Kia EV9
Moderator: Redaktion
-
- elbilist
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 17 jul 2023 21:37
Re: Kia EV9
Kanske inte rättvis bild, men nog är den betydligt större än EV6an. Och det märks inne i kupén.
>Kia Ev9 GTLine MY24<
>Kia Ev6 GTLine MY23< inbytt
>Volvo XC40 P6 MY23<inbytt
>Mustang Mach-e<inbytt
>Kia Ev6 GTLine MY23< inbytt
>Volvo XC40 P6 MY23<inbytt
>Mustang Mach-e<inbytt
Re: Kia EV9
Det är ju typ en minibuss så.. behöver man utrymme och många sittplatser så är det väl utmärkt.
Annars kanske man bör vänta på EV5...
Annars kanske man bör vänta på EV5...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 614
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Kia EV9
Jag gillar Suburban, så ev9 är ett givet val för den större familjen.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Kia EV9
Kör EV9 sen den 5/12 lite drygt 360mil.
Överlag imponerad över vad Kia levererar bytte från Mercedes V300d, kanske inte mbs flaggskepp men EV9 klarar att svara främst tackvare riktigt bra komfort.
Överlag imponerad över vad Kia levererar bytte från Mercedes V300d, kanske inte mbs flaggskepp men EV9 klarar att svara främst tackvare riktigt bra komfort.
Re: Kia EV9
Vi har en V-klass idag. Hur mycket mindre utrymme blir det i EV9:an? Vi har 4 barn.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Re: Kia EV9
Det är helt klart en stor skillnad i storlek på v-klass och EV9. Och de är inte till EV9ans fördel.
Jag vill inte ge mig in på en jämförelse då jag anser att de inte alls är samma typ fordon.
Men
EV9 må vara stor för att vara en elbil men i själva verket så upplever jag den storleksmässigt som en saab 95/ volvo v70 i suv utförande.
Använder den uteslutande som 5-sits bil och med två vuxna med tre barn + 1st hundbur + lite packning så behöver man överväga om takboxen ska på.
Nu är det säkert någon som börjar jämföra mått osv men i praktiken är ovan en ganska bra summering.
Jag vill inte ge mig in på en jämförelse då jag anser att de inte alls är samma typ fordon.
Men
EV9 må vara stor för att vara en elbil men i själva verket så upplever jag den storleksmässigt som en saab 95/ volvo v70 i suv utförande.
Använder den uteslutande som 5-sits bil och med två vuxna med tre barn + 1st hundbur + lite packning så behöver man överväga om takboxen ska på.
Nu är det säkert någon som börjar jämföra mått osv men i praktiken är ovan en ganska bra summering.
-
- elbilist
- Inlägg: 1024
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Kia EV9
Riktigt synd att den inte finns som ren 5sits också.eloso skrev: ↑15 dec 2023 09:24Det är helt klart en stor skillnad i storlek på v-klass och EV9. Och de är inte till EV9ans fördel.
Jag vill inte ge mig in på en jämförelse då jag anser att de inte alls är samma typ fordon.
Men
EV9 må vara stor för att vara en elbil men i själva verket så upplever jag den storleksmässigt som en saab 95/ volvo v70 i suv utförande.
Använder den uteslutande som 5-sits bil och med två vuxna med tre barn + 1st hundbur + lite packning så behöver man överväga om takboxen ska på.
Nu är det säkert någon som börjar jämföra mått osv men i praktiken är ovan en ganska bra summering.
Skulle öppna upp för en hel del extra utrymme och smartare planerat bagage.
Re: Kia EV9
Har nu haft EV9 i tre veckor och jämfört med tidigare elbilar jag haft är jag mycket nöjd.
Vi har 6-sitsiga varianten men åker oftast 4 personer. Kör mest korta sträckor i vardagen men längre på helgerna.
Plus:
- väldigt bra komfort och ljudnivå i bilen.
- bra drag i den med tanke på storlek.
- bra med utrymme. Känns luftig.
- skönt med massage i förarstolen.
- riktigt sköna baksäten i mellanraden.
- mindre vuxna sitter hyfsat bra även längst bak.
- snabb laddning vilket är perfekt för korta stopp på vägen.
- mobilen kan användas som nyckel.
- väl utvecklad app.
- bra ljudsystem.
Minus:
- krångliga menyer och inställningar.
- enerverande varningsljud för uppmärksamhet, hastighet, mm som måste stängas av varje gång man startar om man vill slippa.
- endast två förarprofiler möjliga att spara utöver gästprofilen.
- när bakersta sätesraden är nedfällt ”flyter” bagaget ihop med kupén.
- endast ett minimalt utrymme under bagagegolvet där nästan inget får plats.
- det är en stor bil så det blir trångt att parkera.
Model 3 Performance (såld)
Mazda MX 30 (såld)
Volvo C40 Twin (såld)
Kia EV9 GT Line
Mazda MX 30 (såld)
Volvo C40 Twin (såld)
Kia EV9 GT Line
Re: Kia EV9
Riktigt bra
42,8 mil i motorvägs fart med fusk på slutet
Och bekräftar 99,8kwh användbart batteri
2,3kwh*42,8mil= 98,44kwh
Men att den drog 2,3 kwh/mil är bra i 113kmh och med ca 95,5kwh (enligt Carscanner) användbart ger 41,5 mil i höst/mild vinter förhållande.
Dock lite konstigt att volten är dryga 500-600V
Bild från out of spec review live sändning från carscanner
42,8 mil i motorvägs fart med fusk på slutet
Och bekräftar 99,8kwh användbart batteri
2,3kwh*42,8mil= 98,44kwh
Men att den drog 2,3 kwh/mil är bra i 113kmh och med ca 95,5kwh (enligt Carscanner) användbart ger 41,5 mil i höst/mild vinter förhållande.
Dock lite konstigt att volten är dryga 500-600V
Bild från out of spec review live sändning från carscanner
Re: Kia EV9
Låter ändå som en trevlig bil, kan man starta AC i appen för att få varm bil på vintern och kall bil på sommaren ?Tjompen skrev: ↑26 dec 2023 13:46Har nu haft EV9 i tre veckor och jämfört med tidigare elbilar jag haft är jag mycket nöjd.
Vi har 6-sitsiga varianten men åker oftast 4 personer. Kör mest korta sträckor i vardagen men längre på helgerna.
Plus:
- väldigt bra komfort och ljudnivå i bilen.
- bra drag i den med tanke på storlek.
- bra med utrymme. Känns luftig.
- skönt med massage i förarstolen.
- riktigt sköna baksäten i mellanraden.
- mindre vuxna sitter hyfsat bra även längst bak.
- snabb laddning vilket är perfekt för korta stopp på vägen.
- mobilen kan användas som nyckel.
- väl utvecklad app.
- bra ljudsystem.
Minus:
- krångliga menyer och inställningar.
- enerverande varningsljud för uppmärksamhet, hastighet, mm som måste stängas av varje gång man startar om man vill slippa.
- endast två förarprofiler möjliga att spara utöver gästprofilen.
- när bakersta sätesraden är nedfällt ”flyter” bagaget ihop med kupén.
- endast ett minimalt utrymme under bagagegolvet där nästan inget får plats.
- det är en stor bil så det blir trångt att parkera.
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: Kia EV9
Frugan och jag är starkt intresserade av EV9. En nytillkommen trea samt hund gör saker intressanta.
Har idag en Zoe och en IX3. IX3 är tyvärr för tight i bredd för att det ska bli bra och den bakåtvända bilstolen trycker fram sätena för mycket. IX3 är sjukt trevlig att köra men tyvärr inte rymlig nog.
Kia EV9 är rymlig och känns riktigt bra. Det där jäkla pipandet får man väl vänja sig med.
Återstår att se vad IX3 kan ge för inbytespris/inköpspris hos BMW…
Den fråga jag ville ställa är vad man tror om prutmån i närtid? 10% via företagsrabatt ska inte vara några konstigheter tänker jag, inte direkt så att de flyger av hyllorna.
Och nu har man introducerat EV9 och EV9 Plus - Svårsålt på europeiska marknaden?
Lyckas man pressa den i pris så kommer det vara en extremt svårslagen bil för priset. EX90 och model X om man börjar få ner den till under 800 ser jag inte har nog stor uppsida.
Har idag en Zoe och en IX3. IX3 är tyvärr för tight i bredd för att det ska bli bra och den bakåtvända bilstolen trycker fram sätena för mycket. IX3 är sjukt trevlig att köra men tyvärr inte rymlig nog.
Kia EV9 är rymlig och känns riktigt bra. Det där jäkla pipandet får man väl vänja sig med.
Återstår att se vad IX3 kan ge för inbytespris/inköpspris hos BMW…
Den fråga jag ville ställa är vad man tror om prutmån i närtid? 10% via företagsrabatt ska inte vara några konstigheter tänker jag, inte direkt så att de flyger av hyllorna.
Och nu har man introducerat EV9 och EV9 Plus - Svårsålt på europeiska marknaden?
Lyckas man pressa den i pris så kommer det vara en extremt svårslagen bil för priset. EX90 och model X om man börjar få ner den till under 800 ser jag inte har nog stor uppsida.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 614
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Kia EV9
Fast pipet är inte krav vill jag minnas?
En tyst varning ska väl räcka…
Någon vänlig som kan reda ut?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Kia EV9
Har någon fått ner denna till under 800k?
Börjar bli desperat, Teslan höll på att döda oss nu i julhelgen (spökbroms, med sladd, i isig sväng vid möte)
Börjar bli desperat, Teslan höll på att döda oss nu i julhelgen (spökbroms, med sladd, i isig sväng vid möte)
Re: Kia EV9
Men är inte det för nya 9 dvs inte GT-Line?
När jag var in kunde man få 5% via Santander på stående fot. Hoppas snart kunna göra ett seriöst försök. 799 för GT-Line känns svårslaget för konkurrenterna i pris/prestanda/komfort.
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 718
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Kia EV9
Om det är EU-krav, varför är det inte så i andra bilar?
Provkört EV9 och den piper ju och håller på som Mitsubishi-laddhybriden kollegan hade för ett par år sen. Irriterande.
Min Tesla håller inte på så, eller PS2, eller BMW:s elbilar...
Mvh
Nilsson
Nilsson
Re: Kia EV9
Det är så i alla nya bilar. BMW och Mercedes har det. De har dock gjort så att man kan muta det genom ett knapptryck för hela körningen. Det borde KIA komma med också i en OTA uppdatering.HerrNilsson skrev: ↑07 jan 2024 16:05Om det är EU-krav, varför är det inte så i andra bilar?
Provkört EV9 och den piper ju och håller på som Mitsubishi-laddhybriden kollegan hade för ett par år sen. Irriterande.
Min Tesla håller inte på så, eller PS2, eller BMW:s elbilar...
PS2 är för gammal.
Re: Kia EV9
Nya Model 3 piper vid hastighetsöverträdelse. Det är inget krav att uppdatera äldre bilar så det är inte konstigt att din inte gör det.HerrNilsson skrev: ↑07 jan 2024 16:05Om det är EU-krav, varför är det inte så i andra bilar?
Provkört EV9 och den piper ju och håller på som Mitsubishi-laddhybriden kollegan hade för ett par år sen. Irriterande.
Min Tesla håller inte på så, eller PS2, eller BMW:s elbilar...
Dock simpelt i Tesla att mute:a genom att bara trycka på en ikon på skärmen.
Hyundai/Kia har valt en väldigt extrem och jobbig lösning... IONIQ 6 har samma skit. Hade en sån som lånebil i ett par dagar och det var väldigt störande att behöva leta fram menyvalet varje gång. Dessutom så försvann skyltavläsningen när jag stängde av pipet. Riktigt dåligt. Var väldigt rädd att min IONIQ 5 MY24 skulle få det (som jag hämtar på onsdag). Som tur var har den inte det enligt andra som hämtat ut. Förmodligen kommer det från MY25 istället.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Kia EV9
Det är ett (korkat) EU-krav för alla bilar med årsmodell 2024 och senare (biltillverkarna behöver inte anpassa äldre modeller).HerrNilsson skrev: ↑07 jan 2024 16:05Om det är EU-krav, varför är det inte så i andra bilar?
Provkört EV9 och den piper ju och håller på som Mitsubishi-laddhybriden kollegan hade för ett par år sen. Irriterande.
Min Tesla håller inte på så, eller PS2, eller BMW:s elbilar...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Kia EV9
Juli 2024 är deadline för att implementera, så det därför inte alla har det ännu.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 8308
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Kia EV9
Det förutsätter ju att bilen läser av skyltar eller har aktuella kartdata. Har alla nya bilar den möjligheten?martinot skrev: ↑07 jan 2024 21:23Det är ett (korkat) EU-krav för alla bilar med årsmodell 2024 och senare (biltillverkarna behöver inte anpassa äldre modeller).HerrNilsson skrev: ↑07 jan 2024 16:05Om det är EU-krav, varför är det inte så i andra bilar?
Provkört EV9 och den piper ju och håller på som Mitsubishi-laddhybriden kollegan hade för ett par år sen. Irriterande.
Min Tesla håller inte på så, eller PS2, eller BMW:s elbilar...
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Kia EV9
Räkna med att alla bilar kommer ha det tills dess. Precis som när avåkningsassistent blev tvingat på samma sätt.mikebike skrev: ↑08 jan 2024 07:28Det förutsätter ju att bilen läser av skyltar eller har aktuella kartdata. Har alla nya bilar den möjligheten?martinot skrev: ↑07 jan 2024 21:23Det är ett (korkat) EU-krav för alla bilar med årsmodell 2024 och senare (biltillverkarna behöver inte anpassa äldre modeller).HerrNilsson skrev: ↑07 jan 2024 16:05Om det är EU-krav, varför är det inte så i andra bilar?
Provkört EV9 och den piper ju och håller på som Mitsubishi-laddhybriden kollegan hade för ett par år sen. Irriterande.
Min Tesla håller inte på så, eller PS2, eller BMW:s elbilar...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19743
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kia EV9
Såg en i Bollnäs centrum (hehe) idag och fy satan vilken tråkig design,
speciellt jämfört med 6:an, såg ut som nån billig Korea-bil för typ 30 år sedan
Den påminner också om nån nyare bil men just nu kommer jag inte ihåg vad den
heter (fast grannen har en ), e-Niro kanske?
speciellt jämfört med 6:an, såg ut som nån billig Korea-bil för typ 30 år sedan
Den påminner också om nån nyare bil men just nu kommer jag inte ihåg vad den
heter (fast grannen har en ), e-Niro kanske?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19