”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Moderator: Redaktion
”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Peter Esse köpte ganska nyligen en ny Tesla och har gjort en bra genomgång av Teslas dumsnåla besparingar som gör att han inte skulle köpa en igen. De här bristerna gör tyvärr bilarna oköpbara för många människor inklusive mig. Tyvärr har nog de flesta Teslaköpare precis som Peter Esse inte koll på de här basala bristerna när de köper sin nya Tesla.
Senast jag köpte en bil så blev det en Model Y LR och den hade både fungerande adaptiv farthållare och parkeringssensorer. Torkarautomatiken gick fint att stänga av när den bråkade. Tyvärr ser det inte alls ut så längre.
Jag ska byta ut min nuvarande tjänstebil som är en Polestar i sommar och hoppas verkligen Tesla får ordning på främst torkarautomatik, adaptiv farthållare, parkeringssensorer och kundvård omedelbart. Med de basfunktionerna på plats hade nästa bilval varit lätt, det hade blivit en ny Tesla nästa gång - igen.
Senast jag köpte en bil så blev det en Model Y LR och den hade både fungerande adaptiv farthållare och parkeringssensorer. Torkarautomatiken gick fint att stänga av när den bråkade. Tyvärr ser det inte alls ut så längre.
Jag ska byta ut min nuvarande tjänstebil som är en Polestar i sommar och hoppas verkligen Tesla får ordning på främst torkarautomatik, adaptiv farthållare, parkeringssensorer och kundvård omedelbart. Med de basfunktionerna på plats hade nästa bilval varit lätt, det hade blivit en ny Tesla nästa gång - igen.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Oooh... Shots fired!
Du och Peter har såklart rätt dock. Är under all kritik att snåla på basala funktioner som regnsensor och radar.
Nu tar de det ett steg ännu längre och tar bort rattspakarna helt. Är bara en tidsfråga innan de försvinner även på Y.
Du och Peter har såklart rätt dock. Är under all kritik att snåla på basala funktioner som regnsensor och radar.
Nu tar de det ett steg ännu längre och tar bort rattspakarna helt. Är bara en tidsfråga innan de försvinner även på Y.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19743
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Kan bara hålla med, det blir mer och mer Kalle Anka-bilar av det, plastigt och billigt
och borttagna saker .
Nu ser bilarna ut lite som krocktest-bilar, avskalade på allt som går och lite till.
och borttagna saker .
Nu ser bilarna ut lite som krocktest-bilar, avskalade på allt som går och lite till.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Sambon köpte en Y under kvartalsracet och den har fortfarande växel- och blinkersspak och en gammaldags ratt men sensorer och radar saknas ju förstås. Vi märkte hur dumt det är att radarn försvunnit redan första gången vi använde den och skulle parkera och bilen varnade för att vi för nära med fronten, typ 30 cm, mot en låg balk. När vi klev ur så visade det sig att vi stod nästan en meter ifrån den.
På min 4 år gamla 3:a så stämde avstånden på skärmen på centimetern när. Så det är ett stort steg bakåt i utvecklingen när man plockade bort sensorerna.
På min 4 år gamla 3:a så stämde avstånden på skärmen på centimetern när. Så det är ett stort steg bakåt i utvecklingen när man plockade bort sensorerna.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Peter Essa är väldigt både bra och rolig. Här går han dock lite för långt tycker jag. Och ni andra här ovan också. Jag håller med i kritiken, men bilen håller som en helhet fortfarande. Batteri, motorer, eleffektivitet inkl luftmotstånd, laddning och bilens UX är världsledande. Det väger upp svagheterna. Sedan är svagheterna sådant som irriterar, förlöjligar och försvårar upplevelsen i sekunden. Vindrutetorkarna är ju så galna att det är pinsamt. Efter att ha skjutsat kollegor vid två tillfällen är jag värsta driftkuckun på jobbet efter att torkarna jobbat frenetiskt vid klarblå himmel och snustorr vägbana..
Autopilot och farthållare är kanske det som är allvarligast bland tokigheterna. Jag kan inte fatta att jag inte på dessa två månader orsakat någon krock när bilen hårt spökbromasar på typ Essingeleden. Parkeringssensorerna tycker jag är ett mindre problem. Det var inte så länge sedan vi alla fick parkera utan dem. Det tog mig ca. tre parkeringar att få in ett naturligt avstånd framåt.
Autopilot och farthållare är kanske det som är allvarligast bland tokigheterna. Jag kan inte fatta att jag inte på dessa två månader orsakat någon krock när bilen hårt spökbromasar på typ Essingeleden. Parkeringssensorerna tycker jag är ett mindre problem. Det var inte så länge sedan vi alla fick parkera utan dem. Det tog mig ca. tre parkeringar att få in ett naturligt avstånd framåt.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Jag tycker bilarna är bra. Det är tradeoffs jämfört man andra OEM:er. Är Tesla bäst på allt som för fem år sedan? Nej. Dom är bäst på ett fåtal saker, kanske.
Det är av helt andra anledningar jag inte köper en till Tesla: Vilseledande markandsföring, tveksam kvalitetskontroll och dryg attityd vid delivery och tveksam serviceupplevelse för en 1,1 MSEK bil.
Det är av helt andra anledningar jag inte köper en till Tesla: Vilseledande markandsföring, tveksam kvalitetskontroll och dryg attityd vid delivery och tveksam serviceupplevelse för en 1,1 MSEK bil.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5669
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Ser inte riktigt att det skulle vara skäl att inte köpa en, visst saknas vissa saker men man får annat också som saknas hos andra. Så ens egna preferenser styr vilken produkt som saknar mest. Och framförallt så är Teslorna prissatta lägre, har kollat lite på om man skall skaffa bil igen om det går att få en tjänstebil och i princip den enda vettiga elbilen med okej utrustning som går in i bilpolicyn är en Tesla.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Tycker Elon som person räcker för att välja något annat nästa gång.
Pinsamt att associeras med honom (redan innan det visade sig att TM Sweden agerar utan mandat).
Pinsamt att associeras med honom (redan innan det visade sig att TM Sweden agerar utan mandat).
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Jag tycker att Teslas bilar är bäst på de flesta områden, inte minns vad gäller infotainment, praktisk användning osv. men när bilen försämras tycker jag att det är värt att nämnas. Jag har inga problem med att parkera en bil utan sensorer, det har jag gjort i 40 år, men när bilen skriker och påstår att det är mindre än 30 cm kvar tills man slår i något och det i själva verket visar sig vara en dryg meter, då är det bättre att bilen inte visar nåt alls så man vet vad man har att förhålla sig till.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19743
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Och jag tycker inte att man ska behöva ”väga upp” svagheterna med fördelarna när vixms67 skrev: ↑22 nov 2023 10:33Peter Essa är väldigt både bra och rolig. Här går han dock lite för långt tycker jag. Och ni andra här ovan också. Jag håller med i kritiken, men bilen håller som en helhet fortfarande. Batteri, motorer, eleffektivitet inkl luftmotstånd, laddning och bilens UX är världsledande. Det väger upp svagheterna. Sedan är svagheterna sådant som irriterar, förlöjligar och försvårar upplevelsen i sekunden. Vindrutetorkarna är ju så galna att det är pinsamt. Efter att ha skjutsat kollegor vid två tillfällen är jag värsta driftkuckun på jobbet efter att torkarna jobbat frenetiskt vid klarblå himmel och snustorr vägbana..
Autopilot och farthållare är kanske det som är allvarligast bland tokigheterna. Jag kan inte fatta att jag inte på dessa två månader orsakat någon krock när bilen hårt spökbromasar på typ Essingeleden. Parkeringssensorerna tycker jag är ett mindre problem. Det var inte så länge sedan vi alla fick parkera utan dem. Det tog mig ca. tre parkeringar att få in ett naturligt avstånd framåt.
pratar om saker som faktiskt fanns och fungerade.
Det känns oerhört långsökt att Tesla kan ta bort fungerande sensorer eller spakar och då
ska jag tycka att det är OK bara för att bilen är snål/snygg/kanon-dator/interface eller vad man nu
gillar med bilen. Det är feltänkt från början liksom om vi snackar förhållandevis billiga
saker, hade en sensor kostat en mindre förmögenhet så kanske det varit ok, men oavsett
borde jag ändå fått kunna välja och betala för det isf.
Radarn verkar av allt att döma ha tagits bort för att produktionen annars hade fått stanna eller
gått ner i takt, och det kan jag lite mer förstå om jag ser det ur Teslas synvinkel, men
samtidigt så är det som jag ser det också en av dom grövsta ”misstagen” dom gjort, och
dessutom så är det standard nu igen på S & X åtminstone…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 8308
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Grejen är att andra bilar blir bättre, men Tesla blir sämre. Inte bara vid byte av "årsmodell", utan t.om. befintliga blir sämre.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Nu har jag en bil med sensorer kvar, dock ingen radar men om en ny bil skulle fungera så dåligt som i filmen så hade jag nog övervägt annan bil. Andra tillverkare börjar komma ifatt och gå om i vissa delar och med öppet laddnätverk finns ingen USP kvar där heller.
Så, när vå bil blir tre år väntar nog något nytt märke om inte Tesla skärper till sig och slutar tramsa.
Så, när vå bil blir tre år väntar nog något nytt märke om inte Tesla skärper till sig och slutar tramsa.
Model Y LR.
Model S70D
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Har en Tesla Y utan radar men med parkeringssensor. Skulle inte vilja betala samma peng för en bil med sämre drivlina och infotainment och kanske utan uppdatering on the air. Jag är dessutom ingenjör och det gör att jag har ändå svårare att acceptera sämre drivlina (Toyotas första elbil tappade hjulen härom året) octavalve är ju att föredra hellre än ormboet som sitter på Ford Mustang. Teslas arbetssätt att de hela tiden inför ändringar i stället för ett fåtal gånger per år som traditionell bilindustri gillar jag som ingenjör.
Jag vill heller inte köpa från nån firma som precis har börjat med elbilar så jag råkar ut för alla barnsjukdomar och korkade konstruktioner typ hjulen ramlar av.
Jag vill heller inte köpa från nån firma som precis har börjat med elbilar så jag råkar ut för alla barnsjukdomar och korkade konstruktioner typ hjulen ramlar av.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Var väl nån Tesla som tappade taket också för den delen så det är lite tramsigt att dra upp det.wannabee skrev: ↑22 nov 2023 13:10Har en Tesla Y utan radar men med parkeringssensor. Skulle inte vilja betala samma peng för en bil med sämre drivlina och infotainment och kanske utan uppdatering on the air. Jag är dessutom ingenjör och det gör att jag har ändå svårare att acceptera sämre drivlina (Toyotas första elbil tappade hjulen härom året) octavalve är ju att föredra hellre än ormboet som sitter på Ford Mustang. Teslas arbetssätt att de hela tiden inför ändringar i stället för ett fåtal gånger per år som traditionell bilindustri gillar jag som ingenjör.
Jag vill heller inte köpa från nån firma som precis har börjat med elbilar så jag råkar ut för alla barnsjukdomar och korkade konstruktioner typ hjulen ramlar av.
Intressant att du sitter och myser över hur "bra konstruerad" bilen är men struntar i upplevelsen du får som förare.
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 532
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Verdi_ skrev: ↑22 nov 2023 15:01Var väl nån Tesla som tappade taket också för den delen så det är lite tramsigt att dra upp det.wannabee skrev: ↑22 nov 2023 13:10Har en Tesla Y utan radar men med parkeringssensor. Skulle inte vilja betala samma peng för en bil med sämre drivlina och infotainment och kanske utan uppdatering on the air. Jag är dessutom ingenjör och det gör att jag har ändå svårare att acceptera sämre drivlina (Toyotas första elbil tappade hjulen härom året) octavalve är ju att föredra hellre än ormboet som sitter på Ford Mustang. Teslas arbetssätt att de hela tiden inför ändringar i stället för ett fåtal gånger per år som traditionell bilindustri gillar jag som ingenjör.
Jag vill heller inte köpa från nån firma som precis har börjat med elbilar så jag råkar ut för alla barnsjukdomar och korkade konstruktioner typ hjulen ramlar av.
Intressant att du sitter och myser över hur "bra konstruerad" bilen är men struntar i upplevelsen du får som förare.
Är inte just upplevelsen väldigt individuellt?
Som vi också vet så är vissa bilar inte lika påverkade av torkarproblematiken heller.
Jag har exempelvis inte haft så mycket bekymmer med vår MY.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Dumpade du i4an?OfarligTesla skrev: ↑22 nov 2023 10:54Ser inte riktigt att det skulle vara skäl att inte köpa en, visst saknas vissa saker men man får annat också som saknas hos andra. Så ens egna preferenser styr vilken produkt som saknar mest. Och framförallt så är Teslorna prissatta lägre, har kollat lite på om man skall skaffa bil igen om det går att få en tjänstebil och i princip den enda vettiga elbilen med okej utrustning som går in i bilpolicyn är en Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5669
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Japp, lite tråkigt då jag tyckte det var en trevlig bil som helhet även om jag tyckte den hade sina brister också. Tyvärr är galenskap det att ha bil när man bor mitt i Stockholm som vi gör och kör som mest kring 500 privata mil om året, så när jag räknade ut hur mycket totalkostnaden för bil varit de senaste 6 åren så gjorde vi oss av med i4an rätt snabbt. Var helt enkelt inte värt sådana summor för den bekvämligheten.
Men under nästa år så kan tjänstebil bli aktuellt och då blir den ekonomiska kalkylen något helt annat, i så fall blir det till att hitta någon elbil som ryms i den policyn och där är något som en Model 3 RWD väldigt konkurrenskraftig för sitt pris.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Lite OT, men orkar du kort sammanfatta vad du inte gillade med i4an?OfarligTesla skrev: ↑22 nov 2023 15:40Japp, lite tråkigt då jag tyckte det var en trevlig bil som helhet även om jag tyckte den hade sina brister också. Tyvärr är galenskap det att ha bil när man bor mitt i Stockholm som vi gör och kör som mest kring 500 privata mil om året, så när jag räknade ut hur mycket totalkostnaden för bil varit de senaste 6 åren så gjorde vi oss av med i4an rätt snabbt. Var helt enkelt inte värt sådana summor för den bekvämligheten.
Men under nästa år så kan tjänstebil bli aktuellt och då blir den ekonomiska kalkylen något helt annat, i så fall blir det till att hitta någon elbil som ryms i den policyn och där är något som en Model 3 RWD väldigt konkurrenskraftig för sitt pris.
Alldeles för stor del av min lediga tid går just nu åt till att vela kring vad jag ska ha för andrabil... Det senaste som snurrat är just i4M50 (med bra kampanjpriser), men nästa dag kan det lika gärna vara Highland P, Taycan, e-Tron RS, i-Pace eller EV6 GT som lockar mest
Mer on subject så håller jag inte med konsensus i tråden. Ja, Model Y har försämrats men för mig som tycker S/X/3 är mer spännande så har bilarna blivit mycket, mycket bättre totalt sett trots vissa solklara försämringar.
Finns också saker jag verkligen genuint hatar med allt annat än Tesla... Säljare, konfiguration av oändliga kombinationer i usla webbinterface och frånvaron av Rangers tex.
Fick min gamla Taxi-trea servad hemma på gården nyss när jag satt på jobbet. Så otroligt smidigt att inte behöva lyfta ett finger vid många typer av service/reparationer.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Kravet på regelbunden dyr, onödig, "service" är nog mitt största irritationsmoment med övriga.Legato skrev: ↑22 nov 2023 16:04Finns också saker jag verkligen genuint hatar med allt annat än Tesla... Säljare, konfiguration av oändliga kombinationer i usla webbinterface och frånvaron av Rangers tex.
Fick min gamla Taxi-trea servad hemma på gården nyss när jag satt på jobbet. Så otroligt smidigt att inte behöva lyfta ett finger vid många typer av service/reparationer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5669
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Visst, det mesta jag inte gillade handlar om infotainmentsystemet och BMWs gammaldags syn på det. Saker som att de inte släppte manuell start av förkonditionering inför laddning till redan sålda bilar och hänvisar till navigationen där de inte tar med laddare från nätverk de inte har avtal med var rätt irriterande. Men där är väl de flesta gammeltillverkare likadana så det är väl inget utmärkande direkt. Behövde en gång åka till handlare och sitta och rulla tummarna där i 3 timmar för en uppdatering av mjukvaran iom någon återkallelse de gjorde.Legato skrev: ↑22 nov 2023 16:04Lite OT, men orkar du kort sammanfatta vad du inte gillade med i4an?
Alldeles för stor del av min lediga tid går just nu åt till att vela kring vad jag ska ha för andrabil... Det senaste som snurrat är just i4M50 (med bra kampanjpriser), men nästa dag kan det lika gärna vara Highland P, Taycan, e-Tron RS, i-Pace eller EV6 GT som lockar mest
Mer on subject så håller jag inte med konsensus i tråden. Ja, Model Y har försämrats men för mig som tycker S/X/3 är mer spännande så har bilarna blivit mycket, mycket bättre totalt sett trots vissa solklara försämringar.
Finns också saker jag verkligen genuint hatar med allt annat än Tesla... Säljare, konfiguration av oändliga kombinationer i usla webbinterface och frånvaron av Rangers tex.
Fick min gamla Taxi-trea servad hemma på gården nyss när jag satt på jobbet. Så otroligt smidigt att inte behöva lyfta ett finger vid många typer av service/reparationer.
Sen var ”autopiloten” lite halvkass också, fick ibland spel och svängde kraftigt åt vänster för att köra in i mitträcket och funkade inte alls med en gnutta snö på vägen. Men det kan ha blivit bättre mot slutet iom vissa uppdateringar som kom men jag tycker inte den gick att ”lita” på så mycket som andra jag använt även om man såklart skall ha händerna på ratten och ögonen på vägen i alla.
Som helhet tycker jag nog det var den bästa elbilen för mig och frun, men den kostade lite väl mycket för något vi inte använde ofta (den gick under 500 mil på ett år). Men det gäller väl å andra sidan alla elbilar för oss då det kostar mer att ha bil inne i stan från första början.
-
- Inlägg: 6396
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Om jag var rejält intresserad av att köpa en i4 skulle jag börja med att göra en konfig. på datorn. Om jag hade något som kändes oklart eller som jag ville dubbelkolla eller fråga om så skulle jag boka tid med en säljare hos en BMW-återförsäljare för att räta ut de här frågetecknen. Antingen skulle den konfig. jag gjort på datorn kvarstå, eller så skulle den ha blivit korrigerad ihop med säljaren. Därefter skulle jag be om ett bästa pris. Sen skulle jag gått hem och 'sovit på saken' (or some such). Kanske hade jag kollat med andra återförsäljare ifall de hade kunnat ge ett bättre pris. Det borde ju vara rätt enkelt att göra när man väl har en konfig...Legato skrev: ↑22 nov 2023 16:04...] Alldeles för stor del av min lediga tid går just nu åt till att vela kring vad jag ska ha för andrabil... Det senaste som snurrat är just i4M50 (med bra kampanjpriser), men nästa dag kan det lika gärna vara Highland P, Taycan, e-Tron RS, i-Pace eller EV6 GT som lockar mest
Mer on subject så håller jag inte med konsensus i tråden. Ja, Model Y har försämrats men för mig som tycker S/X/3 är mer spännande så har bilarna blivit mycket, mycket bättre totalt sett trots vissa solklara försämringar.
Finns också saker jag verkligen genuint hatar med allt annat än Tesla... Säljare, konfiguration av oändliga kombinationer i usla webbinterface och frånvaron av Rangers tex.
Fick min gamla Taxi-trea servad hemma på gården nyss när jag satt på jobbet. Så otroligt smidigt att inte behöva lyfta ett finger vid många typer av service/reparationer.
Som jag förstått det så missade t.ex. iAkita på ngt sätt det utökade shadowline-paketet...
viewtopic.php?p=749286#p749286
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Ja, när jag bodde där åkte jag taxi vid behov. Billigare och smidigare(slippa böka med parkering). Såg det som att jag hade en egen privatchaufför.OfarligTesla skrev: ↑22 nov 2023 15:40Japp, lite tråkigt då jag tyckte det var en trevlig bil som helhet även om jag tyckte den hade sina brister också. Tyvärr är galenskap det att ha bil när man bor mitt i Stockholm som vi gör och kör som mest kring 500 privata mil om året, så när jag räknade ut hur mycket totalkostnaden för bil varit de senaste 6 åren så gjorde vi oss av med i4an rätt snabbt. Var helt enkelt inte värt sådana summor för den bekvämligheten.
Men under nästa år så kan tjänstebil bli aktuellt och då blir den ekonomiska kalkylen något helt annat, i så fall blir det till att hitta någon elbil som ryms i den policyn och där är något som en Model 3 RWD väldigt konkurrenskraftig för sitt pris.
Annars cyklade jag, körde mc om jag var lat(gratis mc-parkering överallt i innerstan på den tiden), eller tog tuben.
Tjänstebil verkar väldigt sällan fördelaktigt IMO. Ofta verkar folk som väljer det antingen inte förstå alla dolda kostnader(som minskad pension om man har förhållandevis hög lön), eller blunda för dem.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Hade jag brytt mig om upplevelsen man får som förare, hade jag väl provkört en likadan eller åtminstone provsuttit eller sett en innanVerdi_ skrev: ↑22 nov 2023 15:01Var väl nån Tesla som tappade taket också för den delen så det är lite tramsigt att dra upp det.wannabee skrev: ↑22 nov 2023 13:10Har en Tesla Y utan radar men med parkeringssensor. Skulle inte vilja betala samma peng för en bil med sämre drivlina och infotainment och kanske utan uppdatering on the air. Jag är dessutom ingenjör och det gör att jag har ändå svårare att acceptera sämre drivlina (Toyotas första elbil tappade hjulen härom året) octavalve är ju att föredra hellre än ormboet som sitter på Ford Mustang. Teslas arbetssätt att de hela tiden inför ändringar i stället för ett fåtal gånger per år som traditionell bilindustri gillar jag som ingenjör.
Jag vill heller inte köpa från nån firma som precis har börjat med elbilar så jag råkar ut för alla barnsjukdomar och korkade konstruktioner typ hjulen ramlar av.
Intressant att du sitter och myser över hur "bra konstruerad" bilen är men struntar i upplevelsen du får som förare.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5669
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Ja, när vi jämför med den genomsnittliga totalkostnaden på runt 20k/mån som vi haft för bil senaste 5-6 åren så är det lätt att få det billigare med taxi / Volvo On Demand när man behöver bil. Inte lika smidigt kanske men jag har blivit för snål av mig för att motivera den kostnaden med bekvämlighet .taliz skrev: ↑22 nov 2023 16:41
Ja, när jag bodde där åkte jag taxi vid behov. Billigare och smidigare(slippa böka med parkering). Såg det som att jag hade en egen privatchaufför.
Annars cyklade jag, körde mc om jag var lat(gratis mc-parkering överallt i innerstan på den tiden), eller tog tuben.
Tjänstebil verkar väldigt sällan fördelaktigt IMO. Ofta verkar folk som väljer det antingen inte förstå alla dolda kostnader(som minskad pension om man har förhållandevis hög lön), eller blunda för dem.
I vårt fall hade en tjänstebil varit ren tjänstebil då det i så fall skulle finnas behov av den i arbetet, så det är inga löneavdrag eller liknande mer än förmånsskatten som krävs för att få använda den privat. Om någon annan betalar för själva bilen blir det helt plötsligt väldigt fördelaktigt .
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
taliz skrev: ↑22 nov 2023 16:41Ja, när jag bodde där åkte jag taxi vid behov. Billigare och smidigare(slippa böka med parkering). Såg det som att jag hade en egen privatchaufför.OfarligTesla skrev: ↑22 nov 2023 15:40Japp, lite tråkigt då jag tyckte det var en trevlig bil som helhet även om jag tyckte den hade sina brister också. Tyvärr är galenskap det att ha bil när man bor mitt i Stockholm som vi gör och kör som mest kring 500 privata mil om året, så när jag räknade ut hur mycket totalkostnaden för bil varit de senaste 6 åren så gjorde vi oss av med i4an rätt snabbt. Var helt enkelt inte värt sådana summor för den bekvämligheten.
Men under nästa år så kan tjänstebil bli aktuellt och då blir den ekonomiska kalkylen något helt annat, i så fall blir det till att hitta någon elbil som ryms i den policyn och där är något som en Model 3 RWD väldigt konkurrenskraftig för sitt pris.
Annars cyklade jag, körde mc om jag var lat(gratis mc-parkering överallt i innerstan på den tiden), eller tog tuben.
Tjänstebil verkar väldigt sällan fördelaktigt IMO. Ofta verkar folk som väljer det antingen inte förstå alla dolda kostnader(som minskad pension om man har förhållandevis hög lön), eller blunda för dem.
Finns massa anledningar att ha bil även om man bor mitt i stan.