Track mode är barnsligt kul !!!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Track mode är barnsligt kul !!!

Inlägg av Earplugged »

Rekommenderar starkt er som har Trackmode och barnasinnet kvar att testa detta nu när det börjar bli lite halt ute :D

Galet kul att ge sig ut på en tom parkeringsplats när det är lite fosthalka/snö och testa stänga av alla hjälpsystem och fördela mer kraft till bakhjulen och leka rallyförare....
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14611
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Track mode är barnsligt kul !!!

Inlägg av taliz »

Funkar bra när det är blött också.
Torrt med men då nöter man rejält med däck. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Track mode är barnsligt kul !!!

Inlägg av Earplugged »

taliz skrev: 26 nov 2023 10:36
Funkar bra när det är blött också.
Torrt med men då nöter man rejält med däck. ;)
Ja man har ju även varit tvungen att testa lite även vid torrt väder och skapat lite rökutveckling och härliga däckskrik men ångesten över däckslitaget förtar en del av glädjen :mrgreen:
Sen behöver man köra betydligt snabbare och aggressivare vid torrt då greppet är så pass bra för att få till fina fyrhjulssläpp så jag tycker det är klart roligare på halt underlag.

Ps
Till er som ännu inte testat: glöm ej slå av Trackmode innan ni åker ut på allmän väg igen då det lätt går åt skogen utan hjälpsystemen man är van vid, den effekten på vinterväg utan antisladd är inte att rekommendera.... :D
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Track mode är barnsligt kul !!!

Inlägg av pejvic »

Har endast testat på snö. Men kan man burna på asfalten från stillastående? Nån som gjort det?
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Track mode är barnsligt kul !!!

Inlägg av Earplugged »

pejvic skrev: 26 nov 2023 11:10
Har endast testat på snö. Men kan man burna på asfalten från stillastående? Nån som gjort det?
Jag har inte lyckats få släpp ifrån stillastående på asfalt, greppet är för bra och eftersom man inte kan bromsa (låsa fast) samtidigt som man gasar så tappar den inte greppet.
Ger du däremot fullt rattutslag vid full gas ifrån stillastående bryter snart baken ut och då står du snart "still" med fullt hjulspinn när bilen vänder runt.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Chuckbuck
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 dec 2020 21:01

Re: Track mode är barnsligt kul !!!

Inlägg av Chuckbuck »

Finns det något mellan läge på track mode så man kan hänga ut med baken men ändå med lite hängslen och livrem kvar? Min M3LR har en mycket effektiv festbroms. Skulle nästan vara värt byta bara för att kunna leka lite.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Track mode är barnsligt kul !!!

Inlägg av Earplugged »

Chuckbuck skrev: 26 nov 2023 15:46
Finns det något mellan läge på track mode så man kan hänga ut med baken men ändå med lite hängslen och livrem kvar? Min M3LR har en mycket effektiv festbroms. Skulle nästan vara värt byta bara för att kunna leka lite.
Ja det är ett skjutreglage där du kan gå från +10 med full stabilitetskontroll kvar ner till -10 där all hjälp är helt avstängd så det är bara att testa och hitta rätt läge med lagom mycket livrem.. :-)
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Oryd
Inlägg: 115
Blev medlem: 19 dec 2021 11:06

Re: Track mode är barnsligt kul !!!

Inlägg av Oryd »

Earplugged skrev: 26 nov 2023 10:21
Rekommenderar starkt er som har Trackmode och barnasinnet kvar att testa detta nu när det börjar bli lite halt ute :D

Galet kul att ge sig ut på en tom parkeringsplats när det är lite fosthalka/snö och testa stänga av alla hjälpsystem och fördela mer kraft till bakhjulen och leka rallyförare....
Vilka inställningar gör man i Track-mode för bästa effekt?
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Track mode är barnsligt kul !!!

Inlägg av Elof »

Earplugged skrev: 26 nov 2023 17:17

Ja det är ett skjutreglage där du kan gå från +10 med full stabilitetskontroll kvar ner till -10 där all hjälp är helt avstängd så det är bara att testa och hitta rätt läge med lagom mycket livrem.. :-)
Vad är grejen med ”minus”? Vad händer under noll?
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Track mode är barnsligt kul !!!

Inlägg av tor »

Elof skrev: 26 nov 2023 19:19
Earplugged skrev: 26 nov 2023 17:17

Ja det är ett skjutreglage där du kan gå från +10 med full stabilitetskontroll kvar ner till -10 där all hjälp är helt avstängd så det är bara att testa och hitta rätt läge med lagom mycket livrem.. :-)
Vad är grejen med ”minus”? Vad händer under noll?
Då lägger FSD datorn in hjulspinn och en sladd lite random. Kallas surprise-mode.

Nä, jag skojar. Har ingen aning.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Track mode är barnsligt kul !!!

Inlägg av Earplugged »

Elof skrev: 26 nov 2023 19:19
Earplugged skrev: 26 nov 2023 17:17

Ja det är ett skjutreglage där du kan gå från +10 med full stabilitetskontroll kvar ner till -10 där all hjälp är helt avstängd så det är bara att testa och hitta rätt läge med lagom mycket livrem.. :-)
Vad är grejen med ”minus”? Vad händer under noll?
Ja det är en lite skum skala men noll skall vara ett mittenläge där man får lite lagom hjälp medan -10 stänger av allt.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Track mode är barnsligt kul !!!

Inlägg av Earplugged »

Oryd skrev: 26 nov 2023 19:11
Earplugged skrev: 26 nov 2023 10:21
Rekommenderar starkt er som har Trackmode och barnasinnet kvar att testa detta nu när det börjar bli lite halt ute :D

Galet kul att ge sig ut på en tom parkeringsplats när det är lite fosthalka/snö och testa stänga av alla hjälpsystem och fördela mer kraft till bakhjulen och leka rallyförare....
Vilka inställningar gör man i Track-mode för bästa effekt?
Beror ju lite på vad man är ute efter, skall man faktiskt åka på bana eller bara sladda runt lite.

För lite lek i snön så tar jag bort antisladden och lägger ca 70% kraft bak och 30% fram.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Track mode är barnsligt kul !!!

Inlägg av steffe68 »

Earplugged skrev: 26 nov 2023 20:07
Oryd skrev: 26 nov 2023 19:11
Earplugged skrev: 26 nov 2023 10:21
Rekommenderar starkt er som har Trackmode och barnasinnet kvar att testa detta nu när det börjar bli lite halt ute :D

Galet kul att ge sig ut på en tom parkeringsplats när det är lite fosthalka/snö och testa stänga av alla hjälpsystem och fördela mer kraft till bakhjulen och leka rallyförare....
Vilka inställningar gör man i Track-mode för bästa effekt?
Beror ju lite på vad man är ute efter, skall man faktiskt åka på bana eller bara sladda runt lite.

För lite lek i snön så tar jag bort antisladden och lägger ca 70% kraft bak och 30% fram.
Testade tipset om 70/30 och det var inte sista gången nu när snön ligger - fasen va kul :D
2023 M3P vit/vit
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 918
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Track mode är barnsligt kul !!!

Inlägg av Arctic Drifter »

Hur stänger man av den "elektroniska diffbromsen"?

Jag stör mig på att kör jag trackmode med 100 % bak, -10 på antisladd och ska göra donuts så jobbar ju bakbromsarna konstant för att styra över kraften till det andra hjulet. Det är inte så jag vill ha det. Eftersom bilen saknar riktigt diffbroms hade jag hellre sett att ett hjul spinner än att den försöker styra över.

Nu kanske jag är surgubbe men har man kört fyrhjulsdrift/FWD är det säkert kul med trackmode men jämfört med en bakhjulsdriven bil där antisladd går att stänga av. Ja då är trackmode inte så roligt 8-)
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19600
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Track mode är barnsligt kul !!!

Inlägg av Bjelke »

Earplugged skrev: 26 nov 2023 19:58
Elof skrev: 26 nov 2023 19:19
Earplugged skrev: 26 nov 2023 17:17

Ja det är ett skjutreglage där du kan gå från +10 med full stabilitetskontroll kvar ner till -10 där all hjälp är helt avstängd så det är bara att testa och hitta rätt läge med lagom mycket livrem.. :-)
Vad är grejen med ”minus”? Vad händer under noll?
Ja det är en lite skum skala men noll skall vara ett mittenläge där man får lite lagom hjälp medan -10 stänger av allt.
Det är nog samma tanke som att volymen går från 0 - 11… Elon-humor typ…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
kaffekoko
Inlägg: 209
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Track mode är barnsligt kul !!!

Inlägg av kaffekoko »

hade gärna haft sladd-mode på min MY RWD. Tycker jag gott de kunde ha faktiskt.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5433
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Track mode är barnsligt kul !!!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

kaffekoko skrev: 28 nov 2023 16:34
hade gärna haft sladd-mode på min MY RWD. Tycker jag gott de kunde ha faktiskt.
Det fanns det på min bakhjulsdrivna Model S P85.
Det hette kanske inte "sladd mode" men det funkade så när man stängde av anti-spinn. :D
Model Y P
Model S P
Model S P
inb7000
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 mar 2020 19:35

Re: Track mode är barnsligt kul !!!

Inlägg av inb7000 »

steffe68 skrev: 28 nov 2023 07:41
Earplugged skrev: 26 nov 2023 20:07
Oryd skrev: 26 nov 2023 19:11
Earplugged skrev: 26 nov 2023 10:21
Rekommenderar starkt er som har Trackmode och barnasinnet kvar att testa detta nu när det börjar bli lite halt ute :D

Galet kul att ge sig ut på en tom parkeringsplats när det är lite fosthalka/snö och testa stänga av alla hjälpsystem och fördela mer kraft till bakhjulen och leka rallyförare....
Vilka inställningar gör man i Track-mode för bästa effekt?
Beror ju lite på vad man är ute efter, skall man faktiskt åka på bana eller bara sladda runt lite.

För lite lek i snön så tar jag bort antisladden och lägger ca 70% kraft bak och 30% fram.
Testade tipset om 70/30 och det var inte sista gången nu när snön ligger - fasen va kul :D
Svinbra tips! testade för nån timme sen ute på ikea-parkeringen i barkarby. o-te-roligt kul! fick sällskap av en EV9 som testade gränserna. totalt runt 30 bilar eller så som sladdade runt. rekommenderas. körde 70/30 och stabilitetstjosan av.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8702
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Track mode är barnsligt kul !!!

Inlägg av Pontus »

pejvic skrev: 26 nov 2023 11:10
Har endast testat på snö. Men kan man burna på asfalten från stillastående? Nån som gjort det?
Det går utan större problem att spinna loss även på torrt och den släppet även en bra bit upp i fart på torrt. Men man ska se till att ha mycket plats :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 918
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Track mode är barnsligt kul !!!

Inlägg av Arctic Drifter »

kaffekoko skrev: 28 nov 2023 16:34
hade gärna haft sladd-mode på min MY RWD. Tycker jag gott de kunde ha faktiskt.
Instämmer!
När jag beställde min MYP fanns inte Trackmode, men jag resonerade som så att det fanns för alla andra P-modeller. Så det var en liten del i att det blev P framför LR. Mycket riktigt kom det i en senare uppdatering.

Track-mode kan dock bara aktiveras när man står stilla och i läge P. Så man kan inte vara så spontan... det kan dock deaktiveras under färd.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 772
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Track mode är barnsligt kul !!!

Inlägg av Trevlig »

Skulle det inte finnas en lösning för LR med acc boost? har för mig jag läste det någon stans.

Edit:
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8702
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Track mode är barnsligt kul !!!

Inlägg av Pontus »

Har inte hittat någon stor öppen plats att prova på men lite försiktigt provat på toma småvägar. Även med 75% bak så känns det som framhjulen får en hel del grepp. Det och +2 på antispinnen och den går in ganska tidigt ändå, man får bara en lite bresida i kurvorna.
Tar man bort antispinnen helt och kör med bara bakhjulen så blir det lätt helt okontrollerbart.
Hur tror ni drivningen räknas?
50/50 = 100% fram + 100% bak?
25/75 = 50% fram + 100% bak?
75/25 = 100% fram + 50% bak?
Eller är
50/50 = 50% fram + 50% bak?
Men i sista fallet så skulle det ju innebära att man aldrig har all kraft vilket känns fel.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar