Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

AktivEffekt
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 jul 2023 15:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av AktivEffekt »

”Det framgår av beslutet att vår skylttillverkare har meddelat att man är beredda att tillhandahålla skyltarna direkt till Tesla förutsatt att Transportstyrelsen samtycker till detta. Vi på Transportstyrelsen behöver nu analysera beskedet och bedöma vad detta får för konsekvenser för oss och vilka åtgärder som skulle kunna behöva vidtas för att verkställa beslutet. Det är i nuläget för tidigt att säga exakt vad det skulle innebära.”

Dom kan väl förhala detta en vecka dessutom

"Transportstyrelsen har ännu inte tagit del av Teslas stämningsansökan, men uppger för Financial Times att man inte delar Teslas bild av konflikten."

Popcorn...
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

AktivEffekt skrev: 27 nov 2023 20:01
”Det framgår av beslutet att vår skylttillverkare har meddelat att man är beredda att tillhandahålla skyltarna direkt till Tesla förutsatt att Transportstyrelsen samtycker till detta. Vi på Transportstyrelsen behöver nu analysera beskedet och bedöma vad detta får för konsekvenser för oss och vilka åtgärder som skulle kunna behöva vidtas för att verkställa beslutet. Det är i nuläget för tidigt att säga exakt vad det skulle innebära.”

Dom kan väl förhala detta en vecka dessutom

"Transportstyrelsen har ännu inte tagit del av Teslas stämningsansökan, men uppger för Financial Times att man inte delar Teslas bild av konflikten."

Popcorn...
De är inte kända för att följa lagar på Transportsstyrelsen. De har i princip ingen koll alls är min erfarenhet av dem.
Haft alla 3/Y
Brages
Inlägg: 161
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Brages »

roffe_s skrev: 27 nov 2023 20:00
Sevir87 skrev: 27 nov 2023 19:45
Sfbones skrev: 27 nov 2023 18:31
Bekräftelse från Transportstyrelsen på SVT:
”Transportstyrelsen har tagit emot ett interimistiskt beslut från Norrköpings tingsrätt att inom 7 dagar samtycka till att Tesla hämtar ut registreringsskyltar direkt från vår skylttillverkare”, det säger Anna Berggrund, direktör för avdelning Fordonsinformation på Transportstyrelsen i en kommentar till SVT.

”Vi på Transportstyrelsen behöver nu analysera beskedet och bedöma vad detta får för konsekvenser för oss och vilka åtgärder som skulle kunna behöva vidtas för att verkställa beslutet. Det är i nuläget för tidigt att säga exakt vad det skulle innebära” fortsätter Berggrund.
Låter lite som dom vill bestrida beslutet, eller bara jag som tolkar det så?
Njae, det interimistiska (eller tillfälliga) beslutet behöver de inte bestrida, när dom väl faller undanröjs det beslutet. Transportstyrelsen har inget val, de har stämts inför domstol och kommer att utveckla sina argument där. Det interimistiska beslutet är enbart ett sätt för domstolen att undanröja alltför svåra konsekvenser för kärande under den tid som förflyter till dess målet kan prövas. I vissa fall kan det interimistiska beslutet ses som en indikation om ett slutligt ställningstagande, men detta mål är nog i sig så komplicerat med prejudicerande ställningstaganden kring myndigheters egna rådighet i förhållande till lagen om offentlig upphandling av tjänster etc att det vore att ta det ett steg för långt.

Kan en inhibitation av Transportstyrelsens beslut och ställningstagande utgöra en fara för myndigheterna? Innebär det en svår skada för käranden att inte kunna registrera sina fordon inför försäljning om det kanske tar 2-3 månader innan målet kan prövas? Jag tror personligen det är på den nivån dagens beslut ska betraktas…
Fast TS har ju tagit ställning i frågan genom att aktivt motarbeta Tesla. En medveten vantolkning av avtalen. Interimsbeslutet betyder ju att strejken i princip är verkningslös fram till att dom eventuellt ändrar beslutet och det gillar nog varken aktivisterna på TS eller Postnord. Jag utesluter inte att man bestrider interimsbeslutet eller konstruerar en ny situation som gör det ”omöjligt” att låta Tesla hämta skyltarna. De kanske inte får släppa ifrån sig personuppgifter till en underleverantör *trumvirvel* :D

Jag hoppas jag har fel
niklas12
Inlägg: 2579
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av niklas12 »

pejvic skrev: 27 nov 2023 20:28
AktivEffekt skrev: 27 nov 2023 20:01
”Det framgår av beslutet att vår skylttillverkare har meddelat att man är beredda att tillhandahålla skyltarna direkt till Tesla förutsatt att Transportstyrelsen samtycker till detta. Vi på Transportstyrelsen behöver nu analysera beskedet och bedöma vad detta får för konsekvenser för oss och vilka åtgärder som skulle kunna behöva vidtas för att verkställa beslutet. Det är i nuläget för tidigt att säga exakt vad det skulle innebära.”

Dom kan väl förhala detta en vecka dessutom

"Transportstyrelsen har ännu inte tagit del av Teslas stämningsansökan, men uppger för Financial Times att man inte delar Teslas bild av konflikten."

Popcorn...
De är inte kända för att följa lagar på Transportsstyrelsen. De har i princip ingen koll alls är min erfarenhet av dem.
Det hängde nog mest ihop med dåvarande politisk styrning
Dock så verkar det ha mindre betydelse för karriären om man bara har rätt partitillhörighet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samh ... regeringen
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Sevir87
elbilist
Inlägg: 24
Blev medlem: 31 okt 2023 14:48
Ort: Sundsvall

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sevir87 »

frippan skrev: 27 nov 2023 19:53
TweetBild
Den där Sawyer sprider dock lite fake news. Det hela är inte vunnet. Men men.
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 179
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

pejvic skrev: 27 nov 2023 20:28
AktivEffekt skrev: 27 nov 2023 20:01
”Det framgår av beslutet att vår skylttillverkare har meddelat att man är beredda att tillhandahålla skyltarna direkt till Tesla förutsatt att Transportstyrelsen samtycker till detta. Vi på Transportstyrelsen behöver nu analysera beskedet och bedöma vad detta får för konsekvenser för oss och vilka åtgärder som skulle kunna behöva vidtas för att verkställa beslutet. Det är i nuläget för tidigt att säga exakt vad det skulle innebära.”

Dom kan väl förhala detta en vecka dessutom

"Transportstyrelsen har ännu inte tagit del av Teslas stämningsansökan, men uppger för Financial Times att man inte delar Teslas bild av konflikten."

Popcorn...
De är inte kända för att följa lagar på Transportsstyrelsen. De har i princip ingen koll alls är min erfarenhet av dem.
Haha, fick mig att skratta, förlåt. Bonusbitterhet?
Fredrik j
Inlägg: 11001
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Hur många är det som arbetar inom Metalls avtalsområde egentligen? Det har väl minskat nu när vi allihop ska sälja tjänster till varandra.
Användarvisningsbild
Johan_YJ7
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 02 aug 2021 13:27

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Johan_YJ7 »

Sevir87 skrev: 27 nov 2023 19:45
Sfbones skrev: 27 nov 2023 18:31
Bekräftelse från Transportstyrelsen på SVT:
”Transportstyrelsen har tagit emot ett interimistiskt beslut från Norrköpings tingsrätt att inom 7 dagar samtycka till att Tesla hämtar ut registreringsskyltar direkt från vår skylttillverkare”, det säger Anna Berggrund, direktör för avdelning Fordonsinformation på Transportstyrelsen i en kommentar till SVT.

”Vi på Transportstyrelsen behöver nu analysera beskedet och bedöma vad detta får för konsekvenser för oss och vilka åtgärder som skulle kunna behöva vidtas för att verkställa beslutet. Det är i nuläget för tidigt att säga exakt vad det skulle innebära” fortsätter Berggrund.
Låter lite som dom vill bestrida beslutet, eller bara jag som tolkar det så?
Transportstyrelsen är ju inte en part i konflikten. Deras jurister hade killgissat att deras avtal med postnord var tvingande bla bla osv.
Nu kommer en riktig domstol och säger en annan sak. Då är det väl ganska bekvämt att bara göra så som de blir tillsagda.

Men skönt att det ska redas ut vad tillhandahålla till-hand-hålla dvs se till att någon har nåt i handen [innebär] tex att skicka det i posten när man vet att det inte kommer komma fram som det står i stämningen.

Vore bra att få tolkat force majeure lite bättre också som EU domstolen redan gjort. Det betyder ju guds verk, eller i alla fall oförutsägbar händelse, och fackens förehavanden är varken oförutsedda eller gud hur mycket de än tror det.
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
Användarvisningsbild
Lassewoien
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 27 okt 2023 08:33
Ort: Mantorp

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lassewoien »

Man kan ju inte räkna på den totala befolkningen….
Måste ju vara baserat på de som jobbar.
LEXUS -> 2023
M3 - 2024
Love_O
Inlägg: 187
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Love_O »

Lassewoien skrev: 27 nov 2023 21:10
Man kan ju inte räkna på den totala befolkningen….
Måste ju vara baserat på de som jobbar.
Isåfall skall metall redovisa vilka som jobbar och även vilka som är med som ungdom. Då kan du ta bort några tusen till från metall.
Lurkern
Inlägg: 922
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lurkern »

Vad har Tesla kvar att ordna nu? Plåt och lack, sen är det back to normal?
Lurkern
Inlägg: 922
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lurkern »

Och Transportstyrelsen är politiskt aktiv sen tidigare, för den som undrar hur en myndighet blir en aktiv part i detta:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tran ... a-har-hant
Användarvisningsbild
Icima
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 jan 2021 05:42

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Icima »

Sevir87 skrev: 27 nov 2023 20:51
frippan skrev: 27 nov 2023 19:53
TweetBild
Den där Sawyer sprider dock lite fake news. Det hela är inte vunnet. Men men.
Han tackar för att få tillgång till registreringsskyltar - detta är vunnet!!!
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

roffe_s skrev: 27 nov 2023 19:20
iAkita skrev: 27 nov 2023 18:13
steele76 skrev: 27 nov 2023 17:26
Oj! Samma dag som Tibors källor meddelar honom att de hittat en lösning och att de kommer få ut skyltarna så lämnar Tesla alltså in en stämningsansökan. Redan senare samma dag beslutar tingsrätten att bifalla Teslas begäran, utan förhandlingar. Hmm... Det gick fort, snabbare än jag någonsin hört talas om. Undrar vad Tibors källor visste?

Transportstyrelsen har antagligen ingen önskan att driva ärendet vidare, men det skulle vara rättsligt intressant att se vad som händer om de gjorde det. Potentiellt skulle det nog kunna gå ända upp i högsta domstolen.
Njae, som vanligt läses inte all information innan gissningslekarna fortsätter. Domstolen har fattat ett interimistiskt beslut att Transportstyrelsen, i avvaktan på domslut, ska möjliggöra för Tesla Sweden att själva hämta registeringsskyltarna. Så dom har inte fallit och när så sker upphör det interimistiska beslutet att gälla. Då Tesla Sweden är kärande i saken är de endast den parten som kan välja att endera dra tillbaka stämningen, försöka förlikas eller löpa linan ut. Skulle de dra tillbaka stämningen skulle nuvarande beslut falla så det är de nog inte så sugna på.
Jo, jag förstår det som sagt. Jag är mest förvånad över att det fattades ett interimistiskt beslut överhuvudtaget. Det är väl främst i vårdnadstvister och vid kvarstad det brukar nyttjas, eller om det föreligger fara i dröjsmål.

Sen förvånade det mig att Transportstyrelsen inte fick möjlighet att yttra sig först, men det är tydligen inte ovanligt. Däremot måste Tingsrätten ompröva det interimistiska beslutet när Transportstyrelsen väl kommer in med ett yttrande. Det verkar även som att det går att överklaga till hovrätten.

Så man kan väl säga att det enda som egentligen hänt är att Tingsrätten gett Transportstyrelsen sju dagar på sig att komma in med ett yttrande som kan föranleda Tingsrätten att ändra sitt beslut. Iallafall om jag förstår det rätt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

Johan_YJ7 skrev: 27 nov 2023 21:04
Men skönt att det ska redas ut vad tillhandahålla till-hand-hålla dvs se till att någon har nåt i handen [innebär] tex att skicka det i posten när man vet att det inte kommer komma fram som det står i stämningen.

Vore bra att få tolkat force majeure lite bättre också som EU domstolen redan gjort. Det betyder ju guds verk, eller i alla fall oförutsägbar händelse, och fackens förehavanden är varken oförutsedda eller gud hur mycket de än tror det.
När Tesla vunnit detta borde man kanske ta och gå på Kammarkollegiet direkt - att öht upphandla någon form av logistik som ska förväntas fungera och låta kontraktet gå till Postnord är ju ungefär som att säga att det snöar varje måndag i Sahara. Postnord är ett rent skämt och jag kommer aldrig mer förlita mig på deras tjänster. Att de hela tiden kommer undan ostraffat med det stör mig också rejält.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

VilkenElbilBlirDet skrev: 27 nov 2023 21:00
pejvic skrev: 27 nov 2023 20:28
AktivEffekt skrev: 27 nov 2023 20:01
”Det framgår av beslutet att vår skylttillverkare har meddelat att man är beredda att tillhandahålla skyltarna direkt till Tesla förutsatt att Transportstyrelsen samtycker till detta. Vi på Transportstyrelsen behöver nu analysera beskedet och bedöma vad detta får för konsekvenser för oss och vilka åtgärder som skulle kunna behöva vidtas för att verkställa beslutet. Det är i nuläget för tidigt att säga exakt vad det skulle innebära.”

Dom kan väl förhala detta en vecka dessutom

"Transportstyrelsen har ännu inte tagit del av Teslas stämningsansökan, men uppger för Financial Times att man inte delar Teslas bild av konflikten."

Popcorn...
De är inte kända för att följa lagar på Transportsstyrelsen. De har i princip ingen koll alls är min erfarenhet av dem.
Haha, fick mig att skratta, förlåt. Bonusbitterhet?
Hehe, kanske det.

Skatteverket skriver bl.a
Det är jättetråkigt att du känner att du inte har fått rätt information men Skatteverkets föreskrifter om nybilspriser publiceras enbart för användning vid beräkning av preliminär skatt och arbetsgivaravgifter. Föreskrifterna har ingen som helst koppling till klimatbonusreglerna och är inte avsedda att användas för det ändamålet. Att Transportstyrelsen använder föreskrifterna för detta ändamål och eventuellt också drar slutsatser av hur publiceringarna görs ligger utanför Skatteverkets ansvarsområde och eventuella frågor kring detta kan bara besvaras av Transportstyrelsen.

Så ja - de har inte riktigt alla hästar hemma vilket dagens cirkus ju bevisat. Till och med Musk kallade ju deras skyltvägran för "vansinne" - säkert utan att ens vara insatt i regelverket i lilla Sverige.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av lem »

Jag står i begrepp att beställa en Y. Hur långt tid kan detta med skyltutlämning ta? Alternativet att ta en gulskylt finns väl alltid och sedan tar det någon vecka att fixa riktig skylt?
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 880
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

lem skrev:
Jag står i begrepp att beställa en Y. Hur långt tid kan detta med skyltutlämning ta? Alternativet att ta en gulskylt finns väl alltid och sedan tar det någon vecka att fixa riktig skylt?
Jag beställde igår en lagerbil jag bokat för två veckor sen. Leveranstiden har ökat från slutet på nov - början på dec till slutet på dec.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4353
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

lem skrev: 28 nov 2023 08:05
Jag står i begrepp att beställa en Y. Hur långt tid kan detta med skyltutlämning ta? Alternativet att ta en gulskylt finns väl alltid och sedan tar det någon vecka att fixa riktig skylt?
Min spaning är att Tesla redan löst problemet med plan B och får ut skyltar.

Stämningen var nog mest för att slippa böka med plan B och komma tillbaka till vardagen.
Användarvisningsbild
rsk
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 26 jul 2017 12:35
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/kristofer81744

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av rsk »

PhR34k skrev: 28 nov 2023 08:34
lem skrev:
Jag står i begrepp att beställa en Y. Hur långt tid kan detta med skyltutlämning ta? Alternativet att ta en gulskylt finns väl alltid och sedan tar det någon vecka att fixa riktig skylt?
Jag beställde igår en lagerbil jag bokat för två veckor sen. Leveranstiden har ökat från slutet på nov - början på dec till slutet på dec.
Det kanske beror främst på att november snart är slut? :)
Brinner för elbilen - bevakar och rapporterar flera gånger i veckan på: Allt om Elbil
Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 13 jul 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av WilleTesla »

Det talas mycket om att vi i Sverige har så få strejkdagar jämfört med andra länder tack vare KA och den svenska modellen.

För mig är det inte konstigare än att en restaurang som tackar nej till en beskyddarverksamhet har mindre ”konflikter” än den som tackar ja.

På samma sätt är det om jag oärligt vill komma åt någon annans pengar. Det kommer att gå lättare om jag hotar med våld, och ibland också visar att jag är kapabel till våld. Naturligtvis ska det vara grundlagsskyddat våld.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

iAkita skrev: 27 nov 2023 21:29
roffe_s skrev: 27 nov 2023 19:20
iAkita skrev: 27 nov 2023 18:13
steele76 skrev: 27 nov 2023 17:26
Oj! Samma dag som Tibors källor meddelar honom att de hittat en lösning och att de kommer få ut skyltarna så lämnar Tesla alltså in en stämningsansökan. Redan senare samma dag beslutar tingsrätten att bifalla Teslas begäran, utan förhandlingar. Hmm... Det gick fort, snabbare än jag någonsin hört talas om. Undrar vad Tibors källor visste?

Transportstyrelsen har antagligen ingen önskan att driva ärendet vidare, men det skulle vara rättsligt intressant att se vad som händer om de gjorde det. Potentiellt skulle det nog kunna gå ända upp i högsta domstolen.
Njae, som vanligt läses inte all information innan gissningslekarna fortsätter. Domstolen har fattat ett interimistiskt beslut att Transportstyrelsen, i avvaktan på domslut, ska möjliggöra för Tesla Sweden att själva hämta registeringsskyltarna. Så dom har inte fallit och när så sker upphör det interimistiska beslutet att gälla. Då Tesla Sweden är kärande i saken är de endast den parten som kan välja att endera dra tillbaka stämningen, försöka förlikas eller löpa linan ut. Skulle de dra tillbaka stämningen skulle nuvarande beslut falla så det är de nog inte så sugna på.
Jo, jag förstår det som sagt. Jag är mest förvånad över att det fattades ett interimistiskt beslut överhuvudtaget. Det är väl främst i vårdnadstvister och vid kvarstad det brukar nyttjas, eller om det föreligger fara i dröjsmål.

Sen förvånade det mig att Transportstyrelsen inte fick möjlighet att yttra sig först, men det är tydligen inte ovanligt. Däremot måste Tingsrätten ompröva det interimistiska beslutet när Transportstyrelsen väl kommer in med ett yttrande. Det verkar även som att det går att överklaga till hovrätten.

Så man kan väl säga att det enda som egentligen hänt är att Tingsrätten gett Transportstyrelsen sju dagar på sig att komma in med ett yttrande som kan föranleda Tingsrätten att ändra sitt beslut. Iallafall om jag förstår det rätt.
Tesla krävde ju att kunna hämta skyltarna efter tre dagar, "eller vad rätten fann lämpligt". Och då fick Transportsstyrelsen 7 dagar på sig.
Så de har ju tid på sig innan de behöver släppa på skyltar, om de vill säga något innan det.

Transportstyrelsen är enligt förordningen (2019:383) om fordons registrering och an vändning ("Förordningen")skyldig att registrera fordon och tillhandahålla registrerings skyltar för registrerade fordon
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Andersen »

För den som vill läsa rättens motivering:
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sfbones »

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xg ... r-tisdagen
Tesla fick i går rätt mot Transportstyrelsen. Men det finns inga registreringsskyltar hos skylttillverkaren, bara hos Postnord, uppger Transportstyrelsen för Aftonbladet.
Skriv svar