans massa sega... Var för någon månad sedan lite sugen på att gå tillbaka till E-Tron 55, men när jag körde en igen så påmindes jag om hur tråkig den ärVilka knappar och spakar? Är du säker på att det var en ID7 du provsatt? I vilket fall, BMW har fler så slösa inte din tid på att besöka dem om ID7 gav dig avsmak av den anledningen.
Screenshot_20231209_085355_Chrome.jpg
Lägger ingen värdering i det, är faktiskt inte säker vad jag gillar bäst, men att det är långt mycket mer knappar och spakar än i en ny Tesla är ju iaf solklart.
Har ju själv valt en E-tron GT framför Taycan trots klart mer knappar så jag är högst ambivalent i denna fråga
Taycan är skitfin men saknar regen!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Håller med om PS2, men efter en helg med hög beläggning på SuC så känns det som att laddport vänster bak är en förutsättning för att använda SuC.martinot skrev: ↑26 dec 2023 23:24Lite OT (då den handlar om varför inte en Tesla igen), men själv så tycker jag det är svårt att hitta ett vettigt alternativ till M3LR/M3P.electrobob skrev: ↑06 dec 2023 02:31Kanske off topic. Men om det inte blir tesla igen, vad skulle ni välja för elbil?
PS2 så gillar jag inte den breda mittkonsolen som jag slår i högerknät i, och på Taycan så tycker jag den har laddintaget knäpp placerat, samt saknar one-pedal-driving.
Skulle kanske kika på BMW i4 eller i5 gissar jag.
Återstår då XC40/C40 och?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Kan säga att jag hyrt lite XC40 Recharge (som varit helt nya) under julhelgen och blev positivt överraskad av den, mycket bättre än när jag provkörde en tidigare så de kanske har förbättrat saker till 2024 årsmodell. Så har man testat den för ett tag sen kanske man borde göra det igen om det nu inte var fel på den jag testade förut hos en handlare.
Den stora nackdelen var väl att Pilot Assist inte funkade speciellt bra i snön men den höll iaf avstånd till bilarna framför bra, förbrukningen blev också lite hög. Men i allmänhet en rätt trevlig bil som iaf kommer finnas på min lista ifall det blir bilägande igen.