Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Strejk på Tesla i Sver

Inlägg av Mickep »

WALL-E skrev: 19 nov 2023 13:10
PhR34k skrev: 19 nov 2023 12:41
Skickade precis till våran representan hos Installatörsföretagen
Är sugen på att lägga ut på våran insta att vi ej stöttar fackets agerande men vågar inte pga ev represalier från facket.
Bild
Instämmer helt, skäms över vårt förbund hur dom agera. Detta är inte okej, betalar runt 1000kr i månaden i fackliga avgifter, och detta läggs tid och pengar på. Jag är för kollektivtavtal t ex i inom byggnads då det behövs regleringar mot arbetsgivare som inte jobbar med samma villkor. Men Sympatiåtgärder utan proportionellt, det är inte rätt väg att gå!
Jag tycker att det är RÄTT att sätta upp skyltar för att sympatisera. Det är något som inte borde bli kritiserat som sympatiåtgärd. Då uppmärksammar man konflikten utan att tredje man drabbas. så just denna åtgärd ser jag iallafall inte något problem med.
Användarvisningsbild
Marjan
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 13 nov 2023 19:10

Re: Strejk på Tesla i Sver

Inlägg av Marjan »

Mickep skrev: 19 nov 2023 13:20
WALL-E skrev: 19 nov 2023 13:10
PhR34k skrev: 19 nov 2023 12:41
Skickade precis till våran representan hos Installatörsföretagen
Är sugen på att lägga ut på våran insta att vi ej stöttar fackets agerande men vågar inte pga ev represalier från facket.
Bild
Instämmer helt, skäms över vårt förbund hur dom agera. Detta är inte okej, betalar runt 1000kr i månaden i fackliga avgifter, och detta läggs tid och pengar på. Jag är för kollektivtavtal t ex i inom byggnads då det behövs regleringar mot arbetsgivare som inte jobbar med samma villkor. Men Sympatiåtgärder utan proportionellt, det är inte rätt väg att gå!
Jag tycker att det är RÄTT att sätta upp skyltar för att sympatisera. Det är något som inte borde bli kritiserat som sympatiåtgärd. Då uppmärksammar man konflikten utan att tredje man drabbas. så just denna åtgärd ser jag iallafall inte något problem med.
Det är just att tredje person blir drabbad om man tror att laddstolparna är satta ur drift eller hur tänkte du?
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Rennwagen »

H
Senast redigerad av Rennwagen, redigerad totalt 1 gånger.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sver

Inlägg av fth »

Mickep skrev: 19 nov 2023 13:20
Jag tycker att det är RÄTT att sätta upp skyltar för att sympatisera. Det är något som inte borde bli kritiserat som sympatiåtgärd. Då uppmärksammar man konflikten utan att tredje man drabbas. så just denna åtgärd ser jag iallafall inte något problem med.
Så här resonerar iaf jag:
x.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Lurkern
Inlägg: 921
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lurkern »

Det hela ger vibbar av desperation från fackets sida. Lite som att det är en ny värld de inte förstår.
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jun 2019 20:51

Re: Strejk på Tesla i Sver

Inlägg av Tymrev »

fth skrev: 19 nov 2023 13:34
Mickep skrev: 19 nov 2023 13:20
Jag tycker att det är RÄTT att sätta upp skyltar för att sympatisera. Det är något som inte borde bli kritiserat som sympatiåtgärd. Då uppmärksammar man konflikten utan att tredje man drabbas. så just denna åtgärd ser jag iallafall inte något problem med.
Så här resonerar iaf jag:

x.jpg

/fth
Håller helt med. Tycker att vi alla tar och lägger med en avbitare i bilen samt en plastpåse. Så tar vi och klipper av denna skit varje gång vi stöter på den och förpassar den där den hör hemma. I soppåsen.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sver

Inlägg av fth »

Tymrev skrev: 19 nov 2023 13:39
I soppåsen.
*återvinningen ;) :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Lassewoien
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 27 okt 2023 08:33
Ort: Mantorp

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lassewoien »

fth skrev: 19 nov 2023 11:05
Nu har Elektrikerna satt upp skyltar på alla SuC, även på själva kontakterna som gör att det ser ut som att dom inte är i drift. Min sympati för facket i den här striden börjat helt ta slut.
IMG_5534.jpeg
(foto Erik Eng FB)

/fth
Larv..
Inga lappar uppsatta i Mantorp
LEXUS -> 2023
M3 - 2024
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

Lassewoien skrev: 19 nov 2023 13:41
Larv..
Inga lappar uppsatta i Mantorp
Det var lappar på i princip samtliga SuC i Sverige i morse, och kontakterna var blockerade/markerade på flera ställen, lapparna och buntbanden har dock tagits bort under dagen av uppretade Tesla-förare.

Det kan mycket väl vara så att det bara var några få platser som själva kontakterna var blockerade, det kanske var några överentusiastiska elektriker som gick lite längre än vad som var den ursprungliga tanken.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3895
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Strejk på Tesla i Sver

Inlägg av AAKEE »

Marjan skrev: 19 nov 2023 13:27

Det är just att tredje person blir drabbad om man tror att laddstolparna är satta ur drift eller hur tänkte du?
Exakt!

Alla [vettiga åtgärder] i detta bör vara riktade direkt mot Tesla och inte sånt som inte alls påverkar Tesla.

Man bör försöka undvika att drabba tredje man. Gör man en åtgärd mot Tesla som drabbar tredje man måste det vägas in som försvarbar collateral damage, och avstå om det inte är motiverbart.

Att gå på tredje man direkt är direkt förkastligt.

Detta extra speciellt när det är åtgärder som knappt rör Tesla i ryggen.

Det börjar luta lite åt panikhållet om man inte kan avväga sina åtgärder.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Strejk på Tesla i Sver

Inlägg av vigge50 »

AAKEE skrev: 19 nov 2023 13:46
Marjan skrev: 19 nov 2023 13:27

Det är just att tredje person blir drabbad om man tror att laddstolparna är satta ur drift eller hur tänkte du?
Exakt!

Alla [vettiga åtgärder] i detta bör vara riktade direkt mot Tesla och inte sånt som inte alls påverkar Tesla.

Man bör försöka undvika att drabba tredje man. Gör man en åtgärd mot Tesla som drabbar tredje man måste det vägas in som försvarbar collateral damage, och avstå om det inte är motiverbart.

Att gå på tredje man direkt är direkt förkastligt.

Detta extra speciellt när det är åtgärder som knappt rör Tesla i ryggen.

Det börjar luta lite åt panikhållet om man inte kan avväga sina åtgärder.
Visst, de flesta som laddar på superchargers idag får väll betala så lite påverkar det nog Tesla om elbilsägare även med andra märken skulle avstå från att använda superchargers. Men visst, i förhållande till omsättningen och vinsten de har på att sälja bilar så är det nog småpengar.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5531
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev: 19 nov 2023 13:34
Så här resonerar iaf jag:

x.jpg

/fth
Den vänstra är väl också bara okej om man har markägarens tillåtelse? Annars bör det nog ändå vara någon form av nedskräpning.
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev: 19 nov 2023 14:10
fth skrev: 19 nov 2023 13:34
Så här resonerar iaf jag:

x.jpg

/fth
Den vänstra är väl också bara okej om man har markägarens tillåtelse? Annars bör det nog ändå vara någon form av nedskräpning.
Det räcker inte. För skyltar av det där slaget behöver man kommunens tillstånd för att få sätta upp.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 880
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

Hoppas Tesla tar in ett par tunga jurister.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 672
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Bengt »

fth skrev: 19 nov 2023 11:05
Nu har Elektrikerna satt upp skyltar på alla SuC, även på själva kontakterna som gör att det ser ut som att dom inte är i drift. Min sympati för facket i den här striden börjat helt ta slut.
IMG_5534.jpeg
(foto Erik Eng FB)

/fth
Hög tid att ta med en sax eller avbitare och ta bort skyltningen som sker på annans egendom.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1116
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

En intressant andel nya användare som dykt upp i tråden. Har facken mobiliserat på nätet? :D
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Airlift skrev: 19 nov 2023 14:43
En intressant andel nya användare som dykt upp i tråden. Har facken mobiliserat på nätet? :D
Mer troligt är nog att folk har registrerat extrakonto för att dom ska våga skriva vad dom tycker.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

Airlift skrev: 19 nov 2023 14:43
En intressant andel nya användare som dykt upp i tråden. Har facken mobiliserat på nätet? :D
Så är det nog, flera nya som i stort sett bara skriver i denna och andra trådar om konflikten, med en kraftig vinkling åt facket sida, och ibland rätt osmakliga inlägg.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7408
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har etablerat kontakt kanal med Elektrikerförbundet och framfört våra åsikter angående gula lappen där.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av vigge50 »

TiborBlomhall skrev: 19 nov 2023 14:53
Jag har etablerat kontakt kanal med Elektrikerförbundet och framfört våra åsikter angående gula lappen där.
Bra jobbat Tibor, blir intressant att höra om de svarar med någon förklaring. Blir det endast att de vill stödja svenska modellen och de som arbetar för Tesla eller får vi någon annat förtydligande?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7408
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

TiborBlomhall skrev: 19 nov 2023 14:53
Jag har etablerat kontakt kanal med Elektrikerförbundet och framfört våra åsikter angående gula lappen där.
Fick ganska omgående svar från deras biträdande förhandlingschef Tomas Jansson:

"Tack! Nä det är inte syftet. Men är det gula lappar uppsatta menar du?
Jag har sagt att det ska vara röda och att man inte ska sätta någon på själv laddaren."

Därmed borde det vara ganska klart att det var överivriga strejkvakter som agerat på egen hand och vi kan ta bort de lapparna.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5531
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Finns det någonstans där man kan se vilka elektriker som går under det avtalet? Så mangel vilka firmor man skall undvika i framtiden.
Användarvisningsbild
SosaTesla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 29 okt 2023 20:50

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SosaTesla »

OfarligTesla skrev: 19 nov 2023 14:50
fth skrev: 19 nov 2023 14:47
Så är det nog, flera nya som i stort sett bara skriver i denna och andra trådar om konflikten, med en kraftig vinkling åt facket sida, och ibland rätt osmakliga inlägg.

/fth
Hade inte varit så stort problem om det inte skrevs uppenbara och uppåt väggarna galna lögner. Folk får såklart ha vilka åsikter som helst men lögner skall vi väl hålla oss ifrån.

”Osmakliga inlägg”? ”Uppåt väggarna galna lögner”? Moi? Haha :lol:

Här finns uppenbar andra åsikter än vad ni herrar har. Förstår att det svider att inte alla ingår i er grupp av inbördes beundran men ni behöver väl inte gå på personliga påhopp. Acceptera bara det uppenbara att det pågår en konflikt och tills parterna sätter sig ner så kommer det trappas upp. Jag tillhör inte IF Metal men om min arbetsgivare hade tagit in strejkbrytare så hade jag också blivit förbannad.
Användarvisningsbild
Marjan
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 13 nov 2023 19:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Marjan »

SosaTesla skrev: 19 nov 2023 15:07
OfarligTesla skrev: 19 nov 2023 14:50
fth skrev: 19 nov 2023 14:47
Så är det nog, flera nya som i stort sett bara skriver i denna och andra trådar om konflikten, med en kraftig vinkling åt facket sida, och ibland rätt osmakliga inlägg.

/fth
Hade inte varit så stort problem om det inte skrevs uppenbara och uppåt väggarna galna lögner. Folk får såklart ha vilka åsikter som helst men lögner skall vi väl hålla oss ifrån.

”Osmakliga inlägg”? ”Uppåt väggarna galna lögner”? Moi? Haha :lol:

Här finns uppenbar andra åsikter än vad ni herrar har. Förstår att det svider att inte alla ingår i er grupp av inbördes beundran men ni behöver väl inte gå på personliga påhopp. Acceptera bara det uppenbara att det pågår en konflikt och tills parterna sätter sig ner så kommer det trappas upp. Jag tillhör inte IF Metal men om min arbetsgivare hade tagit in strejkbrytare så hade jag också blivit förbannad.
På vilket sätt är strekjbryteri olagligt? Vart har denna laddade term sitt ursprung ifrån?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

TiborBlomhall skrev: 19 nov 2023 14:59
Fick ganska omgående svar från deras biträdande förhandlingschef Tomas Jansson:

"Tack! Nä det är inte syftet. Men är det gula lappar uppsatta menar du?
Jag har sagt att det ska vara röda och att man inte ska sätta någon på själv laddaren."

Därmed borde det vara ganska klart att det var överivriga strejkvakter som agerat på egen hand och vi kan ta bort de lapparna.
Precis vad jag misstänkte, upprörda känslor lite här och var just nu.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar