taliz skrev: ↑22 okt 2023 11:56
Legato skrev: ↑22 okt 2023 11:49
taliz skrev: ↑22 okt 2023 11:41
Legato skrev: ↑22 okt 2023 11:35
Nect skrev: ↑21 okt 2023 20:26
Hittar du en begagnad e-tron för 300k får du gärna hojta till så köper en till som får gå som andra bil.
Men känns som att de lär inte gå för 300k så länge de inte gått 20k mil.
Korrekt. Tror faktiskt det blir
väldigt svårt att hitta en 55a ens med 20k mil för 300k.
Kan inte minnas att jag sett någon 55a säljas för under 400 ens, oavsett mil. Det är, som jag skrivit väldigt många gånger, en stor skillnad på faktisk
försäljning (vilket givetvis är det relevanta) jämfört med
avslut under reservationspris.
Har inte heller sett någon 50a under 350k vad jag kan minnas.
400k respektive 350k för långmilare kommer vi nog få se i närtid dock. Kanske även några basutrustade Proline med 8-10k mil.
Vi har sett auktioner med avslut under 400 för 55or, där det sedan stått "såld" på kvds site och ägarbyte sedan skett...
Faktum är att väldigt många auktioner för 55or verkar gå runt 400 eller strax under på sistone. Att då insistera att de minsann säljs för mkt mer bakom kulisserna tror jag inte mkt på.
Särskilt inte när det finns annonser från handlare på blocket på 55or för under 440 där de bjuder på vinterdäck, 12 mån garanti & 6 mån försäkring... nån marginal ska de ju ha liksom.
I en nedåtgående marknad är det liksom sakens natur att grejer säljs under förväntat pris. Samma sak med bostäder nu. Ju längre säljarna håller ut ju lägre pris får de. Allt fler börjar inse det...
Skillnaden mellan dig och mig är ju bara att du gissar medan jag haft högsta avslut på flera av de bilar du pratar om och
vet att säljarna varit helt ointresserade av affär ens i närheten av de nivåer där avsluten skett.
Och nej, det finns inte heller någon sådan annons som du hävdar med bilar som gått under 10k mil.
Som jag skrev så kan det absolut
komma avslut på lägre nivåer framåt, men det är helt uppenbart att det inte är de nivåerna som råder idag.
Jag gissar inte. Vad bilarna klubbats för finns på kvds sida.
Det är väldigt många bilar som kvd lägger ut om och om igen. Det är också en naturlig del av en fallande marknad. Till slut tvingas säljarna acceptera att de inte kommer få det pris de hoppats på.
Aha, så nu är det under 10k mil som är kriteriet? Du har ju själv köpt massa långmilare så hur kom du till detta plötsliga krav?
Jo det är uppenbart eftersom auktion efter auktion slutar på de nivåerna. Hade det varit undantag så visst, men nu är det tydligt att det är dessa priser köparna är villiga att ge. Annars hade buden varit högre, svårare än så är det inte.
Jo du gissar. Du gissar dessutom din vana trogen väldigt dåligt. Återigen, priserna som listas är inte pris försäljning faktiskt skett till (annat än vid uppnådd reservation). Fascinerande att detta är så svårt för dig att ta in.
Att bilar läggs ut flera ggr sker givetvis oavsett marknad. Du gör dessutom det felaktiga antagandet att säljarna
tvingas sälja. Så är inte fallet, många tar helt enkelt tillbaka sina bilar.
Nej, 10k mil var inte gränsen men däremot 400k. Den bil du hänvisar till uppfyller varken det ena eller det andra. Däremot skrev jag att vi säkert kommer se långmilare nedåt 400k i närtid...
Återigen, vad bilar
inte säljs till för pris har extremt liten relevans. Det är faktiska försäljningar som räknas (oavsett marknad). Att avsluten
ibland skett under 400k kan absolut vara en indikation på att det är nivåer som
kommer (eller inte kommer), men vi är uppenbarligen inte där ännu.