Svårt att gissa om det kommer kostar mer att köpa en gammal S och rulla runt Europa och sen sälja, eller göra samma med en ny Y. Betydligt tryggare med det senare iaf.
Jag var riktigt nära att klicka hem en Y RWD igår.

Moderator: Redaktion
Kan det vara samma person, en som vill köpa ut sin bil ur firman till så lågt pris som möjligt?Legato skrev: ↑01 aug 2023 12:01Mycket fel på den och köparen betalar ju i slutändan 258k inklusive avgift, men ja, det känns ändå som ett väldigt bra pris! Sjukt att säljaren alltså nöjt sig med att få 236k för bilen... Måste verkligen ha varit desperat (alternativt känt till något stort fel på bilen som KVD missat i sin besiktning, en klassiker vore extremt degraderat batteri).
Personligen tycker jag alla äldre Model S är extremt övervärderade nu i relation till S100D och Raven. De enda som känns hyfsat rimliga i övrigt är nyare S75D.
S70, S85, S90 är alla helt orimligt dyra relativt sett imo.
Ja det är ju absolut en möjlighet. Svettigt att lägga totalt 22.000:- i avgifter dock...Bjelke skrev: ↑01 aug 2023 15:32Kan det vara samma person, en som vill köpa ut sin bil ur firman till så lågt pris som möjligt?Legato skrev: ↑01 aug 2023 12:01Mycket fel på den och köparen betalar ju i slutändan 258k inklusive avgift, men ja, det känns ändå som ett väldigt bra pris! Sjukt att säljaren alltså nöjt sig med att få 236k för bilen... Måste verkligen ha varit desperat (alternativt känt till något stort fel på bilen som KVD missat i sin besiktning, en klassiker vore extremt degraderat batteri).
Personligen tycker jag alla äldre Model S är extremt övervärderade nu i relation till S100D och Raven. De enda som känns hyfsat rimliga i övrigt är nyare S75D.
S70, S85, S90 är alla helt orimligt dyra relativt sett imo.
Vita stänkskydd antyder i mina ögon att det är någon som intresserat sig för bilen och tagit hand om den. Verkar ha klarat sig bra.taliz skrev: ↑02 aug 2023 18:20https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-179740
Vit Model 3 med 22k mil.
Såldes en svart med lika många mil för ett tag sen(som väl legato köpte), lacken på den var ju helt sönderblästrad. Stora sjok med ren plåt.
Tydligt tecken på att den vita är väldigt tålig. (Min vita såg också mkt bättre ut än min VW efter 3k mil på båda)
Kanske kört med vita handskar också.Klintan skrev: ↑02 aug 2023 18:59Vita stänkskydd antyder i mina ögon att det är någon som intresserat sig för bilen och tagit hand om den. Verkar ha klarat sig bra.taliz skrev: ↑02 aug 2023 18:20https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-179740
Vit Model 3 med 22k mil.
Såldes en svart med lika många mil för ett tag sen(som väl legato köpte), lacken på den var ju helt sönderblästrad. Stora sjok med ren plåt.
Tydligt tecken på att den vita är väldigt tålig. (Min vita såg också mkt bättre ut än min VW efter 3k mil på båda)
Ja, jag är benägen att hålla med. Har min första vita nu, den har gått nästan 8000 mil och är fortfarande väldigt fin i lacken.taliz skrev: ↑02 aug 2023 18:20https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-179740
Vit Model 3 med 22k mil.
Jag betalar 12 044:- i helårspremie för en helförsäkring hos WaterCircles för min S85D.taliz skrev: ↑01 aug 2023 15:26Mm risk för dyra fel på en gammal S. Dyr försäkring också.
Svårt att gissa om det kommer kostar mer att köpa en gammal S och rulla runt Europa och sen sälja, eller göra samma med en ny Y. Betydligt tryggare med det senare iaf.
Jag var riktigt nära att klicka hem en Y RWD igår.![]()
Holy shit, jag betalar 6000kr för vår Plaid med 15000km, Y RWD kostar 4300kr. Bägge 2023. Jämfört med dina 12044kr skulle jag alltså ha över 7744kr varje år för laddning. Det räcker till typ 2000kWh/13000km på SUC med kostnad på 4kr/kWh (högt räknat)+46 skrev: ↑03 aug 2023 16:59Jag betalar 12 044:- i helårspremie för en helförsäkring hos WaterCircles för min S85D.taliz skrev: ↑01 aug 2023 15:26Mm risk för dyra fel på en gammal S. Dyr försäkring också.
Är det dyrt jämfört med vad man får betala för X/3/Y i premie? Har själv dålig koll på vad som anses vara dyrt.
Nu blev det väl äpplen och päron, eller?NEO skrev: ↑03 aug 2023 17:12Holy shit, jag betalar 6000kr för vår Plaid med 15000km, Y RWD kostar 4300kr. Bägge 2023. Jämfört med dina 12044kr skulle jag alltså ha över 7744kr varje år för laddning. Det räcker till typ 2000kWh/13000km på SUC med kostnad på 4kr/kWh (högt räknat)+46 skrev: ↑03 aug 2023 16:59Jag betalar 12 044:- i helårspremie för en helförsäkring hos WaterCircles för min S85D.taliz skrev: ↑01 aug 2023 15:26Mm risk för dyra fel på en gammal S. Dyr försäkring också.
Är det dyrt jämfört med vad man får betala för X/3/Y i premie? Har själv dålig koll på vad som anses vara dyrt.
Det är typ vad jag får för halv på en 3/Y.+46 skrev: ↑03 aug 2023 16:59Jag betalar 12 044:- i helårspremie för en helförsäkring hos WaterCircles för min S85D.taliz skrev: ↑01 aug 2023 15:26Mm risk för dyra fel på en gammal S. Dyr försäkring också.
Jag betalar nu 19k i helförsäkring med alla tillägg på Trygg Hansa på min X -19. Gick från LF som ville ha 42k detta året.+46 skrev:Jag betalar 12 044:- i helårspremie för en helförsäkring hos WaterCircles för min S85D.taliz skrev: ↑01 aug 2023 15:26Mm risk för dyra fel på en gammal S. Dyr försäkring också.
Min Model 3 SR+ blev precis 3 år, så har skaffat helförsäkring hos watercircles eftersom de var överlägset billigast ca 13k de andra bolagen jag kollade med ville ha mellan 19-24k.Hertsh skrev: ↑03 aug 2023 22:56Jag betalar nu 19k i helförsäkring med alla tillägg på Trygg Hansa på min X -19. Gick från LF som ville ha 42k detta året.+46 skrev:Jag betalar 12 044:- i helårspremie för en helförsäkring hos WaterCircles för min S85D.taliz skrev: ↑01 aug 2023 15:26Mm risk för dyra fel på en gammal S. Dyr försäkring också.
Hertsh skrev: ↑03 aug 2023 22:56Jag betalar nu 19k i helförsäkring med alla tillägg på Trygg Hansa på min X -19. Gick från LF som ville ha 42k detta året.+46 skrev:Jag betalar 12 044:- i helårspremie för en helförsäkring hos WaterCircles för min S85D.taliz skrev: ↑01 aug 2023 15:26Mm risk för dyra fel på en gammal S. Dyr försäkring också.
Japp! Precis som det ska vara IMO. Personligen hade jag hellre köpt bilen med 22.000 mil...
Så länge inte drivlinan rasar...Legato skrev: ↑10 aug 2023 09:33Japp! Precis som det ska vara IMO. Personligen hade jag hellre köpt bilen med 22.000 mil...
Med extremt låga driftskostnader och höga räntor så blir det kapitalkostnad och värdefall som står för den stora delen av TCOn. Billiga och driftsäkra elbilar med lågt servicebehov får rekordlåg TCO.
Jag är nyfiken på första reklamationen då nya lagen gäller i tre år. Kan ju inte vara förväntat att batteriet går sönder efter 8år.taliz skrev: ↑10 aug 2023 13:55Så länge inte drivlinan rasar...Legato skrev: ↑10 aug 2023 09:33Japp! Precis som det ska vara IMO. Personligen hade jag hellre köpt bilen med 22.000 mil...
Med extremt låga driftskostnader och höga räntor så blir det kapitalkostnad och värdefall som står för den stora delen av TCOn. Billiga och driftsäkra elbilar med lågt servicebehov får rekordlåg TCO.
Med så många mil så finns ju inga garantier eller försäkringar som täcker det, och det kostar väl ett par hundra tusen att byta batteri tex.
130k har jag hört från två oberoende håll gällande batteri till M3. Det jobbiga då är ju dock att det kan rasa inom kort igen om man har riktig otur. Vet inte om man får någon garanti alls på reparationen?taliz skrev: ↑10 aug 2023 13:55Så länge inte drivlinan rasar...Legato skrev: ↑10 aug 2023 09:33Japp! Precis som det ska vara IMO. Personligen hade jag hellre köpt bilen med 22.000 mil...
Med så många mil så finns ju inga garantier eller försäkringar som täcker det, och det kostar väl ett par hundra tusen att byta batteri tex.
Kanske inte efter åtta år och få mil, men med 22000 mil är det nog svårare...Trevlig skrev: ↑10 aug 2023 16:58Jag är nyfiken på första reklamationen då nya lagen gäller i tre år. Kan ju inte vara förväntat att batteriet går sönder efter 8år.taliz skrev: ↑10 aug 2023 13:55Så länge inte drivlinan rasar...Legato skrev: ↑10 aug 2023 09:33Japp! Precis som det ska vara IMO. Personligen hade jag hellre köpt bilen med 22.000 mil...
Tror frågan hamnar i rimlighet, 20k på ett batteri som borde hålla 40-80? Tycker det ska bli intressant första arn ärendetLegato skrev: ↑10 aug 2023 20:41Kanske inte efter åtta år och få mil, men med 22000 mil är det nog svårare...Trevlig skrev: ↑10 aug 2023 16:58Jag är nyfiken på första reklamationen då nya lagen gäller i tre år. Kan ju inte vara förväntat att batteriet går sönder efter 8år.taliz skrev: ↑10 aug 2023 13:55Så länge inte drivlinan rasar...Legato skrev: ↑10 aug 2023 09:33Japp! Precis som det ska vara IMO. Personligen hade jag hellre köpt bilen med 22.000 mil...
Skulle gissa att de bara skrivit fel.Vindens skrev: ↑19 aug 2023 19:46Det framgår ej om det är något fel på denna bil, om inte annat väldigt billig.
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1000286003