Vadå väljer sida?
Facket står redan på en sida, så det valet är redan gjort.
Moderator: Redaktion
Vadå väljer sida?
Ändå konstigt agerade med tanke på att i Norge har väl dom kommit överens om att de inte behöver teckna kollektivavtal.Kriper skrev:
Ja min fungerar också, men trist att åka runt med en repig front längre än man behöver.Dj Mastergrind skrev: ↑08 nov 2023 09:56Och jag har ett pågående ärende där en lackskadeverkstad har bytt och lackat min främre kofångare pga en liten skada. Tyvärr blev det inte helt bra så den behöver göras om. Men nu får de inte röra några Tesla-bilar så de kan inte slutföra jobbet. Bilen är ju fullt körbar så i mitt fall är det ju inte ett problem. Bara tråkigt att inte få bilen helt klar.Jaegaern skrev: ↑08 nov 2023 09:21Står i samma sits, men på Werksta... Fajten om kollektivavtal borde hållas mellan facket och Tesla, inte gå ut över kund..rsk skrev: ↑07 nov 2023 19:09Buu... min bil ska in där om tre veckor. Undra om Trygg-Hansa kan skicka mig till någon annan.Kriper skrev: ↑07 nov 2023 19:00På Holmgrens bil i Jönköping. Jävla kommunister!
Bakom betalvägg, men ändå...
https://www.jp.se/2023-11-07/tvarstopp- ... ll-varslet
'Nicke Nyfiken skrev: ↑08 nov 2023 12:17
Så de överväger åtgärder mot svenska Tesla men är helt OK med att norska Tesla heller inte har kollektivavtal?
Just precis vad jag tänkte. Låter lite knäppt.TiborBlomhall skrev: ↑08 nov 2023 12:44
Väldigt knäppt.. Nästan så man skulle börja leta efter lite ägandeförhållanden och storlek på eventuella utdelningar hos IF metall och andra. Känns som en jäkla soppa alltihop.
Hittar man inte något på vårt forum är det bara att starta en ny tråd självcommonswift skrev: ↑08 nov 2023 12:37Letat runt lite men inte hittat; ingen som startat ett ägarupprop / namninsamling för att berätta för tesla sverige vilka tjuriga dumhuven de är som inte tecknar avtal? Vet att inte alla tycker det. Men jag tycker det och säkert rätt många fler... att kontakta företaget Tesla är ju sällan enkelt men nån allmän adress verkar de ju inte ha eller? Hur för man fram såna påtryckningar?
Ha ha ja. Lite dubbelmoral?
Två förslag:commonswift skrev: ↑08 nov 2023 12:37Letat runt lite men inte hittat; ingen som startat ett ägarupprop / namninsamling för att berätta för tesla sverige vilka tjuriga dumhuven de är som inte tecknar avtal? Vet att inte alla tycker det. Men jag tycker det och säkert rätt många fler... att kontakta företaget Tesla är ju sällan enkelt men nån allmän adress verkar de ju inte ha eller? Hur för man fram såna påtryckningar?
Men är inte själva poängen med kollektivavtal och fackförbund att någon annan ska föra din talan?commonswift skrev: ↑08 nov 2023 12:37Letat runt lite men inte hittat; ingen som startat ett ägarupprop / namninsamling för att berätta för tesla sverige vilka tjuriga dumhuven de är som inte tecknar avtal? Vet att inte alla tycker det. Men jag tycker det och säkert rätt många fler... att kontakta företaget Tesla är ju sällan enkelt men nån allmän adress verkar de ju inte ha eller? Hur för man fram såna påtryckningar?
Det finns enstaka saker där Sverige väldigt tydligt sticker ut internationellt. Somt är värderingsmässigt. Somt är lagstiftnings/organisationsmässigt. Exempel på det senare är den svenska och finska ordningen med självständiga myndigheter - "ministerstyre" är ett ont ord på svenska medan motsvarande begrepp/innebörd på danska är något självklart och positivt. Bägge system har för- och nackdelar - men hur enkelt vore det för oss att ändra på knappt 400 års förvaltningskultur ifall vi skulle vilja närma oss en "dansk" ordning. Axel Oxenstiernas arbeten väger fortfarande tungt hos oss.Legato skrev: ↑08 nov 2023 07:59Helt enig. Det känns som en väldigt ineffektiv och kostsam metod som idag används. Har svårt att se några klara fördelar, däremot gott om nackdelar. Det känns som många köper det rakt av för att det är den "svenska modellen" istället för att reflektera över att de allra flesta länder valt att inte följa det arbetssättet.MartinG skrev: ↑08 nov 2023 07:50Jag skulle betydligt hellre se lagstiftning än förhandlingar mellan fackförbund och arbetsgivarorganisationer. Varför ska beslut flyttas till odemokratiska intresseorganisationer? Jag har inte röstat fram varken LO eller SAF.Fader J skrev: ↑07 nov 2023 21:50En fråga. Vem vill att riksdagen ska fatta beslut om sådant som i Norden (visst finns det nyanser mellan våra länder, men huvudlinjen är tydlig) regleras i kollektivavtal? Jag kan inte föreställa mig att något politiskt parti skulle se en vinst för dem själva i en sådan situation.
Försvagas kollektivavtalen för mycket kommer vi på sikt inte ha en chans i världen visavi EU-rätten att hävda undantag från minimilöner och annat som vi just nu klarar oss ifrån då vi har en helt annorlunda modell för avtalshantering på arbetsrättens område. Utan att vara en överdriven vän av LO-förbunden eller socialdemokratins ekonomiska politik (vare sig i sin originaltappning eller i regeringens nuvarande Jimmiecoverversion) så stödjer jag facken i denna fråga. Inklusive sympatistrejker.
För alternativet, med en partipolitiskt genomreglerad arbetsrätt och arbetsmarknad, där fack och arbetsgivare gemensamt tappar makt till regeringar av olika partifärger, skrämmer i vart fall mig betydligt mer.
Ja nu syftade ju inte jag på att det inte var olagligt för facket att göra denna typ av åtgärder, vilket på en del punkter i detta läget är lite över gränsen IMO.Mickep skrev: ↑08 nov 2023 11:15Det är fullkomligt lagligt, Att ha sympatistrejker är tillåtet och har stöd i lagen. Dock är det inte det i alla länder och arbetsgivarna har sedan länge velat få till en lagändring om detta. (eftersom de säger att det strider mot fredsplikten när kollektivanslutna företag strejkar för att stödja annat). När elektrikerna strejkar så är det blockad, vilket innebär att man inte får skicka annan för att utföra arbetet. blockad kan innebära att man fysiskt hindrar andra från att utföra arbete.
Ja det kallas vilda strejker och är olagligt. Men facken har lagens tillstånd att göra detta för att få till kollektivavtal. (så de har inte ett carte blanche att göra sådant när vad eller var de behagar. Utan det är ett begränsat tillfällen och situationer. som detta.
Undra om de som har betalat in till IF Metall i många år tycker att det är en bra idé att spendera dessa pengar på att tvinga Tesla till kollektivavtal.bjornnilsson skrev: ↑08 nov 2023 13:34I utländsk press har konflikten lagts upp som att lilla Sverige utmanar giganten Tesla. Jag skulle personligen vända på dramaturgin. Ett fackförbund med gigantisk strejkkassa (10 miljarder!) ... som INTE redovisar antalet fackanslutna hos Tesla (kan man anta att de gjort en höna av en fjäder?)... och som nu är på väg att göra ägandet av en Tesla förenat med livsfara. Vad säger de exempelvis till den som inte får sina däck omlagda i tid och vattenplanar som konsekvens? Att det är den svenska modellen? Jag är på riktigt helt förbluffad. Om jag tyckte illa om facket tidigare så är det inget mot vad jag känner nu. Jag tror och hoppas att IF Metal vid någon tidpunkt får göra en rejäl avbön från vad de nu än pysslar med och skämmas ordentligt.
Jag som fackansluten (till annat förbund) överväger på riktigt att lämna då jag inte på något sätt stöttar deras tillvägagångsätt.JONI skrev: ↑08 nov 2023 13:49Undra om de som har betalat in till IF Metall i många år tycker att det är en bra idé att spendera dessa pengar på att tvinga Tesla till kollektivavtal.bjornnilsson skrev: ↑08 nov 2023 13:34I utländsk press har konflikten lagts upp som att lilla Sverige utmanar giganten Tesla. Jag skulle personligen vända på dramaturgin. Ett fackförbund med gigantisk strejkkassa (10 miljarder!) ... som INTE redovisar antalet fackanslutna hos Tesla (kan man anta att de gjort en höna av en fjäder?)... och som nu är på väg att göra ägandet av en Tesla förenat med livsfara. Vad säger de exempelvis till den som inte får sina däck omlagda i tid och vattenplanar som konsekvens? Att det är den svenska modellen? Jag är på riktigt helt förbluffad. Om jag tyckte illa om facket tidigare så är det inget mot vad jag känner nu. Jag tror och hoppas att IF Metal vid någon tidpunkt får göra en rejäl avbön från vad de nu än pysslar med och skämmas ordentligt.
Jag tror nog de flesta av oss här har kollektivavtal. Verkar vara ca 87% av tjänstemän och 94% av "arbetare" som täcks av kollektivavtal, så jag tror helt enkelt att du har fel.
Men bara för att man är emot facket så behöver man ju inte vara emot bra arbetsvillkor. Jag har tex valt att gå med på sämre arbetsvillkor än vad facket stipulerar för att andra som är yngre och tjänar mindre ska få bättre villkor än vad facket ger.
Det är förstås inte sant, jag har tillgång till ett anställningsavtal hos Tesla (som jag inte kan dela av uppenbara skäl) och det ingår självklart avsättningar till tjänstepension.vigge50 skrev: ↑08 nov 2023 14:14Recharge skrev ännu en artikel om det idag där de beskrev att Tesla körde på som vanligt och att IF Metall ventilerade sin frustration.
Däremot så var det en som kommenterade på Facebook att det var förj*veligt att de anställda inte strejkade. När jag frågade honom så påstår han att han vet om att Tesla inte betalar ut någon tjänstepension.
Om det stämmer eller ej har jag ingen aning om, skulle vara väldigt intressant att veta Tesla anställdas avtal då man inte riktigt vet vad som är sant och vad som någon hittat på i denna röran.