Bilia oseriösa och fientliga mot deras egna kunder

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11706
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Bilia oseriösa och fientliga mot deras egna kunder

Inlägg av martinot »

Denna tråden vill jag inte skall handla om Teslas konflikt med facken. Finns en massa egna trådar om det, och bra beskrivet av Tibor på TCS hemsida.

Däremot så är det märkligt att Bilia tydligen vägrar byta till vinterhjul på Tesla-bilar. Kunder som inte har något med konflikten alls att göra (kan säkert finns en massa Teslaägare som är på fackens sida i konflikten).

Det allra märkligaste är dock att Bilia själva säljer beg. Teslor. Hur tänkte de där?

Innebär detta att Bilia säljer gärna en Tesla till dig som kund hos Bilia, men att de sedan vägrar byta till vinterhjul?

Känns som ett enormt knasigt och kundfentligt företag som tom. straffar sina egna kunder. Har själv köpt en bil hos Bilia förra året (Mini), men nu kommer jag tänka mig för ordentlig innan jag någonsin mer köper en bil hos Bilia igen. De har verkligen förbrukat mitt förtroende som kund.

Helt enkelt sjuk kundpolicy de har (oavsett vad man tycker om konflikten mellan Tesla och facken, som jag håller utanför diskussionen). Hur kan man ens vägra att serva sina egna bilkunder?

Har även servat vår BMW hos Bilia i veckan. Blir till att leta alternativ serviceverkstad i framtiden om de skall fortsätta att vara så här kundfientliga.

Bilias oförskämda bemötande mot tom. sina egna kunder borde straffas. :evil:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Bilia oseriösa och fientliga mot deras egna kunder

Inlägg av DanneB »

Är väl verkstadspersonal som är med i blockaden, inte säljpersonal? Men tycker ändå det är rätt roligt, om än konstigt också. :lol:
Får väl se vad som händer när nu Finansförbundet vill vara med och leka i sandlådan.
Tesla Model S 90D
cgullin
elbilist
Inlägg: 77
Blev medlem: 26 mar 2022 16:35
Kontakt:

Re: Bilia oseriösa och fientliga mot deras egna kunder

Inlägg av cgullin »

Som jag förstår det kommer Bilia sluta sälja även teslor när dom som finns i lager är borta. Man vill tydligen inte ha med Tesla att göra utan vill fokusera på sina egna märken istället. Detta enligt deras kommunikationschef.
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Bilia oseriösa och fientliga mot deras egna kunder

Inlägg av DrDR »

Borde väl vara ok att de säljer Teslor men inte servar dem. Däremot känns det som att de borde upplysa om detta pga läget just nu.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Bilia oseriösa och fientliga mot deras egna kunder

Inlägg av mikaELbil »

Jag köpte min XC60 hos Bilia. Det var 2017 och bilen var ny. Min personliga serviceteckniker var mycket trevlig och duktig. Sen är det slut med det positiva. Fruktansvärt dyra och ville bara sälja på mig extra ”underhåll” och tjatade om att jag skulle ha deras däckhotell.

Bytte efter tre år till en annan Volvoåterförsäljare. Bilen såld och vet inte vad som skulle få mig att ha med Bilia att göra igen, någonsin!
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Användarvisningsbild
Sara4711
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 23 jul 2022 19:18
Referralkod: ts.la/sara9128

Re: Bilia oseriösa och fientliga mot deras egna kunder

Inlägg av Sara4711 »

Jag tycker ju det att vägra att byta vinterdäck inte är ok. Det är ju en säkerhets fråga och dessutom är det ju obligatoriskt att ha vinterdäck efter ett visst datum.

Detta ökar ju risken för olyckor under vintern. Vilket ansvar tar Bilia, och för den delen andra, om olyckor sker på grund av att dom vägrat byta däcken.
M3 LR AWD PearlWhite -21, Facelift
MG4 Long Range Trophy med värmepump 2023
M3 Rear wheel drive Deep Blue Metallic 2023
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Bilia oseriösa och fientliga mot deras egna kunder

Inlägg av DanneB »

Sara4711 skrev: 19 nov 2023 21:09
Jag tycker ju det att vägra att byta vinterdäck inte är ok. Det är ju en säkerhets fråga och dessutom är det ju obligatoriskt att ha vinterdäck efter ett visst datum.

Detta ökar ju risken för olyckor under vintern. Vilket ansvar tar Bilia, och för den delen andra, om olyckor sker på grund av att dom vägrat byta däcken.
De tar inget ansvar, då det är lag på att ha vinterdäck. Du får inte köra utan vinterdäck, så du får helt enkelt ställa bilen. Att sedan många är beroende av sina bilar, både i familj och yrkesliv, kanske får lägga ner sin firma för att man inte kan dra in pengar etc., det struntar de däremot i.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Sara4711
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 23 jul 2022 19:18
Referralkod: ts.la/sara9128

Re: Bilia oseriösa och fientliga mot deras egna kunder

Inlägg av Sara4711 »

DanneB skrev: 19 nov 2023 21:40
Sara4711 skrev: 19 nov 2023 21:09
Jag tycker ju det att vägra att byta vinterdäck inte är ok. Det är ju en säkerhets fråga och dessutom är det ju obligatoriskt att ha vinterdäck efter ett visst datum.

Detta ökar ju risken för olyckor under vintern. Vilket ansvar tar Bilia, och för den delen andra, om olyckor sker på grund av att dom vägrat byta däcken.
De tar inget ansvar, då det är lag på att ha vinterdäck. Du får inte köra utan vinterdäck, så du får helt enkelt ställa bilen. Att sedan många är beroende av sina bilar, både i familj och yrkesliv, kanske får lägga ner sin firma för att man inte kan dra in pengar etc., det struntar de däremot i.
Det är så j-a cyniskt och dåligt. Bilia och andra borde skämmas. Och just denna del av alla upptrappningar som IF Metall och andra förbund gör är ju direkt klandervärt tycker jag. Det drabbar ju inte Tesla utan bara kunderna.
M3 LR AWD PearlWhite -21, Facelift
MG4 Long Range Trophy med värmepump 2023
M3 Rear wheel drive Deep Blue Metallic 2023
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11706
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bilia oseriösa och fientliga mot deras egna kunder

Inlägg av martinot »

DanneB skrev: 19 nov 2023 02:41
Är väl verkstadspersonal som är med i blockaden, inte säljpersonal? Men tycker ändå det är rätt roligt, om än konstigt också. :lol:
Får väl se vad som händer när nu Finansförbundet vill vara med och leka i sandlådan.
Bilia som äger däckverkstäder vill inte byta till vinterdäck på Tesla bilar. Det menas att nu har allt utökat till en fjärde part. Dvs Bilia är inte uttagna i blockad. Enligt Bilia gör man det proaktivt på eget beslut för att undvika att bli indragna i sympatiåtgärder.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Bilia oseriösa och fientliga mot deras egna kunder

Inlägg av DanneB »

martinot skrev: 23 nov 2023 22:22
DanneB skrev: 19 nov 2023 02:41
Är väl verkstadspersonal som är med i blockaden, inte säljpersonal? Men tycker ändå det är rätt roligt, om än konstigt också. :lol:
Får väl se vad som händer när nu Finansförbundet vill vara med och leka i sandlådan.
Bilia som äger däckverkstäder vill inte byta till vinterdäck på Tesla bilar. Det menas att nu har allt utökat till en fjärde part. Dvs Bilia är inte uttagna i blockad. Enligt Bilia gör man det proaktivt på eget beslut för att undvika att bli indragna i sympatiåtgärder.
Så de utför sympatiåtgärder, för att slippa bli indragna i sympatiåtgärder? :roll:
Tesla Model S 90D
krille
Inlägg: 207
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Bilia oseriösa och fientliga mot deras egna kunder

Inlägg av krille »

martinot skrev: 23 nov 2023 22:22
DanneB skrev: 19 nov 2023 02:41
Är väl verkstadspersonal som är med i blockaden, inte säljpersonal? Men tycker ändå det är rätt roligt, om än konstigt också. :lol:
Får väl se vad som händer när nu Finansförbundet vill vara med och leka i sandlådan.
Bilia som äger däckverkstäder vill inte byta till vinterdäck på Tesla bilar. Det menas att nu har allt utökat till en fjärde part. Dvs Bilia är inte uttagna i blockad. Enligt Bilia gör man det proaktivt på eget beslut för att undvika att bli indragna i sympatiåtgärder.
Det är allt lite märkligt att inte låta en kund med en Tesla få köpa tjänster. Det är en sak att inte vilja sälja tjänster (såsom vagnskadereparation och liknande) till Tesla som företag, men kunder som själva beställer och betalar ett jobb borde man ju inte få sätta i blockad kan jag tycka... men men...

Jag hoppas att Bilia i alla fall lämnar ut däcken till kunderna om de så begär, så att de kan byta själva.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
tsarraz
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 nov 2023 10:30

Re: Bilia oseriösa och fientliga mot deras egna kunder

Inlägg av tsarraz »

Kan vara att Tesla är den jobbigaste bilen att byta hjul på som spelar roll också. Enkelt att blocka då.
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Bilia oseriösa och fientliga mot deras egna kunder

Inlägg av Oscar11 »

tsarraz skrev: 24 nov 2023 17:50
Kan vara att Tesla är den jobbigaste bilen att byta hjul på som spelar roll också. Enkelt att blocka då.
Skitsnack…
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1397
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Bilia oseriösa och fientliga mot deras egna kunder

Inlägg av Verdi_ »

tsarraz skrev: 24 nov 2023 17:50
Kan vara att Tesla är den jobbigaste bilen att byta hjul på som spelar roll också. Enkelt att blocka då.
Jobbigt? På vilket sätt då?
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Bilia oseriösa och fientliga mot deras egna kunder

Inlägg av mans71 »

tsarraz skrev: 24 nov 2023 17:50
Kan vara att Tesla är den jobbigaste bilen att byta hjul på som spelar roll också. Enkelt att blocka då.
Intressant första inlägg. Välkommen till TCS!
Model S P85DL+
krille
Inlägg: 207
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Bilia oseriösa och fientliga mot deras egna kunder

Inlägg av krille »

Enligt Alice på Bilias Facebook-konto så skiftar de hjul även på Teslor… Är den här tråden fake news?
IMG_0040.jpeg
IMG_0042.jpeg
IMG_0043.jpeg
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
SwedishAdvocate
Inlägg: 5657
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Bilia oseriösa och fientliga mot deras egna kunder

Inlägg av SwedishAdvocate »

tsarraz skrev: 24 nov 2023 17:50
Kan vara att Tesla är den jobbigaste bilen att byta hjul på som spelar roll också. Enkelt att blocka då.
Har själv aldrig bytt på en Tesla, men är bekant med en snubbe som är 70+ som äger en Model 3. Han byter helt själv på sin bil, och han tycker det är enklare att byta på en Tesla än på bilar med hjulbultar. Hans bil har 18-tumsfälgar både till sommar- och vinterdäck. Innan Teslan hade han kombibilar från VAG med 16-tumsfälgar.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Bilia oseriösa och fientliga mot deras egna kunder

Inlägg av Earplugged »

tsarraz skrev: 24 nov 2023 17:50
Kan vara att Tesla är den jobbigaste bilen att byta hjul på som spelar roll också. Enkelt att blocka då.
Byter mina hjul själv på min Model Y och det är exakt lika lätt/jobbigt som på alla andra bilar jag bytt på.

Sen kanske S/X med luftfjädring kräver att man aktiverar något lyftmode eller liknande innan man hissar upp bilen men lär nog inte vara direkt svårt att hitta på skärmen.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11706
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bilia oseriösa och fientliga mot deras egna kunder

Inlägg av martinot »

krille skrev: 25 nov 2023 06:37
Enligt Alice på Bilias Facebook-konto så skiftar de hjul även på Teslor…
Bra nyheter om de nu ändrat sig.

krille skrev: 25 nov 2023 06:37
Är den här tråden fake news?
Nej. Inte alls. Varför antar/gissar du det?

https://cornucopia.se/2023/11/fredagsmy ... ck-gratis/


Tidigare har Bilia (enligt deras Therese, som kanske är ovän/oense med Alice?) gett tydliga besked att de inte byter hjul på Teslor i flera inlägg på både X och FB:

Skärmavbild 2023-11-27 kl. 01.17.00.png
Skärmavbild 2023-11-27 kl. 01.26.26.png


Referenslänkar:

https://twitter.com/Fiskarenord/status/ ... 1934?s=20

https://www.facebook.com/photo?fbid=723 ... 7811786004
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
krille
Inlägg: 207
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Bilia oseriösa och fientliga mot deras egna kunder

Inlägg av krille »

martinot skrev: 27 nov 2023 01:14
krille skrev: 25 nov 2023 06:37
Är den här tråden fake news?
Nej. Inte alls. Varför antar/gissar du det?
Enbart baserat på Facebook-inläggen som jag screenshottat. Tycker det är extremt märkligt att inte sälja tjänster till kunder med bilar av ett visst märke, där tjänsten i sig inte har något med biltillverkaren att göra… Trodde att idén med blockaden var att inte låta biltillverkaren göra business, men här drabbar det bara oskyldig tredje part och ingen annan…
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11706
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bilia oseriösa och fientliga mot deras egna kunder

Inlägg av martinot »

krille skrev: 27 nov 2023 10:22
Tycker det är extremt märkligt att inte sälja tjänster till kunder med bilar av ett visst märke, där tjänsten i sig inte har något med biltillverkaren att göra… Trodde att idén med blockaden var att inte låta biltillverkaren göra business, men här drabbar det bara oskyldig tredje part och ingen annan…
Det tror jag att de flesta här håller med dig om.

Lägg även märke till att de på Bilia som vägrades hjulbyte skedde trots att Bilia inte ens var uttagen i blockad, vilket gör det hela ännu mer absurt agerat av Bilia.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar