Funderar på en iX.
Hur står sig räckvidden i -15 jämfört med en Tesla MYP i normal landsvägsfart (ca 100 km/t)?
På sommaren är inte räckvidden något problem.
Finns lagerbilar med bra rabatt, dock utan luftfjädring. Hur stor skillnad är det med och utan luftfjädring?
En 50 går definitivt längre än en MYP.
En 40 däremot har ju väldigt litet batteri.
In och experimentera lite med ABRP?
Funderar på en iX.
Hur står sig räckvidden i -15 jämfört med en Tesla MYP i normal landsvägsfart (ca 100 km/t)?
På sommaren är inte räckvidden något problem.
Finns lagerbilar med bra rabatt, dock utan luftfjädring. Hur stor skillnad är det med och utan luftfjädring?
Gissar att Björn Nyland testat räckvidd. Men dock 'bara' i 90 och 120 km/h...
Jo, TeslaBjörn testade iX 50 vid nollgradigt. Men är det någon som vet hur förbrukningen påverkas när det är riktig vinter. MYP går ca 30 mil om man startar men varmt batteri (dvs bilen har stått i garage). Vad är rimligt med en iX 50 under samma förhållanden?
Jo, TeslaBjörn testade iX 50 vid nollgradigt. Men är det någon som vet hur förbrukningen påverkas när det är riktig vinter. MYP går ca 30 mil om man startar men varmt batteri (dvs bilen har stått i garage). Vad är rimligt med en iX 50 under samma förhållanden?
Har någon jämfört med och utan luftfjädring?
NAF hade med den i sitt vintertest 2022, där den kom tvåa bakom Mercedes EQS.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Jo, TeslaBjörn testade iX 50 vid nollgradigt. Men är det någon som vet hur förbrukningen påverkas när det är riktig vinter. MYP går ca 30 mil om man startar men varmt batteri (dvs bilen har stått i garage). Vad är rimligt med en iX 50 under samma förhållanden?
Har någon jämfört med och utan luftfjädring?
”Vinter” är även det väldigt variabelt. Är vägen helt ren och fri, men det är väldigt kallt? Eller är vägen snöfylld eller dåligt plogad? Is? Friktion rent allmänt är min erfarenhet som drar mest energi. Regn, snö, slask är värst. Själva temperaturen är inte det stora problemet.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jo, TeslaBjörn testade iX 50 vid nollgradigt. Men är det någon som vet hur förbrukningen påverkas när det är riktig vinter. MYP går ca 30 mil om man startar men varmt batteri (dvs bilen har stått i garage). Vad är rimligt med en iX 50 under samma förhållanden?
Har någon jämfört med och utan luftfjädring?
NAF hade med den i sitt vintertest 2022, där den kom tvåa bakom Mercedes EQS.
Jo, TeslaBjörn testade iX 50 vid nollgradigt. Men är det någon som vet hur förbrukningen påverkas när det är riktig vinter. MYP går ca 30 mil om man startar men varmt batteri (dvs bilen har stått i garage). Vad är rimligt med en iX 50 under samma förhållanden?
Har någon jämfört med och utan luftfjädring?
Luftfjädring är väl standard på iX 50? (Option på iX 40)
Nej, är tillägg sedan i våras. Togs bort i samband med komponentbrist och har inte återförts som standard enligt säljare. Ligger också som tillval i konfigurator. Många lagerbilar saknar också luftfjädring.
Nej, är tillägg sedan i våras. Togs bort i samband med komponentbrist och har inte återförts som standard enligt säljare. Ligger också som tillval i konfigurator. Många lagerbilar saknar också luftfjädring.
Tack för klargörande! Har iX som ev nästa-bil och vill såklart ha luftfjädring. Tycker den känns som den mest kompletta elbilen i dagsläget. Synd den är så ful bara.
Nej, är tillägg sedan i våras. Togs bort i samband med komponentbrist och har inte återförts som standard enligt säljare. Ligger också som tillval i konfigurator. Många lagerbilar saknar också luftfjädring.
Tack för klargörande! Har iX som ev nästa-bil och vill såklart ha luftfjädring. Tycker den känns som den mest kompletta elbilen i dagsläget. Synd den är så ful bara.
Har en bekant med iX40. Har varit ute på några provturer och det är verkligen en trevlig elbil.
Skulle även kunna bli min nästa bil.
Den har ju modern design, det är nog bara vi i Skandinavien som är lite fega och inte vågar ha en bil som sticker ut lite.
Jo, väldigt fin bil. Tycker dock att den ligger lite väl högt i pris (även efter rabatter), skulle vilja ha ner den 3-4% till. Även förmånsvärdet blir ju drabbat av det höga listpriset så totalkostnaden drag iväg (jämfört med en E-tron t ex).
iX är.egentligen den enda bil jag verkligen vill ha. Rätt märke och lagom knasigt utseende. Älskar den. Men tyvärr alldeles för dyr för mig just nu.
Vad har du för bil i dag? SUV? Elbil eller fossilbil?
Tänker att dessa borde komma ner i pris med tanke på lågkonjunkturen, och även en del som kanske kampanjas i slutet på året.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Ni som äger eller har kört iX, vad tycker ni?
De har sjunkit rejält i pris så en vanlig dödlig kan fundera på en.
En av få SUV som är SÅ kaxigt ful så den är lite cool. Sagt från en som avskyr SUV i vanliga fall...
PS
Gillar även utseendet på EQC men den är mest som en högre kombi. (är egentligen bara fronten som ser ut som en traditionell MB som gör jag gillar den, SKITSNYGG grill, och fälgarna med tusen ekrar)
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Kört en nu!
Underbar tyst, som min E-klass med akustikpaket (extra tyst)
Allt är så logiskt och självklart som bara BMW/MB kan. 2-3 min så fattar man hur menyer funkar.
Skön att ratta trots högbyggd SUV.
Njutbar H/K-stereo men min Burmester är överlägsen.
Skitbra headsupdisplay och körasjälvfunktionen funkar bra, ovanligt.
Bra rattvärme.
Helt enkelt en BRA bil, ihop med i4. Riktiga bimmers!
De andra el-bimmers gillar jag inget vidare. (Inte hunnit köra i5 och i7 ännu)
Googlat runt lite, den har massa Alu och kolfiber. Det ökar mitt intresse, F1-fan som man är.
Har nu även lyssnat på iX Bowers&Wilkins, bra grejer!!! Inte riktigt som min E-klass Burmester men nästan.
Sätesvärme som även finns i armstöd dörr, i mittkonsol samt strålning från instrumentpanel. Sådan omtänksamhet ger pluspoäng
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Ok, lite första intryck med våra teslor som referens, kan komplettera senare när man fått lite fler mil i bilen (ex. Inte hunnit testa ”autopiloten” ordentligt ännu mm)
Positivt:
- extremt tyst. Enorm klassskillnad. Lätt att köra för fort, inget vindbrus alls om man jämför - extremt märkligt med tanke på hur fyrkantig den är jämfört med teslorna.
- fantastiskt bekväm fjädring - också enorm klassskillnad. Små saker som jag vet känns i model s är helt borta.
- GRYMT bra ljud i b&w stereon
- snabb mittkonsol
- Apple carplay
- bra kameror med birds eye view
- fin inredning helt utan skrammel
- riktigt bra HUD
- digital nyckel på Apple Watch är toppen
- riktigt bra kupéutrymmen
- vettiga reglage styrning och spakar
- plåttak!
Negativt
- användargränssnittet lite muppigt, men använder mest GPS och ljuduppspelning- så bättre än teslan nu med carplay ändå - dock omständigt om man jämför med idealet
- varningspling hastighet som inte verkar gå att slå av permanent - sätts på varje gång bilen startats - det lär göra mig galen
- mindre bagage än S - hyfsat stor skillnad
- utseende fram är sådär , annars helt ok
- lite väl lätt i styrningen kanske, men Vanessak
- måste starta bilen varje gång med knapp. Varför.
Ej testat
- auto pilot
- auto parkering
- helljus automatik
- vindrutetorkare
- mm
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)