Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Zlatje
Inlägg: 85
Blev medlem: 02 okt 2022 21:39

Re: Polestar 2

Inlägg av Zlatje »

Maw skrev: 08 jul 2023 21:55
Jag har erfarenhet av både Polestar 2 som jag själv kör och Model Y som min, numera, exfru kör och Model 3 som mina föräldrar kör och som jag lånar ibland. Min PS2 är drygt 2 år och jag har kört 8000 mil.

När det gäller appen är Polestars app helt ok men Teslas är bättre. Det går bra att starta förvärmning/kylning men man kan inte välja temperatur, jag saknar inte det jättemycket. Jag saknar däremot att kunna sätta laddgräns i appen, det enda man kan göra med laddning är att sätta laddschema och amperegräns.

Jag föredrar Polestarens infotainmentsystem, speciellt när man kör men även möjligheten att kunna installera appar som t ex Storytel, Waze, Easypark, ABRP osv.

Snittförbrukningen på min PS2 LRDM Launch Edition brukar vara ca 1.7-1.8 kwh per mil nu på sommaren och runt 2.5 mitt i vintern, jag har dock ingen värmepump, den kom lite senare så jag skulle tro att främst vinterförbrukbingen är betydligt lägre om man har det.

Man behöver normalt inte åka till verkstad för mjukvaruuppdateringar utan de kommer ner automatiskt och man behöver inte ens dela ut internet till bilen för att det ska hända.

Jag tycker bättre om "AP" på PS2 även om Teslan är lite bättre på att hålla en stabil kurs. På Polestar kan man som på de flesta andra märken justera bilen förbi t ex gropar i vägen eller från mittlinjen vid lastbilsmöte som tar mycket plats utan att AP lägger av som på Tesla. Adaptiva farthållaren på PS2 är mycket bättre. Regnsensorn på PS2 fungerar även när det inte regnar annars fungerar Teslas regnsensor hyfsat i regn numera men inte i solsken och den går inte att stänga av på Teslan om man vill använda AP eller farthållare.

Första servicen är fri på Polestar, jag har för mig att den andra inte var speciellt dyr och jag vet inte om den är obligatorisk.

Jag gillar Polestars kundvård, de har t ex förlängt fritt internet i bilen till 6 år efter att Apple carplay blev försenat i 6 mån. Billig Ionityladdning har förlängts fritt utan att det var utlovat vid köpet. Garantin har förlängts till 3 år utan kostnad.

Navigeringen i Polestar fungerar bättre än i Teslorna som då och då föreslår konstiga omvägar och kräver att man kontrollerar att bilen inte är ute och seglar om man inte själv kan vägen..

Jag gillar att Teslorna är snåla med elektronerna och motorerna går något mjukare och tystare i normal körning men tjuter vid hård acceleration.

Backkameran la av på min PS2 och byttes på garantin för några månader sedan.
Uppskattar svaret! <3

Laddgräns i appen är kanske inte hela världen för mig. Laddar alltid till 90% på teslan oavsett vad och de väldigt få gångerna jag måste ladda till 100% dagen innan kan jag leva med att behöva ändra det i bilen då med PS.
Är det 90% som är max dagliga rekommenderande laddning i PS2?

Hur tycker du bekvämligheten i bilen är jämfört med Y och 3? Jag upplevde PS2 betydligt mer bekväm men då hade jag också en Y LR2021 där de tydligen var helt fel på dämpningen enligt alla. Extremt hård.

1.8 är inte alls dålig förbrukning sommartid! Inget att oroa sig för där då :)

Regnsensorn och adaptiva helljus är något jag älskade i min V60CC. Funkade skitbra. Antar att det är minst lika bra på PS. Älskade också adaptiva farthållaren då den hade betydligt längre längd till bilen framför än teslan.


Hade du köpt PS2 igen om du var i min situation eller kört Model S?


Vad har LR för garanti på batteri? år och mil. Kan man försäkra via Volvia för att tex utöka den garantin?
lawe
Inlägg: 258
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Jag har en launch edition med 20" skodda med Goodyear eagle f1. Körde övik-sthlm i helgen och snittade 2.2-2.3 kWh /mil med snitthastighet 100 km/h. Ingen snålkörning alltså. Laddar hellre några minuter extra. Temperatur ner 15c och hem 23c. Inte eko på AC. Aldrig några problem med räckvidd för oss under de tre år vi haft bilen som vi använder den. En vanlig körning övik sthlm för oss innebär en kaffe i Sundsvall och en korv i Gävle. Ungefär samma körtid som med dieselaudin vi hade. Om jag vill köra snålt kan jag köra på19kwh sommartid men då somnar jag😊

Mittkonsolen har aldrig stört mig (180 cm lång), tvärtom är den skön att vila höger arm/hand på ibland.

Det jag hade önskat är dubbellaminerade sidorutor och lite bättre ljudisolering på vår grova asfalt.

Leasingen går ut i augusti, men jag köper ut den i bolaget och fortsätter köra. Har svårt att hitta alternativ som lockar och det är dyrare och sämre villkor nu.
Edward123
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Polestar 2

Inlägg av Edward123 »

lawe skrev: 09 jul 2023 10:54
Jag har en launch edition med 20" skodda med Goodyear eagle f1. Körde övik-sthlm i helgen och snittade 2.2-2.3 kWh /mil med snitthastighet 100 km/h. Ingen snålkörning alltså. Laddar hellre några minuter extra. Temperatur ner 15c och hem 23c. Inte eko på AC. Aldrig några problem med räckvidd för oss under de tre år vi haft bilen som vi använder den. En vanlig körning övik sthlm för oss innebär en kaffe i Sundsvall och en korv i Gävle. Ungefär samma körtid som med dieselaudin vi hade. Om jag vill köra snålt kan jag köra på19kwh sommartid men då somnar jag😊

Mittkonsolen har aldrig stört mig (180 cm lång), tvärtom är den skön att vila höger arm/hand på ibland.

Det jag hade önskat är dubbellaminerade sidorutor och lite bättre ljudisolering på vår grova asfalt.

Leasingen går ut i augusti, men jag köper ut den i bolaget och fortsätter köra. Har svårt att hitta alternativ som lockar och det är dyrare och sämre villkor nu.
Avvecklade min i veckan också launch edition (2900 mil, fick 498k). Har trivts med bilen men räckvidden har varit för dålig (kör mkt motorväg), hade kunnat tänka mig den uppdaterade varianten men nu blir de Fisker Ocean - får se om den levererar utlovade räckvidd (har bokat en Polestar 3 som back-up).
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

lawe skrev:
Jag har en launch edition med 20" skodda med Goodyear eagle f1. Körde övik-sthlm i helgen och snittade 2.2-2.3 kWh /mil med snitthastighet 100 km/h. Ingen snålkörning alltså. Laddar hellre några minuter extra. Temperatur ner 15c och hem 23c. Inte eko på AC. Aldrig några problem med räckvidd för oss under de tre år vi haft bilen som vi använder den. En vanlig körning övik sthlm för oss innebär en kaffe i Sundsvall och en korv i Gävle. Ungefär samma körtid som med dieselaudin vi hade. Om jag vill köra snålt kan jag köra på19kwh sommartid men då somnar jagBild

Mittkonsolen har aldrig stört mig (180 cm lång), tvärtom är den skön att vila höger arm/hand på ibland.

Det jag hade önskat är dubbellaminerade sidorutor och lite bättre ljudisolering på vår grova asfalt.

Leasingen går ut i augusti, men jag köper ut den i bolaget och fortsätter köra. Har svårt att hitta alternativ som lockar och det är dyrare och sämre villkor nu.
Jag planerar att göra detsamma. Köper nog ut den i maj 2024. Så pass nöjd med den att jag kan tänka mig att ha den nått år till eller så. Om jag inte får en riktigt bra deal på en ny med uppdaterad laddhastighet (och räckvidd). :)
Hade varit skönt med några extra mil när man kör husvagn. :D
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5531
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

lawe skrev: 09 jul 2023 10:54
Det jag hade önskat är dubbellaminerade sidorutor och lite bättre ljudisolering på vår grova asfalt.
Kan säga att det är nog det jag saknar mest i P*2 och som fick mig att välja i4 framför den bokning på en P*2 jag hade, är ju inte uselt men inte på samma nivå som i4. Tyvärr har väl Volvo aldrig varit speciellt tysta så det krävs kanske att man går över till en plattform från Geely innan det sker, hoppas på att det kommer i någon uppdatering av P*2 för i övrigt hade jag velat ha den.

Men gissar på att vi får se någon större uppdatering om några år med en ny plattform osv.
Zlatje
Inlägg: 85
Blev medlem: 02 okt 2022 21:39

Re: Polestar 2

Inlägg av Zlatje »

OfarligTesla skrev: 09 jul 2023 12:34
lawe skrev: 09 jul 2023 10:54
Det jag hade önskat är dubbellaminerade sidorutor och lite bättre ljudisolering på vår grova asfalt.
Kan säga att det är nog det jag saknar mest i P*2 och som fick mig att välja i4 framför den bokning på en P*2 jag hade, är ju inte uselt men inte på samma nivå som i4. Tyvärr har väl Volvo aldrig varit speciellt tysta så det krävs kanske att man går över till en plattform från Geely innan det sker, hoppas på att det kommer i någon uppdatering av P*2 för i övrigt hade jag velat ha den.

Men gissar på att vi får se någon större uppdatering om några år med en ny plattform osv.
Jag fick turen att provköra en DMLR idag. Jag personligen kunde inte klaga på ljudvolymen. Samma som V60CCn 2020 jag precis sålde skulle jag säga. Det är oavsett mer tyst än min Y jag hade och då hade den dubbelglas. Framför allt hörde jag inget vindljud vid rutorna som man alltid hör i en Tesla :)
Zlatje
Inlägg: 85
Blev medlem: 02 okt 2022 21:39

Re: Polestar 2

Inlägg av Zlatje »

Är Polestars AWD alltid igång 50/50 eller är bilen framhjulsdriven tills du får sladd eller accelererar snabbt? Teslan driver ju på bakhjulen tills X scenario sker


Vad kostar 1 års internet? eller delar man gratis via telefon och google maps och allt funkar via skärmen? I tesla måste man ju ge 99kr/mån för tex live/satelitkarta
Senast redigerad av Zlatje, redigerad totalt 1 gånger.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Zlatje skrev:
Är Polestars AWD alltid igång 50/50 eller är bilen framhjulsdriven tills du får sladd eller accelererar snabbt? Teslan driver ju på bakhjulen tills X scenario sker


Vad kostar 1 års internet?
Från och med nu i år (MY24) så kommer de med nya motorer, snålare och där "huvudmotorn" sitter på bak-axeln. (Single motor blir ju bakhjulsdriven.)

Då kommer främre motorn "coasta" när man håller jämn fart och kör "normalt" men vid gaspådrag eller halt underlag så går främre motorn in.

De som finns än så länge har driv på båda motorerna hela tiden. De har synkronmotorer med permanentmagnet.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5531
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Zlatje skrev: 09 jul 2023 20:39
Jag fick turen att provköra en DMLR idag. Jag personligen kunde inte klaga på ljudvolymen. Samma som V60CCn 2020 jag precis sålde skulle jag säga. Det är oavsett mer tyst än min Y jag hade och då hade den dubbelglas. Framför allt hörde jag inget vindljud vid rutorna som man alltid hör i en Tesla :)
Ja, den var bättre på däcktjuv och vindljud än min Model 3 och min fars Model Y men som sagt har Volvo aldrig varit på samma nivå som Tyskarna utan alltid varit lite högljudda. Hoppas på att Polestar släpper en P2 baserad på någon plattform från Geely i framtiden så blir den säkert ännu bättre.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3344
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Zlatje skrev: 09 jul 2023 20:40
Är Polestars AWD alltid igång 50/50 eller är bilen framhjulsdriven tills du får sladd eller accelererar snabbt? Teslan driver ju på bakhjulen tills X scenario sker


Vad kostar 1 års internet? eller delar man gratis via telefon och google maps och allt funkar via skärmen? I tesla måste man ju ge 99kr/mån för tex live/satelitkarta
Jag har fattat det som att främre motorn frikopplas på MY24

Internet ingår de första tre åren, inklusive sattelitvy, i google maps. Det är oklart om det kommer kosta något efter de första tre åren och hur mycket i så fall. Bilarna som levererades de första åren har fått fritt internet förlängt till 6 år.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev: 09 jul 2023 22:00
Zlatje skrev: 09 jul 2023 20:39
Jag fick turen att provköra en DMLR idag. Jag personligen kunde inte klaga på ljudvolymen. Samma som V60CCn 2020 jag precis sålde skulle jag säga. Det är oavsett mer tyst än min Y jag hade och då hade den dubbelglas. Framför allt hörde jag inget vindljud vid rutorna som man alltid hör i en Tesla :)
Ja, den var bättre på däcktjuv och vindljud än min Model 3 och min fars Model Y men som sagt har Volvo aldrig varit på samma nivå som Tyskarna utan alltid varit lite högljudda. Hoppas på att Polestar släpper en P2 baserad på någon plattform från Geely i framtiden så blir den säkert ännu bättre.
Varför skulle en plattform från geely vara bättre när det gäller ljud?
Zlatje
Inlägg: 85
Blev medlem: 02 okt 2022 21:39

Re: Polestar 2

Inlägg av Zlatje »

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /107451288

Vad tror folk om denna då? Jag har analyserat prisbilden med hjälp av car.info i 3 dagar. Denna verkar nu efter sänkningarna vara rimligt prissatt.

Min smärtgräns för billån+försäkring är 6000kr/mån med 20% insats. Denna går 150kr över med nuvarande 7.74% ränta (absolut den kan höjas mer)

Jag kan också köpa en som gått ca 4000 mil mindre för 45.000kr mer men det innebär också 600kr mer I månaden och ytterligare 13.000 i insats samtidigt vid en räntehöjning höjs månadskostnaden mer i kr pga mer lånade pengar. Någonstans måste man dra gränsen känner jag?

Ingen 2021 års model har ändå nybilsgaranti kvar oavsett mil, så det är inte heller ett argument att ge mer pengar för. (Carla ger ändå 1 års garanti via autoconcept + man har 2 års garanti på ursprungsfel från handlare utöver det).
Batterigaranti är 8år eller 16.000 mil. Känner jag mig rätt så är bilen såld innan dess då jag byter var 2-3 år och kör knappt 2000 mil/år.



Synpunkter 😁 behöver bolla tankar och folk kanske har bättre koll på "rimligt pris" hos handlare även om denna idag är näst billigast med 2 uppsättningar hjul
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5531
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev: 09 jul 2023 23:16
Varför skulle en plattform från geely vara bättre när det gäller ljud?
Volvo har ju aldrig satsat speciellt mycket på ljudnivån medan t.ex. Zeekr har sagts varit rätt tyst. Nu har vi inte fått höra så mycket av provkörningar på svensk asfalt ännu då det verkar vara NDA på det fortfarande men det finns iaf en chans att de satsat mer utifrån vad vi vet nu.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Polestar 2

Inlägg av Dafro »

OfarligTesla skrev: 10 jul 2023 08:28
Fredrik j skrev: 09 jul 2023 23:16
Varför skulle en plattform från geely vara bättre när det gäller ljud?
Volvo har ju aldrig satsat speciellt mycket på ljudnivån medan t.ex. Zeekr har sagts varit rätt tyst. Nu har vi inte fått höra så mycket av provkörningar på svensk asfalt ännu då det verkar vara NDA på det fortfarande men det finns iaf en chans att de satsat mer utifrån vad vi vet nu.
Har inte Volvo ett rykte av sig att vara skapligt tysta, med tanke på att dom är utvecklade i Sverige för Sveriges vägar med grövre asfalt, jämfört med tex Ford.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5531
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Dafro skrev: 10 jul 2023 08:43
Har inte Volvo ett rykte av sig att vara skapligt tysta, med tanke på att dom är utvecklade i Sverige för Sveriges vägar med grövre asfalt, jämfört med tex Ford.
Skulle säga att när de började konkurrera med BMW/Audi/Mercedes prismässigt så lyfte de sig inte tillräckligt för att konkurrera med dem angående ljudisoleringen. Åker t.ex. ofta nya XC60 och XC90 då vänner har dem och de är allt annat än tysta i jämförelse med vad Tyskarna erbjuder.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14613
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Dafro skrev: 10 jul 2023 08:43
OfarligTesla skrev: 10 jul 2023 08:28
Fredrik j skrev: 09 jul 2023 23:16
Varför skulle en plattform från geely vara bättre när det gäller ljud?
Volvo har ju aldrig satsat speciellt mycket på ljudnivån medan t.ex. Zeekr har sagts varit rätt tyst. Nu har vi inte fått höra så mycket av provkörningar på svensk asfalt ännu då det verkar vara NDA på det fortfarande men det finns iaf en chans att de satsat mer utifrån vad vi vet nu.
Har inte Volvo ett rykte av sig att vara skapligt tysta, med tanke på att dom är utvecklade i Sverige för Sveriges vägar med grövre asfalt, jämfört med tex Ford.
Tyckte nog tex nya V60 blev noterbart sämre än den gamla på den fronten.
Em del kan iofs bero att min gamla hade 16" och den nya 19"...
Kändes inte mkt tystare än min Model 3 på 18", dessutom betydligt mindre vridstyv(inte så förvånande kanske).

PS2 är dock värre än V60 IMO, den låter väldigt mkt bakifrån och från fjädringen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5989
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Remuz »

Finns en del bilar med rejäl rabatt nu på hemsidan. Fortfarande dyra såklart
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14613
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Remuz skrev: 10 jul 2023 09:50
Finns en del bilar med rejäl rabatt nu på hemsidan. Fortfarande dyra såklart
Dessutom är det gamla modellen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev: 10 jul 2023 10:13
Remuz skrev: 10 jul 2023 09:50
Finns en del bilar med rejäl rabatt nu på hemsidan. Fortfarande dyra såklart
Dessutom är det gamla modellen.
Polestar har haft framhjulsdrivna bilar för snabb leverans ganska länge. Förstår inte varför man inte rabatterar iväg dom.
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev: 10 jul 2023 09:41
Dafro skrev: 10 jul 2023 08:43
OfarligTesla skrev: 10 jul 2023 08:28
Fredrik j skrev: 09 jul 2023 23:16
Varför skulle en plattform från geely vara bättre när det gäller ljud?
Volvo har ju aldrig satsat speciellt mycket på ljudnivån medan t.ex. Zeekr har sagts varit rätt tyst. Nu har vi inte fått höra så mycket av provkörningar på svensk asfalt ännu då det verkar vara NDA på det fortfarande men det finns iaf en chans att de satsat mer utifrån vad vi vet nu.
Har inte Volvo ett rykte av sig att vara skapligt tysta, med tanke på att dom är utvecklade i Sverige för Sveriges vägar med grövre asfalt, jämfört med tex Ford.
Tyckte nog tex nya V60 blev noterbart sämre än den gamla på den fronten.
Em del kan iofs bero att min gamla hade 16" och den nya 19"...
Kändes inte mkt tystare än min Model 3 på 18", dessutom betydligt mindre vridstyv(inte så förvånande kanske).

PS2 är dock värre än V60 IMO, den låter väldigt mkt bakifrån och från fjädringen.
En kombikaross är traditionellt den minst vridstyva karosstypen (cabrioleter undantagna naturligtvis). En hatthylla gör underverk.

PS2 delar ju grundkonstruktion med XC40 som jag tycker är betydligt bullrigare än dom större Volvo-modellerna.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Polestar 2

Inlägg av wannabee »

taliz skrev: 10 jul 2023 09:41
Dafro skrev: 10 jul 2023 08:43
OfarligTesla skrev: 10 jul 2023 08:28
Fredrik j skrev: 09 jul 2023 23:16
Varför skulle en plattform från geely vara bättre när det gäller ljud?
Volvo har ju aldrig satsat speciellt mycket på ljudnivån medan t.ex. Zeekr har sagts varit rätt tyst. Nu har vi inte fått höra så mycket av provkörningar på svensk asfalt ännu då det verkar vara NDA på det fortfarande men det finns iaf en chans att de satsat mer utifrån vad vi vet nu.
Har inte Volvo ett rykte av sig att vara skapligt tysta, med tanke på att dom är utvecklade i Sverige för Sveriges vägar med grövre asfalt, jämfört med tex Ford.
Tyckte nog tex nya V60 blev noterbart sämre än den gamla på den fronten.
Em del kan iofs bero att min gamla hade 16" och den nya 19"...
Kändes inte mkt tystare än min Model 3 på 18", dessutom betydligt mindre vridstyv(inte så förvånande kanske).

PS2 är dock värre än V60 IMO, den låter väldigt mkt bakifrån och från fjädringen.
Har du kört någon Y, tänkte på vridstyvheten närmast.. Har själv en Y men inte kört 3 eller nån av dom andra.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14613
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

wannabee skrev: 11 jul 2023 11:39
taliz skrev: 10 jul 2023 09:41
Dafro skrev: 10 jul 2023 08:43
OfarligTesla skrev: 10 jul 2023 08:28
Fredrik j skrev: 09 jul 2023 23:16
Varför skulle en plattform från geely vara bättre när det gäller ljud?
Volvo har ju aldrig satsat speciellt mycket på ljudnivån medan t.ex. Zeekr har sagts varit rätt tyst. Nu har vi inte fått höra så mycket av provkörningar på svensk asfalt ännu då det verkar vara NDA på det fortfarande men det finns iaf en chans att de satsat mer utifrån vad vi vet nu.
Har inte Volvo ett rykte av sig att vara skapligt tysta, med tanke på att dom är utvecklade i Sverige för Sveriges vägar med grövre asfalt, jämfört med tex Ford.
Tyckte nog tex nya V60 blev noterbart sämre än den gamla på den fronten.
Em del kan iofs bero att min gamla hade 16" och den nya 19"...
Kändes inte mkt tystare än min Model 3 på 18", dessutom betydligt mindre vridstyv(inte så förvånande kanske).

PS2 är dock värre än V60 IMO, den låter väldigt mkt bakifrån och från fjädringen.
Har du kört någon Y, tänkte på vridstyvheten närmast.. Har själv en Y men inte kört 3 eller nån av dom andra.
Ja, Y känns mer vridstyv än V60.
Inte mkt skillnad på 3 och Y på den fronten.
PS2 är förövrigt också mkt bättre än V60 IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Hur är de uppdaterade modellerna. har sett några fina recensioner med de som avundsjuka ägare av den förra modellen. (nya har smartpanel i fronten).
Det är bakstyrda (rwd), ar det någon inverkan i känslan?
lawe
Inlägg: 258
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Bakhjulsdrift kommer definitivt ge bättre känsla i bilen då man slipper en vridmomentstark motor som driver fram och ska samsas med styrning.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

lawe skrev:
Bakhjulsdrift kommer definitivt ge bättre känsla i bilen då man slipper en vridmomentstark motor som driver fram och ska samsas med styrning.
Det ska också ge rätt stor skillnad i förbrukning. Nya snålare motorer samt att på AWD-modellerna så kopplas främre motorn bort när man håller jämn fart för att minska förbrukningen ytterligare. E
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar