Tesla V2G och V2H
Moderator: Redaktion
Tesla V2G och V2H
Kommer tesla tillåta att batteriet används till annat än drift av bilen?
Det är anmärkningsvärt att Tesla med sin höga svansföring gällande miljöfrågor inte tagit några steg för att använda bilarna som batterilager.
Är det kommersiella intressen då det riskerar att konkurrera ut powewall som gör att man inte tillåter V2G eller V2H ?
Det är anmärkningsvärt att Tesla med sin höga svansföring gällande miljöfrågor inte tagit några steg för att använda bilarna som batterilager.
Är det kommersiella intressen då det riskerar att konkurrera ut powewall som gör att man inte tillåter V2G eller V2H ?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Re: Tesla V2G och V2H
Tesla har inte hårdvara i befintliga bilar för att stödja bidirektionell laddning (V2X). Jag skulle tro att Teslas beslut består i huvudsak i kostnadsbesparingar (i samma anda som USS, radar, lumbar support, etc, etc) och i andra hand efterfrågan.niklas12 skrev: ↑18 aug 2023 09:11Kommer tesla tillåta att batteriet används till annat än drift av bilen?
Det är anmärkningsvärt att Tesla med sin höga svansföring gällande miljöfrågor inte tagit några steg för att använda bilarna som batterilager.
Är det kommersiella intressen då det riskerar att konkurrera ut powewall som gör att man inte tillåter V2G eller V2H ?
Skulle EU kräva eller villkora bidrag på att alla bilar ska ha det efter t ex 2030 så kommer Tesla att gör det. Knappast innan. Det är samma lika som anpassnngar och öppningar av SuC i EU tex.
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Tesla V2G och V2H
Det finns mycket lite att välja på vad gäller den utrustning man måste ha i hemmet för att kunna koppla V2x, jag har bara hört talas om en enda, och den gällde bara till en specifik bil (se teknikveckan.se). Så innan det kommer fler känns det rätt onödigt. Sedan är det ju hönan och ägget....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Tesla V2G och V2H
Det handlar om att ha möjlighet att få ut en 230V från batteriet. (vanlig stickpropp).
Möjliga användning:
Ladda laptoppen när man är ute. (ex företagare på resande fot, event där det behövs ljud ex speaker). Kaffekokare som drivs på el.
Förutom dammsugare när man skall tvätta bilen (högtryck).
Strömavbrott kan ev. Driva hushållsartiklar (om man har förlängningssladd).
men det är V2L. Där ser nog de flesta användningsområden.
Det tror jag kan komma ganska snart. V2G och V2H är lite större saker som mer gynnar nätägare.
Möjliga användning:
Ladda laptoppen när man är ute. (ex företagare på resande fot, event där det behövs ljud ex speaker). Kaffekokare som drivs på el.
Förutom dammsugare när man skall tvätta bilen (högtryck).
Strömavbrott kan ev. Driva hushållsartiklar (om man har förlängningssladd).
men det är V2L. Där ser nog de flesta användningsområden.
Det tror jag kan komma ganska snart. V2G och V2H är lite större saker som mer gynnar nätägare.
Re: Tesla V2G och V2H
Ja tyvärr så verkar profit margins gå före det mesta på Tesla nuförtiden.
Och som sagt det måste ju finnas lösningar på laddarsidan att ta emot elen också.
Men oavsett Tesla strategi så menar du att det är orimligt att tro att det kommer finnas någon lösning på V2G innan 2030 talet ?
Och som sagt det måste ju finnas lösningar på laddarsidan att ta emot elen också.
Men oavsett Tesla strategi så menar du att det är orimligt att tro att det kommer finnas någon lösning på V2G innan 2030 talet ?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 573
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Tesla V2G och V2H
Här finns en bra genomgång av tekniken och supportande aktörer:
https://www.cleanenergyreviews.info/blo ... 2g-v2h-v2l
https://www.cleanenergyreviews.info/blo ... 2g-v2h-v2l
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Tesla V2G och V2H
Intressant länk.Elmil skrev: ↑18 aug 2023 16:35Här finns en bra genomgång av tekniken och supportande aktörer:
https://www.cleanenergyreviews.info/blo ... 2g-v2h-v2l
Tyvärr så är det nog en bra bit kvar med bara 1 laddbox på marknaden som kostar 55.000kr och endast 1 bil som klarar V2G idag.
Det hade nog blivit annat läge om Tesla hade gått i bräschen för detta det hade tvingat alla andra att ha V2G
Men det är nog för låga vinstmarginaler för Tesla i förhållande till investeringen.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Re: Tesla V2G och V2H
För nätägare är det bättre att placera batterier där dom behövs i nätet. Istället för att betala för något som sällan behövs.
Om man behöver reservkraft hemma pga störningar så får det kost vad det kostar. Samt att det ska fungera även när bilen inte är hemma.
Att utrusta alla bilar med V2L är onödigt. Ytterst få skulle använda funktionen.
I vissa arbetsfordon fyller det en funktion och kanske används dagligen. Men i dessa kommer man långt med en vanlig 230 inverter. Samt att många arbetsfordon används bara för transporter.
Om man behöver reservkraft hemma pga störningar så får det kost vad det kostar. Samt att det ska fungera även när bilen inte är hemma.
Att utrusta alla bilar med V2L är onödigt. Ytterst få skulle använda funktionen.
I vissa arbetsfordon fyller det en funktion och kanske används dagligen. Men i dessa kommer man långt med en vanlig 230 inverter. Samt att många arbetsfordon används bara för transporter.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 867
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Tesla V2G och V2H
Nja, V2X kommer bli sjukt stort när tillverkare, elhandlare och nätbolag hittat sina roller och när EU/staten har klara lagar och regler för detta.Nx gen skrev: ↑19 aug 2023 09:53För nätägare är det bättre att placera batterier där dom behövs i nätet. Istället för att betala för något som sällan behövs.
Om man behöver reservkraft hemma pga störningar så får det kost vad det kostar. Samt att det ska fungera även när bilen inte är hemma.
Att utrusta alla bilar med V2L är onödigt. Ytterst få skulle använda funktionen.
I vissa arbetsfordon fyller det en funktion och kanske används dagligen. Men i dessa kommer man långt med en vanlig 230 inverter. Samt att många arbetsfordon används bara för transporter.
Jag som har stora infrastrukturprojekt har massa arbetsmaskiner som skulle kunna och kommer bli krävas vara batterielektriska inom en snar framtid.
Och nej det spelar ingen roll om vad vi tycker här i forumet om det ena eller det andra, det kommer att krävas.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Tesla V2G och V2H
Men stora arbetsmaskiner är dyra och bör rulla dygnet runt. Vid laddning kan dom hjälpa till vid toppar i nätet. Men helst inga större urladdningar. Den dagen dom är autonoma är det samma problem.
Sen byggen i städer kan inte pågå dygnet runt men samtidigt är nätet oftast lågt belastat på natten under laddning.
Sen byggen i städer kan inte pågå dygnet runt men samtidigt är nätet oftast lågt belastat på natten under laddning.
Re: Tesla V2G och V2H
Som IBM sa på den tiden det begav sig, att datorer för vanligt folk aldrig skulle bli någotNx gen skrev: ↑19 aug 2023 09:53För nätägare är det bättre att placera batterier där dom behövs i nätet. Istället för att betala för något som sällan behövs.
Om man behöver reservkraft hemma pga störningar så får det kost vad det kostar. Samt att det ska fungera även när bilen inte är hemma.
Att utrusta alla bilar med V2L är onödigt. Ytterst få skulle använda funktionen.
I vissa arbetsfordon fyller det en funktion och kanske används dagligen. Men i dessa kommer man långt med en vanlig 230 inverter. Samt att många arbetsfordon används bara för transporter.
Re: Tesla V2G och V2H
Ja bara för att du har stor beräkningskraft i telefonen idag betyder inte det att du använder det. Den dagen det inte är en stor kostnad att lägga till V2L i bilen så varför inte.
Re: Tesla V2G och V2H
Fast det där är ju inte riktigt sant.
Tesla har inte hårdvara för V2X via AC.
Det hindrar inte på något sätt möjligheterna för V2X via DC.
DC-laddarna idag är ännu ganska dyra (runt 50k), och tex Tesla behöver ju slå på detta i mjukvaran, men någon extra hårdvara i bilarna behövs inte för detta.
Re: Tesla V2G och V2H
Förutom att ingen kan ta emot dc utan dyr utrustning: Är du säker på att bilen kan mata ut dc med befintlig hw?StefanJJ skrev: ↑29 mar 2024 23:16Fast det där är ju inte riktigt sant.
Tesla har inte hårdvara för V2X via AC.
Det hindrar inte på något sätt möjligheterna för V2X via DC.
DC-laddarna idag är ännu ganska dyra (runt 50k), och tex Tesla behöver ju slå på detta i mjukvaran, men någon extra hårdvara i bilarna behövs inte för detta.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7281
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla V2G och V2H
Cybertruck har fullt stöd för V2X via AC, det är nog inte så osannolikt att andra kommande modeller får det också.StefanJJ skrev: ↑29 mar 2024 23:16Fast det där är ju inte riktigt sant.
Tesla har inte hårdvara för V2X via AC.
Det hindrar inte på något sätt möjligheterna för V2X via DC.
DC-laddarna idag är ännu ganska dyra (runt 50k), och tex Tesla behöver ju slå på detta i mjukvaran, men någon extra hårdvara i bilarna behövs inte för detta.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla V2G och V2H
Jag tror nej, baserat på Teslas filosofi om kostnader (och jag tycker det är rätt).fth skrev: ↑30 mar 2024 10:21Cybertruck har fullt stöd för V2X via AC, det är nog inte så osannolikt att andra kommande modeller får det också.StefanJJ skrev: ↑29 mar 2024 23:16Fast det där är ju inte riktigt sant.
Tesla har inte hårdvara för V2X via AC.
Det hindrar inte på något sätt möjligheterna för V2X via DC.
DC-laddarna idag är ännu ganska dyra (runt 50k), och tex Tesla behöver ju slå på detta i mjukvaran, men någon extra hårdvara i bilarna behövs inte för detta.
/fth
Re: Tesla V2G och V2H
Lånade en CT i Januari av en anställd på Tesla. Han skulle få dubbelriktad laddare installerad veckan efter sa han. Så det kommer.fth skrev: ↑30 mar 2024 10:21Cybertruck har fullt stöd för V2X via AC, det är nog inte så osannolikt att andra kommande modeller får det också.StefanJJ skrev: ↑29 mar 2024 23:16Fast det där är ju inte riktigt sant.
Tesla har inte hårdvara för V2X via AC.
Det hindrar inte på något sätt möjligheterna för V2X via DC.
DC-laddarna idag är ännu ganska dyra (runt 50k), och tex Tesla behöver ju slå på detta i mjukvaran, men någon extra hårdvara i bilarna behövs inte för detta.
/fth
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Tesla V2G och V2H
Ja, vilket håll strömmen "rinner" vid DC-laddning styrs av laddaren på utsidan. Har den högre spänning än batteriet, så "rinner" strömmen in i bilen, har den lägre spänning än batteriet så "rinner" strömmen ut ur bilen. Ren fysik, ingen extra hårdvara i bilen krävs (förutsatt att styrsystemet kan programeras om att tillåta detta, vilket är en flexibilitet Tesla generellt har).spacecoin skrev: ↑30 mar 2024 01:22Förutom att ingen kan ta emot dc utan dyr utrustning: Är du säker på att bilen kan mata ut dc med befintlig hw?StefanJJ skrev: ↑29 mar 2024 23:16Fast det där är ju inte riktigt sant.
Tesla har inte hårdvara för V2X via AC.
Det hindrar inte på något sätt möjligheterna för V2X via DC.
DC-laddarna idag är ännu ganska dyra (runt 50k), och tex Tesla behöver ju slå på detta i mjukvaran, men någon extra hårdvara i bilarna behövs inte för detta.