Rep.kost på 50k - till följd av dålig kundservice? Kompressor död..
Moderator: Redaktion
- DriveToSurvive
- Teslaägare
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 21 sep 2023 20:56
Rep.kost på 50k - till följd av dålig kundservice? Kompressor död..
Behöver hjälp från er med mer kunskap och erfarenheter kring A/C och kontakt med Tesla, och få göra en liten rant mot Tesla i Mölndal..
Kör en Model S 2020 (så nybilsgarantin har löpt ut..)
-Fick för några veckor sedan problem med min AC på bilen. Det började komma ett nästan "bubblande" svagt ljud när ACn var aktiv, när den stängdes av försvann ljudet så det var klart relaterat till ACn. Bokade en verkstadstid genom appen, laddade upp en film med ljudet efter att Tesla efterfrågat detta och fick en tid 29/8.
-Körde de 15 mil jag har till verkstaden och lämnade in bilen. Oturligt nog försvann strömmen i hela Mölndal och likaså Teslas verkstad i över en timme vilket gjorde att de inte kunde utföra några jobb, detta innan de ens hunnit ta in min bil. I och med att jag bor långväga ifrån ställde jag frågan vad de trodde om tidsschemat, och de rekommenderade mig att boka en ny tid vid senare tillfälle för att inte riskera fastna i GBG, så körde de 15 milen hem igen. Inte Teslas fel att strömmen gick, så inte mycket att göra åt.
-Ny tid bokades till 13/9 10.00. Några dagar innan dess hör Tesla av sig och frågar om jag kan lämna bilen tidigare på morgonen för att vara säkra på att hinna klart med bilen. I och med avståndet på 15 mil och tre barn som ska hanteras på morgonen var detta inte möjligt till 13e och jag frågade då om jag ska boka en tid längre fram för att kunna vara på plats tidigare, vilket de tyckte var en bra idé och ny tid till 19/9 bokades.
-Det som nu händer innan jag hunnit in på verkstad är att ACn börjar göra fruktansvärda ljud med starka vibrationer i bilen vilket gör det omöjligt att köra med ACn påslagen.
-19/9 är det äntligen dags för verkstad. Får en notis under eftermiddagen att bilen är klar och färdig för upphämtning. Hoppar in i bilen och ska köra hem när jag inser att ACn inte alls funkar utan bara sprutar varmluft. Går in till Tesla och får till slut prata med en servicerådgivare som berättar att de hittat läckage på ACn som de nu lagat och fyllt upp, men att Kompressorn också är trasig och måste bytas, och att de återkommer med ett kostnadsförslag (funderar på om det bara var en undanflykt, för 5min efter att jag åkt plingar det till med ett kostnadsförslag på 51.000...
-20/9. Efter lite googlande kring AC och kompressorer så verkar det som att det inte är en god idé att köra runt med en trasig AC då större skador kan uppkomma. Skriver då i mitt service-ärende och frågar om bilen kan användas eller om den bör stå still. Lite senare ringer de upp mig och berättar att man inte bör köra med trasig AC då det kan uppkomma skador på bilen till följd av detta.
Allt detta lämnar mig med några frågor;
- Kan det vara så att jag först bara hade ett läckage på ACn, men efter att jag kört typ 200mil (kör en del i tjänsten) så gav kompressorn upp till följd av att ACn inte var hel?
- Om det är så, HUR kan Tesla vid flera tillfällen rekommendera mig att boka senare tid vid flera tillfällen?
- Är jag bara dum i huvudet som borde inse att man INTE ska köra bilen om man har ett litet missljud från ACn?
- Om det är rimligt att man inte vet om att bilen inte ska rulla med AC, HUR I H-VETE kan jag ha kontakt med Teslas servicerådgivare vid 5 OLIKA TILLFÄLLEN utan att en enda påpekar att jag inte borde köra bilen, utan att de berättar det först när jag ställer frågan?!!
- Ska jag acceptera att Tesla vill ha ytterligare 51.000 för att laga min AC, eller bör de ta på sig en del av det här ansvaret?
Nu ska jag försöka sänka pulsen lite..
Kör en Model S 2020 (så nybilsgarantin har löpt ut..)
-Fick för några veckor sedan problem med min AC på bilen. Det började komma ett nästan "bubblande" svagt ljud när ACn var aktiv, när den stängdes av försvann ljudet så det var klart relaterat till ACn. Bokade en verkstadstid genom appen, laddade upp en film med ljudet efter att Tesla efterfrågat detta och fick en tid 29/8.
-Körde de 15 mil jag har till verkstaden och lämnade in bilen. Oturligt nog försvann strömmen i hela Mölndal och likaså Teslas verkstad i över en timme vilket gjorde att de inte kunde utföra några jobb, detta innan de ens hunnit ta in min bil. I och med att jag bor långväga ifrån ställde jag frågan vad de trodde om tidsschemat, och de rekommenderade mig att boka en ny tid vid senare tillfälle för att inte riskera fastna i GBG, så körde de 15 milen hem igen. Inte Teslas fel att strömmen gick, så inte mycket att göra åt.
-Ny tid bokades till 13/9 10.00. Några dagar innan dess hör Tesla av sig och frågar om jag kan lämna bilen tidigare på morgonen för att vara säkra på att hinna klart med bilen. I och med avståndet på 15 mil och tre barn som ska hanteras på morgonen var detta inte möjligt till 13e och jag frågade då om jag ska boka en tid längre fram för att kunna vara på plats tidigare, vilket de tyckte var en bra idé och ny tid till 19/9 bokades.
-Det som nu händer innan jag hunnit in på verkstad är att ACn börjar göra fruktansvärda ljud med starka vibrationer i bilen vilket gör det omöjligt att köra med ACn påslagen.
-19/9 är det äntligen dags för verkstad. Får en notis under eftermiddagen att bilen är klar och färdig för upphämtning. Hoppar in i bilen och ska köra hem när jag inser att ACn inte alls funkar utan bara sprutar varmluft. Går in till Tesla och får till slut prata med en servicerådgivare som berättar att de hittat läckage på ACn som de nu lagat och fyllt upp, men att Kompressorn också är trasig och måste bytas, och att de återkommer med ett kostnadsförslag (funderar på om det bara var en undanflykt, för 5min efter att jag åkt plingar det till med ett kostnadsförslag på 51.000...
-20/9. Efter lite googlande kring AC och kompressorer så verkar det som att det inte är en god idé att köra runt med en trasig AC då större skador kan uppkomma. Skriver då i mitt service-ärende och frågar om bilen kan användas eller om den bör stå still. Lite senare ringer de upp mig och berättar att man inte bör köra med trasig AC då det kan uppkomma skador på bilen till följd av detta.
Allt detta lämnar mig med några frågor;
- Kan det vara så att jag först bara hade ett läckage på ACn, men efter att jag kört typ 200mil (kör en del i tjänsten) så gav kompressorn upp till följd av att ACn inte var hel?
- Om det är så, HUR kan Tesla vid flera tillfällen rekommendera mig att boka senare tid vid flera tillfällen?
- Är jag bara dum i huvudet som borde inse att man INTE ska köra bilen om man har ett litet missljud från ACn?
- Om det är rimligt att man inte vet om att bilen inte ska rulla med AC, HUR I H-VETE kan jag ha kontakt med Teslas servicerådgivare vid 5 OLIKA TILLFÄLLEN utan att en enda påpekar att jag inte borde köra bilen, utan att de berättar det först när jag ställer frågan?!!
- Ska jag acceptera att Tesla vill ha ytterligare 51.000 för att laga min AC, eller bör de ta på sig en del av det här ansvaret?
Nu ska jag försöka sänka pulsen lite..
Re: Rep.kost på 50k - till följd av dålig kundservice? Kompressor död..
Det är ju såklart väldigt tråkigt och oturligt att din AC har gått sönder, men eftersom allt hände efter garantin har gått ut så behöver de ju inte täcka det på garantin.
Normalt sett brukar en läcka leda till att kompressorn stannar och vägrar starta när trycket är för lågt, just för att inte skada systemet ytterligare. Du måste haft antingen maximal otur att både gas och smörjmedel i systemet läckt ut innan lågtrycksvakten löst ut, eller så var där ingen läcka från början, utan felet låg hela tiden i kompressorn.
Eftersom det inte är ett garantijobb, ring runt och kolla om en AC-specialist kan lösa jobbet billigare, t.ex. Med en kompressor från en bildemontering. Specialisten i Stockholm jag anlitat (för andra bilmärken) har konsistent legat på under halva priset mot märkesverkstad för samma reparation (läcka på Mercedes 2ggr, kondensorbyte på Honda 1 gång)
Normalt sett brukar en läcka leda till att kompressorn stannar och vägrar starta när trycket är för lågt, just för att inte skada systemet ytterligare. Du måste haft antingen maximal otur att både gas och smörjmedel i systemet läckt ut innan lågtrycksvakten löst ut, eller så var där ingen läcka från början, utan felet låg hela tiden i kompressorn.
Eftersom det inte är ett garantijobb, ring runt och kolla om en AC-specialist kan lösa jobbet billigare, t.ex. Med en kompressor från en bildemontering. Specialisten i Stockholm jag anlitat (för andra bilmärken) har konsistent legat på under halva priset mot märkesverkstad för samma reparation (läcka på Mercedes 2ggr, kondensorbyte på Honda 1 gång)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Rep.kost på 50k - till följd av dålig kundservice? Kompressor död..
Garantin är väl 4 år? Du kanske har kört mer än 8000 mil?
- DriveToSurvive
- Teslaägare
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 21 sep 2023 20:56
Re: Rep.kost på 50k - till följd av dålig kundservice? Kompressor död..
Yes har rullat en bit över 11.000mil
Tack för infon och tipset, ska höra mig för med dem och kolla fler verkstäder!tor-ake skrev: ↑21 sep 2023 22:27Det är ju såklart väldigt tråkigt och oturligt att din AC har gått sönder, men eftersom allt hände efter garantin har gått ut så behöver de ju inte täcka det på garantin.
Normalt sett brukar en läcka leda till att kompressorn stannar och vägrar starta när trycket är för lågt, just för att inte skada systemet ytterligare. Du måste haft antingen maximal otur att både gas och smörjmedel i systemet läckt ut innan lågtrycksvakten löst ut, eller så var där ingen läcka från början, utan felet låg hela tiden i kompressorn.
Eftersom det inte är ett garantijobb, ring runt och kolla om en AC-specialist kan lösa jobbet billigare, t.ex. Med en kompressor från en bildemontering. Specialisten i Stockholm jag anlitat (för andra bilmärken) har konsistent legat på under halva priset mot märkesverkstad för samma reparation (läcka på Mercedes 2ggr, kondensorbyte på Honda 1 gång)
Re: Rep.kost på 50k - till följd av dålig kundservice? Kompressor död..
Hur långt har bilen gått?
Maskinskadeförs. kanske täcker det?
Maskinskadeförs. kanske täcker det?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Rep.kost på 50k - till följd av dålig kundservice? Kompressor död..
Tänker också maskinskada. Kolla med försäkringsbolaget!
Multicoat Red Model X P100D
Re: Rep.kost på 50k - till följd av dålig kundservice? Kompressor död..
Maskinskada täcker normalt ac-kompressor.
Jag har fått den bytt på en tidigare bil.
Jag har fått den bytt på en tidigare bil.
Re: Rep.kost på 50k - till följd av dålig kundservice? Kompressor död..
Givet att du har helförsäkring när försäkringsbolaget ta kostnaden (minus självrisk då) inom ramen för maskinskada.
Maskinskada brukar vara till 12 000 mil, ibland 15 000 mil. En viktig detalj som många missar.
Maskinskada brukar vara till 12 000 mil, ibland 15 000 mil. En viktig detalj som många missar.
Model S Plaid -23
red multicoat, vit inredning, FSD, HW3
Sveriges enda med 22" Concaver CVR4?
red multicoat, vit inredning, FSD, HW3
Sveriges enda med 22" Concaver CVR4?
Re: Rep.kost på 50k - till följd av dålig kundservice? Kompressor död..
En kanske dum fråga: Varför kunde du inte köra bilen utan AC:en aktiverad? AC:n går ju att stänga av.
Re: Rep.kost på 50k - till följd av dålig kundservice? Kompressor död..
Nyttjar inte Tesla samma system både för värme och kyla till kupé, motorer och batteri? (Hade för mig det med octavalven)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Rep.kost på 50k - till följd av dålig kundservice? Kompressor död..
Jo, delvis, jag tänkte att om kupé AC var avstängd så behövdes kanske ingen AC för att kyla batteriet om man kör försiktigt. Tycker att Tesla borde kunna gett råd + att stängt kompressorn helt med vissa förhållningsorder om visst körsätt, i stället för att ignorera problemet med tråkig utgång.
- My Blue Tesla
- Teslaägare
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 28 okt 2023 16:10
- Referralkod: ts.la/alexander675019
Re: Rep.kost på 50k - till följd av dålig kundservice? Kompressor död..
Hej! Detta är en gammal tråd men hur gick det? Blev det ett försäkringsärende?
Tesla reglerar ju inga maskinskador med f-bolagen eller beg. garantier (fragus). Får man ligga ute med pengarna själv då och bara betala tesla först eller hur fungerar det?
Fragus ville att man skulle vända sig till en annan verkstad, finns ju inte många andra som skruvar med dem än de själva. De var inte så hjälpsamma med hanteringen.
Trygg Hansa skrev att en handläggare kommer att kontakta en. Någon som har erfarenhet av en hanterad maskinskada?
Tack
Tesla reglerar ju inga maskinskador med f-bolagen eller beg. garantier (fragus). Får man ligga ute med pengarna själv då och bara betala tesla först eller hur fungerar det?
Fragus ville att man skulle vända sig till en annan verkstad, finns ju inte många andra som skruvar med dem än de själva. De var inte så hjälpsamma med hanteringen.
Trygg Hansa skrev att en handläggare kommer att kontakta en. Någon som har erfarenhet av en hanterad maskinskada?
Tack