Bil39 skrev: ↑11 nov 2023 23:30
..Obs. Vet inte varför så många har något emot import? Alla garantier gäller utan vagnskadegaranti som är unikt i Sverige. Detta objekt skulle haft vagnskadegaranti i ca. 9 månader till, sedan hade man behövt helförsäkring i vilket fall som helst.
Jag har själv haft bilen på ett par garantiärenden hos tesla, det är aldrig en diskussion, garantierna gäller.
..
/per
Är nog en liten del befogad rädsla och en stor del gamla fördomar.
Historiskt har återförsäljarna varit motvilliga att hjälpa till med importbilar, antagligen mest av protektionistiska skäl. Tror inte det är så stort problem längre och helt irrelevant för Tesla.
Olika marknader kan också ha olika konfigurationer och tillval vilket gör det svårare att jämföra med svensksålda bilar liksom att hitta delar. Inte ovanligt att södra europa haft andra motoralternativ än i sverige och så får man fel kartunderlag i navigeringen, ingen sätesvärme etc. Tesla har ju väldigt lite skillnad mellan marknader inom europa men USA-import är å andra sidan helt hopplös här.
Sen förekommer fortfarande att man försöker sälja fulfixade bilar som dömts ut på en marknad genom att exportera den. Är den exporterad i flera led, tex såld i tyskland, exporterad till Litauen och sen till sverige så finns skäl att dra öronen åt sig. Tyvärr syns ingen skillnad i fordonsregistret, står bara import vare sig det skett i flera steg eller som flyttgods från grannland. Är det en modell som är vanligt förekommande på hemmamarkanden så kommer nog ofrånkomligen en importstämpel alltid att ligga till last men minskar med åldern och tiden i sverige.
Är den från Tyskland så känns färgen som ett större aber än ursprunget för min del men där går åsikterna säkert isär