Övningskörning med Tesla Y?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av FStaake »

Dottern har nu fyllt 16 år och vill börja övningsköra.
Under handledarutbildningen blev det tydligt att körskolorna har svårt att få fram manuellt växlade bilar.
Samtidigt fick jag intrycket av att det underlättade för eleven om hen körde samma typ av bil, manuell eller automat i både körskolan och hemmavid.
Så jag var nästan inne på att köpa en övningskörningsbil men så pratade jag en kollega vars son kör både elbil (Opel, tror jag dom har) och en Volvo XC70 automat och tyckte det fungerade utmärkt och menade på att man oavsett måste lära om lite när man byter bil. Det stämmer ju att det var lite omlärning som krävdes för att vänja sig vid Teslas one-pedal-driving.
Så just nu är jag kluven till hur vi ska göra.

Hur har ni gjort?

Och om ni har någon erfarenhet av övningskörning vilket pedalläge har ni valt?
Vi kör med "håll", men för att underlätta reflexinlärning av att flytta foten till bromsen för att stanna fordonet kanske något av "Frirulla" eller "Krypkörning" är att rekomendera?
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av Trevlig »

Kör med Teslan men sätt regenerativ broms på låg så hon blir van med pedalen
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av ErikHallq »

FStaake skrev: 21 aug 2023 10:32
Dottern har nu fyllt 16 år och vill börja övningsköra.
Under handledarutbildningen blev det tydligt att körskolorna har svårt att få fram manuellt växlade bilar.
Samtidigt fick jag intrycket av att det underlättade för eleven om hen körde samma typ av bil, manuell eller automat i både körskolan och hemmavid.
Så jag var nästan inne på att köpa en övningskörningsbil men så pratade jag en kollega vars son kör både elbil (Opel, tror jag dom har) och en Volvo XC70 automat och tyckte det fungerade utmärkt och menade på att man oavsett måste lära om lite när man byter bil. Det stämmer ju att det var lite omlärning som krävdes för att vänja sig vid Teslas one-pedal-driving.
Så just nu är jag kluven till hur vi ska göra.

Hur har ni gjort?

Och om ni har någon erfarenhet av övningskörning vilket pedalläge har ni valt?
Vi kör med "håll", men för att underlätta reflexinlärning av att flytta foten till bromsen för att stanna fordonet kanske något av "Frirulla" eller "Krypkörning" är att rekomendera?
Skulle säga att frirullning eller krypkörning är bra båda två. Båda tvingar henne att använda bromsen för att stanna helt. Om man kör med att den stannar av sig själv så är risken att hon blir överraskad att bilen rullar vidare och sen "panikar" lite om hon kör upp i en annan bil och kuggar direkt. Regen kan du ställa ner om du har S3XY buttons, men annars skulle jag låta det vara. Oavsett så kan det ju vara bra, efter hon är van att bara låta henne övningsköra en helt annan bil bara för att. Bara för att få känna att andra bilar känns annorlunda


Edit: Just ja, om hon ska ta manuellt kort dock, så skulle jag nog bara köra teslan i början för att lära sig basics. Men ganska snart gå över till en bil med manuell låda. Annars blir det tufft på uppkörningen
Trevlig skrev: 21 aug 2023 10:33
Kör med Teslan men sätt regenerativ broms på låg så hon blir van med pedalen
Går inte på en Model Y, bara äldre Model 3 som kan det. Om du inte har S3XY buttons.
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
ola_nilsson
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 okt 2021 18:03

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av ola_nilsson »

Har tre barn. De två första har tagit manuella körkort (följdaktigen övningskört med ICE-bil). Med tredje barnet började vi på samma sätt, men när han skrev in sig på körskola så kom alla överens om att köra automat. Vi bytte till övningskörning med Y hemma och ICE-automat på körskolan. Standard one-pedal på Y och vanligt/gammaldags beteende på körskolan. Har fungerat hur bra som helst så långt.

Det är stor skillnad på att lära någon köra i Y mot manuell-ICE. Man kommer betydligt snabbare till trafikbeteende och slipper en massa tid på koppling/växling.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av FStaake »

Trevlig skrev: 21 aug 2023 10:33
Kör med Teslan men sätt regenerativ broms på låg så hon blir van med pedalen
Den inställningen finns inte på Y, tyvärr.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 959
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av agehall »

Undrar hur länge vi kommer hålla på med separata behörigheter för manuell växellåda… Känns som att det är ganska förlegat. Det vore bättre att de införde behörigheter för att få dra ett släp oavsett vikt.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
tesla newbie
Inlägg: 509
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av tesla newbie »

Är lite i samma sits och funderar nog på att låta dottern ta automatkörkort. Det kommer gå oerhört mycket snabbare. Utifrån vår situation och med tanke på att det om några år inte kommer säljas några nya fossilbilar i Sverige så ser jag inte riktigt poängen med att lägga ned en massa tid och energi på att lära ut manuell växling.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av M3apan »

Vi kör manuell gammel Opel med mamman och S LR (med yoke och allt vad det innebär) hos oss. Funkar jättebra. 16-18 åringar är betydligt mer anpassningsbara än vad vi kanske själva är, så det är inga problem. Får båda världarna på en gång.
Användarvisningsbild
Teslabilen2023
Teslaägare
Inlägg: 190
Blev medlem: 06 mar 2023 11:35

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av Teslabilen2023 »

M3apan skrev: 21 aug 2023 12:45
Vi kör manuell gammel Opel med mamman och S LR (med yoke och allt vad det innebär) hos oss. Funkar jättebra. 16-18 åringar är betydligt mer anpassningsbara än vad vi kanske själva är, så det är inga problem. Får båda världarna på en gång.
Är väl lite på individuell basis också. För en del är den manuella växlingen helt oproblematisk att få in i ryggraden. För andra tar det lång tid och tar bort mycket av den uppmärksamhet som skulle behöva läggas på trafiksituationen.

Så jag har ett barn med körkort för manuell bil, en annat barn med körkort för automat. Olika förutsättningar.

(Sen generellt tror jag att manuellt växlade bilar kommer vara museiföremål och entusiastbilar rätt snart, så behovet är nog rätt litet.)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7264
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av fth »

Jag har övningskört med två barn enbart i vår Tesla Model X, båda fick körkortet på första försöket.

Det finns väl egentligen ingen direkt anledning att ta "riktigt" körkort längre?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
tesla newbie
Inlägg: 509
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av tesla newbie »

fth skrev: 21 aug 2023 12:57
Jag har övningskört med två barn enbart i vår Tesla Model X, båda fick körkortet på första försöket.

Det finns väl egentligen ingen direkt anledning att ta "riktigt" körkort längre?

/fth
Är väl automatkörkort (elbilskörkort?) som är det nya "riktiga". Jag har aldrig förstått varför förmågan att manuellt kompensera för en förbränningsmotors brister ska vara så viktig. Vi har ju enbart koppling och växlar eftersom förbränningsmotorer har en så dålig vridmomentkurva jämför med elmotorer, samt att de drar så enorma mängder energi på höga varv. Tycker argumentet att man inte "kan köra bil", om man inte kan trampa på en koppling och växla i H-mönster, är mycket märkligt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7264
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av fth »

tesla newbie skrev: 21 aug 2023 13:19
Är väl automatkörkort (elbilskörkort?) som är det nya "riktiga". Jag har aldrig förstått varför förmågan att manuellt kompensera för en förbränningsmotors brister ska vara så viktig. Vi har ju enbart koppling och växlar eftersom förbränningsmotorer har en så dålig vridmomentkurva jämför med elmotorer, samt att de drar så enorma mängder energi på höga varv. Tycker argumentet att man inte "kan köra bil", om man inte kan trampa på en koppling och växla i H-mönster, är mycket märkligt.
Jag håller helt med, det andra argumentet som brukar dras fram är att mina barn inte kommer att kunna hyra dom billigaste, sunkigaste, och osäkraste bilarna som finns när dom är på semester.

Det ser jag som en fördel.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7719
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av mikebike »

tesla newbie skrev: 21 aug 2023 12:37
Är lite i samma sits och funderar nog på att låta dottern ta automatkörkort. Det kommer gå oerhört mycket snabbare. Utifrån vår situation och med tanke på att det om några år inte kommer säljas några nya fossilbilar i Sverige så ser jag inte riktigt poängen med att lägga ned en massa tid och energi på att lära ut manuell växling.
Det finns fortfarande gamla bilar i omlopp. Med nytaget körkort brukar man vara hänvisad till äldre bilar. Sedan kan man hamna på en arbetsplats där det förekommer manuellt växlade bilar.

Jag skulle f.ö. inte få köra min PV med "manuellt" körkort.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Phats0
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 maj 2023 17:36

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av Phats0 »

Är det inga krav på handbroms längre när man övningskör hemma?
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av Banane »

Phats0 skrev: 21 aug 2023 14:33
Är det inga krav på handbroms längre när man övningskör hemma?
Det förutsätter väl nästan en klassisk krycka att kunna rycka i?
Användarvisningsbild
lukin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 apr 2023 13:54

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av lukin »

Phats0 skrev: 21 aug 2023 14:33
Är det inga krav på handbroms längre när man övningskör hemma?
https://teknikensvarld.expressen.se/bil ... bromsspak/
Model Y RWD 2023
Skoda Enyaq 80X 2023
VW ID.3 1st Edition 2021
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 617
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av Anderzzon »

Min fru tog körkort för några veckor sedan och har övningskört i vår Model Y. På körskolan körde hon mest en Volvo XC40 elbil. Hon sa att den stora skillnaden är att creepen är mycket svagare i Teslan och såklart att blinkersspaken beter sig annorlunda.
När jag körde upp för massa år sen hyrde jag en Volvo S60, som Trafikverket då använde, dagen innan för att vara bekant med bilen och dragläget och så.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7719
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av mikebike »

Phats0 skrev: 21 aug 2023 14:33
Är det inga krav på handbroms längre när man övningskör hemma?
Det var inte krav när jag övningskörde 1979 (heller).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14629
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av taliz »

mikebike skrev: 21 aug 2023 13:33
tesla newbie skrev: 21 aug 2023 12:37
Är lite i samma sits och funderar nog på att låta dottern ta automatkörkort. Det kommer gå oerhört mycket snabbare. Utifrån vår situation och med tanke på att det om några år inte kommer säljas några nya fossilbilar i Sverige så ser jag inte riktigt poängen med att lägga ned en massa tid och energi på att lära ut manuell växling.
Det finns fortfarande gamla bilar i omlopp. Med nytaget körkort brukar man vara hänvisad till äldre bilar. Sedan kan man hamna på en arbetsplats där det förekommer manuellt växlade bilar.

Jag skulle f.ö. inte få köra min PV med "manuellt" körkort.
Finns gott om gamla bilar med automat. Jag skulle själv aldrig köpa en bruksbil med manuell låda, känner ingen äger en sådan längre heller. Alla kör automat.
Är man intresserad av veteranbilar bör man nog ta kort för manuellt, annars inte. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7719
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av mikebike »

taliz skrev: 21 aug 2023 15:32
mikebike skrev: 21 aug 2023 13:33
tesla newbie skrev: 21 aug 2023 12:37
Är lite i samma sits och funderar nog på att låta dottern ta automatkörkort. Det kommer gå oerhört mycket snabbare. Utifrån vår situation och med tanke på att det om några år inte kommer säljas några nya fossilbilar i Sverige så ser jag inte riktigt poängen med att lägga ned en massa tid och energi på att lära ut manuell växling.
Det finns fortfarande gamla bilar i omlopp. Med nytaget körkort brukar man vara hänvisad till äldre bilar. Sedan kan man hamna på en arbetsplats där det förekommer manuellt växlade bilar.

Jag skulle f.ö. inte få köra min PV med "manuellt" körkort.
Finns gott om gamla bilar med automat. Jag skulle själv aldrig köpa en bruksbil med manuell låda, känner ingen äger en sådan längre heller. Alla kör automat.
Är man intresserad av veteranbilar bör man nog ta kort för manuellt, annars inte. ;)
I mitt fall har jag ärvt bilen efter min far, som köpte den ny 1962. Annars är jag inte överdrivet intresserad av veteranbilar, men de flesta bilar jag ägt har varit manuella. Inklusive den BMW Z3 jag hade ett par år. Brorsans Porsche är också manuell. Varken den eller Z3:an är väl att betrakta som veteranbilar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5685
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev: 21 aug 2023 13:33
tesla newbie skrev: 21 aug 2023 12:37
Är lite i samma sits och funderar nog på att låta dottern ta automatkörkort. Det kommer gå oerhört mycket snabbare. Utifrån vår situation och med tanke på att det om några år inte kommer säljas några nya fossilbilar i Sverige så ser jag inte riktigt poängen med att lägga ned en massa tid och energi på att lära ut manuell växling.
Det finns fortfarande gamla bilar i omlopp. Med nytaget körkort brukar man vara hänvisad till äldre bilar. Sedan kan man hamna på en arbetsplats där det förekommer manuellt växlade bilar. [...
Undrar hur vanligt det är med manuellt växlade bilar på arbetsplatser idag – eller hur vanligt det kommer vara om ca. två år... Det är ju det som är aktuellt i det här fallet...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 11079
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 21 aug 2023 17:09
mikebike skrev: 21 aug 2023 13:33
tesla newbie skrev: 21 aug 2023 12:37
Är lite i samma sits och funderar nog på att låta dottern ta automatkörkort. Det kommer gå oerhört mycket snabbare. Utifrån vår situation och med tanke på att det om några år inte kommer säljas några nya fossilbilar i Sverige så ser jag inte riktigt poängen med att lägga ned en massa tid och energi på att lära ut manuell växling.
Det finns fortfarande gamla bilar i omlopp. Med nytaget körkort brukar man vara hänvisad till äldre bilar. Sedan kan man hamna på en arbetsplats där det förekommer manuellt växlade bilar. [...
Undrar hur vanligt det är med manuellt växlade bilar på arbetsplatser idag – eller hur vanligt det kommer vara om ca. två år... Det är ju det som är aktuellt i det här fallet...
Min son håller på att ta körkort nu och var inne på att ta automatkörkort. Han är nyss utbildad kock och restaurangen han gjorde sin praktik har manuell på skåpbilen dom levererar med. Han vill nu ta ett körkort för alla bilar.

I framtiden kommer manuell låda bli ovanligare men det beror ju på hur långt fram i framtiden man behöver sitt körkort.
Lite typiskt för generationen är att man tror att man själv alltid kan välja vilket fordon man förväntas köra.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 617
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av Anderzzon »

Fredrik j skrev: 21 aug 2023 17:23
Lite typiskt för generationen är att man tror att man själv alltid kan välja vilket fordon man förväntas köra.
Fast med det resonemanget borde ju alla ta CE och DE körkort också. Tror majoriteten som tar körkort kan påverka vilken bil de kommer köra. Känner flera som har körkort bara för automat och de har aldrig saknat manuell.

En konstig sak dock när man tar körkort för automat är att det på teorifrågorna kan komma frågor om manuellt växlade bilar.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5685
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev: 21 aug 2023 17:23
SwedishAdvocate skrev: 21 aug 2023 17:09
mikebike skrev: 21 aug 2023 13:33
Det finns fortfarande gamla bilar i omlopp. Med nytaget körkort brukar man vara hänvisad till äldre bilar. Sedan kan man hamna på en arbetsplats där det förekommer manuellt växlade bilar. [...
Undrar hur vanligt det är med manuellt växlade bilar på arbetsplatser idag – eller hur vanligt det kommer vara om ca. två år... Det är ju det som är aktuellt i det här fallet...
Min son håller på att ta körkort nu och var inne på att ta automatkörkort. Han är nyss utbildad kock och restaurangen han gjorde sin praktik har manuell på skåpbilen dom levererar med. Han vill nu ta ett körkort för alla bilar. [...
Blir det övningskörning med Porschen då?... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av Lerumsexpressen »

Mina barn har automatkort och de har övningskört med EV.
De tog några lektioner på körskolan, där en liten del var att få köra deras automatbilar.

Jag kommer nog aldrig köpa en handjagad bil igen.

Arbetsgivare kan ställa krav på körkort men har inte hört att de ställer krav på handjagad.
På småfirmor kanske det kan bli gnäll men större och seriösa företag fixar bil efter uppdrag och personalens behov/kompetens.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Skriv svar