Lite kommentarer om min körning under SECC2023.
Inledningsvis flöt allt på bra. Fram till Jönköping drog bilen bara 142 Wh/km. Väl där fastnade jag i den enorma kön, strax efter kl. 17. Efter att ha masat mig fram i 20 minuter kom jag till en avfart, som gjorde det möjligt att åka små omvägar öster om E4, fram till Gränna. Därefter kunde jag fortsätta på E4. Jag valde att sätta kurs mot SuC Mantorp, i och med att den dels har ganska nära till E4, så att det tar ganska lite tid att komma, dels har den så många laddare att risken för kö är mycket liten.
Laddstopp 1:
Ankom SuC Mantorp 18:24, SoC 12 %, förbrukning dit 149 Wh/km. Total sträcka 41 mil.
Laddade 40 kWh, till 67 %, på 17 min. Maxeffekt 250 kW. Kostnad 176,30 kr.
Tanken med att ladda till 67 % var att kunna köra till Uppsala, eftersom jag misstänkte att SuC Bredden skulle vara full, vilket visade sig stämma.
Laddstopp 2:
Ankom E.On UFC Uppsala 21:28, SoC 4 %, förbrukning dit 152 Wh/km. Total sträcka 28,5 mil.
Laddade 39 kWh, till 58 %, på 17 min. Maxeffekt 188 kW. Kostnad 316 kr.
Jag hade beräknat lite snålt till tredje laddstoppet, så bilen ville inte förvärma, i och med att det bara var 1 % kvar i batteriet vid ankomsten.
Laddstopp 3:
Ankom SuC Hudiksvall 23:51, SoC 1 %, förbrukning dit 169 Wh/km. Total sträcka 23 mil.
Laddade 43 kWh, till 61 %, på 19 min. Maxeffekt 235 kW. Kostnad 265,55 kr.
Ett stycke söder om Örnsköldsvik var E4 helt spärrad för mig och ytterligare några tävlande. Minst en kvart stod det helt still och när det väl började rulla låg långtradare i vänsterfilen och ägnade sig åt tidskrävande omkörningar, vilket kostade ytterligare tid.
Någonstans strax efter detta började det också regna ganska kraftigt. Som tur var hade jag laddat med marginal i Hudiksvall, så den förhöjda förbrukningen gjorde inte så mycket. Regnet gjorde dock att jag beslöt ladda extra mycket i Örnsköldsvik.
Laddstopp 4:
Ankom SuC Örnsköldsvik 02:59, SoC 5 %, förbrukning dit 159 Wh/km. Total sträcka 24 mil.
Laddade 47 kWh, till 69 %, på 21 min. Maxeffekt 238 kW. Kostnad 282,50 kr.
Det regnade rätt rejält mellan Örnsköldsvik och Skellefteå, vilket kom att leda till att jag laddade onödigt mycket i Skellefteå, men bättre att vara på säkra sidan.
Laddstopp 5:
Ankom OKQ8 Skellefteå 06:08, SoC 9 %, förbrukning dit 168 Wh/km. Total sträcka 25 mil.
Laddade 43 kWh, till 67 %, på 22 min. Maxeffekt 147 kW. Kostnad 267 kr.
Kom fram till Haparanda med 9 % och en förbrukning på 159 Wh/km. Sträckan var 25 mil.
Totalt över hela färden laddade jag 212 kWh, för 1307 kr. Snittförbrukning 158 Wh/km för hela sträckan. Total laddtid 1h36min.
Startade 13:45 och kom fram 09:01. Total tid 19:16. Sämre tid än förra året, trots kortare laddtid.
Bilen är en Model 3 Long Range, 2020 med det ursprungliga Panasonic-batteriet. Den har gått 7094 mil i skrivande stund och batteriet verkar ha kvar någonstans mellan 73 och 74 kWh. Däcken är Goodyear F1 Assymetric 6 i dimension 235/45-18. Originalhjul med aerokåpor.
Med reservation för fel pga trötthet
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.